Isnin, 19 September 2011

BUATLAH BENDA2 BAGI RAKYAT SUKA...JANGAN BUAT RAKYAT JADI KELIRU...DAH MENANG LAIN CERITA...MALAYSIA NI ALLAH PUNYA...BUKAN HAK INDIVIDUU

PAS: Pakatan tak akan tukar bendera Malaysia
Sep 19, 11 9:41am

Pakatan Rakyat memberi jaminan bendera Malaysia yang diguna-pakai sejak negara mencapai kemerdekaan tidak akan ditukar sekalipun pembangkang mengambil alih Putrajaya.

azlanMenurut Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, tiada keperluan untuk menukar bendera kerana ia adalah lambang kedaulatan negara.

“Isu ini tidak perlu jadi polemik kerana ia tidak akan menjadi dasar Pakatan Rakyat, dan PAS secara tegas tidak akan sesekali menyokong cadangan sedemikian daripada sesiapa pun...

“Disebabkan itu, sebagai rakyat Malaysia, bendera negara perlu dipertahankan, tidak boleh diperlekehkan dan dipersendakan, katanya dalam satu kenyataan media.

police tortured victim 110107 lawyer M ManoharanTuan Ibrahim mengulas bidasan Umno terhadap kenyataan seorang pemimpin DAP, M Manoharan (kanan) yang juga ADUN Kota Alam Shah dalam Twitter beliau baru-baru ini menyatakan akan bertindak menukar corak bendera Malaysia sekiranya Pakatan menang.

Bagaimanapun, beliau telah memadamkan komen berkenaan dan memohon maaf secara terbuka atas keterlanjurannya.

Menurut Tuan Ibrahim, isu utama kini bukanlah mengenai bendera tetapi BN yang memerintah negara.

“Slogan BN, 1Malaysia yang menggunakan lambang bendera Malaysia itu juga bukan isu utama kerana slogan akan sentiasa bertukar.

"Pada zaman Tun Dr Mahathir, berapa banyak slogan yang telah digunakan BN hanya sebagai penyedap kata? Demikian juga zaman Tun Abdullah Badawi dengan Islam Hadharinya dan kini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan dengan promosi 1Malaysia yang hebat, namun tetap gagal memahamkan orang sebijak Tun Dr Mahathir mengenai maksud slogan tersebut sehingga kini, apatah lagi rakyat Malaysia,” kata beliau.

NONEJusteru, Tuan Ibrahim yang juga pesuruhjaya PAS Pahang menyeru agar semua pimpinan Pakatan Rakyat bekerja keras bagi menumbangkan kerajaan BN pada pilihan raya akan datang.

“Itulah isu yang harus difokuskan oleh semua pemimpin, anggota, penyokong Pakatan Rakyat dan rakyat yang inginkan pembaharuan dan jaminan masa depan yang lebih baik,” akhiri beliau.


Pejuang kekalkan ISA sibuk nak jadi hero
Tuan Ibrahim Tuan Man
Sep 19, 11
8:33am

Perisytiharan penghapusan akta zalim ISA pada 15 September telah memenuhi dada-dada akhbar. Seperti lazimnya, juak-juak Umno, yang dulunya lantang melaungkan dan memperjuangkan pentingnya ISA dikekalkan, telah menebalkan muka dan memuji bertubi-tubi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebagai seorang yang berani, tegas dan hebat.

NONE

Jika pujian itu diterima, secara logiknya - bukankah itu bermaksud dulu semua pemimpin Umno ini penakut, tiada ketegasan dan tiada kehebatan? Cuma sekarang saja ada keberanian.

Pada tahun 2009, kerajaan BN berkali-kali menegaskan bahawa dasar dan pendirian kerajaan adalah untuk mengkaji dan “bukannya memansuhkan ISA.”

Malah pada bulan Disember 2009, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa “semua pihak” sepakat Akta Keselamatatan Dalam Negeri (ISA) dikekalkan.

NONEPakatan Rakyat pula dalam Buku Jingganya pula menyatakan akan memansuhkan ISA. Apabila Pakatan Rakyat kata penghapusan akta zalim ini meniru idea dalam Buku Jingga, tiba-tiba bangkitlah beberapa orang menteri Umno amnesia yang menyatakan bahawa ini idea asli perdana menteri, bukannya tiru idea Buku Jingga.

Malah, Najib menyuarakan bahawa “inisiatif untuk memansuhkan ISA adalah keputusan dibuat kerajaan BN dan bukan perjuangan mana-mana pihak lain.”

NONEMana ia penghargaan kepada jasa-jasa pejuang-pejuang memansuhkan ISA selama ini? Tak akanlah disebabkan mereka ini rakyat jelata yang menyokong perjuangan samada dalam wadah pembangkang ataupun tidak, dalam menuntut memansuhkan ISA tiada kredit?

Siapakah pencetus inisiatif tersebut kalau bukan rakyat yang membantah kerajaan dalam isu ISA, terutamanya barisan pembangkang dulu, sehinggalah Pakatan Rakyat kini yang menyerang habis-habisan ugutan dan salahguna ISA oleh puak-puak kanan di dalam Umno, dan adik mereka PERKASA selama ini yang menggunakan akta ini demi kepentingan politik semata-mata?

NONETetiba, pejuang-pejuang yang dulunya bermati-matian nak kekalkan ISA hendak menjadi hero, yang hendak mansuhkan ISA sejak dulu pula sengaja diketepikan. Tindakan ini terus mengingatkan rakyat kepada nasib yang menimpa pejuang-pejuang haluan kiri pra-kemerdekaan… sejarah seolah-olah diulang tayang untuk membuka mata rakyat.

Tiru idea

Cukup marah nampaknya perdana menteri dan para pimpinan Umno apabila dikatakan mereka telah meniru idea orang lain - barangkali itu sebenarnya punca utama di sebalik penggantungan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan beberapa ahli parlimen dari Parlimen dalam kontroversi APCO kerana mereka juga pernah menyatakan idea 1Malaysia adalah hasil ciplak 1Israel.

NONEMedia perdana kini terus memberikan bayangan bahawa perdana menteri sedang disanjungi kerana keberaniannya dalam menghapuskan ISA sehinggakan Datuk Zaid Ibrahim perlu cepat-cepat memohon maaf kepada Najib kerana tersilap membuat andaian bahawa menyangka perdana menteri tidak berani, walaupun tiada apa-apa konkrit yang berlaku lagi selain pengumuman lisan beliau.

PAS akan meneliti secara dekat hasrat murni ini dengan hati-hati kerana pada masa yang sama, Najib turut mengumumkan untuk menggubal dua akta baru bagi menyekat golongan “pengganas” yang akan mencetuskan suasana huru-hara dan menggugat ketenteraman awam.

Tafsiran “pengganas” dan “ancaman” ini pula luas, tak tahulah ia mengikut tafsiran Umno-BN ataupun kerajaan memerintah? Semuanya masih samar dan tidak diketahui.

PAS akui keamanan negara menjadi keutamaan dan tiada pihak ingin melihat negara menjadi tidak aman.

Rakyat sering dikecewakan

Namun, kerajaan BN tidak boleh menyalahkan rakyat yang bersangka buruk pada pengumuman ini kerana rakyat sudah banyak kali dikecewakan.

NONEApa yang menjadi keraguan rakyat ialah kebanyakan akta digubal asalnya dengan tujuan yang sangat baik, tapi rakyat sedar apabila sampai sudut pelaksanaannya, ia sering kali disalahgunakan bukan untuk menjaga kepentingan negara, tapi hanya kepentingan Umno BN, terutamanya apabila hipokrisi mereka telah terlondeh dan nyawa-nyawa ikan.

Ini ditambah pula dengan pelbagai janji Umno BN yang jarang ditunaikan, terutamanya janji-janji yang ditaburkan semasa pilihan raya telah menyebabkan majoriti rakyat serik dengan pengumuman sedemikian.

Pada masa yang sama, rakyat kini dibelenggui satu persoalan yang amat mustahak - apakah jaminan yang boleh mereka harapkan dengan mengekalkan Umno-BN, selain ISA yang dijanjikan akan dimansuhkan, apakah jaminan bahawa penyelewengan, rasuah, salahguna kuasa, politik fitnah akan turut terhenti daripada terus berlaku itu?

azlanRakyat sebenarnya sedar bahawa tiada apa yang boleh dijamin dalam hal-hal sedemikian sekiranya Umno-BN dikekalkan. Tambahan pula, Najib sudahpun memberikan bayangan jaminan bahawa rakyat akan terpaksa menanggung kedatangan GST (cukai barangan dan perkhidmatan) sekiranya Umno-BN kekal berkuasa selepas pilihanraya umum ke-13.

Oleh itu, jaminan terbaik sekarang untuk rakyat ialah dengan mengambil langkah berani untuk mencuba pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat untuk satu penggal bagi membolehkan segala janji yang diterterakan dalam Buku Jingga dilaksanakan selepas pilihanraya umum ke-13.

Percayalah kerajaan Pakatan Rakyat akan bersungguh-sungguh melaksanakan semua janji mereka kerana Pakatan Rakyat sedar 'rakyat' adalah bos mereka yang sebenar dan hakikatnya, tiada kerajaan yang hanya ingin berkuasa untuk satu penggal. Inilah jaminan yang lebih menyakinkan daripada terus mempercayai bahawa Umno-BN akan berubah satu hari nanti.


Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man adalah Ketua Penerangan PAS.

Tulisan ini merupakan pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Sejarah, pil oral anti-ED dan 'Stockholm Syndrome'
Zul Fikri Zamir Mohamad Munir
Sep 19, 11
9:04am

Seraya menjauhi Plato dan al-Farabi
Kuteliti dunia indra dengan mata sendiri
Tak pernah aku mengemis dan pinjam pandang orang lain
Dengan pandangan sendiri, muncullah apa yang kuingin


azlanTiba-tiba, sejarah menjadi topik paling hangat untuk diperkatakan. Mana tidaknya, untuk setiap 30 minit berita utama, 10 minit digunakan media massa untuk menghentam Mat Sabu. Eh, Mat Sabu?

Gila glamor betul Mat Sabu ni. Ada rakan saya kata, gila populariti! Nak jadi artis!

Haih, sampai jadi artis Mat Sabu!

Tetapi, mahu atau tidak kita perlu berterima kasih kepada Mat Sabu kerana telah menjolok sarang tebuan. Yang anehnya, sarang tebuan yang dijoloknya adalah sisi sejarah yang selama ini disorok oleh Umno.

mat indera forum 070911 audienceMaka secara tiba-tiba, sejarah menjadi sesuatu yang sangat menarik untuk diperkatakan. Timbullah pelbagai forum untuk membincangkan hal-hal berkait sejarah ini. Bekas-bekas ketua polis berkumpul sesama mereka, berbincang tentang sejarah yang betul. Profesor-profesor sejarah pun berkumpul juga, berbincang tentang sejarah yang tak betul, kata mereka.

Surat khabar, tak kurang dari dua minggu lalu, setiap hari membicarakan soal sejarah. Belum kira media internet.

Bosan...

Sejarah, sebagaimana yang biasa kita kenali, membosankan, mengantuk, kena salin nota panjang-panjang akibat guru yang malas mengajar, buku teks yang senantiasa membosankan.

NONETiba-tiba menjadi perhatian ramai. Ini adalah fenomena 'Stockholm Syndrome'. Anak muda yang selama ini menjadi 'hostage' dalam upacara pembelajaran sejarah secara tiba-tiba berasa empati dan berperasaan positif terhadap sejarah negaranya sendiri.

Sejarah yang selama ini kehilangan ereksi, cuba untuk dipulihkan oleh Mat Sabu dengan hanya menggunakan pil oral anti-erectile dysfunction (ED).

Ramai yang tidak sedar bahawa sejarah adalah ibrah. Tiada yang benar atau salah dengan sejarah. Sejarah hadir sebagai pengajaran. Dan yang lebih besar dari itu, sejarah bukan milik siapa-siapa.

Sebab itu apabila Umno menganggap sejarah memerdekakan negara kita adalah miliknya, milik tokoh-tokohnya, milik partinya, Umno telahpun memati-pucukkan fungsi sejarah sebagai alat (tools) dan material utamanya untuk menjadi pengajaran.

malaysia parliament parlimen building 050907 tunkuKesan fizikal terhadap usaha terancang memati-pucukkan sejarah ini adalah 'the lack of historical awareness' di kalangan warga muda serta 'serious historical disorder' di kalangan warga tua.

Usaha meminggirkan pejuang berhaluan kiri secara tersusun dan berterusan melalui sistem pendidikan ini telah menyaksikan betapa nihil dan ceteknya anak muda kita terhadap pergerakan dan usaha perjuangan menentang penjajah oleh penduduk Tanah Melayu dari sudut pandang global.

Dengan menerhadkan pejuang-pejuang dan pergerakan secara am, sejarah telah ditulis dan direka semula berdasarkan sudut pandang 'diminutive' atau dengan kata lain, memandulkan aspek pemahaman dan keperluan sejarah sebagai sebuah pengajaran.

Secara serpihan

Akibatnya, kaum muda hanya mengenali dan memahami sejarah perjuangan kemerdekaan negara secara serpihan. Kaum tua pula cuba menyorokkan serpihan-serpihan lain, agar kekal tidak diketahui kaum muda.

malaysia indepence merdeka tunku abdul rahman declare 290806'Serious historical disorder' ini, merujuk kepada usaha menulis semula sejarah menurut 'welstanchaaung' dan fantasi sesetengah pihak yang mempunyai kepentingan. Sejarah tidak ditulis berdasarkan kepada pengajaran atau 'end product' terhadap pengajian sejarah tersebut.

Malangnya, Mat Sabu adalah seorang ahli falsafah idealis, yang berjaya melihat 'mental things' sebagai akar kepada 'perception'. Kita perlu jujur bahawa, para pejuang aliran kiri seperti Dr Burhanudin Helmi dan rakan-rakannya juga mempunyai ruang dalam sama-sama menentang penjajah untuk menuntut kemerdekaan.

Apakah sikap kita sejujurnya, mengambil contoh pembunuhan Henry Gurney oleh Chin Peng? Saya tidak fikir masyarakat umum yang waras akan mengambil sikap untuk masih berpihak kepada Henry Gurney.

Tak seorangpun tahu bagaimana Diri muncul
Tak dari dunia ruang dan waktu ia berasal
Kudengar hikmah ini dari Nabi lautan:
“Laut tak lebih tua dari ombak buihnya”

Tak lagi zalim

'Stockholm Syndrome' bermula dengan penafian pertama oleh orang yang dijangkitinya. Komunisme yang selama ini diajarkan sebagai sebuah entiti ganas, zalim dan tidak berperi-kemanusiaan diterima secara baik oleh golongan muda. (Mana tidaknya, dua buah blok pasca-komunis, Russia dan China adalah dua penyokong utama pembentukan negara Palestin di UN).

NONEKomunisme, secara tiba-tiba tidak lagi dianggap zalim, ganas atau dalam bahasa mudahnya adalah delinkuen. Orang muda secara tiba-tiba bercakap 'komunisme' dalam terma ekonomi, mengangkatnya sebagai produk ekonomi anti-kapitalisme.

Ilmu telah mengatasi 'wrong-judgement' yang telah dilemparkan terhadap komunisme selama berdekad lamanya.

Tetapi perkara paling menarik menurut saya terhadap 'Stockholm Syndrome' ini adalah kerana ia turut menjangkiti ahli sejarahwan negara kita.

zainal klingTokoh yang pakar dan ahli dalam sejarah, yang memegang pangkat dan jawatan Profesor akhirnya secara terang menyatakan empati mereka dengan mengandaikan bahawa Tanah Melayu sebenarnya tidak pernah dijajah!

Andaian ini malah menyebabkan anak muda negara ini bingung, kerana selama ini mereka diajar bahawa begitu payah sekali Tunku Abdul Rahman berusaha untuk menuntut kemerdekaan, sehingga bergolok gadai wang dan emas semata-mata untuk menuntut kemerdekaan dari pihak British.

Jika tidak pernah dijajah, mengapa pula perlu mengemis meminta kemerdekaan dari British? Yang lebih membingungkan, laungan kemerdekaan oleh Tunku Abdul Rahman sebanyak 7 kali serta acara menyambut kemerdekaan saban tahun selama 54 tahun ini sebenarnya untuk apa?

NONESekali lagi 'Stockholm Syndrome' menyerang kerana andaian baharu diatas telah mencetuskan sebuah diaspora pemikiran yang telah menyerakkan lagi idea-idea tentang bagaimana sejarah harus difahami.

Anak muda yang selama ini lemah syahwat sejarahnya tiba-tiba naik berahi dengan kenyataan Majlis Profesor Negara tersebut, malah secara terbuka mula berdebat soalnya.

'Character-assasin'

Belajarlah dari kuntum bagaimana hidup, O Hati
Ia adalah lambang hidupmu yang mencari cahaya
Ia menyembul jauh dari kegelapan bumi
Tapi sejak lahir punya mata di sinar matahari


Saya berpendapat dari sudut nilai 'political-mileage' Mat Sabu terhadap keberaniannya mencadangkan Mat Indera sebagai Pil Oral anti-ED sejarah dalam sosio-budaya tabu dan norma sensitiviti masyarakat, keuntungannya tidak akan bergerak lebih jauh dari kerugiannya.

Dalam suasana dan 'ambience' masyarakat yang sensitif, sukar untuk Mat Sabu memulihkan 'character-assasin' yang sedang dihadapinya.

NONEPun untuk menyalahkan item politik dan struktur kepartian terhadap kemusnahan dan kecelaruan yang sedang kita hadapi dalam menangani isu sejarah ini adalah sesuatu yang tidak berasas.

Cuma sesuatu yang perlu kita sedari adalah selain sekuel dan prekuel berkait perjuangan menuntut kemerdekaan, 'minutia' seperti bahasa kebangsaan, batik (Indonesia), bendera (AS?) dan lagu kebangsaan (memula moon) adalah sebahagian dari kecelaruan budaya dan tamadun yang sedang kita raikan.

Apakah sebenarnya identiti dan jati diri kita sebagai warga negara, dan bagaimana seharusnya kita bersikap terhadap sejarah dan norma-norma budaya yang kita anuti sebenarnya?

Atau kita, bak kata rakan saya sebenarnya sedang; 'Celebrate the Chaos'!

mat indera 060911Mat Indera, tidak lebih dari sebiji pil oral anti-ED yang diraikan oleh Mat Sabu. Ketidakmampuan ereksi sejarah ini jika tidak mampu dirungkai menggunakan pil oral, masih mempunyai beberapa opsyen seterusnya seperti 'alprostadil', pam hampagas, rawatan hormon atau pembedahan.

Tetapi kita memang mempunyai tradisi sebegini rupa. Penyakit ketidakmampuan ereksi sejarah ini bukan asosiasi milik zaman kita, tetapi akar umbi dan tradisinya dimulakan sejak dari dahulu.

Sebagaimana dijelaskan oleh Mohd Yusof Ibrahim di dalam bukunya Sejarawan dan Pensejarahan Melayu (2010); “Jelas bahawa motif penulisan Tun Seri Lanang (Sulalatus Salatin) adalah 'untuk menyukakan duli hadrat baginda sultan'...”.

Bait puisi di atas adalah petikan 'Tulip dari Sinni' karya Muhammad Iqbal.


Zul Fikri Zamir adalah seorang pemerhati bebas. Tulisan ini juga disiarkan di www.zamiramnesia.blogspot.com.

Tulisan ini merupakan pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi sidang pengarang Malaysiakini.

  • Kawat Duri · Pengulas Tertinggi
    Cuma sesuatu yang perlu kita sedari adalah selain sekuel dan prekuel berkait perjuangan menuntut kemerdekaan, 'minutia' seperti bahasa kebangsaan, batik (Indonesia), bendera (AS?) dan lagu kebangsaan (memula moon) adalah sebahagian dari kecelaruan budaya dan tamadun yang sedang kita raikan.
    Apakah sebenarnya identiti dan jati diri kita sebagai warga negara, dan bagaimana seharusnya kita bersikap terhadap sejarah dan norma-norma budaya yang kita anuti sebenarnya?
    Smua dah cacamarba.......di adun oleh umporno utk mnyesatkn mngelirukn .....islam pun dah d londeh.
    • Jemali Budin Budin · Pengulas Tertinggi · Dublin Institute of Technology
      Sejarah bukan ilmiah...sejarah matapelajaran bodoh di sekolah
      sejarah macam politik yang penuh dengan spekulasi kotor dan andaian palsu sebab dibuat oleh orang yang penipu dan diulas oleh penipu dan dikaji oleh penipu dan dibahas oleh penipu macam BN dan PR...
    • Pisang Madu · Pengulas Tertinggi · UDM
      rakyat diberi hiburan melampau utk tidurkan minda
  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Sapine
    Yang Bestnya Penulis ni kata " Mat Sabu Jolok Tebuan disebelah UMNO.. sekarang ni gua rasa UMNO yg Bengkak kena Sengat Tebuan".. kah kah kah... cuma UMNO boleh tuduh Mat Sabu la, tapi UMNO yg teruk kena kesanya.. kah kah kah kah.
    • Jemali Budin Budin · Pengulas Tertinggi · Dublin Institute of Technology
      Sejarah bukan ilmiah...sejarah matapelajaran bodoh di sekolah
      sejarah macam politik yang penuh dengan spekulasi kotor dan andaian palsu sebab dibuat oleh orang yang penipu dan diulas oleh penipu dan dikaji oleh penipu dan dibahas oleh penipu macam BN dan PR...
  • Jemali Budin Budin · Pengulas Tertinggi · Dublin Institute of Technology
    Sejarah bukan ilmiah...sejarah matapelajaran bodoh di sekolah.
    sejarah macam politik yang penuh dengan spekulasi kotor dan andaian palsu sebab dibuat oleh orang yang penipu dan diulas oleh penipu dan dikaji oleh penipu dan dibahas oleh penipu macam BN dan PR...
  • Izmil Amri · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Mara
    Wahh!! Hebat! Berpinau mata aku baca. Terus add kat fb.
  • Reformis Malaya Politikus Bebas · Pengulas Tertinggi · umur 104 tahun
    klu bosan nak baca sejarah ape kata kita tgk video sejarah plak mgkin boleh timbulkan minat dgn adanya visual?..http://youtu.be/9j71FNI0BtQ....
  • Arl Alex · Top Commenter
    Yg didedahkan baru kepincangan sejarah tanah melayu. Yg belum didedahkan malah tidak pernah didedahkan adalah sejarah penubuhan MALAYSIA. Apabila menyentuh tentang penubuhan, sudah tentu ada pra syarat, persetujuan dan seterusnya perjanjian.

    Sejarah yg disajikan sekarang menonjolkan Sabah dan Sarawak adalah sebahagian dari 13 negeri yg ada di Malaysia. Sedangkan mengikut persetujuan tubuh negeri Sabah dan Sarawak, sepatutnya kedua-dua negeri ini masing2 merupakan 1/3 dari dari entiti Malaysia. Ini bermakna asas penubuhan Malaysia adalah 1 (tanah melayu - seluruh semenanjung), 2 (Sarawak) dan 3 (Sabah) selepas mengambil kira Singapura keluar dari penubuhan.

    Sebagaimana yg diketahui umum, hasil bumi kedua-dua negeri ini adalah penyumbang terpenting kepada ekonomi negara. Bagaimanapun semuanya disonglap dek diberikan status 1/1...See More
  • Gundohing Harold · Top Commenter
    Sejarah harus dirunkai bukan d simpan di muzium umpama artifak yg hanya untuk di tonton dan d pamer.... sejarah harus dipelajari oleh generasi kini agar tidak diulangi kesilapan silam.. klau banyak perkara cuba d selindungi.. pasti senyarah mungkin berulang.
    • Jemali Budin Budin · Top Commenter · Dublin Institute of Technology
      Sejarah bukan ilmiah...sejarah matapelajaran bodoh di sekolah
      sejarah macam politik yang penuh dengan spekulasi kotor dan andaian palsu sebab dibuat oleh orang yang penipu dan diulas oleh penipu dan dikaji oleh penipu dan dibahas oleh penipu macam BN dan PR...
  • Rajawali Ps · Smsid
    tak berapa faham aku baca ni, banyak istilah penjajah digunakan.
    orang kampung aku pun tak faham jugak ni.

Tiada ulasan: