Sabtu, 22 Januari 2011

GUNALAH WANG ZAKAT IKUT AGAMA....JANGAN DIKUMPUL2....TAPI TAK DIAGIH2KAN...AKHIRAT MEREKA YANG MELAKUKANNYA AKAN DIDAKWA.....

Janji Najib hanya manis di bibir - peneroka Felda
Harakahdaily

LABIS, 21 Jan: Para peneroka tiga rancangan Felda di Labis iaitu Felda Tenang, Cempelak dan Cempelak Barat mempertikaikan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika mengunjungi mereka menjelang pilihan raya kecil Tenang.

(GAMBAR ATAS: Inilah deretan kedai usang di Felda Cempelak yang sekian lama terbiar.)

Ini kerana, kenyataan Najib hanya manis dibibir sahaja tetapi pada realitinya ia amat berbeza sekali.

"Dia kata kami dapat RM3,000 sebulan sekarang padahal apa yang kami dapat sekitar RM1500 sebulan sahaja," kata salah seorang peneroka Felda Cempelak.

Bagi beliau, kedatangan Najib menjelang pilihan raya kecil Tenang hanya untuk membeli hati peneroka sahaja padahal mereka tidak pernah dihiraukan selama ini.

(GAMBAR KIRI: Pelbagai janji dibuat Najib ketika berucap di Tenang)

Kawasan-kawasan Felda di Tenang, katanya, adalah antara yang termudur sekali di Johor ini kalau tidak di Malaysiapun.

"Anak muda Felda Chemplak lebih gemar berhijrah ke bandar kerana tiada peluang pekerjaan yang disediakan di Felda. Selain itu, banyak pekerja-pekerja asing seperti dari Bangladesh diambil bekerja di ladang-ladang berbanding kepada anak-anak Felda sendiri," katanya lagi.

Mereka juga menunjukkan bagaimana deretan kedai usang yang ada dio kawasan Felda mereka yang tidak pernah diambil hirau oleh pihak Felda apatah lagi pemimpin mereka di Kuala Lumpur.

"Kami masih ingat janji mereka semasa pilihan raya kecil Hulu Selangor kerana saudara saya juga ada di Felda Sungai Buaya itu.

"Najib ada menjanjikan RM5000 untuk satu projek. Secara cash Najib bagi RM1000, selebihnya dijanjikan nak beri selepas daripada PRK Hulu Selangor itu selesai. Apa yang berlaku ialah, sehingga kini mereka kata, wang selebihnya yang dijanjikan itu masih belum diberi," katanya.

(GAMBAR KIRI: Helikopter yang menghantar Najib ke Tenang.)

Mereka juga mempertikaikan, rancangan memberikan 500 lota tanah kepada generasi kedua Felda.

"Adakah Najib serius? Jika serius, apa hitam putih perlaksanaannya? Bila hendak dimulakan pemberian tanah tersebut dan bila hendak dimulakan projek-projek pembangunan? " tanya mereka.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman ketika mengulas isu ini berkata, Najib hanya nak tunjuk gah semata-mata demi membina persepsi masyarakat Felda khususnya Felda-felda di DUN Tenang ini demi meraih undi melalui kempen murahan dengan menaburkan janji-janji palsu menjelang PRK ini.

(GAMBAR KANAN: Ini pula tapak projek MEE SEGERA yang dicanangkan oleh Najib sebagai tanah pembangunan untuk manfaat generasi ke-2 Felda. Waktu ni baru terhegeh-hegeh nak buat!, kata mereka.)

"Janji-janji palsu ini hanyalah silap mata Najib kepada para peneroka dan warga Felda demi menutup jenayah-jenayah penipuan Umno/BN yang telah dilakukan sekian lama demi mengaut keuntungan dari kerahan tenaga dan perit jerih warga peneroka," kata Mazlan.

Ekoran itu, beliau juga mencabar Najib, agar menunjukkan buktikan berapa keluarga peneroka di Felda Chemplak ini yang pendapatannya RM3000 sebulan sebgaimana yang dikatakan Najib dalam ucapannya baru-baru ini.



Alasan Najib tidak mahu debat mengecewakan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Jan: Bendahari PAS Pusat, Dr Hatta Ramli (gambar) menyifatkan, jawapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak terhadap pelawaan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendebatkan isu ekonomi negara sangat-sangat mengecewakan.

Bahkan, kenyataan berbaur ugutan yang dibuat oleh PM amat memalukan dan menjatuhkan imej beliau di mata rakyat dan masyarakat umum termasuk antarabangsa, katanya.

Bagi beliau, pelawaan tersebut berpunca daripada komen PM mengenai Janji 100 hari Pakatan Rakyat Memerintah yang merupakan tawaran yang sangat wajar buat rakyat negara ini.

"Oleh kerana terdapat perbedaan pandangan bagi hal yang sebegitu penting maka tawaran debat adalah bertempat, seperti mana yg dilakukan di negara demokrasi yang matang.

"Jika benar PM mempunyai segala maklumat seperti yang beliau dakwa yang boleh mematahkan hujah Pakatan Rakyat, maka utarakanlah dalam debat itu agar dinilai oleh rakyat," katanya.

Bagi Dr Hatta yang juga anggota Parlimen Kuala Krai, Kelantan, ugutan Najib untuk mendedahkan aib lawan adalah kelakuan jijik yang tidak langsung menggambarkan akhlak pemimpin tertinggi negara.

"Mengelak diri dari berdebat dan cubaan mengalihkan pandangan kepada masalah peribadi adalah sikap tidak profesional dan menjatuhkan imej beliau sendiri," kata Hatta.

"Saya menggesa Najib tidak berdalih dan segera menyahut tawaran ini," katanya.

Bagi beliau, tindakan Najib kebudak-budakan apabila cuba mengelakkan diri dari berdebat secara bersemuka, "Ini adalah sifat pengecut."



SEORANG ADA REKOD KES RAKAMAN BERZINA NAK BERCAKAP TENTANG MORAL DAN AGAMA...TENGOK DIRILAH.....MEMANG SUSAH ORANG MACAM NI....


Kenyataan Presiden MCA tentang salam dibantah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 21 Jan: Kenyataan Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek yang menyindir alaman biasa cara wanita Islam bersalam di tempat awam mendapat kritikan keras daripada pembaca Harakahdaily di Facebook dan Twitter.

Kebanyakan pembaca yang mengkritik turut membuat perbandingan dengan kes Chua yang ditangkap melakukan hubungan jenis dengan seorang rakan wanitanya dalam sebuah video yang telah menyebabkan beliau terpaksa melepaskan jawatan kabinet dan partinya sebelum menjadi Presiden MCA pada tahun lepas.

“Anda adalah orang yang membuat penilaian terhadap orang yang tidak bersalam. Apakah penilaian kita terhadap seorang yang telah melakukan zina,” tanya seorang peguam, Syahredzan Johan di Twitter.

Beliau turut berpendapat bahawa bekas Menteri Kesihatan itu tidak harus membuat sebarang penilaian moral ketika orang lain boleh menyoalkan kompas moralnya sendiri.

Chua sekali lagi mencetuskan kontroversi mengenai Islam apabila beliau secara sindiran membuat perbandingan cara calon PAS di Tenang, Normala Sudirman bersalaman dengan Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa berkempen di Tenang.

“Dia tidak akan datang ke sini (tokong Cina), (dan) dia langsung tidak bersalam dengan orang. Saya sudah terima aduan mengenai hal ini.

"Dia seperti isteri Anwar Ibrahim. Dia memakai sarung tangan ketika bersalam. Jika anda boleh menerima cara Islam sebegini, pergilah undi PAS,” Chua dipetik sebagai berkata di Malaysiakini.

Tahun lepas, Chua juga secara jahilnya mengatakan bahawa negara-negara yang paling korup adalah mereka dari kalangan majoriti Muslim, akan tetapi beliau memberikan contoh negara Ethiopia yang mempunyai majoriti Kristian dalam hujahnya.

Pada November lepas, Chua sekali lagi cuba mencetuskan isu untuk membelasah PAS dengan kejahilannya apabila mempersoalkan mengapa kebanyakan kedai di Kota Bharu tutup sempena sambutan Aidil Adha walaupun sememangnya umum diketahui bahawa sambutan Hari Raya Haji di Kelantan dan beberapa negeri lain adalah jauh lebih meriah berbanding Hari Raya Aidilfitri.

Menurut Haji Ismail Basar, yang memberikan komennya terhadap Chua di Facebook Harakahdaily, beliau bersimpati dengan manusia seperti Chua kerana tiada parti komponen dalam Barisan Nasional yang mampu menerangkan perbezaan ajaran Tuhan dengan ajaran buatan manusia.

“Dia ingat dia tahu semua benda, padahalnya dia sangat naif mengenai dasar-dasar asas Islam… nak harap dalam component nak educate pun, 2 x 5… tak tahu mana satu hukum datang dari Tuhan, dan yang mana satu buatan manusia,” sindir Ismail.

Dalam pada itu, seorang pembaca bernama Anuar Azahari menuding jari pada Umno dengan mengatakan bahawa “Umno bertanggungjawab ke atas sikap ahli-ahli MCA ke atas Islam kerana mereka mendidik MCA dengan dakwah yang tidak betul sehinggakan mereka sanggup mengeluarkan kata-kata demikian terhadap Islam dengan hukum-hukumnya.”

“Jika Umno membiarkan Chua Soi Lek ini meneruskan juga cakap-cakap serupa ini dan Umno membiarkannya untuk memancing undi orang-orang bukan Islam, maka Umno berdosa kerana membiarkan rakan seperjuangannya menghina Islam,” tulis beliau di Facebook Harakahdaily.



Tabung khas: Exco bincang dengan Lembaga Zakat
Harakahdaily

SHAH ALAM, 21 Jan: Para pemimpin kerajaan negeri Selangor akan membuat perbincangan rasmi yang pertama dengan Lembaga Zakat Selangor (LZS) bagi membolehkan badan itu membantu mana-mana pekerja Islam yang bekerja di premis yang menghidangkan arak menukar tempat kerja mereka.

Exco kerajaan negeri Selangor, Dr Halimah Ali berkata, beliau telah membuat temujanji dengan Ketua Pegawai Eksekutif LZS untuk mengadakan perbincangan tersebut 24 Januari ini.

Turut serta dalam pertemuan itu nanti adalah Datuk Dr Hassan Ali, Exco agama kerajaan negeri Selangor.

Baru-baru ini, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim memaklumkan, kerajaan negeri akan menubuhkan satu tabung bagi membantu pekerja Islam yang ingin menukar pekerjaan dari tempat haram ke pekerjaan yang halal.

Kerajaan negeri, kata Khalid akan berbincang dengan LZS bagi menyumbangkan dana untuk tabung itu.

Ini ekoran dari cadangan Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) yang menyekat pekerja beragama Islam dari terus bekerja dengan pusat-pusat hiburan yang menyediakan arak.

Cadangan ini menimbulkan polemik kerana kerajaan negeri melalui Exco kerajaan tempatan Ronnie Liu berkata penguatkuasaan terhadap peraturan itu ditahan dahulu kerana ia belum dibincangkan lagi dengan kerajaan negeri.



Pulau Pinang tubuh Yayasan Islam
Mohd Sabri Said
PENANTI, 21 Jan: Kerajaan negeri meluluskan penubuhan Yayasan Islam Negeri Pulau Pinang tetapi lokasinya belum dipastikan lagi, kata Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman.

Jelasnya, namun berapa peruntukan belum lagi dinyatakan dengan jelas kerana ia dalam proses mengenal pasti tanah dan perbelanjaan keseluruhan.

"Masyarakat Islam sekali lagi menerima berita gembira apabila Kerajaan Negeri telah meluluskan penubuhan Yayasan Islam Negeri Pulau Pinang. Penubuhan itu sekaligus boleh meningkatkan syiar Islam selepas Kerajaan Pakatan Rakyat memberikan kenaikan peruntukan untuk Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) berbanding di era pentadbiran Barisan Nasional (BN), " ujarnya ketika ditemui di majlis penyampaikan anak kunci rumah kepada warga emas Encik Taha Daud di Tanah Liat, Bukit Mertajam pagi tadi.

Menurut beliau, pembentukan Yayasan Islam Pulau PInang akan melaksanakan mana-mana tugas yang tidak dimainkan oleh Maipp mahupun Jabatan Agama Islam Pulau PInang (Jaipp).

Golongan profesional akan dipanggil mengendalikan Yayasan Islam Pulau Pinang ini selain mencari perbagai kaedah untuk diketengahkan sebagai cadangan peranan yayasan itu kelak.

"Yayasan itu nanti bukan menjalankan tanggungjawab yang bertindih dengan Maipp dan Jaipp sebaliknya menjalankan aktiviti yang lain asalkan ia melibatkan kepentingan umat Islam sejagat," tegasnya.

Sebelum itu, Yang Dipetua Maipp, Ustaz Elias Zakaria berkata, Pusat Urus Zakat (PUZ) telah pun memperuntukan RM15 ribu untuk membina rumah Taha Daud yang sebelum ini tinggal keseorangan di rumah usang di Kampung Tanah Liat.

Dengan bantuan itu menjadikan pada tahun 2010 PUZ telah membina 30 buah rumah yang menelan belanja RM900 ribu.

Manakala kerja baik pulih rumah pula melibatkan 164 rumah keseluruhan Pulau Pinang dengan kos RM1.7 juta di tahun yang sama.

"Memandangkan kita tidak mahu ada lagi individu Islam hidup melarat maka PUZ akan membantu bagi meningkatkan emej Islam agar dipandang tinggi oleh masyarakat bukan Islam," terangnya.

Hadir sama dalam program itu ialah Timbalan YDP Maipp, Ustaz Saleh Man, Mufti Kerajaan Negeri, Datuk Hasan Ahmad dan Pengarah PUZ, Dr Azman Samat.

Tiada ulasan: