Sabtu, 10 September 2011

BILA MENIPU DAH JADI DARAH DAGING...TAK MENIPU KHUATIR KALAH...JIKA ALLAH KATA JATUH...IA TETAP JATUH..ZALIM AKAN DIHUKUM ALLAH...

Bakun: Najib digesa bela nasib orang asal | Print |
Muhammad Faizal

PETALING JAYA, 9 Sept: Pakatan Rakyat mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan Sarawak memberi pembelaan terhadap nasib pemilik tanah adat (NCR) yang kehilangan tanah mereka akibat ditenggelami air daripada projek empangan hidroelektrik Bakun.

Biarpun Mahkamah Persekutuan mengenepikan rayuan berhubung saman yang dikemukakan oleh pemilik tanah iaitu Bato Bagi dan lima yang lain, namun hak yang perlu diperolehi oleh komuniti yang masih tinggal di sana mesti ditunaikan.

Bercakap pada satu sidang media hari ini, ahli parlimen Pakatan Rakyat berkata mereka bukan mempertikaikan tindakan yang telah diambil oleh Mahkamah Persekutuan itu namun mempersoal pembelaan daripada kerajaan terhadap penduduk yang terjejas.

"Walaupun sesetengah penduduk disekitar bakun itu telah dipindahkan tetapi masih ada lagi segelintir keluarga yang masih tinggal disana dan sebagai sebuah kerajaan yang mengatakan sentiasa perihatin dengan permasalah rakyat perlu tampil serta menyediakan kemudahan asas yang sewajarnya kepada mereka.

"Sebelum ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pernah menyatakan komuniti di bakun ini mempunyai hak dan akan mengambil tahu keperluan komuniti tersebut tetapi sehingga sekarang apa yang dijanjikan itu tidak pernah ditunaikan, kita mahu Najib menunaikan janji yang beliau nyatakan itu," kata Ahli Parlimen Batu, Tian Chua..

Selain beliau, sidang media di Pejabat Sekretariat Pakatan Rakyat itu turut dihadiri Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad dan Ahli Parlimen Bukit Bendera, Liew Chin Tong.

Turut serta adalah lima wakil orang asal yang menjadi magsa projek tersebut.

Tambah Tian lagi, Pakatan Rakyat akan tetap memberi sokongan dan akan mengetengahkan permasalahan tersebut ke parlimen agar rakyat diluar tahu bahawa komuniti orang asal Sarawak yang masih tinggal di Bakun terus terabai kerana keengganan kerajaan membantu golongan tersebut.

Malah ujarnya tiada satu pun kemudahan disediakan oleh kerajaan disana seperti klinik mahupun sekolah.

"Kita ingin tahu kemana perginya peruntukkan yang berjuta-juta ringgit yang diumumkan oleh Najib iaitu RM62 juta bagi kemudahan jalan dan juga RM46 juta menyediakan klinik," sambung Naib Presiden Keadilan itu lagi.

Dalam pada itu Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad memberitahu isu Bakun ini sudah lama dibangkitkan namun sehingga sekarang masih belum selesai sama ada dari segi penempatan mahupun soal keselamatan.

"Kegagalan projek empangan bakun ini dilihat gagal dari sudut pembinaan, keselamatan mahupun alam sekitar dan ia telah dimaklumkan di dalam laporan Enviromental Impact Analysis (EIA) yang mana ia dilihat sebagai bom jangka kepada seluruh rakyat Sarawak.

"Kerajaan perlu tampil kedepan dalam soalan permasalahan tersebut agar mereka yang masih tinggal dikawasan tersebut terus terbela dari segi kemudahan serta memastikan empangan tersebut selamat digunakan sepenuhnya," usul Dr Dzulkefly.

Semalam Mahkamah Persekutuan yang dianggotai tiga panel orang hakim, dipengerusikan Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi, membuat keputusan sebulat suara untuk mengenepikan kes yang dikemukakan itu.

Sebelum itu, Mahkamah Tinggi Sarawak pada 26 April 2008 mengetepikan permohonan saman Orang Asal berkenaan dan keputusan itu kemudiannya dikekalkan di Mahkamah Rayuan tahun lalu.


Pendapatan syarikat telekomunikasi merosot tidak benar | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Sept: Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) supaya menangguhkan terlebih dahulu langkah oleh syarikat telekomunikasi yang akan mengenakan cukai perkhidmatan 6% terhadap pengguna telefon prabayar.

Presiden CAP, SM Mohamed Idris (gambar) berkata, syarikat telekomunikasi mendakwa mereka telah menyerap cukai itu sejak ia dikenakan pada 1998 dan disebabkan oleh kemerosotan hasil pendapatan, mereka kini mahu melepaskannya kepada pengguna.

"Untuk mengatakan bahawa pendapatan mereka telah merosot adalah jauh daripada benar," ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, pengguna telefon prabayar telah menghadapi pelbagai syarat dan terma yang tidak adil yang dikenakan oleh syarikat telekomunikasi terutama sekali apabila syarikat menelan/merampas baki dalam akaun mereka apabila mereka tidak menambah nilai akaun mereka dalam tempoh yang sah.

Untuk mengekalkan nombor prabayar, ujarnya pelanggan perlu menambah nilai dengan jumlah minimum RM5.00.

Bagaimanapun, kata beliau menambah nilai dengan jumlah RM30 akan memberikan tempoh sah selama 30 hari.

Menurutnya, selepas tamat tempoh 30 hari, pelanggan akan disekat daripada membuat panggilan tetapi panggilan masuk sah untuk 90 hari.

Pelanggan, ujarnya boleh mengaktifkan talian dengan menambah nilai bila-bila masa dalam tempoh 90 hari.

Beliau berkata, jika talian tidak ditambah nilai dalam tempoh 90 hari talian akan dibatalkan dan baki kredit yang masih ada akan dirampas dan tiada bayaran semula diberikan.

Contohnya, kata beliau jika pengguna prabayar mempunyai talian yang bakinya RM100 tetapi tempoh sahnya telah tamat, syarikat telekomunikasi akan merampas baki yang ada.

“Adakah ini sah di sisi undang-undang?

“Jika ianya sah, di bawah undang-undang dan peraturan apakah syarikat ini dibenarkan untuk merampas baki yang ada,” ujarnya.

Menurutnya, negara seperti England telah menghentikan pengendali telekomunikasi daripada menggunakan amalan ini.

Seharusnya, tambah beliau terdapat sistem di mana nombor perlu mempunyai kesahan sepanjang masa dan bila-bila masa pelanggan yang mahu mengaktifkan talian (malah selepas tempoh tamat) hanya perlu menambah nilai talian dan perlu diaktifkan.

Contohnya, ujar beliau ahli perniagaan asing yang datang ke Malaysia, katakan tiga atau empat kali setahun dan memerlukan nombor telefon tempatan tetapi tidak mahukan talian pascabayar yang dikenakan caj bulanan kira-kira RM30 perlu untuk mendapatkan talian prabayar yang mempunyai kesahan sepanjang masa tetapi dengan tempoh tamat selaras dengan jumlah tambah nilai pelanggan.

Ujarnya, apabila mereka kembali semula ke Malaysia dan kesahannya telah tamat, apa yang perlu dilakukan hanyalah dengan menambah nilai talian dan perkhidmatannya boleh disambung semula daripada talian menjadi tidak sah dan terpaksa mendapatkan talian baru serta memulakannya semula.

Pengguna, katanya mungkin tidak menyedari bahawa pengguna prabayar dan pascabayar dikenakan bayaran bagi panggilan yang tidak dijawab atau bagi panggilan yang dialihkan ke kotak mel suara.

Caj yang dikenakan pada masa ini ialah 10 sen.

Pengguna sebenarnya, kata beliau boleh mendapatkan semula bayaran daripada pengendali telekomunikasi bagi caj yang dikenakan sekiranya mereka boleh menyerahkan penyata sebagai bukti.

Bagaimanapun dalam kes pengguna prabayar, penyata tidak disediakan melainkan pengguna meminta untuk mendapatkan penyata itu.

“Memandangkan kepada hakikat bahawa terdapat beberapa juta pengguna dan beberapa juta panggilan yang dibuat, pengendali telekomunikasi boleh mengaut sejumlah besar setiap bulan daripada caj yang dikenakan ini.

“Ini jelas satu pencatutan dan tindakan perlu diambil terhadap syarikat ini,” katanya.

Sehubungan itu, katanya CAP menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia menangguhkan terlebih dahulu setiap usaha yang dibuat oleh pengendali telekomunikasi daripada pengenakan cukai perkhidmatan ini dan sebagai ganti menangani semua kekurangan dan terma yang tidak adil yang dikenakan terhadap pengguna telefon bimbit.


Apa makna dakwat kekal kalau ‘hantu’ ada jari | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Sept: Walaupun penggunaan dakwat kekal akan dibincangkan oleh Jawatankuasa Terpilih Parlimen ia tidak ada makna jika ‘hantu’ masih ada jari.

“Ini kerana nama mereka ada di dalam daftar pemilih, walaupun mereka bukan penduduk tetap,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dalam satu kenyataan.

Katanya, walaupun pendedahan dan bukti dibuat oleh PAS dan Pakatan Rakyat mengenai daftar pemilih namun sikap pekak badak yang ada kepada orang suruhan Umno di SPR masih tidak berubah.

“Mungkin inilah cara kerja jahat mereka untuk merampas Selangor dengan cara tidak demokratik,” ujarnya.

Menurutnya, pendedahan demi pendedahan seperti Mismah yang bertukar status dalam masa 2 jam kepada warganegara, nama Kg Baru telah menjadi pengundi berdaftar, kes nombor kad pengenalan lama dimiliki oleh dua individu, nama sama cuma nombor kad pengenalan 4 digit belakang berbeza, undi pos yang menjadi undi dipangkah oleh pihak lain dan yang terbaru penduduk sementara disahkan boleh mengundi iatu Numi bin Syukri (880306115096) mengundi di Hulu Besut, Parlimen Besut dan Hasmidah Binti Surahbil (820315126446) mengundi di Dun Semenyeh Parlimen Hulu Langat.

“Tidak ada makna kalau menggunakan dakwat kekal jika ‘hantu-hantu’ ini boleh mengundi kerana hantu moden ini ada jari dan kad pengenalan,” katanya lagi.

Oleh itu, katanya reformasi pilihan raya mesti dibuat secara menyeluruh.

“Ertinya tidak guna jika dakwat kekal digunakan sedangkan hantu-hantu ini boleh mengundi walaupun mereka bukan warga negara,” katanya.

Beliau menambah, jawapan daripada SPR untuk membodohkan rakyat apabila pendedahan itu dibuat, maka ia menyalahkan penolong pendaftar.

Ini, katanya seperti ada pasangan tentera didaftarkan sebagai pengundi pos menggunakan kad pengenalan pasangan mereka yang berkhidmat sebagai tentera seperti yang di dedahkan oleh Ketua Pemuda DAP Anthony Loke terdapat 21 pengudi pos yang dikesan.

“Kenapa Datuk Wan Ahmad hendak melepaskan diri? Kenapa SPR tidak menolak borang tersebut?” soalnya.

Beliau juga bertanya berapa ribu borang yang diisi oleh penolong pendaftar parti yang ditolak oleh SPR dengan alasan yang berbagai.

Ini, katanya satu lagi bukti memang Datuk Wan Ahmad adalah budak suruhan Umno.


Cukai prabayar 6% untuk dana PRU-13 BN? | Print |
Muhammad Faizal

PETALING JAYA, 9 Sept: AJK PAS Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad menyifatkan kenaikan caj prabayar sebanyak enam peratus bukan sahaja membebankan rakyat malah ia adalah satu sumber kerajaan Barisan Nasional mengumpul dana bagi menghadapi Pilihanraya Umum (PRU) ke-13 yang akan datang.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor ketika ditemui pada satu sidang media di Pejabat Sekretariat Pakatan Rakyat hari ini juga menjelaskan tindakan itu dilihat sebagai sikap tidak bertanggungjawab kerajaan terhadap rakyat dibawah yang dihimpit dengan masalah ekonomi yang semakin teruk.

"Tindakkan menaikkan caj prabayar sebanyak enam peratus ini bukan sahaja membebankan rakyat malah ia secara jelas adalah satu usaha kerajaan untuk mengumpul dana PRU13 nanti.

"Kita melihat kerajaan dibawah pimpinan Dato' Seri Najib Razak tidak pernah menyelami apa yang telah dialami oleh rakyat terutamanya tentang permasalahan ekonomi, rakyat terus dibebani setiap masa iaitu dari isu kenaikan harga minya dan juga barang keperluan dan sekarang caj enam peratus ini pula," katanya yang juga Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan PAS (PPP).

Gologan berpendapatan rendah terbeban

Dr Dzulkefly juga memberitahu bahawa kalau kita melihat angka enam peratus itu amat kecil tetapi fokus utama bukan kepada angka tersebut malah ia perlu dilihat pada satu sudut yang berbeza.

"Kerajaan mahupun telco akan mengatakan enam peratus adalah satu angka yang amat kecil tetapi jika kita meihat dari sudut penggunaan dan juga kekerapan ia akan menjadi satu angka yang amat besar.

"Kita tahu rata-rata pengguna prabayar adalah dari mereka yang berpandapatan rendah dan jika mereka terus dibebani oleh kenaikkan caj tersebut apa yang mereka dapat lakukan selain terpaksa mengeluar perbelanjaan yang lebih setiap bulan dan ia secara tidak langsung akan menimbulkan masalah kepada pendapatannya setiap bulan," sambungnya lagi.

Tambahnya lagi, kenaikkan caj tersebut juga merupakan sumber pendapatan baru kerajaan dalam mengatasi masalah kewangan negara.

"Ini adalah sumber pendapatan baru kerajaan dalam bentuk tunai, persoalannya teruk sangatkan masalah kewangan negara ini sehingga kerajaan terpaksa melaksanakan kenaikan caj tersebut dengan cara tergesa-gesa.

"Kita tahu caj yang dikenakan itu adalah dalam bentuk tunai dan dibayar dahulu oleh pengguna, jadi berapakah jumlah sebenar yang diperolehi oleh kerajaan setiap hari mahupun setiap bulan dan kita nak kerajaan jelaskan berapa jumlah serta kemana wang tersebut dibelanjakan.

"Sekali lagi apa yang saya ingin nyatakan disini Najib sekali lagi gagal melaksanakan prinsip yang beliau bawa dalam konsep 1Malaysia yang mana Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Kalau Najib betul-betul perihatin terhadap rakyat bukan cara sedemikian ia dilakukan, dalam keadaan sekarang rakyat tidak lagi boleh dibebani oleh kenaikan harga barang," tambahnya lagi.

Semalam syarikat telekomunikasi telah mengumumkan kenaikan caj sebanyak enam peratus berkuatkuasa 15 September nanti dengan alasan mengatakan cukai perkhidmatan merupakan cukai penggunaaan dan boleh dikenakan kepada pelanggan sebagaimana yang disediakan dalam perundangan cukai perkhidmatan dan ia termaktub di dalam Akta Cukai Perkhidmatan 1975.


Keluar dari kelambu penipuan media Umno BN | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Sept: Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali mengajak rakyat supaya keluar daripada kelambu penipuan media dan cendekiawan sempit Umno BN.

“Jangan bohongi sejarah. Sudah tiba masanya kita keluar dari kelambu penipuan media dan cendekiawan sempit Umno BN,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, orang Melayu Islam bingkas menolak idea pengagihan ekonomi dan sistem pengurusan yang dikemukakan Karl Marx, Webber dan Engel kerana mereka dicap komunis dan sosialis.

Tetapi, ujarnya konsep dan idea yang sama dijulang dan diraikan apabila ia keluar dari pemikiran Abu Dzar, dan Abdul Rahman Auf.

“Kenapa begitu?” soalnya yang juga ahli Parlimen Gombak.

Katanya, menurut pemikir Islam, Sheikh Taha Jabir Alwani, itu semua persepsi yang dibina atas emosi dan prejudis, sentimen diutamakan dan kebenaran dipinggirkan.

“Tidakkah ini sama dengan isu Mat Indera yang cuba ditonjolkan oleh Mohamad Sabu,” tanya beliau lagi.

Beliau berkata, Mohamad mahu penilaian adil diberikan kepada Mat Indera dan pejuang kemerdekaan lain.

“Berbanding kebanyakan pemimpin Umno BN yang dijulang, Mat Indera adalah seorang muslim yang kuat beribadah, seorang hafiz dan amat cintakan kemerdekaan negara dan bangsanya. Cukuplah,” ujarnya.

Pengguna tidak berhemah atau jalan raya bermasalah | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Sept: Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Malaysia (LaPAS) melahirkan rasa kesal dan bimbang ekoran peningkatan kadar kemalangan khususnya yang melibatkan kematian dalam Ops Sikap ke-24 yang berakhir pada 7 September lalu.

Pengerusinya, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) berkata, difahamkan Ops Sikap ke-24 adalah yang terburuk sejak Ops Sikap dilancarkan 11 tahun yang lalu.

Ops Sikap ke 24 mencatatkan mencatatkan 259 kemalangan maut dengan 289 kematian.

Keseluruhannya sebanyak 19,462 kemalangan dicatatkan dalam Ops Sikap Ke-24 iaitu meningkat 2,645 kes (15.7 peratus) berbanding sebelum ini.

Penunggang dan pembonceng motosikal adalah penyumbang tertinggi dengan kadar kemalangan maut dan kematian berjumlah 178 kes (61.6 peratus) daripada 289 kematian yang direkodkan iaitu meningkat 35 kes (24.5 peratus).

“LaPAS mempersoalkan keberkesanan Ops Sikap kali ini gagal membendung kemalangan khususnya yang melibatkan kemalangan maut meskipun pelbagai usaha dan kempen dibuat, namun kadar kemalangan terus meningkat,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, faktor sikap pemandu dan pengguna jalan raya sendiri apabila memandu dalam keadaan cuai, letih, tertidur, mengekori kenderaan lain terlalu rapat dan leka menjadi sebab utama kemalangan terus meningkat.

Dalam hal ini, ujarnya sesuatu tindakan drastik perlu dikenalpasti dan dialksanakan agar kemalangan jalan raya dapat dikurangkan.

Antaranya, kata beliau LaPAS menyokong usaha penjenamaan semula Ops Sikap yang dilihat agak ketinggalan dan kurang berkesan.

Selain itu, tambah beliau antara tindakan yang berkesan adalah dengan melicinkan perjalanan trafik di jalan-jalan raya.

“Antara sebab pemandu letih adalah kerana kerana faktor kesesakan jalan raya yang membosankan dan meletihkan,” ujarnya yang juga ahli Parlimen Jerai.

Menurutnya, dengan jumlah kenderaan yang banyak, dengan suasana yang panas dan tidak selesa sudah tentu pemandu menjadi hilang sabar, marah, tekanan perasaan, serta mengantuk.

Kesannya, kata beliau pemandu memilih untuk menggunakan jalan alternatif walaupun ianya jauh dan merbahaya.

Menurutnya lagi, di musim perayaan seperti Aidilfitri ini pula, R&R sepanjang lebuhraya biasanya sesak dengan pengunjung.

Katanya, ramai pemandu terpaksa meneruskan perjalanan dalam keadaan mengantuk kerana gagal untuk berhenti di R&R ekoran terlalu ramai orang.

Justeru, ujarnya LaPAS mengharapkan kerajaan dan syarikat konsesi tol memperbanyakkan lagi R&R di lebuhraya bagi keselesaan pemandu.

Selain itu, jalan di kawasan perbandaran juga perlu disediakan kawasan R&R bagi kemudahan pemandu.

Katanya, pemandu biasanya tidak ada alternatif selain bersekang mata yang keletihan kerana tidak ada tempat persinggahan untuk rehat di jalan selain lebuhraya.

Selain itu, ujarrnya faktor jalanraya seperti seperti selekoh tajam, jalan berlubang, tidak rata, tidak jelas papan tanda serta ketiadaan lampu jalan antara sebab berlakunya kemalangan jalan raya.

Beliau menambah, jalan di kawasan kampung ketika waktu malam amat gelap dan berbahaya yang mengundang bahaya terutama di waktu hujan.

“LaPAS mengharapkan antara langkah keselamatan ialah mengadakan lampu jalan bagi menerangi jalan-jalan kawasan di luar bandar serta di kawasan selekoh berbahaya,” ujarnya.

Menurutnya, banyak lagi faktor dilihat sebagai punca kemalangan jalan raya dan banyak perkara boleh diperbaiki bagi mengatasi masalah ini.

“LaPAS percaya antara cadangan yang dikemukakan ini, jika dilaksanakan dengan segera mampu membendung kemalangan di jalan raya,insya Allah.

“Takziah kepada mereka yang terkorban di dalam kemalangan dan Al-Fatihah LaPAS sedekahkan bagi mereka yang beragama Islam. Semoga Allah swt mengampuni dosa-dosa mereka dan meletakkan roh mereka dikalangan orang-orang beriman,” katanya.

Tiada ulasan: