Selasa, 28 Disember 2010

MUNGKIN JUGA...DITUMBUK...DIFITNAH MUNGKIN...DIPENJARA BELUM MATANG LAGI,YANG MATANG IALAH ORANG BELUM TERSELAH PENGORBANNYA,NILAIAN ALLAH LA YG TEPAT



Keputusan muktamad

SHAH ALAM – Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani menegaskan pelantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor adalah muktamad.

Menurutnya, keputusan itu dibuat oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan mendapat perkenan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.

“Pada pandangan saya, keputusan itu ‘confirm’ kerana Tuanku telah berkenan melantik beliau,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika dihubungi bagi mengulas kenyataan Sekretariat Akhbar Menteri Besar Selangor mengenai cadangan pelantikan Mohd Khusrin oleh Ketua Setiausaha Negara tidak pernah dimaklumkan kepada Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibarhim.

Mohamad Munir berkata, dalam Perlembagaan Negeri Selangor, kuasa pelantikan itu dibuat Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.



'ISA pun gagal pulihkan Syiah'
Fadzly Esa
Dis 28, 10
12:27pm


Masih ada segelintir pemimpin dan pengikut ajaran sesat di negara ini masih mengamalkan ajaran sesat walaupun sebelum ini mereka telah ditahan dibawah akta keselamatan dalam negeri (ISA).

Ketua penolong pengarah bahagian pengurusan penguatkuasaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Mohamad Rais Rasid bagaimanapun berkata, mereka terus memantau aktiviti kumpulan itu walaupun ia tidak dapat menghapuskannya secara keseluruhan.

NONE"Setidak-tidaknya masyarakat awam tahu yang Syiah itu apa," katanya.

Antara tindakan paling 'agresif' terhadap pengikut ajaran itu diambil pada tahun 1997 yang menyaksikan sepuluh ditahan di pelbagai negeri bawah akta ISA selama dua tahun atas alasan mengancam keselamatan negara.

Antara ditahan dua pensyarah universiti, Profesor Lutpi Ibrahim (Universiti Malaya) dan Fadzullah Shuib (Universiti Teknologi Mara).

Kesemua mereka dibebaskan setahun kemudian, kecuali Che Kamarulzaman Che Ismail yang dibebaskan pada awal tahun 1999, tetapi dilaporkan kekal bawah pengawasan ketat.

Dalam wawancara dengan Malaysiakini baru-baru ini, Mohamad Rais juga berkata, penahanan yang dibuat bertujuan supaya masyarakat secara tidak langsung faham mengenai ajaran Ahli Sunnah wal Jamaah.

Cinta keluarga nabi

Pada masa yang sama, beliau menasihati masyarakat awam supaya peka kerana "maksiat akidah", termasuk ajaran sesat yang lain, amat sukar untuk ditangani.

NONE"Walaupun ada antara kumpulan itu sudah bertaubat (kononnya) tetapi mereka masih juga mengamalkan ajaran tersebut, sebagai contoh pemimpin ajaran sesat Kahar.

"Kahar yang kita dakwa sampai sekarang pengikutnya masih mempercayainya sebagai rasul berdasarkan pemantauan dan bila bersembang-sembang bersama mereka.

Mengulas pengembangan ajaran sesat di kalangan umat Islam negara ini, Mohamad Rais berkata perkara itu dapat dilihat dengan kemunculan laman web dan blog bertentangan dengan syariah dan akidah.

"Tetapi kita masih belum dapat pastikan di mana tempatnya (beroperasi), kerana di blog payah untuk menanganinya. Kalau ada alamatnya itu (memudahkan) kita akan siasat satu persatu secara keseluruhannya," katanya.

Diminta menjelaskan ciri-ciri ajaran Syiah, Mohamad Rais menjelaskan, secara ringkasnya, ajaran itu lebih menekankan perasaan cinta kepada keluarga Nabi Muhammad.

Manakala, daripada amalannya pula lebih untuk mengingati perjuangan cucu Nabi Muhammad, Hassan dan Hussein, antaranya dengan meratap.

Wahabi sama seperti kita

Menurutnya, kalau dilihat di laman perkongsian video Youtube, ada pengikutnya terlibat mencederakan diri sendiri sehingga berdarah.

Malah, Mohamad Rais berkata, mereka menggunakan banyak perkara yang boleh menarik belia-belia sebagai contoh dalam ajaran Syiah, nikah mutaah (kontrak) dihalalkan.

NONE"Sedangkan dalam mahzab Imam Shafie dan (mazhab fekah dalam) Ahli Sunnah wal Jamaah itu sendiri tidak membenarkan dan mengharamkan.

"Walaupun sebelum zaman Nabi Muhamad SAW itu ada, selepas nabi wafat, ia diharamkan," jelasnya.

Bagaimanapun, katanya, perbezaaan akidah lebih baik dijelaskan oleh pihak mufti.

Sementara itu, ditanya tentang ajaran lain seperti Wahabi pula, Mohamad Rais berkata ajaran itu adalah berdasarkan kepada Al-Quran dan Sunnah serta "sama seperti kita".

Cuma, katanya, terdapat perbezaan kecil dalam tafsiran bidaah dalam agama.

"Tentang tafsiran (wahabi) itu biarlah pihak lain yang menjawab mengenainya," katanya.



Pembunuhan kejam, ganas hangatkan 2010

Dis 28, 10 12:59pm


Pembunuhan kejam dan ganas yang melangkaui pemikiran waras manusia normal hangat diperkatakan sepanjang tahun ini.

Berikut adalah antara episod tragis yang juga dianggap antara perlakuan jenayah paling ngeri dalam sejarah negara.

Pembunuhan Sosilawati Lawiya

* 30 Ogos - Jutawan kosmetik Datuk Sosilawati Lawiya dan tiga lagi terdiri daripada pemandu peribadinya Kamaruddin Shamsudin, 44; pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru Noorhisham Mohammad, 38; dan peguamnya, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilaporkan hilang selepas ke Banting, Selangor atas urusan pembelian tanah.

azlan* 9 dan 10 September - Polis menahan lapan suspek berusia 19 hingga 41 tahun termasuk dua peguam adik beradik dan pekerja Ladang Gadong, Jalan Tanjung Sepat, Morib.

* 12 September - Polis mengesahkan Sosilawati dan tiga yang lain menjadi mangsa pembunuhan kejam di Ladang Gadong. Siasatan lanjut mendapati selepas dibunuh, mayat mereka dibakar manakala abu dibuang ke sebatang sungai berhampiran.

* 15 Oktober - Dua daripada suspek dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun selepas mengaku bersalah di Mahkamah Majistret Teluk Datok atas tuduhan melupuskan bahan bukti dengan membakar mayat dan membuang abu keempat-empat mangsa.

Pembunuhan di Gemencheh

* 5 Januari - Rasidi Ismail, 34, membunuh adik perempuan, bapa, datuk dan neneknya di kediaman keluarganya di Kampung Batang Rokan, Gemencheh, Negeri Sembilan.

- Mayat Atan Daud, 90, dan isterinya Sutiah Katas, 80, Ismail Awang, 76, dan
Siti Khadijah Ismail, 22, ditemui sama ada dipenggal, ditikam atau anggota mereka putus dalam serangan ganas menggunakan parang.

- Rasidi memenggal kepala Ismail sebelum menanamnya di tanah perkuburan Islam Seksyen 21, Shah Alam.

* 7 September - Rasidi dibebaskan daripada pertuduhan membunuh empat anggota keluarganya setelah didapati tidak waras semasa melakukan perbuatan itu.

Dera kanak-kanak sehingga mati

* 25 Februari - Syafiah Humaira Sahari, 3, didera dengan tendangan dan pijakan menggunakan kasut bola oleh teman lelaki ibunya Mohd Fazli Azri Jamil sehingga menyebabkan kematiannya di Ulu Yam Lama, Batang Kali.

- Kanak-kanak itu dilaporkan meninggal dunia akibat pendarahan otak dan mengalami kerosakan buah pinggang, akibat dihentak dan ditendang dengan kuat oleh suspek.

* 22 September - Mohd Fazli dijatuhi hukuman gantung sampai mati.

* 4 Mac - K Haresvarran, 18 bulan, dipijak yang menyebabkan tulang rusuknya retak selain hatinya pecah ketika berada di taman permainan di Pangsapuri Vista Damansara, Jalan Kenanga, Kampung Sungai Ara, Petaling Jaya.

- Kanak-kanak malang itu dipercayai didera oleh suami kepada bekas penjaganya yang merupakan seorang kelindan lori berusia 33 tahun di sebuah taman permainan di Pangsapuri Seri Ara, Damansara.

Pembunuhan Siti Mazni Abdul Rahman

* 17 Disember - seorang gadis tingkatan dua Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tunku Putera, Tongkang Pecah, Siti Mazni Abdul Rahman,14, ditemui mati di ladang kelapa sawit yang terletak 150 meter dari rumahnya di Batu Pahat, Johor.

- Mayatnya ditemui dengan kesan tikaman di bahagian hadapan badannya dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum mayatnya disorok di bawah timbunan daun-daun kelapa sawit di ladang berkenaan.

- Siti Mazni dilaporkan hilang dua hari sebelum itu apabila dia tidak pulang ke rumah selepas memberitahu neneknya Mailiah Idris, 62, yang dia keluar untuk berjumpa dengan rakan-rakannya.

* 19 Disember - Lima orang termasuk empat pelajar ditahan berkaitan kejadian itu.

--Bernama



PAS sambut sinis lantikan Isa ketuai Felda

Dis 28, 10 11:09am


Perlantikan bekas menteri besar Negeri Sembilan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi FELDA yang baru disambut sinis oleh PAS.

idris ahmad pas information chiefKetua penerangannya Idris Ahmadn (kiri) berkata, mereka hairan, ketika Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terkenal dengan pelbagai slogan perubahan, tiba-tiba melantik Isa yang pernah disabitkan dengan rasuah pada tahun 2005 oleh Lembaga Disiplin Umno sendiri.

"Pemilihan ini menggambarkan Datuk Seri Najib seolah-olah tidak nampak (calon lain) di kalangan ahli Umno seramai 3.5 juta orang, melainkan beliau hanya nampak insan yang bernama Tan Sri Isa Samad sahaja.

"Apa rahsianya beliau dipilih hanya Allah dan Datuk Seri Najib sahaja yang tahu," kata Idris lagi.

Semalam, Pejabat Perdana Menteri mengumumkan lantikan itu berkuatkuasa pada 1 Januari 2011.

Pelantikan itu dibuat berdasarkan keyakinan kerajaan terhadap kemampuan Isa untuk memberi perkhidmatan yang cemerlang dan efektif.

Isa menggantikan Tan Sri Dr Mohd Yusof Noor yang dilantik sebagai penasihat kepada menteri yang bertanggungjawab ke atas FELDA. Pelantikan ini juga berkuatkuasa pada 1 Januari 2011.




Gobalakrishnan: Anwar pilih kasih
Dis 28, 10 1:25pm


Pergeseran di antara ahli parlimen Padang Serai N Gobalakrishnan dan pemimpin tertinggi PKR semakin memuncak dan beliau kini tidak lagi berselindung dalam menamakan ketua umumnya Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai punca sebenar ketidakadilan yang didakwa berlaku di dalam parti itu.

NONEGobalakrishnan berkata demikian ketika menjawab amaran keras yang dikeluarkan N Surendran, naib presiden baru parti itu yang mahu beliau menghentikan segala serangan tidak berasas kepada parti pada kadar segera.

Ingkar dengan arahan tersebut, Gobalakrishnan hari ini menuntut supaya Anwar dikenakan tindakan disiplin kerana didakwa telah menutup sebuah kuil di Bukit Gasing, Petaling Jaya.

Gobalakrishnan mendakwa, Anwar bertindak demikian dengan alasan kuil tersebut "tidak mempunyai ciri-ciri India."

"Masalah ini wujud ketika pentadbiran BN di Selangor tetapi mereka tidak bertindak sehingga menutup kuil berkenaan," katanya lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Anwar amal 'pecah dan perintah'

Tambahnya, Anwar juga telah memperkuatkan kepemimpinan Melayu dan Cina di dalam PKR tetapi masyarakat India diabaikan dan jauh diketepikan sejak 12 tahun lalu.

NONE"Hanya orang yang dekat dengan (Anwar) dilantik ke jawatan parti. Seharusnya pertimbangan diberikan kepada masyarakat India dalam parti kerana mereka membentuk kira-kira 40 peratus daripada jumlah ahli.

"Ini merupakan amalan pecah dan perintah yang jelas daripada Anwar," kata Gobalakrishnan lagi yang merupakan salah seorang calon naib presiden yang tewas dalam pemilihan parti bulan lalu.

Jelasnya, beliau berkata demikian kerana telah tiba masanya untuk menjelaskan "ketidakadilan" yang didakwa berlaku.

Gobalakrishnan yang menganggotai parti itu sejak lebih 11 tahun lalu juga berkata, beliau telah banyak berkorban untuk memperbaiki kehidupan rakyat dan beliau tidak mendapat keuntungan peribadi daripada usahanya itu.

'Surendran bukan ahli PKR'

Beliau bagaimanapun tidak dilantik ke jawatan naib presiden pada 18 Disember selepas pemilihan parti berakhir. Sebaliknya, jawatan lantikan bagi kuota masyarakat India itu diisi oleh Surendran.

NONE"Surendran telah menyatakan bahawa PKR merupakan parti yang demokratik dan tetapi saya kini sedar bahawa demokrasi hanya diamalkan secara pilih kasih di dalam parti yang dipimpin Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Gobalakrishnan lagi.

Gobalakrishnan juga berkata, beliau ingin tahu bagaimana Surendran boleh dilantik ke jawatan itu sedangkan peguam hak asasi itu tidak menganggotai PKR.

"Saya mempertikaikan integritinya apabila dia bercakap mengenai pemilihan PKR. Dia tidak mengundi di (mana-mana) cabang dan dia tidak menganggotai mana-mana mesyuarat agung tahunan cabang (MATC).

"Namanya tidak kelihatan di dalam senarai pengundi cabang Lembah Pantai di mana beliau mendakwa menjadi anggota di situ, atau mana-mana cabang (PKR) di negara ini," katanya lagi.

Tiada ulasan: