Isnin, 28 Februari 2011

JANGAN SAMPAI...RAKYAT LAPAR...ORANG LAIN KENYANG...MASALAH YG ADA TAK DAPAT DIBENDUNG...NAK TAMBAH LAGI...YG UNTUNG PEMBAWA MASUK....

Kerajaan lulus kemasukan 45,000 pekerja asing
Feb 27, 11 4:38pm

Kerajaan bersetuju meluluskan kemasukan 45,000 pekerja asing, kebanyakannya dari India, bagi memenuhi permintaan 13 sektor perniagaan kecil di negara ini, kata Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam, hari ini.

NONEBeliau berkata, kelulusan itu dibuat selepas kerajaan melihat masalah dihadapi sektor berkenaan seperti restoran, kedai runcit, dan industri tekstil yang kesukaran mendapatkan pekerja tempatan."Mereka telah membuat permohonan kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Razak) dan pihak saya melalui Gabungan Dewan Perusahaan dan Perindustrian India Malaysia (MAICCI) di mana mereka minta kerajaan meluluskan 90,000 pekerja asing.

"Tapi selepas berbincang, buat sementara waktu ini kerajaan bersetuju untuk meluluskan kemasukan 45,000 pekerja," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menghadiri majlis perasmian Wisma Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (PRIMAS) oleh bekas presiden MIC, Datuk Seri Samy Vellu di Kuala Lumpur.

Subramaniam berkata, pekerja itu akan diagihkan mengikut 13 sektor perniagaan itu yang dijangka dibuat dalam tempoh sebulan.

Wisma PRIMAS enam tingkat di Jalan Dato' Haji Eusoff di Kuala Lumpur, telah diubahsuai dengan menyediakan pelbagai kemudahan dan prasarana yang menelan kos RM3 juta.

Selain menjadi pusat pengurusan untuk pembangunan persatuan itu, wisma tersebut turut menempatkan Pusat Latihan Kemahiran PRIMAS untuk melatih pekerja-pekerja restoran dari persatuan itu.

- Bernama


KM Melaka: Ok bagi utamakan penyokong BN
Aidila Razak
Feb 27, 11
10:14pm


Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata kerajaan negeri pimpinannya akan terus memberi keutamaan bantuan kepada penyokong BN.

"Jika ada orang minta bantuan cari kerja, saya akan berinya kepada penyokong BN, perkara yang sama jika rakyat minta jalan-jalan dibina.

threats, gratitude and goodies in Merlimau"Ini perkara biasa kerana kebajikan bermula di rumah,” kata Mohd Ali sambil tersenyum sinis.

Namun, beliau menjelaskan falsafah pegangannya itu tidak membabitkan golongan miskin dan yang memerlukan kerana mendakwa kerajaan negeri pimpinannya tidak mendiskriminasi berdasarkan kecondongan politik rakyat.

"Apabila memabbitkan rumah kos rendah atau agihan makanan, kita tidak diskriminasi... Umno ikhlas (memberi bantuan) dan Allah membantu mereka yang membantu orang lain.

"Rakyat akan sokong orang yang menolong mereka,” katanya hari ini.

threats, gratitude and goodies in MerlimauMalam semalam, Mohd Ali pada ceramahnya di hadapan kira-kira 100 orang di Kampung Lipat Kajang, Merlimau berkata beliau tidak mungkin dapat bekerja keras jika penduduk mengundi calon PAS, Yuhaizad Abdullah pada pilihan raya kecil Merlimau, 6 Mac ini.

Beliau juga mengingatkan penduduk bukan Islam bahawa beliau adalah orang yang bertanggungjawab mengazetkan sebidang tanah untuk dibina sebuah kuil dan mereka seharusnya berterimakasih kepadanya.

merlimau 270211 dondang sayang at rumah penghulu mat natarDitanya mengapa BN mengungkitkan soal itu, Mohd Ali berkata, apabila budi ditaburkan, mereka yang menerimanya wajar berterima kasih.

“Adalah menjadikan tanggung jawab kerajaan dan hak rakyat untuk dijaga dan apabila ibu bapa menolong kita, kita patut ucapkan terima kasih,” katanya.



Najib lulus RM10 juta bagi pembangunan Kerdau
Feb 27, 11 10:25pm


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan peruntukan hampir RM10 juta bagi projek pembangunan rakyat di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau, di Temereloh.

Projek berkenaan ialah menaiktaraf pam di loji air Batu Sawar dan mengganti paip dari Rumpun Makmur ke Kampung Kerai yang bernilai RM9.25 juta.

najib visit kerdau 270211 03Selain itu, beliau turut mengumumkan projek membina dewan terbuka yang mengandungi gelanggang serbaguna bagi masyarakat Cina di Kampung Sri Kerdau, bernilai RM400,000, membina kuil bagi masyarakat India (RM100,000) dan Balai Bomba sukarela (RM150,000).

Dalam pada itu, Perdana Menteri menegaskan bahawa semua projek berkenaan bukan untuk memancing undi, sebaliknya menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memberi keselesaan kepada rakyat.
"Lampu jalan, rumah kos rendah dan ini semua saya tak mahu cakap lagi, nanti akan ada orang kata saya nak membeli undi pula. Sebelum ini, saya pernah berjanji saya akan menjadi Perdana Menteri untuk semua kaum dan inilah buktinya," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di dua majlis berasingan di majlis ramah mesra bersama penduduk Batu Sawar dan ramah mesra bersama masyarakat Cina, India dan Orang Asli di Kampung Baru Kerdau di Temerloh, hari ini.

najib visit kerdau 270211 02Katanya, kerajaan BN sentiasa melakukan projek bagi pembangunan dan keselesaan rakyat sejak merdeka walaupun kepimpinannya silih berganti.

Sementara itu, Najib juga mengajak rakyat untuk melihat apa yang didakwanya sebagi keretakan yang dialami Pakatan Rakyat.

Katanya, adalah tidak wajar untuk mempercayai Pakatan Rakyat kerana mereka ini bukan satu parti yang kukuh untuk mentadbir negara dengan baik.

"Parti pembangkang ini, dia main sandiwara politik. Dia tak ada satu ikatan ideologi yang konkrit sebenarnya. Tengok sahajalah mereka nak tubuh kabinet bayangan pun sampai sekarang pun tak boleh tubuh.

"Dia (Pakatan Rakyat) tak berani nak beri jawatan antara dia. Siapa nak jadi Menteri Kewangan, siapa nak jadi Menteri Pelajaran, (dan) dalam pembangkang pun tak ada kesepakatan. Mereka ini satu sahaja, nak jatuhkan BN," katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: