Selasa, 23 November 2010

SINI BILA NAK BERUBAH....TAK TAHU...JIKA MATLAMAT HIDUP WANG DAN KUASA...INGAT DIAKHIRAT WANG DAN KUASA DAH TAK BERNILAI

MENTERI DI LUAR NEGARA...SIKAPNYA BERBEZA...SINI ADEGAN LUCAH...RASUAH....BELASAH HARTA RAKYAT....TIPU...DLL ...SELAMBA AJER...BILA TIADA SIKAP MALU DAN MARUAH DIRI

DUNIA


Menteri letak jawatan selepas komen tugasnya mudah


MINORU YANAGIDA dikerumuni wartawan pada sidang akhbar peletakan jawatannya di Tokyo semalam.


TOKYO - Menteri Kehakiman Jepun, Minoru Yanagida meletakkan jawatan semalam selepas beliau menyatakan tugasnya sebagai menteri amat mudah.
Perdana Menteri, Naoto Kan menerima peletakan jawatan Yanagida yang mula memegang jawatan itu kira-kira dua bulan lalu.
Yanagida, 56, mencetuskan kontroversi dan kemarahan pengundi apabila beliau bergurau pada minggu lalu bahawa mudahnya menjadi Menteri Kehakiman.
Menurutnya, beliau hanya perlu mengingati dua ayat semasa mengalami kesukaran untuk memberi jawapan di Parlimen.
Dua ayat itu ialah: "Saya menahan diri daripada memberi komen ke atas kes individu."
Satu lagi ayat ialah: "Saya bertindak berdasarkan undang-undang dan bukti."
Anggota-anggota parti Liberal Demokrat (LDP) yang tewas dalam pilihan raya umum tahun lalu mengkritik komen tersebut.
Menurut mereka, kenyataan itu menghina Parlimen. Yanagida menjadi menteri pertama dalam Kabinet Kan meletakkan jawatan selepas satu rombakan Kabinet diadakan pada pertengahan September lalu.
Dalam satu tinjauan pendapat yang disiarkan akhbar Maninichi Shimbun semalam, 71 peratus pengundi menyatakan Yanagida sepatutnya meletakkan jawatan selepas beliau membuat komen tersebut. - AFP

DUNIA


Presiden Iran lelong kereta Peugeot miliknya

TEHERAN - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad akan melelong kereta Peugeot 504 yang dimilikinya pada 1977 untuk tujuan kebajikan, lapor sebuah stesen televisyen semalam.
Wang hasil lelongan kereta itu akan diserahkan kepada projek perumahan Mehr untuk penduduk yang berpendapatan rendah.
"Kereta itu akan dijual dalam satu lelongan antarabangsa," kata Menteri Kebajikan dan Keselamatan Sosial, Sadeq Mahsouli dalam laman web televisyen tersebut.
Selepas beliau dipilih menjadi Presiden Iran pada 2005, antara aset yang diisytiharkannya ialah rumah di kawasan kelas pertengahan berusia 40 tahun di timur Teheran dan kereta Peugeot berwarna putih.
Pada Februari lalu, Menteri Perumahan, Ali Nikzad menyatakan, kira-kira satu juta penduduk Iran layak untuk mendapatkan rumah kos murah itu. - AFP


DUNIA


Pencuri ditangkap ekoran tindakan bijak budak 10 tahun


Gambar yang dirakamkan oleh Alex Wilson menunjukkan pencuri Craig Royal mengayuh basikal.


DARLINGTON, Britain - Seorang kanak-kanak lelaki yang berusia 10 tahun, Alex Wilson berjaya membantu pihak polis memberkas seorang pencuri dengan merakamkan gambar perompak itu dengan menggunakan telefon bimbit miliknya, lapor sebuah akhbar semalam.
Kanak-kanak itu kemudian bertindak memuat turun gambar suspek yang dirakamnya ke laman web sosial Twitter.
Pencuri yang tiada pekerjaan itu, Craig Royal, 24, merompak sebuah iPhone seorang pejalan kaki dan melarikan diri dengan mengayuh basikal di Darlington, County Durham.
Kanak-kanak sekolah itu yang terkejut menyaksikan insiden tersebut ketika menaiki sebuah kereta bersama bapanya bertindak bijak dengan merakamkan gambar suspek dengan telefon miliknya pada 10 September lalu.
Apabila tiba di rumah, Alex bertindak memuat turun gambar tersebut di Internet dengan keterangan gambar: 'Orang yang bodoh ini baru sahaja merompak seseorang di Jalan Yarm kira-kira 20 minit lalu.'
Imej rakaman itu kemudian diambil pihak polis yang berjaya membuat pengecaman suspek dan membuat tangkapan.
Ibu Wilson, Mel berkata: "Dia (anaknya) berasa jijik (dengan perbuatan mencuri itu) semasa melihat kejadian rompakan tersebut.
"Justeru dia (anaknya) berasa gembira apabila perompak itu dapat dirakamkan menerusi kamera telefon bimbitnya."
Menurutnya, anaknya berasa amat gembira apabila mengetahui perompak itu telah ditangkap polis. - Agensi

Tiada ulasan: