Selasa, 28 Disember 2010

BEKERJA UNTUK ALLAH BARU DIKIRA IBADAH...BELOT...MENGAMBIL HARTA SECARA BATIL...LEPAS DIDUNIA...AKHIRAT SANGKUT...BERTAUBATLAH SEBELUM TERLAMBAT....

Ahmad Said kembali, apa petandanya?


Dr Azman Ibrahim

Setiausaha Agong Umno mengumumkan rombakan jawatan Pengerusi Perhubungan Umno negeri bagi tiga negeri; Terengganu, Pulau Pinang dan Kedah. Sekadar catatan, selain Terengganu, Pulau Pinang dan Kedah, dua lagi negeri iaitu Selangor dan Wilayah Persekutuan juga bukan dipengerusikan oleh anak tempatan negeri. Menariknya kerana sebelum ini Pengerusi Perhubungan Umno negeri-negeri yang dirombak tersebut disandang oleh tiga orang Naib Presiden, Hishamuddin, Zahid Hamidi dan Shafie Afdhal sementara Selangor dan Wilayah Persekutuan dipengerusikan sendiri oleh Presiden dan timbalan Presiden Umno.

Apakah misi ketiga-tiga Naib Presiden ini untuk memulihkan masalah yang melanda Umno di negeri-negeri tersebut telah berjaya (mission accomplished) lalu melayakkan ianya dikembalikan semula kepada anak negeri untuk memimpin atau hakikat sebaliknya, mereka gagal, sehingga Najib terpaksa akur kepada desakan supaya mereka bertiga digantikan.

Saya berpendapat faktor kegagalan mereka lebih menjadi penyebab utama kepada perubahan ini. Persoalan yang mungkin timbul, apakah Najib sendiri dan Muhyiddin berjaya dalam misi mereka untuk memulihkan Umno Selangor dan Wilayah Persekutuan sehingga mereka masih kekal sebagai Pengerusi Perhubungan bagi dua negeri berkenaan. Kenapa Jawatan Pengerusi Perhubungan bagi Selangor dan Wilayah Persekutuan tidak turut dikembalikan kepada anak negeri sama seperti Terengganu, Kedah dan Pulau Pinang. Mustahil tidak ada di kalangan pemimpin negeri yang bermimpi dan bercita-cita cuma mereka belum berani untuk mengistiharkan secara terbuka sebagaimana beraninya Mukhriz.

Berbanding dengan Umno Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan Wilayah Persekutuan yang dilihat lemah dan bermasalah setelah negeri mereka dikuasai Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke 12 lalu, senario di Terengganu agak unik dengan negeri kekal dikuasai Umno/BN tetapi krisis perebutan jawatan Menteri Besar membawa perpecahan parah dalam Umno negeri. Ahmad Said yang disokong oleh minoriti ADUN Umno negeri tetapi dengan sokongan dan dokongan istana membolehkan beliau menduduki kerusi Menteri Besar mengatasi kemahuan Pak Lah yang masih inginkan Idris Jusoh menerajui negeri.

Episod panjang perbalahan kekal berterusan sekalipun kerajaan negeri berjaya juga akhirnya dibentuk sehingga sengketa yang tidak mampu lagi dirungkai mengundang campur tangan Umno Pusat dengan perlantikan Panglima Keris Panca Delima sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Terengganu. Perlantikan ini dilihat sebagai kompromi jalan tengah walaupun ianya terlalu jauh untuk menuju titik penyelesaian. Apatah lagi bila pihak yang bertelingkah sebenarnya bukan mengambil kira agenda rakyat tetapi lebih memikirkan kepentingan puak, bukan untuk mencari damai tetapi untuk membuktikan siapa lebih handal dan jaguh dalam permainan ini.

Berulang-alik lah Hishamuddin ke Terengganu kononnya untuk menyusun semula barisan. Kadang-kadang Muhyiddin pun campur tangan sekali walaupun kerap program mereka diboikot begitu sahaja. Setiap kali berkunjung ke negeri angkatnya, Hishamuddin mencanangkan segala masalah telah berlalu dan Umno sedang diperkuatkan semula. Tetapi realiti yang dilihat berlaku amat berbeza.

Senario 10 budak hitam yang bisu di Sidang DUN masih berterusan, kemudiannya berkurangan kepada empat budak hitam sahaja. Mungkin enam budak hitam lagi yang mula bersuara melihat mereka perlu bersuara walaupun bercakap dengan nada menghentam kerajaan sendiri, lebih teruk dari pembangkang. Kehadiran Muhyiddin merasmikan Persidangan Agong Umno Bahagian Setiu tahun ini diboikot dengan ketidak hadiran kesemua empat ADUN dari Parlimen Setiu. Isu agihan kontrak dan projek yang mementingkan kroni dan puak menjadikan kudis lebih bernanah. Idris Jusoh tentu sama sekali tidak akan mengalah. Puak-puak sekelilingnya yang sanggup membujur lalu melintang patah mempertahankannya walaupun sehingga Baginda Sultan yang bersemayan digelar ‘natang’ (gambar). Majlis perdamaian demi perdamaian diatur tetapi lebih kepada simbolik dan retorik. Kita berdamai di dalam majlis, di luar nanti cerita lain. Kamu puak kamu, aku puak aku!

Dengan kedudukan Ahmad Said sebelum 1 Januari 2011 hanya sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan Negeri tentu ianya akan mencetus dilema bagi seorang Menteri Besar yang tidak menerajui kepimpinan parti di negeri sendiri dalam rangka menghadapi PRU 13 nanti. Tentu sekali percaturan susun atur calon-calon tidak berada di tanganya apatah lagi dengan kedudukan Idris Jusoh sebagai Pengarah Pilihanraya Umno Malaysia. Hubungan rapat Idris dengan orang yang berkuasa di Putrajaya boleh menggugat peluang orang-orang Ahmad Said. Apatah lagi kepimpinan Ahmad Said dilihat tidak begitu dihirau dan dihormati oleh kerajaan pusat. Timbul juga cakap-cakap politik, apakah penggal ini, penggal pertama dan terakhir Ahmad Said menduduki kerusi Menteri Besar?

Mungkin atas senario ini beberapa orang ADUN Umno dilihat berani menjadi pembangkang kepada kerajaan sendiri tanpa mereka bimbang dengan peluang mereka untuk dicalonkan semula nanti. Pernah terdengar mereka berkata, “Apa kita nak takut dengan Mad Said, dia bukan Pengerusi Perhubungan. Kita lok (biar) dia duduk situ penggal ni saja, lepas ini kita bubuh (letak) dia dalam Zoo Kijal.” Begitulah optimisnya mereka tentang singkatnya hayat politik Ahmad Said. Itu pun belum diambil kira peluang Umno/BN untuk kembali memerintah Terengganu selepas PRU 13 nanti.

Ketika perwakilan Umno Kedah mendesak di dalam Persidangan Agong Umno supaya dikembalikan jawatan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri kepada pemimpin dari negeri jelapang padi tersebut, perwakilan Terengganu nyata membisu. Apakah betul bagai dikata, perwakilan Terengganu sendiri tidak menghendaki Ahmad Said dikembalikan jawatan tersebut? Kalau bukan Menteri Besar, maka siapa lagi yang layak dilantik ke jawatan ini. Idris Jusoh, Nasir Ibrahim Fikri, Ahmad Razif Abdul Rahman atau siapa lagi...?

Mampukah pengumuman Tengku Adnan Mansor semalam (Isnin 27 Disember 2010) memberikan nafas baru kepada hayat politik Ahmad Said? Mungkinkah ini khabar duka untuk Idris Jusoh dan penyokong setianya? Episodnya masih terlalu panjang...

Namun, yang penting rakyat Terengganu, apakah nasib mereka dengan Mad Said menjadi pengerusi Umno negeri ini. Atau mereka akan terus menangis sahaja kerana semua pemimpin negeri sibuk bersilat sesama sendiri.

------------------------------------------------------

Kunjungi blog penulis di www.drazmanibrahim.com



Pendapatan tak menentu, beban bayar balik PTPTN
Adiputra Selamat

Saya adalah bekas pelajar di universiti awam dimana kos pengajian saya adalah melalui pinjaman daripada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Setelah pendedahan demi pendedahan diutarakan dalam akhbar-akhbar milik Kerajaan Pusat, kini PTPTN merancang untuk memastikan para peminjam membayar balik pinjaman pengajian mereka melalui potongan gaji bermula pertengahan tahun 2011. Pada pandangan saya, ini boleh memberi bebanan kepada para peminjam khususnya yang baru tamat pengajian.

Pinjaman PTPTN kebiasaannya adalah pilihan terakhir setelah segala usaha untuk mendapatkan pinjaman/biasiswa pengajian daripada sumber lain seperti yayasan negeri dan lain-lain tidak berjaya. Ini adalah kerana umum mengetahui bahawa kos pentadbiran yang tinggi yang menjadi penyebab utama bebanan peminjam untuk membayar balik pinjaman tersebut. Kehidupan para pelajar selepas tamat pengajian masih tidak menentu kerana pasaran kerja yang amat terhad tidak seimbang dengan berpuluh ribu jumlah graduan yang baru tamat pengajian setiap tahun.

Dalam keadaan ekonomi negara yang masih belum stabil, semestinya pasaran kerja menjadi lembap kerana rata-rata majikan lebih mengutamakan pekerja yang berpengalaman sekurang-kurangnya dua tahun untuk diambil bekerja dan pengambilan pekerja adalah berdasarkan daripada sistem internalization iaitu pengambilan pekerja yang disyorkan oleh staf-staf dalaman sahaja. Ini mendorong kepada terhadnya peluang pekerjaan kepada graduan yang ramai di luar sana kerana tiada tawaran kerja diiklankan dalam akhbar atau internet. Oleh itu, kedapatan masih sangat ramai graduan kita yang masih belum bekerja atau bekerja secara sampingan di mana pendapatannya tidak menentu dan ini menjadikan bebanan untuk mereka membayar balik pinjaman PTPTN.

Dari soal pendapatan pula, rata-rata graduan Ijazah yang berjaya mendapat kerja hanya menerima purata gaji bulanan sebanyak RM2,000 sahaja dan trend majikan kini lebih berminat untuk membayar seorang pekerja yang boleh bekerja untuk bebanan lebih seorang pekerja. Dengan jumlah gaji bulanan seperti ini (sesudah ditolak KWSP), ia mendorong kepada tekanan yang tinggi lebih-lebih lagi kepada para lepasan Ijazah yang bekerja di bandar seperti Kuala Lumpur dimana segala kos seperti penginapan, makan minum, bil-bil utiliti, tempat letak kereta harian, harga petrol yang baru sahaja dinaikkan Kerajaan, kenaikan kos-kos barangan harian (banyak yang tidak dikawal) dan lain-lain untuk ditanggung dengan gaji bulanan yang rendah. Umum mengetahui bahawa pendapatan isi rumah RM2,000 sebulan adalah tergolong dalam mereka yang berpendapatan rendah apatah lagi bagi peminjam yang sudah berkahwin pada usia muda. Faktor bekerja secara kontrak juga mendorong kepada tekanan untuk membayar balik pinjaman PTPTN ini kerana tiada keselamatan dalam pekerjaan seseorang itu kerana sesudah tamat kontrak, peluang untuk terus bekerja adalah 50-50. Sukar untuk mendapatkan pekerjaan tetap pada waktu sebegini memandangkan biasanya majikan lebih memikirkan keuntungan syarikat berbading hak pekerja serta faktor kestabilan ekonomi yang tidak menentu. Tidak semua majikan mahu menawarkan kontrak pekerjaan dengan gaji bulanan yang tinggi.

Walaupun sudah ditetapkan di dalam kontrak pinjaman pengajian untuk membayar balik satu jumlah yang dipersetujui dan ditandatangani pelajar sebelumnya, tetapi harus juga diingat bahawa rata-rata pelajar yang membuat kontrak pinjaman seperti ini tidak begitu memahami apa yang terkandung dalam kontrak memandangkan rata-rata ketika itu mereka masih berumur 18 tahun yang baru memulakan pengajian di alam universiti, baru melepasi umur seorang minor. Kebanyakan mereka ketika itu hanya memikirkan untuk mendapatkan wang untuk belajar walaupun tidak kurang juga yang gagal mengawal kewangan mereka dengan baik digunakan sehingga habis dalam jangkamasa beberapa minggu sahaja. Ini adalah kerana mentaliti mereka ketika itu yang berumur belasan tahun tidak mengerti bebanan yang bakal dihadapi terutama untuk membayar balik pinjaman ini.

Pada pandangan saya, pihak Kerajaan perlu meniliti sedalamnya sebelum membuat keputusan untuk menetapkan penolakan gaji bulanan sebagai langkah untuk memastikan peminjam membayar balik pinjaman PTPTN ini. Saya ingin mencadangkan supaya bayaran balik melalui penolakan gaji ini bermula setelah para graduan sudah bekerja secara tetap sekurang-kurangnya dua tahun. Saya ulangi, hanya setelah peminjam bekerja tetap sekurang-kurangnya dua tahun, dan bukan secara kontrak. Ini untuk memastikan aliran kewangan seseorang itu tidak terjejas teruk berikutan ikatan bayaran balik pinjaman PTPTN ini khususnya mereka yang bekerja di bandaraya besar seperti Kuala Lumpur seperti saya.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.




Saman ekor: Gelombang kedua 13 Feb depan
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) bercadang mengadakan pertemuan dengan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bagi membincangkan isu saman ekor dan pindaan Akta Pengangkutan Jalan 2010 yang akan membebankan rakyat.

Pengerusinya, Datuk Mahfuz Omar memberitahu, pihaknya akan menghantar surat kepada Hishammuddin untuk mengadakan pertemuan pada 17 Januari tahun hadapan.

"Kase harap beliau bersedia untuk bertemu kerana ada beberapa perbincangan yang perlu dibuat secara bersemuka dengan beliau.

"Sebelum ini mungkin beliau tak berkesempatan untuk dengar pandangan dan pendirian kita di Parlimen," kata Mahfuz ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Menurut Naib Presiden PAS itu juga, mesyuarat Kase malam tadi memutuskan akan melancarkan gelombang kedua Kase pada 13 Februari tahun hadapan di Lembah Klang dan akan mengadakan siri jelajah ke seluruh negara selepas itu.

"Gelombang Kedua kase akan dilancarkan secara besar-besaran pada 13 Februari depan di sekitar Lembah Klang dan kita akan menjelajah ke seluruh negara bagi memberi penerangan kepada rakyat," katanya yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.

Mengulas lanjut, beliau menjelaskan pelancaran kedua itu termsuk memberi penerangan kepada rakyat berkaitan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (pindaan) 2010 yang memperkenalkan sistem penguatkuasaan automatik (AES) yang melibatkan penggunaan kamera bagi mengambil gambar kenderaan melakukan kesalahan jalan raya.

Sistem ini didakwa memberi keuntungan kepada syarikat tertentu sahaja dan menambahkan beban rakyat.

Pelancaran kali pertama Kase adalah pada Ogos lepas di Plaza Tol Sungai Besi.

Sementara itu, sempena sambutan Tahun Baru awal Februari tahun hadapan, Kase akan mengedarkan risalah penerangan mengenai saman ekor, senarai hitam kenderaan dan akta yang diluluskan parlimen itu.

"Sempena Tahun Baru Cina pula akan edar handbill untuk jelaskan saman ekor, senarai hitam dan juga pindaan yang dibuat baru-baru ini kepda rakyat pada 31 Januari dan 1 Februari depan," katanya lagi.

Menyentuh mengenai memorandum bantahan terhadap akta itu yang dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong minggu lepas, beliau berkata ianya belum ada apa-apa perkembangan setakat ini.



Harakah 2011, parkir HUKM dan autonomi universiti
Ahmad Lutfi Othman

Hanya beberapa hari lagi tirai 2010 akan berlabuh. Tahun penuh warna-warni ini bakal ditinggalkan.

Pastinya, ramai yang berminda positif cuba melakukan muhasabah, meneropong kelemahan diri dan organisasi. Aspek kejayaan tidak seharusnya melekakan kita. Proses berterusan memaknakan kehidupan ini tentu juga berdepan dengan kekecewaan. Lebih malang jika kegagalan itu berpunca daripada faktor kealpaan dan kelemahan peribadi.

Jatuh-bangun perkara biasa dan tidak seharusnya dibiarkan menghalang kita untuk melalui takah-takah yang lebih tinggi dengan semangat jitu.

Begitu juga dengan kami di Harakah. Sebagai pembaca, anda lebih layak untuk menghakimi prestasi kami dalam tempoh setahun ini. (Kebetulan, sejak diserang penyakit jantung akhir November 2009, sudah lebih setahun sentuhan saya cukup terbatas). Harakah yang diasaskan lebih 23 tahun lalu tidak sunyi daripada kelemahan. Usianya sudah menginjak dewasa, namun pencapaiannya mungkin boleh dipersoalkan.

Dunia maklumat bergerak pantas. Ya, terlalu cepat sekali sehingga kita selalu tertinggal. Teknologinya begitu mengkagumkan sekali. Kemajuan datang bersama cabaran. Tanpa keupayaan daya saing yang tinggi, kita mungkin menjadi makhluk asing yang terpinga-pinga dengan arus perubahan.

Mudah melafazkan istilah perubahan, namun usaha mengisinya jarang kesampaian. Ramai yang menjerit slogan perubahan tetapi tidak sempat menghadam makna di sebaliknya.Ia menuntut tekad dan azam luar biasa, selain perincian dan perancangan sistematik. Segalanya mesti dilakukan dengan bersungguh-sungguh. Serius. Cepat belajar.

Tahun 2011 dijangka tahun pilihan raya. Dan ia bukan seperti pilihan raya umum sebelum ini. PRU13 cukup istimewa. Sebagai organ parti, di kala permit Suara Keadilanmasih terbenam, harapan buat Harakah menjulang. Akhbar dua kali seminggu ini perlu memenuhi aspirasi pendukung perubahan dan kehendak rakyat seluruhnya, yangmengimpikan sebuah Malaysia yang lebih makmur dan adil.

Meskipun kuasa siber diakui faktor yang semakin dominan untuk mempengaruhi kecenderungan mengundi, namun media tradisional seperti akhbar, terutama buat sasarankhalayak Melayu masih penting dan berbisa. Perang maklumat dan usaha membentuk pandangan awam melalui akhbar tetap merupakan satu agenda yang tidak bolehdikesampingkan.

Edaran akhbar-akhbar harian yang dikontrol Umno-BN memang menurun. Jualan Utusan Malaysia dan Berita Harian di bawah paras 200,000 naskhah. Bagi penganalisis media,trend penurunan ini tidak mungkin dapat disekat, cuma boleh diperlahankan kemerosotannya. Seolah-olah tiada pembaca baru daripada generasi muda. Kehilangan penggemarakhbar-akhbar berkenaan sukar dicari ganti.

"Kita tidak perlu menunggu lama untuk menunggu kepupusan sepenuhnya akhbar bercetak, seperti yang sudah berlaku di beberapa negara maju," ramal seorang wartawan kananakhbar harian berbahasa Melayu. Mungkin jangkaannya itu boleh ditolak tetapi sekurang-kurangnya ia amaran awal buat semua syarikat akhbar di negara ini, termasukHarakah. Realitinya, banyak majalah berita antarabangsa sudah ditutup, seperti Asiaweek, atau terpaksa dirombak kandungannya secara drastik, seperti Newsweek.

Menurut laporan terkini dikeluarkan firma penyelidikan Audit Bureau Circulation (ABC), akhbar yang mengambil pendekatan santai seperti Harian Metro dan Kosmo mengambil alih pasaran. Media seumpama ini jarang memuatkan bahan-bahan serius seperti perkembangan politik. Kalau ada pun, ia sekadar berita kaki atau bahan sendal.

Apakah fenomena ini menunjukkan masyarakat kita semakin kurang "berahi" dengan berita-berita semasa yang dahulunya dilihat penting ataupun mereka mula beralihsepenuhnya kepada sumber internet?

Saya tidak mudah untuk memborong pandangan bahawa pembaca sudah muak dengan "berita putar-belit". Trend kejatuhan jualan akhbar tidak sesenang itu untuk dibuat kesimpulan. Harakah turut terkena tempiasnya jika tiada usaha bersungguh-sungguh menepisnya.

Memang cabaran kuasa siber cukup gagah dan sukar ditandingi. Rasanya hampir semua akhbar cetak mempunyai versi "dalam talian". Ini bermakna, yang menjadi sainganadalah produk daripada syarikat yang sama. Daripada sudut perniagaan, banyak kos yang terpaksa "dihanguskan" untuk akhbar on-line, sedangkan pulangannya hanya tersudutkepada jualan iklan semata-mata.

Masyarakat sekarang pula lebih terbuka pemikiran dan bersikap kritikal dengan maklumat yang dihidangkan. "Pengikut fanatik" terhadap mana-mana parti semakinberkurangan. "Golongan atas pagar" lebih ramai. Mereka tidak mahu terkongkong dengan satu-satu aliran politik. Bagi aktivis Pakatan Rakyat, ia mungkin satuperkembangan positif apabila kecenderungan mengundi terbuka untuk dipengaruhi.

Apa pun, pengamal media cetak -- termasuk Harakah -- mesti serius menangani gugatan genting berkenaan. Diharapkan sesi permukiman kami pada 25 dan 26 Disember ini mampu menawarkan jalan keluar ke atas kemelut sejagat itu. Anda, pembaca, turut dipelawa menyalurkan pandangan. Salurkan kepada lutfi_detik@yahoo.com.


II.

Sejak Mei 2010, saya kerap berulang-alik ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), di Cheras. Memang warganya cukup ramah dan mesra, apatah lagi doktor-doktorpakar dan para jururawat yang terbabit dalam operasi pembedahan pintasan jantung saya, serta susulan rawatan selepasnya. Mereka menyumbang khidmat penuh dedikasi. Jutaan terima kasih dirakam.

Sebaik dikesan diserang stroke kecil melalui CT scan, dua bulan lalu, jadual mingguan saya tertumpu pula kepada pemulihan fisioterapi. Terpaksa meredah kesesakan jalanraya di pagi hari. Jarak di antara Bukit Ampang dan Bandar Tun Razak bukanlah jauh sangat. Tetapi, umum mengetahui Kuala Lumpur tidak pernah reda daripada masalahlalu-lintas terutama di waktu puncak.

Jalan dan lorong asyik ditebuk dan digali. Itu belum ditambah-buruk dengan perencanaan "separuh masak". Rungutan pengguna jarang mendapat perhatian. Akhirnya iamenjadi mangli dan diterima sebagai sebahagian kehidupan kosmopolitan.

Janji-janji menawarkan perkhidmatan awam yang cekap sekadar slogan basi yang tidak jemu diulang. Benar, rakyat Malaysia -- bukan terbatas di Lembah Klang sahaja -- mempunyai kesabaran tinggi menanggung keperitan di jalan raya dan bersedia untuk "ditipu" pemerintah tanpa henti.

Sebaik tiba di HUKM. problem lebih besar menunggu. Ruang parkir cukup terhad. Jam 8 pagi sebenarnya sudah cukup lewat. Jika bernasib baik, mungkin anda dapat mencaripetak kosong di seberang jalan. Namun, harus beringat, silap meletakkan kereta, notis saman terselit di cermin depan.

Dalam keadaan bertaraf "separa OKU", dengan kaki kiri terpaksa dibantu tongkat, lanskap HUKM agak memenatkan juga untuk didaki. Daripada sisi positif, untuk orang yangmalas bersenam seperti saya, bagus juga dipaksa melakukan aktiviti yang baik untuk kesihatan, iaitu berjalan kaki. Yang penting, jangan panas hati. Nanti menyirap puladarah. Berlatihlah untuk reda dan berlapang dada, 'kan?

HUKM wajar memandang serius keperluan mendesak untuk membina parkir bertingkat di ruang lapang sedia ada. Kos memang sentiasa menjadi hambatan. Tetapi terdapat jugabangunan yang rancak dalam proses pembinaan. "Itu projek wahyu dari langit," kata seorang petugas HUKM, sambil ketawa kecil.

Saya agak kurang arif maksud "projek wahyu" itu tetapi beberapa tahun lalu ramai juga mengadu kepada Harakah tentang bajet HUKM yang didakwa lebih terarah kepadaindividu yang rapat dengan Naib Canselor UKM. "Hal-hal kosmetik diutamakan, sedangkan perkara membabitkan hidup-mati pesakit HUKM terabai," lebih kurang begitulahrumusan rungutan yang saya terima waktu itu.


III.

Tulisan saya tentang gelagat politik anak muda menimbulkan reaksi positif pembaca, termasuk daripada pemimpin mahasiswa sendiri. "Patut lebih banyak artikel menyentuhgolongan muda di Harakah, khususnya gerakan pelajar," emel seorang aktivis kampus dipetik.

"Kami tidak mahu sekadar retorik murahan untuk menarik perhatian mahasiswa, sedangkan tiada tindakan bermakna yang diambil untuk mengembalikan kebebasan mahasiswa danautonomi universiti, termasuk oleh Pakatan Rakyat. Jangan mengambil mudah kritikan kami terhadap BN, lalu disamakan dengan sokongan kepada Pakatan. Ia hal berbeza,"tambahnya.

Ingatan anak muda itu mungkin dipandang remeh, namun bagi saya, ia boleh mengundang implikasi negatif buat Pakatan seandainya isu-isu kemahasiswaan tidak digarapdengan jujur dan berkesan. Selain menunggu perbahasan bernas di Parlimen dan respons serius setiap kali timbul polemik dunia kampus, kerajaan-kerajaan negeri Pakatanperlu mempraktikkan idealisme yang dijulang sekian lama.

Bukankah terdapat beberapa institusi pengajian tinggi yang dikelolakan pihak kerajaan negeri di bawah Pakatan, yang boleh menjadi model bagaimana sepatutnya persekitaran lebih kondusif dapat diwujudkan untuk warga menara gading? Interaksi sihat dalam tradisi keilmuan dan persekitaran intelektual harus disuburkan.

Personaliti unggul akademia bukan hanya dikerah untuk memenuhi kehendak pasaran kerja, yang kemudiannya tumpul nilai manusiawi dan tandus kesejagatannya.

Kongkongan -- yang bertulis mahupun yang sedia dimengerti -- perlu diceraikan rantaiannya. Kini, budaya mengampu dan politiking merebut jawatan eksekutif dalam pentadbiran universiti cukup memalukan.

Lebih penting lagi, idealisme dan citra mahasiswanya harus dihormati, serta mereka dibebaskan daripada 'degree-centric'. Saya, seperti rakan-rakan pelajar yang menulis emel dan SMS ketika mengulas tulisan saya tempoh hari, masih menunggu tindakan proaktif pemimpin Pakatan bagi mengangkat martabat kehidupan dunia ilmu seutuhnya.



Tenang: Pemuda PR lancar jentera 1 Jan
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Pemuda Pakatan Rakyat akan melancarkan jentera Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Tenang pada 1 Januari 2011 akan datang sebagai memulakan gerak kerja pilihan raya secara rasmi.

Majlis pelancaran tersebut akan disempurnakan Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub pada jam 5 petang di Perkarangan Markjaz Operasi Pemuda PAS jalan Segamat, pekan Tenang.

Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan memberitahu, pemuda Pakatan telah diletakkan dalam keadaan siap siaga dan sedia berjuang bagi merampas kerusi Dun Tenang biarpun menyedari laluan sukar terpaksa dihadapi.

"Insyaallah, Pemuda Pakatan Rakyat akan menurunkan sekurang-kurangnya 1500 orang jentera utama di majlis pelancaran jentera pilihanraya Pemuda Pakatan Rakyat.

"Kita akan memaksimumkan gerak kerja penerangan dan aktiviti kepemudaan bagi memenangi hati pengundi agar memihak kepada PAS yang mewakili Pakatan Rakyat dalam pilihanraya kecil Dun Tenang kelak," katanya.

Beliau turut optimis peluang untuk menang sentiasa terbuka untuk Pakatan Rakyat dengan syarat segaka usaha diperkemaskan.

"Kita mengharapkan pertolongan dari Allah SWT agar kejayaan menjadi milik kita di Dun Tenang nanti kerana Johor sangat memerlukan suara dari Pakatan Rakyat untuk check and balance terutama pada setiap kali sidang Dun," katanya lagi.

Sebelum pelancaran, satu sesi ceramah motivasi gerakkerja akan disampaikan oleh beliau, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin dan Ketua DAPSY, Anthony Loke.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Jumaat lalu menetapkan tarikh penamaan calon pilihan raya kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, Johor pada 22 Januari depan dan pengundian diadakan pada 30



Majlis Perwakilan PAS Luar Negara sebagai duta kecil
Dr Raja Ahmad al-Hiss

Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat (LA DPPP) merakamkan ucapan tahniah kepada PAS Representative Council of UK & Eire (Majlis Perwakilan PAS Luar Negara) di atas perasmian penubuhannya kelmarin oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Majlis Perwakilan PAS Luar Negara yang di ketuai oleh Ir. Jupri Bade, seorang jurutera kanan di Manchester pada 26 Disember 2010 membuktikan PAS semakin di terima oleh para professional dan ilmuan Malaysia di luar negara.

Dengan keahlian permulaan seramai 100 orang sudah cukup untuk membuktikan kepada masyarakat dan rakyat Malaysia bahawa sememangnya PAS sudah bersedia bersama Pakatan Rakyat untuk ke Putrajaya.

Ianya juga merupakan bukti bahawa PAS tidak ketandusan pelapis untuk mengisi ruang-ruang kepimpinnya di samping bersedia untuk mengisi ruang dalam kerajaan Pusat dan negeri sekiranya diberi peluang untuk memerintah Malaysia nanti.

Penubuhan Majlis Perwakilan PAS Luar Negara yang keahliannya terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang bersedia untuk menerima PAS sebagai wadah perjuangan negara. Terdiri daripada ahli-ahli professional, teknokrat dan mereka yang berkerjaya di United Kingdom dan Ireland adalah diharapkan Majlis Perwakilan PAS Luar Negara ini akan menjadi Duta Kecil PAS di luar Negara di mana ianya akan berpusat di United Kingdom.

PAS sememangnya telah lama bertapak di luar Negara melalui hubungannya dengan gerakan-gerakan Islam antarabangsa di samping hubungan antarabangsanya melalui Lajnah Antarabangsanya.

PAS yang selama ini telah dikenali oleh dunia melalui penyertaannya dalam persidangan-persidangan, program-program kemanusiaan, ekonomi dan sosial.

Kelantangan PAS dalam membawa isu-isu antarabangsa juga mendapat pengiktirafan dari pelbagai negara luar dan juga dari gerakan-gerakan Islam antarabangsa. Isu Palestin umpamanya, adalah isu yang telah lama diperjuangkan PAS sejak penubuhannya sehingga ke hari ini.

Kesungguhan PAS membawa isu Palestin sehingga ada pemimpin PAS yang ditahan oleh British seperti Prof Burhanuddin Al-Helmy dan oleh kerajaan Malaysia sendiri dalam bantahan anti-kriket Israel dimana menyaksikan Dato Mahfuz Omar dan Haji Salahudin Ayub di penjarakan kerana mempertahankan prinsip ummat Islam Malaysia. Begitu juga isu-isu umat Islam yang lain seperti isu Kashmir, Mindanao, Selatan Thailand, Rohingya di Burma, Chenya di Rusia dan Xianjing di China.

Peranan aktif PAS dalam menjaga hak bukan Islam juga dihargai dunia apabila kejayaan PAS menubuhakan Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) telah membuktikan kepada dunia bahawa Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. sememangnya adil dan sesuai dikongsi bersama bukan Islam.

Adalah diharapkan Majlis Perwakilan PAS UK Ireland ini akan berjaya membawa mesej PAS kepada rakyat Malaysia di luar negara dan benar-benar menjadi duta PAS di arena antarabangsa dalam memperkenalkan dan mewakili PAS dalam isu-isu dan hubungan luar PAS.

Dr Raja Ahmad al-Hiss

Pengerusi Lajnah Antarabangsa Dewan Pemuda PAS Pusat



Pertanian bernilai tinggi dan jaminan makanan
Ashadi Zain

Sebuah negara yang makmur mempunyai beberapa elemen, termasuklah pendapatan tinggi yang berdaya tahan dan keseimbangan antara pembangunan fizikal dan akhlak. Dalam konteks pendapatan tinggi yang berdaya tahan, pelbagai perkara dapat dilakukan bagi mencapainya, termasuklah melalui pertanian bernilai tinggi.

Pertanian bernilai tinggi di sini merujuk pada komoditi yang mempunyai nilai yang tinggi dari segi ekonomi, seperti getah dan kelapa sawit. Trend yang menunjukkan peningkatan harga getah dan kelapa sawit sudah semestinya meningkatkan lagi nilai ekonomi (economic value) komoditi berharga ini.

Penanaman dan penjualan getah, kelapa sawit dan lain-lain komoditi seumpamanya secara besar-besaran dapat memastikan pendapatan negara bertambah, selaras dengan hasrat kerajaan mahu menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi. Malah kelapa sawit dan getah menjadi penyumbang utama kepada eksport pertanian negara.

Langkah memberikan tumpuan pada penanaman komoditi seperti kelapa sawit dan getah sememangnya adalah langkah yang baik bagi melonjakkan pendapatan negara. Namun demikian, adalah penting juga bagi memastikan bahawa sentiasa terdapat keseimbangan antara tanaman komoditi dan tanaman makanan, terutamanya padi yang menjadi makanan ruji penduduk Malaysia dan juga penduduk di rantau ini.

Dalam konteks keselamatan negara, salah satu unsur strategik yang amat penting adalah jaminan makanan bagi rakyat jelata. Apabila negara terlalu bergantung pada sumber makanan dari luar, maka jaminan makanan terjejas, sekaligus menyebabkan gangguan dalam aspek keselamatan negara.

Kita juga dapat mengambil pengajaran dari krisis makanan global yang berlaku pada 2007/2008. Menurut kajian yang dilakukan, antara faktor yang dikatakan punca pada krisis makanan tersebut adalah penanaman tanaman bagi menghasilkan etanol yang kemudiannya diproses menjadi biodiesel.

Penggunaan biodiesel dengan matlamat mengurangkan pengeluaran gas rumah hijau adalah usaha yang baik. Walau bagaimanapun, ia tetap perlu dipantau dan keseimbangan dicari supaya ia tidak menyebabkan pula krisis makanan. Antara faktor penanaman ‘tanaman biodiesel’ dapat menyebabkan kekurangan makanan adalah penanaman ‘tanaman biodiesel’ mengakibatkan kurangnya tanah yang tersedia bagi penanaman tanaman makanan.

Terdapat beberapa cara yang dapat dilakukan meningkatkan pendapatan negara dan pada masa yang sama, memastikan jaminan makanan terpelihara. Antaranya adalah melalui konsep pertanian bandar (urban farming).

Kesimpulannya, kedua-dua elemen, iaitu pendapatan tinggi yang berdaya tahan dan juga jaminan makanan diperlukan bagi memastikan negara membangun secara lestari dan masyarakat mendapat manfaat secara optimum.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.



Felda: Patutlah usaha perangi rasuah gagal

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Dis: Perlantikan Tan Sri Mohd Isa Abdul Samad sebagai Pengerusi Felda menggambarkan watak sebenar Datuk Seri Najib Razak dalam memerangi rasuah.

“Patutlah usaha untuk memerangi rasuah tidak berjaya, malahan semakin parah,” ujar Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris ahmad.

Beliau berkata, pemilihan itu seolah-olah Najib tidak nampak di kalangan ahli Umno seramai 3.5 juta orang, melainkan hanya nampak insan yang bernama Isa Samad sahaja.

“Apa rahsianya beliau dipilih, hanya Allah dan Datuk Seri Najib sahaja yang tahu,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

PAS, ujarnya menyifatkan perlantikan Isa Samad sebagai pengerusi Felda, berkuat kuasa 1 Januari 2011, sebagai satu lagi pencapaian Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang diuar-uarkan oleh yang dilancarkan pada 20 Januari 2010.

Antara NKRA telah diputuskan oleh Kabinet ialah membanteras rasuah melalui Bahagian Undang-Undang, Jabatan Perdana Menteri.

“PAS merasa hairan Perdana Menteri yang terkenal dengan berbagai-bagai slogan retorik, untuk membuat pembaharuan (transformasi), tiba-tiba boleh melantik Tan Sri Isa Samad yang pernah disabitkan dengan rasuah pada 24 Jun 2005 oleh Panel Lembaga Disiplin Umno yang dipengerusikan oleh Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Ismail,” katanya lagi.

Isa telah dijatuhkan hukuman penggantungan keahlian selama 6 tahun. Mohd Isa telah disabitkan bersalah atas 5 pertuduhan daripada 9 pertuduhan. Antara pertuduhan yang dikemukakan adalah berhubung amalan rasuah termasuk membabitkan penganjuran pertemuan, mengadakan majlis makan dan memberi wang untuk membeli undi.

Perbuatan rasuah itu telah dilakukan oleh Mohd Isa melalui agennya merangkap setiausaha politik beliau, Salim Shariff ketika bertanding jawatan Naib Presiden Umno pada pemilihan September tahun 2004.

Idris berkata, Malaysia masih kekal di tangga ke-56 pada Indeks Persepsi Rasuah yang dijalankan oleh Transparency International (TI) tetapi mata yang dikutipnya terus merosot daripada 4.5 kepada 4.4.

Markah itu, ujarnya membuktikan bahawa negara telah gagal mencapai sasaran Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang meletakkan sasaran mereka daripada 4.5 kepada 4.9 daripada markah maksimum -10 mata.

“Memang kita jarang kedengaran Presiden Umno sekarang ini bercakap tentang memerangi rasuah secara agresif, berbanding dengan zaman Tun Abdullah,” ujarnya.

Katanya, Walaupun nampak lembut, sekurang-kurangnya zaman Tun Abdullah ada juga daya usaha menubuh Institut Integriti Malaysia, Badan Pencegah Rasuah (BPR) ditukar kepada SPRM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Tiada ulasan: