Rabu, 16 Februari 2011

BILA BANYAK KEKELIRUAN..SEBAB PUTARBELIT...SERTA PERKARA2 TERSEMBUNYI...SERTA ADA TANGAN2 GHAIB...CUMA BILA DIAKHIRAT PERKARA BENAR AKAN DIKETAHUI JUA

Teruk sangat ke taraf hidup rakyat sekarang?
fatamorgana71

Semalam saya mengisi minyak kereta di Shah Alam. Sewaktu sedang beratur untuk membayar, ada seorang hamba Allah ni tiba-tiba mengomel mengutuk Najib dan kerajaan UMNO BN atas alasan tidak berjaya mengawal harga minyak. Boleh dikatakan 100% mereka yang beratur di stesen tersebut untuk membayar juga memberi respons yang sama kepada statement dari hamba Allah tadi. Termasuk ada 2 orang dari keturunan Cina dan ada 4 atau 5 orang Melayu saya rasa.
Satu statement dari hamba Allah itu saya masih ingat, "Kita jangan bagi BN menang lagi next election, kita cuba pulak PR."

Kemudian saya ke sebuah pasaraya untuk membeli barang keperluan. Sewaktu beratur untuk membayar, di hadapan saya ada sapasang suami isteri juga sedang beratur. Saya dapat lihat, si isteri dan suami sedang berbalah untuk membeli barang keperluan. Saya tidak dapat mendengar dengan jelas, tetapi dari tindakan si suami, saya dapat rasa si suami tidak bersetuju untuk membeli barang-barang tertentu tetapi si isteri mahukan juga. Akhirnya si suami mengalah dan terus meletak barang-barang di kaunter bayaran. Bila cash register memberi total angka RM108.40, tiba-tiba si suami meminta cashier untuk membuang 2 ekor ayam yang bernilai dalam RM12. Jadi total yang si suami kena bayar cuma RM96 lebih. Pada kiraan saya, si suami cuma ada RM100 sahaja dan beliau tidak mampu membeli lebih dari itu.

Petang sebelum pulang ke rumah, saya singgah ke gerai goreng pisang di tepi jalan di flat berdekatan Kota Kemuning. Sewaktu saya hendak membeli goreng pisang, keropok lekor dan kuih-muih, ada seorang hamba Allah yang saya rasa baru turun dari bas kilang dan ingin pulang ke rumah flat yang berdekatan. Hamba Allah ini bertanya harga goreng pisang. Kakak yang menjual itu memberitahu 4 untuk RM1. Dia minta 2 aje dan terus memberi RM0.50 kepada kakak tersebut.

Adakah hidup rakyat Malaysia majoritinya susah sangat sekarang ini???? Menitis air mata saya bila melihat keadaan ini.


PRK medan persiap hadapi PRU 13
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Pilihan raya kecil (PRK) merupakan medan bagi Pakatan Rakyat untuk menyampaikan maklumat kepada rakyat sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum (PRU) ke-13, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

Mengulas mengenai persiapan PAS menghadapi PRK Dun Merlimau, beliau berkata, ianya juga sebagai latihan kepada jentera Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihan raya yang lebih besar.

"Yang penting kita mengambil kesempatan ini untuk menyuntik maklumat-maklumat kepada rakyat dan untuk memobilisasi jentera parti sebagai latihan untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, di sini hari ini.

Sehubungan itu tegasnya, jentera parti tidak harus memikirkan soal kemenangan semata-mata sebaliknya terus memberi fokus untuk menyampaikan maklumat sekaligus mengurangkan majoriti undi BN.

Tambahnya, kemenangan itu bersifat subjektif, tidak tertumpu kepada kemenangan merampas kerusi dari BN sahaja.

"Kita akan bagi penjelasan, kempen kepada masyarakat dan memberi maklumat itu sudah cukup sebagai pencapaian yang baik.

"Kadang-kadang pencapaian ini bukan sahaja untuk menang. Pencapaian mungkin pertambahan undi, pengurangan majoriti.

"Pencapaian kita juga untuk sampaikan maklumat itu kepada masyarakat seterusnya ia menjadi perbualan, bukan hanya difokuskan kepada kawasan pilihan raya tapi juga kawasan lain di seluruh negara," katanya.

Kata ahli parlimen Pokok Sena itu juga, maklumat yang disampaikan sewaktu kempen PRK akan memberi kesan kepada PRU akan datang.

"Strategi kita meluas maksudnya masuk pilihan raya bukan hanya fokus kepada kawasan yang kita masuk tapi untuk kawasan lain juga sebab liputan media akan berlaku di situ dan ini akan membentuk pemikiran masyarakat umum untuk kepentingan pilihan raya umum akan datang," katanya.

Menurut beliau, Pakatan Rakyat akan terus memperkatakan soal integriti kepimpinan negara di Merlimau kerana ianya soal penting yang harus diketahui rakyat khususnya golongan muda yang dilihat sudah menolak kepimpinan yang korup.

"Kita akan terus memperkatakan soal integriti kepimpinan negara dan kepimpinan negeri sebab ini menjadi trend politik dunia.

"Fenomena baru kepada masyarakat sesebuah negara ialah soal integriti. Saya percaya pengundi muda juga mendokong prinsip yang sama iaitu tidak mahu bersekongkol dengan pemimpin yang korup," katanya.



Hanya 36 penduduk Jeli undi Mustapa Mohamed?
M FAQIH

JELI, 16 Feb: Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed mungkin menyembunyikan kekuatan sebenar Umno di parlimen Jeli dan Ketereh apabila hanya bergantung kepada undi tentera.

Malah di Jeli pula ada tambahan undi Orang Asal berjumlah 400 orang. Ini bermakna kalau dicampur undi pos dan Orang Asal berjumlah 4,400 orang pada pilihan raya umum lalu.

Dan pada pilihan raya umum lalu Mustapa mendapat majoriti 4,436 undi. Ini bermakna undi awam (penduduk di Jeli) yang mengundi Ketua Umno Jeli itu sekitar 36 orang sahaja.

Manakala di parlimen Ketereh pula terdapat kira-kira 3,000 undi pos pada pilihan raya umum lalu. Calon BN di Ketereh ketika itu, Tan Sri Annuar Musa tidak bernasib baik kerana tiada undi tambahan di kalangan masyarakat Orang Asal.

Telahan itu dapat dibuat apabila peratusan undi pos dan Orang Asli lebih 85 peratus berpihak kepada BN pada mana-mana pilihan raya di negara ini.

Yang Dipertua PAS Jeli, Mohd Apandi Mohamed berkata, berdasar kepada situasi itu calon BN di parlimen Jeli sudah ada 4,400 undi bonus dalam tangan sekarang.

”Sebab itulah sekarang Pengerusi Perhubungan Umno negeri bercakap mahu merampas Kelantan pada pilihan raya umum akan datang kerana kedudukannya di Jeli sudah selesa,” katanya di sini.

Mengulas isu sama Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Kelantan, Abdul Aziz Abdul Kadir berkata, Mustapa lebih selesa berada di Jeli berbanding kampung asalnya di Bachok kerana faktor undi pos.

Kata beliau undi pos di kalangan anggota tentera hanya ada di parlimen Ketereh, Jeli dan Pengkalan Chepa.

”Sebab itulah ramai ketua bahagian Umno mahu mengintai peluang untuk bertanding di Jeli dan Ketereh. Pengkalan Chepa tidak menjadi fokus kerana undi pos tidak besar,” katanya ketika dihubungi di Ketereh.

Pada pilihan raya umum lalu Abdul Aziz menang di Ketereh dengan majoriti 400 undi mengatasi Annuar Musa.

Bagaimanapun Apandi pernah menang di parlimen Jeli pada pilihan raya umum 1999 menewaskan Mustapa ketika gelombang reformasi mulai tercetus.

Ekoran kekalahan tersebut Mustapa dilantik sebagai senator untuk membolehnya dilantik sebagai menteri.

Apandi juga berkata, biar pun Jeli mempunyai kelebihan kepada Umno dan BN, namun dengan kerja keras semua anggota parti Pakatan Rakyat membolehkan sejarah 1999 berulang semula.

Kata beliau tumpuan sekarang menggerakkan pelbagai program sebagai persediaan menghadapi pilihan raya umum tidak lama lagi.

”Kita sudah jalankan pelbagai aktiviti dan program bagi menjelaskan pelbagai isu kepada rakyat di Jeli,” katanya.

Dalam perkembangan lain beliau melahirkan rasa bersyukur apabila dakwaan ke atasnya sebelum ini mengemukakan tuntutan palsu sudah dibersihkan mahkamah.

Beliau berkata, mahkamah sesyen di Kuala Lumpur pada 11 Febuari lalu membebaskannya terhadap 13 pertuduhan memalsukan dokumen berkaitan sewaan hotel pada tahun 2002.

“Saya meluahkan berbanyak-banyak rasa syukur kerana dibebaskan daripada tuduhan membuat tuntutan palsu semasa berkhidmat sebagai wakil rakyat di Jeli,” katanya.

Baru-baru ini Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur membebaskan Mohd Apandi terhadap 13 pertuduhan memalsukan dokumen berkaitan sewa hotel.

Hakim Mohd Nasir Nordin membebaskan tertuduh selepas pihak pendakwa gagal membuktikan kes prima facie.

Sebelum itu beliau didakwa mengemukakan tuntutan palsu sewa hotel Perdana Resort di Pantai Cahaya Bulan berjumlah RM31,050.

Penduduk Jeli juga ketika ditemui meluahkan rasa gembira memandangkan isu yang dipasang bagi menjerat Apandi sebelum ini sudah tidak ada lagi.

Penyelia Dun Bukit Bunga, Suply Abdul Razak berkata, Umno tidak mampu lagi menggunakan isu dakwaan penyelewengan terhadap Apandi memandangkan beliau sudah dibersihkan mahkamah.


Anwar Ibrahim di Mentakab, Kerdau Ahad ini
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 16 Feb: Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menghadiri majlis jamuan makan malam dan berceramah di sini 20 Februari.

Menurut Timbalan Pengerusi Perhubungan PKR Pahang Ahmad Nizam Hamid jamuan makan malam bagi mengutip dana pilihan raya itu akan diadakan di Dewan Taman Rimba, Mentakab bermula jam 7.30 malam.

“Selain Anwar pimpinan lain yang dijangka hadir ialah (Menteri Besar Selangor) Tan Sri Khalid Ibrahim, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Tian Chua, Datuk Chua Jui Meng dan Leong Ngah Ngah.

“Bagi tujuan mengumpul dana PKR menyediakan kupon-kupon berharga RM40 dan meja-meja VVIP yang berharga RM2,000 dan RM1,000,” katanya kepada media di pejabatnya.

Ahmad Nizam yang juga Ketua Cabang PKR Temerloh berkata, selepas majlis tersebut Anwar dan semua pimpinan dijadualkan berceramah di tapak kompleks PAS Pahang, Kerdau.

“Di Kerdau Anwar dan yang lain akan memberi taklimat isu semasa dan pilihan raya. Walau bagaimanapun program ini tidak ada kena mengena dengan kempen awal untuk pilihan raya kecil (PRK) Kerdau kerana telah dirancang sejak Januari lalu,” tegasnya.

Mengenai PRK Kerdau, Ahmad Nizam berjanji PKR Pahang akan memberikan komitmen 100 peratus dengan mengerahkan seluruh kekuatan bagi mempastikan kemenangan calon PAS.


Selangor cadang S'jaya Diraja panggil Pornthip
Harakahdaily

SHAH ALAM, 16 Feb: Kerajaan negeri Selangor mahu Suruhanjaya Diraja turut memanggil pakar forensik dari Thailand, Dr Pornthip Rojanasunand sebagai saksi dalam siasatan kes kematian Teoh Beng Hock.

Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, iaya satu langkah yang wajar dan kerajaan negeri sanggup membiayai semua kos untuk urusan memanggil pakar forensik tersebut.

"Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat kematian Teoh Beng Hock wajar memanggil balik Dr. Pornthip Rojanasunand sebagai saksi.

"Kerajaan negeri sanggup membiayai kos Dr. Pornthip Rojanasunand untuk kembali memberi keterangan dalam penyiasatan Suruhanjaya Diraja," katanya pada sidang media hari ini.

Dalam perkembangan lain, keluarga Teoh Beng Hock hari ini memfailkan semakan kehakiman bagi mencabar tindakan melantik timbalan pendakwaraya (DPP) dari pejabat peguam negara sebagai pegawai Suruhanjaya DiRaja itu.

Timbalan perndakwa raya berkenaan, Awang Armadajaya Awang Mahmud dan Amarjeet Singh didakwa tidak dapat bertindak secara bebas disebabkan semakan kehakiman itu.

Peguam bagi pihak keluarga Teoh, Gobind Singh Deo yang ditemui hari ini mengesahkan perkara itu.

Pihaknya juga akan memohon kepada Mahkamah Tinggi agar mengenepikan keputusan suruhanjaya berkenaan bagi meneruskan inkuiri meskipun masih menunggu semakan di mahkamah lain.

Suruhanjaya itu juga hari ini menerima tamparan hebat ekoran krediblitinya dipersoal sehingga keluarga mendiang itu menarik diri daripada prosiding.

Berikutan itu juga, peguam Karpal Singh dan Gobind Singh Deo mengumumkan mereka akan berundur diri daripada terbabit dengan perbicaraan.

"Kami tidak mahu ambil bahagian kerana tidak yakin dengannya,” kata Karpal.

Teoh yang merupakan pembantu kepada exco kerajaan Selangor, ditemui mati di tingkat lima Plaza Masalam di Shah Alam pada 16 Julai 2009, selepas disoalsiasat semalaman di pejabat SPRM Selangor di tingkat 14 bangunan tersebut.

Suruhanjaya ini dijangka menyelesaikan siasatan dan menyerahkan laporan kepada Yang di-Pertuan Agong selewat-lewatnya pada 25 April.


Unisel jadi Universiti Selangor
Harakahdaily

SHAH ALAM, 16 Feb: Universiti milik penuh Kerajaan Selangor, Universiti Industri Selangor (Unisel) secara rasmi ditukar nama kepada Universiti Selangor berkuat kuasa serta merta.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, penukaran nama itu selaras dengan program penjenamaan semula Unisel yang telah berusia 11 tahun dan bagi memenuhi cabaran masa kini.

Katanya, nama "industri" yang diberikan untuk memenuhi keperluan industri Selangor satu ketika dahulu, perlu ditukar selaras dengan perkembangan ekonomi.

Tambahnya, Unisel perlu menjadi lebih komprehensif dengan menawarkan kursus-kursus bukan sahaja industri malah sains, teknologi, bahasa dan komunikasi.

“Penjenamaan semula ini sebagai proses transformasi untuk melonjakkan nama Unisel sehingga ke peringkat antarabangsa dan setaraf dengan universiti tempatan yang sedia ada.

“Penukaran nama ini telah mendapat kelulusan Kementerian Pengajian Tinggi hari ini. Kita akan mengadakan majlis sambutan sempena penukaran nama ini pada tarikh yang akan ditetapkan kemudian,” ujarnya pada sidang media di sini, hari ini.

Menurutnya, dengan perkembangan akademik yang pesat, Unisel juga perlu melakukan perubahan positif yang mencerminkan hasrat Kerajaan Selangor yang mahu melahirkan modal insan yang cemerlang dan mampu menyumbang kepada kemajuan di Malaysia dan Selangor.

Beliau juga mengucapkan terima kasih kepada Presiden dan Naib Canselor Unisel, Datuk Dr Rosti Saruwono dan warga kerja Unisel yang berusaha keras untuk membawa Unisel sehingga ke tahap sekarang.

“Saya berharap penjenamaan semula Unisel ini bukan hanya dari segi penukaran nama sahaja tetapi juga disusuli dengan usaha dan tatacara kerja yang professional, telus dan bertanggungjawab,” katanya.

MB: Melayu sokong k'jaan Pakatan Rakyat Selangor
Hazlan Zakaria
Feb 16, 11
5:07pm

Meskipun kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang mengakui sokongan Melayu mula terhakis, namun bagi Tan Sri Khalid Ibrahim, tiada kejadian seumpama itu di Selangor.

"Saya tak percaya orang Melayu tidak menyokong kerajaan sekarang ini,” kata Khalid pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco mingguan di Shah Alam, hari ini.

NONEKatanya, masyarkat Melayu yang merupakan kira-kira 50 peratus daripada penduduk di Selangor menerima baik program dan inisiatif kerajaan negeri.

"Apa yang penting adalah kita memerintah negeri ini untuk semua (kaum),” kata menteri besar itu.

Sebelum ini, kerajaan negeri Pakatan Rakyat di Pulau Pinang mendakwa sokongan masyarakat Melayu di negeri itu mula terhakis kerana propaganda Umno melalui media arus perdana.

Namun, Pakatan Rakyat berkeyakinan di sebalik kemerosotan sokongan Melayu, mereka mampu mempertahankan Pulau Pinang daripada tumbang di tangan Umno. Mereka kini mempergiatkan inisiatif bagi memperbetulkan persepi di kalangan orang Melayu.

Khalid juga menepis soalan berhubung kemungkinan rombakan dibuat ke atas barisan exco sambil menambah tidak ada perkara seumpama itu dan media akan dimaklumkan jika ada rombakan exco.

Pada sidang media itu, Khalid juga menggesa kerajaan persekutuan membantu pelajar, terutama dari Selangor yang dibawa pulang dari Mesir yang ingin kembali ke negara Asia Barat itu bagi menyambung semula pengajian mereka.

Tambahnya, menjadi kewajipan kerajaan bagi memastikan mereka yang dibawa pulang boleh kembali ke universiti masing-masing dan kerajaan seharusnya menubuhkan dana bagi tujuan berkenaan.

"Namun, jika kerajaan persekutuan berpendapat negeri juga harus tanggung bersama kos itu, kita bersedia,” kata Khalid.

Tiada ulasan: