Rabu, 15 Disember 2010

KADANG2...INSYAALLAH...MAHAKUASA DAN MAHA AGONG ALLAH...KESALAHAN KITA DUNIA....ALLAH AKAN TUNJUKAN DAN BALAS DIDUNIA SERTA SAMBUNG DIAKHIRAT KELAK

Pembunuhan Altantuya: PM dicabar kemuka bukti
Abdul Rahim Sabri
Dis 15, 10
8:34am


Datuk Seri Najib Razak cuba mempertahankan kerajaan BN yang dipimpinnya daripada tumbang kerana bimbang didakwa di mahkamah, terutamanya berhubung dakwaan skandal pembabitan pembunuhan perempuan Mongolia, Altantuya Shaaribuu seperti yang didedahkan dalam laman WikiLeaks, kata Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim.

pkr wangsa maju ceramah 141210 audience 02Sehubungan itu, Anwar yang juga Ketua Pembangkang mempersoalkan media arus perdana yang sengaja "memadam" menyiarkan dakwaan skandal berkenaan seperti yang didedahkan oleh WikiLeaks.

"Sebab apa Najib mahu mempertahankan Putrajaya (kerana) takut didakwa (di mahkamah) kemudian hari... Mengapa media padam perkara (dakwaan) ini (daripada disiarkan)," katanya ketika menyampaikan ceramah di tapak pasar malam Taman Melati di Wangsa Maju malam semalam.

"Saya akan mempertahankan diri saya dan integriti saya. Saya mahu tanya Najib, adakah awak boleh mencabar Singapura agar membuktikan dakwaan itu. Itu sebabnya media Umno tidak berani melaporkan perkara itu.

"Apabila saya dituduh, saya akan melawan, tetapi apabila Najib dituduh apa beliau kata? Ini hanya perkara kecil," kata Anwar.

Dihantui Altantuya

Dalam ceramah itu, Anwar membaca petikan laporan pendedahan dalam WikiLeaks yang mendakwa masa depan Najib dihantui dengan skandal pembunuhan Altantuya.

NONEBerikutan laporan dalam laman web berkenaan, Anwar juga mencabar Najib mengemukakan bukti berhubung dakwaan tersebut.

“Adakah kamu fikir saya ini bodoh untuk memasuki perangkap apabila tahu ia perangkap? Jangan cabar saya terlalu berlebihan! Saya akan dedahkan kes pembunuhan yang telah dilakukan dan cuba ditutup rapat.”

Dalam ceramahnya juga, Anwar turut menyelar bekas perdana menteri Singapura Lee Kuan Yew seperti yang didedahkan oleh WikiLeaks bahawa pegawai perisikan Singapura dan Australia percaya beliau memang terlibat dengan perilaku dalam tuduhan liwat yang sedang dihadapinya.

Anwar yang juga ahli parlimen Permatang Pauh - dalam ucapannya selama kira-kira 40 minit itu - menyifatkan perkara berkenaan sebagai "fitnah" dan mencabar pemimpin kanan itu mengemukakan bukti berhubung dakwaannya itu.

pkr wangsa maju ceramah 141210 anwar 02"Ada bukti? Saya minta peguam saya menjawab. Ada bukti?... Lee Kuan Yew (boleh) bawa ke mahkamah (dan) jadi saksi kepada Najib di mahkamah," katanya.

Menurut akhbar Australia, The Sun-Herald, kabel Jabatan Negara Amerika yang bocor mendedahkan bahawa pegawai perisikan Singapura dan menteri kanan Lee Kuan Yew telah memberitahu pejabat Agensi Perisikan Australia bagi Penilaian Nasional (ONA), bahawa "ketua pembangkang Anwar 'memang melakukan dakwaan perilaku yang sedang dihadapinya'."

“Wikileaks, apa bukti kamu, bawa Lee Kuan Yew ke mahkamah. Saya tidak peduli, kamu fikir saya buat atau tidak. Itu bukan urusan saya. Kamu ada rakaman video atau catatan doktor, bawa ke mahkamah.

"Ia fitnah kepada saya dan saya akan mempertahankan (diri). Ada bukti, keluarkan video, keluarkan... Bawa (bukti) ke mahkamah. Saya akan mempertahankan kehormatan saya. Ini cara saya," katanya sambil mendapat sorakan daripada kira -kira 1,000 orang di ceramah berkenaan.

Kurang ajar sangat!

Selain itu, Anwar juga membaca isi kandungan seperti yang didedahkan dalam WikiLeaks yang mendakwa Najib adalah seorang yang "suka mengambil kesempatan". Beliau juga meminta Singapura supaya tidak masuk campur mengenai urusan Malaysia.

pkr wangsa maju ceramah 141210 audience"Ini bukan soal kamu... Kita (Pakatan Rakyat yang) lawan Najib.... Jaga negara kamu, jangan sombong dan (jangan) kurang ajar sangat," katanya.

Dalam ceramah itu juga, Anwar turut membidas mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang melahirkan rasa ragu-ragu bahawa beliau adalah sasaran 'perangkap seks oleh musuhnya'.

"Dia sudah umur 80 tahun, jangan gaduh dengan dia. Jangan kacau... Orang dah umur 80 tahun, (sepatutnya) istighfar sudahlah," sindir Anwar sambil mendapat sorakan daripada hadirin.

azlanSebelum mengakhiri ucapannya, Anwar menegaskan bahawa beliau tidak risau dengan apa yang berlaku berhubung pendedahan dakwaan yang disiarkan dalam laman WikiLeaks.

"Saya tidur masih nyenyak. Makan makanan enak. Isteri masih cantik dan setia. Alhamdulillah. Mereka mahu melemahkan kita, lagi banyak kita diserang, Alhamdulillah lagi banyak rakyat datang kepada kita.

Laungan reformasi dan takbir

"Kita ada komitmen dan keyakinan untuk membawa perubahan," katanya sambil melaungkan perkataan "reformasi dan takbir" sebanyak tiga kali yang kemudiaannya disambut oleh para hadirin.

pkr wangsa maju ceramah 141210 anwar 03Majlis ceramah malam semalam - yang bermula jam 9 malam - turut dihadiri antaranya Naib Presiden PKR Tian Chua; ahli parlimen Shah Alam Khalid Samad, Exco Kerajaan Selangor Teresa Kok dan Ketua Angkatan Muda PKR Shamsul Iskandar Md Akin.


Tian Chua (bawah, kanan) dalam ceramah itu berkata, pihaknya sedang berusaha supaya laporan WikiLeaks ini dibincangkan di Dewan Rakyat. Satu usul telah dibentangkan bagi membincangkan hal berkenaan.

“Kita mahu Dewan Rakyat bincangkan laporan terhadap Anwar dan juga dakwaan terhadap Najib berkaitan dengan pembunuhan terhadap Altantunya yang juga disebutkan dalam dokumen WikiLeaks ini,” katanya.

pkr wangsa maju ceramah 141210 tian chuaSebelum itu, semua penceramah yang hadir meringkaskan ucapan mereka untuk memberi laluan kepada Anwar memberi penjelasan berhubung isu-isu semasa yang dikaitkan dengan beliau setelah polis membenarkan waktu ceramah hanya sehingga jam 10.30 malam.

Kira-kira 100 anggota polis dikerahkan untuk memantau keadaan dan seawal jam 9.15 malam, mereka mula berkeliaran di pentas mengingatkan penganjur supaya mematuhi kebenaran masa yang ditetapkan. Tiada kejadian yang tidak diingini dilaporkan.

Semalam, peguam Anwar mengumumkan pihaknya akan menyaman Lee Kuan Yew dan juga Dr Mahathir yang berkata beliau yakin pemimpin Singapura itu tahu Anwar melakukan liwat brkenaan.

Anwar mula menjelajah ke seluruh negara mulai semalam bagi menerangkan isu yang dihadapinya itu kepada rakyat. Esok, 16 Disember, beliau dijadualkan berada di Dataran Muhibbah, Kampung Ismail, Ampangan, Negeri Sembilan dalam siri Ceramah Perdananya sehinggalah berakhir di Pulau Pinang pada 19 Disember ini.

Penggantungan bolehkan BN perolehi majoriti 2/3
Dis 15, 10 2:48pm


Dewan Rakyat sekali lagi gempar apabila tiga lagi ahli parlimen Pakatan Rakyat diusul untuk digantung selepas didakwa menghina dewan.

Satu usul untuk menggantung tiga wakil rakyat berkenaan atas dakwaan menghina dewan tersenarai dalam Aturan Urusan Mesyuarat hari ini.

Keputusan itu, bagaimanapun didakwa dilakukan tanpa mengemukakan notis tujuh hari.

parliament pandikar amin anwar ibrahim lim kit siang dap pkr pc 121108 07Ia dibuat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia pagi tadi selepas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz membuat usul berkenaan terhadap Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor), Azmin Ali (PKR-Gombak) dan R Sivarasa (PKR-Subang).

Azmin yang ditemui media di lobi parlimen berkata keputusan Speaker berubah dalam masa satu hari untuk menggantung ahli parlimen Pakatan Rakyat.

"Semalam mereka mahu menggantung ahli parlimen Permatang Pauh dan Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor). Tapi dalam masa satu hari keputusan diubah di mana saya, Sivarasa dan Karpal Singh akan digantung enam bulan bermula esok.

"Jadi saya mahu tanya Speaker peraturan mana yang digunakan ke atas kami kerana saya tidak diberikan notis," katanya.

NONEMenurut Azmin, berdasarkan Peraturan Mesyuarat 27, dewan perlu memberi notis tujuh hari sebelum tindakan menggantung mana-mana ahli dewan.

"Ini tidak dilakukan kerana nama saya tidak ada di situ semalam.

"Kecuali Speaker setuju dengan usul menteri. Itu yang kita mahu tahu daripada Speaker atas dasar apa beliau setuju dengan menteri," katanya.

Azmin berkata ahli parlimen yang digantung, sekurang-kurangnya dibenarkan untuk merujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen untuk membenarkan beliau mempertahankan diri.

"Beliau (speaker) terus berkata saya telah membuat keputusan. Anda tidak ada hak menentang," katanya.

Azmin, pagi tadi diarahkan keluar dewan sehingga jam 2.30 petang.

Karpal Singh dan Sivarasa, adalah ahli Jawatan Kuasa Hak dan Kebebasan Parlimen. Mereka didakwa menghina dewan selepas membuat kenyataan di luar parlimen berhubung prosiding jawatankuasa itu pada 3 Disember lalu.

NONEKedua-dua mereka didakwa telah mendedahkan keterangan dan surat Apco semasa berlangsungnya mesyuarat jawatankuasa.

Tindakan itu dikatakan menyalahi Peraturan Mesyuarat 85, apabila menyatakan bahawa kenyataan dan surat yang diberikan kepada ahli jawatankuasa itu tidak boleh disiarkan kepada sesiapa sehingga notis itu dibentangkan di Dewan Rakyat.

Sementara Azmin pula, dalam notis bertarikh 6 Disember di bawah Peraturan Mesyuarat 18(1), didakwa telah menyentuh keterangan dan surat Apco yang telah diserahkan kepada jawatankuasa itu.

NONETindakan ketiga-tiga, mereka itu dikatakan melanggari hak keistimewaan mereka sebagai ahli parlimen dan menghina dewan, katanya.

Usul menghina dewan ke atas ketiga-tiga ahli parlimen tersebut dikatakan berkaitan dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dihadapkan ke jawatankuasa itu selepas mendakwa kempen 1Malaysia mempunyai persamaan dengan 'One Israel' melalui syarikat perundingnya, Apco Worldwide.

Jawatankuasa itu telah membentangkan keputusannya di Dewan Rakyat dan mencadangkan Anwar digantung daripada Parlimen selama enam bulan.




SPRM bersihkan Nik Aziz dan Wee Ka Siong
Hafiz Yatim
Dis 15, 10
3:01pm


Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapati Menteri Besar Kelantan Nik Aziz Nik Mat bersih daripada tuduhan rasuah terhadapnya.

Tuduhan itu membabitkan dakwaan oleh Haji Nik Aziz dibiayai oleh seorang ahli perniagaan untuk mengerjakan Haji dan pelantikan menantunya, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai ketua eksekutif Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK).

NONEPengerusi Panel Semakan dan Operasi SPRM, Hadenan Abdul Jalil berkata Nik Aziz tidak meminta syarikat tersebut membayar kos mengerja Haji sebanyak RM65,000.

Selain itu, katanya, Nik Aziz juga tidak pergi mengerjakan haji tersebut.

Bagaimanapun, panel tujuh anggota itu mendapati ada kelemahan dalam prosedur yang harus diperbaiki.

Panel itu bertanggungjawab menyemak kes-kes rasuah atau salahguna kuasa yang telah disiasat oleh SPRM, tetapi diklasifikasikan sebagai 'tiada tindakan lanjut' diperlukan.'

Panel juga membersihkan Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Wee Ka Siong daripada tuduhan berlaku percanggahan kepentingan dengan memegang jawatan dalam sebuah firma arkitek, berkaitan dengan projek Zon Bebas Pelabuhan Klang.

Bukti baru siasatan Tajudin


Hadenan yang juga bekas ketua audit negara, turut menafikan bahawa SPRM tidak mengambil tindakan terhadap bekas pengerusi Malaysia Airlines (MAS), Tan Sri Tajudin Ramli.

Menurutnya, siasatan masih berjalan, terutama terutamanya selepas penemuan bukti baru berhubung perkara itu.

Katanya, dakwaan bahawa SPRM tidak menjalan siasatan adalah tiadak berasas kerana ada penemuan bukti baru dan SPRM sedang menelitinya.Ditanya sama ada bukti baru itu mengenai apa yang dilaporkan di blog, Hadenan menekankan bahawa ia sedang dalam siasatan.

Ditanya sama ada Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail juga sedang disiasat kerana didakwa tidak mahu mengambil tindakan terhadap Tajudin, Hadenan enggan mengulas mengenainya.

Tajudin sedang disiasat berhubung pembelian kemudahan MASkargo di Dusseldorf, Jerman, yang mengakibatkan kerugian besar kepada syarikat penerbangan negara itu.

SPRM memulakan siasatan terhadap Tajudin sejak tahun 2002, dan blog Malaysia Today yang dikendalikan oleh penulis blog Raja Petra Kamarudin, mendakwa ia tidak diteruskan atas arahan Abdul Gani.


Pemuda Sg Besar sedia pikul amanat Khir
Abdul Rahim Sabri
Dis 15, 10
3:25pm

Pemuda Umno Sungai Besar akan memikul amanat bekas ketua bahagian tersebut Dtuk Seri Dr Mohd Khir Toyo untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Dr Mohd Khir yang juga ADUN Sungai Panjang, telah digantung semua jawatannya dalam parti selepas dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan rasuah.

Ketua Pemuda bahagian, Budiman Mohd Zuhdi berkata, bekas menteri besar Selangor itu turut menasihati jentera pilihan raya bahagian itu terus digerakkan bagi mempertahankan DUN Sungai Panjang.

"Beliau memberi nasihat dan amanat supaya terus dengan menggerakkan jentera dan (melaksanakan) perancangan awal untuk mempertahankan DUN Sungai Burung dan merampas semula DUN Sekinchan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini kelmarin.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan bentuk perancangan tersebut kerana ia "merupakan rahsia parti".

Budiman mengulas berhubung keputusan pucuk pimpinan parti menggantung Dr Mohd Khir dari semua jawatan parti yang dipegangnya selepas didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam atas tuduhan rasuah minggu lalu.

Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dilapor berkata tindakan tersebut tidak ada hubungannya dengan pertimbangan kepentingan politik BN, tetapi ditetapkan dalam perlembagaan parti.

Akhbar Sinar Harian melaporkan beliau berkata, sesiapa sahaja yang didakwa atau menunggu kes mahkamah, akan digantung jawatannya dalam parti, seperti yang dilakukan sebelumnya dan kedudukan mereka tidak dikembalikan walaupun mereka kemudiannya didapati tidak bersalah.

Pada 6 Disember lalu, Dr Mohd Khir dan pengarah Ditamas Sdn Bhd, Shamsuddin Haryoni dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas tuduhan rasuah. Bagaimanapun kedua-duanya mengaku tidak bersalah.

Beliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Ekoran daripada dakwaaan tersebut, beliau serta merta melepaskan jawatannya sebagai jawatan ketua pembangkang DUN Selangor dan menyerahkan pucuk pimpinan parti memutuskan siapa penggantinya.





AKIM jadi KITA, Zaid Ibrahim jadi presiden
Salhan K Ahmad
Dis 15, 10
11:03am


Datuk Zaid Ibrahim secara rasmi dilantik sebagai presiden baru parti Angkatan Keadilan Insan Malaysia (AKIM) hari ini.

Bekas pengerusi PKR Wilayah Persekutuan itu mengambil alih jawatan barunya daripada Zakaria Salleh dalam muktamar parti itu pagi ini.

Mesyuarat itu juga bersetuju AKIM kini ditukar namanya kepada parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA).

Pelantikan Zaid itu juga dibuat melalui kelulusan satu usul dalam mesyuarat hari ini untuk menggantikan nama jawatan presiden kepada ketua parti.

NONEDalam ucapan penangguhannya di muktamar berkenaan hari ini, Zaid juga berkata parti itu akan mengambil peranan sebagai parti nasional dengan keahlian berbilang kaum.

Mengulas perubahan stuktur dalam KITA, Zaid berkata parti itu juga hanya akan mempunyai seorang pengerusi, seorang ketua parti yang dipegang olehnya serta satu jawatankuasa eksekutif pusat.

Selain Zaid, tiga lagi pemimpin KITA dipilih dalam mesyuarat hari ini iaitu Rashid Azad Khan sebagai bendahari pusat serta dua anggota jawatankuasa eksekutif pusat iaitu Muhammad Firdaus Abdullah dan Abdul Malek Shamsuddin.

Jawatan lain dalam parti itu akan diumumkan dalam satu lagi mesyuarat parti itu pada 19 Januari depan, kata Zaid dalam ucapan penangguhannya.

Lambang dan matlamat parti itu juga akan didedahkan pada tarikh berkenaan, katanya lagi.

Dalam mesyuarat yang dihadiri seramai kira-kira 150 orang perwakilan itu, beliau turut memberi jaminan bahawa KITA akan menjadi parti yang berpengaruh dalam masa yang singkat.

Tak perlu ahli ramai

Tambahnya KITA juga hanya akan mempunyai satu cawangan di setiap negeri.

Zaid juga berkata, beliau menyedari bahawa AKIM merupakan sebuah parti yang kecil dan parti itu juga baru ditubuhkan semenjak tahun 1994.

NONE"Tapi sebab kita baru, kita lebih mampu untuk buat perubahan. Parti lain yang sudah lama sukar berubah sebab kepentingan dan yang jawatan penting yang perlu dijaga," katanya lagi.

Dalam sidang media selepas itu, Zaid berkata beliau memilih untuk menyertai AKIM kerana proses menubuhkan parti baru kerana ia akan memakan masa yang lebih cepat.

"Saya pilih AKIM dan AKIM pilih saya... Ini lebih cepat daripada buat parti baru dan kalau (pendaftaran) diluluskan terlalu cepat seperti Makkal Sakhti orang tak (berkeyakinan)," katanya lagi.

Tambahnya, beliau juga tidak mahu "mencuri sesiapa" daripada PKR, namun parti itu terbuka dalam menerima anggota yang ingin menyertainya.

"Kita tidak perlu ahli yang ramai. Yang kita perlu adalah aktivis-aktivis yang rajin bekerja dengan saya," katanya lagi.


Polis: Rakan saya tembak ke arah Aminulrasyid
Joseph Sipalan
Dis 14, 10
4:59pm


Perbicaraan kes bunuh Aminulrasyid Amzah hari ini dimaklumkan oleh konstabel Mohd Hafizd Mohd Yusoff bahawa rakannya Korporal Jenain Subi memang melepaskan tembakan dari senjata Heckler and Koch MP5 ke atas remaja berusia 14 tahun itu di Jalan Tarian, Shah Alam.

Menurut Mohd Hafizd, Jenain melepaskan tembakan apabila kereta peronda Proton Wira mereka memasuki Jalan Tarian di mana kereta putih Proton Iswara yang dipandu oleh Aminulrasyid akhirnya terbabas dan berlanggar ke arah sebuah tembok.

Menjawap soalan daripada timbalan pendakwa raya Mohd Dusuki Mokthar, Mohd Hafizd berkata rakannya itu, Jenain mensasarkan senjatanya ke arah kereta Aminulrasyid ketika melepaskan tembakan.

Aminulrasyid, 14, dijumpai mati dengan sebutir peluru di kepalanya di kereta yang dipandunya pada 26 April tahun ini.Sebelum itu, Mohd Dusuki menegur Konstabel Mohamad Hafidz Mohd Yusof yang merupakan saksi pendakwaan dalam kes itu, yang kelihatan teragak-agak dan juga dilihat bertindak mendiamkan diri beberapa kali.

Mohamad Hafidz merupakan seorang anggota peronda, ditegur supaya tidak melewatkan prosiding ketika pihak pendakwaan mengemukakan soalan terutama melibatkan isu tembakan.

Melihat reaksi itu, Mohd Dusuki meminta supaya Mohamad Hafidz, 27, tidak cuba menyelindungi fakta walaupun membabitkan rakan setugasnya yang juga merupakan tertuduh iaitu Koperal Jenain Subi, 48, dalam kes itu.

Tindakan saksi pendakwaan ke-28 itu menyebabkan perbicaraan dijalankan di hadapan Hakim Latifah Omar terganggu.

Selepas beberapa kali ditegur, Mohamad Hafidz dilihat lebih tenang memberitahu mahkamah bahawa beliau telah melihat Jenain melepaskan tembakan ke arah kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid ketika kejadian di Jalan Tarian.

Jenain dilihat dalam posisi untuk menembak dengan mengeluarkan sedikit badan dan kepalanya keluar ke arah tingkap yang telah dibuka manakala tangan kirinya yang sedang memegang senjata api menghala ke bawah juga dikeluarkan.

"Saya tidak nampak dengan jelas kerana saya menumpukan perhatian terhadap pemanduan saya. Apa yang dilihat cuma sekali imbas kerana faktor pencahayaan di situ tidak begitu terang walaupun ada beberapa lampu jalan di situ.

"Jenain kemudian melepaskan 10 das tembakan ke arah kereta Iswara berwarna putih. Saya sedikit terkejut dengan bunyi tembakan itu," katanya ketika memberi keterangan di dalam prosiding perbicaraan Koperal Jenain yang didakwa menyebabkan kematian AminulRasyid.

Jenain, 48 didakwa melakukan kesalahan itu di Jalan Tarian 11/2 di Seksyen 11, antara 1.10 pagi dan 2 pagi, pada 26 April lepas, mengikut Seksyen 304(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 30 tahun, dan boleh dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Bagaimanapun beliau menjelaskan bahawa dia atau Jenain tidak diberikan sebarang arahan untuk menembak sebaliknya Jenain dikatakan mengambil inisiatif sendiri untuk melakukan tembakan itu.

Ketika ditanya apakah reaksi Jenain ketika membuat tembakan itu, beliau berkata: "Saya tidak pasti. Saya hanya tumpu kepada jalan dan kereta yang masih bergerak".

Beliau berkata selepas tembakan itu, kereta yang dipandu oleh Aminulrasyid dilihat memperlahankan kelajuannya berbanding ketika awal kejadian. Kemudian kereta itu dilihat membelok ke kiri, sebelum bergesel dengan pokok sebelum terbabas melanggar tembok sebuah rumah di situ.

"Saya kemudian membuka pintu kereta itu dan melihat mangsa yang tidak
sedarkan diri. Saya melihat Jenain cuba memeriksa keadaan mangsa dan melihat pengenalan diri dengan mengalihkan sedikit kedudukan mangsa ketika itu," katanya.

Terdahulu saksi pendakwaan ke-29, Koperal Azhar Hashim dalam keterangannya berkata, jika dalam keadaan seperti itu pihak polis tiada cara lain selain menembak untuk memberhentikan kelajuan kereta itu.

Azhar juga memberitahu tidak salah bagi seorang anggota polis melepaskan tembakan untuk memberhentikan sesebuah kereta yang kelihatan meragukan selain dipandu laju.

"Tiada cara lain walaupun membuat sekatan jalan kerana kereta Iswara itu dipandu dengan laju," katanya.

Dalam pemeriksaan balas Timbalan Pendakwa Raya Idham Abdul Ghani, Azhar berkata berdasarkan pengalamannya sebagai anggota peronda, polis terpaksa berbuat demikian selepas gagal memintas kenderaan yang dipandu laju itu.

"Kami banyak kali cuba..dalam 10 kali untuk memintas kenderaan itu bagaimana pun gagal kerana kereta itu juga menghimpit kami semula.

"Beliau berkata ketika kejadian, Aminulrasyid dilihat memandu kereta seperti 'zig zag' secara melulu yang membahayakan pengguna lain," katanya yang bersetuju dengan pendapat peguam bela tertuduh, M Athimulan.

Perbicaraan bersambung esok.



S'pura: Laporan WikiLeaks tak sama dengan rekod kami
Dis 15, 10 8:49am


Singapura berkata aduan yang dibangkitkan oleh Malaysia tentang apa yang WikiLekas dakwa telah disebut oleh pegawai-pegawai kanannya tidak menyamai rekodnya sendiri.

Menteri Luar Singapura, George Yeo berkata "satu perjumpaan yang dimaksudkan" itu tidak pun mengambil tempat."

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan malam ini sebagai respons kepada pertanyaan media mengenai notis bantahan Malaysia yang dikemukakan kepada Singapura semalam, mengenai laporan media berhubung laporan kabel kedutaan Amerika Syarikat yang dibocorkan oleh WikiLeaks.

Kementerian Luar Singapura turut mengesahkan bahawa Pesuruhjaya Tingginya di Kuala Lumpur, T Jasudasen telah dipanggil bertemu Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Anifah Aman pagi semalam.

Namun menurut kementerian tersebut, Yeoh telah menghubungi Anifah kemudiannya "untuk menjelaskan polisi Singapura yang tidak mengulas mengenai kebocoran."

Ia menambah bahawa Yeo dan Anifah bersetuju tentang kepentingan hubungan dua hala yang baik dan mengukuhkan lagi kerjasama.

WikiLeaks pada Ahad mengeluarkan kabel Jabatan Negara Amerika Syarikat bertarikh November 2008 yang memuat kenyataan yang menyinggung kepimpinan Malaysia dan keadaan di Malaysia.

Ia turut melaporkan kenyataan yang dibuat oleh pegawai-pegawai kanan Singapura yang merendah-rendahkan Thailand, Jepun dan India semasa perjumpaan dengan pegawai-pegawai kanan Jabatan Negara Amerika Syarikat.

Rosmah Mansor terima darjah utama Melaka
Dis 15, 10 3:38pm


Isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor menerima Darjah Utama Negeri Melaka (DUNM) pada sesi khas Istiadat Penganugerahan di Dewan Seri Negeri, Ayer Keroh di Melaka hari ini.

Beliau menerima anugerah tertinggi kerajaan Melaka itu, yang membawa gelaran Datuk Seri Utama, daripada Yang Dipertua Negeri Tun Mohd Khalil Yaakob.

Anugerah itu sempena Hari Jadi ke-72 Mohd Khalil pada 9 Okt lalu dan Rosmah mendahului senarai 934 penerima anugerah darjah, tauliah, bintang dan pingat kebesaran.

Turut hadir ialah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, barisan Exco dan pemimpin negeri.

- Bernama


Tiada ulasan: