Selasa, 7 April 2015

SANTAI2 AGAMA 2


4. Menggantikan puasa yang telah berlalu.

5. Amalan sunat yang lain yang digalakkan oleh Rasulullah S.A.W selain dari solat tarawikh, tadarus dan solat-solat sunat.

6. Pembacaan surah Al-Fatihah di dalam sembahyang

7. Hukum seseorang muslim itu yang ingin menunaikan ibadah haji atau umrah melalui pembiayaan secara ansuran.

8. Mohon penjelasan ayat Surah Al-Baqarah, ayat 196, bermaksud "......Apabila kamu telah aman, maka siapa yang bersenang-senang dengan melakukan umrah sebelum haji, maka berikanlah hadiah apa yang mudah. Barang siapa yang tiada memperolehinya, hendaklah berpuasa tiga hari dalam haji dan tujuh hari apabila kamu kembali pulang......."

9. Hukum menggunakan 'inhaler' (bagi yang berpenyakit asma) semasa berpuasa.

10. Hukum bagi orang Islam yang memberi makan atau minum pada orang bukan Islam dalam bulan Ramadhan.

11. Hukum memakai tudung dan ingin meluruskan rambut dengan niat untuk suami.

12. Hukum memakai kopiah ketika bersolat mendapat pahala.

13. Budak lelaki berumur 10 tahun dan belum berkhatan bermimpi keluar mani.

14. Wanita yang sembahyang memakai kain telekung jarang sehingga kelihatan susuk tubuhnya.

15. Sembahyang berimankan seseorang yang bermazhab Hanafi.

16. Sembahyang sunat tahhiyyatul masjid atau mendengar khutbah jumaat?

17. Hukum wanita yang sedang haid mendengar bacaan Al-Quran dan terikut-ikut membacanya.

18. Adakah kaki palsu dianggap anggota wuduk?.

19. Lelaki berwudhuk menyentuh seorang gadis yang belum baligh.

20. Melakukan aqiqah untuk dirinya sendiri.

21. Pusingan haid tidak normal

22. Adakah wajib zakat wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)?

23. Apakah hukum zakat, korban dan aqiqah ke atas ternakan rusa?.

24. Adakah wajib dikenakan zakat gaji dan pendapatan profesional?.

25. Apakah hukumnya jika seseorang itu mengerjakan haji lebih daripada sekali?

26. Saya ingin tahu, bolehkah kita menunaikan haji dengan hasil duit saham dan apakah hukumnya?.

27. Apakah hukum ke atas orang yang mati, sedangkan ia masih ada beberapa hari puasa yang belum diqada'kan?.

28. Jika melakukan aqiqah seekor lembu, dagingnya tidak dimasak semua kerana terlalu banyak. Bolehkah diagih-agihkan daging yang telah masak dan yang masih mentah.

29. Apakah hukum terhadap orang-orang yang tertinggal solatnya dengan mempunyai sebab-sebab tertentu?.

30. Apakah hukum orang yang mandi hadas setelah terbit fajar padahal dia berpuasa?

31. Adakah sah ibadah haji yang dilakukan oleh seseorang dengan meng-gunakan wang yang diperolehi secara tidak halal?

32. Apakah hukum seorang perempuan mengandung yang meninggalkan puasa di bulan Ramadhan kerana dikhuatiri memudaratkan diri dan anak di dalam kandungannya?

33. Apakah daging yang diniatkan qurban dan aqiqah boleh dimakan oleh tuan punya yang melakukannya?.

34. Seseorang sampai di masjid sedang imam membaca khutbah Jumaat. Mana yang lebih afdhal, sembahyang sunat ataupun mendengar khutbah?

35. Adakah benar pendapat yang menyatakan bahawa tidak mendapat pahala membaca Al-Quran sekiranya tidak diketahui maksudnya?

36. Bolehkah seseorang itu mengerjakan umrah terlebih dahulu dari ibadat haji?

37. Adakah diharuskan mengerjakan solat sunat lain selepas solat sunat witir? Perlukah mengulangi solat sunat witir tersebut?

38. Siapakah yang wajib mengeluarkan zakat fitrah terhadap anak yang lahir hasil perzinaan?

39. AApakah hukum mendirikan solat Jumaat di suatu kawasan di mana orang yang bermastautin tidak terdapat padanya, seperti di institut pengajian tinggi dan sebagainya?

40. Seorang Islam telah berkahwin dengan perempuan yang bukan Islam mengikut cara bukan Islam. Bagaimanakah cara mengebumikan mayat mereka dan kanak-kanak apabila mati?

41. Jika seseorang itu menaiki bas dalam perjalanan yang jauh dan dia telah berhadas besar, apakah yang perlu dilakukannya untuk menunaikan solat selain dari mandi wajib kerana terikat dengan perjalanan bas?

42. Adakah sah puasa saya sekiranya saya memberus gigi selepas azan subuh berkumandang untuk menunaikan solat subuh di dalam bulan puasa?

43. Apakah hukumnya samaada terbatal ataupun tidak puasa sekiranya saya memakai kanta sentuh (contact lens) dibulan puasa kerana saya akan menitikkan ubat mata (lens drop) apabila mata saya kering?

44. Saya pernah membaca satu notis risalah di papan kenyataan di Hospital Tanjung Karang berkenaan cara bertayammum untuk orang yang sakit. Kalau tidak silap saya, risalah tersebut menyatakan bahawa pesakit boleh bertayammum dengan mengguna debu pada tilam atau dinding (dengan menepuk tangan ke tilam atau dinding).

45. Saya ada sedikit kemusyikalan tentang puasa.

46. Adakah hanya kambing binatang yang disembelih untuk aqiqah.

47. Saya ingin membuat pertanyaan tentang pendapatan wang dividen ASB. Pertanyaan saya adalah bolehkah saya memasukkan wang tersebut untuk simpanan tabung haji bagi ibu saya. Bagaimana saya harus gunakannya?.

48. Apakah prosedur - prosedur (secara hukum) bagi penubuhan solat jumaat?

49. Bila kita dah ada modal yang cukup untuk buat haji adakah wajib kita pergi haji atau dibolehkan kita tunggu sehingga modal cukup untuk isteri dan ibu bagi menunaikan haji bersama?

50. Bolehkah kita makan harta zakat dari penerima zakat orang yang tidak layak terima zakat ?.

51. Adakah haram daging kambing yang diaqiqahkan di makan oleh para jemputan majlis perkahwinan dan juga haram di makan oleh orang-orang kafir?

52. Bagaimana saya ingin menebus nazar yang saya 'terlupa' mungkin kerana kelaparan, godaan makanan yang enak dan sebagainya?

53. Adakah batal wuduk sekiranya tersentuh dengan isteri tanpa lapik? Bolehkah ustaz terangkan dengan siapa lagi wuduk boleh terbatal sekiranya tersentuh lelaki dan perempuan?

54. Saya ingin mendapatkan panduan tentang hukum mempraktikan solat jamak dan qasar.

55. Saya ingin penerangan lanjut berkenaan Mandi Wiladah ini kerana banyak orang yang kurang arif tentang hal ini terutama wanita sendiri.

56. Saya ada kemusykilan akan hukum bersalam dengan Ibu Mertua, adakah perbuatan itu membatalkan wuduk, ada yang mengatakan batal dan ada pula yang mengatakan tidak.

57. Adakah sembahyang ganti/qada dibenarkan dalam Islam sekiranya tertinggal sembahyang.

58. Saya pernah berguru dengan seorang ustazah yang menyatakan rambut bahagian sideburn yang panjang dan terselak ke belakang adalah sebahagian dari anggota wudhu,muka dan perlu dikenakan air sembahyang. Adakah perlu dibasahkan jika rambut panjang, dan saya tidak pernah melihat muslimah membasahkan rambut yang terselak itu?

59. Saya ada kemusykilan mengenai darah haid dan juga mengenai mandi wajib setelah kedatangan darah haid.

60. Saya ingin mengkadakan sembahyang fardu yang telah ditinggalkan secara sedar atau tidak dari baligh sehinga kini, bagaimana cara terbaik untuk melakukannya.

61. Sepanjang hayat bapa, kami anak-anak percaya bahawa Aruah ada meninggalkan ibadah solat & puasa. Masalahnya, kami tidak tahu berapa banyak yang tertinggal, yang boleh kami cuba tampung fidyahnya menggunakan wang peninggalan Aruah. Bagaimanakah kami boleh mengatasi persoalan ini?

62. Buat perhatian uztaz, apakah hukumnya bersama dengan isteri semasa pergi ke tanah suci? Iaitu bukan semasa ihram.

63. Saya bertugas di Tg Dahan, Melaka, jarak jauh 125 km dari rumah kediaman saya di Subang Jaya, Selangor. Kemusykilan saya ialah, didalam situasi di atas di mana saya membuat perjalanan lebih dari dua marhalah dan duduk di tempat asing itu selama 3 hari (tidak termasuk hari tiba dan hari berangkat) adakah saya dikira bermusafir setiap kali membuat perjalanan tersebut walaupun ianya rutin mingguan, dan oleh kerana yang demikian adakah patut saya mengamalkan kurnia keringanan yang diberikan untuk salat jama' dan qasar atau tidak?

64. Membebaskan si mati dari azab kubur

65. Mengerjakan solat taubat pada waktu terlarang

66. Memakai kanta sentuh (contact lens) ketika melakukan rukun umrah

67. Mengerjakan solat taubat pada waktu terlarang










Ibadat

1. Permasalahan nisfu Sya'aban.

Soalan :
Assalamualaikum...
Dato', saya inginkan penjelasan mengenai diri saya. Isnin ni merupakan nisfu sya'aban.. dan pelbagai keberkatan ada di dalamnya.
Sebagai hamba-nya saya juga pernah melakukan kesilapan namun segala dosa lalu telah saya tinggalkan setelah saya menyedari itu bukan jalan betul. Malah saya mula menjaga solat dan mengaji setiap malam. Saya tahu dosa saya besar tetapi saya telah bertaubat dan allhamdulillah saya amat tenang sekarang. Dalam saya bersemangat saya menunggu nisfu sya'aban, saya terpaku bila ada seorang teman mengirimkan emel kepada saya maksud hadis ini..
Antara kelebihan bulan Sya'aban:
1. Sesiapa berpuasa sehari dalam bulan Sya'aban maka Allah haramkan tubuhnya dari api dan dia akan menjadi teman kpd nabi Allah Yusof didalam syurga.
2. Riwayat dari Osman Bin Abi Al-As, Sabda Nabi Muhammad (S.A.W) : pada malam nisfu sya'aban setelah berlalu 1/3 malamnya, Allah turun ke langit dunia lalu berfirman : Adakah orang-orang yang meminta maka Aku perkenankan permintannya, adakah orang yang meminta ampun maka aku ampunkannya, adakah orang yang bertaubat maka aku terima taubatnya dan diampunkan semua orang mukmin lelaki & perempuan , melainkan orang yang berzina atau orang yang berdendam marah hatinya kepada saudaranya.
Soalan saya :
Benarkan tiada ruang langsung untuk insan seperti saya memperolehi manfaat dari malam tersebut ataupun amalan amalan saya ditolak. Saya betul-betul bertaubat dan tidak mahu mengulanginya lagi segala ketelanjuran itu.
Jawapan : Allah S.W.T. maha pengampun. Allah akan mengampunkan dosa-dosa hambanya samada kecil atau besar, selagimana hamba-nya benar-benar mahu bertaubat. Ruang untuk saudari bertaubat sangat luas, tidak terbatas di Bulan Sya'ban sahaja. Bertaubatlah dan berazam agar tidak mengulangi keterlanjuran yang lalu.

2. Pengeluaran cecair nanah di kemaluan.

3. Masalah pertindihan jadual belajar dengan waktu Solat Jumaat.

Soalan : Sahibus Samahah Dato',
Pertamanya saya minta maaf kerana menulis secara email sahaja. Saya ingin pohon mendapat nasihat Dato' mengenai perkara berikut:
1. Anak saya belajar disalah sebuah universiti di London dalam bidang perubatan. Masalahnya setiap hari Jumaat beliau ada kelas pada jam 1 tgh hingga 4 ptg. Waktu solat jumaat masa ini ialah 12.50.Kalau pergi Jumaat beliau terpaksa meninggalkan kuliah dan akan menjejaskan pengajiannya.Tak pergi jumaat berdosa.
Bagaimana keadaan beliau dalam hal ini.Pohon nasihat Dato jua.Jawapan yang awal adalah dihargai.
Jawapan :Solat Jumaat adalah wajib bagi setiap lelaki muslim. Tetapi sekiranya berlaku kemudaratan/keuzuran yang boleh menggugat nyawa, contohnya seperti di dalam penerangan doktor yang menjalankan tugas yang melibatkan nyawa orang lain (pesakit) maka di dalam keadaan ini, ia boleh ditinggalkan namun wajib bagi mereka menunaikan solat zohor.
Cadangan :
Didalam hal ini, disyorkan bahawa pihak tuan hendaklah berbincang dengan pihak pengurusan universiti bagi membolehkan anak tuan dapat menunaikan solat Jumaat ini kerana ia merupakan satu kewajipan yang tidak boleh ditinggalkan sewenang-wenangnya.

 

 










Tiada ulasan: