Jumaat, 18 Februari 2011

INGATLAH MATI..MUNGKIN KITA BERHENTI BERBUAT DOSA DAN MELAWAN ALLAH SWT..BERTAUBATLAH SERTA BERTAKWA LAH..JANGAN ASYIK KESENANGAN DUNIA.. LUPA AKHIRAT


BILA MATI TAK MENGIRA TEMPAT DAN CARA....BEGITU JUGA UMUR....SAKIT ATAU SIHAT...NI KETENTUAN DAN KUASA ALLAH....TIADA SAPE BOLEH MENANDINGINYA...JADI BERHENTI BUAT MAKSIAT@MUNGKAR....BERTAUBAT SERTA BERTAQWALAH....JANGANLAH SENTIASA BERANGAN2 UMUR PANJANG....KEMUDIAN MENANGGUH2 TAAT DAN IBADAH KEPADA ALLAH SWT...

Karung guni penyebab maut




MACHANG - Tindakan seorang ketua kampung membuang karung guni yang melekat pada pisau pembajak mengundang padah apabila dia mati selepas kepalanya cedera parah ditusuk alat tersebut di Kampung Wek Lara dekat sini semalam.
Kejadian itu berlaku pada pukul 12.40 tengah hari apabila ketua kampung di Joh Labok dekat sini, Asmadi Mamat, 49, (gambar) sedang membersihkan tanah untuk projek penanaman tembikai di situ.
Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa cuba membuang karung guni tersebut selepas mendapati pisau di bawah pembajak yang dikendalikannya gagal berfungsi.
Bagaimanapun, malang tidak berbau apabila pisau itu kembali berputar sebaik karung guni itu dapat dikeluarkan olehnya.
Rakan sekerjanya, Muhamad Arif Aladin, 20, berkata, kira-kira 12 minit sebelum kejadian yang tidak disangka itu berlaku, dia telah mengajak mangsa supaya berhenti untuk makan tengah hari tetapi Asmadi menolak dengan alasan dia hendak menyudahkan kerja.


Dua sahabat temui ajal bersama

PENDANG – Dua sahabat baik yang maut akibat terbabit dalam kemalangan selepas pulang memancing di Tanjung Dawai dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Tanjung Setol manakala hasil memancing mereka turut ditanam berdekatan kawasan rumah.

Mohd Faris Ahmad Maudin, 19, dari Kampung Tanjung Setol dan Mohd Amirul Aman Zakaria, 16, dari Perumahan Keda Tanjung Setol di sini, adalah sahabat baik.

Sinar Harian difahamkan, kemalangan itu berlaku apabila motosikal yang ditunggang mereka untuk pulang ke rumah terbabas di bahu jalan menyebabkan kedua mangsa terpelanting sehingga menyebabkan Mohd Amirul maut di tempat kejadian, manakala seorang lagi menghembuskan nafas di Hospital Yan.

Ibu Mohd Amirul, Zamzuriah Mohd, 40, berkata, dia terkejut mendengar berita kematian anaknya itu ketika dihubungi kira-kira jam 5.15 minit pagi ketika dia sedang bekerja di Kantin Sekolah Matrikulasi, Kampung Pokok Tai.

Menurutnya, dia tidak menyangka anak kelima dari lapan beradik itu akan pergi meninggalkannya buat selama-lamanya selepas kali terakhir melihat anaknya itu keluar rumah untuk pergi memancing bersama beberapa rakan yang lain kira-kira jam 6 petang.

“Dia maut di tempat kejadian apabila motosikal yang ditunggang terbabas di bahu jalan menyebabkan dia terpelanting sehingga menyebabkan tulang lehernya patah.

“Kejadian itu menyedihkan saya dan keluarga sehingga menyebabkan semua hasil ikan memancing anak saya itu terpaksa ditanam berdekatan rumah akibat tidak sanggup memakan ikan yang dipancingnya,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di rumahnya semalam.

Zamzuriah berkata, dia tidak menyangka sikap anaknya yang berubah menjadi pendiam sebelum kemalangan itu adalah tanda bahawa anaknya akan pergi meninggalkan mereka sekeluarga.

Sinar Harian difahamkan, mangsa mempunyai ramai sahabat baik yang sering menghabiskan masa dan tidur bersama di rumahnya, namun kehilangan dua rakan itu turut dirasai rakan-rakan yang lain termasuk rakan sekolahnya di Sekolah Model Khas Bukit Jenun.

Sementara itu, ibu Mohd Faris, Che Su Din, 47, berkata, kehilangan anaknya itu begitu mengejutkan dan menyedihkan mereka sekeluarga.

Menurutnya, niat anaknya itu untuk pulang makan nasi di rumah tidak kesampaian apabila terlibat dalam kemalangan sehingga menyebabkan semua ahli keluarganya masih lagi tidak dapat menerima pemergian anaknya itu.

“Perkara yang paling menyentuh hati saya dan suami apabila terkenang bahawa anak saya tidak kenyang makan nasi pada petang sebelum dia (anak) keluar memancing.

“Pada malam itu dia memaklumkan bahawa lauk yang dihidangkan saya tidak mencukupi dan dia memaklumkan bahawa masih lagi lapar, namun saya meminta untuk dia makan pada keesokan hari pula namun tidak kesampaian,” katanya.

Che Su berkata, anaknya itu mengalami sakit kayap (kulit) di bahagian mulut dan pergelangan tangan menyebabkan Mohd Faris tidak boleh makan di restoran.

Menurutnya lagi, dia tidak menyangka anaknya itu akan pergi meninggalkannya untuk selamanya memandangkan dia begitu rapat dengan ibunya.

“Anak saya baru beberapa kali pergi memancing dan dia keluar rumah untuk pergi memancing itu selepas waktu maghrib bersama tiga lagi rakan yang lain dengan dua motosikal dan dimaklumkan kemalangan itu kira-kira 6.30 petang dan segera ke hospital, namun sempat membaca Yasin sebelum Mohd Faris meninggal dunia jam 9.45 pagi,” katanya.

Sementara itu, mangsa sempat membeli segala keperluan rumah hasil pendapatan sebagai buruh binaan sebelum keluar memancing dan arwah sempat memaklumkan bahawa dia ingin membaiki rumahnya yang rosak teruk.

Mohd Naszuim Md Isa, 20 turut merasai kehilangan dua sahabat baiknya itu memandangkan mereka bersahabat sejak kecil lagi.

“Saya difahamkan oleh dua sahabat lagi yang turut memancing bersama bahawa mereka berkejar untuk pulang, kerana masing-masing lapar, namun tidak dapat berhenti makan di kedai memandangkan seorang mangsa itu menghidap kayap.

“Kehilangan dua rakan itu begitu dirasai semua rakan-rakannya memandangkan mereka berdua adalah sahabat yang baik dalam ikatan persahabatan dan setiap masalah yang dihadapi akan diselesaikan bersama,” katanya.

Kereta terbabas, konstabel maut

TEMERLOH – Seorang anggota polis berpangkat konstabel maut apabila kereta dipandu terbabas lalu merempuh sebatang pokok di Kilometer 4 Jalan Temerloh-Mentakab di sini jam 11.30 malam kelmarin.

Mangsa Mohd Faizal Abdul Wahab 24, dipercayai dalam perjalanan pulang selepas makan malam bersama teman wanitanya yang turut berada dalam kenderaan yang sama.

Bagaimanapun teman wanitanya hanya mengalami cedera ringan di siku dan tangan telah menjalani rawatan pesakit luar di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HoSHAS).

Kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta jenis Nissan Cefiro dipandu mangsa dari arah Mentakab hilang kawalan terbabas ke kiri jalan lalu terhumban ke dalam semak serta melanggar sebatang pokok. Kereta dipandu mangsa juga terbakar selepas merempuh pokok tersebut.

Akibat kemalangan Mohd Faizal mengalami cedera parah di kepala dan meninggal dunia serta merta di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Asisten Komisioner Mohd Nor Mansor mengesahkan kejadian membabitkan seorang anggota polis.

“Semasa kejadian permukaan jalan kering, aliran trafik tidak sibuk dan keadaan cuaca baik namun kereta dipandu hilang kawalan,” katanya sewaktu dihubungi semalam.

Sementara itu Sinar Harian difahamkan mangsa yang bertugas di Balai Polis Taman Seri Lalang, Kluang, Johor baru membeli kereta itu pada petang kejadian.

Sebelum kejadian mangsa yang berasal dari Felda Jenderak Selatan sempat pulang ke rumah di Felda terbabit sebelum keluar makan bersama teman wanitanya.

Kutip cebisan daging anak

PASIR MAS – Seorang bapa menguatkan semangat untuk mengutip cebisan daging dan tulang anaknya yang maut dalam kemalangan di Buluh Melintang, jam 8.30 malam kelmarin.

Seman Ishak, 45, berkata, perasaan sayu menyelubunginya apabila banyak cebisan tulang dan daging anaknya, Siti Noor Suliana, 14, hancur setelah terlibat dalam kemalangan itu.

Ketika dia tiba di tempat kejadian, anak keempat daripada sembilan beradik bersama sepupunya berada dalam keadaan kritikal dan amat menyayat hati.

“Saya paksa diri untuk gagahkan diri mencari cebisan daging dan tulang anak untuk dibawa ke hospital bagi membolehkan doktor menyambung semula bahagian tubuhnya,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Seman berkata, sebelum kejadian, anaknya yang bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kangkong, ada memaklumkan kepada isterinya mengenai hasrat untuk menemani sepupunya membeli burger.

Menurutnya, anaknya keluar bersama sepupunya untuk membeli burger kira-kira satu kilometer dari rumah, namun hajat mereka tidak kesampaian apabila terlibat dalam kemalangan.

Katanya, akibat perlanggaran dengan kereta, anaknya cedera parah pada bahagian kepala, terputus bahagian kaki dengan tulangnya hancur pada bahagian paha.

Mangsa katanya, dikejarkan ke Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) untuk mendapatkan rawatan, bagaimanapun katanya, anaknya disahkan meninggal dunia akibat pendarahan teruk di kepala.

Sepupu Noor Suliana yang patah tangan, paha serta sakit pada bahagian dada dirawat di hospital sama.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Pasir Mas, Asisten Komisioner Haliluddin Rahim ketika dihubungi mengesahkan mengenai kemalangan menimpa pelajar terbabit.

Ajal di kolam renang





KAKITANGAN perubatan memeriksa mayat Shun Yuen di tepi kolam renang pangsapuri di Relau, George Town kelmarin.


GEORGE TOWN - Keriangan sebuah keluarga untuk bermandi-manda di kolam renang di pangsapuri mewah di Relau dekat sini sempena cuti umum kelmarin bertukar tragedi apabila salah seorang ahli keluarga mereka ditemui lemas.
Kejadian pukul 6.30 petang itu berlaku ketika Wong Shun Yuen, 4, sedang bermain bersama kanak-kanak lain di kolam berkenaan.
Ibunya, Chew Bee Li, 33, dikatakan meninggalkan mangsa untuk pergi menemani seorang lagi anaknya menyalin pakaian tidak jauh dari situ.
Difahamkan, sebelum meninggalkan mangsa, Bee Li telah meminta bantuan seorang rakan karibnya untuk mengawasi anak lelakinya itu.
Seorang saksi yang ingin dikenali sebagai Chan, 50-an, berkata, sebaik kembali ke kolam tersebut, wanita itu mendapati anaknya sudah tiada di situ.





Said mati kerana serangan jantung, bukan dikasari anggota UPP



KOTA BAHARU: Polis Kelantan hari ini mengesahkan Said Mat Hassan mati akibat serangan jantung dan bukan kerana dikasari anggota Unit Pencegahan Penyeludupan (UPP).
Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, hasil bedah siasat Unit Forensik Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) petang semalam mengesahkan bahawa tidak ada unsur jenayah pada mayat Said, 56, dan mangsa didapati meninggal dunia akibat serangan jantung ketika berada dalam keretanya.

"Tiada sebarang unsur jenayah dalam kes ini. Mangsa disahkan meninggal dunia kerana mendapat serangan jantung," katanya kepada pemberita di sini.
Semalam, Said ditemui dalam keadaan lemah, berwajah pucat dan mulutnya berbuih dalam sebuah kereta di tepi jalan di Kampung Wakaf Tin oleh empat anggota UPP yang kemudian membawa mangsa ke Hospital Tumpat.

Bagaimanapun, mangsa disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital itu.

Salah faham yang tercetus kemudian menyebabkan beberapa individu termasuk anak saudara Said, Ahmad Nizamuddin Mohamad, 19, datang ke hopsital itu dan menyerang anggota UPP berkenaan.

Ekoran serangan itu, Ahmad Nizamuddin terkena tembakan amaran seorang anggota UPP yang cuba mempertahankan diri.

Abdul Rahim berkata, pihaknya masih menyiasat kes itu mengikut Seksyen 148 Kanun Keseksaan kerana merusuh dan Seksyen 37 Akta Senjata Api serta Seksyen 427 Kanun Keseksaan, selain mendapatkan keterangan individu tertentu berhubung serangan terhadap anggota UPP itu, namun, belum ada tangkapan dilakukan. Sementara itu, Timbalan Pengarah HRPZ II, Dr Wan Hazimah Wan Mohamad berkata pihaknya mendapati Ahmad Nizamuddin hanya terkena serpihan tembakan di bahagian dada kanan, dan dia kini berada dalam keadaaan stabil, malah mampu berjalan serta makan dengan baik.

"Hasil pemeriksaan juga mendapati keadaan anggota badan beliau baik, termasuk di bahagian paru-paru yang tiada sebarang kesan kecederaan," katanya.

-Bernama

Mati mengejut



TUMPAT: Polis Kelantan mengklasifikasikan kes lelaki yang meninggal dunia ketika ditahan pihak Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) berdekatan Kampung Tin kira-kira jam 7.45 pagi semalam, sebagai mati mengejut.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, daripada maklumat diperoleh, mangsa, Said Mat Hassan, 56, dari Kampung Bendang Pak Yong meninggal dunia kerana akibat sesak nafas.

Beliau berkata, dalam kejadian berkenaan, mangsa dikatakan cuba melepaskan diri daripada ditahan UPP sebelum memberhentikan keretanya secara tiba-tiba di tepi jalan.
Katanya, sebaik anggota UPP cuba membuat pemeriksaan, mangsa berada dalam keadaan pucat dan mulutnya seakan berbuih sebelum dikejarkan ke hospital oleh anggota UPP terbabit.

“Selepas dikejarkan ke hospital, mangsa disahkan meninggal dunia. Maklumat mengatakan terdapat 20 guni beras Siam 500 kilogram dalam kereta yang dinaiki mangsa,” katanya.

Menurutnya, kejadian di Hospital Tumpat, sejam selepas itu dipercayai rentetan kejadian di Kampung Tin.


‘Arwah selesai banyak perkara’



KOTA BHARU: “Dia (arwah suami) seolah-olah mahu selesaikan banyak perkara dan menggunakan cuti umum semalam (kelmarin) untuk membeli kelengkapan persekolahan anak serta membawa kami sekeluarga membeli-belah di Pengkalan Kubor,” kata Nik Noorbaheeyah Noor Basir, 40.
Dalam kejadian kira-kira jam 7 pagi semalam, suaminya, Nazarudin Mohd Noor, 57, yang juga penyelia Institut Teknologi Petronas (Instep) Kampus Batu Rakit, Terengganu, terbunuh selepas Nissan Murano yang dipandunya terbabit dalam kemalangan.

Kejadian ketika kereta dipandu mangsa yang dalam perjalanan dari rumahnya di Demit, Kota Bharu ke kampus berkenaan terbabas sejurus melanggar babi hutan yang secara tiba-tiba melintas laluan pantai di Kampung Gong Batu, Kuala Terengganu.
Kejadian itu menyebabkan kenderaan berkenaan terbabas ke ladang sawit di kawasan berkenaan menyebabkan mangsa dikatakan sempat keluar dari kereta dan merangkak sejauh kira-kira 100 meter untuk mendapatkan bantuan. Bagaimanapun mangsa yang parah di kepala dan patah tulang rusuk disahkan meninggal dunia sejurus kemudian akibat kehilangan banyak darah, manakala babi hutan yang dilanggarnya turut mati.

Nik Noorbaheeyah yang juga guru Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Pengkalan Chepa 1 berkata, kehilangan suaminya begitu terasa kerana sering berdampingan dengan keluarga meskipun terpaksa berulang- alik dari bandar ini ke Terengganu.

“Saya memang tidak menduga, arwah suami begitu teruja untuk menghabiskan cutinya bersama keluarga. Malam sebelum kejadian, dia juga sempat bertemu dengan ayah (bapa mentua) dan meminta maaf.


“Dia berulang alik dari rumah ke Terengganu sekurang-kurangnya tiga kali seminggu kerana mempunyai banyak tugasan, namun tidak menduga kejadian semalam berakhir dengan kematiannya akibat terbabit dalam kemalangan,” katanya.

Katanya, suaminya juga kerap mengungkapkan hasrat untuk menunaikan haji bersama-sama beberapa hari lalu berikutan wang yang disimpan sudah mencukupi untuk mereka melakukan rukun Islam kelima.



Peniaga maut van dirempuh lori tanah



KULIM: Seorang pemandu van yang membawa muatan buah-buahan maut apabila kenderaan dipandunya dirempuh sebuah lori tanah di Jalan Serdang - Sungai Kechil Ilir berhampiran Kampung Sungai Kechil Ilir dekat sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi itu pemandu van dikenali sebagai Ibrahim, 52, dalam perjalanan ke Selama untuk berniaga meninggal dunia di tempat kejadian akibat parah di kepala dan kaki.

Menurut saksi yang enggan dikenali, rakannya yang kebetulan melalui jalan berkenaan terkejut apabila melihat sebuah van remuk teruk di kawasan itu.
Katanya, rakannya ternampak sebuah lori tanah terbabas ke dalam hutan manakala terdapat satu mayat berdekatan lori berkenaan.

“Rakan saya memberitahu penduduk kampung mengenai kemalangan ini sebelum menghubungi polis.

“Anggota bomba membantu membawa keluar pemandu lori yang tersepit untuk dihantar ke hospital berdekatan,” katanya.

Menurutnya, kejadian kemalangan di kawasan itu kerap berlaku berikutan bentuk muka buminya dengan jalan berselekoh dan berbukit.

Sementara itu, menurut sumber polis, siasatan mendapati lori tanah dari arah Serdang hilang kawalan disebabkan masalah brek lalu merempuh van yang datang dari arah bertentangan.

Katanya, akibat rempuhan itu, van membawa muatan buah-buahan itu remuk teruk manakala lori terbabit terbabas ke dalam hutan bersebelahan jalan.

“Mangsa maut di tempat kejadian dengan kaki sebelah kiri terputus selepas tercampak.

“Pemandu lori yang cedera dibantu anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat dibawa keluar dari lori dan dihantar ke Hospital Parit Buntar untuk menerima rawatan,” katanya.

Katanya, van yang remuk merintangi laluan di lokasi kejadian menyebabkan jalan ditutup beberapa jam untuk kenderaan berat.

Menurutnya, mayat mangsa dibawa ke Hospital Kulim untuk dibedah siasat dan kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.



Mati merajuk

Oleh Raja Noraina Raja Rahim
rnoraina@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Saya amat terkilan arwah tidak menjamah masakan saya selama seminggu kerana merajuk,” itulah luahan ibu kepada seorang lelaki yang terjatuh dari tingkat lapan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Rejang, Setapak, di sini, semalam.
Siti Rokiah Md Yit, 50, berkata, dia tidak menyangka kata-kata terakhir anak lelakinya, Syaipol Syarifuddin Jamri, 22, agar membiarkannya mati dan tidak mahu makan petanda akan meninggalkan keluarga.

“Minggu lalu, saya menyuruhnya pergi ke kedai membeli santan tetapi memberi alasan mahu tidur. Sebagai ibu saya memarahinya kerana tidak mendengar kata.
“Adik perempuan saya yang juga adik arwah yang kebetulan berada di rumah turut memarahinya. Sebab itu, arwah merajuk dan berkata biarkan dia mati dan tidak mahu makan,” katanya.

Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu, arwah dilaporkan menerima panggilan telefon bergegas keluar rumah. Beberapa minit kemudian mayatnya ditemui terjatuh di flat itu.

Menurutnya, seorang lagi anak perempuannya yang berusia 21 tahun dan berada di rumah hanya menyedari selepas dimaklumkan jiran.

Beliau bekerja sebagai pengawal keselamatan sebuah bank di Jalan Duta, di sini, kemudian bergegas pulang.

Mayatnya kemudian dihantar ke Bilik Mayat Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk bedah siasat.

Anak keenam daripada lapan beradik itu patah kedua-dua kaki, tangan kanan dan cedera parah di kepala.

“Saya tidak pasti bagaimana arwah boleh terjatuh namun ada yang mendakwa dia ditolak rakan. Bagaimanapun saya reda apa yang berlaku dan tidak mahu menyalahkan sesiapa,” katanya.

Ditanya mengapa dia enggan membuat laporan polis berhubung kes terbabit, Rokiah sebaliknya memberi alasan tidak mahu memanjangkan kes itu dan menganggap ia sudah selesai.

Difahamkan, Syaipol baru seminggu berhenti kerja sebagai pengawal keselamatan di sebuah bank di Wangsa Maju, di sini. Rokiah menyifatkan arwah seorang anak yang lembam dan sering menjadi mangsa buli rakan-rakannya sejak di zaman persekolahan, namun dia seorang yang ringan tulang dan disenangi jiran.

Menurutnya, anak lelakinya itu selamat dikebumikan di tanah perkuburan Taman Selasih, Gombak, di sini, selepas solat Asar, semalam.

Sementara itu, Ketua Polis Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

“Siasatan awal polis di tempat kejadian mendapati tiada unsur jenayah dan kes diklasifikasi sebagai mati mengejut (SDR),” katanya.

NEGARA


Merangkak 100m sebelum ajal


SEORANG anggota polis melihat keadaan SUV Nissan Murano yang dipandu Nazaruddin (gambar kecil) di Kampung Gong Batu, Setiu semalam.



SETIU – Seorang penyelia sukan di Institut Teknologi Petroleum Petronas (Instep), Batu Rakit sempat merangkak sejauh 100 meter sebelum menemui ajal selepas kenderaan utiliti sukan (SUV) jenis Nissan Murano yang dipandunya terbabas di sebuah ladang kelapa sawit di Kampung Gong Batu di sini semalam.
Mayat Nazaruddin Mohd. Noor, 57, ditemui tertiarap oleh seorang pekerja ladang yang melalui kawasan itu ketika keluar bekerja pada pukul 7 pagi.
Difahamkan, kejadian itu berlaku selepas kenderaan yang dipandu Nazaruddin terlanggar seekor babi hutan yang melintas jalan sebelum ia terbabas dan terbalik ke dalam kawasan ladang kelapa sawit kira-kira 40 meter dari jalan.
Pemangku Ketua Polis Daerah Setiu, Asisten Supritendan Abdul Hamid Che Ahmad berkata, sejurus kenderaan itu terbabas, mangsa sempat keluar untuk cuba mendapatkan bantuan dengan merangkak sejauh 100 meter sebelum dia meninggal dunia.
Menurutnya, mangsa sebelum itu dikatakan dalam perjalanan dari rumahnya di Kubang Kerian, Kelantan menuju Instep di Batu Rakit.


Promoter ditemui mati, leher terjerut

17/02/2011 6:57pm

KUALA LUMPUR - Seorang promoter syarikat minuman ditemui mati dalam keadaan lehernya dijerut dengan wayar elektrik serta tangan dan kakinya terikat di rumah sewanya di Sri Sentosa, Jalan Klang Lama, di sini, malam semalam.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah berkata, Pawera Amat, 42, ditemui kira-kira 12 tengah malam di tingkat dua lot rumah kedai itu oleh rakan serumahnya yang baru pulang dari kerja.
"Keadaan pintu rumah itu tiada kesan pecah dan televisyen dalam rumah terpasang namun tiada sesiapa yang menontonnya. Rakan mangsa kemudian masuk ke bilik dan menemui mangsa, yang hanya berseluar dalam, terbaring dengan leher, kaki dan tangan terikat dengan wayar elektrik,” katanya kepada Bernama melalui khidmat pesanan ringkas (SMS), di sini, hari ini.



Tiga lelaki nyaris maut

IPOH - Tiga lelaki nyaris maut apabila kereta yang mereka naiki tiba-tiba terbakar ketika dalam perjalanan ke Medan Kidd berhampiran Dewan Bandaran di sini, semalam.

Saksi kejadian yang hanya mahu dikenali sebagai Raja berkata, kejadian itu berlaku pada kira-kira jam 8.20 pagi di Jalan Panglima Bukit Gantang Wahab di sini, ketika keadaan trafik sibuk.

Menurutnya, pemandu kereta dipercayai menyedari kejadian itu apabila melihat asap keluar di bahagian hadapan kereta berkenaan, sebelum mengarahkan rakannya menyelamatkan diri.

“Kereta yang dipandu itu diberhentikan di simpang berhampiran sebelum mereka bertiga bergegas keluar. Kereta itu musnah terbakar dan tiada kemalangan jiwa berlaku.

“Saya lihat semua yang ada dalam kereta itu selamat dan tiada kecederaan berlaku ke atas mereka kerana ketiga-tiganya bertindak pantas keluar dari kereta untuk menyelamatkan diri,” katanya kepada Sinar Harian di sini, semalam.

Kejadian itu juga menyebabkan perjalanan kenderaan lain yang melalui jalan itu bergerak perlahan kerana ramai mengambil kesempatan untuk melihat kereta terbakar menyebabkan berlaku kesesakan teruk.

Sinar Harian berusaha mendapatkan pemandu dan penumpang kereta berkenaan, tetapi mereka enggan mengulas berhubung kejadian yang berlaku ke atas mereka.

Sementara itu, Bilik Operasi Bomba dan Penyelamat Negeri ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu sambil berkata, pihaknya ada menerima panggilan mengenai kejadian dan bergegas untuk memadamkan kebakaran.

“Kereta yang terbakar itu musnah 100 peratus, manakala punca kejadian masih dalam siasatan dan tiada kemalangan jiwa mahupun kecederaan dilaporkan,” katanya.



Steve Jobs mungkin hidup enam minggu lagi


STEVE JOBS kelihatan kurus semasa dia menyampaikan syarahan mengenai syarikat Apple di Cupertino, California pada 20 Oktober 2010.


SAN FRANCISCO - Pengasas syarikat komputer Apple, Steve Jobs mungkin hanya hidup enam minggu lagi ekoran sakit kanser yang dihadapinya, lapor sebuah akhbar semalam.
Akhbar National Enquirer kelmarin menyiarkan gambar Jobs, 55, yang kelihatan amat kurus sekali gus menunjukkan dia kehilangan berat badan dalam jumlah yang banyak.
Menurut laporan akhbar itu, Jobs yang mencipta kejayaan menerusi pengeluaran gajet iPod, iPhone dan iPad menghidap kanser pankreas dan mungkin hidup dalam tempoh enam minggu lagi.
Dalam gambar yang disiarkan akhbar berkenaan, Jobs kelihatan lemah semasa dia memakai seluar jean.
Menurut laporan akhbar itu, berat pengasas syarikat Apple itu dikatakan merosot dari 79.37 kilogram sebelum kanser kepada hanya 58.96 kilogram.
Gambar itu dirakamkan pada 8 Februari lalu yang menunjukkan Jobs pergi bersarapan pagi dengan isterinya, Laurene Powell sebelum dia menuju ke Pusat Kanser Stanford di California.
Menurut seorang pakar perubatan, Dr. Gabe Mirkin: "Jobs tidak mempunyai otot di punggungnya. Apa yang anda lihat ialah ototnya hilang disebabkan kanser."
Rambut Jobs yang semakin gugur disebabkan kesan rawatan kemoterapi.
Seorang lagi pakar perubatan, Dr. Samuel Jacobson memberitahu akhbar itu bahawa berdasarkan penilaiannya, kematian Jobs semakin hampir.
"Saya boleh menyatakan dia mempunyai tempoh enam minggu lagi (untuk hidup)," katanya.
Jobs dianggarkan mempunyai kekayaan sebanyak AS$6 bilion (RM18.26 bilion). - Agensi

Tiada ulasan: