Rabu, 16 Februari 2011

BOMOH BERJAYA MENCAPAI TUJUAN DAN HAJAT SIPEMINTA...DENGAN IZIN ALLAH...MEREKA AKAN DIHUKUM ALLAH SEBAB BUAT YG DILARANG ISLAM

Merlimau: Umno BN mula peralat Jabatan Pelajaran
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Feb: Umno BN seperti mahu mengulangi episod memalukan seperti di pilihan raya kecil (PRK) Tenang apabila sekali lagi memperalatkan Jabatan Pelajaran Negeri Melaka dan Pejabat Pelajaran Daerah Jasin untuk memenuhi agenda politik sempit mereka.

Menurut laman http://pencacai-semalaysia.blogspot.com, jika di PRK Tenang, Pengarah JPN Johor secara terang-terang dan terbuka berkempen dengan menggunakan nama rasmi program JPN dengan meminta guru-guru dalam PRK Tenang supaya mengundi dan menyokong calon Umno/BN.

Di PRK Merlimau, episod menjadikan guru sebagai kuda tunggangan iaitu alat kempen Umno/BN seperti di PRK Tenang berulang. Atas nama program Jabatan guru-guru di Merlimau telah dikerah dan dipaksa untuk hadir dalam program kononnya majlis perasmian Bangunan Tambahan SKJ (C) Merlimau.

Menurut guru yang hadir dalam majlis yang dihadiri oleh Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak ada langsung agenda perasmian bangunan tambahan seperti dalam surat jemputan. Sebaliknya 'backdrop' majlis pada malam itu terpampang 'Majlis Makan Malam Rakyat Bersama Timbalan Perdana Menteri'.

Ramai guru yang hadir pada malam itu kesal dan berasa tertipu kerana terang-terang ia adalah majlis kempen supaya guru-guru menyokong Umno/BN. Lebih menghairankan mereka surat jemputan ke program dibuat pada sebelah malam. Menurut seorang guru yang hadir yang enggan dikenali memberitahu, mana ada orang rasmi bangunan sekolah pada sebelah malam.

Apa yang berlaku menunjukkan Umno/BN benar-benar terdesak dan sanggup melakukan apa sahaja untuk mempertahankan kerusi N.27 Merlimau yang dimenangi sebelum ini. Apa yang dilakukan oleh JPN ternyata bercanggah dengan etika dan tanggungjawab seorang penjawat awam.

Kita tunggu dan lihat apakah reaksi sekiranya terdapat guru dan juga kakitangan kerajaan memihak dan bertugas bersama jentera PAS atau Pakatan Rakyat dalam PRK Merlimau.


Kes rasuah Mubarak disiasat

KAHERAH 15 Feb. - Peguam Negara Mesir, Abdul Meguid Mahmoud semalam mula menyiasat dakwaan rasuah terhadap bekas Presiden Hosni Mubarak berikutan permintaan daripada persatuan peguam negara ini.

Persatuan Peguam Mesir telah meminta pendakwa raya menyiasat sumber kekayaan Mubarak yang didakwa bernilai di antara AS$40 bilion (RM124 bilion) hingga AS$70 bilion (RM217 bilion).

Namun para peguam berkata, permintaan mereka adalah berasaskan laporan media dan kerana itu mereka menyeru 'rakyat yang berani' supaya mengemukakan sebarang bahan bukti yang ada pada mereka.

Persatuan tersebut turut melahirkan keraguan mengenai keupayaan Mahmoud, yang dilantik oleh Mubarak, untuk menjalankan siasatan secara objektif.

Dalam pada itu, Timbalan Peguam Negara, Adel el-Said menafikan laporan bahawa seramai 43 pegawai kerajaan dan ahli perniagaan sudah pun dibekukan aset mereka.

El-Said, antara kira-kira 12 pendakwa yang menyiasat kes-kes rasuah sejak kejatuhan Mubarak berkata, beliau tidak dapat mendedahkan bilangan sebenar mereka yang telah dibekukan aset sejak beberapa hari lalu.

Pejabat Peguam Negara telah pun memfailkan dakwaan terhadap tiga bekas menteri dan seorang ahli Parlimen, termasuk bekas Menteri Perumahan, Ahmed el-Maghrabi dan bekas Menteri Pelancongan, Zuhair Garana.

Aset mereka berempat telah dibekukan dan mereka dilarang meninggalkan negara ini. - Agensi

Hanya 3 Melayu antara 20 individu terkaya di M'sia
Feb 16, 11 2:43pm


Jumlah kekayaan terkumpul 40 individu terkaya di Malaysia meningkat 30 peratus disebabkan oleh pasaran saham yang aktif dan pengembangan ekonomi negara, lapor majalah perniagaan
Malaysian Business.

azlanMenurut majalah terbitan 16 Februari itu, jumlah kekayaan terkumpul mereka pada 21 Januari tahun ini RM206.27 bilion berbanding RM156.7 bilion setahun lalu.

Peningkatan itu selaras dengan kenaikan 20 peratus di FBM KLCI.

Jumlah bilionaire bagi tahun ini juga meningkat iaitu 27 orang - lima lebih ramai berbanding tahun lalu.

Daripada 20 individu terkaya itu, hanya tiga adalah golongan bumiputera.

mokhzani mahathirMereka adalah Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dari Yayasan Albukhary Foundation yang menerajui Kumpulan DRB-Hicom. Beliau menduduki tangga ketujuh dengan kekayaan RM8.84 bilion.

Di tangga kesebelas adalah Tan Sri Azman Hashim daripada Kumpulan Arab-Malaysian dengan kekayaan RM3.9 bilion manakala anak mantan perdana menteri, Datuk Mokhzani Mahathir (kanan) dari Kenchana Petroleum di tangga ke-19 dengan RM1.6 bilion.

Terus mendahului senarai itu adalah Tan Sri Robert Kuok, dengan kekayaan RM50.04 bilion manakala Tan Sri T Ananda Krishnan di tangga kedua dengan RM45.78 bilion.

Tan Sri Teh Hong Piow dari Public Bank pula naik ke tangga ketiga dengan kekayaan diramalkan pada RM12.77 bilion. Tempat keempat adalah pemilik IOI Corporation Bhd - Tan Sri Lee Shin Cheng dengan kekayaan RM12.74 bilion.

Kedudukan Tan Sri Lim Kok Thay dari Kumpulan Genting kekal pada tangga kelima pada nilaiRM10.89 bilion manakala pemilik Kumpulan Hong Leong - Tan Sri Quek Leng Chan menduduki tangga keenam pada RM10.75 bilion.

Dua maut, berpuluh-puluh ditahan di Iran


Penunjuk perasaan membakar sebuah tong sampah dalam satu bantahan antikerajaan di Teheran, Iran kelmarin. – AFP


TEHERAN 15 Feb. – Beribu-ribu aktivis pembangkang Iran semalam berhimpun bagi menyokong pemberontakan yang dilancarkan oleh penduduk di Mesir dan Tunisia, semalam.

Agensi berita separa rasmi, Fars melaporkan, dua individu maut sementara beberapa yang lain mengalami kecederaan.

Sebuah laman web pembangkang memberitahu, berpuluh-puluh penunjuk perasaan telah ditahan kerana menyertai protes haram yang bertujuan menguji kekuatan kumpulan reformis di republik Islam ini.

Sehingga lewat malam semalam, laungan ‘Allahu Akbar’ kedengaran dari atas bumbung beberapa bangunan di Teheran dalam mengenang kembali kejadian protes yang dilancarkan ke atas Presiden Mahmoud Ahmadinejad pada 2009.

Lapan maut dalam tunjuk perasaan jalanan besar-besaran yang berlarutan selama sebulan itu dan mengakibatkan beberapa penangkapan serta pelaksanaan hukuman mati.

Seorang saksi berkata, pasukan keselamatan melepaskan gas pemedih mata untuk menyuraikan beribu-ribu penunjuk perasaan yang berarak menuju ke sebuah dataran di sini.

Beberapa siri pertempuran antara polis dan penunjuk perasaan turut berlaku dan berpuluh-puluh penunjuk perasaan ditahan di bandar Isfahan.

Laporan Fars mengenai keganasan penunjuk perasaan itu jelas menggambarkan pendirian keras pihak berkuasa untuk membendung kebangkitan semula pihak pembangkang.

“Dua individu ditembak mati oleh penunjuk perasaan yang mengadakan perhimpunan di Teheran, manakala beberapa yang lain mengalami kecederaan,” lapor Fars tanpa memberikan butiran terperinci.

Beberapa penunjuk perasaan di sini melaungkan ‘Mati kepada diktator’ semasa protes yang berlarutan di sesetengah kawasan sehingga lewat malam itu. – REUTERS


3,000 orang tuntut pembaharuan


Penyokong kerajaan bertempur dengan penunjuk perasaan antikerajaan di Sanaa, Yemen, kelmarin. –Agensi


SANAA 15 Feb. – Kira-kira 3,000 orang mengadakan protes di Yemen untuk hari kelima berturut-turut hari ini bagi menuntut pembaharuan politik dan peletakan jawatan Presiden Ali Abdullah Saleh.

Sepasukan kecil polis cuba menyuraikan penunjuk perasaan dengan gas pemedih mata dan belantan tetapi mereka meneruskan perarakan dari Universiti Sanaa menuju ke pusat bandar.

Penunjuk perasaan yang kebanyakannya pelajar universiti, peguam dan aktivis hak asasi itu melaungkan slogan mengutuk Saleh dan ‘samseng-samseng presiden’ itu.

“Rakyat mahu menggulingkan rejim,” laung mereka yang mengulangi slogan penunjuk perasaan di Mesir.

Ramai anggota polis dan kira-kira 2,000 penyokong kerajaan menantikan penunjuk perasaan tersebut di pusat bandar Sanaa.

Demonstrasi itu dijangka bertambah besar apabila ratusan lagi pelajar dan aktivis menyertai perarakan di ibu kota ini.

Semalam, batu dilontar dan belantan diayunkan di tengah Sanaa apabila penunjuk perasaan bertempur dengan polis dan penyokong Saleh.

Pertempuran antara polis dengan beribu-ribu penunjuk perasaan juga tercetus di bandar Taez, selatan Sanaa semalam, menyebabkan lapan orang cedera. – AFP



Mesir perlu pilihan raya adil, tanpa campur tangan AS, Israel

KUALA LUMPUR 15 Feb. - Amerika Syarikat (AS) dan Israel tidak seharusnya campur tangan dalam pembentukan kerajaan baru di Mesir bagi membolehkan perubahan yang diimpikan rakyat negara Arab itu menjadi kenyataan.

Pengarah Pusat Kecemerlangan Palestin (Pace), Prof. Madya Dr. Hafidzi Mohd. Noor berkata, rakyat Mesir sejak zaman pemerintahan Anuar Sadat sehinggalah Hosni Mubarak hidup dalam keadaan sengsara dan tertindas.

Menurutnya, mereka begitu marah terhadap kedua-dua pemimpin itu yang gagal meningkatkan kembali ekonomi dan pendapatan mereka namun kerana sistem pilihan raya yang tidak adil maka usaha menukar kerajaan tidak dapat dilakukan melalui peti undi.

"Mesir merupakan antara negara yang kaya tetapi malangnya kerajaan pimpinan secara kuku besi itu hanya mengagihkan kekayaan kepada 1,000 buah keluarga terdekat dan rakan sejawat Presiden sahaja.

"Sistem politik dan ekonomi yang diterapkan di bumi Mesir itulah yang membuatkan rakyat mula muak setelah segala kebajikan termasuk pendidikan, perubatan dan prasarana negara itu juga diabaikan tanpa ada rasa simpati terhadap nasib rakyat," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kebimbangan sebilangan besar rakyat Mesir mengenai masa depan pasca era Hosni Mubarak kerana nasib rakyat negara itu kini berada di tangan majlis tertinggi tentera.

Rata-rata penduduk Mesir berkata, mereka tidak ada calon Presiden yang baru di samping turut berharap agar pihak tentera negara itu memenuhi janji untuk mengembalikan kuasa kepada rakyat semula.

Sehubungan itu, Hafidzi berkata, Parti Demokratik Kebangsaan (NPD) berkemungkinan tidak mempunyai peluang kedua pada pilihan raya akan datang kerana penduduk Mesir tidak akan lagi memberi kepercayaan mereka terhadap bekas parti pimpinan Mubarak.

Ketika ditanya parti mana yang sesuai untuk menggantikan kepimpinan NDP sebelum ini, Hafidzi memberitahu, gerakan Ikhwan Muslimin dilihat mampu meneraju kerajaan baru negara Mesir itu.

"Gerakan Ikhwan Muslimin mempunyai ramai penyokong kerana mereka pernah menang 80 kerusi pada pilihan raya Parlimen sebelum ini,'' katanya.

Bagaimanapun Hafidzi menambah, kerajaan yang dipilih oleh majoriti rakyat Mesir nanti perlu mengutamakan reformasi politik terlebih dahulu sebelum bertindak untuk menggerakkan reformasi ekonomi.

"Ini kerana, rakyat Mesir sudah lama memendam rasa terhadap pemerintahan Mubarak yang tidak efisien dan korup. Rakyat mahukan perubahan dan menginginkan peluang yang lebih cerah pada masa hadapan," katanya.


Orang Islam rai Valentine: Akhbar bahasa Inggeris dibidas

KUALA LUMPUR 15 Feb. - Sebuah akhbar bahasa Inggeris di negara ini dibidas ekoran artikel yang disiarkan dalam akhbar itu semalam yang seolah-olah cuba membabitkan orang Islam dengan perayaan Hari Valentine.

Sebuah blog yang membidas akhbar tersebut berkata, selain menyiarkan artikel, akhbar itu turut memaparkan beberapa pasangan warga emas Melayu yang lengkap berkopiah putih dan bertudung labuh merayakan Hari Valentine dalam koc Keretapi Tanah Melayu (KTMB).

Menurut blog itu, pasangan yang termasuk pasangan cacat penglihatan itu digambarkan menghadiahkan bunga, menyuap makanan ke mulut suami dan berpeluk antara satu sama lain.

"Kita tidak tahu siapa pasangan orang Islam ini, tetapi senario yang dipaparkan jelas menunjukkan ia sengaja dilakonkan bagi melihatkan subjek merayakan kasih sayang mereka bersempena Hari Valentine.

"Dalam konteks artikel itu, Hari Valentine digunakan sebagai deskripsi hari berkenaan kerana jika diterjemahkan kepada Hari Kekasih, ia sebenarnya lari daripada konteks budaya Melayu dan pegangan Islam yang sebenarnya tidak mempunyai satu hari bagi episod sedemikian.

"Pasangan warga emas itu sebenarnya penumpang yang hadir sempena pelancaran pakej 1Malaysia Couples Trains KTMB yang secara kebetulan jatuh pada Hari Valentine," kata blog itu di http://malaysiaaktif.com.

Blog tersebut dalam pada itu turut mempersoalkan idea siapakah untuk menunjukkan pasangan warga emas Melayu ini sebagai merayakan Hari Valentine.



Khalil bertegas bomoh masuk Dun Perak
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 16 Feb: “Saya tetap bertegas dengan mengatakan bahawa Dun Perak telah dimasuki bomoh sebelum 7 Mei 2009 dan Dewan Negeri Perak telah dijampi oleh bomoh tersebut,” tegas Adun Titi Serong, Drs Khalil Idham Lim.

Beliau telah menerima surat rasmi daripada Setiausaha Dun Perak bertarikh 7 Februari lalu dan diminta hadir untuk memberi keterangan dalam sesi soal jawab kepada Jawatakuasa Hak dan Kebebasan Dewan pada 25 Februari, jam 10.30 pagi di bilik mesyuarat Jawatankuasa Kira-kira Wang Negeri Perak aras 2, Bangunan SUK Ipoh.

“Saya dikhendaki memberi keterangan dalam sesi soal siasat oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Dewan berhubung dengan isu bomoh yang saya bangkitkan pada persidangan ketiga mesyuarat ketiga pada penggal ketiga Dewan Negeri Perak yang kedua belas pada 2 Disember 2010,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Ketua Penerangan PAS negeri dipanggil kerana dikaitkan dengan usul mengikut standing order di bawah fasal 36(3)(b) ke atasnya kerana sewaktu berbahas di Dun Perak telah membuat pendedahan bahawa terdapat pihak yang telah membawa masuk bomoh ke dalam Dun Perak sebelum sidang 7 Mei 2009 yang menyaksikan kerusi Speaker Sivakumar dirampas.

Dalam sidang tersebut, beliau menyebut terdapat seorang Adun yang telah membawa bomoh untuk masuk ke dalam dewan.

“Apabila saya enggan mendedahkan nama Adun berkenaan lalu saya diusulkan untuk disiasat oleh jawatankuasa berkenaan,” jelasnya.

Beliau akan mengadakan sidang media khusus berkenaan surat panggilan tersebut dan akan memberi reaksi mengenai surat itu.



Konvensyen Bangsa bincang masalah Melayu 19 Feb
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 16 Feb: PAS akan mengadakan Konvensyen Nasional Pengupayaan Bangsa-Jaminan PAS pada 19 Februari ini untuk membincangkan masalah Melayu dan Bumiputera di negara ini.

Menurut Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, konvensyen berkenaan akan menjawab segala kekeliruan mengenai kedudukan dan hak istimewa Melayu dan Bumiputera

"Konvensyen ini akan menjawab persoalan-persoalan yang cuba dikelirukan dalam masyarakat Melayu dan Bumiputera negara ini oleh Umno BN yang cuba membentuk sikap rakyat bahawa Pakatan Rakyat yang meminggirkan Melayu," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Ianya akan berlangsung di Auditorium Majlis Bandar Raya Shah Alam (MBSA) dari jam 9 pagi hingga 5 petang dengan pembentangan beberapa kertas kerja.

Konvensyen itu akan dirasmikan oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan membentangkan kertas kerja "jaminan PAS " pada jam 2.30 petang.

Mengulas lanjut, beliau yakin melalui konvensyen itu dapat memberikan keyakinan kepada rakyat bahawa PAS bersama Pakatan Rakyat akan mempertahankan segala perkara yang berkaitan hak dan keistimewaan orang Melayu.

"Selepas pilihan raya umum 2008 Umno BN cuba menimbulkan perkara-perkara bersifat sentimen perkauman kononnya Melayu terancam dan terpinggir.

"Jadi kita akan memberikan kefahaman kepada masyarakat khususnya Melayu dan Bumiputera di seluruh negara bahawa PAS bersama Pakatan Rakyat akan terus pertahankan segala perkara yang berkaitan keistimewaan Melayu dan Bumiputera yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan," katanya yang juga ahli Parlimen Pokok Sena.

Pada konvensyen itu juga PAS akan menjelaskan kepada rakyat bahawa situasi Melayu mundur adalah disebabkan kegagalan Umno BN.

"Sejak 53 tahun tahun yang dikatakan Melayu terpinggir dan terancam ini disebabkan tiada political will daripada pemerintah untuk mempertahankan agenda Bumiputera menyebabkan ianya berkecamuk," katanya.

Merujuk kepada penubuhan Unit Peneraju Agenda Bumiputera (Teraju) oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini, beliau berkata ianya satu lagi bukti bahawa agenda Melayu dan Bumiputera sebelum ini menemui kegagalan.

Namun ujarnya konvensyen berkenaan sudah dirangka beberapa bulan lalu bukan sebagai respon kepada penubuhan Teraju.

Selain Abdul Hadi, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga akan membentangkan kertas kerja "Melayu Pulau Pinang dalam era Pakatan Rakyat".

Satu lagi kertas kerja '53 tahun merdeka kedudukan Melayu Bumiputera terhakis' akan dibentangkan oleh bekas pengerusi Bernama, Prof Datuk Abu Bakar Hamid yang juga bekas pensyarah Universiti Malaya.

Pesertanya terdiri daripada badan-badan bukan kerajaa (NGO), wakil parti dalam Pakatan Rakyat, tokoh-tokoh teertentu termasuk pensyarah dan mahasiswa daripada Melayu dan bukan Melayu.


Sebuah harapan PRK Merlimau
Dr Rajie Hadi

SEORANG anak jati Merlimau di perantauan memberitahu penulis bahawa beliau turut merasakan dengung gendang pilihan raya kecil (PRK) kian hampir bergema lagi di kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) Merlimau, Melaka. Yang menang akan dituntut melaksanakan amanah dan tanggungjawab kepada rakyat. Setiap omong-omong kosong akan dinilai rakyat dari semasa ke semasa.

Sehubungan ini kita akan menyaksikan beberapa peruntukan dan bajet pembangunan mengejut akan mencurah-curah datang; terutamanya fenomena mahu menambat hati pengundi-pengundi bukan Melayu, pengundi-pengundi atas pagar dan pengundi-pengundi yang pandai bermain silap mata.

Apa yang kita tidak mahu, pihak yang menaburkan projek jangan terpedaya dengan kelicikan pengundi minoriti yang muncul secara tiba-tiba menangguk di air keruh. Keadilan bukanlah bermakna konsep kesamarataan tetapi keadilan hendaklah kena pada tempatnya.

Kita tidak mahu, masjid Kampung Simpang Pantai yang berusia hampir 100 tahun terbiar reput kerana dimamah usia. Kita juga tidak mahu sekolah agama rakyat yang masih berdinding kayu akan rebah menyembah bumi. Dan kita juga tidak mahu sepanjang jalan antara pekan Merlimau ke bandar Jasin keadaannya bergelap pada malam hari dan membahayakan penggunanya.

lnilah senario yang patut difokuskan dan antara permintaan penduduk Dun Merlimau untuk kesejahteraan mereka. Usahlah mewawarkan berlebih-lebihan bantuan pembinaan dan penyediaan tapak SJK Tamil yang kelak menikam diri sendiri. Walhal anak-anak kaum lndia yang sekitar ratusan sahaja; biarlah dibantu mengikut peruntukan yang sederhana berdasarkan atas keperluan.

Kita tidak mahu projek jutaan ringgit yang ditaburkan akan lebih terarah kronisme dan korupsi. Kita tahu dan sedia akur dalam apa jua PRK usaha menambat hati pengundi menjadi agenda utama. Namun kita tidak mahu umpama ‘ayam di kepuk mati kelaparan, itik di air mati kehausan’.

Justeru adalah lebih baik kempen dan janji diberikan untuk kesejahteraan rakyat yang menghadapi beban kenaikan harga barangan, minyak dan desakan hidup. Dan berusaha memberi jaminan kepada ribuan graduan menganggur mengisi peluang-peluang pekerjaan di sektor kerajaan dan swasta. Dan tidak lupa memfokuskan usaha membela nasib anak-anak Melayu/lslam dan bumiputera selaras dengan hak-hak mereka dalam Perlembagaan Persekutuan. Apatah lagi lebih 60% pengundi Merlimau terdiri pengundi Melayu/lslam.

Seperkara yang harus diingat, dalam sibuk-sibuk projek ditaburkan dan tender-tender mula dirangka, pernahkah para pemimpin Melayu/lslam Bumiputera memikirkan sejenak betapa anak-anak pribumi di menara ganding terpaksa mengikat perut kerana wang pinjaman PTPTN terpaksa ditolak dengan bayaran yuran dan sewa asrama IPT yang mahal sekarang?

Apakah ini kesan dasar penswastaan yang menolak kebajikan rakyat? Jawapannya ada di tangan rakyat. Ketahuilah bahawa dengan wang pinjaman PTPTN yang berbaki kecil itulah digunakan oleh para pelajar yang tidak berkemampuan untuk perbelanjaan makan minum dan buku-buku yang tidak mencukupi.

Apalah salahnya memberi biasiswa kepada semua pelajar bumiputera IPTA dengan beberapa syarat sebagai dorongan motivasi kerana kejayaan mereka mengangkat maruah agama dan bangsa. Pada mulanya ramai antara kita tidak percaya akan keluhan para pelajar di IPT sekarang dan menuduh mereka tidak mahu berdikari.

Tetapi apabila penulis sendiri meneliti bayaran-bayaran caj yang dikenakan oleh lPT sekarang barulah penulis akur akan penderitaan mereka. Harapan mereka walau tanpa biasiswa pun, paling kurang jika bayaran asrama dihapuskan atau diminimumkan cajnya sudah memadai. Ketahuilah anak-anak bumiputera bakal dikelilingi beban hutang dan tekanan hidup pada masa mendatang. Bahkan mereka juga menghadapi pelbagai cabaran kehidupan era ICT ini sama ada yang terpaksa diterima atau ditolak.

lnilah salah satu bahagian episod kehidupan yang tidak pernah pun disentuh dalam PRK! ltu belum lagi masalah-masalah keruntuhan akhlak anak-anak remaja Melayu-lslam. Apakah ini kerana para pemimpin kini terlalu banyak politiking. Sebenarnya banyak masalah besar lagi di hadapan kehidupan kita!

Penulis ialah Presiden Persatuan Pengamal Pendidikan Malaysia


Doktor: Tiada bukti kemasukan pada dubur Saiful
Harakahdaily

KUALA LUMPUR 16 Feb: Ketua unit kemalangan dan kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr Khairul Nizam Hassan hari ini mengaku tidak menemui bukti wujudnya kemasukan pada dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Beliau memberitahu demikian ketika menjawab soalanp eguambela Karpal Singh dalam perbicaraan kes fitnah Datuk Seri Anwar Ibrahim di mahkamah hari ini, lapor TV Selangor.

Dr Khairul Nizam merupakan individu yang bertanggungjawab menjalankan pemeriksaan ke atas Mohd Saiful yang juga pengadu kes tersebut.

Beliau mengaku tidak mengisi borang pro-forma mengenai bukti fizikal seperti kekoyakan otot serta lebam di bahagian dubur seperti yang biasa dilakukan ketika ujian liwat.

Beliau juga turut mempertahankan bahawa Saiful tidak menyatakan sama ada percubaan meliwat atau percubaan mengadakan seks oral tetapi borang pro-forma menyatakan sebaliknya.

Menurut Khairul konklusi laporan pro-forma hanya dibuat berdasarkan laporan jabatan forensik dan soalan dalam dokumen itui diisi oleh seorang lagi doktor HKL, Dr Siew Shueu Feng.

Dalam keterangannya pada Isnin lalu, Dr Khairul Nizam memberitahu mahkamah bahawa beliau telah mengambil sampel daripada mulut Saiful kerana pemuda itu mendakwa telah dipaksa melakukan seks oral.

Tiada ulasan: