Ahad, 18 September 2011

BILA BUAT MAKSIAT@ZINA DLL KERANA UNDANG2 YG ADA TIDAK DIGERUNI...BANYAK PASARANA DISEDIAKAN UNTUK BUAT MAKSIAT...DAN HUKUM TAK SETIMPAL DOSA MORAL YANG DILAKUKAN...MAKA BERKEMBANGAN BAKA BENIH2...DARI ORANG TABIAT YG SUKA BERZINA...MAKA ANAK YANG LAHIR MEWARIS SIFAT2 IBUBAPA YG KAKI ZINA ...KESANNYA MAKIN BANYAK ORANG YG SUKA BERZINA

Bayar RM150 buat maksiat

GEORGETOWN: Bilik sebuah apartmen mewah di satu kawasan terpencil di Jalan Tengku Kudin, di sini, dikesan menjadi lokasi pasangan untuk memadu kasih.
Tiga bilik dalam apartmen terbabit disewakan kepada orang ramai dan pasangan mengambil kesempatan menyewanya untuk melakukan maksiat dengan bayaran antara RM120 hingga RM150.

Bagaimanapun, kegiatan itu terbongkar apabila tiga pasangan kekasih yang asyik bermadu asmara dalam apartmen mewah itu diserbu sepasukan anggota polis dari Cawangan Maksiat, Perjudian dan Kongsi Gelap (D7), Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut (IPDTL) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP), semalam.
Ketiga-tiga pasangan kekasih berusia 20-an ditahan mendapati mereka berdua-duaan dalam bilik apartmen itu.

Berikutan itu, mereka ditahan kerana kerana disyaki berkhalwat dan dibawa ke IPDTL untuk siasatan lanjut sebelum diserahkan kepada JHEAIPP.

Mereka ditahan mengikut Seksyen 27 (a)(b), Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Pulau Pinang 1996 dan sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Temui raifal mirip AK47

Oleh Junaidi Ladjana
djuns@hmetro.com.my

RAMPAS...Inspektor Jakariya Jupakal menunjukkan senapang tiruan yang menyerupai AK47 sambil diperhatikan Hamza (kiri) di Kota Kinabalu, semalam.
RAMPAS...Inspektor Jakariya Jupakal menunjukkan senapang tiruan yang menyerupai AK47 sambil diperhatikan Hamza (kiri) di Kota Kinabalu, semalam.
KOTA KINABALU: Mengejutkan apabila polis turut menemui sebutir bom dinamit buatan sendiri serta raifal mirip AK-47 dipercayai tiruan, selain pelbagai jenis dadah apabila menahan satu pasangan kekasih dalam serbuan di sebuah taman perumahan di Jalan Damai di sini, Isnin lalu.
Dalam serbuan jam 10.30 pagi itu, polis merampas satu peluru AK-47, kanister dan satu bungkusan plastik mengandungi bebola kecil dipercayai digunakan sebagai peluru untuk rompakan bersenjata.

Selain itu, polis menemui beberapa peralatan pecah rumah termasuk kuku kambing, parang, pisau Rambo, pisau berbentuk sabit, pemutar skru dan pemotong besi dipercayai digunakan untuk menjalankan kegiatan pecah rumah sekitar bandar raya ini.
Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, serbuan dilakukan sepasukan anggota Bahagian Siasatan Jenayah Narkotik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Kinabalu terhadap kenderaan jenis Nissan di Jalan Damai dan menahan seorang lelaki berusia 32 tahun serta wanita berusia 22 tahun kerana disyaki terbabit dengan kegiatan pengedaran dadah.

“Pada mulanya, serbuan itu bagi mengesan aktiviti pengedaran dadah, namun siasatan lanjut membawa kepada penemuan senjata api tiruan dan peralatan pecah rumah di rumah suspek.

“Hasil pemeriksaan lanjut menemui beberapa jenis dadah termasuk pil Eramin 5 dan masing-masing satu peket dipercayai mengandungi ganja dan syabu selain peralatan termasuk alat penimbang digital, pembalut aluminium dan pemetik api dianggarkan bernilai RM1,150,” katanya pada sidang media di Ibu pejabat Polis Kontinjen Sabah di sini, semalam.

Beliau berkata, lebih mengejutkan, hasil pemeriksaan lanjut, polis menemui pelbagai senjata dan peralatan pecah rumah dalam sebuah bilik di rumah sama.

“Antara senjata ditemui ialah bom buatan sendiri, raifal AK-47 dipercayai tiruan, pistol tiruan, lima gas bagi meledakkan peluru, pisau Rambo dan sebilah sabit. “Selain itu, polis merampas pelbagai peralatan pecah rumah seperti kuku kambing, pemotong besi dan pemutar skru yang disembunyikan dalam bilik berkenaan,” katanya.
Menurutnya, susulan penahanan lelaki tempatan itu serta kekasihnya, warga China berusia 22 tahun yang tidak mempunyai dokumen perjalanan sah, polis menahan dua lagi lelaki dipercayai penjual senjata berkenaan.

“Lelaki terbabit masing-masing berusia 33 tahun ditahan pada Rabu dan Khamis lalu di sekitar Kota Kinabalu, namun tiada rampasan senjata dilakukan.

“Siasatan mendapati suspek pertama mempunyai kesalahan kes dadah lampau. “Kes itu disiasat mengikut Seksyen 36 (1), Akta Senjata Api 1960 kerana memiliki senjata tiruan dan Seksyen 39A(1), Akta Dadah Berbahaya 1992 kerana memiliki dadah,” katanya.

Rakyat kita terbunuh serangan bom di Sungai Golok



SELATAN THAILAND: Seorang rakyat Malaysia terbunuh dalam tiga siri serangan bom membabitkan hotel dan kuil, dalam kejadian di Sungai Golok, di sini, malam tadi.
Ketua Polis Sungai Golok, Kolonel Chakapon Phancon, berkata kejadian kira-kira jam 8.15 malam itu menyebabkan lebih 30 individu parah.

“Semua mangsa dikejarkan Hospital Sungai Golok.
“Rakyat Malaysia yang terbunuh dalam kejadian itu tidak dikenal pasti identitinya setakat ini,” katanya.

Difahamkan, dua hotel yang menjadi sasaran serangan letupan bom itu ialah Hotel Parkson dan Hotel Merlin, dekat sini, yang berkedudukan kira-kira 50 meter antara satu dengan lain.

Selain itu, serangan disasarkan ke atas sebuah kuil.


Ubah tabiat pemandu

Oleh Jasni Majed

OPS Sikap ke-24 baru-baru ini mencatatkan jumlah kematian 280 orang sepanjang dua minggu operasi tersebut berlangsung. Purata kematian sehari lebih kurang 18.6 orang dan angka ini lebih kurang sama dengan catatan 2002 iaitu 18.7 kematian sehari.
Sebelum ini ada yang menyuarakan pendapat tentang Ops Sikap yang sudah tidak relevan lagi kerana usaha mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya tidak menunjukkan tanda-tanda penurunan yang drastik.

Setiap kali diadakan Ops Sikap selama dua minggu khasnya bagi perayaan Aidilfitri angka kemalangan di jalan raya meningkat daripada hari-hari biasa.

Cuma pada peringkat awal Ops Sikap dijalankan kita disogokkan sekejap dengan berita gembira kerana angka kematian tidak begitu banyak terutama pada hari pertama sampai hari ketiga operasi tersebut dijalankan .


Kejayaan Ops Sikap tidak boleh diukur berdasarkan sehari dua operasi berkenaan dijalankan kerana biasanya Ops Sikap bermula ketika orang masih bekerja dan masih menjalani rutin harian iaitu pergi ke tempat kerja, pergi belajar dan pergi ke kebun.

Bagaimanapun, bermula tiga hari sebelum perayaan Aidilfitri, angka kemalangan dan kematian meningkat kerana pergerakan kenderaan meningkat dalam satu-satu masa dan tujuan pergerakan kenderaan tersebut adalah untuk pulang ke destinasi masing-masing bagi menyambut hari raya, makan angin dan sebagainya.

Hal yang sama berlaku ketika sambutan Aidilfitri bermula sehinggalah hari terakhir cuti panjang perayaan kerana ramai yang bergerak ke sana-sini untuk berhari raya, bercuti dan pulang semula ke tempat kerja.

Pada masa ini, kita akan dapat melihat jumlah kemalangan dan kematian di jalan raya yang agak tinggi dan menimbulkan kebimbangan pelbagai pihak sehingga ada yang menganggap jalan raya sudah menjadi sungai maut.

Ops Sikap sebenarnya tetap relevan dan mesti diteruskan. Jika tidak diteruskan, di samping angka kemalangan dan kematian akan meningkat, perubahan sikap pengguna di jalan raya sukar ditangani.

Menurut Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof Madya Dr Wong Shaw Voon, kerjasama pengguna jalan raya adalah faktor penentu utama dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya.

“Miros akan berusaha membantu mencari jalan penyelesaian demi mengurangkan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya. Kita sangat berharap pelbagai kaedah dicari kemudian dipraktikkan untuk memastikan angka kemalangan dan kematian pada musim perayaan dapat dikurangkan demi kebaikan bersama,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kesatuan Pegawai Pengangkutan Jalan Semenanjung Malaysia (KPPJSM), Hamzah Masri berharap kempen kesedaran keselamatan jalan raya dimulakan di peringkat prasekolah lagi dan bukan hanya tertumpu kepada murid sekolah.

Ops Sikap wajar diteruskan kerana pengguna jalan raya semestinya diingatkan secara berterusan tentang peri pentingnya keselamatan di jalan raya yang bukan hanya untuk diri mereka sendiri tetapi sebagai tanda menghormati kepentingan pengguna jalan raya yang lain.

Pengguna jalan raya akan leka dan bertindak sesuka hati jika mereka tidak diawasi terutama pada musim perayaan. Oleh hal demikian, ketika Ops Sikap dilangsungkan, kita dapati kebanyakan pengguna jalan raya lebih berwaspada, menggunakan jalan raya dengan cara berhemah kerana ada mata yang memandang dan mahu mengambil tindakan ke atas mereka.

Khemah yang menempatkan anggota polis di beberapa lokasi terutama di lebuh raya dan jalan biasa pada musim Ops Sikap baru-baru ini setidak-tidaknya dapat memberi gambaran bahawa setiap gerak-geri pengguna jalan raya diperhatikan.

Selain itu, pelbagai slogan dan kempen yang dijalankan dari semasa ke semasa dirasakan sudah cukup untuk menyedarkan pengguna jalan raya mengenai pentingnya menjaga nyawa sendiri, keluarga dan orang lain ketika di jalan raya.

Seperti kata ramai pengkaji sosial, Ops Sikap sebenarnya tidak akan sampai ke mana-mana jika hanya sebelah pihak yang bekerja keras membendung peningkatan kes kemalangan dan kematian di jalan raya.

Oleh sebab punca utama kemalangan dan kematian di jalan raya adalah pengguna, oleh itu pengguna sendiri yang berhak menentukan turun naik kadar kemalangan dan kematian di jalan raya.

Tidak ada gunanya kempen dilancarkan siang dan malam jika pengguna tidak ambil kisah keselamatan mereka dan pengguna lain di jalan raya. Oleh itu, kerjasama pengguna jalan raya sangat penting demi memastikan penurunan kadar kemalangan dan kematian di jalan raya menjadi kenyataan.

Sikap terburu-buru di jalan raya, tidak menghormati pengguna jalan raya lain, bebas keluar masuk dalam aliran trafik dan mementingkan diri sendiri adalah pencetus kepada tindakan sesetengah pemandu yang memandu laju di jalan raya dan tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan.

Apa yang sering dilaung-laungkan pelbagai pihak tentang perubahan sikap yang gagal ditangani ini perlu diberi perhatian serius pengguna jalan raya. Kerajaan sudah menggesa institut latihan memandu menyediakan sistem latihan memandu terbaik bagi melahirkan pemandu berhemah. Hal ini disuarakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada pertengahan 2010 yang mana Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sedang merangka satu latihan terbaik untuk memastikan matlamat melahirkan pemandu yang cekap dapat dicapai.

Dalam pada itu, kita tidak boleh mengetepikan penunggang motosikal yang mencatat jumlah kemalangan dan kematian tertinggi pada setiap kali Ops Sikap diadakan.

Golongan ini perlu diberi penekanan tentang peri pentingnya menjaga keselamatan di jalan raya kerana cara mereka menunggang motosikal di jalan raya amat membahayakan.

Boleh dikatakan setiap kali Ops Sikap diadakan, lebih daripada 50 peratus kematian adalah di kalangan penunggang dan pembonceng motosikal. Oleh sebab mereka ini terdiri daripada remaja, negara menghadapi kerugian besar.

Menekankan pendidikan mengenai keselamatan jalan raya sangat penting kepada anak-anak muda. Adalah elok jika penekanan ini diberi kepada pelajar dan bukannya kepada murid sekolah rendah dan prasekolah.

Memberi pendedahan dari segi teori saja tidak mencukupi kerana apa yang penting adalah praktikal. Apapun, kajian demi kajian mesti dilakukan untuk mengubah tabiat memandu bagi pemandu di negara kita supaya tidak terus dicap sebagai masyarakat kelas ketiga.

Tiada ulasan: