Ahad, 20 Februari 2011

APALAH SANGAT KEPENTINGAN DUNIA NI...SANGGUP MENGADU DOMBA...YANG RASIKO SANGAT TINGGI MASUK NERAKA...PAYAH JIKA DAKWAAN DIMAHSYAR TAK DIAMBIL KIRA...

Seorang calon wanita pro-M UM dilapor hilang
Abdul Rahim Sabri
Feb 20, 11
5:35pm

Dua laporan polis dibuat ekoran kehilangan seorang calon pro-Mahasiwa (pro-M) Universiti Malaya (UM) yang bertanding kerusi umum dalam pilihan raya kampus yang akan berlangsung berlangsung esok.

masturah abu bakarKehilangan calon wanita tersebut - Masturah Abu Bakar - dilaporkan oleh seorang rakannya, Nurhanis Wahidah Mohd Mansor, di balai polis Pantai, jam 12.20 tengah malam tadi.

Dalam laporannya itu, Nurhanis berkata pada jam 4.15 petang semalam, dia bersama Masturah, 22, berkempen di blok pangsapuri Pantai Permai, Pantai Dalam - yang menjadi tempat penginapan luar pelajar UM.

Katanya, ketika merada berada di antara blok D dan blok E pangsapuri tersebut, Masturah memberitahunya yang dia hendak pergi membeli tambahan kredit telefon dan memintanya menunggu di blok E.

Menurut laporan polis itu lagi, Nurhanis berkata, selepas lama menunggu, Masturah tidak muncul dan dia cuba menghubungi rakannya itu tetapi gagal.

universiti malaya pro m students pc on missing candidate 200211 1Selepas enam jam mencari bersama penduduk di situ, dan masih gagal menemui Masturah, Nurhanis membuat laporan polis pada jam 12.20 tengah malam tadi.

Dalam laporan polis itu juga, Nurhanis memberitahu bahawa seorang lagi rakannya telah menghubungi keluarga Masturah selepas insiden itu berlaku.

"Semasa kawan saya keluar, (dia) berpakaian baju kurung batik warna hijau merah jambu, bertudung warna merah jambu, kulit berwarna sawo matang bercermin mata, tinggi lebih kurang 173 (cm), berkot labuh warna hitam berkasut sandal berwarna putih," laporan polis itu dipetik.

Laporan polis itu juga menyebut bahawa sebelum itu, Masturah telah menerima kiriman SMS daripada seseorang yang tidak dikenali yang memberi amaran yang berbunyi "woi celaka jg sikit perangai kau, siapla kau lepas ni. Kau ingat kau bagus sangat".

Sehubungan itu, Nurhanis membuat laporan polis kerana "takut" tentang keselamatan Masturah di kemudian hari.

Sementara itu, wakil calon Masturah - Rohayu Rosli - pula membuat satu lagi laporan polis di balai yang sama pada jam 11.40 pagi tadi selepas menerima panggilan telefon yang mengugutnya supaya jangan membuat laporan polis berhubung kehilangan Masturah.

Salinan dua laporan polis tersebut diedarkan pada wartawan dalam sidang akhbar oleh sekumpulan pelajar pro-M yang diketuai oleh pengerusi pro-M UM, Farid Jalpah di depan Dewan Tuanku Canselor UM petang ini.

Dalam sidang media, Farid mendesak pentadbiran UM agar bertanggungjawab di atas kehilangan Masturah kerana penetapan tarikh kempen yang ditentukan pada hujung minggu bermula 18 Februari hingga 20 Februari.

Ini kerana katanya, penetapan tarikh itu menyukarkan proses berkempen disebabkan hampir semua pelajar universiti tidak berada di kampus, malah sebelum ini desakan pro-M meminta agar masa kempen ini diubah juga tidak dilayan.

Dakwanya, hampir seluruh kolej kediaman mengadakan sekatan kepada calon pro-M untuk berkempen dan pelajar yang mengakui diri mereka ahli jawatankuasa kolej turut didakwa menyekat kemasukan orang luar termasuk tempoh berkempen selama 10 minit.

"Oleh hal demikian, calon-calon pro-Mahasiswa mengambil inisiatif untuk menjalankan sesi ziarah ke luar kampus.

"Rentetan penetapan syarat-syarat yang dilakukan oleh ahli jawatankuasa induk inilah memaksa para calon menjalankan sesi ziarah diluar yang secara jelas tidak menjamin keselamatan para calon," katanya.

Farid juga menuntut agar pihak universiti menunda pilihan raya kampus sehingga Masturah yang juga pelajar Akademi Pengajian Islam UM ditemui semula.

Ketika ditemui pemberita selepas sidang media itu, Farid berkata pihak universiti juga turut dimaklumkan berhubung kehilangan Masturah.

Sehingga selesai sidang akhbar tersebut kira-kira jam 5.15 petang tadi, Farid memberitahu pemberita bahawa pihaknya masih belum menerima apa-apa perkembangan berhubung kehilangan Masturah.

UM adalah antara lima universiti utama yang akan mengadakan pilihan raya kampusnya esok.


Pemimpin HRP ditangkap di forum anti-Interlok
Feb 20, 11 1:00pm


Tujuh pemimpin dan aktivis Parti Hak Asasi Manusia (HRP) ditangkap awal hari ini semasa forum mengenai novel kontroversi 'Interlok' di Lunas, Kedah.

police arrest human rights party activist in interlok forum 200211 2Menurut mesej teks dari setiausaha agung penaja HRP, P Uthayakumar, mereka termasuk presiden HRP, W Sambulingam dan timbalan ketua HRP Kedah, P Muniandy.

Yang lainnya termasuk aktivis HRP - R Ramu, MS Maniam, S Dass, D Raja dan CF Mani.

Uthayakumar berkata parti juga menjangka tangkapan yang sama dibuat di satu lagi forum yang dijadual diadakan di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Pihak polis, tambah Uthayakumar, telah memasang notis akan menangkap mereka yang menghadiri forum tersebut.

Sementara itu, ketua penerangan HRP, S Jayathas, ketujuh-tujuh mereka telah dibawa ke balai polis daerah Kulim.

Polis, kata Jayathas dalam lamanweb kumpulan itu berkata, telah menyatakan bahawa forum itu diadakan secara haram selepas permohonan untuk mendapatkan permit ditolak.

Forum tersebut adalah sebahagian daripada kempen HRP, dengan acara kemuncaknya merupakan perarakan pada 27 Februari ini, bagi menentang rasis dan novel Interlok.

Interlok, yang ditulis oleh sasterawan negara, Abdullah Hussain, telah didakwa mengandungi unsur-unsur rasis.

hindraf feb 27 march against interlok 030211 poster

Sementara itu, ketika dihubungi, Uthayakumar berkata, polis di balai

Kulim sedang cuba mengulangi usaha yang dilakukan minggu lalu untuk merampas baju-T oren yang dipakai oleh aktivis HRP sebagai syarat pembebasan mereka.

"Mereka kata jika aktivis HRP tidak menyerahkan baju itu, mereka akan ditahan di lokap selama tujuh hari," katanya.

"Tapi kita tidak akan menyerah baju itu. Mereka telah menjadi (seperti) suci kepada kami," tambahnya.

Uthayakumar, yang juga penasihat undang-undang Hindraf, berkata sedangkan ribuan anggota Pemuda PAS berkumpul di Kota Sarang Semut di Kedah tanpa terganggu oleh polis.

Tegasnya, tidak seorang pun aktivis atau anggota NGO dan parti yang diarahkan supaya menyerahkan kopiah atau baju mereka



Utusan didakwa manipulasi lagi ucapan Nik Aziz
Feb 20, 11 6:42pm


Pejabat Menteri Besar Kelantan mendakwa bahawa Mingguan Malaysia memanipulasikan sebahagian kenyataan Datuk Nik Aziz Nik Mat dengan mendakwa beliau "akhirnya mengubah nada mengakui bahawa perjuangan terhadap masyarakat Melayu perlu diutamakan".

Setiausaha akhbarnya, Ahmad Fadhli Shaari menyifatkan laporan bertajuk 'Nik Aziz ubah nada' sebagai satu bentuk fitnah secara sistematik dengan memanipulasikan sebahagian kenyataan mursyidul am PAS itu, "demi mencapai tujuan politik murahan seperti biasa yang dimainkan oleh akhbar lidah Umno itu".

Katanya, akhbar tersebut sekali lagi menggadai prinsip dan etika kewartawanan yang bersifat profesional dan terus merendahkan martabat menjadi ejen fitnah dan propaganda murahan.

Mingguan Malaysia - edisi mingguan Utusan - melaporkan Nik Aziz terpaksa mengakui bahawa perjuangan terhadap masyarakat Melayu perlu diutamakan memandangkan statusnya sebagai bangsa pribumi di negara ini.

Akhbar itu juga melaporkan bahawa perubahan pendirian itu dipercayai ekoran kebimbangan PAS terhadap penurunan sokongan masyarakat Melayu yang kian ketara dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

pas convention shah alam 190211 nik abdul aziz nik mat at podiumAhmad Fadhli menjelaskan bahawa laporan tersebut merujuk kepada
ucapan Nik Aziz ketika merasmikan Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa - Jimanan PAS, yang bertempat di Auditorium Dewan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) semalam.

Sebenarnya, tegas beliau, mursyidul am PAS itu merujuk kepada tanggungjawab untuk menyebarkan dakwah yang perlu diutamakan kepada orang Melayu yang sudah menerima Islam terlebih dahulu sebelum bangsa-bangsa lain.

Menurut Ahmad Fadhli, petikan teks ucapan Nik Aziz yang menyebut tentang perkara tersebut adalah seperti berikut: “Bagi PAS, Melayu perlu diutamakan dalam agenda dakwah pada hari ini kerana mereka merupakan bangsa yang terdahulu menerima Islam di Tanah Melayu ini".

"Permainan akhbar Mingguan Malaysia boleh dilihat apabila hanya melaporkan kata-kata beliau seperti berikut: "Bagi Pas, orang Melayu perlu diutamakan dalam perjuangan kerana ia adalah kaum terdahulu," katanya ketika berucap merasmikan Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa: Jaminan Pas di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) di sini hari ini.”

Oleh yang demikian, tegas Ahmad Fadhli, tidak timbul soal Nik Aziz mengubah nada kerana apa yang diucapkan oleh beliau ialah dalam konteks dakwah bukan dalam konteks hak istimewa pribumi.

Menurutnya, menteri besar Kelantan itu sentiasa mendukung perlembagaan Malaysia yang telah menjamin hak-hak istimewa orang Melayu, namun tidak menjadikan isu itu sebagai alat untuk menarik sokongan orang Melayu seperti Umno yang menurutnya mempergunakannya untuk kepentingan politik.

Justeru, Ahmad Fadhli berharap akhbar tersebut tidak mengambil kesempatan untuk memutarbelitkan sebarang laporan selepas ini dan berharap kerjasama dan hubungan baik akhbar tersebut dengan pejabat menteri besar Kelantan boleh diteruskan tanpa sebarang masalah.


'Jangan abaikan kuasa pelajar'
Feb 20, 11 8:01pm


Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifuddin Abdullah hari ini menjadi
antara orang yang pertama dalam kerajaan BN yang mengingatkan supaya diambil iktibar daripada apa yang berlaku di Mesir dan Tunisia.

NONEJika pihak berkuasa menekan suara golongan muda - sedang mereka
mereka dapat mengikuti perkembangan politik di seluruh dunia - Saifuddin (kanan) berkata, tenaga mereka yang tidak dapat dibendung, akan hanya melimpah ke jalanan.

Senario pertama telah berkali-kali berlaku apabila mahasiswa
berdemonstrasi berhubung hak mereka terhadap pilihan raya kampus yang bebas dan adil.

Manakala minggu lalu, seratusan mahasiswa Universiti Malaya (UM) memecahkan pintu pejabat timbalan naib canselor kerana membantah penolakan calon daripada bertanding dalam pilihan raya kampus esok.

Dalam wawancara melalui emel dengan Malaysiakini, Saifuddin mengakui bahawa mahasiswa mahu suara mereka didengar.

"Ini adalah hak asas dan sejagat. Pihak berkuasa harus melayani hak pelajar. Jika pihak berkuasa menafikan hak-hak ini, maka pihak berkuasa tidak seharusnya menyalahkan pelajar jika mereka bertindak dengan cara yang boleh dradikal, dan sebagainya," kata Saifuddin.



S'gor MB sahkan bincang rombakan exco
Feb 20, 11 1:13pm


Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengesahkan hari ini bahawa beliau telah mengadakan perbincangan dengan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat di negeri itu mengenai kemungkinan merombak barisan exco kerajaan negeri.

Bercakap kepada media di Bandar Tasek Selatan, Khalid berkata, perbincangan diadakan bagi "mengukuhkan lagi pentadbiran kerajaan Selangor".

Beliau bagaimanapun, enggan menyatakan butiran mengenai perbincangan yang diadakan itu.

"Tapi apa (yang kita) mahu lakukan atau tidak (lakukan), kita belum putuskan," katanya ketika ditanya mengenai laporan yang menyebut beliau telah menemui wakil rakyat Pakatan di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor untuk membincangkan rombakan exco.

Khalid dilaporkan berdepan dengan tekanan untuk membuat rombakan tersebut kerana menghadapi masalah dengan anggota exco tertentu.

Ini adalah pertama Khalid membayangkan mengenai rombakan tersebut walaupun khabar angin mengenainya bertiup sejak awal tahun ini.

Tiada ulasan: