Selasa, 14 Ogos 2012

IKHLAS NI BUKAN SAJA PADA BERTADARUS MALAH PADA SEMUA IBADAH SAMA KHUSUS ATAU TIDAK KHUSUS...LEBIH2 DALAM PERJUANGAN....BUKAN PANGKAT..DUIT SERTA KEMAHSYURAN PERKARA UTAMA TAPI KEREDAAN DAN KERAHMATAN ALLAH SWT

Etnik Rohingya di Arakan makin kritikal

Harakahdaily, 14 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) mendapat berita terkini dari Arakan berkenaan nasib umat Islam Rohingya tertindas menjelang Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut dalam seminggu lagi.


Menurut Setiausaha Agungnya, Mohd Azmi Abdul Hamid, sejak dari Ramadhan umat Islam di sana tidak boleh solat hampir semua di masjid pada semua waktu terutama di bandar.

“Hanya masjid di kampung sahaja yang dibenarkan solat Zohor dan Asar sahaja. Solat Jumaat tidak dibenar sama sekali.

“Hanya dibenarkan 10 orang sahaja, itu pun perlu bagi senarai nama kepada pihak polis. Solat tarawih tidak dibenarkan sama sekali di semua masjid,” ujarnya dalam satu kenyataan.


Katanya, di daerah Maungdaw terdapat 178 masjid dan surau sementara di kawasan bandar ada lebih kurang 20 masjid.


Menurutnya, hampir semua harta di rumah etnik Rohingya yang diserang dirampas terutama di kawasan kuarter 5, selatan Maungdaw.


Beliau menjelaskan, kebanyakan mereka tidak dapat berpuasa kerana  ketiadaan makanan sama sekali.

Tambahnya lagi, jika ada yang berpuasa hanya memakan nasi sahaja tanpa sebarang lauk dan meminum air telaga dan air hujan kerana sekarang musim hujan.


Menurut Azmi, makanan tidak dapat dibeli kerana tidak selamat untuk membeli di kedai etnik Rakheine dan memang, tidak dibenar menjual makanan kepada orang Islam, jika ada yang menjual dijual dengan harga dua kali ganda.


“Kesengsaraan kaum Rohingya pada bulan Ramadhan kali ini amat meruncing. Laporan yang Mapim terima jelas menunjukkan bahawa mereka tidak akan menikmati Aidil Fitri untuk tahun ini,” ujarnya.


Justeru, kata Azmi, Mapim sangat mengharapkan semua pihak dari kalangan umat Islam di seluruh negara tidak melupakan penderitaan saudara Islam di Arakan.

“Mereka sangat mendambakan sumbangan bantuan dengan kadar segera,” ujarnya.


Sehingga ini, kata Mohd Azmi bantuan makanan sebanyak 5 kontena sudah siap dihantar.

Menurutnya, Mapim hanya menunggu kebenaran masuk ke Arakan dan kesediaan pihak kerajaan untuk kapal kargo masuk ke pelabuhan.

Bertadaruslah dengan ikhlas, bukannya meniru-niru

Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, 14 Ogs 2012
Firman Allah SWT:
http://www.blogtokguru.com/wp-content/uploads/2012/08/Al-Baqarah1.png
Maksudnya: “(Masa yang diwajibkan kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah. Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan (atau mengetahuinya), maka hendaklah ia berpuasa bulan itu; dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir maka (bolehlah ia berbuka, kemudian wajiblah ia berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. (Dengan ketetapan yang demikian itu) Allah menghendaki kamu beroleh kemudahan, dan Ia tidak menghendaki kamu menanggung kesukaran. Dan juga supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur” (Surah Al-Baqarah ayat 185).

Syukur dan tahniah kepada sebuah parti kebangsaan-sekular yang tersohor di negara ini kerana sudah meniru program-program yang kebiasaannya dibuat oleh Gerakan Islam.

Kenyataan ini saya kemukakan apabila meneliti sebuah akhbar harian, hari ini (23 Ramadhan1433/12 Ogos 2012) pada laman 10 yang kononnya ada sebuah parti itu menganjurkan tadarus al-Quran yang disertai 1,000 anak muda.

Sekadar ingatan, pihak Kerajaan Negeri Kelantan setakat ini telah mengadakan 20 siri tadarus al-Quran pada setiap Ramadan. Ini bermakna selama 22 tahun pelaksanaan dasar Membangun Bersama Islam di Kelantan telah 20 tahun berturut-turut  (sejak tahun 1992) program tadarus menjadi amalan di semua jajahan dan mukim. Tadarus Kerajaan Negeri ini telah disertai ratusan ribu orang pada setiap tahun (sebulan Ramadan). Misalnya pada tahun lalu sahaja untuk tempoh satu petang diadakan Tadarus Anak Muda melibatkan 10,000 anak muda berhimpun di Padang Perdana, Kota Bharu. Ini sebagai cara Kerajaan Negeri membudayakan tadarus sebagai amalan yang disunnah oleh Nabi Muhammad SAW.

Justeru, cara Gerakan Islam akan tetap menghidupkan amalan tadarus sebagai satu tarikan yang pastinya dicukai oleh Allah dan rasul-Nya. Maka bagi Kerajaan Kelantan melaksanakannya atas niat untuk menyuburkan budaya al-Quran dalam kehidupan seharian.  Sesuai dengan kesedaran baru anak muda sekarang yang mahukan penghayatan al-Quran.

Sesungguhnya program ke arah penghayatan al-Quran hanya ada dalam parti yang berjuang atas nama Gerakan Islam. Sekiranya ada parti kebangsaan-sekular yang meniru-niru cara Gerakan Islam, maka boleh jadi ia hanya sebagai kempen mendapat tarikan anak muda. Ini kerana cara kempen sebenar bagi parti seperti itu ialah kebendaan – fokusnya material, harta, dan keduniaan.

Ingatlah, sebagaimana bapa munafik Abdullah Bin Ubai yang sanggup membina masjid dirar atas semata-mata ingin menyaingi masjid nabi yang begitu makmur. Kononnya dengan cara itu, orang ramai akan beralih kepadanya. Ternyata cara kempen Abdullah Bin Ubai itu ditolak oleh Nabi dan umat Islam. Justeru cara kempen seumpama itu adalah bahaya kepada masyarakat.

Apa yang dikehendaki oleh Islam ialah sebagai firman-Nya:

http://www.blogtokguru.com/wp-content/uploads/2012/08/muzamil1.png

“…Oleh itu bacalah mana-mana yang mudah kamu dapat membacanya daripada al-Quran (dalam sembahyang). Ia juga mengetahui bahawa akan ada di antara kamu orang-orang yang sakit; dan yang lainnya orang-orang yang musafir di muka bumi untuk mencari rezeki daripada limpah kurnia Allah; dan yang lainnya lagi orang-orang yang berjuang pada jalan Allah (membela agama-Nya). Maka bacalah mana-mana yang sudah kamu dapat membacanya daripada al-Quran; dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat; dan berilah pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (ikhlas)…” (Surah Al-Muzammil ayat 20).

Natijahnya, al-Quran adalah kalam Allah yang wajib dibaca dan diamal, bukan semata-mata diprogramkan untuk berkempen. Amatlah bahaya apabila ada yang bertadarus (membaca) al-Quran bertujuan meniru-niru.

Seorang lagi tokoh Umno Sabah akan keluar parti

Harakahdaily, 14 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Seorang lagi tokoh Umno Sabah sedang berkira-kira untuk meninggalkan parti berkenaan dan mengumumkan sokongan kepada Pakatan Rakyat.

Menurut penulis blog politik, Mohd Sayuti Omar, tokoh itu yang merupakan anak negarawan Sabah bercadang untuk mengumumkan tindakan keluar parti semasa kunjungan Anwar Ibrahim kelmarin tetapi tidak jadi kenyataan kerana sebab-sebab tertentu.
Berikut ialah tulisan beliau di dalam blog http://www.msomelayu.blogspot.com/
Seorang lagi tokoh Umno Sabah sedang berkira untuk meninggalkan parti berkenaan dan mengumumkan sokongan kepada Pakatan Rakyat. Tokoh itu yang merupakan anak negarawan Sabah katanya bercadang untuk mengumumkan tindakan keluar parti semasa kunjungan Anwar Ibrahim semalam tetapi tidak jadi kenyataan kerana sebab-sebab tertentu.

Mungkin ia ada kena mengena dengan kunjungan pintas Najib Razak kelmarin. Namun begitu tidak ada maklumat mengesahkan apakah tokoh berkenaan ada bertemua dengan Najib.

Tindakan tokoh Umno ini akan menambahkan lagi goncangan politik di Sabah. Beliau yang merupakan tokoh boleh menarik sokongan Melayu akan memberi kesan besar kepada Umno. Penghijrahan beliau kelak akan menjadikan Umno Sabah ketiadaan tokoh veteran yang menjadi perintis asal Umno di negeri berkenaan.

Tokoh-tokoh Umno Sabah kini seperti Musa Aman, Shafei Apdal adalah tokoh baru yang muncul selepas Umno menang di Sabah.

Mengenai tokoh Umno itu mungkin beliau akan mengistyharkan lepas raya kelak sempena dengan himpunan besar-besaran Pakatan Rakyat yang akan dirangkakan selepas raya.

PAS akan beri ruang kepada artis - Salahuddin

Harakahdaily, 14 Ogs 2012
KUALA LUMPUR: Lebih 30 artis menyertai usrah bersama Dewan Pemuda PAS Malaysia yang diketuai Ustaz Nasrudin Hassan Tantawi di majlis berbuka puasa di sebuah restoran di Wangsa Maju semalam.


Majlis tersebut turut dihadiri Ustaz Azhar Idrus, Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Ketua Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusoff dan Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.



Majlis bermula jam 6 petang dengan diskusi ringan pemimpin PAS, Ustaz Azhar bersama artis-artis.

Nasrudin yang ditemui Harakahdaily berkata majlis itu bertujuan untuk mengeratkan silaturahim dengan para artis sambil mendapatkan pandangan dan menyatakan harapan mereka kepada PAS.

“Ia juga untuk membuka ruang kepada para artis untuk bertanyakan soalan kepada pemimpin PAS,” katanya.

Dalam majlis itu, Salahuddin mengakui sehingga kini PAS masih tidak mempunyai dokumen bertulis mengenai dasar hiburan seperti yang telah dibuat pada konsep Negara Berkebajikan.

“PAS masih baru dalam bidang ini. Yang ada cuma contoh di Kelantan yang kita dah memimpin selama 20 tahun, di Kedah kita masih baru,” kata beliau semasa menjawab soalan seorang peserta yang mempersoalkan mengapa PAS seolah-olah mempunyai dasar hiburan yang berbeza di Kedah dan Kelantan.

(Antara artis wanita yang hadir.)

Salahuddin yang juga ahli parlimen Kubang Kerian berkata PAS akan menerbitkan dasar hiburannya tersendiri dalam masa terdekat.

“Jaminan saya PAS akan beri ruang yang secukupnya kepada artis-artis bergerak dan zero-in pada bidang-bidang khas untuk artis menggunakan kemahiran mereka,” kata beliau.

Sementara itu, Harakahdaily juga sempat meninjau keadaan kesihatan saudara Bob Lokman yang menjalani angioplasti baru-baru ini.

“Satu saluran sumbat sedikit… Alhamdulilah sihat. Doktor masih perlu check, minggu depan check paru-paru pula,” katanya.

Selepas berbuka, Nasrudin mengadakan usrah bersama exco DPPM manakala Tuan Ibrahim pula menyampaikan kuliah dan bertarawih bersama artis-artis.

Ramai juga yang mengambil kesempatan untuk bergambar dengan Ustaz Azhar Idrus.

Usah bazirkan detik berharga penghujung Ramadan

Ahmad Lutfi Othman, 14 Ogs 2012
Ramadan melewati hari-hari terakhirnya. Ya, begitu cepat dan pantas sekali. Tahun ini dijangka bulan penuh keberkatan berakhir pada hari ke-29, kurang sehari daripada biasa.

Sesungguhnya setiap saat (bukan lagi dalam ukuran hari) yang berlalu cukup berharga; tidak ternilai dengan ukuran dunia. Sekali terlepas, ia tidak datang lagi.

Siapa pun tidak berupaya memastikan dia bakal mengimarahkan lagi Ramadan pada tahun depan. Lihat di sekeliling, ramai saudara-mara dan kenalan yang kita temui dan dakap erat semasa Aidilfitri lalu kini tiada lagi bersama.

Ada pula yang dahulunya sihat bugar kini terlantar sakit, tidak mampu berpuasa. Semasa menjalani ujian fisioterapi di Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, merawati serangan strok kedua yang saya alami awal Julai lalu, saya dapati ramai pesakit yang tiba-tiba hilang upaya dan kudrat, hatta untuk menggerakkan jari dan menelan makanan.

Pagi Khamis lalu, saya menziarahi rakan lama, Yusuf Abdul Jalil, bekas Pengarang Harakah, yang turut diserang angin ahmar lima tahun lalu. Tidak banyak peningkatan sejak kali terakhir saya mengunjunginya, Ramadan 2010. Anggota tubuh sebelah kirinya masih tidak bermaya.

Kemudian saya ke Kepong, mengiringi rakan, Mokhtar Jan. Sahabat lamanyanya, yang ditimpa nasib sama empat tahun lalu, terlantar koma. Segalanya harus dibantu. Ingatan beliau hilang. Alhamdulillah, anak isteri begitu memahami, sabar menyantuni dan reda setulusnya.

Renunglah dalam-dalam pengajaran buat diri yang kerdil ini.


Fasa terakhir Ramadan hanya tinggal seminggu. Sewajarnya kita sudah mempunyai rancangan terperinci mengisi detik-detik penuh kemuliaan ini sejak awal, sebelum Ramadan menjelma lagi. Sebaiknya pelan itu ditulis rapi, dengan jadual ketat yang menagih disiplin melaksanakannya.

Begitu juga dengan azam dan tekad yang jelas dan terarah. Misalnya, berapa kali khatam al-Quran sepanjang Ramadan. Seorang rakan, sebelum menginjak hari ke-20, sudah tiga kali khatam di samping menekuni kitab-kitab tafsir. Niatnya, mahu menghabiskan bacaan al-Quran sepanjang 10 hari terakhir sebanyak tiga kali lagi, iaitu tiga hari sekali. Saya yakin beliau mampu melakukannya, dengan mudah.

Seorang rakan lain, begitu ringan tangan, bermurah hati. Beliau begitu terpesona dengan kelebihan memberi makan orang berbuka puasa.

Dua hadis Nabi s.a.w.  sering diperingatkannya kepada saya. Pertama, "sebarkanlah ucapan salam (kepada yang kita kenal atau tidak kenal), dan berikanlah makan dan solat di waktu malam ketika manusia sedang tidur, maka kamu akan masuk syurga ..."; dan kedua, "sesiapa yang memberi makan untuk orang yang berbuka puasa, maka baginya pahala orang yang berpuasa."

Pesan Rasulullah s.a.w. itu digigitnya sungguh-sungguh. Beliau akan memberi salam kepada siapa sahaja yang ditemuinya, termasuk "gadis-gadis tol". Ramai juga -- yang tidak mengenalinya -- kelihatan agak kaget, walaupun kemudiannya menjawab perlahan.

Dia kerap bercerita kepada saya, mungkin sebagai dorongan, bahawa ada orang alim yang sengaja ke tempat ramai, seperti pasar, semata-mata untuk menyebarkan salam.


Begitu juga dengan kelaziman memberi makan; dia memang merancang -- bayangkan, sejak berakhirnya puasa tahun lalu -- berapa ramai yang mahu "dijamunya" sepanjang Ramadan.
Dengan kemudahan beberapa badan amal yang menyalurkan sumbangan berbuka kepada minoriti Muslim di luar negara, terutama yang tertindas seperti di Myanmar, Selatan Filipina dan juga Palestin, rakan saya itu menyusun jadual.

Dalam tempoh setahun lalu, dia sudah merancang mencari "wang lebih" untuk menaja majlis berbuka puasa dan juga amalan menyembelih korban semasa Aidiladha nanti. "Kita bukannya berduit sangat, yang penting berjimat dan jangan berbelanja di luar keperluan, dengan tekad yang serius untuk memburu pahala di waktu Ramadan seperti ini," tuturnya penuh hikmah.

Sikap dermawan yang terpuji itu harus dilatih. Tentulah ia tidak mudah, apatah lagi di zaman kos sara hidup mencanak naik. Kita kerap mencari alasan dan daleh bahawa keperluan sendiri pun tidak pernah cukup. Sedangkan tuntutan menaja berbuka puasa tidak semestinya memerlukan belanja yang besar, mungkin memadai dengan air dan buah tamar.

"Rasulullah adalah manusia yang paling dermawan dan sikap pemurahnya semakin bertambah pada bulan Ramadan ... melebihi angin yang berhembus." (maksud hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Amalan yang rasanya belum membudaya dalam masyarakat Islam di Malaysia, walaupun nampaknya sudah mulai meresap, iaitu iktikaf mengisi sepuluh Ramadan terakhir. Ia sunnah Nabi s.a.w. dan pada tahun kewafatannya baginda sempat beriktikaf selama 20 hari.

"Iktikaf disyariatkan dengan tujuan agar beriktikaf dan bersimpuh di hadapan Allah SWT, berkhalwat dengan-Nya, sementara memutuskan hubungan sementara dengan semua makhluk dan berkonsentrasi kepada Allah SWT," kata Imam Ibnu Qayyim.

Saya pernah mengingatkan saranan, jika mampu dan keadaan mengizinkan, agar kita mengambil cuti sepanjang 10 akhir Ramadan, iaitu menggantikannya daripada amalan berlibur semasa minggu pertama Aidilfitri.

Perlu ada kesungguhan dan rancangan sistematik, terutama di kalangan badan-badan Islam dan aktivis dakwah, termasuk negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat, untuk "memeriahkan" sambutan akhir Ramadan, berbanding sambutan melampau  Aidilfitri.

Di negara ini, semangat hari raya mulai membahang ketika melewati pertengahan Ramadan, sedangkan ketika itulah sepatutnya umat Islam memasuki "gear lima" untuk beribadah sekudusnya.

Bukalah stesen radio, lagu-lagu raya akan berkumandang setiap lima minit. Hebatnya pencipta lagu di negara kita, irama dan liriknya begitu mendayu-dayu dan mengusik emosi serta mengimbau kenangan lampau. Walhal, jarang kita terdengar lagu-lagu mengenai Ramadan yang berkualiti tinggi; sebahagian daripadanya pun dihasilkan oleh komposer berbakat dari negara jiran, Indonesia!

Pastinya Lailatulqadar menjadi buruan kita semua. Namun, melihat realiti praktisnya, saya tidak percaya malam seribu kurnia, yang melebihi 1000 bulan, atau 83 tahun 4 bulan itu sememangnya dicari-cari kebanyakan kita.

Nikmat Allah kepada umat Nabi Muhammad s.a.w. yang pendek usia ini, seperti tidak dihiraukan. Tawaran malam kemuliaan yang turunnya begitu banyak malaikat, termasuk Jibril, dengan keberkatan merata, semacam dipandang ringan. Anda dapat melihat dan merasainya sendiri, 'kan?

Perbanyakanlah zikir, istighfar dan doa mohon keampunan. "Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf, yuang menyukai maaf, kerananya berikanlah maaf kepada kami."


Ayuh, kita belum terlewat lagi untuk memburu, menghayati, menghidupkan dan menikmati minggu terakhir Ramadan ini.


Dan untuk terus menyumbang, Jabatan Pengarang Harakah mengalu-alukan sebarang derma kepada akaun Maybank 564070000336 ATAS NAMA HARAKAHDAILY DOT COM.

Siapa selepas Lajim, Wilfred?

Ahmad Lutfi Othman, 13 Ogs 2012
Ribut politik Sabah yang menyaksikan BN secara tiba-tiba kehilangan dua ahli Parlimennya telah menyuntik keyakinan bahawa impian dan tekad majoriti rakyat untuk melihat kerajaan persekutuan bertukar tangan semakin menghampiri kenyataan, insya-Allah.

Tsunami politik yang melanda Semenanjung dan tertampan di Negeri Sembilan empat tahun lalu dilihat bakal menyeberangi Laut China Selatan. Pakatan Rakyat yang memerlukan tambahan lebih kurang 30 kerusi Parlimen dalam Pilihan Raya Umum Ke-13, untuk memudahkan laluan ke Putrajaya, dijangka dapat meruntuhkan tembok psikologi "simpanan tetap" BN di Sabah dan Sarawak.

Dalam PRU12, BN menang 24 daripada 25 kerusi Parlimen di Sabah dan 30 daripada  31 di Sarawak (tidak termasuk satu lagi di Sibu melalui pilihan raya kecil).

Sebuah lagi negeri "simpanan tetap" BN ialah Johor, apabila ia meraih 25 daripada 26 kerusi Parlimennya. Justeru, untuk tiga negeri "kubu tradisi" ini, BN sudah boleh menarik nafas lega. Sejumlah 80 kerusi Parlimen "dalam tangan", iaitu hampir menyamai jumlah kerusi Pakatan Rakyat pada 2008.

Itu statistik lama. Dalam politik, jangka masa empat tahun bukan sahaja terlalu lama dan "ketinggalan zaman", malah dalam hanya tempoh seminggu, pelbagai kejutan boleh berlaku, 'kan? Sesuatu yang dilihat mustahil  boleh berlaku tanpa diduga dalam tempoh tersebut, apatah lagi jika ia memang sudah boleh diunjur atau sekurang-kurangnya diramal.

Sebenarnya, sebelum Lajim Ukin, Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, pemimpin berpengaruh atau  Janang Gayuh kaum Bisaya mengisytihar keluar BN, bersama Ahli Parlimen Tuaran, Wilfred  Bumburing, yang juga Timbalan Presiden Upko, terlebih dahulu "simpanan tetap" BN di Johor  kelihatan  sudah goyah.

Sekurang-kurangnya 10 kerusi Parlimen di selatan Semenanjung itu dijangka bertukar tangan kepada Pakatan Rakyat, khususnya di kawasan-kawasan bandar, begitu juga yang bermajoriti pengundi Cina serta kerusi campuran. Malah, bagi saya, usah remehkan keupayaan pengundi Melayu di kampung tradisi dan juga penempatan Felda;  tidak mustahil mereka boleh juga boleh menerajui perubahan, bagi meleburkan "kubu Umno' di Johor.

Pada masa sama, beberapa kerusi lain yang belum dimenangi Pakatan, misalnya di Kedah, Perak, Selangor, Melaka dan Pahang (negeri Perdana Menteri) sendiri, adalah berpeluang cerah untuk menang. Antara yang disebut-sebut, sekadar contoh, seperti Pandan dan Sabak Bernam (Selangor), Alor Setar (Kedah), Kampar, Padang Rengas dan Kuala Kangsar (Perak), juga Raub, Jerantut dan Temerloh (Pahang).

Negeri Sembilan dan Terengganu juga bakal menyumbang tambahan kerusi buat Pakatan. Perkembangan politik di kedua-dua negeri ini cukup memberangsangkan. Saya kira mungkin tiga kerusi lagi di Terengganu boleh dimenangi jika momentum sedia ada dipertingkatkan. BN Negeri Sembilan sudah lama lama berada diambang kejatuhan.

Ya, sekali lagi fokus ditumpukan kepada kecenderungan pengundi Melayu dan oleh itu bebanan ini digalas oleh PAS disebabkan kebanyakan kerusi-kerusi berkenaan ditandingi parti Islam.


Di Sabah, selain Kota Kinabalu, satu-satunya kerusi  yang dimenangi pembangkang, melalui DAP (dalam pertandingan empat penjuru itu, jumlah undi calon KeADILan -- yang kalah -- pun lebih tinggi berbanding calon BN) dan tiada masalah untuk mempertahankannya dalam PRU13, maka dua kerusi lagi, yang mempunyai peratusan pengundi Cina yang signifikan, iaitu Sandakan (jumlah undi calon DAP dan Bebas sebenarnya jauh mengatasi calon BN yang menang dengan majoriti 176 undi sahaja) dan Tawau (juga menyaksikan pertembungan sesama sendiri antara DAP dan KeADILan) merupakan kerusi gelap buat BN.

Sekali gus situasi itu membayangkan Sabah masih terjebak dalam dilema berpanjangan, pertarungan sesama sendiri di antara pembangkang. Jelas, majoriti pengundi di kawasan berkenaan sudah menolak BN, namun ia diselamatkan apabila undi untuk Pakatan Rakyat terbahagi.

Di atas kertas, dicampur kerusi yang disandang Lajim Ukin (Beufort) dan Wilfred Bumburing (Tuaran), Pakatan dijangka tidak menghadapi masalah besar untuk menguasai minimum lima kerusi itu.

Bagaimanapun ramai rakan-rakan dan pemerhati politik di Sabah mempunyai senarai kerusi berpotensi yang lebih panjang buat Pakatan. Di antara yang disebut-sebut ialah Kota Marudu, Kota Belud, Penampang, Pensiangan, Sepanggar, Keningau dan Putatan.

"Saya tidak mahu hanya meramal berdasarkan sentimen. Ia berdasarkan fakta dan data yang ada," kata Rahimin Mustafa, Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS Sabah, ketika berkunjung  ke rumah saya, 3 Ogos lalu. Dia seperti menyimpan pandangannya sendiri, sebaliknya lebih suka menunjukkan analisis.

Ternyata Rahimin gemar dengan angka dan kajian. Mudah saja beliau mengutip tinjauan pendapat dan sokongan dari buku-buku akademik.   Sempat juga beliau berkuliah tentang latar belakang politik Sabah kepada saya; "syarahan" kali kedua selepas saya bertemunya di Kota Kinabalu, empat bulan lalu.

Rahimin membentangkan  statistik penduduk dan pengundi Sabah. Rupanya di sana perhatian bukan sahaja tertumpu kepada tiga kelompok terbesar, iaitu Bumiputera Islam, Bumiputera Bukan Islam dan Cina tetapi juga kepada kepelbagaian etnik, yang turut mempengaruhi pola pengundian.


Justeru, kedudukan Lajim sebagai Janang Gayuh etnik Bisaya dilihat mampu mempengaruhi pengundi di luar Beaufort juga.  Dari segi lain, tuntutan perubahan bukan setakat menjadi agenda utama masyarakat Tionghua, malah didamba oleh masyarakat Islam dan juga Bumiputera Bukan Islam.

Kekuatan Pakatan Rakyat (KeADILan, PAS dan DAP) yang sedia bertapak kukuh di Sabah, kini disokong kuat oleh PPS (Pakatan Perubahan Sabah), diterajui Lajim dan APS (Angkatan Perubahan Sabah), diketuai Wilfred.

"Dengan wujudnya kumpulan APS, ia akan melakar satu gerakan meroboh kerajaan negeri di Sabah. Dari dua hala, orang Islam dan bukan Islam. Harus diingat, sejak 1967, apabila Kadazan-Dusun-Murut menukar haluan politik, perubahan kerajaan pasti berlaku. Kali ini, ia disertai gerakan kebangkitan Melayu-Islam melalui PPS; itu melengkapkan perubahan," kata Wilfred kepada Suara Keadilan.

"Tidak syak lagi, rakyat Sabah, seperti juga Semenanjung, mahukan perubahan, tapi ramai mempersoalkan, apakah pembangkang daripada pelbagai parti itu dapat bersatu dan bermuafakat, sekurang-kurangnya memastikan pertandingan satu lawan satu," kata Rahimin.

Segera saya teringat seorang lagi tokoh kontroversi, Dr Jeffrey Kitingan, yang telahpun melancarkan parti Star negeri Sabah dan membentuk Pakatan Borneo Bersatu bersama Usno Baru (masih di peringkat penajaan). Memang beliau nampak seperti sukar berkompromi namun dalam keadaan sekarang, semua pihak harus berlapang dada membina kekuatan untuk menumbangkan BN di Sabah.

Seorang lagi tokoh yang diperhatikan ialah Yong Teck Lee, Presiden SAPP. Difahamkan, seperti Jeffrey, tuntutan kerusi bagi pihak partinya juga terlalu tinggi. Mungkin mereka merasakan Sabah perlu diberi lebih peluang kepada "parti-parti Sabah" sendiri?

Sesungguhnya mood rakyat Sabah, seperti ditunjukkan oleh kajian terkini Merdeka Center di kawasan Parlimen Kota Kinabalu dan Penampang pada Mac lalu, cukup "menjanjikan". Potensi untuk membentuk tsunami perubahan begitu menyerlah.

Seramai 59 peratus responden mahu kerajaan ditukar. Selain itu,  44% sahaja berpuas hati dengan prestasi kerajaan BN. Kajian turut mendedahkan hanya 43% berpuas hati dengan prestasi Ketua Menteri, Musa Aman.

"Anwar Ibrahim nampaknya memberi tumpuan istimewa kepada Sabah, paling kurang sebulan sekali beliau ke sini, begitu juga dengan Lim Kit Siang. Komitmen mereka begitu tinggi, sekali gus menunjukkan keyakinan bahawa laluan ke Putrajaya hanya berjaya jika berlaku perubahan di Sabah.

"Kami harapkan pimpinan utama PAS juga dapat berbuat demikian bagi membantu rakan-rakan di Sabah melonjakkan imej parti di sini. Lebih baik lagi jika Lajnah Politik sendiri dapat turun," kata seorang aktivis muda PAS kepada saya melalui emel.

Rahimin pula meninggalkan banyak dokumen yang perlu saya halusi sebelum lebih terperinci mengulas politik Sabah.

Rakan saya, Mohd Sayuti Omar, yang mengikuti lawatan kerja Anwar ke Sarawak dan Sabah baru-baru ini memberi input menarik: "Saya tidak mahu membongkar berbagai kepelikan dan keanihan yang berlaku di Sabah yang mengarah kepada perubahan besar politik di negeri bawah bayu ini.

"Cukup kalau saya menyebut pertemuan Anwar dengan para pemimpin politik Sabah tengah hari tadi (11 Ogos)  mengesahkan kata-kata bahawa Sabah di ambang kehancur buat UBN. Para arkitek politik Sabah sedang merangka bagaimana proses penumbangan itu dan memikirkan pula bagaimana untuk membangun bentuk politik baru yang lebih diterima serta meyakinkan."

Menurut Sayuti, sambutan yang diterima Anmwar di Sabah begitu memberangsangkan. Anwar sendiri mengakui, semasa beliau berada dalam kabinet dulu tidak pernah beliau mendapat sambutan hangat sebegitu rupa.
Cuma Sayuti terlepas pandang apabila merasakan tiada wakil PAS yang hadir dalam mesyuarat bersama Anwar di Kota Kinabalu itu. Sebenarnya ada tiga wakil  PAS Sabah dalam pertemuan Pakatan Rakyat Sabah bersama kumpulan Lajim dan Wilfred itu, yang diketuai Ustaz Awang Laiman Ikin, Setiausaha Perhubungan Negeri.

Tiada ulasan: