Rabu, 27 April 2011

Guru agama perlu reformasi ...patut guru bukan agama kena reformasi dalam kefahaman Islam dan amalan Islam...mereka juga akan dihisab

Guru agama perlu reformasi dalam pengajaran
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 27 April: Guru agama di semua peringkat perlu melakukan reformasi dalam pengajaran mereka bagi menjamin kemampuan rakyat terutamanya dalam pengamalan agama termasuk membaca Al-Quran.

Exco Agama Negeri Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali (gambar) berkata, semua guru di Selangor khususnya, perlu mengambil tindakan segera kerana golongan gurulah paling dekat dengan anggota masyarakat terutama pelajar.

Menurutnya, hasil tinjauan yang dibuat sendiri mendapati kebanyakan remaja dan belia tidak mampu untuk membaca Al-Quran dengan baik.

"Ini zaman reformasi, kita perlu berubah menjadi lebih baik, perlu bangun untuk lakukan islah dan tajdid yakni pembaharuan," tegasnya.

Dr Hasan berkata demikian ketika berucap menutup Multaqa Ketua Guru Kafa Seluruh Selangor yang diadakan di Dewan Utama Masjid Negeri Shah Alam, dekat sini, petang semalam.

Menurutnya, guru-guru Kafa seramai 6,236 bertanggungjawab untuk memastikan mereka dapat membangkitkan semangat beragama dalam kalangan masyarakat setempat.

Bercakap lebih lanjut, ibu bapa hari ini adalah produk pengajian sejak 40 tahun dahulu dan mereka terus bersikap seperti itulah sehingga kini.

"Hasilnya lihat apa yang sedang berlaku pada hari ini," tegasnya.

Ibu bapa termasuk jiran-jiran dan anggota masyarakat sudah tidak mampu dan membantu untuk mengajar sendiri pengajaran agama terhadap anak-anak mereka.

Kerana itu, tambah Dr Hasan, semua guru Kafa wajar mempunyai semangat Zeel atau tidak sabar-sabar lagi untuk bangkit melakukan perubahan ke arah kebaikan dalam masyarakat setempat.

Beliau menyarankan guru-guru agar kembali meneliti dan menghayati kitab Ihya Ulumiddin yang banyak memberikan panduan kepada guru dalam melaksanakan tugasan seharian mereka.

"Perjuangan tertinggi adalah untuk menegakkan hukum Al-Quran dan memerlukan hasil gerakerja semua guru.

"Warna baru perlu diberikan guru-guru Kafa dengan semangat dan kekuatan, bergerak ke arah perubahan.

"Masyarakat sudah bangkit sekarang ini, jika guru-guru tidak juga bangkit bererti anak-anak murid tidak akan bangkit-bangkit jawabnya," tegasnya.


Yuran naik: Siswa tuntut UIAM beri penjelasan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 April: Mahasiswa Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) hari ini dikejutkan dengan kenaikan yuran pengajian yang akan bermula semester 1 sesi 2011/2012.

Kenaikan itu disedari sendiri oleh beberapa mahasiswa termasuk pimpinan mahasiswa, SRC yang mendedahkan penyata yuran yang baru untuk mahasiswa Malaysia.

Mahasiswa UIAM dalam satu kenyataan menyatakan hal itu sangat dikesali mereka apabila diputuskan semasa cuti semester.

Dalam penyata yuran yang baru tersebut, kenaikan yuran pengajian bertambah sebanyak RM37.50 untuk setiap kuliyyah.

Jumlah kenaikan yang dibuat tidaklah terlalu melampau, namun satu penjelasan yang sewajarnya mesti diberikan oleh pihak pentadbiran UIAM kepada mahasiswa.

Mahasiswa tidak rela untuk membayarnya andai kenaikan tersebut sedikit pun tidak memberi manfaat kepada mahasiswa.

Berdasarkan penyata yuran yang baru juga, peningkatan yuran dikenakan adalah untuk menampung perbelanjaan transportation iaitu bas.

Pihak mahasiswa membantah setegas-tegasnya kenaikan yuran itu, antaranya kerana:

1) Mahasiswa yang menggunakan perkhidmatan bas tidak sampai 10 peratus.

2) UIAM dikenali sebagai 'walking university', tidak wajar untuk memperuntukkan kewangan yang lebih untuk bas.

3) Yuran bas dikenakan, namun sebarang penggunaan bas untuk persatuan tetap dimasukkan dalam bajet kewangan program.

4) Penyediaan bas untuk program kegunaan persatuan-persatuan adalah menjadi tanggungjawab pentadbiran, tanggungan kos di bawah penyeliaan pentadbiran bukan mahasiswa.

5) Manfaat bas tidak meliputi seluruh mahasiswa UIAM.

Mahasiswa tidak bersetuju sama sekali dengan kenaikan yuran yang dibuat oleh pihak UIAM.

Pada masa yang sama, pinjaman dan biasiswa masih seperti biasa tanpa kenaikan membuatkan mahasiswa merasai sedikit bebanan untuk membuat bayaran yuran yang baru ini.

Justeru, mahasiswa menggesa seluruh organisasi mahasiswa yang berdaftar mahupun tidak berdaftar untuk lebih responsif dan proaktif dalam menjaga kebajikan mahasiswa.

Perkara sebegini tidak boleh dipandang mudah oleh mana-mana pihak kerana ia melibatkan hak mahasiswa.

Mereka berharap pihak pentadbiran lebih cenderung untuk melihat keadaan mahasiswa berbanding kepentingan sendiri.


Jangan terperangkap dengan jebak Umno

Fakhri Ali
NIBONG TEBAL, 27 April: Kepimpinan Pakatan Rakyat (PR) diingatkan supaya tidak terperangkap dengan jebak yang dipasang oleh Umno dan BN semata-mata bagi memecahbelahkan serta memporak-perandakan kekuatan yang ada pada PR.

Ahli Dewan Undangan Negeri Kuala Kurau, Yunus Jamhari berkata demikian ketika ditemui selepas majlis ceramah isu penerangan anjuran PAS Kawasan Nibong Tebal di Sungai Acheh, malam tadi.

Menurut beliau lagi kebelakangan ini isu seperti pertandingan bagi merebut jawatan dalam kepimpinan PAS, telah dimainkan oleh mereka supaya adanya perasaan curiga antara sesama kepimpinan.

Beliau berkata, sekiranya tidak berhati-hati maka jebak itu akan memerangkap kumpulan sasaran yang telah mereka rencanakan.

"Yang terbaru ialah ura-ura penyertaan DAP bersama BN juga merupakan satu lagi dakyah jahat yang sengaja dimainkan bagi menimbulkan rasa prejudis dan prasangka di kalangan penyokong dan kepimpinan PR.

"Ini juga sebahagian dari usaha mereka bagi merenggangkan hubungan yang utuh antara PKR, PAS dan DAP. Setelah melihat kekuatan yang ada pada PR tidak berjaya dirungkai oleh mereka.

"Walaupun BN begitu kepingin mahu melihat adanya keretakan dalam PR, ia tidak mungkin mencapai realiti tersebut, kerana jebak dan perangkap yang mereka pasang tidak akan mengena," tegasnya lagi.

Katanya lagi, kepimpinan PR perlu sentiasa berhati-hati dengan gerakan terancang BN.

Beliau menambah, sekiranya tersilap langkah, padahnya amat berat kerana ia akan memberi impak yang begitu mendalam dalam pilihan raya umum yang akan datang.


Kedah timbang cukai UUM dibayar ansuran
Harakahdaily

ALOR SETAR, 27 April: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak (gambar) menasihatkan pihak pentadbiran Universiti Utara Malaysia (UUM) tidak mengeluarkan kenyataan tidak tepat kepada media berhubung isu cukai tanah kampus itu.

Katanya, UUM perlu cermat dalam kenyataan mereka kerana kerajaan negeri Kedah sentiasa membuka ruang perbincangan dan bersedia menimbang untuk membenarkan universiti itu membayar cukai tanah secara ansuran.

“Sebaiknya janganlah pihak UUM membuat kenyataan yang tidak tepat kepada media,” ujarnya kepada media di Wisma Darul Aman semalam.

Menurut beliau, pihaknya bersedia menimbang semula permohonan rebat cukai tanah daripada kampus itu sekiranya mereka berhasrat untuk membuat permohonan baru.

Tambahnya, pihaknya menerima permohonan UUM untuk menyambung semula rebat pada Jun 2009 namun selepas merujuk kepada pihak Pejabat Tanah dan Galian (PTG) permohonan itu terpaksa ditolak.

“Pihak UUM ada menulis surat mohon sambung rebat cukai tanah, tetapi setelah dibincang dengan PTG dan dibawa masuk mesyuarat Exco permohnan itu tidak berjaya. Jika UUM bercadang buat permohonan semula, kita sedia timbang,” katanya.

Beliau berkata, setiap tahun Kerajaan Negeri menerima RM31 juta bayaran cukai tanah daripada Kerajaan Persekutuan meliputi pebagai bangunan milik kerajaan pusat termasuklah UUM.

Menurutnya, keluasan tanah tapak UUM ialah 2,155.2 ekar dan cukai yang perlu dibayar oleh Kementerian Pengajian Tinggi sebanyak RM1,743,745 setahun atau 20 sen bagi satu meter persegi.

“Rebat yang UUM dapat selama dua tahun 2006 hingga 2008 UUM hanya perlu membayar sebanyak RM100,000 setahun dan tindakan oleh kerajaan dahulu menyebabkan rakyat Kedah kerugian RM1.6 juta setahun namun Kerajaan Negeri akur kepada perjanjian.

“Hal ini adalah biasa kerana selama ini, menjadi tanggungjawab kita untuk membayar hutang-hutang yang dibuat oleh kerajaan terdahulu,” katanya.

Beliau turut menasihatkan pihak UUM agar mematuhi perjanjian asal iaitu membayar nilai cukai RM1.7 juta kerana tempoh rebat telah berakhir.

Hadir sama dalam sidang media itu ialah Ketua Pegawai Eksekutif Syarikat Air Darul Aman (SADA) Datuk Azdmi Din dan Pengarah PTG Datuk Muhamad Nor Raffie.

Tiada ulasan: