Selasa, 6 November 2012

AMBIK ENGKAU...JANGAN PILIH BULU LAH@DOUBLE STANDARD

Mais kesal, arah Jais siasat Izzah
Wartawan Sinar Harian
6 November 2012
Nurul Izzah Anwar
NURUL IZZAH ANWAR
SHAH ALAM - Majlis Agama Islam Selangor (Mais) terkejut dengan kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berhubung kenyataannya berkaitan isu kebebasan beragama, sebagaimana dipetik oleh beberapa media sejak hujung minggu lalu.

"Mais berasa begitu terkejut dan kesal dengan kenyataan dikeluarkan oleh YB Nurul Izzah dalam forum Negara Islam: Versi Mana, Siapa Bertanggungjawab?" kata Pengerusinya, Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, Mais telah mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya.

Siapa Chua Soi Lek untuk Menghina Agama Islam dan Mempersoal Hudud?

 
KUALA LUMPUR – Dewan pemuda PAS Malaysia (DPPM) mendakwa ‘penjelasan’ Presiden MCA Datuk Seri Chua Soi Lek berhubung penghinaannya terhadap hudud sebagai putar belit untuk melepaskan diri selepas tersepit.
Setiausahanya, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, alasan Soi Lek bahawa beliau tidak menghina Islam dan hanya mempersoal hudud PAS adalah tidak masuk akal.
Ini kerana ketika menghina hudud dengan mendakwa ‘dengan melaksanakan hudud, Malaysia akan hilang pelaburan dari luar kerana pelabur-pelabur takut dengan perlaksanaan undang-undang yang kejam di Malaysia’, langsung tidak menyebut hudud PAS.
Selain itu Soi Lek juga pernah berkata ‘apabila rekod hak asasi kita tidak baik dan hukuman pula dianggap sebagai kejam, kedudukan global Malaysia akan merosot’ seperti dilapor media.
Beliau juga mendakwa bahawa lapan daripada sebelas negara yang melaksanakan hudud dianggap sebagai antara yang paling korup dan tidak selamat.
“Tidakkah ini sudah jelas bahawa Dr Chua telah menghina hudud kerana telah menyatakan bahawa lapan negara tersebut adalah di antara negara yang korup dan tidak selamat ataupun mungkin Dr Chua ingin menyatakan bahawa lapan negara tersebut melaksanakan hudud PAS,” soal Faizi.
Sehubungan itu katanya, DPPM mengingatkan agar beliau tidak menyebut atau menyentuh isu berkenaan hudud lagi.
Faizi berkata, ini bukan kerana mahu menutup ruang bagi non Muslim bertanya tentang Islam tetapi berdasarkan daripada kenyataannya yang lalu, Soi Lek banyak memberikan persepsi negatif kepada masyarakat mengenai hudud dan seolah-olah beliau cuba mewujudkan suasana Islamofobia.
“Beliau perlu sedar, bukan MCA yang perlu berbicara mengenai hudud. Ini kerana masih ada Umno di dalam Barisan Nasional yang lebih layak daripada MCA untuk bercakap tentang hudud.
“Apa yang mengecewakan UMNO bukan sahaja mendiamkan diri bahkan tidak menasihatkan rakan sekututnya itu untuk tidak menyentuh sensitiviti umat Islam di Malaysia dengan menyebut dan mempertikaikan hudud secara terbuka,” katanya lagi.
Sehubungan itu, DPPM katanya bertegas mahu Soi Lek memohon maaf kepada semua umat Islam di Malaysia kerana telah memberikan persepsi yang buruk terhadap undang-undang dalam agama Islam.
“Apabila anda tidak bersetuju dengan satu-satu agama bukanlah bermakna anda boleh mempertikaikan agama secara terbuka dengan sesuka hati anda,” katanya.

Video Presiden MCA Chua Soi Lek Menghina Agama Islam – Kerana Hudud Rakyat Kehilangan Kerja

Pertama sekali apabila menyentuh soal HUDUD ini ia tidak ada kena mengena dengan HUDUD Pas atau HUDUD Umno. Andaikata PAS mahu melaksanakan pun, ia bukan Hudud Pas. Begitu juga, jika Umno mahu melaksanakan Hudud di Malaysia sekalipun, ia juga bukan Hudud Umno….
Lebih baik Hudud ini jangan dimasukkan elemen politik di dalamnya. Hudud ini milik Allah. Allah dah garap hukum Hudud ini dengan cukup baik sekali. Pokok pangkalnya persoalan kepada hambaNya samada mahu melaksanakannya atau tidak.
Dan…..kami tertarik dengan kenyataan Syeikh Yusuf al-Qaradhawi, Pengerusi Kesatuan Ulama Islam Sedunia pernah berbicara tajuk ‘Hudud Dalam Wacana Feqh Masa Kini” mengatakan :
‘Sebelum Nabi SAW melaksanakan hukum hudud, Baginda terlebih dahulu menegakkan Islam secara keseluruhannya, yakni menegakkan kehidupan Islam’.
Kami merasakan dengan ayat Syeikh Yusuf al-Qaradhawi seperti di atas cukup untuk beri pemahaman tentang tertib bagi melaksanakan hukum hudud ini. Asasnya perlu kuat terlebih dahulu….
Jika orang bukan Islam tidak bersetuju dengan hudud sekalipun, kami tidak hairan. Sebab mereka bukan Islam. Sekali lagi, mereka BUKAN ISLAM. Mereka memang tidak faham tentang Islam. Tetapi…biarlah menggunakan akal sebelum berkata-kata.
Video Chua Soi Lek Beri Amaran Tentang “Bahaya” Hudud PAS




Mendakwa seramai 1.2 juta rakyat Malaysia akan kehilangan kerja sekiranya HUDUD PAS dilaksanakan
Mana beliau dapat sumber ini? Beliau hanya memetik satu SMS oleh individu tidak dikenali. Hanya petik sms dan terus buat kenyataan? Erkkk….
Beliau senaraikan pelbagai industri yang akan terjejas dengan ramai rakyat Malaysia yang hilang kerja, sekiranya hudud PAS dilaksanakan seperti di resort perjudian Genting Highlands, pusat pertaruhan dan juga rumah urut.
1.2 juta rakyat Malaysia akan hilang pekerjaan? Ramainya rakyat Malaysia yang menjadi “penjenayah berat” dan melanggar hukum Allah sehingga bakal berhadapan dengan hukum Hudud? Adakah 1.2 juta orang ini terlibat dalam perbuatan seperti :
  1. kena potong tangan akibat mencuri .
  2. kena hukum pancung kepala ke atas orang yang tinggalkan sembahyang tiga waktu berturut-turut sesudah dinasihati .
  3. kena hukuman sebat kepada pembuat fitnah .
  4. kena hukuman rotan 80 kali kepada peminum arak .
  5. kena hukuman rejam sampai mati kepada penzina yang sudah pernah berkahwin dan rotan 100 kali kepada penzina yang belum kahwin
Kepada orang bukan Islam tidak perlu mencampur-adukkan fakta atau membuat sebarang ramalan mengarut seperti ini, nasihat kami lebih baik diam daripada bersuara tentang apa yang kita tidak tahu. – Buletin Online

Presiden MCA Chua Soi Lek Menghina Islam


SHAH ALAM – PAS hari ini mengesa Umo tampil menyatakan pendirian berhubung kenyataan rakan kongsinya dalam BN didakwa menghina Islam.
Presiden MCA, Datuk Chua Soi Lek kelmarin menerusi laman twitternya membidas cadangan Adun Kemelah(Umno-BN), Datuk Ayub Rahmat yang mahu Johor menjadi negeri pertama melaksanakan hukum hudud sebagai suatu perkara yang hilang akal.
Oleh itu, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu hari ini mengesa agar Umno tampil menyatakan pendirian mereka berhubung kenyataan berkenaan.
“Selama ini Umno menuduh DAP menghina Islam, pelbagai gesaan yang mereka suruh kita (Pakatan Rakyat) lakukan terhadap DAP.
“Kini terbukti, MCA menghina dan menolak hukum Islam itu (Hudud) dan Umno perlu dalam kadar segera menyatakan pendirian mereka kerana ini bukan soal politik tetapi soal agama,” jelasnya yang mesra dikenali dengan panggilan Mat Sabu.
Ayub Rahmat juga menyatakan hudud di Johor akan turut dipraktikan ke atas bukan Muslim, sekaligus berbeza dari hudud yang ditawarkan PAS.
Adun Kemelah itu mendakwa, hudud sebenar turut merangkumi masyarakat bukan Islam berbeza dengan hudud PAS yang beliau anggap sebagai bermain politik semata-mata.
Dalam twitter itu juga, Soi Lek mempersoalkan di mana keris tajam Umno yang sering dijulang ke udara dengan penuh semangat perwira mempertahankan maruah Melayu itu.
“Sudah tumpul berkarat atau hilang kudrat untuk dijulang lagi?” terjah beliau.
Mengulas lanjut, Mat Sabu mencabar Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa) dan Pertubuhan Kebajikan Dakwah Islamiah (Pekida) menyuarakan kelantangan suara mereka dalam perkara ini.
“Kita lihat apakah tindakan NGO-NGO pro-Umno ini dalam menangani perkara ini, kita juga mahu lihat bagaimana caranya mereka memberi pemahaman berhubung hukum hudud kepada rakan MCA mereka,”ujarnya. – Selangorku

MCA akan Keluar dari Barisan Nasional

Sekali lagi, Persatuan Cina Malaysia (MCA) mengugut akan meninggalkan perikatan Barisan Nasional (BN) sekiranya Umno membenarkan usul seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) mengenai pelaksanaan hukum hudud di Johor ke atas semua bangsa.
‘Bapa borek anak rintik’ begitulah yang sesuai diperkatakan apabila kali ini ugutan tersebut keluar dari mulut anak Presiden MCA Datuk Chua Tee Yong
“MCA sangat jelas. Kami telah nyatakan dengan jelas bahawa jika hudud dilaksanakan, kami akan keluar daripada BN,” kata pengerusi Biro Karyawan Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong
Bahkan, Datuk Chua memperlekehkan kenyataan pemimpin Umno Johor yang mengusulkan perlaksanaan Hudud itu, sebagai tidak penting dan menyatakan ia hanyalah ulasan seorang Adun Umno, “bukan perdana menteri atau timbalannya”.
“Kenyataan yang penting ialah kenyataan yang dibuat Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dan (Mursyidul Am) Nik Abdul Aziz (Nik Mat)…, mereka telah menyatakan sokongan mereka terhadap hukum hudud berulang kali,” kata Datuk Chua.
Sebelum ini Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, pernah mengugut Umno akan mengambil tindakan yang sama seperti kenyataan anaknya.
Pada kali ini, Chua Soi Lek sekali lagi menyatakan bahawa partinya tidak akan bersetuju sebarang cubaan melaksanakan hukum hudud terhadap individu bukan Islam setelah usul Encik Ayub itu didedahkan.
“Adun Umno Johor itu telah kehabisan idea dan tidak waras kerana mengusulkan hudud di Johor, termasuk terhadap bukan Islam. MCA tentu akan membantah,” kata Dr Datuk Seri Chua melalui akaun laman rangkaian sosial, Twitter, beliau.
Ayub Rahmat ADUN Kemelah, membuat saranan itu semasa sidang perhimpunan Dewan Perundangan Johor pada 20 Jun lalu.
Beliau berkata beliau akan membantu golongan bukan Islam memahami pelaksanaan undang-undang hudud, sambil menuduh PAS gagal berbuat demikian.
Ayub Rahmat turut berkata beliau berharap dapat melihat negeri Johor menjadi negeri yang pertama melaksanakan hukum hudud sebenar, yang menurut beliau berbeza daripada undang-undang hudud yang ditafsir Parti Islam SeMalaysia (PAS).
Menurut Encik Ayub, interpretasinya mengenai hukum hudud tidak akan membezakan sesiapa sahaja kerana penganut semua agama di Johor akan dikenakan hukuman yang sama. – Buletin Online

Izzah lantik 2 peguam, saman 2 akhbar dan beberapa blog
Wartawan Sinar Harian
6 November 2012
Nurul Izzah Anwar
NURUL IZZAH ANWAR
SHAH ALAM - Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar telah mengarahkan dua peguamnya, Hanipa Maidin dan Sulaiman Abdullah agar mengambil tindakan undang-undang ke atas dua akhbar dan beberapa blog berkaitan laporan isu kebebasan beragama, yang didakwa berbaur fitnah.

"Saya telah mengarahkan peguam-peguam saya - Hanipa Maidin dan Sulaiman Abdullah - untuk mengambil tindakan undang-undang ke atas Utusan Malaysia, Berita Harian, serta kemungkinan beberapa media termasuk blog-blog, berkaitan laporan berunsur fitnah akidah yang telah memutar belitkan sebahagian dari kenyataan penuh saya tempoh hari," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai berkata, beliau tidak sanggup melihat "fitnah akidah" diteruskan.
"Saya tidak merelakan fitnah aqidah sebegini diteruskan dan tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang, demi menegakkan kebenaran dan demi keadilan," kata wakil rakyat penggal pertama ini.

Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan- Kebebasan Beragama


Perkara 11. Kebebasan beragama.
(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

(2) Tiada seorang pun boleh dipaksa membayar apa-apa cukai yang hasilnya diuntukkan khas kesemuanyaatau sebahagiannya bagi maksud sesuatu agama selain agamanya sendiri.

(3) Tiap-tiap kumpulan agama berhak—
  • menguruskan hal ehwal agamanya sendiri;
  • menubuhkan dan menyenggarakan institusi-institusi bagi maksud agama atau khairat; dan
  • memperoleh dan mempunyai harta dan memegang dan mentadbirkannya mengikut undangundang.
(4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.

(5) Perkara ini tidaklah membenarkan apa-apa perbuatan yang berlawanan dengan mana-mana undang undangan yang berhubungan dengan ketenteraman awam, kesihatan awam atau prinsip moral.
Jelaslah bahawa kebebasan agama tercatat dalam perlembagaan persekutuan, tidak ada sekatan atau sebarang halangan untuk melaksanakan sebarang jenis upacara keagamaan di Malaysia. Malah pembinaan kuil atau tempat beribadat adalah dibenarkan. Jadi rakyat Malaysia yang berbilang agama terlindung di bawah perlembagaan yang mulia ini. Diharapkan setiap rakyat memahami perlembagaan ini demi kesehjateraan negara.

2 comments:

de minimis said...
Status kebebasan agama di Malaysia merupakan satu isu kontroversi.

Islam merupakan agama rasmi dan Perlembagaan Malaysia meletakkan sekatan terhadap kebebasan beragama, paling ketara penyebaran agama selain Islam kepada Muslim.

Bagaimanapun, persoalan sama ada Malaysia merupakan negara Islam atau sekular masih belum berjawab.
Anonymous said...
Salam sejahtera saudara,

saya amat berminat dengan artikel yang dikemukakan saudara...

mengenai perkara 11 perlembagaan persekutuan, mengenai kebebasan agama. Memang di negara kita ini mengamalkan kebebasan beragama, sesiapa sahaja bebas untuk mengamalkan agama masing-masing tetapi agama islam diiktiraf sebagai agama rasmi negara seperti termaktub dalam perkara Perkara 3 perlembagaan persekutuan.

Dalam hal ini, semasa kita sama2 mencapai kemerdekaan, kaum bukan melayu memperakui bahawa agama Islam, bahasa Melayu, hak istimewa orang Melayu dan raja-raja Melayu merupakan perkara asas dalam perlembagaan persekutuan sebagai tukar ganti kepada pemberian taraf kewarganegaraan kepada kaum bukan melayu. jadi oleh itu, taraf agama Islam itu dalam negara ini tidak boleh dipersoalkan sepertimana orang Melayu tidak boleh mempersoalkan taraf kewarganegaraan yang diperolehi oleh kaum bukan melayu disemenanjung... :)

Terima kasih

Status kebebasan agama di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kebebasan agama diabadikan dalam Perlembagaan Malaysia. Pertama, Fasal 11 menetapkan bahawa setiap orang mempunyai hak untuk menyatakan dan menjalankan agama nya dan (tunduk pada undang-undang yang berlaku menyekat penyebaran agama-agama lain untuk umat Islam) untuk menyebarkannya. Kedua, Perlembagaan juga menetapkan bahawa Islam adalah agama negara, tetapi agama-agama lain boleh dipraktikkan dalam damai dan harmoni (Perkara 3).
Status kebebasan beragama di Malaysia adalah masalah kontroversi. Soalan termasuk sama ada Malaysia adalah sebuah negara Islam atau negara sekular tetap tidak dapat diselesaikan. Dalam beberapa kali, ada sejumlah isu-isu dan peristiwa yang telah menguji hubungan antara bangsa-bangsa yang berbeza di Malaysia.

Demografi agama

Malaysia mempunyai penduduk lebih dari 27 juta. Pada Penduduk terkini dan Perumahan Banci, 60.4 peratus daripada penduduk amalan Islam; 19,2 peratus Buddha; 9.1 peratus Kristian; 6.3 peratus Hindu, dan 2.6 peratus tradisional agama China agama. Sisanya direkodkan dengan agama lain, termasuk Animisme, agama rakyat, Sikhisme dan sistem kepercayaan lain.[1] Namun, angka-angka ini mungkin mengelirukan sebagai yang beragama Islam adalah syarat untuk menjadi orang Melayu dari segi Perlembagaan Malaysia.[2] Selain itu, Muslim yang ingin meninggalkan Islam menghadapi disinsentif yang kuat, lihat di bawah.

Ruang lingkup undang-undang Islam di Malaysia

Templat:Ref improve section
Negara ini mempertahankan dua sistem kehakiman selari di negara ini (lihat: Mahkamah Malaysia). Salah satunya adalah sistem kehakiman sekular berdasarkan undang-undang dikukuhkan oleh Parlimen. Yang lainnya adalah syariah (syariah, undang-undang Islam). Mahkamah Syariah memiliki bidang kuasa mutlak atas orang-orang yang menyatakan diri menjadi muslim. Bagaimanapun orang bukan Muslim masih boleh memberikan keterangan kepada mahkamah syariah dalam mencari keadilan. Dalam kes Nyonya Tahir, keluarga si mati hadir ke mahkamah memberi keterangan dan bukti yang menunjukkan Nyonya Tahir tidak mengamalkan Islam dan mahkamah syariah mengistiharkan Nyonya Tahir sebagai bukan Islam ketika meninggal dunia.[3], [4]
Di mana keputusan mahkamah syariah membabitkan bukan-Muslim, ia dapat menempuh jalur di mahkamah sekular yang, dalam teori, menolak mahkamah syariah sebagai mahkamah Syariah terbatas dalam bidang kuasa mereka dengan Pasal 121 dari perlembagaan Persekutuan. Pada tahun 2006 seorang hakim memutuskan bahawa Perkara 121 terhad mahkamah persekutuan dari hukumnya hal-hal yang diperintah oleh mahkamah Syariah ketika menyentuh masalah-masalah Islam. Hal ini dipandang sebagai salah tafsir rencana oleh beberapa, dan kes ini dalam proses banding di mahkamah rayuan.
Peraturan syariah ditetapkan oleh sultan pelbagai negara. Secara sejarah seorang sultan mempunyai kuasa mutlak atas negara. Sebelum kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman berjaya meyakinkan para sultan untuk membahagi kuasa negara-negara ke persekutuan kerajaan. Salah satu syarat perjanjian ini adalah bahawa sultan masih kuasa tertinggi undang-undang Islam di negara-negara masing-masing. Tetapan yang sama lama dipegang bahkan selama pemerintahan kolonial Inggeris.
Perlembagaan, salah satu daripada empat ujian untuk menjadi Melayu di Malaysia adalah bahawa seseorang itu harus menjadi seorang Muslim. Oleh kerana itu, semua Melayu dianggap jatuh di bawah undang-undang Islam. Alasan untuk ini adalah bahawa Islam dianggap intrinsik untuk identiti etnik Melayu yang secara kultural dan bersejarah di bawah pemerintahan Sultan yang adalah seorang Muslim.
Pada tarikh 29 September 2001, kemudian Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir bin Mohamad menyatakan bahawa negara itu adalah negara Islam (Negara Islam) . Pemimpin pembangkang pada masa itu, Lim Kit Siang, sekarang aktif mencari sokongan untuk menyatakan bergerak Mahathir sebagai inkonstitusional dengan berkali-kali menjelaskan bahawa Malaysia adalah sebuah sekular negara dengan Islam sebagai agama rasmi sebagai diabadikan dalam Perlembagaan . Namun, kerajaan campuran yang dipimpin oleh Mahathir pada saat itu digelar lebih dari dua pertiga kerusi di parlimen. Sebuah suara majoriti dua pertiga di Parlimen diperlukan untuk pindaan perlembagaan di Malaysia.

Status kebebasan agama

Templat:Ref improve section
Kerajaan secara umum menyokong pendirian agama Islam dan itu adalah dasar rasmi untuk "menanamkan nilai-nilai Islam" ke dalam pentadbiran negara.
Namun, hari Ahad yang merupakan hari cuti tradisional Kristian adalah hari cuti rasmi akhir pekan di Wilayah Persekutuan dan sepuluh daripada tiga belas negara, tidak seperti amalan di negara-negara Islam Timur Tengah. Pengecualian adalah negara bahagian Kedah, Kelantan dan Terengganu, di mana akhir pekan jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu. Sebahagian besar Muslim di Malaysia menerima hal ini, walaupun beberapa telah menyatakan keresahan sejak masa paling suci dalam seminggu Muslim adalah antara Khamis malam dan hari Jumaat petang, ketika solat Jumaat jemaat diadakan. Amalan memiliki hari Minggu sebagai hari cuti akhir pekan adalah berlepas dari amalan-amalan Islam tradisional, kencan untuk masa kolonial Inggeris ketika Inggeris mula mendatangkan pendatang non-muslim ke negara itu.
Pada bulan Mei 2001, kerajaan memutuskan untuk tidak menyetujui aplikasi Falun Gong Jawatankuasa Persiapan untuk mendaftar sebagai organisasi undang-undang. Tindakan ini diyakini akan lebih berkaitan dengan keinginan kerajaan untuk memperbaiki hubungan dengan China bukan usaha untuk merosakkan Falun Gong untuk menyokong Islam. Kerajaan tidak menghalang ahli Falun Gong dari melakukan kegiatan mereka di depan umum.
Untuk kanak-kanak muslim, pendidikan agama sesuai dengan kurikulum yang diluluskan kerajaan adalah wajib di sekolah umum. Tidak ada sekatan pada homeschooling, walaupun sekolah dasar adalah wajib. Namun, sekolah swasta dan perguruan tinggi memiliki beberapa keperluan undang-undang.
Percutian beberapa agama diiktiraf sebagai hari cuti rasmi, termasuk Hari Raya Puasa (Muslim), Hari Raya Haji (Muslim), ulang tahun Nabi (Muslim), Hari Wesak (Buddha), Deepavali (Hindu), Thaipusam (Hindu), Krismas (Kristian), dan , dalam Sabah dan Sarawak, Jumaat Agung (Kristian).

Usaha antara agama di Malaysia

Pada bulan April 2002, Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) memulakan dialog antara agama yang bertujuan untuk meningkatkan pemahaman yang lebih baik dan menghargai antar kelompok yang berbeza negara agama. Peserta terdiri daripada wakil Jabatan Pembangunan Islam Malaysia, Persatuan Ulama Malaysia, dan Dewan Konsultatif Malaysia Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh (MCCBCHS).
Pada awal 2005, banyak perdebatan dikacau oleh sebuah Suruhanjaya Antara-Iman dicadangkan diajukan oleh pelbagai individu, beberapa di antaranya termasuk ahli akademik dan peguam dari Dewan Bar.
Jawatankuasa pengarah belakang proposal untuk RUU yuran menyelenggarakan persidangan nasional yang melihat sekitar 200 + orang dari semua latar belakang agama menghadiri itu. Di sana mereka hash luar kerangka untuk yuran yang boleh memberikan nasihat kepada pihak-pihak berkaitan pada isu-isu antara-agama banyak yang timbul di Malaysia pluralistik seperti penukaran dari Islam ke agama lain, yang dianggap sebagai kemurtadan di Malaysia.
PAS, ahli parlimen Dzulkefly Ahmad, menyatakan bahawa ia menentang pluralisme agama mengatakan bahawa ia telah, "relativised" tuntutan kebenaran, dan mengatakan bahawa Islam adalah agama-agama lain yang sama memiliki.[5] Dr.Ahmad meneruskan untuk membuat perbezaan antara relativisme mempromosikan agama dan kerjasama dengan orang-orang dalam sebuah masyarakat "pelbagai-perkauman, pelbagai-agama, pelbagai-budaya, dan pelbagai-bahasa", dan bahawa yang terakhir itu diperlukan untuk membina yang kuat negara.[6]
Setelah liputan yang sangat di akhbar tempatan, RUU itu ditunda oleh Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi, kerana kontroversi di sekitarnya.

Penukaran agama ke Islam

Perkahwinan dan perceraian

Orang non-Muslim yang ingin menikahi seorang muslim harus masuk Islam sebelum perkahwinan boleh diiktiraf sebagai sah mengikut undang-undang.[7][8] Sebuah perkahwinan antara dua non-Muslim (perkahwinan undang-undang sivil), bagaimanapun, tidak akan tamat selepas satu pasangan kemudian masuk Islam.
Pada tahun 2006, T. Saravanan, seorang mualaf, berusaha untuk membubarkan perkahwinannya dengan isterinya non-Muslim melalui Mahkamah Syariah. Isterinya, R. Subashini, diterapkan ke Kuala Lumpur Mahkamah Tinggi untuk perintah terhadap suaminya mencari perceraian di Mahkamah Syariah. Mahkamah Tinggi menolak permohonannya. Hal ini ditegaskan dalam Mahkamah Rayuan, di mana mahkamah juga memerintahkan Subashini untuk membawa kes ke Mahkamah Syariah. Pada September, 2007, kes mereka masih menunggu di Mahkamah Persekutuan setelah banding oleh Subashini.[9] Subashini juga sedang berusaha untuk menghentikan atau menyatakan membatalkan penukaran anak-anak mereka.[10] Pada 27hb Disember 2007, R. Subashini gagal dalam usaha untuk menghentikan suaminya dari menceraikannya di mahkamah Islam. Dia juga gagal meyakinkan mahkamah persekutuan suaminya harus dilarang daripada menukar putra mereka empat tahun untuk Islam. rayuan itu ditolak teknikal, tetapi mahkamah menambah bahawa ia akan dapat cuba lagi dalam beberapa bulan.[11]

Sukarela penukaran agama anak di bawah umur

Penukaran ke agama lain di Malaysia dibenarkan satu kali telah mencapai usia majoriti. A minor mungkin tidak menukar ke agama lain tanpa kebenaran bertulis daripada wali nya seperti yang dinyatakan dalam Perwalian dari Bayi Act (1961) dan Perlembagaan Persekutuan (Perkara 11 (1) dan 12 (3) dan (4)).
Kes ini diuji oleh Teoh Eng Huat vs mot Kadhi Pasir Mas Kelantan pada tahun 1986.[12] Anak perempuan Teoh Eng Huat merupakan sebuah bangsal negara. Dia berkahwin dengan seorang Muslim. Oleh kerana itu kemudian di bawah umur, masuk Islam. Mahkamah tinggi memutuskan bahawa hak ayah untuk menentukan agama dan membesarkan bayi dibenarkan "tunduk pada keadaan yang tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip pilihan bayi agama yang dijamin di bawah Perlembagaan Persekutuan". Melalui proses, Susie Teoh tidak pernah muncul di mahkamah untuk bersaksi.
Keputusan itu ditolak atas permohonan banding ke Mahkamah Agung, yang memegang "dalam segala keadaan dan kepentingan yang lebih luas bangsa bayi tidak berhak secara automatik untuk menerima arahan yang berkaitan dengan agama lain selain (nya) sendiri tanpa izin dari orang tua atau wali ".
Mahkamah Agung sehingga memegang bahawa ini adalah "hanya kepentingan akademik" sebagai Susie Teoh tidak lagi di bawah umur pada masa pendengaran.
Menanggapi beberapa negara (undang-undang Islam tersebut diteruskan oleh masing-masing negara) memberikan undang-undang disahkan untuk penukaran oleh 15 (ditakrifkan sebagai "Baligh" dalam Islam atau usia majoriti). Undang-undang Persekutuan masih menyediakan untuk usia majoriti sebagai 18.

Automatik penukaran agama kanak-kanak di bawah umur mengikut penukaran agama ibu bapa

Negeri Selangor melewati perubahan undang-undang pada tahun 1989 bahawa jika orang dewasa masuk Islam, setiap anak bayi menjadi ditukar pada masa yang sama. Laman ini diam-diam dihapuskan oleh non-dimasukkan ke dalam perubahan masa depan bil negara.

Penukaran agama anak oleh satu ibu bapa

Dalam kes Chang Ah Jbt v Mee. Hal Ehwal Agama Islam (2003) terdengar di Sabah Mahkamah Tinggi,[12] Ayah masuk Islam dan ditukar anak untuk Islam tanpa persetujuan atau pengetahuan dari ibu, Chang Ah Mee, pada tarikh 28 Julai 1998. Sang ibu mendapat hak asuh anak pada Nov 13, 1998 dan kemudian dituntut untuk mengisytiharkan void penukaran.
Mahkamah memutuskan bahawa sebagai mahkamah negara, mempunyai bidang kuasa atas negara semua hal yang bahkan mereka tentang Islam. Selanjutnya, berdasarkan Perlembagaan Persekutuan (pasal 12), The Perwalian dari Bayi Ordonansi (Sabah) 1999, Reformasi Undang-undang (Perkahwinan dan Perceraian) Act, 1976 dan Pentadbiran Undang-undang Islam pensijilan 1992 (Sabah) menentukan penukaran dua anak berusia tahun yang akan berlaku.
Pada tahun 2003, isu ini menjadi menonjol lagi dalam kes v Shamala Sathiyaseelan Dr Jeyaganesh C. Mogarajah.[12] Dalam sidang pertama sebelum Mahkamah Tinggi, Shamala Sathiyaseelan dicari (1) untuk membawa proses komited terhadap ayah dari bayi atas kesalahan urutan tahanan sementara Mahkamah Tinggi tarikh 17 April 2003, dan (2) untuk menyatakan bahawa dia tidak terikat oleh perintah, keputusan atau proses dari mahkamah syariah.
Sebelumnya Mahkamah Tinggi telah mendapat izin untuk Shamala Sathiyaseelan dengan akses untuk ayah. Dia gagal untuk mengembalikan anak-anak nya pada tarikh 25 Mei 2003. Shamala dan Jeyaganesh menikah dalam upacara Hindu berdaftar di bawah bidang kuasa Reformasi Hukum Undang-Undang. Suami masuk Islam pada Nov 19, 2002. Pada Nov 25, 2002 ia ditukar anak-anak tanpa pengetahuan ibu atau persetujuan. Mereka masih tidak bercerai pada saat itu.
Tanpa pengetahuan tentang Shamala ia kemudian memperoleh order tahanan di mahkamah syariah pada 30 Januari 2003. Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa perintah penahanan yang dikeluarkan oleh mahkamah syariah "tidak mengubah urutan interim mahkamah awam". Mereka memutuskan bahawa perintah mahkamah syariah "tidak mengikat isteri plaintif yang non-Muslim". Urutan tahanan sementara Mahkamah Tinggi dan proses yang mengikat suami sekarang Muslim sebagai hal yang timbul daripada perkahwinan Hindu berdaftar berdasarkan undang-undang Reformasi Undang-undang. Sebagai isteri Hindu-nya tidak mengajukan cerai, ia tetap "isteri belum bertaubat nya" di bawah undang-undang ini.
Pada April 13, 2004 Shamala sekali lagi pergi ke mahkamah tinggi. Kali ini untuk mencari arahan bahawa penukaran bayi itu batal. Seperti di Chang Ah Mee, dia mengutip Perlembagaan Persekutuan (Perkara 12), Perwalian dari Bayi UU 1961 dan Pentadbiran Undang-undang Islam (Federal Territories) Act, 1993.
The Perwalian dari Bayi UU untuk Wilayah Persekutuan berbeza dari yang dari Sabah dalam satu aspek seperti menggunakan "orang tua atau wali" panjang dan tidak "kedua-dua orang tua atau wali" seperti dalam AMLE Sabah.
Dalam hal ini Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa hanya kelulusan daripada satu ibu bapa diperlukan dalam penukaran ke Islam dari seseorang di bawah 18 di Daerah Persekutuan.
Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan berbunyi "Untuk tujuan cl (3) agama orang di bawah usia lapan belas tahun harus diputuskan oleh orang tua atau walinya .."
Mahkamah Tinggi ditafsirkan orang tua istilah yang bererti ayah. Persamaan hak yang diberikan kepada kedua-dua orang tua di bawah Perwalian dari Bayi Act, 1961, yang diadakan tidak berlaku pada ayah Muslim.
Dalam putusannya Mahkamah Tinggi diadakan fatwa atau Mufti Wilayah Persekutuan sebagai persuasif (istilah undang-undang). Mufti menyatakan bahawa ayah mempunyai hak untuk secara sepihak menukar bayi Islam.
Shamala sekali lagi pergi ke mahkamah tinggi pada tarikh 20 Julai 2004 sampai dengan melaksanakan antara lain untuk tahanan, rawatan dan kawalan bayi. Mahkamah diberikan dengan akses untuk ayah. Dalam penilaiannya, itu menyatakan bahawa "hak amalan keagamaan dari dua anak bayi harus dilaksanakan sama dengan kedua-dua orang tua" berdasarkan Perwalian dari Bayi UU 1961. Ini terlepas dari keputusan sebelumnya bahawa tindakan ini tidak berlaku untuk Jeyaganesh yang kini seorang Muslim.
Mahkamah juga menyatakan bahawa undang-undang yang berlaku pada saat penukaran adalah undang-undang sivil. Bahkan memutuskan bahawa bayi itu "masih Hindu pada saat penukaran" dan ayah mesti mempunyai ibu berunding sebelum menukar bayi.
Namun mahkamah secara jelas mengingatkan ibu dari "mempengaruhi bayi ' keyakinan agama dengan mengajar mereka artikelnya iman atau dengan membuat mereka memakan daging babi "atau dia akan risiko kehilangan anak-anaknya. Alasan yang diberikan adalah bahawa mahkamah" tidak boleh lari dari kenyataan bahawa kedua-dua anak bayi sekarang muallaf "(menukar ke Islam).
Sebagai kes telah memperoleh keunggulan organisasi keagamaan, organisasi hak asasi manusia dan perempuan isu organisasi telah berdaftar menonton seluar. En. Haris Bin Mohamed Ibrahim telah mendaftarkan singkat menonton atas nama Pertubuhan Bantuan Perempuan (WAO), Semua Perempuan Action Society (Awam), Wanita Center for Change, Penang (WCC) dan Sisters Dalam Islam (SIS).[13] A. Kanesalingam, diadakan menonton singkat untuk Dewan Konsultatif Malaysia agama Buddha, Kristian, Hindu dan Sikh (MCCBCHS). Amnesty International, Human Rights Watch dan Dewan Bar juga memegang menonton seluar untuk kes ini.
Berbagai-bagai pertubuhan memegang menonton singkat dalam hal ini sekarang menyebut diri mereka longgar Perkara 11 selepas pasal Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan beragama.

Penukaran agama dari Islam

Muslim yang ingin menukarkan dari Islam menghadapi halangan berat. Bagi umat Islam, khususnya etnik Melayu, hak untuk meninggalkan agama Islam dan mengikuti agama lain adalah soalan kontroversi. Proses undang-undang dari penukaran ini juga tidak jelas, dalam prakteknya sangat sulit bagi Muslim untuk menukar agama mereka secara legal.[14]
Pada tahun 1999 Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa mahkamah sekular tidak memiliki bidang kuasa untuk mendengar aplikasi oleh Muslim untuk menukar agama. Menurut keputusan itu, penukaran agama Islam semata-mata terletak di dalam bidang kuasa mahkamah Islam.
Masalah kemurtadan Muslim sangat sensitif. Pada tahun 1998 selepas insiden kontroversi penukaran berusaha, Kerajaan menyatakan bahawa murtad (yakni, umat Islam yang ingin meninggalkan atau telah meninggalkan Islam utk agama lain) tidak akan menghadapi hukuman kerajaan selama mereka tidak memfitnah Islam selepas penukaran mereka. Namun, apakah tindakan yang sangat penukaran adalah suatu "penghinaan terhadap Islam" tidak dijelaskan pada saat itu. Kerajaan menentang apa yang dianggap menyimpang tafsiran Islam, mempertahankan bahawa pandangan ekstrim "menyimpang" kumpulan 'membahayakan keselamatan negara. Pada tahun 2005 perhatian media antarabangsa terfokus pada sekte Sky Kingdom yang pengasas Ayah Pin menyatakan dirinya sebagai Tuhan, dan yang anggotanya - sebahagian besar orang Melayu - yang sesuai didakwakan dengan "penyimpangan" agama dan "memalukan Islam"[15]
Pada masa lalu, kerajaan menguatkuasakan sekatan pada kumpulan-kumpulan Islam tertentu, terutama jumlah kecil Syiah. Kerajaan terus memantau kegiatan minoriti Syiah.
Pada bulan April 2000, negara bahagian Perlis mengesahkan undang-undang syariah menundukkan Islam "Deviant" dan murtad untuk 1 tahun "pemulihan" (di bawah Perlembagaan agama,, termasuk undang-undang syariah, adalah masalah negara). Para pemimpin parti pembangkang Islam, PAS, telah menyatakan hukuman untuk murtad - setelah murtad diberikan tempoh masa untuk bertaubat dan mereka tidak bertaubat - adalah kematian.
Banyak Muslim yang telah ditukar ke Kristian, Hindu, Buddhisme, Sikhisme dan agama lain memimpin "kehidupan ganda", menyembunyikan iman baru mereka dari rakan-rakan dan keluarga.[16][17]
Tafsiran umum tentang kebebasan beragama seperti yang dinyatakan dalam perlembagaan di Malaysia adalah bahawa seseorang mempunyai hak untuk berlatih agama atau tidak. Kebebasan ini tidak memberikan seseorang hak untuk menukar agama atau dia "pada kehendak dan mewah".[18] Sebagai contoh seorang muslim yang ingin menukar ke agama lain harus mendapatkan izin eksplisit dari mahkamah syariah. Mahkamah syariah jarang mengabulkan permintaan tersebut, kecuali dalam kes-kes di mana seseorang telah benar-benar hidup hidupnya utuh dewasa sebagai orang yang berbeza agama, dan hanya ingin menukar dokumen rasmi untuk mencerminkan fakta ini. Penafsiran Islam situasi ini adalah bahawa hanya mahkamah syariah boleh memutuskan siapa adalah seorang Muslim dan siapa yang tidak. Seseorang tidak mempunyai kebebasan seperti itu, sehingga tidak dapat memiliki suara dalam penilaian yang diberikan dalam mahkamah syariah.
The Lina Joy kes mencabar pandangan situasi dengan mengambil masalah murtad kepada Mahkamah Persekutuan pada tahun 2007. Lina Joy kalah dalam kes tersebut dan ditolak pengenalan sebagai seorang Kristian di kad pengenalan nya. Ini dibersihkan situasi tentang wilayah tumpang tindih bidang kuasa antara Islam dan mahkamah sekular di Malaysia.

Kemurtadan mengikut undang-undang negara bahagian

Seperti Malaysia adalah persekutuan, hal-hal tertentu, seperti agama, dikendalikan oleh kerajaan negara bahagian. Ada kemudian beberapa jumlah perbezaan antara negara-negara yang berbeza dalam rawatan bertaubat dari Islam.
Statistik menunjukkan bahawa Negeri Sembilan mempunyai jumlah terbesar menukarkan, dengan 840 aplikasi yang dibuat untuk secara rasmi meninggalkan agama Islam pada tahun 2005, 62 daripada yang berjaya. Sebuah akademik telah menyarankan bahawa ini kerana Negeri Sembilan adalah satu-satunya negara yang (rasmi) izin penukaran. Sebuah menukarkan terlebih dahulu harus mengajukan permohonan kepada Mahkamah Syariah untuk suatu kenyataan bahawa ia tidak lagi seorang Muslim, menukarkan kemudian akan kaunseling selama sekitar satu tahun oleh seorang Mufti. Jika, selepas tempoh ini, menukarkan masih ingin menukar, hakim boleh membenarkan aplikasi. Proses ini adalah unik untuk negara, tidak ada negara lain membolehkan umat Islam untuk secara rasmi ditukar.[kutipan diperlukan] Pada tahun 2006, Mahkamah Negeri Sembilan juga dibenarkan Wong Ah Kiu, yang bertaubat dari Islam ke agama Buddha undang-undang dikenali sebagai Nyonya binti Tahir, untuk ditanam dengan cara Buddha, walaupun penukaran nya belum diakui secara sementara dia masih hidup. Kes ini menandakan pertama kalinya non-Muslim telah memberi kesaksian di mahkamah Syariah di Malaysia.[19]
Dalam lima negeri - Perak, Melaka, Sabah, Terengganu, dan Pahang - penukaran adalah tindak pidana yang boleh dihukum dengan denda atau hukuman penjara. Di Pahang, menukar dihukum juga boleh dihukum dengan hingga enam pukulan rotan.[20]

Lina Joy

Rencana utama: Lina Joy
Lina Joy, yang lahir Azalina Jailani, ditukar dari Islam ke Kristian, dengan alasan bahawa hal itu berada di bawah hak untuk kebebasan beragama mengikut Perkara 11 dari Perlembagaan Malaysia. Dia pertama kali mendekati Jabatan Pendaftaran Negara (NRD) pada bulan Februari 1997, meminta izin untuk menukar namanya menjadi Lina Joy, dan juga status agamanya. Aplikasi ditolak pada bulan Ogos 1997 dengan alasan bahawa Mahkamah Syariah tidak memberikan izin baginya untuk meninggalkan Islam. Pada tahun 1998, NRD mengizinkan pertukaran nama, namun menolak untuk menukar status agama pada dirinya kad pengenalan.
Joy mengajukan banding atas keputusan di Mahkamah Tinggi, dengan alasan bahawa dia tidak harus tunduk pada undang-undang syariah, setelah ditukar menjadi Kristian. Pada bulan April 2001, Hakim Datuk Faiza Tamby Chik memutuskan bahawa dia tidak boleh menukar identiti agama nya, kerana etnik Melayu ditakrifkan sebagai Muslim di bawah perlembagaan. Joy kemudian membawa kesnya ke Mahkamah Tinggi. Pada tarikh 19 September 2005, mahkamah memutuskan dalam keputusan majoriti 2-1 melawan Joy. Keadilan Abdul Aziz dan Keadilan Arifin Zakaria bersetuju bahawa NRD adalah benar dalam menolak aplikasi Joy dan mengatakan ia sampai ke Mahkamah Syariah untuk menyelesaikan masalah (Hakim Gopal Sri Ram mengatakan hal itu batal demi hukum.). Joy kemudian mengajukan banding ke Mahkamah Persekutuan Malaysia, mahkamah tertinggi dan mahkamah terakhir di Malaysia.[21] Mahkamah Persekutuan mendengar rayuan pada bulan Julai 2006, dan dipimpin oleh Ketua Mahkamah Malaysia Ahmad Fairuz Abdul Halim, Ketua Hakim dari Sabah dan Sarawak Richard Malanjum, dan Hakim Mahkamah Persekutuan Sheriff Alauddin.
Pada 30hb Mei 2007, Mahkamah Persekutuan, dalam keputusan 2-1, diberhentikan banding Joy. Panel Mahkamah memutuskan bahawa hanya Mahkamah Syariah mempunyai kuasa untuk membolehkan Joy untuk memadam penunjukan agamanya Islam dari kad pengenalan kebangsaan-nya. Hakim Agung Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim dan hakim Mahkamah Persekutuan Undang-undang Alauddin Mohd Sheriff menyampaikan keputusan majoriti menolak permohonannya.[22] Chief Judge of Sabah and Sarawak Justice Richard Malanjum dissented.

Nyonya Tahir

Rencana utama: Wong Ah Kiu

Revathi Massosai

Revathi Massosai adalah wanita Malaysia yang dibesarkan sebagai seorang Hindu tetapi kad identitinya menunjuk dia sebagai seorang Muslim. Dia telah menyatakan agama dia menjadi Hindu dan mempunyai petisyen gagal untuk memiliki kata "Islam" dihapuskan dari kad pengenalannya. Massosai berkahwin dengan seorang lelaki Hindu, tetapi pernikahannya tidak diakui oleh kerajaan Malaysia kerana masalah agama. Massosai itu dipenjara selama enam bulan di sebuah kem pendidikan semula Islam kerana usahanya untuk meninggalkan Islam demi agama Hindu.[23] Revathi ditolak perwalian bayi yang baru lahir dan tidak dibenarkan bertemu suaminya Hindu.

Penindasan

Ada suatu kejadian beberapa profil tinggi dan akaun penganiayaan terhadap orang-orang dari latar belakang muslim cuba untuk menukarkan dari iman Islam. Beberapa kes penting termasuk:
  • Hilmy Mohd Noor
Mohd Hilmy. Noor, dalam bukunya "Hati Disunat", menggambarkan pengalamannya selama penahanannya di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri Malaysia di apa yang dia sebut sebagai akibat dari penganiayaan agama oleh pihak berkuasa Malaysia. Dalam buku itu, ia juga menyebutkan insiden lobi oleh beberapa umat Islam di tempat kerja, sebuah syarikat minyak multinasional, untuk mendapatkan pekerjaan itu dihentikan.[24][25]
  • Nur'aishah Bokhari
Nur'aishah Bukhari membuat bertulis daripada habeas corpus dengan pengisytiharan undang-undang mendakwa bahawa dia ditahan tanpa sengaja oleh ahli keluarganya sendiri kerana ingin keluar dari Islam sebelum menikahi teman lelakinya yang Rom Katolik. Dia kemudian melarikan diri dan sejak meninggalkan negeri.[26]
  • Abdullah atau Jeffrey
Jeffrey juga dikenali sebagai Abdullah dan Or Boon Hua, 36, membuat permohonan dengan alasan bahawa dia tidak memgamalkan ajaran Islam sejak memeluk agama itu 14 tahun yang lepas.[27]

Kedudukan Orang Melayu dari Sudut Perlembagaan Persekutuan

Oleh Nazri Muslim
Keistimewaan orang Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan sering kali menjadi polemik pelbagai pihak di negara ini.
Polemik ini semacam tiada penghujungnya, ditambah lagi dengan kemunculan generasi baharu selepas merdeka yang tidak memahami konteks isu ini secara keseluruhannya, tetapi turut terlibat dalam polemik tersebut.
Siapakah Melayu menurut tafsiran Perlembagaan? Takrifan Melayu sebenarnya sangat luas dan jika diambil daripada konteks sejarah dan sosiobudaya, Melayu itu meliputi mereka yang mendiami kepulauan Melayu. Walaupun terdapat pelbagai suku bangsa, bahasa, dan loghat, kebanyakan ahli bahasa dan budayawan menganggap mereka sebagai satu kumpulan yang sama, iaitu keturunan Melayu.
Jika merujuk Perlembagaan Persekutuan, orang Melayu ditakrifkan dalam Perkara 160(2) sebagai seseorang yang beragama Islam. Lazimnya, mereka ini bercakap dalam bahasa Melayu dan mengamalkan adat istiadat Melayu. Seseorang itu dikatakan Melayu apabila lahir sebelum kemerdekaan di Persekutuan atau di Singapura; atau ibu atau bapanya lahir di Persekutuan atau di Singapura; atau pada hari merdeka berdomisil di Persekutuan atau di Singapura.
Di samping Perkara 160(2), Melayu turut ditakrifkan di bawah Perkara 89(6) yang menyatakan bahawa seseorang itu disifatkan sebagai seorang Melayu bagi maksud merizabkan tanah di bawah undang-undang bagi negeri mereka bermastautin. Perkara ini menjelaskan bahawa takrifan Melayu itu boleh dipecahkan kepada dua, iaitu berdasarkan sosiobudaya dan berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.
Terdapat beberapa perkara yang boleh dibincangkan dalam kedua-dua takrifan di atas. Pertama, untuk menjadi seorang Melayu mengikut Perlembagaan Persekutuan tidaklah semestinya seseorang itu berketurunan Melayu. Seorang India boleh dianggap sebagai Melayu sekiranya beragama Islam, menjadi kelazimannya bertutur dalam bahasa Melayu, dan mengamalkan adat Melayu. Sebaliknya, walaupun dia seorang yang berketurunan Melayu sekalipun, bagi maksud Perlembagaan, dia bukan Melayu jika tidak beragama Islam.
___
Nazri Muslim merupakan pensyarah Pusat Pengajian Umum, Universiti Kebangsaan Malaysia
Rencana ini diambil daripada Dewan Masyarakat Julai 2011. Kandungan rencana telah disunting daripada kandungan asal.
Wanita Umno desak Anwar perjelas isu Melayu bebas beragama

6 November 2012
Shahrizat Abdul Jalil
Shahrizat Abdul Jalil
DENGKIL - Wanita Umno hari ini mendesak Datuk Seri Anwar Ibrahim memperjelaskan dakwaan bahawa pakatan pembangkang akan memberi kebebasan beragama kepada semua termasuk orang Melayu jika menang pilihan raya umum ke-13.
Ketuanya Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata maklumat itu juga mendakwa agama bayi tidak akan ditulis pada sijil kelahiran, sebaliknya mereka boleh memilih agama masing-masing apabila berumur 18 tahun.
"Jadi saya nak tanya Anwar selaku Ketua Pembangkang, adakah ini benar," katanya kepada pemberita selepas melawat mangsa banjir di Dewan Orang Ramai Dengkil, di sini.
Beliau berkata perkara itu antara yang didakwa dirancang pakatan pembangkang untuk dilaksana jika mereka menguasai kerajaan pusat pada pilihan raya umum nanti.
Shahrizat berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan anak Anwar, Nurul Izzah yang juga Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) bahawa kebebasan beragama seharusnya terpakai kepada semua termasuk orang Melayu.
Kata Shahrizat beliau tidak terperanjat dengan kenyataan Nurul Izzah itu kerana Wanita Umno telah lama mendengar desas-desus perancangan pembangkang berhubung isu tersebut.
Shahrizat berkata sebagai seorang Melayu beragama Islam, beliau amat terguris dan bimbang dengan perancangan itu.
"Mungkin ini usaha untuk tambat hati kaum-kaum lain dan saya percaya kaum-kaum lain juga tidak setuju dengan cara ini kerana ia akan membawa kepada perpecahan orang Melayu dan penghakisan pengaruh Islam di negara ini," katanya.
Shahrizat turut meminta umat Islam di negara ini agar menimbang sebaik-baiknya perkara itu.- Bernama
Anwar: Kenyataan Nurul dimanipulasi, mainan politik Umno
Nizam Zain
6 November 2012
Datuk Seri Anwar Ibrahim
Datuk Seri Anwar Ibrahim
KUALA LUMPUR – Umno-Barisan Nasional (BN) semakin terdesak sehingga sanggup memanipulasikan kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar berkaitan akidah dan kebebasan beragama, dakwa Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.
Anwar, Ketua Pembangkang dan Ketua Umum PKR, turut membidas sikap tidak bertanggungjawab Umno-BN yang menjadikan persoalan agama sebagai alat permainan politik demi memastikan Umno-BN terus kekal relevan di negara ini.

“Agama digunakan menjadi alat permainan parti politik bagi pihak Umno, dan ini tidak sihat, jadi ini menjadi sebab saya pandang serius.

“Ini soal agama, bukan soal mainan politik, keyakinan orang, jadi Umno terus gunakan cara ini, kenyataan saya juga dah banyak kali dimanipulasikan Umno sebagai serangan politik,” katanya kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Anwar tidak menolak kemungkinan anaknya akan mengambil tindakan mahkamah ke atas media  kerana membuat laporan berbentuk fitnah dan tidak benar berhubung kenyataan Nurul Izzah.

Anwar mendakwa Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) berkemungkinan menerima panggilan telefon daripada ibu pejabat Umno mengarahkan supaya Nurul Izzah dipanggil untuk disoal siasat berhubung laporan yang dikaitkan dengannya bertajuk “Melayu bebas pilih agama?” yang disiarkan Mingguan Malaysia.

Sementara itu, Nurul Izzah yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai, yang ditemui di lobi Parlimen, enggan memberi sebarang komen berhubung isu tersebut.

“Saya dinasihatkan barisan peguam supaya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan tersebut.

“Bagaimanapun saya bersedia bila-bila masa dan bekerjasama untuk disoal siasat oleh pihak Jais jika dipanggil,” katanya.
Jamil: Tiada fatwa kafir harbi atau zimmi
ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
6 November 2012
Jamil Khir Baharom
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom
KUALA LUMPUR - Sehingga hari ini tidak ada fatwa atau pandangan hukum berkaitan kedudukan orang bukan Islam di Malaysia sebagai kafir harbi atau kafir zimmi.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, sebarang fatwa dan pandangan hukum hanya boleh dikeluarkan oleh badan berautoriti iaitu Jawatankuasa Fatwa Negeri-negeri atau Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia (MKI).

"Oleh itu sebarang pendapat atau pandangan hukum oleh mana-mana individu atau institusi selain dua entititi tersebut tidak boeh dianggap sebagai fatwa, sebaliknya sekadar pandangan hukum bersifat peribadi," katanya dalam jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Abdul Hadi meminta menteri menyatakan apakah tindakan yang telah diambil terhadap mana-mana pihak terutamanya media yang telah menghukum sebahagian rakyat bukan Islam di negara ini sebagai kafir harbi.

Presiden Pas itu juga berpendapat hukuman seumpama itu boleh menggugat ketenteraman kaum di Malaysia.

Menurut Jamil Khir, kerajaan sentiasa memantau dan mengambil berat terhadap isu-isu agama yang berbangkit di kalangan masyarakat.

"Walaupun kerajaan meyakini akan prinsip kebebasan bersuara dan memberi pandangan, namun perkara-perkara berkait dengan isu-isu agama merupakan isu sensitif bagi umat Islam.

"Tidak wajar bagi seseorang menggunakan kebebasan bersuara sebagai alasan untuk mengeluarkan pandangan yang boleh mengelirukan masyarakat khususnya umat Islam di negara ini," katanya.
NGO 'pro-M'sia' gesa k'jaan Perancis siasat Suaram

  • Ahmad Fadli KC
  • 4:33PM Nov 6 2012
dikemaskini Kedutaan Perancis di Jalan Ampang petang tadi menerima kunjungan sekumpulan NGO yang menyerahkan memorandum mendesak Perancis menyiasat status NGO hak asasi manusia, Suaram.

NGO tersebut terdiri daripada Kelab Wartawan Muda Malaysia (KWMM), Persatuan Pengguna Islam Malaysia. (PPIM), Majis Perundingan Melayu, PERKASA Malaysia, Lembaga Kesedaran Pencegahan Jenayah, dan Lembaga Perlindungan Kepenggunaan Malaysia.

Presiden KWMM, Dzulkarnain Taib berkata kumpulan mereka yang 'pro-Malaysia' itu menyerahkan memorandum setebal empat halaman untuk mendesak Perancis meneliti status Suaram yang bertindak sebagai plaintif dalam siasatan pembelian kapal selam Scorpene di Perancis.

Beliau berkata, pihaknya mendesak kerajaan Perancis supaya menyiasat latar belakang Suaram yang didakwanya sebuah pertubuhan tidak sah serta sebab-sebab yang membawa kepada Suaram yang didakwanya memanipulasi sistem kehakiman Perancis sehingga berpeluang mendapat status plaintif dalam kes tersebut.
Menurut Dzulkarnain, mereka percaya Suaram tiada locus standi apabila bertindak sebagai plaintif dan mendakwa bahawa tindakan mahkamah Perancis memberikan mereka akses kepada dokumen sulit setebal 153 halaman juga mengancam keselamatan negara.

Hujung Mei lalu, peguam Joseph Breham yang mewakili Suaram dalam sidang akhbar di Bangkok, mendakwa syarikat pertahan Perancis membeli dokumen sulit peringkat tertinggi yang memperincikan penilaian kapal selam Scorpene daripada Tentera Laut Diraja Malaysia.

"Kami mahu kerajaan Perancis siasat sama ada Suaram menipu mahkamah Perancis seterusnya menghalang mana-mana individu bergerak atas nama Suaram daripada memasuki Perancis," kata Dzulkarnain.

Berbeza dengan Suaram, kata Dzulkarnain, KWMM serta enam NGO lain yang menyerahkan memorandum itu adalah pertubuhan berdaftar yang cakna dengan pentadbiran kerajaan Malaysia.

"Kami pro-Malaysia, menyokong usaha kerajaan dan menegur secara konstruktif (pentadbiran kerajaan) untuk kepentingan dan manfaat rakyat Malaysia," katanya.

Setiausaha pertama kedutaan Perancis, Damien Syed sewaktu dihubungi mengesahkan menerima memo dari sekumpulan individu petang tadi.

Memo itu katanya akan dipanjangkan kepada duta Perancis untuk tindakan lanjut.

Beliau bagaimana pun tidak memberi sebarang perincian lain kerana tidak diberi kuasa untuk berbuat demikian.
Hadi: Bertanding di Pekan mesej 'saya bukan diktator'

  • Abdul Rahim Sabri
  • 6:12PM Nov 6 2012
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata kenyataan beliau untuk bertanding di parlimen Pekan jika diarahkan oleh parti sebagai "mesej kepada seluruh ahli yang menyokong parti" bahawa beliau bukan diktator dalam parti.

"Kenyataan itu adalah mesej kepada seluruh ahli-ahli parti yang menyokong parti supaya yang pertama, saya bukan diktator dalam parti.

"Kita tidak boleh membuat keputusan sendiri, kita terima calon, kita bincang bersama dan patuh kepada keputusan parti.

"Kalau parti kata tidak bertanding, tak bertandinglah. Kalau bertanding, maka bertandinglah.

"Dan di mana sahaja bertanding sekalipun, kalau bertanding di Pekan, (maka) Pekan lah. Kalau bertanding di Sabah, Sarawak, maka di Sabah Sarawaklah," katanya dalam sidang media selepas mempengerusikan mesyuarat bulanan AJK PAS Pusat.

Abdul Hadi berkata demikian bagi mengulas lanjut berhubung kesediaannya bertanding di Pekan seperti yang dilapor media.

1. Najib tidak fikir Hadi akan tanding di Pekan
2. Kerusi Pekan: Bagi PM lagi ramai lagi meriah, kata TPM
Peguam: Tangkap Ahmad semula satu 'salahguna proses mahkamah'

  • Susan Loone
  • 12:27PM Nov 6 2012
dikemaskini Ahmad Abd Jalil, yang ditahan lewat malam Jumaat lalu kerana didakwa menghina Sultan Johor dalam Facebook, telah dibebaskan semalam tetapi kemudian ditangkap semula di bawah tuduhan yang berbeza.

Peguamnya Fadiah Nadwa Fitri berkata penangkapan kedua Ahmad itu adalah satu bentuk "gangguan dan penyalahgunaan proses mahkamah".

Beliau berkata Ahmad pada mulanya dihadapkan ke mahkamah majistret Johor Baru selepas ditahan reman selama tiga hari di bawah Akta Hasutan ekoran pos di laman rangkaian sosial itu yang didakwa telah menyinggung baginda sultan.

Ahmad Abd Jalil 2Ahmad (kiri) ditangkap pada kali pertama berikutan tiga laporan polis yang dibuat terhadapnya di Johor.

Fadiah berkata, Ahmad akan dihadapkan ke mahkamah sekali lagi hari ini oleh polis yang telah memohon untuk menahan remannya di bawah pertuduhan baru di bawah Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia.

Beliau menambah bahawa polis didakwa memberitahu keluarganya bahawa Ahmad ditangkap semula kerana mereka telah mendapatkan khidmat peguam untuk menguruskan kes tersebut.

"Ini benar-benar satu bentuk gangguan dan pelanggaran perlembagaan persekutuan," katanya.

"Hak untuk mendapatkan khidmat peguam dijamin di bawah Perkara 5 (3) Perlembagaan. Adakah ini sebuah negara polis sehingga orang ditangkap kerana mendapatkan khidmat peguam?" soalnya.
Mangsa banjir di Johor, Melaka, Perak, S'gor cecah 3,684

  • Bernama
  • 6:09PM Nov 6 2012
Banjir akibat hujan berterusan di Johor, Melaka, Perak dan Selangor sejak seminggu lalu menyebabkan jumlah mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan banjir mencecah 3,684 orang.

Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Heng Seai Kie berkata Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) telah membuka pusat pemindahan di kawasan berkenaan untuk menempatkan mangsa banjir.

"Jumlah pusat pemindahan yang dibuka ialah 45 buah, di mana 22 buah terletak di Johor, lapan di Melaka, lima di Perak dan 10 di Selangor," katanya kepada pemberita selepas pelancaran pakej kebajikan ASTRO di Pusat Aktiviti Warga Emas Cheras Baru di ibunegara hari ini.
  
Setakat ini, seramai 1,158 keluarga telah didaftarkan di pusat pemindahan.
  
"JKM membekalkan segala peralatan seharian seperti makanan, selimut, tikar serta bencana kit untuk mangsa bencana di pusat pemindahan ini," katanya.
  
Katanya enam pusat pemindahan telah ditutup setelah banjir beransur pulih di Johor, Melaka dan Perak.
  
Heng berkata tiada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan setakat ini.
  
Beliau berkata JKM turut menyediakan pengangkutan untuk membawa pelajar yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) ke pusat peperiksaan di kawasan yang terjejas akibat banjir.

- Bernama
Tetak anak bekas MP, seorang lelaki ditahan bantu siasatan

  • Bernama
  • 1:36PM Nov 6 2012
Polis menahan seorang lelaki di sebuah rumah di Gombak awal pagi tadi yang dipercayai terlibat dalam kes menetak anak bekas anggota parlimen Pasir Puteh Ahad lalu.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata suspek yang berumur akhir 20-an itu diberkas di dalam rumah tersebut kira-kira 3 pagi tadi.

"Lelaki itu kini ditahan dan disoal siasat bagi membantu pihak kami mengesan kesemua suspek. Pihak kami juga tidak menolak kemungkinan kes ini berkaitan hutang dan dendam," katanya kepada pemberita selepas majlis pemakaian pangkat dan serah terima tugas Ketua Jabatan Ketenteraman Awam Kuala Lumpur hari ini.

Pegawai Turus Gerakan Kuala Lumpur, DSP Jamaludin Hussin yang memangku pangkat Ketua Jabatan Ketenteraman Awam Kuala Lumpur menyerahkan pangkat yang dipangkunya kepada Ketua Polis Daerah Brickfields, SAC Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid.

Dalam kejadian serangan itu, Wan Mohd Faizal, 24, anak kepada Datuk Wan Mohd Najib Wan Mohamad cedera parah selepas ditetak tiga lelaki dengan parang dan dipercayai terdapat dua lagi suspek yang ketika itu sedang menunggu di dalam sebuah kereta jenis Proton Perdana berwarna hitam berhampiran lokasi kejadian.

Semalam Wan Mohd Najib mendakwa anaknya mungkin diserang kerana rasa tidak puas hati oleh pihak lain akibat kalah dalam permainan snuker.

Beliau berkata sekumpulan lelaki yang menyerang anaknya dipercayai telah diupah oleh anak kepada seorang ahli perniagaan bergelar Datuk yang kalah dalam permainan itu.

-Bernama
Dua inspektor polis direman bantu siasatan

  • Bernama
  • 5:36PM Nov 6 2012
Dua pegawai polis berpangkat Inspektor direman dilokap untuk disiasat berhubung dakwaan bahawa mereka telah mencederakan seorang suspek.
  
Pesuruhjaya Polis Sarawak, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani berkata bapa saudara kepada suspek telah membuat laporan polis Isnin lalu bahawa suspek mengalami kecederaan teruk semasa dibawa ke balai polis.

Beliau berkata suspek berumur 29 tahun dari Kampung Gersik di Kuching.
  
"Polis akan menjalankan siasatan menyeluruh dakwaan salah laku itu di bawah Seksyen 325 kerana sengaja mendatangkan kecederaan. Kami tidak akan melindungi sebarang salah laku anggota kami dan dua pegawai tersebut akan dihukum seperti orang lain jika mereka didapati bersalah.
"Pada ketika ini, kami akan menyiasat secara adil dan tidak akan berkompromi dan menunjukkan kepada awam bahawa kami mengamalkan ketelusan dalam tugas kami," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Negeri di Kuching hari ini.
  
Dalam kejadian Khamis lalu itu, dua Inspektor tersebut pada mulanya telah diarahkan ke pusat hiburan itu setelah polis menerima laporan berlaku pergaduhan di situ.
  
Mereka cuba meleraikan pergaduhan tersebut namun kedua-duanya dikatakan telah dipukul.
  
Suspek dilaporkan turut merompak dompet yang mengandungi RM150, kad ATM dan Kad Polis milik salah seorang pegawai tersebut malah dilaporkan telah mengeluarkan wang berjumlah RM6,000 dari akaun banknya menerusi mesin ATM.
  
Polis bertindak segera dengan mengesan suspek di rumah rakannya di Kampung Surabaya Hilir dua hari lalu dan suspek serta rakannya yang berumur 18 tahun ditahan di situ.
  
Sementara itu mengulas mengenai kajadian tembak di Sibu baru-baru ini, AcrylSani berkata kes itu masih disiasat dan percaya ia berpunca dari persaingan perniagaan.

- Bernama

Tiada ulasan: