Jumaat, 23 September 2011

UNDANG2 ISLAM MEMANG ADIL KERANA PENCIPTA KITA YANG MENGUBALNYA...RAGU2 SERTA MENENTANG NI DARI HASUTAN SYAITAN...TAK CAYA TANYA MUFTI2...

Konsep 1Malaysia jejaki nasib Islam Hadhari | Print |
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 22 Sept: Berbeza berbanding slogan 1Malaysia, konsep Bertani Satu Ibadah yang diperkenalkan di Kelantan dua tahun lalu lebih mudah difahami rakyat.

Sejak dilancar pada April 2009, 1Malaysia belum mampu memberi kefahaman jelas kepada masyarakat sehingga promosi terpaksa dilakukan secara berterusan melalui media elektronik.

Malah konsep 1Malaysia dilihat menjadi semakin kabur mungkin menjejaki nasib Islam Hadhari yang kini berkubur tanpa batu nisan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Asas Tani dan Bioteknologi Negeri, Che Abdullah Mat Nawi berkata, rakyat lebih faham dengan pendekatan Bertani Satu Ibadah yang diperkenalkan di Kelantan.

“Rakyat boleh faham konsep itu menyebabkan mereka bersungguh-sungguh melaksanakan kerja di samping amanah dan menaruh pengharapan kepada Allah swt.

“Kita nak suruh faham dan ini berlainan dengan slogan 1Malaysia. Apa yang boleh kita faham, dan kalau pun kita faham namun apakah yang kita dapat dengan 1Malaysia.

”Tetapi apabila kita menyebut Bertani Satu Ibadah menjadikan rakyat Kelantan lebih dekat dengan amalan agama biar pun sibuk mencari rezeki di mana sahaja,” katanya pada sidang media di sebuah hotel di sini petang semalam.

Sidang media itu diadakan sempena program Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Negeri Kelantan 2011 yang bermula 21 September hingga 2 Oktober ini.

Program dwitahunan itu diadakan di Dataran Stadium Sultan Mohammad Ke-IV. Tema tahun ini ‘Bertani Satu Ibadah Pemangkin Kecemerlangan Pertanian Kelantan’.

Lebih 100 usahawan tani termasuk dari negara jiran serta 35 gerai agensi kerajaan negeri dan Persekutuan berkaitan pertanian menyertai program berkenaan.

Che Abdullah berkata, penghayatan rakyat terhadap Bertani Satu Ibadah semakin diterima meluas sekarang.

Namun anehnya kata beliau apabila ditanya kepada pelajar sekolah, konsep 1Malaysia tidak ramai yang mampu memberi jawapan.


Batalkan bacaan kali kedua Akta Kampung Baru
Mohamad Suhaimi

Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) merasa kesal kerana Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin berkeras mahu membawa Rang Undang-Undang Perbadanan Kampong Baru untuk bacaan kali kedua di Parlimen bermula bulan depan sedangkan majoriti penduduk menolaknya.

Bagi DPPWP, Menteri Wilayah Persekutuan dan kerajaan bersikap sombong dari mendengar keluhan dan rayuan pemilik asal Kampung Baru. Rata-rata penduduk Kampung baru menolak bacaan kali kedua Rang Undang-Undang ini.

Sepatutnya jika kerajaan prihatin terhadap rakyatnya, kerajaan perlu menghormati kehendak penduduk Kampung Baru sebelum membuat keputusan.

Hasil tinjauan DPPWP ke Kampung Baru sendiri, banyak sepanduk yang dipasang oleh penduduk tempatan yang menolak cadangan kerajaan untuk melaksanakan rang Undang-Undang ini. Apakah ertinya Rang Undang-undang ini jika ia diluluskan kelak di parlimen, sedangkan rakyat di bawah terutama di Kampung Baru sendiri menolaknya?

Kampung Baru adalah antara kampung tradisi milik Orang Melayu di Kuala Lumpur. Selain Kampung Baru, banyak kampung yang telah dirobohkan manakala penduduknya terpaksa berhijrah dan menjadi mangsa hasil pembangunan pesat Ibukota. Yang menjadi mangsa ini pula majoritinya adalah Orang Melayu. Mengapa pemimpin negara yang sebangsa dengan penduduk Kampung Baru tidak boleh mengalah dan berlembut dengan rakyatnya serta di tanah tumpah mereka sendiri?

Jika mercu tanda bagi Kampung Melayu di Kuala Lumpur ini juga hendak di ‘mangsa’kan, apakah hasil peninggalan Orang Melayu di Kuala Lumpur yang boleh dibanggakan lagi.

Penduduk Kampung Baru bukan tidak mahukan pembangunan, tetapi biarlah mereka sendiri yang menentukan bentuk pembangunan tersebut. Banyak lagi tanah di Kuala Lumpur yang boleh di majukan selain dari Kampung Baru.

Bahkan, DPPWP percaya dengan mengekalkan imej Kampung Baru, ia sendiri akan menjadi suatu tarikan kepada pelancong yang mahu melihat tradisi Kampung warisan Melayu ini.

Jika kerajaan benar-benar berhasrat mahu memajukan Kampung Baru, maka insentif berbentuk kewangan kepada penduduk asal boleh diberikan untuk menaiktaraf kediaman mereka sendiri.

Kerajaan juga boleh meningkatkan infrastruktur asas seperti pelebaran jalan raya, dewan orang ramai, surau dan masjid, serta tempat parkir yang mencukupi bagi pengunjung, dan ruang yang selesa buat peniaga-peniaga kecil di kawasan itu.

Akhirnya, DPPWP dan juga rakyat khususnya penduduk Kampung Baru mendesak agar kerajaan membatalkan bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Kampung Baru di Parlimen Oktober nanti.

Kampung Baru menjadi tanda aras kepada kebangkitan rakyat di seluruh negara, dan jangan menyesal jika rakyat bangkit menolak UMNO-BN dalam PRU ke 13 diseluruh negara jika kerajaan tetap menolak tuntutan penduduk Kampung Baru.

MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan


PRU 13: Pakatan Rakyat Selangor selesai agih kerusi | Print |
Muhammad Faizal

SHAH ALAM, 22 Sept: Isu pembahagian kerusi Pakatan Rakyat di Selangor bagi menghadapi pilihanraya umum yang akan datang telah selesai yang mana masing-masing bersetuju mengekalkan jumlah kerusi mengikut pilihan raya umum yang lepas.

Pesuruhjaya PAS Negeri Selangor, Dr Abd Rani Osman (gambar) menjelaskan isu perebutan kerusi seperti yang ditimbulkan itu tidak tepat malah PAS negeri telah menyenaraikan jumlah kerusi kepada Jawatankuasa Peringkat Pusat Pakatan Rakyat bagi tujuan pertimbangan.

"Kedudukan kerusi di Selangor masih kekal iaitu 20 kerusi untuk PAS, 21 PKR dan 15 DAP, kita telah mengemukakan senarai kerusi yang dipertandingkan dan juga senarai calon ke peringkat pusat untuk diperincikan.

"Sehingga sekarang belum ada pemindahan kerusi antara ketiga-tiga parti dan jika pada peringkat akhir perkara tersebut ditimbulkan, maka penyelesaiannya akan dilakukan d iperingkat pusat dan saya harap ia diselesaikan dengan cara yang terbaik.

"Manakala mengenai calon buat masa ini kita tidak akan mendedahkannya," jelasnya.

Rani juga menegaskan sebagaimana yang diputuskan oleh Badan Perhubungan PAS Negeri menyeru seluruh ahli pengerak PAS di akar umbi di seluruh peringkat untuk giat menggerakkan jentera pilihanraya PAS dan Pakatan Rakyat bagi menghadapi pilihanraya umum ke tiga belas (PRU13).

"PAS Selangor mendukung sasaran dan gerak kerja Pakatan Rakyat ganti Barisan Nasional di peringkat pusat dan PAS ganti Umno di Selangor.

"Selaras dengan konsep asas Negara Berkebajikan yang ditulis oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, PAS Selangor menyeru bahawa tiba masanya bangsa Melayu Islam khasnya bersama PAS dan meninggalkan Umno dan seluruh rakyat amnya bersama Pakatan Rakyat membuat perubahan bersama PAS dalam wadah Pakatan Rakyat, gabungan baru memimpin perubahan.

"PAS menjulang perjuangan memartabatkan Islam manakala Umno mendukung perkauman sempit, Islam lebih unggul dan pasti berjaya," sambungnya lagi.


Gereja: PAS Selangor ucap tahniah pada Jais | Print |
Muhammad Faizal

SHAH ALAM, 22 Sept: PAS Negeri Selangor hari ini mengucapkan tahniah kepada pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana telah siap menyediakan dan menyerahkan laporan penuh berhubung pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) kepada Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Berkata pada satu sidang media di Pejabat PAS Selangor Pesuruhjaya PAS Negeri, Dr Abd Rani Osman memberitahu satu pengumuman akan dilakukan oleh Khalid berhubung dengan laporan tersebut.

"Kami difahamkan Menteri Besar akan membuat beberapa pengumuman berhubung dengan laporan tersaebut selepas berbincang dengan Tuanku Sultan Selangor.

"Persoalan agama adaah satu perkara yang amat penting kepada seluruh rakyat Malaysia yang menganuti pelbagai agama. Selagi mana umat Islam dan institusi-institusi yang diamanahkan oleh Undang-undang Tubuh Negeri Selangor serta segala peraturannya berpegang teguh dan berterusan merujuk kepada kedua sumber ini, maka kami yakin prinsip-prinsip kebenaran keadilan dan kesaksamaan akan dapat terus dipertahan dan ditegakkan.

"Oleh itu kami mendukung penuh agar urusan hal-ehwal naungan Islam di negeri ini diurustadbir oleh Majlis Agama Islam Selangor (Mais) yang berasa di bawah naungan Tuanku Sultan Selangor dengan perlaksanaan, khususnya pentadbiran masjid, surau dan sekolah-sekolah agama melalui Jais yang merupakan jabatan yang dibiayai sepenuhnya di bawah pentadbiran kerajaan negeri.

"Mendukung hubungan baik diantara istana dan kerajaan negeri serta institusi-institusi Islam di negeri ini, PAS Selangor telah mengutuskan surat memohon perkenaan untuk mengadap Tuanku Sultan," jelasnya yang juga Adun Meru.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah Ahli Dewan Negeri Hulu Klang Shaari Sungib, Setiausaha PAS Selangor, Mohd Khairudin Othman dan juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat Negeri Selangor, Noraini Hussin.

Rani dalam masa yang sama menjelaskan pihaknya menolak keras sebarang usaha untuk memisahkan politik atau siasah daripada ajaran Islam.

Sementara itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Khalid Samad juga memberitahu sepatutnya isu gereja ini tidak sepatutnya dimanipulasi sebelum menerima laporan daripada pihak Jais.

"Prinsip keadilan sepatutnya isu gereja tidak perlu dimanipulasi dengan pelbagai andaian mahupun dakwaan dan kita sepatutnya menunggu laporan dari Jais terlebih dahulu.

"Cuma keadaan sekarang kita khuatir ada pihak akan cuba memanaskan keadaan tersebut, umat Islam perlu bersabar dan melihat bukti serta laporan yang akan diumumkan oleh Khalid nanti," katanya yang juga ahli Parlimen Shah Alam.

Dalam pada itu, beliau memberitahu kefahaman bahawa pemimpin masyarakat dipanggil sebagai ahli politik adalah kefahaman sempit yang bercanggah dengan prinsip kesyumulan Islam.

"Dalam Islam semua aktiviti seseorang mukmin dan mukminah adah ibadat demi mendapat keredhaan Allah. Dengan aktiviti seorang ahli politik dalam Islam adalah tidak lain dan tidak bukan bertujuan sebagai ibadah demi mencapai keredhaan Allah.

"Kefahaman bahawa ahli-ahli politik tidak dibenarkan bercakap tentang Islam adalah satu bentuk fahaman sekular yang didukung oleh Umno dalam mentadbir negara dan negeri Selangor selama ini," katanya lagi.

Merujuk kepada fahaman tersebut PAS Selangor menolak fahaman songsang yang diamalkan oleh Umno dan kesan daripada itu telah mewujudkan politik menakutkan rakyat sehingga mencetuskan kebencian antara kaum.

Jumpa Jais minggu depan

Dr Abd Rani juga mengesahan pihaknya akan bertemu dengan Jais minggu hadapan bagi membincangkan isu pentauliahan mengajar di negeri ini.

Beliau menjelaskan PAS sudah menghantar surat minggu lepas dan hanya menanti jawapan daripada pihak Jais.

"Berkenaan dengan isu pentauliahan pihak kami ingin mengadakan pertemuan dengan institusi tersebut pada 27 September nanti.

"Kita akan membincangkan segala isu mahupun persoalan yang menjadi tanda tanya terhadapan pentaulihan tersebut dan berharap akan mendapat jalan penyelesaian. Kita tahu tauliah ini diberikan hanya untuk mengelak daripada wujudnya ajaran sesat dan untuk makluman dalam PAS ramai pemimpin yang memperoleh sijil dalam agama Islam diiktiraf oleh antarabangsa.

"Maka untuk mengatakan wujud ajaran sesat yang disampaikan oleh pemimpin PAS adalah tidak benar," katanya.

Khalid pula memberitahu tidak pernah ada garis panduan yang dikenakan oleh Jais dalam memberi tauliah dan setiap individu yang ingin mengajar akan dipanggil temuduga.

"Untuk memohon tauliah mengajar di Selangor tidak pernah ada garis panduan ataupun kelayakan mereka yang memohon, malah sesiapa yang ingin mengajar akan dipanggil temuduga dan dari situ baru diketahui sama ada layak atau tidak.

"Berkenaan dengan menghalang ahli-ahli politik bercakap tentang agama di masjid mahupun surau ia adalah satu tindakan yang amat pelik kerana tempat tersebut adalah tempat untuk mendekati Islam.

"Tapi tempat awam dibenarkan, kita lihat perkara ini sudah menjadi satu yang tidak boleh diterima akal. Jadi saya berharap pertemuan nanti akan menemui jalan penyelesaian berkaitan isu pentauliahan," usul Khalid.

Sebelum itu isu pentaulihan ini telah menjadi tumpuan apabila kedua-dua pemimpin PAS Khalid dan juga Dr Rani yang telah ditarik balik oleh pihak Jais apabila didapati menyampaikan tazikrah di masjid pada bulan Ramadhan yang lepas sehinggakan pihak Jais telah mendakwa Khalid di Mahkamah Syariah kerana dakwaan tersebut.


DHPP mahu hudud ganti ISA | Print |
Khairil Abdul Rahim

JERANTUT, 22 Sept: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Pusat menyambut baik pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang diumumkan Perdana Menteri baru-baru ini, namun mahu akta yang baru diganti dengan hudud.

Timbalan Ketua DHPP Pusat, N. Balasubramaniam, berkata pemansuhan tersebut menampakkan kerajaan telah insaf dengan kesalahan menggunakan hukum yang zalim itu jadi sewajarnya digantikan dengan undang-undang yang adil.

“Secara peribadinya, saya melihat penggantian dua akta baru kepada ISA seperti yang diumumkan itu tidak perlu diwujudkan sebaliknya digantikan dengan pelaksanaan hukum hudud.

“Hukum hudud itu lebih dekat dengan keadilan kerana penggubalannya tidak terikat dengan politik atau kepentingan kelompok tertentu, sedangkan akta baru dikhuatiri jelmaan roh ISA yang asal juga,” katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas pengumuman Datuk Seri Najib Tun Razak memansuhkan undang-undang peninggalan penjajah ISA dalam Perutusan Khas Hari Malaysia minggu lalu.

Sebaliknya Najib memaklumkan dua undang-undang baru akan digubal (sebagai ganti) bagi memelihara keamanan, kesejahteraan, kesentosaan serta kerukunan hidup rakyat dan negara.

Dalam perutusan itu juga, Najib turut mengumumkan pemansuhan Akta Buang Negeri 1959 selain akan mengkaji semula Akta Kediaman Terhad 1933, Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 dan seksyen 27 Akta Polis 1967.

Tambah Bala, oleh kerana kerajaan sudah sedar bahawa selama ini negara menggunakan undang-undang yang salah dan zalim beliau sependapat dengan kenyataan Mohamad Sabu yang mahukan kerajaan memohon maaf secara terbuka kepada mangsa tahanan ISA terdahulu.

“Adab orang yang sudah membuat salah, mestilah meminta maaf. Bahkan ganti rugi kepada mangsa juga perlu memandangkan sebahagiannya telah dipandang serong oleh masyarakat sedangkan kesalahan mereka tidak pernah dibuktikan di mahkamah.

“Selain daripada kerjaya mereka musnah sehingga pendapatan mereka terjejas. Apa lagi terpaksa meninggalkan anak-anak yang terpaksa berhadapan dengan tohmahan umum dan sentiasa hidup dalam ketakutan.

“Mangsa telah menanggung kerugian yang teruk dan dijatuhkan maruah, jadi mengapakah kerajaan tidak boleh memohon maaf dan memberi ganti rugi,” soalnya.

Tiada ulasan: