Ahad, 30 Januari 2011

YANG MENANG TAHNIAH DAN YANG KALAH BOLEH CUBA LAGI.....USAHA LEBIH GIGIH....YAKINKAN KEPADA RAKYAT DASAR YANG KITA BAWA.....

Tak rasmi: BN berjaya kekal DUN Tenang

7.15pm Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dalam lama Twitter mengucapkan tahniah kepada BN kerana berjaya mempertahankan kerusi tersebut.

Keputusan tidak rasmi menunjukkan BN mendapat sekitar 6,698 undi manakala PAS mendapat 2,963 undi.

calon BN, Mohd Azahar Ibrahim menang dengan majoriti 3,733 undi - meningkat 1,243 undi berbanding majoriti 2,492 undi pada 2008.

Calon BN juga menang undi Pos. Daripada 119 kertas undi pos yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Mohd Azahar memperoleh 115 manakala Normala memperoleh tiga undi. Satu undi pos ditolak.

Keputusan undi pos itu diumumkan oleh pegawai pengurus pilihan raya kecil, Md Asri Amir. di di Pusat Penjumlahan Undi di Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis petang ini. --------------------------------------------------------------

8:31pm: Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek membidas DAP, dengan mendakwa BN menang di tiga daripada empat kawasan majoriti pengundi Cina.

PAS dan DAP boleh 'berkokok', tapi masih 'kalah', katanya dalam twitter. Bagaimanapun, penilaiannya terhadap kawasan majoriti pengundi Cina itu bercanggah dengan pemimpin DAP.

Kejayaan BN mengekalkan DUN Tenang hari ini, adalah kemenangan ke-14 dalam pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008. Pakatan pula memenangi lapan pilihan raya kecil.

Pakatan menang di Sibu, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Permatang Pauh, Permatang Pasir, Manek Urai, Penanti dan Selambau.

BN pula menang di Tenang, Hulu Selangor, Galas, Tenang, Sapi Bagan Batu dan Pinang.

Pilihan raya kecil ke-15 pula akan diadakan di Merlimau pada 6 Mac depan.

8:12pm: Lebih ramai pemimpin tiba di pusat penjumlahan untuk meraikan kemenangan. Mereka termasuk Menteri Besar Johor, Datuk seri Abdul Ghani Othman dan ketua penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan.

Semuanya tersenyum lebar dan bersalaman mengucap tanah antara satu sama lain.

Mohd Azahar pula memakai baju kemeja batik dan bersongkok hitam. Beliau kelihatan letih selepas sehari bergerak di sekitar kawasan pilihan raya kecil hari ini dalam keadaan hujan dan banjir.

8:07pm: Calon BN Mohd Azahar Ibrahim tiba di pusat penjumlahan di dewan serbaguna Majlis Daerah Labis.

7:53pm: BN pemimpin tempatan sudah mula membanjiri pusat penjumlah tersebut. Turut kelihatan ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri, yang juga presiden Gerakan, Tan sri Dr Koh Tsu Koon.

7:33pm: Analisis

Berdasarkan keputusan tidak rasmi, Umno telah menambah undi di kalangan pengundi Melayu, tapi pengundi Cina masih mengelak menyokong MCA. PAS mengekalkan sokongan pengundi Cina, walaupun peratusan mereka dari kawasan majoriti Cina yang keluar mengundi hari ini, merosot.

DAP MP Anthony Loke menulis dalam Twitter: "Melihat trend setakat ini, tidak ragu lagi, BN akan menang Tenang tapi Soi Lek dan MCA boleh angkat beg!"

Pengerusi DAP Johor, Dr Boo Cheng Hau mengulangi sentimen yang sama dalam satu lagi twitter: "PR PAS-DAP berjaya mendapatkan undi 70 peratus pengundi Cina di Tenang."

Speaker Selangor, Datuk Teng Chang Khim pula berkata Chua (presiden MCA) patut letak jawatan kerana gagal untuk memenangi undi pengundi Cina di tempatnya sendiri".

7:25pm: Nampaknya hujan di Tenang akhirnya akan berhenti. Suasana masih gerimis. Pondok sementara yang didirikan di depan pusat operasi PAS untuk menjual barangan parti, dan makanan, telah ditutup. Penyokong PAS dan tukang kempen mula meninggalkan bandar Labis.

7.15pm: Analisa

Kira-kira 91 peratus undi telah dikira. Umno telah meningkat majoriti dengan 1,243 undi berbanding dengan pilihan raya umum 2008.

7.12pm: PAS menutup skrin besar di pusat operasi parti itu. Pekerja parti yang kecewa dengan keputusan tersebut, beredar dari situ. Sesetengahnya sudah 'hilang mood' dan mahu segera pulang ke tempat masing-masing.

7:10: Keputusan tidak rasmi: 10 daripada 12 pusat pengundian:

BN - 6,027
PAS - 2,331
Majoriti - 3,637

7.01pm: BN 4,712, PAS 2090, maj 2,622

BN hampiri kemenangan, sebanyak 3,577 undi lagi yang belum dikira.

6.57pm Ladang Bukit Dato: BN 351, PAS 99, maj 252

6.52pm BN 4,420, PAS 2,033, majoriti 2,387.

Setakat ini sebanyak 61 peratus atau 6,453 undi daripada 10,579 yang keluar mengundi telah dikira.

Masih terdapat 4,125 undi masih belum dikira.

6.53pm: BN 3,737, PAS 1,692, majoriti 2,045

6.51pm: Kg Redung (S2): BN 211, PAS 67

6.50pm: BN 2,038, PAS 1,207

6.36pm: Kg Sawah Bahru (S1): PAS - 55, BN - 212.

Setakat ini, BN mendahului dengan 1,484 undi berbanding PAS sebanyak 533.

6.34pm: Bandar Labis Tengah: PAS - 801, BN - 365

6.31pm SMK Kamarul Ariffin: BN - 365, PAS - 801.

6.27pm: PAS - 1,136, BN - 634.

6.22pm Bandar LabisTengah (S4): PAS - 209, BN - 90.

6.15pm Bandar Baru Labis (S1): PAS - 123, BN - 64.

6.10pm: Undi pos: BN - 115, PAS - 3, rosak - 1.

[Berita penuh menyusul]

Sebanyak 71.8 peratus atau 10,579 orang daripada sejumlah 14,753 pengundi berdaftar bagi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang keluar mengundi sehingga proses pengundian ditutup pada pukul 5 petang ini.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata jumlah peratusan itu lebih rendah daripada pilihan raya umum 2008 iaitu 73.52 peratus.

"Ini disebabkan oleh keadaan cuaca yang buruk sehingga laluan ke beberapa pusat pengundian dinaiki air serta kawasan seperti Pekan Lama Labis dilanda banjir," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

Proses pengundian bagi kerusi pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor kawasan Tenang, ditutup pukul 5 petang ini.

Jurucakap Suruhanjaya Pilihan Raya berkata kesemua 12 pusat pengundian yang dibuka pukul 8 pagi tadi telah ditutup dan peti-peti undi akan dibawa ke pusat penjumlahan undi di Dewan Serbaguna Majlis Daerah Labis di sini.

Keputusan dijangka akan diumumkan pada pukul 8 malam ini.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan penyandang Datuk Sulaiman Taha, 59, meninggal dunia pada 17 Disember tahun lepas akibat jangkitan kuman dalam darah dan kencing manis.



Keputusan Pengundian PRK Tenang: BN Mendahului PAS

LABIS: LABIS: Calon Barisan Nasional pilihan raya kecil Tenang, Mohd Azhar Ibrahim mendahului saingannya dari calon PAS, Normala Sudirman dengan memperolehi 3,751 undi selepas 18 peti undi dikira, pada petang Ahad.

Sementara Normala pula mendapat 1, 599 undi.

BN mendahului dengan majoriti 2,152 undi.


Kronologi Proses Mengundi DUN Tenang

BERIKUT adalah kronologi proses hari mengundi pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang yang berlangsung pada Ahad.

2 petang: Pekan Ayer Panas, Kampung Tenang, Felda Tenang telah terputus hubungan kerana air sungai telah melimpah hingga ke paras dada.

Hujan terus turun dengan lebatnya menyebabkan ribuan penduduk dan orang ramai terperangkap dalam banjir.

Lebih buruk, Pekan Ayer Panas telah terputus bekalan elektrik. Ratusan penduduk di sekitar Pekan Ayer Panas telah dipindahkan ke balai raya berdekatan.

Tinjauan mStar Online mendapati kejadian banjir semakin buruk dan hanya kenderaan berat dibenarkan menggunakan laluan utama.

Rumah-rumah di kawasan rendah habis ditenggelami air hingga ke paras bumbung.

Haiwan ternakan ada yang mati terapung akibat terperangkap dalam banjir terburuk di Labis.

Lebih memburukkan keadaan puluhan petugas media terperangkap dalam keadaan tersebut terpaksa di bawa keluar dengan menaiki trak Jabatan Pertahanan Awam.

11:20 pagi: Beberapa jalan di kawasan rendah di sekitar DUN Tenang dinaiki air hingga menenggelamkan jalan.

Namun ia masih dibuka untuk laluan kenderaan. Pasukan Bomba dan Penyelamat telah bersiap sedia dengan bot untuk mengambil pengundi untuk membawa mereka ke pusat pengundian berhampiran.

Sehingga kini tidak ada pusat pengundian yang ditutup.

11.10 pagi: Calon PAS, Normala yang dikenali sebagai Cikgu Mala masih optimis kemenangan akan berpihak kepadanya walaupun hujan turut dengan lebat sedikit menggangu peratusan keluar mengundi.

"Saya yakin pengundi bijak membuat pilihan. Setakat ini enam tempat saya telah melawat enam tempat pengundian.

"Walaupun hujan turun dengan lebat saya tengok ‎​Pengundi masih bersemangat untuk keluar mengundi.

Insya-Allah kita nantikan keputusan malam ini dengan penuh debaran," katanya kepada pemberita selepas melawat pusat pengundian di Sekolah Menengah Kamarol Ariffin.

10:30 pagi: Setakat pukul 100 pagi kira-kira 250 pengundi telah melaksanakan tanggungjawab mereka dengan membuang undi di Dewan Serbaguna Kg Paya Merah.

9:40 pagi: Presiden MCA, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek melawat perkarangan pusat penamaan calon di Dewan Serbaguna Kg Paya Merah.

9:35 pagi: Ahli Panel SPR, Datuk Christopher Wan Soo Kee melawat pusat pengundian di Dewan Serbaguna Kg Paya Merah.

9:30 pagi: Penyokong BN, cuba menimbulkan provokasi dengan pergi ke tempat penyokong PAS. Timbulkan sedikit ketegangan namun ia berjaya disuraikan oleh pihak polis yang berkawal.

9:10 pagi: Calon PAS, Normala Sudirman melawat pusat pengundian di Sekolah Kebangsaan Kampung Tenang.

9:05 pagi: Calon BN, Mohd Azhar ketika ditemui selepas membuang undi berkata beliau bersyukur kerana telah melaksanakan tanggunjawab sebagai pengundi.

"Saya berharap orang ramai akan keluar mengundi awal walaupun hujan lebat.

"Saya gembira dan insya-Allah keyakinan di pihak kita," kataya kepada pemberita selepas membuang undi di Dewan Serbaguna Kampung Paya Merah di sini.

Turut mengundi di sini, nenek Mohd Azhar, Essah Sulong, 95.

Biarpun duduk di atas kerusi roda, Essah dilihat tetap bersemangat melaksanakan tanggungjawab sebagai pengundi.

8:55 pagi: Calon BN, Mohd Azhar tiba di pusat pengundian, Dewan Serbaguna Kampung Paya Merah.

Beliau yang memakai baju Melayu biru menyemak saluran mengundi untuk melaksanakan tanggungjawab membuang undi di sini.

Dia yang tiba menaiki kereta pacuan empat roda berwarna kelabu disambut dengan sorakan daripada penyokong BN yang melaungkan slogan Hidup BN, Pilih Azhar.

8:45 pagi: penyokong dan peraih undi PAS yang berada berhampiran dengan Dewan Serbaguna Kampung Paya Merah mula bersorak dan meminta pengundi menolak calon Barisan Nasional (BN), Mohd Azhar Ibrahim.

Keadaan itu berlangsung kira-kira lima minit apabila pihak polis meminta penyokong berkenaan tidak menimbulkan unsur provokasi.

8.30 pagi: Walaupun hujan turun dengan lebat di Labis masih ramai pengundi melaksanakan tanggungjawab mereka.

Di Kampungg Paya Merah kira-kira 50 orang pengundi yang terdiri daripada warga tua pelbagai bangsa, dan suri rumah mula mengundi di pusat mengundi, di Dewan Serbaguna Kampung Paya Merah.

Petugas-petugas Suruhanjay Pilihan Raya membantu pengundi yang kurang upaya dengan membawa mereka menggunakan kerusi roda ke pusat pengundian.

8 pagi: Proses mengundi bagi 12 pusat mengundi dibuka serentak.

7:30 pagi: Orang ramai mula beratur dan menyemak saluran mengundi masing-masing di Dewan Serbaguna Kampung Paya Merah.

7 pagi: Peraih undi daripada kedua-dua parti bertanding sudah mula membanjiri perkarangan pusat pengundian.

Bagaimanapun mereka hanya dibenarkan berada 100 meter daripada pusat mengundi.

6:30 pagi: Jalan Segamat-Labis mulai sibuk dengan kenderaan menuju ke pekan Labis dan pusat pengundian berhampiran.

Bagaiamanapun keadaan trafik masih lagi terkawal kerana pihak polis telah mula mengawal lalu lintas.

6pagi: Hujan turun dengan lebat sejak malam tadi, menyebabkan beberapa jalan Labis-Segamat ditenggelami air.

Namun ia masih dibuka kepada laluan kenderaan ringan dan berat.

Tiada ulasan: