Selasa, 17 Ogos 2010

PE NAK HAIRAN CHUA SOI LEK N I...IA ADA SEJARAH TERSENDIRI....DAN BERANI MENGAKU DI TV DIA LAH YANG DALAM VIDEO TU.....FIKIR JE LAH

Selena Tay: Awasi strategi Chua Soi Lek
Selena Tay


Pada 29hb Julai 2010, Chua Soi Lek telah memulakan rancangan strateginya untuk meraih undi Cina dalam PRU-13 yang akan datang dengan menyeru semua Anggota Parlimen MCA dan ADUN-ADUN MCA supaya memulakan blog dan Twitter untuk membongkar kesalahan yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat (PR) dengan memberi maklumat yang benar di alam cyber.

Sejak tarikh 29hb Julai itu, Chua telah mengeluarkan beberapa kenyataan. Diantaranya ialah:-

1) Jika PR menang PRU-13, yang akan menjadi Perdana Menteri ialah orang PAS, bukannya orang dari PKR atau DAP;

2) Negara-negara Islam tidak progresif; dan

3) DAP mesti menyoal Tuan Guru Nik Aziz mengenai matawang dirham dan dinar.

Dalam Kongres Ekonomi Cina yang baru berlangsung minggu yang lepas, Chua telah bertungkus-lumus memuji pentadbiran Najib dan menyeru orang Cina untuk menyokong Barisan Nasional (BN) sebab masa depan orang Cina terletak di tangan BN.

Pada 15hb Ogos 2010, Chua telah memberi taklimat kepada ahli-ahli MCA terutama Ssayap Wanita dan Pemuda supaya bekerja keras untuk mendaftarkan ahli baru dan pengundi baru terutamanya dari golongan muda.

Penulis yang tinggal di Kepong dan biasa pergi ke pasar pagi pada hari Ahad sentiasa berpeluang berbual-bual dan bersembang dengan para peniaga di pasar di situ dan para peniaga ini berpendapat Chua hari-hari mesti mengatakan sesuatu supaya akan nampak mukanya di kaca TV ataupun dalam suratkhabar Cina.

Kata seorang penjual sayur, "ekonomi negara sudah jatuh, cari makan pun susah, tak usahlah Cina ini pokpek pokpek sana sini hari-hari, dah muaklah tengok muka dia."

Penulis berpendapat bahawa Chua sedang berhempas-pulas mahu menjadi 'The Last Great Action Hero' yang memainkan peranan yang penuh dramatis untuk menarik perhatian kaum Cina dan ingin memberi amaran kepada Pakatan Rakyat supaya jangan pandang rendah terhadap strategi Chua.

Walaupun terpalit dengan skandal seks, beliau masih berjaya memenangi pilihanraya MCA dan menjadi pemimpin MCA. Beliau adalah seorang pakar strategi yang amat licik dan pintar dan oleh itu beliau telah berjaya menghidupkan kerjaya politiknya yang pada suatu masa hampir terkubur.

Strategi yang digunakan oleh Chua untuk menyerang PR ialah:

a) Strategi Semut Dalam Dubur - tujuan strategi ini ialah untuk menggangu fikiran para pemimpin Pakatan Rakyat. Dalam bahasa Inggeris ia dihuraikan sebagai 'to unsettle and irritate the enemy'.

b) Strategi Gadis Senyum Manis Menyembunyikan Pisau - tujuan strategi ini ialah untuk memberi gambaran bahawa penggunanya lemah dan tidak merbahaya padahal ia adalah sebaliknya. (Strategi Smiling Girl Hides A Dagger adalah strategi yang sering digunakan dalam zaman dinasti Cina dalam peperangan lebih dari 1,600 tahun.)

Penulis berharap amaran ini akan diberi perhatian sepenuhnya oleh pakar-pakar strategi Pakatan Rakyat. Ingat! Jangan leka, terpedaya nanti!

--- Penulis adalah ahli Dewan Himpunan Penyokong PAS Titiwangsa.




Chua kepada TPM: Sila ikuti peredaran zaman
Ogos 17, 10 5:35pm
Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mengingatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa keadaan sosio-ekonomi Malaysia telah berubah dan sehubungan itu, tidak perlu baginya mengungkit lagi pertumpah berdarah 13 Mei 1969.

Dalam kenyataan hari ini, Chua melahirkan rasa kecewa dengan amaran Muhyiddin semalam yang mengingatkan MCA supaya jangan terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga boleh menjejaskan kestabilan dan keharmonian antara kaum di negara ini.

“Keadaan sosio-ekonomi Malaysia hari ini adalah jauh berbeza daripada 1969 di mana rakyat Malaysia kini mampu mengadakan perbincangan rasional tanpa perlu memalu gendang perang perkauman.

Diheret perang mulut

“Apa yang kami tuntut adalah setakat pembahagian yang adil. Usah gusar, kerana MCA tidak mempunyai rancangan dan kepentingan menidakkan komuniti lain berhubung apa yang telah menjadi hak mereka, “ kata Chua.

Chua dan pemimpin Umno sejak Kongres Ekonomi Cina, sabtu lalu diheret dalam perang mulut apabila kopngres anjuran MCA itu membuat resolusi yang mendesak ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat.

Chua yang mempertahankan 13 resolusi yang diluluskan, berkata kongres berkenaan langsung tidak menyentuh hak istimewa masyarakat Melayu.

Sebaliknya, menurut beliau, MCA mencadangkan dalam usaha Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 - seperti sasaran Rancangan Malaysia Kesepuluh dan Model Baru Ekonomi, ia mesti berdaya saing menarik pelaburan asing berjumlah RM115 bilion setiap tahun.

Chua berhujah ia hanya boleh dicapai melalui liberalisasi sektor minyak, gas dan telekomunikasi serta pemotongan subsidi. Selain itu, sistem tender yang sebelum ini memihak kepada bumiputera perlu digantikan dengan sistem terbuka.

“Bahagian ekonomi yang berkembang adalah umpama air pasang yang akan menaikkan semua bot, jadi semua rakyat Malaysia akan mendapat agihan kekayaan yang adil,” katanya.

“Kita tidak pernah sama sekali bercakap mengenai hak keistimewaan orang Melayu. Malah, kita memperakui bahawa dasar afirmatif perlu berdasarkan keperluan, merit dan mesra pasaran.

“Kami juga menyokong bumiputera diberikan keistimewaan dalam beberapa sektor ekonomi apabila ekonomi di liberalisasi bagi tender terbuka.

Jangan persoal kesetiaan MCA

“Bagi membolehkan bumiputera bersaing dengan wajar dan pantas, maka kami mencadangkan pengurangan 30 peratus ekuiti bumiputera secara berperingkat dan memperkenalkan harga preferensi,” katanya.

Chua juga mengketepikan dakwaan Muhyiddin dan naib presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang MCA mula memperlihatkan ketida-setiaan kepada BN.

Katanya, kesetiaan MCA tidak patut dipersoalkan kerana ia telah berjuang dengan Umno dan gabungan itu sejak sekian lama dan melalui pelbagai krisis bersama-sama.

“MCA amat sensitif dengan peranannya dalam rangka Barisan Nasional tetapi kita juga mempunyai peranan untuk dimainkan sebagai parti Cina supaya kita boleh terus menjadi relevan,” katanya





Perang mulut MCA-Umno: Chua bidas Hishammuddin
Ogos 16, 10 4:36pm
Kenyataan Naib Presiden Umno,Datuk Seri Hishammuddin Hussein semalam yang mengingatkan MCA supaya jangan lupa perjuangan BN, menunjukkan sesetengah pemimpin BN belum belajar daripada tsunami politik 2008, kata Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek.

Beliau berkata, ia menunjukkan bahawa mereka tidak memahami desakan rakyat untuk perubahan.

Hishammuddin dilapor mengingatkan MCA supaya tidak mengambil pendirian menyimpang daripada apa yang diperjuangkan bersama rakan-rakan lain dalam BN.

Naib presiden Umno itu berkata MCA tidak boleh 'melarikan diri' daripada apa yang disepakati selama ini.

MCA, tambah Hishammuddin, tidak seharusnya kelihatan seperti menentang kesepakatan itu terutama membabitkan sesuatu isu seperti apa yang berlaku sekarang.

Mengulas lanjut, Chua berkata, keputusan pilihan raya umum 2008 jelas mencerminkan perubahan dalam pemikiran rakyat.

"Kepimpinan baru MCA juga memahami bahawa ia mesti berubah untuk mengembalikan sokongan dan kepercayaan rakyat," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Katanya, MCA menghormati pandangan Hishammuddin tetapi tegasnya, naib presiden Umno itu tidak boleh menuduh MCA beralih daripada matlamat dan perjuangan BN, hanya kerana parti itu mempunyai suara yang berlainan daripada beliau (Hishammuddin) atau pemimpin parti komponen yang lain.Menurut Chua lagi, MCA tidak takut berkongsi pandangan yang sama dengan DAP dari segi faedah kepada masyarakat dan tidak akan lari daripada menyatakan pendiriannya.

Menurutnya, MCA akan berusaha keras bagi pelaksanaan 12 resolusi yang diluluskan dalam kongres ekonomi Cina Sabtu lalu.

Katanya, ia kerana resolusi tersebut bukan sahaja berkaitan dengan masyarakat Cina tetai juga masa depan pembangunan ekonomi negara.

MCA, katanya, menerima hakikat bahawa ia mempunyai tanggungjawab untuk menyuarakan hasrat masyarakat Cina ekoran globalisasi.

Jika tidak, tegasnya, bukan sahaja MCA yang akan kehilangan sokongan masyarakat, tetapi ia juga tidak akan dapat menjustifikasikan kewujudan politiknya



Umno dan MCA berlakon lagi?
Mutaligat

Presiden MCA, Chua Soi Lek mengingatkan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa keadaan sosio-ekonomi Malaysia telah berubah dan sehubungan itu, tidak perlu baginya mengungkit lagi pertumpah berdarah 13 Mei 1969.

Dalam kenyataannya, Chua melahirkan rasa kecewa dengan amaran Muhyiddin yang mengingatkan MCA supaya jangan terlalu ghairah menjuarai kepentingan dan tuntutan kaum sendiri sehingga boleh menjejaskan kestabilan dan keharmonian antara kaum di negara ini.

“Keadaan sosio-ekonomi Malaysia hari ini adalah jauh berbeza daripada 1969 di mana rakyat Malaysia kini mampu mengadakan perbincangan rasional tanpa perlu memalu gendang perang perkauman" kata Soi Lek.

Bagi saya pertelagahan ini tidak lebih hanya strategik MCA dan Umno yang cuba mengabui kaum masing-masing. MCA kononnya mahu menonjolkan diri menjadi jaguh bagi masyarakat Cina sehingga dilihat berani menyanggah pimpinan UMno yang juga pimpinan BN.

Umno pula berlakon dengan kononnya memperlihatkan ketegasan mereka dalam isu-isu sebegini. Dengan ketegasan dan keberanian ini MCA mengharapkan orang Cina kembali menyokong MCA manakala orang Melayu pula akan bersatu di bawah Umno kononnya untuk mempertahankan Melayu.

Inilah taktik yang sudah lama digunakan MCA dan Umno dalam rangka meraihkan sokongan dari kaum masing-masing. Akhirnya dengan sokongan kedua-dua kaum itu kepada Umno dan MCA maka BN akan menang besar.

Hakikat ini mesti ditangani segera oleh pimpinan PR supaya rakyat dari kaum Cina dan Melayu tidak ditipu oleh MCA dan Umno khasnya pada setiap kali menjelang Pilihanraya Umum.


* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan



BN pentaskan 'opera Cina' dibintangi Muhyiddin, Chua''
Ogos 18, 10 1:47pm
PAS menyifatkan 'pertelingkahan' antara Umno dan MCA dalam isu ekuiti bumiputera umpama bangsawan Melayu dan Opera Cina menjelang Operasi Lalang 1987 yang menyebabkan pemimpin pembangkang dikambinghitamkan.

Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (kiri) berkata selepas 23 tahun,ia dipentaskan semula dengan 'pelakon' yang berbeza.

"Kalau dulu (antara) Datuk Seri Najib dan (bekas timbalan presiden MCA) Datuk Lee Kim Sai, kini (giliran) Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin dan (presiden MCA) Datuk Seri Dr Chua Soi Lek," kata Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

"Apakah selepas ini ada operasi lalang kedua? (Akan ada) pemimpin pembangkang yang akan dikambinghitam (oleh) Umno/BN.

"(Mereka) akan terus berkuasa untuk meratah rakyat dan khazanah negara," katanya.

Najib ketika itu berkhidmat sebagai pemangku menteri belia dan sukan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena berkata sejak tragedi berdarah 13 Mei 1969 lagi, pentas "politik bangsawan Melayu dan opera Cina" sentiasa menjadi tarikan untuk dipersembahkan.

Katanya, seperti pada tahun 1987, sandiwara itu dipentaskan ketika Umno dan MCA mengalami krisis kepercayaan daripada kaum masing-masing.

Ketika itu, tambahnya, orang Cina melihat MCA gagal melindungi bangsa merekam sebaliknya pemimpinnya dilihat membina kekayaan, manakala pemimpin Umno pula dilihat mengamalkan kronisma dan nepotisme demi mengumpul kekayaan.

"Dihunuskan keris bangsawan Melayu dan pedang opera Cina bergegak gumpita seluruh negara. Datuk Lee Kim Sai lantang memperlihatkan keberaniannya mempersoalkan hak Melayu.

"Umno pula berlagak seperti Hang Jebat pembela ketuanan Tuah. Umno mencadangkan himpunan umat Melayu di Stadium Jalan Raja Muda, Kuala Lumpur.

"Jelajah mereka seluruh negara berpesan pada Melayu jangan lupa bawa mancis api dan senjata tajam keperhimpunan Melayu di Kuala Lumpur untuk bakar rumah Cina dan basahkan Kuala Lumpur dengan darah orang Cina," kata Mahfuz.

Setelah politik negara menjadi tegang, polis mengumumkan perhimpunan tersebut tidak dibenarkan dan berlakulah penangkapan beberapa pemimpin pembangkang bawah akta kontroversi ISA.

"Pelakon watak utama sandiwara bangsawan Melayu dan Opera Cina Datuk Seri Najib dan Datuk Lee Kim Sai diberi cuti ke Australia. Pemimpin pembangkang dan NGO diberi cuti rehat di Kem Kemunting," katanya


PKFZ: Ling mohon kertas kabinet dinyah-rahsia
Hafiz Yatim
Sep 3, 10
10:00am


Bekas menteri pengangkutan, Tun Dr Ling Liong Sik memohon kesnya berhubung tuduhan menipu kerajaan dalam skandal Zon Perdagangan Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ) yang melibatkan pembelian tanah bernilai RM1.08 bilion dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Menurut peguamnya, Wong Kian Kheong, beliau telah menulis kepada pejabat peguam negara pada 1 September lalu agar supaya memindahkan kes yang didakwa mengikut Seksyen 418A Kanun Acara Jenayah.

Ia membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Katanya, pihak pembelaan juga telah memohon supaya kertas kabinet yang dianggap rahsia dikasifikasikan semula dan salinannya diberikan kepada mereka untuk tujuan pembelaan.

Tiga dokumen dipohon

Tiga dokumen yang dipohonnya itu adalah dokumen mesyuarat jemaah menteri, mesyuarat pasca kabinet Kementerian Pengangkutan dan mesyuarat jawatankuasa jemaah menteri.

"Merujuk Seksyen 2C Akta Rahsia Rasmi 1972, kami perlukan penjelasan takrif 'rahsia rasmi' dengan merujuk kepada tiga dokumen ini yang tergolong sebagai 'rahsia rasmi'. Saya perlu dokumen ini diklasifikasi untuk membolehkan pembelaan sewajarnya dibuat.

"Untuk sediakan pembelaan, saya juga telah memberitahu pendakwaan bahawa saya perlu menemubual saksi-saksi berkenaan dengan tuduhan utama dan tuduhan alternatif dengan kehadiran pegawai penyiasat," kata Wong sambil memohon satu tarikh sebutan awal dan singkat demi kepentingan awam memandangkan Ling pernah menjadi menteri.

Adalah dipercayai bahawa pihak pendakwaan sejak beberapa hari lalu telah menerima beberapa dokumen tetapi minit mesyuarat kabinet yang dikehendakinya itu tidak disertakan.

Wong juga memohon untuk menyoal beberapa saksi sebelum perbicaraan bermula di hadapan pegawai penyiasat.

Timbalan Pendakwa Raya Dzulkifli Ahmad berkata pihaknya tidak membantah kes itu ditetapkan sebagai kes sebutan tetapi bukanlah dalam tempoh yang singkat.

"Kami tidak membantah untuk tetapkan tarikh sebutan tetapi tidak mungkin pembelaan sendiri boleh buat jika tarikh yang singkat ditetapkan sebab untuk temubual saksi, pembela perlukan dokumen. Pendakwaan juga terlibat dalam kes PKFZ yang lain.

"Kami memohon akhir November ini untuk membolehkan pendakwaan meneliti permohonan yang kami terima pada 1 Sept (pindah kes ke Mahkamah Tinggi) agar pendakwaan menggunakan budi bicara di bawah Seksyen 418A Kanun Acara Jenayah.

Sebutan semula

“Kami akan kemukakan dokumen-dokumen yang dipohon pembelaan mengikut Seksyen 51 Kanun Acara Jenayah. Akan terdapat dokumen lain yang akan diserah sebeum bicara" katanya.

Mengenai Akta Rahsia Rasmi yang dibangkitkan Wong, beliau berkata sekiranya pihak pembelaan akan menggunakan dokumen itu di mahkamah kelak, sudah pasti pihak pendakwaan akan menjelaskannya dan ia tidak menimbulkan sebarang isu.

Hakim Suzana Hussin kemudiannya menetapkan 30 Nov untuk sebutan kes.

Pada 29 Julai lalu, Ling, 67, mengaku tidak bersalah terhadap satu pertuduhan utama dan satu pertuduhan alternatif menipu Jemaah Menteri dengan menyembunyikan fakta dalam pembelian tanah itu, di Tingkat 4, Pejabat Perdana Menteri, Bangunan Perdana Putra, di Putrajaya di antara 25 Sept 2002 dan 6 Nov 2002.

Mengikut pertuduhan utama, Ling dituduh memperdayakan jemaah menteri untuk memberikan persetujuan pembelian tanah itu mengikut terma-terma yang dipersetujui antara Kuala Dimensi Sdn Bhd dan Lembaga Pelabuhan Klang.

Terma-terma berkenaan ialah:
  • luas tanah 999.5 ekar atau 43,538,200 kaki pesegi;
  • kadar pembelian tahan adalah sebanyak RM25 satu kaki persegi menjadikan jumlah pembelian sebanyak RM1,088,456,000;
  • tempoh pembayaran balik berdasarkan kaedah "bayaran tertangguh" selama 15 tahun dengan kadar faedah sebanyak 7.5 peratus setahun (berjumlah RM720,014,600).

Ling dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk memberikan persetujuan pembelian tanah tersebut mengikut terma-terma itu dan dengan curangnya menyembunyikan fakta bahawa penilaian Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta, Kementerian Kewangan ke atas tanah tersebut pada kadar RM25 satu kaki persegi bagi tempoh bayaran balik 15 tahun, adalah termasuk kadar kupon/faedah yang boleh dikenakan untuk tempoh bayaran balik tersebut.

Oleh demikian, beliau dituduh dengan sengaja mendorong jemaah menteri untuk memberikan persetujuan pembelian tahan tersebut yang mana jemaah menteri tidak akan memberikan persetujuan sekiranya fakta tersebut dimaklumkan kepada jemaah menteri.

Pertuduhan utama mengikut Seksyen 418 Kanun Keseksaan membawa hukuman penjara sehingga tujuh tahun, dengan denda, atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan alternatif, Ling dituduh menipu Jemaah Menteri dengan curangnya menyembunyi fakta serupa pada tempat dan tarikh yang sama, mengikut Seksyen 417 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara yang boleh sehingga lima tahun, atau dengan denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Hadir bersama Ling di mahkamah ialah isterinya Toh Puan Ena Ling dan dua anak lelaki mereka, Hee Leong dan Hee Keat

Tiada ulasan: