Ahad, 23 Januari 2011

ADAKAH KITA TAK YANG MELUCUTKAN KUASA SULTAN....ADAKAH KITA NI NAK BERBELIT SERTA BERPUSING...RAKYAT BODOHKE.....

Pusingan 1: BN himpit Cina, PAS gempur Melayu
Abdul Rahim Sabri
Jan 23, 11
6:04pm

Mampukah isu agama yang dibangkitkan oleh BN dalam kempen pilihan raya kecil DUN Tenang ini memberi kelebihan kepada mereka dalam kempen mempertahankan kerusi berkenaan?

Atau mungkinkah pengundi, khususnya kaum Cina akan terpengaruh dengan isu negara Islam dan tindakan calon PAS Normala Sudirman yang tidak bersalaman dengan lelaki - yang menimbulkan kebimbangan beliau tidak mesra rakyat?

azlanAtau sejauh mana kesannya 'umpan' BN itu bagi menarik sokongan 14,753 pengundi - 39 peratus atau 5,766 orang kaum Cina - agar kembali menyokong calon parti itu Mohd Azahar Ibrahim?

Sehingga kini, Pakatan Rakyat, terutamanya PAS, dilihat tidak ambil peduli tentang isu agama yang dibangkitkan.

Dalam beberapa ceramah sebelum ini, tokoh-tokoh yang diundang masih tidak melatah, apatah lagi mengulas "serangan" bertali arus BN itu.

Sebaliknya mereka mengetengahkan isu-isu setempat, khususnya masalah generasi awal dan kedua peneroka Felda bagi memastikan golongan itu mendapat pembelaan sewajarnya.

DUN Tenang, di Labis mempunyai tiga Felda, Felda Chempelak, Felda Chempelak Barat dan Felda Tenang yang didiami pengundi Melayu.

Buka pejabat di Felda

Ini mendorong Persatuan Anak-anak Peneroka Felda (ANAK) - NGO yang rapat dengan PAS - membuka pusat khidmat mereka sendiri di sebuah Felda (Chempelak) di situ mereka.

Felda Chempelak mempunyai 1,432 pengundi, Felda Chempelak Barat mempunyai 1,217 pengundi makala di Felda Tenang pula seramai 1,469.

NONESebelum ini, isu negara Islam yang dibangkitkan oleh presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek disifatkan oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yaasin sebagai tindakan "mengingatkan masyarakat Cina".

Dalam satu sidang media selepas penamaan calon semalam, Muhyiddin dilaporkan berkata "ada baiknya" MCA berbuat demikian kerana sehingga kini, PAS tidak pernah menukarkan perlembagaan yagn menggariskan agenda untuk menubuhkan negara Islam.

Bagaimanapun, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang membidasnya dengan menyifatkan ia "isu lama" dan masyarakat Cina tidak akan terpedaya dengannya.

hadi awang 010807Malah kelmarin, dalam ceramahnya di Felda Tenang, beliau mengingatkan bahawa "orang Melayu kena mengikut Islam, bukan ikut Melayu sahaja untuk memerintah negara ini dengan adil".

"PAS mahu membawa pemerintahan yang adil dan mengajak kawan-kawan lain bersama-sama. Sebab itu kita berpakat dengan PKR dan DAP.

"Perkara dasar, kita tidak boleh paksa untuk mengikut kita. Di sana ada perkara yang sama. Jadi kita buat bersama... Perbezaan kita raikan. Persamaan kita laksanakan," katanya tanpa merujuk dasar mana yang menjadi perbezaan itu.

Pakai sarung tangan

Reda dengan isu negara Islam, muncul pula isu Cikgu Normala tidak bersalaman dengan pengundi lelaki semasa penamaan calon serta ketika melakukan bertemu pengundi di sekitar DUN itu.

Bagaimanapun agak mengejutkan apabila dalam lawatan di Pasar Tani, Labis, hari ini, bekas guru itu memakai sarung tangan.

Ktenang by election day 1 230111 normala sudirmanemunculan pertama dengan gaya seperti Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail itu itu menimbulkan tanda tanya dan mencuri tumpuan sama ada ia meerupakan strategi kempen terbarunya.

Ditanya pemberita, Normala bagaimanapun tidak mengulas secara langsung berhubung 'perubahan' imejnya itu, sebaliknya menyalahkan BN yang didakwa tidak cuba memahamkan parti komponennya berhubung perkara tersebut.

"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media yang dilihat bagi meredakan 'kebimbangan' pengundi.

Isu itu mengheret naib presiden PAS Salahudin Ayub yang menjelaskan ia bukan isu kerana setiap kaum mempunyai cara tersendiri untuk mengucapkan salam dan bersalaman.

Jenazah pemimpin Umno

Manakala ahli jawatankuasa PAS Dr Dzulkefly Ahmad turut mengingatkan agar isu ini tidak diperbesarkan oleh media kerana terdapat banyak lagi isu yang lebih besar.

Bagaimanapun, parti Islam itu boleh dilihat sepenuhnya tidak menggunakan isu berkaitan agama.

tenang by election nomination day pas and bn supporters 220110 pas and dap supportersMalah, belum pun penamaan calon semalam, portal rasminya Harakahdaily melaporkan Najib tidak mengunjungi jenazah seorang pemimpin Umno tempatan yang meninggal dunia sewaktu lawatan sehari perdana menteri di Felda pada 18 Januari lalu.

Jenazah itu dilaporkan hanya urus oleh petugas PAS. Antara yang mengunjunginya termasuklah Normala sendiri yang exco Dewan Muslimat PAS parti itu.

Persoalannya, apakah PAS akan kembali menggunakan isu sebegini secara meluas bagi 'memulangkan paku buah keras' kepada pendekatan kempen pusingan awal BN.

Atau apakah isu-isu itu akan reda jika PAS mengambil sikap "tidak layan" - yang dikatakannya sebagai "bukan isu" isu dalam pilihan raya kecil ini.


Anwar: Mustahil sembunyi pelarian modal RM208b
Andrew Ong
Jan 23, 11
3:34pm


Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa pihak berkuasa melakukan siasatan segera terhadap dakwaan berhubung aliran wang haram yang amat tinggi di negara ini.

anwar keadilan network launch 230111"Kita gesa kementerian kewangan menjawab (dakwaan ini) dan segala siasatan yang berhubung perkara itu," kata Anwar dalam sebuah program parti di Ampang hari ini.

"Jangan lindungi perkara korup. Jika mereka gagal, jelaslah ia melibatkan personaliti besar dalam BN dan kerajaan. Mustahil jumlah sebanyak RM208 bilion tidak boleh dikesan."

Pada 20 Januari lalu, sebuah pemerhati kewangan - Global Financial Integrity (GFI) - menyenaraikan Malaysia antara negara yang merekodkan jumlah aliran wang haram tertinggi dalam tempoh sembilan tahun dalam dekad lalu.

Laporan itu menyebut, aliran wang keluar dari negara ini meningkat lebih tiga kali ganda dalam tempoh 2000 hingga 2008.

Aliran wang keluar dari Malaysia pada 2000 berjumlah RM67.7 bilion. Lapan tahun kemudian, jumlah ini bertambah sehingga RM208 bilion.

NONEAnwar yang juga bekas menteri kewangan turut mengakui terkejut dengan jumlah besar wang yang didakwa terlibat.

Sambil menegaskan keperluan siasatan yang bebas, ketua pembangkang itu berkata Bank Negara juga harus menjelaskan situasi tersebut.

Sehingga kini belum ada reaksi rasmi daripada pihak berkuasa berhubung laporan memalukan itu, yang meletakkan penguatkuasaan undang-undang kewangan di Malaysia bawah persoalan.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri enggan mengulasnya ketika ditanya Jumaat lalu, tetapi memberitahu Bank Negara akan mengeluarkan kenyataan dengan segera.






Anwar sedia balas taktik 'londeh' Najib
Abdul Rahim Sabri
Jan 23, 11
9:33am


Memulakan kempen pertamanya dalam pilihan raya DUN Tenang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap bertegas mahu berdebat dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung rancangan 100 Pakatan Rakyat sekiranya menawan Putrajaya.

Mengulas sindiran Najib bahawa Anwar akan demam, dengan nada tegas, ketua pembangkang membidas bahawa beliau akan tetap hadir walaupun diserang penyakit itu.

tenang by election 220111 anwar speech 01"Kenapa (beliau) tidak mahu (berdebat)? Kenapa tidak berani? Kenapa menjawab dengan menghina saya. Oh, kalau saya jawab, saya ada maklumat, saya akan londehkan Anwar dan demam," katanya Anwar mengajuk kenyataan Najib.

"Tak apa, saya telan Panadol, kita debat. Tak apa, deman pun saya akan hadir. Demam pun saya mampu debat. Insya-Allah," katanya sewaktu menyampaikan ucapan sulungnya di Felda Tenang malam semalam.

Malah katanya, sekiranya Najib yang juga presiden Umno memilih tidak bercakap berkaitan ekonomi dan menyentuh peribadi, beliau juga bersedia menyahut cabaran tersebut.

"Oh Anwar ini, akhlak rendah, peliwat, ya, tak mengapa tapi bawa bukti. Saya (juga) nak sebut cerita rampas bini orang, saya nak sebut pasal rasuah RM500 juta, saya nak sebut pasal pembunuhan Altantuuya, jawab.

"Saya nak tanya, saya tak mahu buat tuduhan. (Kita) nak tengok siapa kena londeh," sindirnya disambut dengan gelak ketawa kira-kira 250 hadirin yang hadir di Felda Tenang.

'Rais, Allah bayar tunai'

Anwar berkata demikian bagi membalas kenyataan Najib yang menggesa Anwar terlebih dahulu 'menyelesaikan masalah peribadinya' khususnya tuduhan liwat sebelum campur tangan dengan urusan lain.

Sebelum ini Anwar mengutarakan cadangan debat apabila apabila perdana menteri memperlekeh rancangan reformasi 100 hari Pakatan sekiranya berjaya berkuasa di peringkat pusat.

tenang by election 220111 anwar speech crowdDalam ucapan di Felda tersebut, Anwar turut menyindir Menteri Komunikasi, Kebudayaan dan Warisan Datuk Seri Rais Yatim yang dikatakan merogol, seperti yang 'didedahkan' WikiLeaks.

"Saya tuduh dia? Tidak. Ini (pendedahan) WikiLeaks. Ada siasatan dahulu tetapi siasatannya sekarang ditarik. Itu soal dia.

"Tapi saya nak tunjuk, kamu rasa bagaimana pedihnya bila diaibkan, difitnah, dimalukan di khalayak umum," sindir Anwar.

"Kamu tolong sebarkan, sekarang dengan sendirinya tercampak dan terpalit ke muka kamu," tegasnya Anwar sambil mendakwa sebelum ini Rais didakwa pernah menuduhnya seorang yang "rendah budi pekerti dan akhlaknya".

Sehubungan itu, Anwar yang juga bekas timbalan perdana menteri mengingatkan hadirin supaya jangan bersikap takbur dengan orang lain kerana Allah akan membayar "tunai" kepada perbuatannya.




Isu salam: Calon kata MCA tak faham adab Islam
Abdul Rahim Sabri
Jan 23, 11
2:08pm


Calon PAS Normala Sudirman hari ini membidas BN, khususnya MCA kerana gagal memahami adab bersalaman seorang Muslim dengan individu yang lain dalam konteks masyarakat majmuk di Malaysia.

"Saya anggap 53 tahun (kita) merdeka, komponen BN gagal memahamkan ahli komponen mereka, (termasuk) MCA dan sebagainya, bagaimana adab bersalaman seorang individu muslim dan dengan yang lain.

tenang by election day 1 230111 normala sudirman"Kami sebagai individu Muslim, kami (wanita) memang tidak bersalam dengan lelaki... Begitu juga dengan kaum Tiong Hua, kami bersalaman dengan perempuan (Tiong Hua) tidak ada masalah, (sebab) mereka perempuan.

"Hatta kami saudara seislam pun, kami tidak bersalaman dengan lelaki," katanya dalam satu sidang media.

Sehubungan itu, Normala berkata Umno sepatutnya memahamkan komponen BN bahawa menyifatkan isu itu bukanlah isu.

"Dan kita lihat, inilah realiti yang perlu difahami masyarakat Malaysia," katanya.

Normala yang dikenali sebagai Cikgu Mala mengulas kebimbangan bahawa beliau tidak bersalaman tidak dengan lelaki sepanjang sejak mula berkempen pilihan raya di DUN Tenang.

Lelaki Tionghua

Dalam pilihan raya ini, Normala bakal dicabar oleh calon BN Mohd Azahar Ibrahim dalam pilihan raya kecil 30 Januari ini.

Turut hadir dalam sidang media tersebut beberapa pemimpin PAS, antaranya dua naib presiden Salahudin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar serta ahli jawatankuasa pusatnya Dr Dzulkefly Ahmad.

Mengulas mengenai lawatan beliau ke Pasar Tani Labis, pagi ini, Normala turut menegaskan "tiada seorang pun lelaki Tionghua" bersalaman dengannya kerana mereka sudah memahami mengenai kedudukan perkara tersebut selepas majlis penerangan anjuran PKR dan DAP.

tenang by election day 1 230111 normala greets traders"Tapi prinsip asas sebagai seorang Islam, saya cukup jaga (adab bersalaman dengan lelaki) untuk mencari redha Allah," tegasnya.

Sementara itu, Dr Dzulkefly yang juga ahli parlimen Kuala Selangor mengingatkan pihak media supaya tidak membesarkan perkara itu sehingga "mengurangkan" isu yang lebih besar sepanjang kempen pilihan raya ini.

Sebelum itu, dalam kenyataan media yang dibacakan oleh Salahudin, beliau membayangkan PAS akan mendedahkan beberapa isu yang berkaitan dengan Mohd Azahar.

Bagaimanapun, ahli parlimen Kubang Kerian itu menegaskan ia "tidak berkaitan dengan peribadi" calon BN.

"Tunggu... Ia bukan berkaitan peribadi. Kami bukan seperti pihak-pihak lain," katanya sambil menambah pendedahan tersebut akan dibuat dalam masa "sehari dua lagi".




Dr M: Bila undang-undang tubuh S'gor berubah?
Aidila Razak
Jan 23, 11
12:38pm


Bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad menyuarakan kesangsiannya terhadap usaha kerajaan Selangor untuk mengembalikan kuasa Sultan dalam pelantikan tiga pegawai tertinggi negeri.

Ini kerana, seperti pembangkang Selangor, beliau percaya Sultan sentiasa mempunyai kuasa untuk melantik jawatan tertinggi dalam kerajaan.

mahathir responses to suaram report 02"Perlembagaan menyebut bahawa perdana menteri, ketua menteri dan menteri besar menasihati Sultan.

"Sama ada Sultan tidak mengendahkan (nasihat), itu terpulang kepada Baginda," katanya ketika ditemui dalam pelancaran Viva Palestina pada Sabtu malam.

Ditanya sama ada undang-undang tubuh Selangor, terutamanya Perkasa 52(1) yang berkaitan pelantikan setiausaha kerajaan, penasihat undang-undang dan pegawai kewangan, akan mengembalikan kuasa Sultan seperti sebelum 1993, Dr Mahathir bertanya kembali:

"Bila undang-undang itu berubah?"

Minggu lalu, pengerusi BN Selangor Datuk Seri Noh Omar dilaporkan mengekalkan pendiriannya bahawa Sultan sentiasa mempunyai siara dalam pelantikan tiga pegawai tertinggi itu, walaupun selepas tahun 1993.

Seksyen 52(1) yang diperdebatkan itu menyebut pelantikan untuk ketiga-ketiga jawatan - yang kini mengundang perdebatan - itu hendaklah dibuat oleh Suruhanjaya Perkhidmatan yang berkenaan, tanpa menyebut dengan jelas peranan Sultan dan negeri.

Tiada ulasan: