Selasa, 16 November 2010

UNDI POS..GUNALAH POS LAH JANGAN SALAH GUNA KUASA...BIAR BERLAKU DENGAN SEADIL2NYA...JIKA TAK ADIL ...DI PADANG MAHSYAR AKAN TUNTUT DAN DIADILI SEMULA

Amaran untuk siswa sertai jamuan kek anti-menara
Lee Long Hui & Lee Weng Keat
Nov 16, 10
6:53pm

Kumpulan maya yang menentang projek pembinaan menara 100 tingkat hari ini meraikan ulang tahun sebulan dengan mengundang penyokongnya menyertai jamuan kek di pelbagai tempat di seluruh negara.

Bagaimanapun, 'parti kek' di Kampar itu mendapat amaran daripada pusat pengajian yang diasaskan MCA - Universiti Tunku Abdul Rahman (Utar) supaya mahasiswanya tidak menyertai program itu.

utar vice president teh chee sengNaib Presidennya, Teh Chee Seng mendakwa di laman Facebook, jamuan yang dirancang di McDonald Kampar pada jam 8 malam ini sebagai "perhimpunan haram".

"Sila ambil perhatian, ia adalah perhimpunan haram dan pihak polis akan membawa pihak terbabit ke balai polis untuk disoal-siasat," katanya.

Teh mendakwa, beliau telah cuba menghubungi penganjurnya tetapi gagal.

Sehubungan itu, beliau menulis di Facebook bagi memaklumkan penganjur supaya menghubunginya.

Mengulas komen daripada mahasiswa, Teh menjelaskan bahawa "berhimpun lebih daripada lima orang di kawasan awam dengan 'niat tertentu' adalah tidak dibenarkan."

Beliau juga memberikan amaran: "Jangan pergi sana. Polis ada di sana."


Ibu bapa guna mahkamah syariah 'rampas' anak
Susan Loone
Nov 16, 10
7:02pm


Trend 'merampas' kanak-kanak bagi membolehkan seseorang yang menukar agama mereka kepada Islam mendapatkan anak mereka semula setelah bercerai dengan pasangan bukan Islam dengan bantuan beberapa agensi didakwa semakin membimbangkan.

Naib Ketua Pemuda PKR Kedah, Gooi Hsiao Leung yang membuat dakwaan itu berkata lebih menakutkan apabila kanak-kanak itu pula kemudiannya diislamkan sehingga menimbulkan kekalutan berhubung tafsiran undang-undang.

"Ibu atau bapa yang beragama Islam itu boleh berbuat demikian kerana berjaya mendapatkan perintah Mahkamah Syariah yang mencabuli hak perlembagaan dan hak awam ibu atau bapa yang bukan beragama Islam berhubung anak mereka,” kata Gooi.

Menurutnya, perkara itu menimbulkan masalah perlembagaan kerana hak ibu atau bapa bukan Islam seringkali 'diketepikan' oleh Mahkamah Syariah.

'Kekalutan' itu, tambahnya, akan memaksa ibu atau bapa bukan Islam merujuk ke Mahkamah Syariah sedangkan kuasanya sepatutnya hanya terhad kepada mereka yang beragama Islam.

Menurut Gooi, kejadian merampas kanak-kanak seringkali dibantu oleh institusi lain seperti polis dan majlis agama negeri.

"Apa yang kami cuba perkatakan ialah, jika sesuatu perkahwinan itu dimeterai mengikut undang-undang sivil, sebarang pertelingkahan rumah tangga, termasuk hak penjagaan kanak-kanak sepatutnya diputuskan oleh mahkamah sivil,” katanya.

"Mahkamah Syariah tidak sepatutnya campur tangan dan mencerobohi bidang kuasa mahkamah sivil.

"Ini adalah trend yang membimbangkan kerana ada perkembangan di mana Mahkamah syariah terus mencabar bidang kuasa mahkamah sivil,” katanya.

Gooi, yang seorang peguam merujuk kepada kes di mana seorang mualaf Fatimah Fong, 28, baru-baru ini 'melarikan' anaknya yang berusia tujuh tahun dari sekolah.

Anak itu , Tan Yi Min, telah menetap dengan bapanya, Tan Cheow Hong, 36, sejak 2007, apabila pasangan itu bercerai.

Sepanjang tempoh berkenaan, ibunya didakwa jarang melawat anaknya dan Yi Min telah dipelihara oleh ayahnya, ibu dan kakak Tan yang menetap di Buuerworth manakala Fatimah pula tinggal di Kuala Lumpur.

Gooi berkata guru dan pengetua sekolah Yi Min cuba menghalang kanak-kanak itu daripada 'dilarikan' tetapi gagal kerana ibunya mempunyai perintah daripada Mahkamah syariah.

"Ibu kanak-kanak itu datang dengan membawa perintah Mahkamah Syariah Shah Alam dan diiringi serta dibantu oleh perwakilan daripada majlis agama dan polis,” katanya.

"Bapanya tidak pernah dimaklumkan oleh prosiding Mahkamah Syariah dan tidak ada sebab bagi isterinya bertindak sedemikian dengan penuh kerahsiaan dan tergesa-gesa dalam mengambil kanak-kanak itu,” katanya


MB: Larangan liputan DUN Kedah boleh ditarik balik
Nov 16, 10 7:01pm

Larangan terhadap kebanyakan media arus perdana untuk membuat liputan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) dan perbahasan bajet 2011 Kedah adalah tidak mutlak dan ia boleh ditarik balik pada bila-bila masa, kata Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Beliau berkata, tujuan utama larangan itu kerana ada berita yang dilaporkan beberapa organisasi media tidak benar dan mengelirukan rakyat.

"Tapi buat masa sekarang ni, jangan mai dekat lagi la sebab masih panas lagi," katanya semasa sesi penggulungan sidang dewan dan perbahasan bajet 2011 hari ini.

Beliau berkata, sehingga hari ini pun organisasi media berkenaan masih menimbulkan berita yang tidak benar mengenai situasi sebenar sepanjang tempoh bencana banjir yang lalu.

Pada persidangan DUN kali ini, kerajaan negeri hanya membenarkan wartawan dari Bernama serta akhbar The Star, Sinar Harian, Harakah, Sin Chew Daily, China Press, Kwong Hwa Jit Poh, Guan Ming Daily, Oriental Daily, Nan Yang Siang Pau, Makkal Osai dan Malaysian Nanban membuat liputan.

Surat memaklumkan senarai media yang dibenarkan itu, yang ditandatangani oleh Setiausaha Akhbar Menteri Besar Muhamad Helmi Mohamed Khalid, dihantar kepada semua organisasi media di negara ini Khamis lepas berikutan apa yang didakwa sebagai "ekoran dari putar belit dan berita biadap pihak media tertentu terhadap kerajaan negeri Kedah mutakhir ini".

- Bernama




Karim: Sabah miskin sebab pemimpinnya kaya
Nov 16, 10 4:21pm

Bekas pengasas Umno Sabah, Datuk Karim Ghani mengakui kesahihan laporan Pemantauan Ekonomi Malaysia (MEM) oleh Bank Dunia, bahawa Sabah dikategori sebagai negeri paling miskin di Malaysia, lapor TV Selangor.

Laporan berkenaan menyebut Sabah yang mewakili 10 peratus penduduk Malaysia mempunyai 40 peratus daripada rakyatnya dikategorikan sebagai miskin.

Sehubungan itu, Karim juga yang menyanggah kenyataan Unit Perancang Ekonomi (EPU) Negeri Sabah yang menafikan laporan MEM berkenaan.

Pemimpin yang pernah sama-sama berjuang bersama tokoh kemerdekaan Sabah, Tun Datu Mustapha Datu Harun itu berkata masalah wujud disebabkan perjanjian ketika pembentukkan Malaysia tidak ditunaikan.

"Sabah negeri kaya, yang miskin rakyatnya dan yang kaya juga pemimpinnya. Laporan Bank Dunia itu yang betul," katannya yang berhasrat menghidupkan semula Usno.

Berhubung tindakan EPU menyanggah laporan tersebut, Karim berkata ini kerana kerajaan BN sengaja tidak mahu mengakui rakyat Sabah miskin.

"Kenyataan yang asyik diulang-ulang oleh pemimpin Sabah, hujung tahun ini semua rakyat sudah keluar daripada kemiskinan.

"Sabah kaya...kita ada minyak, ada kayu balak, ada kelapa sawit tapi rakyatnya miskin disebabkan pentadbiran yang tidak betul.

"Yang dimajukan cuma bandar dengan bangunan yang mencakar langit tetapi di luar bandar, orang masih lagi merempat.

"Seperti di Batu Sapi, kalau kita tengok tempat orang Islam di sana, air mata saya pun menitis kerana merempat sedangkan Batu Sapi itu tempat Ketua Menteri, banyak dengan kayu balak dan kelapa sawit," katanya.

Dakwa Karim lagi, Umno-BN sengaja membiarkan rakyat Sabah di dalam keadaan daif supaya undi mereka senang dibeli setiap kali pilihan raya diadakan.

"Ini adalah soal kepimpinan, kalau pemimpin mentadbir dengan baik, apa parti pun baik tetapi sejak tahun 1985 keadaan rakyat Sabah bertambah buruk. Rata-rata pekerja di Sabah, berpendapatan kurang daripada RM 500 kecuali pegawai kerajaan dan para pimpinan atasan," katanya.

Beliau juga membidas projek mega seperti membina terminal lapangan terbang yang berharga RM 1.2 bilion yang dakwanya tidak memberikan manfaat kepada rakyat Sabah terutamanya yang tinggal di kampung-kampung yang langsung tidak pernah menjejak kaki ke terminal tersebut.

"Projek mega memang nampak indah tapi projek di kampung, apa yang ada.

"Buat jalan raya tapi tidak mendatangkan hasil kepada rakyat jadi macam mana hendak menambah pendapatan rakyat supaya dapat keluar daripada kemiskinan," katanya lagi


SPR: PAS usah khuatir, RELA tak layak undi pos
Salhan K Ahmad
Nov 16, 10
1:22pm
Kongsi 11
Timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, PAS tidak perlu bimbang mengenai penambahan anggota sukarelawan Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (RELA) kerana anggota agensi itu sememangnya tidak layak menjadi pengundi pos.

Jelasnya, anggota berkenaan hanya layak menjadi pengundi awam, malah tidak layak memohon menjadi pengundi pos.

"Kenapa PAS kata ada pihak hendak daftar anggota RELA sebagai pengundi pos sedangkan perkara ini tidak akan berlaku. Kalau mereka (anggota tersebut) mohon pun tidak akan diterima.

"Mereka (PAS) tidak perlu bimbang kerana perkara itu tidak mungkin akan berlaku sebab sudah dinyatakan bawah Peraturan-peraturan Pilihan Raya (Pendaftaran Pemilih) 2002," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan ketua penerangan PAS Idris Ahmad seperti dilaporkan pada Selasa lalu mengenai penambahan seramai 300,000 orang anggota RELA di Selangor.

Idris berkata, keadaan itu dikhuatiri akan dijadikan satu agenda oleh BN untuk merampas kembali negeri itu "melalui taktik undi pos."

Mengulas lanjut, Wan Ahmad berkata hanya anggota keselamatan dari pasukan polis, Pasukan Gerakan Am dan anggota tentera yang diiktiraf untuk mendaftar sebagai pengundi pos.

Jelasnya, SPR bekerjasama rapat dengan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) untuk memastikan hanya anggota yang berkhidmat layak mendaftar sebagai pengundi pos.

"Sebaik saja dia sertai perkhidmatan, dia akan dapat kad pengenalan tentera dan kad pengenalan awam dia akan disimpan oleh JPN.
"Data ini semua dimasukkan ke dalam sistem komputer SPR. Kita akan dapat kenalpasti setiap pengundi pos berdasarkan kod tertentu pada nombor pengenalan (tentera atau polis) mereka.

"Jadi sesiapa pun tidak boleh menyamar menjadi pengundi pos," katanya lagi.

Tambahnya, urusan pendaftaran pemilih daripada angggota keselamatan ini ditadbir oleh pengarah bahagian rekod di Bukit Aman dan juga Kementerian Pertahanan yang dilantik sebagai penolong pendaftar SPR

Tiada ulasan: