Ahad, 31 Julai 2011

BIASALAH MANUSIA NI....YANG BAIK DIKUARKAN ATAU DIUBAH2 JADI BAIK....YANG JAHAT BIASANYA DISOROKKAN ATAU TAK DILIHATKAN..KEADILANNYA DIAKHIRAT

Anak Kelantan diseru pulang mengundi PRU 13
Nazri Abdullah

PETALING JAYA, 30 Julai: Atas dasar tanggungjawab untuk mengekalkan kerajaan Islam, seluruh anak Kelantan di perantauan diseru untuk pulang ke negeri itu pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

Seruan itu dinyatakan Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika merasmikan Himpunan Anak Kelantan D'Perantauan yang berlangsung di Stadium MBPJ, Kelana Jaya di sini petang tadi.

Beliau yang juga Mursyidul Am PAS berkata, rakyat negeri itu perlu pulang mengundi walau di mana mereka berada dan dengan apa cara sekalipun.

"Kalau ada duit naik kapal terbang, kalau tidak naik kereta, kalau tak dapat juga naik bas.

"Saya tak boleh jamin nak bayar duit, kena tanya bendahari la, kalau ada kita bagi," katanya dihadapan kira-kira 2,000 anak-anak Kelantan yang hadir.

Turut hadir pada majlis perasmian itu kesemua ahli mesyuarat kerajaan negeri termasuk Timbalan Menteri Besar Datuk Ahmad Yaakob, Ahli-ahli parlimen dan Adun-adun Kelantan.

Selain mereka, wakil kerajaan negeri Selangor, Yaakob Sapari yang juga Exco Pembangunan Pertanian, Pengurusan Alam dan Usahawan negeri turut bersama.

Ketua Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (KITA), Datuk Zaid Ibrahim juga hadir pada majlis tersebut.

Mengulas lanjut, menteri besar Kelantan itu juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada anak-anak Kelantan di perantauan ekoran kepulangan mereka pada pilihan raya umum 2008.

Kepulangan mereka itu jelasnya telah membantu kemenangan PAS untuk terus memerintah negeri itu.

Mengimbau kembali sejarah empat tahun lalu, beliau berkata kedudukan PAS di Kelantan agak genting sebelum PRU 2008 apabila hanya berkelebihan satu kerusi berbanding BN iaitu 23 PAS dan 22 BN.

Bagaimanapun, kepulangan anak-anak Kelantan pada PRU 2008 itu telah menyebabkan PAS kembali memperteguh kedudukan dengan mendapat 38 kerusi.

Sehubungan itu, kepulangan anak-anak Kelantan pada PRU akan datang sangat-sangat diharapkan.

Tolak biometrik

Dalam pada itu beliau sekali lagi menegaskan menolak hasrat kerajaan menggunakan sistem biometrik pada PRU ke-13 akan datang.

Menurutnya sistem itu bukan sahaja diragui banyak pihak malah terdedah dengan manipulasi oleh pihak yang berkepentingan.

"Umno guna biometrik bagi orang luar (dapat kerakyatan) boleh mengundi. Orang Bangladesh pun boleh mengundi nanti.

"Ini bukti Umno yakin orang Melayu dah tolak dia. Kalau PM (perdana menteri) menang pilihan raya pun nanti, kita kata ini PM Bangladesh," katanya disambut ketawa hadirin.

Sistem biometrik yang digunapakai kepada warga asing juga tegasnya boleh mengancam rakyat negara ini dari sudut kerjaya mereka.

Ini kerana, kebanyakan majikan tentunya akan mengambil orang asing bekerja kerana gaji mereka lebih murah.

Oleh itu, beliau mahu kerajaan menilai semula cadangan itu ataupun kembali kepada tuntutan asal Bersih 2.0 iaitu menggunakan dakwat kekal bagi menghalang penipuan undi berganda dan undi hantu.

Sementara itu, Himpunan Anak Kelantan D'Perantauan yang berlangsung satu hari yang bermula jam 9 pagi tadi menyaksikan hampir 10,000 rakyat Kelantan berkunjung ke stadium itu.

Selain dapat bersemuka dengan anggota exco kerajaan negeri dan wakil rakyat yang lain, oarang ramai juga boleh mengenali lebih dekat anak syarikat di bawah kerajaan negeri yang turut serta mengadakan pameran mereka hari ini.

Hadirin juga turut dihidangkan nasi gulai kawah serta pelbagai buah-buahan tempatan yang rata-ratanya disumbang oleh anak-anak Kelantan sendiri.


Pemuda PAS sangkal video polis
Khairil Abdul Rahim
TEMERLOH, 30 Julai: Seorang pemuda tampil menyangkal video polis disiarkan sebuah televisyen yang menggambarkan Ahli Parlimen Batu, Tian Chua, membuat provokasi terhadap polis ketika perhimpunan Bersih 9 Julai lalu.

Anggota Unit Amal yang hanya mahu dikenali sebagai Lan, 30, mendakwa berada betul-betul di belakang Tian Chua bersama kira-kira 2,000 orang di KL Sentral ketika itu dan beliau sebenarnya sedang menyelamatkan diri daripada ditembak polis.

“Saya bertanggungjawab dengan kenyataan ini dan sanggup dipanggil jadi saksi jika diperlukan,” katanya ketika menemui Harakahdaily di sini.

Lan berkata, sebagai anggota Amal dari Pahang beliau ditugaskan untuk mengawal pemimpin di KL Sentral yang sedang membuat sidang media di Hotel Hilton untuk berarak ke Stadium merdeka.

Tambahnya, mereka menunggu pimpinan turun dari di Hotel Hilton, kira-kira pukul dua petang dan dianggap tempat yang paling strategik dan penting kerana menghimpunkan paling ramai pemimpin.

“Antara pimpinan yang ada di situ ialah Tuan Guru Haji Hadi Awang, Datuk Seri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah, Tian Chua, Khalid Samad, Dr Zul. Ambiga, Pak Samad dan AJK Bersih. Kami menanti pimpinan di KL Sentral dan saya lihat selepas itu entah dari mana datangnya, kurang lebih 2,000 orang anak muda mengelilingi pimpinan yang turun tadi.

“Lepas itu kami berarak masa itu tengah hujan renyai-renyai berhampiran terowong di situ. Sebenarnya kami ingin bergerak ke hadapan, tetapi FRU sudah menutup dan membuat provokasi dengan menembak gas pemedih mata kiri, kanan, depan dan belakang.

“Saya sendiri mendengar suara kuat seorang pegawai polis yang mengarahkan menembak gas pemedih mata tepat ke arah peserta, bukan seperti biasanya ditembak ke atas. Jelas tembakan itu untuk paling kurang mencederakan peserta jika tidak membunuh,” ceritanya.

Tambah Lan, oleh kerana kawasan tertutup dan polis menembak gas memedihkan mata jadi mereka terpaksa bertempiaran lari untuk menyelamatkan diri.

Katanya, polis pula gunakan taktik merempuh peserta perhimpunan dan membantai dengan belantan supaya rebah lalu memberkas mereka. Namun ada yang berjaya meloloskan diri, ada yang melarikan diri ke kawasan pembinaan dan patah balik ke dalam kompleks KL Sentral.

“Dengan mata yang kabur kerana dilepaskan bom asap oleh polis, saya lihat seperti kiamat kecil. Depan mata saya lihat, Pak Samad terbaring, Khalid Samad berdarah kepala. Masa itu juga saya lihat pembantu Anwar, Fayaad tercedera.

“Saya bersama Pemuda Amal untuk menyelamatkan diri daripada polis yang mengejar untuk memberkas kami, terpaksa masuk semula ke dalam kompleks untuk menyorok. Jadi tidak langsung provokasi kami kepada polis, yang ada ialah untuk menyelamatkan diri termasuk Tian Chua,” ujarnya.

Lan menganggap di KL Sentral tempat paling teruk menerima tindakan keras daripada polis dan paling ramai anggota keselamatan yang lengkap dengan trak serta kenderaan lain kerana di situ paling ramai pemimpin Bersih.

“Tapi kami tidak pernah merasa serik dengan hambatan dan rintangan yang berlaku, bahkan jika dipanggil untuk memperjuangkan hak-hak rakyat seperti Bersih, saya bersedia untuk turun lagi ke Kuala Lumpur,” katanya bersemangat.


Lynas: Jangan nak untung, rakyat tergadai
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 30 Julai: Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) mendesak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri menghentikan segera projek pembinaan loji Lynas di Gebeng.

SMM yang menubuhkan Gerakan Mahasiswa Selamatkan Rakyat (GMSR) khusus untuk membawa isu ini menuntut kerajaan agar mempamerkan keseriusan dalam isu Lynas dengan meletakkan kepentingan rakyat sebagai keutamaan berbanding ekonomi dan teknologi.

Pengerusi GMSR, Mohd Ramzulnasri Kamarusaman berkata, pihaknya menyokong penuh pendirian penduduk Gebeng yang menolak loji memproses nadir bumi tersebut.

Mengulas lanjut beliau berkata,hasil kaji selidik yang dibuat dalam Jelajah Mahasiswa di Gebeng pada 25 dan 26 Jun lalu, didapati hampir 99 peratus daripada 400 responden yang ditemui menolak pembinaan loji Lynas di tempat mereka.

"Walaupun pihak Lynas telah memberi penjelasan demi penjelasan berhubung konflik yang berlaku namun mahasiswa berpendirian untuk mendahulukan rakyat kerana keselamatan mereka dan kesihatan mereka merupakan perkara yang sangat penting untuk diambil kira," katanya pada sidang media di hadapan bangunan Maju Junction, dekat sini hari ini.

Selain itu SMM turut menyeru badan-badan bukan kerajaan (NGO) agar turut sama memberi fokus dalam konflik ini.

"Seperti mana banyak NGO boleh bersatu dalam tuntutan Bersih 2.0 sehingga mampu mencetuskan gelombang perubahan, maka rakyat Gebeng juga perlu diberikan perhatian yang sama," katanya.

Tambahnya, anak muda turut seharusnya turut serta memperjuangkan hak rakyat gebeng untuk mendapat kembali kesejahteraan hidup mereka.

"Bagi mahasiswa adalah tidak keterlaluan jika rakyat memohon untuk sebuah Suruhanjaya Diraja ditubuhkan bagi menyiasat isu ini kerana isu keselamatan tidak kurang pentingnya berbanding isu lain yang melanda negara," katanya.

Sementara itu, Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Abd Razab berkata, mahasiswa tidak akan berdiam diri selagi kerajaan tidak mendengar rintihan hati rakyat.

"Ini bukan aksi kita yang terakhir,kita akan terus bersuara dan menjalankan program-program penerangan sehingga projek ini dihentikan

"Mahasiswa memang sentiasa berhubung dengan NGO seperti Save Malaysia dan Badar untuk membincangkan perkembangan lanjut," katanya.

Terdahulu, mereka seramai 15 orang menemui orang ramai disekitar bandaraya bagi bagi memberi penerangan berkenaan isu Lynas.

Mereka mengedarkan risalah khas berhubung isu ini dan berkongsi pandangan dengan masyarakat mengenai isu-isu setempat mahupun nasional yang menimpa masyarakat termasuklah isu-isu terkini seperti isu Bersih 2.0 dan penggunaan biometrik dalam pilihan raya akan datang.

Ditanya respons orang ramai berhubung isu yang dijelaskan mereka, Ramzulnasri berkata rata-rata mereka yang ditemui tidak tahu tentang isu Lynas.

"Majoriti orang ramai yang kami temui tadi tidak tahu apa itu Lynas apatah lagi nasib penduduk Gebeng setelah kilang itu dibina.

"Melihat kepada respons mereka tadi,adalah menjadi tanggungjawab kami untuk terus menerangkan isu ini hingga rakyat faham," katanya.

Mereka bergerak daripada stesen transit aliran ringan (LRT) Masjid Jamek ke sekitar Jalan Tun Razak dan pusat membeli belah Sogo.

Ianya merupakan program kedua selepas jelajah ke Gebeng Jun lalu yang menyaksikan Shukri dan seorang lagi anggota GMSR ditahan polis.


Umno gagal tunjuk teladan Islam
Fakhri Ali

SUNGAI PETANI, 30 Julai: Umno yang selama ini mendakwa kononnya sebagai sebuah parti yang memperjuangkan Islam sebenarnya, gagal dalam merealisasikan hasrat menggunung mereka untuk memperjuangkan Islam.

Walaupun telah begitu lama mentadbir negara, slogan Islam yang diperjuangkan oleh mereka menjadi nostalgia dan kenangan kerana tidak berjaya untuk mempraktikkan apa yang dilaungkan sejak menerajui kepimpinan negara.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, berkata demikian ketika berucap di hadapan ribuan hadirin yang membanjiri padang awam, Taman Bandar Baharu, Sungei Lalang, di sini malam tadi.

Menurut beliau lagi, Umno tidak menjadikan parti mereka sebagai sebuah parti contoh yang boleh diteladani dalam memberi kefahaman kepada bukan Islam.

"Umno juga gagal untuk meyakini rakan mereka seperti MCA, Gerakan, MIC, PBS dan komponen bukan Islam yang lain untuk memahami konsep Islam yang dibawa oleh mereka.

"Apabila PAS cuba menyatakan kebenaran dengan menunjukkan teladan yang baik dan menjadi tuntutan syariat, Umno akan menentang walaupun mengetahui kebenaran yang ada, " ujarnya lagi.

Beliau juga berkata, dalam tempoh singkat pemerintahan PAS dan PR di Kedah, usaha bagi mengekang maksiat dan kebatilan turut dibantah oleh Umno dan BN.

"Kenapa semasa PR perintah, hendak sekat umat Islam dari melakukan maksiat di tempat-tempat hiburan atau melalaikan, Umno yang didakwa memahami Islam, hendak menyekat usaha yang menjadi tuntutan ini.

"Sepatutnya Umno yang meluluskan enakmen hiburan tersebut pada tahun 1997 semasa memerintah dulu, menyokong untuk kebaikan umat Islam sendiri, bukannya menentang.

"Soal agama tidak harus dipolitikkan demi fahaman sempit yang menunjukkan kedangkalan ilmu dan kefahaman Islam yang sebenarnya," tambahnya lagi.

Jelasnya lagi, PAS adalah sebuah parti yang mampu untuk mengorak langkah membawa perubahan dalam pilihan raya umum yang akan datang, bukan saja kepada seluruh rakyat negara ini, malah mampu membawa reformasi dalam sistem pemerintahan negara.


Tiada ulasan: