Rabu, 23 Februari 2011

ELOK LETAK JAWATAN....ABIS CERITA....NEGERI ATAU NEGARA BUKAN KITA YANG PUNYA...SENDIRI MAU INGATLAH...

DUNIA

Gaddafi arah bedil penduduk di Libya


GAMBAR yang disiarkan stesen televisyen Al-Arabiya semalammenunjukkan Muammar Gaddafi memegang payungdi kediamannya di Libya.


TRIPOLI - Pemerintah Libya, Muammar Gaddafi menggunakan kereta kebal, helikopter dan jet pejuang untuk memerangi tunjuk perasaan rakyat yang menentang pemerintahannya, kata beberapa saksi semalam.

Tindakan tersebut dilakukan selepas pemimpin berkenaan yang memerintah Libya selama 40 tahun menafikan beliau meninggalkan negara itu dengan berlepas ke Venezuela.

Imej beliau muncul di televisyen selepas terdapat spekulasi beliau telah melarikan diri ke Venezuela.

Presiden Venezuela, Hugo Chavez mempunyai hubungan rapat dengan Gaddafi.

Gaddafi turut berucap di televisyen bahawa beliau akan berjuang sehingga mati menentang para penunjuk perasaan.

Sementara itu, kawasan timur Libya sudah jatuh ditangan para penunjuk perasaan yang menuntut beliau berundur kerana tidak puas hati dengan pemerintahannya.

Menurut beberapa askar kepada agensi berita Reuters, bandar Tobruk di timur negara ini dikuasai oleh penunjuk perasaan.

Para penduduk Tobruk juga menyatakan bandar berkenaan sudah berada dalam tangan para penunjuk perasaan sejak tiga hari lalu.

Menurut beberapa pertubuhan hak asasi manusia, sekurang-kurangnya 233 orang terbunuh sejak penentangan rakyat terhadap Gaddafi tercetus seminggu lalu.

Gaddafi sudah memerintah selama hampir 42 tahun dan beliau berkuasa menerusi rampasan kuasa aman semasa pemerintah Libya, Raja Idris mendapatkan rawatan perubatan di luar negara. - Agensi


Askar digesa bunuh Gaddafi



BERSEMANGAT...penunjuk  perasaan mengibarkan bendera besar negara itu di atas sebuah bangunan di bandar Tobruk, semalam.
BERSEMANGAT...penunjuk perasaan mengibarkan bendera besar negara itu di atas sebuah bangunan di bandar Tobruk, semalam.

DOHA: Ulama berpengaruh, Yusuf al-Qara-dawi semalam mengeluarkan fatwa menggesa mana-mana anggota tentera Libya supaya menembak mati pemimpin Libya, Muammar Gaddafi.

“Sesiapa di kalangan tentera Libya yang boleh melepaskan tembakan terhadap Gaddafi sepatutnya bertindak demikian,” kata ulama kelahiran Mesir itu yang berpusat di Qatar kepada televisyen Al-Jazeera.


Yusuf juga memberitahu tentera Libya supaya tidak mematuhi arahan menembak orang awam negara itu. serta mendesak duta Libya di seluruh dunia memutuskan hubungan dengan rejim Gaddafi.

Terkenal di Timur Tengah kerana fatwanya yang kadang kala mencetuskan kontroversi, Yusuf mempunyai status selebriti di dunia Arab kerana ceramahnya menerusi televisyen Al-Jazeera.


Beliau sebelum ini mempertahankan keganasan yang dilakukan beberapa kumpulan Islam.


Barat menuduh ulama itu menyokong keganasan kerana menyokong serangan berani mati rakyat Palestin di Israel.

Britain dan Amerika Syarikat enggan mengeluarkan visa untuk membolehkan beliau memasuki negara itu.


Yusuf yang juga pemimpin spiritual Ikhwanul Muslimin di Mesir dan sudah sekian lama menetap di Qatar, mengetuai Kesatuan Ulama Islam Antarabangsa. - AFP


TV sangkal laporan pembunuhan


TRIPOLI: Televisyen Libya semalam menyangkal dakwaan pasukan keselamatan negara itu membunuh penunjuk perasaan sambil menyifatkannya sebagai pembohongan.

Penafian itu dibuat sejurus selepas pemimpin negara itu, Muammar Gaddafi muncul di kaca televisyen, buat kali pertama sejak revolusi bermula.


“Mereka mendakwa berlaku pembunuhan beramai-ramai di beberapa bandar dan kawasan kediaman di Libya. “Kita perlu menentang khabar angin dan pembohongan ini yang menjadi sebahagian daripada perang psikologi,” lapor saluran televisyen Al-Jamahiriya Dua.

“Khabar angin itu bertujuah memusnahkan semangat anda, kestabilan anda dan kemewahan anda,” tambahnya.


Saksi sebelum ini mendakwa berlaku beberapa pembunuhan beramai-ramai di beberapa bandar selepas saluran televisyen milik kerajaan mengumumkan pasukan keselamatan melancarkan serangan terhadap ‘sarang pengganas.’ Dalam pada itu, Gaddafi, 68, muncul di televisyen lewat semalam untuk menafikan khabar angin kononnya beliau sudah meninggalkan negara Afrika Utara itu. - AFP


Misteri suara tangisan dari dalam kubur


KUBUR Desi Tri menjadi tumpuan ramai di Prumpung, Jatinegara, Jakarta Timur semalam.


JAKARTA - Penduduk di Prumpung, Jatinegara, Jakarta Timur mengerumuni sebuah kubur yang dikatakan mengeluarkan suara seperti orang menangis, lapor akhbar dalam talian Tribunnews.com semalam.

Kubur itu yang menempatkan jenazah seorang remaja perempuan di Prumpung, Desi Tri yang berusia 15 tahun itu menjadi tumpuan orang ramai sejak pagi semalam.

Desi meninggal dunia pada 18 Februari lalu kerana sejenis penyakit.

Menurut seorang jirannya, Bony, 38, dia turut mendengar cerita bahawa Desi didapati masih hidup semasa solat jenazah.

Bagaimanapun, seorang wakil ketua kampung, Bambang berkata, dia tidak mendengar suara tangisan dari dalam kubur tersebut.

Dia menjelaskan, jika kubur itu mahu digali semula, ia perlu mendapatkan persetujuan daripada keluarganya. - Agensi

Tiada ulasan: