Khamis, 30 Disember 2010

ELOK KITA MENTADBIR SECARA MATANG DAN BERPENDIDIKAN....BUKAN MAIN BELASAH JE

LKS: Lantikan SUK cabul semangat undang-undang

Dis 30, 10 1:16pm


Pemimpin polular DAP Lim Kit Siang menyifatkan pelantikan Mohd Khusrin Munawi sebagai setiausaha kerajaan (SUK) negeri tanpa mendapat persetujuan daripada menteri besar sebagai mencabul semangat dan peruntukan dalam undang-undang tubuh negeri.

teoh beng hock memorial night 160710 kit siangLim (kiri) yang juga ahli parlimen Ipoh Timur berkata, hujah yang mengatakan bahawa persetujuan Tan Sri Khalid Ibrahim tidak diperlukan dalam pelantikan itu adalah dangkal dan tidak dapat diterima.

"Putrajaya tidak patut melibatkan Sultan dalam pelantikan SUK kerana undang-undang tubuh negeri juga tidak menyebut Sultan mesti dimaklumkan dahulu dan perkenan Baginda diperlukan," kata Lim.

"(Amalan) konvensyen dalam undang-undang tubuh seakan membawa maksud, rundingan dengan menteri besar, dan lantikan Sultan untuk jawatan tinggi dibuat untuk mengukuhkan integriti undang-undang tubuh negeri dan bagi menggalas mandat orang ramai yang diberikan kepada Pakatan Rakyat."

NONE Pandangan itu dilihat senada dengan pendirian peguam Derek Fernandez kepada Malaysiakini semalam bahawa menurut amalan konvensyen, menteri besar patut dimaklumkan terlebih dahulu.

Isnin lalu, nama Khusrin diumumkan oleh Ketua Setiausaha Negara Mohd Sidek Hassan menggantikan Ramli Mahmud.

Tindakan itu mendapat respons negatif daripada kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang telah menyenaraipendek tiga nama - tidak termasuk Khusrin - dan berpendapat 'lantikan' itu tidak muktamad.


Menurut Lim, walaupun undang-undang tubuh Selangor tidak menyebut tentang peranan menteri besar dalam pelantikan SUK, ia juga tidak menyatakan peranan Sultan dalam hal yang sama.
Arah buang salib, Najib digesa mohon maaf
Dis 30, 10 2:24pm

Ahli parlimen Seputeh Teresa Kok menuntut Datuk Seri Najib Razak supaya memohon maaf berhubung satu arahan daripada pejabat perdana menteri itu supaya membuang elemen keagamaan daripada satu majlis sambutan Krismas.

NONETeresa berkata arahan berkenaan menetapkan supaya lambang salib disisihkan daripada satu majlis yang dihadiri Najib pada 25 Disember lalu.

Majlis berkenaan diadakan di kediaman ketua biskop gereja Katolik Kuala Lumpur.

Arahan berkenaan juga melarang berlakunya upacara sembahyang dan nyanyian lagu-lagu pemujaan di majlis anjuran Persekutuan Kristian Malaysia (CFM) itu, kata Teresa lagi.

Teresa yang juga exco kanan kerajaan Selangor menyifatkan arahan daripada pejabat perdana menteri itu merupakan satu tindakan yang "tidak menghormati" masyarakat Kristian.

"Arahan Pejabat Perdana Menteri itu adalah satu pengkhianatan terhadap (slogan) berbilang etnik, berbilang agama 1Malaysia yang dikhutbahkan dengan penuh ghairah oleh Najib," kata Kok dalam satu kenyataan hari ini.

najib pc 091210 01Tambahnya, Najib perlu memohon maaf kepada CFM kerana "menyah-Kristiankan" majlis sambutan Krismas berkenaan dan menafikan kebebasan beragama bagi rakyat Malaysia.

“Arahan seperti itu daripada Pejabat Perdana Menteri menunjukkan betapa tidak ikhlas dan tidak sopan kelakuan Najib sebagai seorang tetamu," katanya.

Teresa juga berkata, beliau meragui sekiranya Najib tidak mengetahui bahawa pejabatnya sendiri telah mengeluarkan arahan berkenaan.

Sehubungan itu juga, beliau menggesa Najib mengeluarkan permohonan maaf secara terbuka dan mengarahkan kerajaan supaya menghormati tradisi Krismas dan hak rakyat Malaysia untuk bebas beragama.

“Saya harap Najib dan pejabatnya akan sedar bahawa ada makna mendalam bagi Krismas, melebihi Santa Claus dan salju dan makna mendalam itu perlu dihormati," katanya.



GAPS: Panel 'pondok-pondok' pilih SUK
Dis 30, 10 12:25pm


Menteri besar Selangor tidak mempunyai kuasa untuk melantik setiausaha kerajaan (SUK) negeri atau menubuhkan sebarang suruhanjaya berkaitan, apatah lagi dengan menubuhkan panel temuduga bagi tujuan itu, kata NGO antikerajaan negeri.

gaps demo 051210 hamidzun khairuddinPengerusi Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) Hamidzun Khairuddin (kiri) berkata, untuk menubuhkan sesuatu suruhanjaya hendaklah diluluskan parlimen.

"MB (menteri besar) juga tidak ada kuasa bawah undang-undang negeri untuk menubuhkan suruhanjaya. Apatah lagi bila MB 'bermain pondok-pondok' dengan mewujudkan 'panel' menemuduga bakal SUK.

"Lawak sungguh. Apa dia fikir nak lantik SUK ini macam nak lantik ketua kampung JKKK (Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung) ke? soal Hamidzun dengan nada menyindir.

Semalam, Setiausaha Politik Menteri Besar Faekah Husin menjelaskan, kerajaan negeri turut membuat pemilihan untuk jawatan itu melalui sebuah panel pemilihan yang diketuai oleh Speaker DUN Selangor Datuk Teng Chang Kim.

Dalam satu kenyataan hari ini, berbeza dengan hujah wakil rakyat Pakatan Rakyat, Hamidzun berkata, dalam undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959, secara spesifik dinyatakan SUK harus dilantik oleh Suruhanjaya Perkhidmatan.

"azlanSuruhanjaya di sini bermaksud Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Walaupun perkataan 'awam' tidak ada disebut, namun ia membawa maksud SPA kerana jawatan SUK itu adalah jawatan Pegawai Tadbir dan Diplomatik (PTD) kanan.

"Jawatan pegawai PTD kanan ini lahir melalui sistem SPA," katanya sambil menegaskan ia amalam lazim dan diterima konvensyen di Selangor.

Hamidzun juga memberitahu, pertikaian berhubung perlantikan SUK bukan pertama kali berlaku di Selangor, malah di zaman pemerintahan BN pernah berlaku apabila Sultan ketika itu tidak memperkenan perlantikan seorang SUK.

Sambil menegaskan Sultan cuma melaksana kuasa yang diberikan undang-undang agar pentadbiran berjalan lancar, Hamidzun Selangor akan lebih sejahtera sekiranya kepimpinan negeri bersifat dinamik, terbuka dan kurang politiking.

GAPS, lebih dikenali sebagai "kumpulan baju hitam" menjadi terkenal apabila menganjurkan perhimpunan, serentak dengan demonstrasi kerajaan negeri pada 5 Disember lalu.



KENAPA ADA HASAD DENGKI ?~~


TIKAM BELAKANG / DENGKI Banyak akibat buruk yang kita dapatkan dari dengki. Secara ruhiah, dengki akan memakan amal baik kita seperti dijelaskan hadits Rasulullah saw diatas. Jika kebaikan kita sudah terkikis habis, apakah kita masih berharap bahawa do’a ...kita akan terkabul? Percuma kita kerja keras dan kerja cerdas jika Allah tidak mengizinkan kita sukses. Dari Jabir dan Abu Ayyub Al-Anshari, mereka mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda, ‘Tidak ada seorang pun yang menghinakan seorang muslim di satu tempat yang padanya ia dinodai harga dirinya dan dirosak kehormatannya melainkan Allah akan menghinakan orang (yang menghina) itu di tempat yang ia inginkan pertolongan-Nya. Dan tidak seorang pun yang membela seorang muslim di tempat yang padanya ia dinodai harga dirinya dan dirusak kehormatannya melainkan Allah akan membela orang (yang membela) itu di tempat yang ia menginginkan pembelaan-Nya.‘ (Ahmad, Abu Dawud, Ath-Thabrani)

Tiada ulasan: