Khamis, 28 Julai 2011

JUMLAH AYAT ALQURAN

Berapakah jumlah ayat al Quran yang sebenarnya ?

Filed under: Uncategorized — jalanakhirat



Sampai hari ini kita masih belum menemukan sumber asli yang mengatakan bahwa jumlah ayat Al-Quran itu benar-benar 6.666 ayat. Yang kami dapati adalah berbagai ragam pendapat yang mengatakan jumlahnya kurang dari itu.

Para ulama sepakat mengatakan bahwa jumlah ayat Al-Quran lebih dari 6.200 ayat. Namun berapa ayat lebihnya, mereka masih berselisih pendapat.

Menurut Nafi” yang merupakan ulama Madinah, jumlah tepatnya adalah 6.217 ayat. Sedangkan Syaibah yang juga ulama Madinah, jumlah tepatnya 6214 ayat. Lain lagi dengan pendapat Abu Ja”far, meski juga merupakan ulama Madinah, beliau mengatakan bahwa jumlah tepatnya6.210 ayat.

Menurut Ibnu Katsir, ulama Makkah mengatakan jumlahnya 6.220 ayat. Lalu ”Ashim yang merupakan ulamaBashrah mengatakan bahwa jumlahnya jumlah ayat al-Quran ialah., 205 ayat.

Hamzah yangmerupakan ulama Kufah sebagaimana yang diriwayatkan mengatakan bahwa jumlahnya 6.236 ayat.

Dan pendapat ulama Syria sebagaimana yang diriwayatkan oleh Yahya Ibn al-Harits mengatakan bahwajumlahnya 6.226 ayat.

Mengapa Berbeda?

Sebenarnya tidak ada yang beda di dalam ayat Al-Quran. Semua pendapat di atas berangkat dari ayat-ayat Al-quran yang sama.

Yang berbeda adalah ketika menghitung jumlahnya dan menetapkan apakah suatu potongan kalimat itu menjadi satu ayat atau dua ayat.

Ada orang yang menghitung dua ayat menjadi satu. Dan sebaliknya juga ada yang menghitung satu ayat jadi dua.

Padahal kalau dibaca semua lafadz Quran itu, semuanya sama dan itu itu juga. Tidak ada yang berbeda.

Lalu mengapa menjadi beda dalam menentukan apakah satu lafadz itu satu ayat atau dua ayat?

Jawabnya adalah dahulu Rasulullah SAW terkadang diriwayatkan berhenti membaca dan menarik nafas. Pada saat itu timbul asumsi pada sebagian orang bahwa ketika Nabi menarik nafas, di situlah ayat itu berhenti dan habis. Sementara yang lain berpandangan bahwa nabi SAW hanya sekedar berhenti menarik nafas dan tidak ada kaitannya dengan berhentinya suatu ayat.

Lagian, nabi SAW saat itu juga tidak menjelaskan kenapa beliau menarik nafas dan berhenti. Dan tidak dijelaskan juga apakah berhentinya itu menunjukkan penggalan ayat, atau hanya semata-mata menarik nafas karena ayatnya panjang.

Perbedaan dalam menghitung jumlah ayat ini sama sekali tidak menodai Al-Quran. Kasusnya sama dengan perbedaan jumlah halaman mushaf dari berbagai versi percetakan. Ada mushfah yang tipis dan sedikit mengandung halaman, tapi juga ada mushfah yang tebal dan mengandung banyak halaman.

Yang membedakanya adalah ukuran font, jenis dan tata letak (lay out) halaman mushaf. Tidak ada ketetapan dari Nabi SAW bahwa Al-Quran itu harus dicetak dengan jumlah halaman tertentu.

Wallahu a”lam bishshawab, wassalamu ”alaikum warahmatullahi wabarakatuh,


BERAPA JUMLAH SEBENAR AYAT-AYAT AL-QURAN??

(MUSHAF AL-IMAM DI ZAMAN KHALIFAH UTHMAN R.A)


Baru sebentar tadi (1.25pm @ 8/1/2009), saya berada di gerai yang menjual buku berkaitan dengan dialog antara agama di perkArangan ITD, UIAM, Gombak. Selain daripada menjual buku-buku Harun Yahya dan Dialog di antara agama gerai itu juga menyediakan kuiz tentang al-Quran. Pelajar UIAM yang ingin menyertai kuiz itu dikehendaki mengisi borang kuiz yang mempunyai soalan-soalan berkaitan dengan al-Quran..

Di antara soalan yang dikemukakan ialah berapakah jumlah ayat-ayat al-Quran. Sedang saya membeli buku 10 most common questions asked by christians about Islam karangan Dr. Zakir Naik, tiba-tiba saya dengar perselisihan kecil di antara seorang pelajar dari Afrika dengan pelajar Malaysia yang menjaga gerai itu tentang jumlah sebenar ayat-ayat al-Quran. Pelajar Afrika itu mempertahankan hujahnya bahawa jumlah ayat al-Quran ialah 6666.

Melihat situasi ini, saya menegur pelajar Afrika tersebut dan menyatakan bahawa pendapatnya itu adalah salah dan tidak berasas sama sekali.. Setelah beberapa kali meyakinkannya, beliau masih berkeras mengatakan begitu..Lalu saya katakan kepadanya, brother, please check about the number in the last page of Mushaf Uthmani originated from Saudi.. It mentions everything there. Dia kemudiannya berlalu pergi.

Jikalau saya tanyakan kepada anda, kebiasaannya anda akan menjawab jawapan yang senada dengan pelajar tadi iaitu 6666. Jumlah ini sebenarnya tidak berasas sama sekali dan jika masih dipegang seoalah-olah kita akan menambah sebanyak lebihan 430 ayat lagi. Ini kerana jumlah sebenar menurut ulama Kufah ialah 6236.

Semasa belajar di Darul Quran dahulu, kami para pelajar Tahfiz telah menghabiskan masa selama satu semester untuk mempelajari Ilmu Fawasil yang secara khusus membicarakan tentang jumlah ayat-ayat al-Quran. Topik ini juga boleh diperolehi di dalam buku Ulum al-Quran. Tajuk Fawasil juga menjadi bahan kajian untuk latihan ilmiah tahun akhir saya semasa menuntut di Universiti Malaya dahulu (1997-2000).

Apa yang menyedihkan, ada sesetengah orang masih bermati-matian mempertahankan jumlah 6666 yang sudah sekian lama dipegangnya. Inilah yang boleh dikatakan sebagai khurafat pada al-Quran kerana sesetengah bangsa cukup mempercayai tuah sial pada nombor. Di dalam perbincangan Ilmu Fawasil, para ulama' yang membincangkan jumlah ayat-ayat al-Quran tidak bersepakat tentang berapa jumlah sebenar ayat-ayat al-Quran. Perselisihan ini berlaku kerana al-Quran pada zaman awalnya ditulis dengan teknologi penulisan yang cukup terhad tanpa baris, titik dan nombor ayat.

Pelengkapan kepada titik, baris datang kemudian (yang dikenali sebagai ilmu Dabt al-Quran). Begitu juga tentang jumlah ayat juga datang kemudian (dikenali sebagai Fawasil). Fawasil ini adalah kata banyak (plural) kepada Fasilah iaitu pemisah kerana topik utama ilmu ini ialah tentang bagaimana cara hendak meletakkan pemisah di antara ayat untuk dijadikan nombor ayat.

Ringkasnya, Ilmu Fawasil memainkan peranan tersendiri di dalam mengekalkan keaslian al-Quran sehingga ke hari ini. Oleh itu janganlah lagi kita berpegang kepada fakta yang sesat dan salah seperti pendapat yang masyhur di merata dunia Islam yang menyifatkan al-Quran mempounyai 6666 ayat.

Contoh bagaimana berleluasanya penggunaan fakata 6666 ialah;

1- Pengeluar capal nabi menarik perhatian pembeli muslim di Malaysia dengan mengatakan bahawa pengeluaran capal nabi itu terhad hanya kepada jumlah 6666 buah bersempena dengan jumlah ayat-ayat al-Quran.

2-Pengeluar air musaffa (air rawatan pinggan putih dan za'faran) di dalam segmen tajaan syarikatnya di radio IKIM telah mengatakan bahawa ayat-ayat al-Quran yang berjumlah 6666 sebenarnya mewakili sebanyak 6666 sendi-sendi di badan manusia.

2 Contoh di atas sudah cukup untuk menunjukkan bagaimana fakta salah ini telah disalahguna secara meluas untuk kepentingan peribadi sesetengah pihak. Oleh itu, menjadi tanggungjawab kita semua untuk memperbetukkabn kesilapan ini. Ingat betul-betul jumlahnya ialah 6236 bukan 6666...Sudah lama kita memeluk Islam, iaitu semenjak zaman Parameswara lagi, namun kita masih buta dengan al-Quran..Oleh itu, marilah kita sama-sama mendalami al-Quran di dalam segenap aspeknya seperti Tajwid, Tafsir, Ulum dan sebagainya.

Mari kita merebut janji nabi; Sebaik-baik kamu adalah orang yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya (Sahih al-Bukhari)

ANTI KHURAFAT PADA AL-QURAN

JUMLAH 6666, SELEPAS INI TANAM SAHAJALAH!

http://abdullahbukhari.blogspot.com/2009/01/berapa-jumlah-sebenar-ayat-ayat-al.html

informasi Al-Quran : yang fakta & yang ‘auta’…

Dalam Al-Quran, semua fakta yang dinyatakan benar belaka. Tiada lagi kebenaran lain selepas Al-Quran. Jika ada pun, ia dianggap kesesatan.

Malah ulama menyatakan, jika ada diantara kita yang ‘kondem’ 1 sahaja informasinya, iman anda dianggap sudah jatuh. Autoriti anda selaku muslim sudah tidak kredibel lagi.

Baiklah, kalau begitu, mengapa saya masih memilih tajuk ‘auta’ sedangkan saya sendiri berpendirian bahawa semua faktanya benar?

Begini. Saya dapati, ada beberapa kepercayaan tentang Al-Quran yang berlegar dalam masyarakat di mana ada diantara fakta ini kurang tepat. Maka tulisan kali ini akan membahaskanya secara terperinci.

Ini tidaklah bermakna ada ‘auta’ dalam info AL-Quran. Tidak sekali-kali. Sebenarnya, perkataan ‘auta’ itu saya petik dari tagline deejay 1 rancangan radio popular kita iaitu ‘FAKTA ATAU AUTA’, untuk menambah ‘seri’ tajuk.

Mari kita telusuri beberapa fakta & ‘auta’nya :

FAKTA ATAU AUTA 1 :

Masalah tentang cara membunyikan perkataan ‘Majreha’ dalam Surah Hud, ayat 41.

AUTA :

Ia telah dibunyikan secara kurang tepat dgn bunyi ‘RE’ – ‘x-ray’

FAKTA :

Sebenarnya, bunyi yang paling tepat bagi perkataan ini ialah ‘RE’ – ‘rehal’. Lihat penerangannya secara praktikal dalam video di bawah :



FAKTA ATAU AUTA 2 :

Bunyi huruf ‘Ro’ didalam Al-Quran.

AUTA :

Bunyi huruf ‘Ro’ dalam ayat-ayat Al-Quran dianggap sama semuanya.

FAKTA :

Sebenarnya, bunyi huruf ‘Ro’ dalam Al-Quran boleh berubah-ubah bunyinya, kadang-kala tebal dan kadang-kala nipis, bergantung kepada baris dan keadaannya. Untuk mengetahui bentuk-bentuk ‘Ro’ samada tebal atau nipis, anda boleh merujuk kepada buku tajwid atau bertalaqqi dengan Tuan guru Tajwid Mahir.

Tips untuk anda : jika ingin berlatih mengecam huruf ‘Ro’ tebal dan nipis dengan baik, saya sarankan anda baca surah ini : Surah Al-Qomar, juz 27. Keistimewaannya ialah : semua akhir ayat surah ini diakhiri dengan huruf RO!

FAKTA ATAU AUTA 3 :

3. Tulisan Al-Quran.

AUTA :

Menganggap tulisan Al-Quran sama sahaja satu dunia.

FAKTA :

Untuk makluman, Al-Quran yang selalu kita baca sekarang (bahkan hampir satu dunia) ditulis berdasarkan Qiraat Riwayat Hafs An’ Aasim. Tetapi sebenarnya, ada juga Al-Quran dicetak dengan Qiraat (cara bacaan) yang berbeza. Saya memiliki beberapa Al-Quran Qiraat lain tersebut seperti Al-Quran versi Qiraat Warash dll.

Memang Quran cetakan Qiraat berbeza ini memiliki beberapa perbezaan kecil dari sudut baris, tanda-tanda hukum tajwidnya serta beberapa tanda khusus lain. Perkara ini saya perlu ‘highlightkan’ kerana, saya pernah terdengar beberapa kes jemaah haji kita membaca Al-Quran yang mereka sangka ‘salah cetak’ atau ‘palsu’ di Masjidil Haram (kerana di sana banyak Al-Quran diwakafkan), sedangkan Al-Quran itu sebenarnya asli, cuma versi Qiraatnya berbeza.

FAKTA ATAU AUTA 4 :

Perbezaan pendapat tentang jumlah ayat Al-Quran.

AUTA :

Jumlah ayat Al-Quran ialah 6,666

FAKTA :

Jumlah sebenar ayat Al-Quran ialah 6,236, bukannya 6,666 seperti yang banyak tersebar dikalangan masyarakat. Jika anda masih tidak percaya, sila ambil kalkulator dan mula menambah jumlah ayat setiap surah. Mulakan dari fatihah hingga ke An-Naas dan anda akan dapati jumlahnya seperti yang saya bilang : 6,236!

Saya tidak tahu dari mana sumber ‘auta’ ini berasal. Jika ada mengetahuinya, jangan lupa untuk kongsikan infonya yea…

FAKTA ATAU AUTA 5 :

Salah sangka tentang ayat/surah terakhir diturunkan.

AUTA :

Ada juga diantara kita yang menyangka surah/ayat yang terakhir diturunkan kepada Rasulullah ialah surah An-Naas. Mereka berhujah ‘sebabnya surah An-Naas kan surah paling akhir kedudukannya dalam Al-Quran….’

FAKTA :

Memang benar, surah paling akhir kedudukannya dalam Al-Quran ialah surah An-Naas, tetapi ia tidak bermakna ia paling terakhir diturunkan. Menurut ulama, pendapat paling rajih tentang ayat terakhir diturunkan ialah ayat 281 surah Al-Baqarah.

ADA LAGI FAKTA & AUTA LAIN?

Ya, masih ada lagi beberapa fakta yang mengelirukan tentang Al-Quran. InsyaAllah sy akan menyenaraikannya pada kesempatan lain. Tetapi, jika anda menambah senarai yang ada, sila-silakan untuk kongsikannya di ruangan komentar di bawah.



4 Responses to “Informasi Al-Quran : yang fakta & yang ‘auta’…”

  1. miza says:

    assalam ustaz yg di hormati. mohon maaf jika saya menyinggung ust. pandangan saya jumlah ayat Quran 6666 adalah tepat kerana itu telah dikira semasa zaman para sahabat lagi. siapalah kita untuk mengatakan itu satu “auta” ia adalah amat keterlaluan cuma kita perlu belajar lgi untuk mendapatkan rahsia jumlah ayat itu kerana islam itu amat indah ada yg tersurat dan tersirat yg belum kita ketahui maka rahsia itulah yg perlu kta cari supaya apabila kita membaca Al-Quran ia cukup menjadi 6666 ayat sebagaimana yg di baca oleh para sahabat dan org-org yg telah mengetahui rahsianya sebelum kita…..insyallah. wassalam

    • Ustaz Asraff says:

      miza…jika benar anda kata 6666 itu dikira dari zaman sahabat lg, tlg berikan buktinya – dari kitab mana anda baca? ustaz mana yg beritahu anda?….tlg jgn percaya jika dari ‘hearsay’ sj…. fakta sy 6236 itu ada buktinya betul2 depan mata anda – Quran. tak caya cuba kira…dan quran itu pula resam uthmani – iaitu dari saidina uthman dan diiktiraf oleh 12,000 para sahabat….jika tak percaya, cuba buka kitab2 ulum quran, banyak yg mengesahkannya.. hmm…jgn lupa ye miza utk berikan bukti anda pula.

  2. aaa says:

    Jumlah sebenar ayat Al-Quran ialah 6,236 <<=== Oleh kerana terdapat qiraat yg berbeza, maka tentu lah jumlah ayat juga berbeza. Jika mengikut Hafs An’ Aasim jumlahnya mungkin begini, namun jika dikira mengikut qiraat lain….???

    • Ustaz Asraff says:

      benar, itu menurut qiraat hafs….tp jika menurut qiraat lain, atau resam lain pun, ia tak sampai bilangan itu – ini jumlah tepatnya :

      1. Pendapat pertama Ahli Madinah : 6217 ayat (diriwayatkan dari Nafi’)
      2. Pendapat kedua Ahli Madinah : 6214 ayat (diriwayatkan dari Syaibah bin Nasshoh) dan 6210 ayat (diriwayatkan dari Abu Ja’far bin AlQa’qa’)
      3. Pendapat Ahli Mekah : 6220 ayat (diriwayatkan dari Ibnu Khathir Al-makkiy)
      4. Pendapat Ahli Kufah : 6236 ayat (diriwayatkan dari Hamzah AzZayyat, Al-Kisaie dan Khalaf bin Hisyam)
      5. Pendapat Ahli Basrah : 6205 ayat (diriwayatkan dari ‘Aashim bin ‘Ajjaj Al-Jahdari)
      6. Pendapat Ahli Syam : 6226 ayat (diriwayatkan dari Yahya bin Harith Az-Zammari)

      bilangan yg kita guna (qiraat hafs) adalah berdasarkan kiraan ahli Kufah…Nak lebih detail lg (mengapa ia berbeza, bagaimana cara mereka mengira, siapa ulama yg disebutkan di atas), rujuk buku ni – Manahil ‘Irfan, oleh Syeikh Abdul Azim Az-Zurqani


Jumlah Ayat Al-Qur'an Sebenarnya 6236 Ayat .. !

Sering terdengar orang yang menyatakan bahwa jumlah ayat di dalam al-Qur'an adalah enam ribu, enam ratus, dan enam puluh enam (6,666).

Namun begitu, bukan semua yang enak didengar dan gampang diingat yang dikeluarkan dari mulut yang manis itu benar. Harus diperiksa terlebih dahulu sebelum menerimanya secara bulat-bulat. Apalagi kalau itu mengenai agama karena syaitan juga bisa berbuat demikian - "syaitan-syaitan daripada manusia dan jin, yang mewahyukan ucapan palsu yang indah-indah kepada satu sama lain, untuk menipu" (6:112).

Untuk mengetahui jumlah ayat Al-Qurnan sebanyak 6,666 itu benar atau tidak tidaklah susah.

Cukup ambil sebuah kalkulator dan sebuah kitab al-Qur'an. dimulai dari surah Al-Fatihah yang diakhiri dengan nomor 7. Itu adalah jumlah ayat dari surah tersebut. Kemudian lihat ke ujung surah 2 (al-Baqarah) dan disana terdapat angka 286. Selanjutnya surah demi surah, sampai ke surah terakhir, yaitu surah yang ke-114. Gabungkan semua angka itu, dan jumlah yang didapat adalah jumlah ayat-ayat al-Qur'an yang benar.

Di bawah ini terdapat hitungan surah-surah (menurut nomornya saja), jumlah ayat-ayatnya, dan jumlah semua ayat di dalam surah-surah tersebut atau jumlah semua ayat kitab al-Qur'an yang benar:

Surah:
1-5 ( 7 + 286 + 200 + 176 + 120 ) = 789
6-10 ( 165 + 206 + 75 + 129 + 109 ) = 684
11-15 ( 123 + 111 + 43 + 52 + 99 ) = 428
16-20 ( 128 + 111 + 110 + 98 + 135 ) = 582
21-25 ( 112 + 78 + 118 + 64 + 77 ) = 449
26-30 ( 227 + 93 + 88 + 69 + 60 ) = 537
31-35 ( 34 + 30 + 73 + 54 + 45 ) = 236
36-40 ( 83 + 182 + 88 + 75 + 85 ) = 513
41-45 ( 54 + 53 + 89 + 59 + 37 ) = 292
46-50 ( 35 + 38 + 29 + 18 + 45 ) = 165
51-55 ( 60 + 49 + 62 + 55 + 78 ) = 304
56-60 ( 96 + 29 + 22 + 24 + 13 ) = 184
61-65 ( 14 + 11 + 11 + 18 + 12 ) = 66
66-70 ( 12 + 30 + 52 + 52 + 44 ) = 190
71-75 ( 28 + 28 + 20 + 56 + 40 ) = 172
76-80 ( 31 + 50 + 40 + 46 + 42 ) = 209
81-85 ( 29 + 19 + 36 + 25 + 22 ) = 131
86-90 ( 17 + 19 + 26 + 30 + 20 ) = 112
91-95 ( 15 + 21 + 11 + 8 + 8 ) = 63
96-100 ( 19 + 5 + 8 + 8 + 11 ) = 51
101-105 ( 11 + 8 + 3 + 9 + 5 ) = 36
106-110 ( 4 + 7 + 3 + 6 + 3 ) = 23
111-114 ( 5 + 4 + 5 + 6 ) = 20
-----------------------------------------------------------
Jumlah seluruhnya = 6,236 ayat
-----------------------------------------------------------

Tiap-tiap surah, kecuali surah 9 (At-Taubah), bermula dengan "Bismillah." Akan tetapi hanya Bismillah yang pertama di dalam al-Qur'an, yaitu di surah 1 (Al-Fatihah) yang dihitung sebagai satu ayat. Itu sebabnya ia diberi nomor, yaitu nomor 1. Bismillah di surah lain yang berjumlah 112 semuanya tidak dihitung ataupun diberi nomor.

Andaikata bilangan 112 itu ditambahkan pada jumlah seluruh ayat 6,236 tadi, maka akan menjadi 6,348, namun tetap saja tidak sejumlah 6,666 yang keramat itu.

Selisih perbedaan antara kedua jumlah tersebut (236 dan 6,348) dengan 6,666 adalah 430 dan 318. Perbedaan yang cukup besar.

Di manakah tersimpan selisih ayat-ayat yang lain ?
Mungkin terdapat orang yang mempercayai ada unsur mistik pada nomor 6666 itu.

Karena tidak ada ayat Allah dari al-Qur'an yang tersembunyi. Tiada juga terdapat kebenaran pada kepercayaan yaitu hanya sebagian orang saja yang mengetahui rahasianya.

Ayat-ayat Allah di dalam al-Qur'an adalah jelas dan nyata untuk dibaca dan dijadikan petunjuk bagi semua lapisan manusia di dunia. Mereka diturunkan Allah sebagai bukti yang jelas lagi nyata atas kebenaran.

Masihkah kita masih percaya ayat Al-Qur'an itu 6666..??

sumber : dotproductions.wordpress.com

1 ulasan:

TST berkata...

Nombor 6666 itu mungkin terpengaruh dg dakyah Kristian / Yahudi kerana nombor 6666 adalah nombor yang bersimbolkan Lucifer / syaitan . Semoga berwaspada.