Khamis, 27 Januari 2011

MAIN UGUT2 PULAK..MACAM BUDAK2...MACAM TAK MATANG...JANGAN PENGUNDI LEBIH MATANG DARI CALON2 DAN PENYOKONG2NYA

BN bimbang media baru dedah maklumat
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 27 Jan: Cadangan pindaan memperluas skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (PPPA) kepada internet hanyalah persiapan awal BN untuk menghadapi pilihan raya umum ke 13, kata Ketua Penerangan PAS Perak, Drs. Khalil Idham Lim.

Beliau yang juga seorang penulis blog politik berkata, cadangan itu sangat tidak masuk akal dan langkah yang mundur ke belakang.

"Apapun alasan yang diberikan oleh Kementerian Dalam Negeri untuk meminda Akta Mesin Cetak, saya lihat ianya tidak lebih dari persiapan awal BN menghadapi PRU ke 13," kata beliau.

Khalil yang juga Pengerusi Sekretariat Pakatan Rakyat Perak juga berkata, cadangan kerajaan itu kerana pemimpin BN mula bimbang dengan keberanian pengamal media baru mendedahkan maklumat sebenar kepada pengguna internet.

"Jika dikira dari segi bahan pemberitaan dan segala fakta yang disiarkan oleh blogger Pakatan Rakyat, saya lihat ianya merupakan sesuatu yang bertanggungjawab.

"Kita keluarkan sesuatu yang sebenarnya dan inilah yang membimbangkan pemimpin BN," katanya yang juga Adun Titi Serong.

Tambah Khalil lagi, Malaysia yang mengaku sebagai negara demokrasi seharusnya bersikap terbuka dalam perkara ini dan mencontohi negara lain yang mengamalkan kebebasan bersuara.

"Malaysia sepatutnya malu kepada negara lain yang lebih bersifat terbuka demokrasinya.

"Hak rakyat untuk bersuara di media internet yang hendak dikawal membuktikan demokrasi di Malaysia hampir terkubur," katanya.

Tambahan pula ujarnya, rakyat sudah bosan dengan cara pemberitaan media cetak pro BN yang lebih bersifat mengampu daripada menyatakan kebenaran.

"Media cetak yang pro BN juga berada di tahap lama dan telah lama tidak diminati bahan beritanya yang lebih kepada "ampu sana ampu sini"," katanya.

Beliau juga berpandangan, cadangan itu kerana BN sudah tidak mampu membayar penulis blog pro BN yang meminta bayaran tinggi untuk menaikkan nama mereka.

"Saranan itu juga bagi saya menggambarkan BN sudah letih melayan karenah blogger pro BN yang terpaksa dibayar dengan harga yang tinggi.

"Apa lagi melihat kepada laman sesawang pro BN banyak yang saya anggap "sampah" dan pengfitnah yang sengaja diada-adakan," katanya.

Sehubungan itu, Khalil menyeru rakyat agar tidak teragak-agak menolak BN pada pilihan raya umum akan datang bagi menghalang mereka daripada terus melakukan tindakan yang tidak munasabah.

"Oleh itu saya menyeru kepada semua rakyat Malaysia supaya tidak menunggu lama bagi menghentikan pelbagai tindakan yang sudah tidak masuk akal ini," katanya.

Kelmarin, KDN mengumumkan untuk memperluas penguatkuasaan undang-undang ini merangkumi ruang maya termasuk laman web, blog, facebook dan twitter.



Solat hajat untuk Tenang malam ini
Harakahdaily

LABIS, 27 Jan: PAS meminta dan merayu semua ahli dan penyokongnya agar menunaikan solat hajat khas malam ini iaitu malam Jumaat agar calon parti itu berjaya dalam pilihan raya kecil Tenang.

Pengarah Pilihan Raya PAS Tenang, Salahudin Ayub berkata, permintaan itu ditujukan kepada seluruh peringkat organisasi PAS agar menganjurkan solat hajat khusus malam ini.

"Saya memohan agar semua ahli dan penyokong PAS menunaikan solat hajat khas malam ini iaitu pada Jumaat yang mulia ini, memohon agar diberikan kekuatan oleh Allah kepada jentera kita yang sedang bertungkus lumus di Tenang ini yang kini hampir sampai ke garisan penamat.

"Minta pohonkan juga kepada Allah agar perjuangan dan calon kita diberikan perlindungan dari sebarang perbuatan khianat atau rancangan jahat atau sebarang gangguan dari pihak yang tidak bertanggungjawab," katanya dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily.

Pengundi Tenang akan membuang undi Ahad 30 Januari ini selepas penamaan calon berlaku 22 Januari lalu.

PAS meletakkan Normala Sudirman atau Cikgu Mala (gambar) manakala BN meletak Mohd Azahar Ibrahim atau Tok Ai.

Sehingga ini, segla perancangan jentera PAS berjalan dengan baik bahkan banyak isu-isu yang datang membantu mereka.

Menurut Salahudin, banyak kawasan-kawasan yang selama ini kubu Umno berjaya ditembusi dan penduduk menerima baik kunjungan jentera dan juga calon PAS sendiri.

Sebelum ini, Mazlan Aliman dalam kenyataannya kepada media berkata, berdasarkan beberapa perkembangan baru yang diperolehinya, calon PAS serta jentera Pakatan Rakyat berjaya mendapat reaksi “positif” khususnya di kawasan perkampungan tradisi dan di masyarakat Felda yang sebelum ini sukar ditembusi.

Kampung tradisi yang terdapat di DUN Tenang adalah Kampung Redong, Air Panas dan Kampung Tenang.

“Di kampung tradisi kita mengambil pendekatan 'sentuhan peribadi'. Oleh kerana rumah di kampung tradisi tidak banyak, ia lebih mudah untuk kita terus berjumpa dengan pengundi.

“Perkampungan tradisi tidak terikat dengan badan-badan tertentu. Persepsi mereka berubah tentang PAS yang dikatakan sebagai kumpulan radikal atau ekstrem. Jadi mereka melihat kita berbeza.

“Kita berkampung di sana dan bahkan bila adanya kematian, mereka menyuruh kita memimpin tahlil,” katanya ketika ditemui Malaysiakini selepas satu sidang media.


Najib mesti dipaksa ke pentas debat
Ahmad Lutfi Othman
Kes jenayah mutakhir cukup mengejutkan dan tidak terjangkau dek akal. Perlakuan di luar batas undang-undang itu bukan saja semakin berleluasa, malah membingungkan. Cuba selak lembaran akhbar harian, pasti terbaca berita-berita menyayat hati. Misalnya, tergamak seorang cucu lelaki bersekongkol dengan tiga rakannya, termasuk seorang remaja perempuan merompak dan membunuh datuknya di sebuah rancangan Felda.

Dalam perkembangan lain, di Raub, seorang ibu, 46 tahun, yang mahu mengejutkan anak perempuan tirinya, 16, pelajar tingkatan empat, untuk bersiap ke sekolah dilaporkan hampir pitam, apabila mendapati seorang remaja lelaki berusia 18 tahun tidur bersama pelajar terbabit. Dalam kejadian jam 7.10 pagi itu, si ibu naik ke tingkat atas rumah terperanjat apabila melihat remaja lelaki itu tidur berpelukan bersama anaknya. Remaja lelaki itu mengaku kepada wanita itu dia sudah meniduri anak perempuannya.

Manakala di Ampang, seorang pelajar lelaki Tingkatan Empat ditahan polis selepas disyaki merogol rakan sekolahnya, pelajar perempuan berusia 13 tahun di rumah mangsa. Suspek sedang melakukan perbuatan terkutuk itu di rumah pelajar perempuan apabila diserbu bapa dan bapa saudara mangsa, pada jam 1 tengah hari. "Pasangan itu mengaku sering menjalinkan hubungan haram di rumah pelajar perempuan itu ketika ibu bapa mangsa tiada di rumah,” kata Ketua Polis Daerah Ampang Jaya.

Ada guru disiplin di sebuah sekolah di ibu kota, melaporkan banyak kes sumbang mahram melibatkan pelajar perempuan dengan abang ipar yang tinggal serumah. Akhbar juga pernah melaporkan seorang budak perempuan berusia 12 tahun maut selepas terjatuh dari pangsapuri 6 tingkat kerana mengelak dicekup buat maksiat dengan tiga remaja lelaki.

Tanpa perlu menyenaraikan lebih panjang kes-kes lain yang tidak kurang tragisnya, ia sudah cukup menyesakkan dada dan pemikiran kita. Ramai melihatnya sebagai satu petaka serius. Solusinya harus pelbagai dimensi dan bersifat holistik. Ia turut menuntut pembabitan semua pihak agar turun padang dan saling membahu menangani krisis sosial yang cukup parah ini.

Ibu bapa semakin cemas dan sebahagiannya buntu. Dengan tekanan hidup menyara keluarga yang kian menghimpit, mereka terpaksa menyerahkan tanggungjawab mendidik anak-anak kepada institusi formal. Anak-anak pula begitu terdedah dan terpengaruh dengan "persekitaran ganas", malah rumah sendiri bukan lagi tempat selamat. Perwatakan dan akhlak anak-anak diceroboh sewenang-wenangnya.

Justeru, tidak hairanlah apabila sekolah-sekolah agama, terutama di peringkat menengah, mendapat perhatian luar biasa. Difahamkan untuk sesi persekolahan 2011, di Lembah Klang sahaja, permohonan memasuki sekolah agama ini meningkat berkali ganda. Sekolah-sekolah agama terkemuka, misalnya di Kelantan, turut menerima limpahan permohonan dari Kuala Lumpur. Sedangkan jumlah yang ditawarkan cukup kecil dan mengakibatkan ramai ibu bapa kecewa serta marah.

Mereka mendesak agar sekolah-sekolah agama menengah ini diperbanyakkan lagi dalam kadar segera. Senarai menunggu begitu panjang termasuk membabitkan pelajar paling cemerlang. Sekolah-sekolah swasta juga tidak mampu menampung permintaan yang mendesak. Biarpun yuran bulanan hampir mencecah RM400, ia langsung tidak membantut hasrat murni ibu bapa menyediakan asas pendidikan agama secukupnya. Sekolah tahfiz juga bagai cendawan tumbuh selepas hujan. Banyak masjid menyediakan ruang dan peruntukan khusus untuknya.

Kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat wajar melihat keterbatasan peluang melanjutkan pelajaran di sekolah agama ini sebagai cabaran utama yang perlu ditangani. Kalau dahulu sekolah agama mungkin menjadi pilihan terakhir untuk pelajar yang agak lembab tetapi kini ia tersenarai sebagai pilihan utama di kalangan anak-anak yang cerdas dan terbaik pencapaian akademiknya.

Dengan itu, bukan lagi Kelantan yang terus dikenali sebagai Serambi Makkah, atau juga Kedah dengan pondok-pondok pengajian dan sekolah agamanya, malah saya yakin Selangor lebih berkeupayaan untuk membangunkan institusi pendidikan Islamnya secara lebih tersusun. Sekurang-kurangnya daripada segi kemudahan kewangan dan sokongan ibu bapa di bandar-bandar besar. Lagipun sekolah agama menengah (SAM) di bawah Iabatan Agama Islam Selangor (Jais) sudah makin popular dan menjadi rebutan.


II.

Berbeda dengan dua pilihan raya kecil (PRK) terakhir yang disertai PAS di Bagan Pinang, Negeri Sembilan dan Galas, Kelantan, nampaknya suasana di Tenang lebih menarik dan panas. Biarpun diadakan di kubu kuat Umno -- di negeri Johor pula -- tumpuan masyarakat luar untuk mengikuti perkembangan secara langsung di sana cukup tinggi. Ada-ada saja berita kontroversi yang dikutip dan menjadi bualan hangat.

Agak ramai yang menelefon saya untuk mendapatkan situasi terkini meskipun mereka mengetahui keadaan kesihatan tidak memungkinkan saya membuat liputan dari Labis.Memang personaliti calon PAS, Cikgu Normala Sudirman lebih menonjol dan sentiasa menjadi buruan media, terutama untuk mendapatkan sudut menarik rakaman foto. Mungkin ada benarnya tanggapan bahawa tangan Cikgu Mala yang menghayun buaian bisa menggoncang persada politik Malaysia.

Berdepan Umno dalam PRK cukup memeritkan. Segala kekuatan dan kemudahan kerajaan BN dihadapkan untuk melumpuhkan potensi saingannya. Proses pilihan raya di Malaysia tidak pernah berubah. Etika, malah undang-undang berkempen, langsung tidak dipedulikan, atau hanya ditafsirkan daripada sudut kepentingan BN semata-mata.

Namun, ia tidaklah bermakna BN akan menang mudah. Dalam beberapa kes tertentu, seperti dalam PRK di Telok Pasu, Terengganu dan Arau, Perlis, juga yang terbaru di KualaTerengganu, calon PAS memahat sejarah menewaskan penyandang BN. KeADILan turut mengejutkan BN di Lunas, Kedah. Semuanya didahului oleh suasana kempen yang agak istimewa dan sensasi, apabila BN terpaksa lebih banyak bertahan dan PAS kelihatan selesa dalam posisi menyerang, baik dari segi calon mahupun isu-isu semasa.

Soalnya, apakah sebenarnya yang berlaku semasa kempen di Tenang? Apakah gelora yang dibangkitkan media, terutama dalam dunia maya, memang dirasai segenap pelosok kawasan PRK itu? Apakah majoriti pengundi di kawasan Felda umpamanya, yang khabarnya disekat daripada ditemui petugas Pakatan Rakyat, dapat akses kepada segala informasi yang diperlukan sebelum mereka memangkah? Bagaimana dengan keupayaan saluran maklumat alternatif seperti laman web, blog mahupun laman-laman sosial seperti Facebook, di kawasan Felda dan pinggir bandar, untuk menyanggah momokan media tradisi yang dikawal ketat BN?

Saya lebih melihat bekalan pengalaman dalam PRK yang hampir diadakan di semua negeri itu, termasuk di Merlimau, Melaka tidak lama lagi, amat bermanfaat untuk mengesan kelemahan, selain membantu untuk "membaca realiti" dengan lebih tepat. Ia lebih penting daripada mencatatkan kemenangan. Bukankah begitu banyak kawasan Felda yang menjadi "simpanan tetap" BN demi mengekalkan kuasanya? PRK Tenang ini dapat menjadi peta panduan lebih terperinci buat mengatur strategi. Trend kecenderungan pengundi Cina di kawasan pinggir bandar juga boleh dianalisis.


III.

Abdullah Ahmad Badawi mempunyai jasa tersendiri terutama dalam proses pendemokrasian di negara ini. Menghadapi keputusan PRU 1999 yang menyaksikan kekalahan ramai calon Umno dan tersungkurnya Terengganu membuatkan Dr Mahathir Mohamad bertindak garang mengurangkan penerbitan Harakah daripada dua kali seminggu kepada dua kali sebulan. Selain itu, banyak lagi tindakan represif Mahathir ke atas pembangkang dan NGO yang tidak selari dengannya.

Sedangkan Abdullah, meskipun diasak kepedihan lebih dahsyat apabila hilang majoriti dua pertiga di Parlimen dan hilang empat negeri dalam PRU12, namun bersedia mengembalikan kekerapan Harakah. Malah, tempoh kempen pilihan raya, Mac 2004 dilanjutkan sehingga dua minggu.

Di hujung pemerintahan Abdullah juga, ditengah-tengah desakan dalaman Umno agar beliau berundur daripada jawatan Perdana Menteri, beliau masih sempat membenarkan debat secara langsung melalui televisyen, membabitkan Anwar Ibrahim dan Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan. Debat yang dianjurkan portal berita, Agendadaily, disiarkan terus-menerus oleh TV9, Astro Awani dan Bernama TV, manakala siaran tertunda oleh TV3, pada malam 15 Julai 2008.

Tajuknya pula cukup sensasi, "Hari Ini Bentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak". Dari awal lagi, sebelum debat berlangsung, ramai menjangkakan ia memberi kelebihan besar buat Anwar, tokoh yang dianggap penggerak utama pembangkang.

Sengaja saya imbas peristiwa bersejarah itu sebelum mengulas sikap berdolak-dalik Najib Razak ke atas cabaran debat Anwar mengenai Buku Jingga. Mulanya Najib menyifatkan pelan 100 hari Pakatan Rakyat memerintah itu sebagai tidak bertanggungjawab dan boleh menyebabkan negara muflis.

Di Tenang, Najib sekali lagi menegaskan, Anwar tidak perlu mendesaknya untuk berdebat kerana beliau mempunyai pelbagai maklumat yang boleh menyebabkan ketua pembangkang itu 'demam' jika dibongkarkan ketika berdebat. Katanya, beliau tidak gentar berdebat dengan Anwar tetapi menyifatkan tindakan berkenaan hanya membuang masa kerana pembohongan Ketua Umum KeADILan itu dan kegagalannya menunaikan janji.

Anwar segera memberi reaksi: "Ok Najib kita debat soal peribadi. Awak nak aibkan saya boleh aibkan dah banyak kali (kena aib). Tapi saya nak ingatkan kalau serang peribadi dan saya dizalimi saya berhak pertahankannya. Jadi saya nak bagi ingatan kepada Najib kalau sekali lagi ulang soal peribadi. Saya cabar kamu debat soal peribadi dengan saya."

Bagaimanapun, Anwar berkata sebagai pemimpin politik yang bertanggungjawab beliau tidak mahu meneruskan debat isu peribadi kerana soal ekonomi adalah perkara utama demi memastikan kesejahteraan rakyat.

Mengulas sindiran Najib bahawa beliau akan demam, Anwar membidas bahawa beliau akan tetap hadir walaupun diserang penyakit itu. "Tak apa, saya telan Panadol, kita debat. Tak apa, demam pun saya akan hadir. Demam pun saya mampu debat. Insya-Allah," tegasnya semasa berkempen di Tenang.

"Oh Anwar ini, akhlak rendah, peliwat, ya, tak mengapa tapi bawa bukti. Saya nak sebut cerita rampas bini orang, saya nak sebut pasal rasuah RM500 juta, saya nak sebut pasal pembunuhan Altantuya, jawab," tambah Anwar.

Bagi saya, isu debat ini perlu dibangkitkan terus. Politik baru menuntut ketelusan dan keterbukaan. Najib akan terus tertinggal sekiranya didedahkan gentar menjawab pertuduhan yang dimulakannya sendiri. Perdana Menteri mesti digasak terus sehingga bersedia bersemuka di pentas debat.



Guru dakwa dianianya kerana sokong PR
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 27 jan: Seorang guru mendakwa dianiayai oleh guru besarnya apabila ditukarkan serta merta dan markah prestasi tahunannya yang dinilai rendah hanya kerana menjadi penyokong Pakatan Rakyat (PR).

Guru terbabit yang menemui Harakahdaily di sini berkata, penukaran serta merta (Redeployment) itu biasanya dikenakan kepada guru-guru Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris tetapi oleh kerana beliau secara jelas menyokong PR, opsyen sepertinya yang tiada kena mengena pula yang dikenakan tindakan tersebut.

Tambah beliau yang enggan disiarkan namanya, markah prestasi yang rendah diberikan kepadanya juga mengakibat beliau akan menghadapi kesukaran mendapat biasiswa atau kelulusan Kementerian Pelajaran untuk menyambung pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

“Sudahlah diberi beban tugas yang banyak, tapi dengan nilai prestasi yang rendah berkemungkinan sukar untuk naik pangkat, kehilangan peluang mendapat anugerah perkhidmatan cemerlang (APC) dan akhinya akan menjejaskan kerjaya sebagai guru jika diberi statik.

“Pada saya sikap guru besar yang seperti ini adalah Little Napoleon yang suka menunjukkan kuasa kerana saya boleh buktikan bahawa guru-guru yang pro-Umno secara terang-terangan aktif berpolitik di peringkat bahagian tetapi tidak diapa-apakan,” katanya.

Beliau selanjutnya menggesa PAS serius membela nasib guru jika mahu disokong kerana kelompok tersebut merupakan paling ramai dalam perkhidmatan kerajaan iaitu lebih 400,000 orang.

Tambahnya, guru terpaksa berdepan dengan tekanan ramai ‘Little Napoleon’ daripada pentadbir sekolah, Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) hinggalah kepada Kementerian Pelajaran.

“Inilah sebabnya kadang-kadang guru yang menyokong PR terpaksa menyembunyikan identiti,” tambahnya.



Pengurus Felda akui perjanjian serah ladang oleh peneroka longgar

Khairil Abdul Rahim


TEMERLOH, 27 Jan: Perjanjian penyerahan ladang di antara peneroka dengan Felda untuk diuruskan oleh Felda Plantations sangat longgar kerana tandatangan kedua pihak tanpa saksi, tidak dimati setem dan tiada tarikh tamat.

Peguam Ahmad Nizam Hamid berkata, ini diakui sendiri oleh seorang pengurus rancangan Felda dalam perbicaraan di Mahkamah Magistret Temerloh hari ini.

Pengurus Felda Gua Musang, Sazali Abdul Hamid dalam pengakuannya sebagai saksi kepada kes Roslan Mohd Nor dari Felda Bukit Mendi, juga mengakui tidak ada terma pemilikan Felda ke atas tanah peneroka dalam perjanjian tersebut.

Ahmad Nizam adalah peguam bela kepada Roslan.

“Kes hari ini ialah anak guam saya Roslan Mohd Nor yang ditangkap oleh Pengurus Felda Technoplant dan anggota Rela kerana dituduh mencuri 35 tandan buah kelapa sawit di atas tanah lot bapanya (yang sudah meninggal) sendiri Mohd Nor@Abu Bakar Sulaiman pada 2009.

“Beliau dituduh di bawah Seksyen 379 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjarakan selama dua tahun atau didenda,” katanya.

Turut dipanggil menjadi saksi hari ini ialah Ketua Balai Polis Mengkuang Sarjan Mejar Ahmad, Pengurus Felda Technoplant Bukit Mendi Saleh Samigun dan anggota sukarelawan rakyat (Rela) Hanapi Dolah juga dari Bukit Mendi.

Sazali ialah bekas Pengurus Felda Bukit Mendi yang menandatangan bagi pihak Felda bersama pemilik tanah Mohd Nor@Abu Bakar Sulaiman pada tahun 2005.

Sazali juga mengakui, borang yang ditandatangan beliau bersama Mohd Nor adalah bermaksud tuan milik tanah berkenaan menyerahkan ladang kepada Felda adalah untuk tujuan pemulihan tanah dan bukan diserahkan hak miliknya kepada badan tersebut.

Selain daripada itu, Sazali akur keingkaran salah satu pihak (Felda atau peneroka) mematuhi perjanjian 22 perkara itu boleh membatalkan perjanjian.

Sementara itu, menurut Roslan, pada 25 Mei 2009 ketika beliau bersama buruh memasukkan beberapa tandan buah sawit ke dalam sebuah lori pikap di ladang milik ayahnya, beliau telah ditangkap.

“Saya telah tunjukkan surat amaran daripada Pejabat Tanah Bera bahawa cukai tanah ladang itu telah tertunggak sebanyak RM3,000 tidak dibayar oleh Felda. Sedangkan bicara kuasa tidak boleh dijalankan sebab banyak cukai tertunggak.

“Malangnya penjelasan saya tidak diterima malah saya bersama pemandu lori dibawa ke balai polis, digari dan dihantar ke lokap Triang,” katanya.

Menurut Roslan, ladang ayahnya pada tahun 2000 telah diserahkan kepada Felda untuk urusan tanam semula. Namun begitu pada 2005 oleh kerana tiada penyata dan kira-kira hasil yang diberikan oleh Felda, beliau telah minta ayahnya ambil balik untuk diusahakan sendiri.

Bagaimanapun, tambah Roslan, dua bulan sebelum meninggal (4 Julai 2005), ayahnya telah menyerahkan semula pengurusan ladang kepada Felda.

Apabila beliau bersama keluarga mahu mengambil semula pengurusan ladang daripada Felda Technoplant pada 3 September 2007 kerana tidak puas hati dengan hasil yang diterima, beliau telah diarahkan untuk membayar sebanyak RM34,719.90.




Kelantan beri beras percuma: Program Subur tak menjadi

Asqolani

TUMPAT, 27 Jan: Mungkin ramai tidak lupa program Subsidi Beras Untuk Rakyat Miskin (Subur) yang diuar-uarkan kerajaan pusat pada 2009. Sekarang apa dah jadi dengan program itu.

Ketika itu kerajaan Barisan Nasional (BN) bercadang mengagih 6,000 metrik tan beras sebulan kepada penduduk berpendapatan kurang RM1,740 sebulan.

Ada menteri bercakap pembahagian beras super special tempatan akan dilaksanakan melalui pembahagian kupon bermula 1 Disember 2009.

Hari ini tanggal 27 Januari 2011. Ini bermakna sudah hampir 14 bulan berlalu tidak kedengaran pun program itu menjadi kenyataan.

Sebaliknya di Kelantan program serupa sudah berjalan sejak pertengahan tahun lepas. Ia dikendalikan Tabung Kebajikan dan Sosial Rakyat Dun Wakaf Bharu (Taksir).

Biar pun tidak dihebah secara besar-besaran melalui media massa, namun kebajikan rakyat tetap menjadi keutamaan.

Seramai 225 penduduk miskin di Dun Wakaf Bharu mendapat sebanyak 10 kg beras percuma setiap seorang pada setiap bulan yang dikendalikan Taksir.

Dana bagi mengendalikan bantuan beras itu diambil daripada elaun wakil rakyat Dun Wakaf Bharu seperti dijanjikan dalam kempen pilihan raya umum ke-12 lalu.

Selepas program itu berjaya dilaksanakan di Dun berkenaan, kerajaan negeri mulai tahun ini memperluaskan skim bantuan beras percuma ke seluruh Dun di Kelantan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Desa dan Bioteknologi, Che Abdullah Mat Nawi berkata, kerajaan negeri memperuntukkan sebanyak RM1.5 juta dalam belanjawan tahun ini untuk mengendalikan skim bantuan beras percuma.

Katanya, seramai 100 penduduk miskin di setiap kawasan Dun akan menerima beras sebanyak 10 kilogram setiap seorang.

”Ini bermakna seramai 4,500 penduduk miskin akan mendapat kemudahan tersebut setiap bulan bermula Febuari 2011. Penduduk yang akan mendapat kemudahan tersebut dipilih dari senarai E-Tegar di bawah kerajaan negeri,” katanya di sini.

Che Abdullah berkata, program itu dicetus kerajaan negeri selepas kejayaan pelaksanaan skim beras percuma dikendalikan di Dun Wakaf Bharu sejak Jun 2010.

Difahamkan pelancaran program berkenaan yang dikenali sebagai Skim Al Itt’aam akan diadakan pada awal Febuari ini.

Al Itt’aam bermaksud menyediakan bantuan makanan ruji berupa beras kepada keluarga yang benar-benar memerlukan.

"Biar pun program ini sudah lama dirancang kerajaan pusat namun sehingga sekarang tidak nampak ia dilaksanakan,” kata Che Abdullah yang juga Adun Wakaf Bharu.

Kata beliau juga skim berkenaan mengambil kira pendekatan yang digunakan Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat dengan menekankan aspek keagamaan pada program yang diadakan.

Beliau juga berkata, kupon beras yang akan diberi kepada penduduk miskin boleh ditunaikan di pejabat Majlis Tindakan Dun berdekatan.
Skim terbabit sebenarnya sudah lama dilaksanakan di negara maju termasuk Amerika Syarikat bagi membantu penduduk miskin.



Peneroka di Tenang perlu jadi ’superman’

M Faqih (mfaqihfikri@yahoo.com)
TIDAK payah untuk menjangka siapa yang akan menjadi juara di Tenang Ahad ini. Kalau anda baca media harian Melayu, nampaknya calon Barisan Nasional (BN) boleh menang mudah.

Sebaliknya kalau kita baca akhbar oposisi dan media baru, kedudukan BN pula kelihatan tergugat.

Itu resepi mudah untuk mengetahui pemenang dalam setiap perlawanan pilihan raya di tanah Malaya. Soal kerajaan pusat lawan parti politik jarang orang ambil kisah.

Samalah seperti beribu kali kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) - tidak wujud pengundi hantu. Sedangkan dalam satu rumah terbukti ada didaftar sehingga 70 pengundi, namun ia tidak dikira pengundi hantu.

Ada pemilih baru menggunakan alamat wakaf di kubur pun tidak dikira sebagai pengundi hantu. Inilah tabiat di sebalik tabir SPR sejak dahulu sehingga akhir zaman.

Kalau ada sedikit rasa insaf apabila kontrak perkhidmatan tidak disambung lagi. Tengok apa yang berlaku ke atas bekas pengerusi SPR sebelum ini. Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman berlainan nada sekarang.

Begitu juga kalau diconggak dengan pendirian politik pengundi Melayu. Kawasan Felda lagi ’prior’ kemelayuan mereka.

Orang Melayu seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad, mudah lupa. Ketika harga barang keperluan harian naik, mereka marah. Ketika harga sawit merundum mereka mengeluh.

Ketika hendak bayar yuran anak sekolah, mereka garu kepala. Namun ingat.. mereka lupa segalanya itu ketika ada orang datang ke rumah bawa kain pelikat, atau duit warna kelabu.


Manek Urai dan Galas

Sejarahnya berlaku di Manek Urai pada Julai 2009 dan Galas pada November 2010. Orang Melayu Kelantan dikatakan orang ada ideologi, namun jadi haru biru angkara ’sedekah’ pilihan raya.

Mungkinkah situasi ini juga sudah berjangkit ke Tenang. Di situ ada Felda Chemplak Barat, Felda Chemplak dan Felda Tenang.

Kesemuanya orang Melayu. Persoalan sekarang mengapa peneroka Felda menjadi seperti makmun ketika solat di bekalang imam, kata ’amin’ apa sahaja.

Di Gua Musang, Kelantan - Dun Paloh merangkumi kawasan peneroka di bawah Felda dan Kesedar. Kawasan itu sejak diadakan pilihan raya tidak pernah dimenangi bukan BN kecuali pilihan raya umum 1990 dan 1995, ketika Semangat 46 bersama PAS.

”Usahkan hendak sokong parti lain, hendak buang bendera dacing kat dinding rumah pun takut. Bukan apa.. takut dibuang jadi peneroka,” kata Pak Mat dari Kesedar Paloh.

Itu sindrom diajar pemimpin Umno dan pegawai atasan di tanah rancangan. Kelainan hanya berlaku di Felda Kemahang, Tanah Merah apabila peneroka di situ ada jati diri.

Maka tidak hairanlah mereka menang saman terhadap Felda sehingga mendapat RM11 juta. Selepas lebih 10 tahun, akhirnya 354 peneroka Felda Kemahang 3 mendapat RM11 juta. Arahan dibuat Mahkamah Persekutuan Ogos tahun lepas terhadap Felda.

Kesnya kerana Felda menipu peneroka berhubung gred buah kelapa sawit. Kejayaan seperti itu hanya mampu dicatat apabila peneroka ada jati diri.

Peneroka di Felda Chemplak Barat, Felda Chemplak dan Felda Tenang juga boleh menikmati faedah serupa kalau mereka ada integriti.

Belajarlah dari rakan-rakan di Felda Kemahang. Percayalah, Felda tidak boleh singkir sesuka hati tanpa ada kesalahan jenayah atau salahlaku.

Perjanjian ditandatangani ketika mula-mula menyertai tanah rancangan tidak ada klausa berkaitan politik. Tiada ungkapan tidak sokong BN boleh disingkirkan.

Peneroka di Tenang perlu berani seperti Cikgu Normala Sudirman.

Beliau sanggup berhenti kerja dengan gaji agak besar kerana mahu menegakkan kebenaran. Cikgu Mala perempuan, bukan lelaki seperti peneroka di Dun Tenang.

Kalau peneroka lelaki tidak mampu menyatakan kebenaran, bermakna tidak gentle-lah kita.

Alahai ADO

Nampaknya ada dua isu yang perlu mereka perhalusi sebelum memangkah calon mana Ahad ini. Pertamanya integriti calon BN, Mohd Azahar Ibrahim dikait dengan isu lelongan tanah semasa menjadi ADO.

Akibat tidak mengikut prosedur, Mahkamah Tinggi Muar memerintahkan dikembalikan tanah itu kepada pemiliknya, Mansor Mohamad bersama kos pada 2008.

Mohd Azahar juga merupakan defendan pertama tuntutan saman Norhana Mohd Ali yang dikatakan ’terpedaya’ membeli tanah Mansor yang dilelong secara tidak sah.

Kesan perbuatan calon BN itu kerajaan menghadapi risiko menanggung kerugian sehingga RM1.5 juta kerana gantirugi dituntut Norhana.

Lebih mendebarkan lagi tarikh pendengaran kes tuntutan Norhana pada 7 Februari ini. Seandainya Azahar ’dimenang pilih’ pada Ahad ini, beliau mungkin kehilangan kelayakan sebagai wakil rakyat kalau didapati bersalah dalam kes Norhana.

Dakwaan Azahar kekalahan pihaknya dalam kes Mansor hanya kesilapan teknikal pada notis 16 D dan 16 G, Kanun Tanah Negara, tidak lebih sekadar alasan.

Pada perbicaraan di mahkamah mana sekali pun masalah teknikal menjadi kata pemutus.

Maka bagi mengelakkan pilihan raya kecil berulang, lebih baik pilih Cikgu Mala bagi menyelamatkan keadaan.

Keduanya, isu Datuk Seri Najib Razak tidak menjengok jenazah Setiausaha Umno Cawangan Kolam Air, Allahyarham Abdul Latif Subhi Mohd Din ketika datang ke Tenang sebelum penamaan calon. Ia bukan perkara kecil.

Imam Masjid An Nur, Mohd Sharif Hassan juga dilaporkan mengakui hakikat itu. Malah imam itu memberi alasan kena pecah pintu rumahnya hendak salin baju untuk ke masjid bagi mengimamkan solat jenazah bukan alasannya.

Akibat mahu meraikan kedatangan perdana menteri berbanding mengurus jenazah anak mukim, menyebabkan wajah pemimpin Umno di situ menjadi herot.

Dua isu tersebut sudah mampu dibuat kayu ukur. Selepas ini apabila perdana menteri datang lagi ke Tenang, imam dan pemimpin Umno akan tinggalkan anak mukim.

Bagaimanapun kalau diambil kira pada pilihan raya umum lalu, sokongan kepada BN di kawasan Felda kira-kira 98.5 peratus. Di Chemplak Barat PAS mendapat sokongan 18.6 peratus, manakala 18.7 peratus di Chemplak.

Pengundi Melayu mewakili 90 peratus di Kampung Rendong, Pekan Ayer Panas dan Sawah Baru. Undi dipungut PAS di situ kurang 32 peratus.

Sebaliknya di Ladang Bukit Dato’ dan Ladang Labis Utara, kekuatan BN dan PAS agak seimbang di kalangan pengundi India.

Namun dengan perkembangan yang berlaku sehari dua ini, lanskap seperti pilihan raya kecil di Kuala Terengganu pada Januari 2009 boleh berulang di Tenang.

Pada pilihan raya itu, calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh tewas kepada calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut dengan majoriti 2,631 undi.

Sedangkan pada pilihan raya umum Mac 2008, calon BN, Datuk Razali Ismail mengalahkan calon PAS, Mohamad Sabu dan Maimun Yusuf (Bebas) dengan majoriti 628 undi.

Mungkin situasi Kuala Terengganu atau Galas berulang di Tenang. Prasyaratnya pengundi di Felda kena berani seperti ’superman’ buat keputusan.



Peneroka di Tenang perlu jadi ’superman’
M Faqih (mfaqihfikri@yahoo.com)
TIDAK payah untuk menjangka siapa yang akan menjadi juara di Tenang Ahad ini. Kalau anda baca media harian Melayu, nampaknya calon Barisan Nasional (BN) boleh menang mudah.

Sebaliknya kalau kita baca akhbar oposisi dan media baru, kedudukan BN pula kelihatan tergugat.

Itu resepi mudah untuk mengetahui pemenang dalam setiap perlawanan pilihan raya di tanah Malaya. Soal kerajaan pusat lawan parti politik jarang orang ambil kisah.

Samalah seperti beribu kali kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) - tidak wujud pengundi hantu. Sedangkan dalam satu rumah terbukti ada didaftar sehingga 70 pengundi, namun ia tidak dikira pengundi hantu.

Ada pemilih baru menggunakan alamat wakaf di kubur pun tidak dikira sebagai pengundi hantu. Inilah tabiat di sebalik tabir SPR sejak dahulu sehingga akhir zaman.

Kalau ada sedikit rasa insaf apabila kontrak perkhidmatan tidak disambung lagi. Tengok apa yang berlaku ke atas bekas pengerusi SPR sebelum ini. Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman berlainan nada sekarang.

Begitu juga kalau diconggak dengan pendirian politik pengundi Melayu. Kawasan Felda lagi ’prior’ kemelayuan mereka.

Orang Melayu seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad, mudah lupa. Ketika harga barang keperluan harian naik, mereka marah. Ketika harga sawit merundum mereka mengeluh.

Ketika hendak bayar yuran anak sekolah, mereka garu kepala. Namun ingat.. mereka lupa segalanya itu ketika ada orang datang ke rumah bawa kain pelikat, atau duit warna kelabu.


Manek Urai dan Galas

Sejarahnya berlaku di Manek Urai pada Julai 2009 dan Galas pada November 2010. Orang Melayu Kelantan dikatakan orang ada ideologi, namun jadi haru biru angkara ’sedekah’ pilihan raya.

Mungkinkah situasi ini juga sudah berjangkit ke Tenang. Di situ ada Felda Chemplak Barat, Felda Chemplak dan Felda Tenang.

Kesemuanya orang Melayu. Persoalan sekarang mengapa peneroka Felda menjadi seperti makmun ketika solat di bekalang imam, kata ’amin’ apa sahaja.

Di Gua Musang, Kelantan - Dun Paloh merangkumi kawasan peneroka di bawah Felda dan Kesedar. Kawasan itu sejak diadakan pilihan raya tidak pernah dimenangi bukan BN kecuali pilihan raya umum 1990 dan 1995, ketika Semangat 46 bersama PAS.

”Usahkan hendak sokong parti lain, hendak buang bendera dacing kat dinding rumah pun takut. Bukan apa.. takut dibuang jadi peneroka,” kata Pak Mat dari Kesedar Paloh.

Itu sindrom diajar pemimpin Umno dan pegawai atasan di tanah rancangan. Kelainan hanya berlaku di Felda Kemahang, Tanah Merah apabila peneroka di situ ada jati diri.

Maka tidak hairanlah mereka menang saman terhadap Felda sehingga mendapat RM11 juta. Selepas lebih 10 tahun, akhirnya 354 peneroka Felda Kemahang 3 mendapat RM11 juta. Arahan dibuat Mahkamah Persekutuan Ogos tahun lepas terhadap Felda.

Kesnya kerana Felda menipu peneroka berhubung gred buah kelapa sawit. Kejayaan seperti itu hanya mampu dicatat apabila peneroka ada jati diri.

Peneroka di Felda Chemplak Barat, Felda Chemplak dan Felda Tenang juga boleh menikmati faedah serupa kalau mereka ada integriti.

Belajarlah dari rakan-rakan di Felda Kemahang. Percayalah, Felda tidak boleh singkir sesuka hati tanpa ada kesalahan jenayah atau salahlaku.

Perjanjian ditandatangani ketika mula-mula menyertai tanah rancangan tidak ada klausa berkaitan politik. Tiada ungkapan tidak sokong BN boleh disingkirkan.

Peneroka di Tenang perlu berani seperti Cikgu Normala Sudirman.

Beliau sanggup berhenti kerja dengan gaji agak besar kerana mahu menegakkan kebenaran. Cikgu Mala perempuan, bukan lelaki seperti peneroka di Dun Tenang.

Kalau peneroka lelaki tidak mampu menyatakan kebenaran, bermakna tidak gentle-lah kita.

Alahai ADO

Nampaknya ada dua isu yang perlu mereka perhalusi sebelum memangkah calon mana Ahad ini. Pertamanya integriti calon BN, Mohd Azahar Ibrahim dikait dengan isu lelongan tanah semasa menjadi ADO.

Akibat tidak mengikut prosedur, Mahkamah Tinggi Muar memerintahkan dikembalikan tanah itu kepada pemiliknya, Mansor Mohamad bersama kos pada 2008.

Mohd Azahar juga merupakan defendan pertama tuntutan saman Norhana Mohd Ali yang dikatakan ’terpedaya’ membeli tanah Mansor yang dilelong secara tidak sah.

Kesan perbuatan calon BN itu kerajaan menghadapi risiko menanggung kerugian sehingga RM1.5 juta kerana gantirugi dituntut Norhana.

Lebih mendebarkan lagi tarikh pendengaran kes tuntutan Norhana pada 7 Februari ini. Seandainya Azahar ’dimenang pilih’ pada Ahad ini, beliau mungkin kehilangan kelayakan sebagai wakil rakyat kalau didapati bersalah dalam kes Norhana.

Dakwaan Azahar kekalahan pihaknya dalam kes Mansor hanya kesilapan teknikal pada notis 16 D dan 16 G, Kanun Tanah Negara, tidak lebih sekadar alasan.

Pada perbicaraan di mahkamah mana sekali pun masalah teknikal menjadi kata pemutus.

Maka bagi mengelakkan pilihan raya kecil berulang, lebih baik pilih Cikgu Mala bagi menyelamatkan keadaan.

Keduanya, isu Datuk Seri Najib Razak tidak menjengok jenazah Setiausaha Umno Cawangan Kolam Air, Allahyarham Abdul Latif Subhi Mohd Din ketika datang ke Tenang sebelum penamaan calon. Ia bukan perkara kecil.

Imam Masjid An Nur, Mohd Sharif Hassan juga dilaporkan mengakui hakikat itu. Malah imam itu memberi alasan kena pecah pintu rumahnya hendak salin baju untuk ke masjid bagi mengimamkan solat jenazah bukan alasannya.

Akibat mahu meraikan kedatangan perdana menteri berbanding mengurus jenazah anak mukim, menyebabkan wajah pemimpin Umno di situ menjadi herot.

Dua isu tersebut sudah mampu dibuat kayu ukur. Selepas ini apabila perdana menteri datang lagi ke Tenang, imam dan pemimpin Umno akan tinggalkan anak mukim.

Bagaimanapun kalau diambil kira pada pilihan raya umum lalu, sokongan kepada BN di kawasan Felda kira-kira 98.5 peratus. Di Chemplak Barat PAS mendapat sokongan 18.6 peratus, manakala 18.7 peratus di Chemplak.

Pengundi Melayu mewakili 90 peratus di Kampung Rendong, Pekan Ayer Panas dan Sawah Baru. Undi dipungut PAS di situ kurang 32 peratus.

Sebaliknya di Ladang Bukit Dato’ dan Ladang Labis Utara, kekuatan BN dan PAS agak seimbang di kalangan pengundi India.

Namun dengan perkembangan yang berlaku sehari dua ini, lanskap seperti pilihan raya kecil di Kuala Terengganu pada Januari 2009 boleh berulang di Tenang.

Pada pilihan raya itu, calon BN, Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh tewas kepada calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut dengan majoriti 2,631 undi.

Sedangkan pada pilihan raya umum Mac 2008, calon BN, Datuk Razali Ismail mengalahkan calon PAS, Mohamad Sabu dan Maimun Yusuf (Bebas) dengan majoriti 628 undi.

Mungkin situasi Kuala Terengganu atau Galas berulang di Tenang. Prasyaratnya pengundi di Felda kena berani seperti ’superman’ buat keputusan.




Integriti: Tiada pilihan melainkan undi Cikgu Mala
Harakahdaily

LABIS, 27 Jan: PAS masih bertegas untuk menyatakan bahawa kes mahkamah calon BN pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Tenang, Mohd Azahar Ibrahim yang bakal didengar di Mahkamah Tinggi Muar pada 7 Februari ini merupakan satu bukti jelas bahawa kes beliau adalah jauh dari selesai.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, Azahar tidak lagi boleh berdolak-dalik untuk menyatakan bahawa beliau mengikuti prosedur lelongan dan bertindak dalam batas-batas peraturan.

“Apa yang menjadi lebih malang ialah kenyataan beliau semalam terus menafikan bahawa tidak bersalah dan yang bersalah adalah Mansor Mohamad yang telah meminjam dari bank CIMB dan tidak membayar ansurannya sehingga tanah perlu dilelong,” katanya pada sidang media di Markas Operasi PAS PRK Tenang di sini, hari ini.

Katanya, Azahar hanya bertindak menjalankan tugas sebagai seorang Penolong Pendaftar Tanah Daerah Segamat dan apa yang lebih malang lagi adalah kenyataan Datuk Ahmad Maslan, seorang timbalan menteri merangka ketua penerangan Umno bahawa kesalahan itu adalah bersifat sivil dan bukan kriminal.

“Kami ingin sekali lagi mengingatkan kepada calon Umno BN ini bahawa kesalahan beliau adalah melelong tanah secara tidak sah, bukan sahaja tidak mengikut prosedur, malah adalah satu perkara yang jelas bahawa beliau tidak kompeten dan tidak bertanggungjawab,” ujarnya.

Oleh sebab itulah, katanya Mahkamah Tinggi Muar memerintah dikembalikan tanah itu kepada pemilik asalnya, Mansor Mohamad bersama kos pada 2008.

Menurutnya, jika tindakan melelong itu sah, mengikut prosedur dan bukan satu kesalahan, mahkamah tidak akan memerintahkan tanah itu dikembalikan.

“Di sini, kami sekali lagi ingin tegaskan kepada pihak media bahawa kenyataan calon Umno BN yang isu tersebut telah selesai menunjukkan sekali lagi beliau tidak bercakap benar kepada para pengundi dan partinya sendiri,” ujarnya yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

Hakikatnya, tegas beliau fakta-fakta yang gtelah PAS dedahkan sejak pendedahan isu itu jelas menunjukkan bukan sahaja kes kecuaian, kelalaian dan penyalahgunaan kuasa calon BN sebagai Penolong Pentadbir Tanah Daerah Segamat belum selesai, sebaliknya sikap Azahar dan pemimpin Umno amnya adalah sangat bermudah-mudah dengan isu-isu integriti, penyalahgunaan kuasa dan pertanggungjawaban.

Tambahnya, meskipun isu itu bukan kesalahan kriminal berat seperti membunuh, mencuri dan merompak, namun atas kesalahan pengurusan dan saratnya negara ini dengan amalan pincang, tempang dan tidak bertanggungjawab seperti yang dilakukan calon BN itulah, maka negara hari ini terjerumus dalam sistem penghantaran yang tiris dan bocor seperti yang dilaporkan Ketua Audit Negara yang menelan belanja dana rakyat sebanyak RM28 bilion setiap tahun.

“Kami mahu pemimpin Umno BN menimbang kembali pencalonan Azahar kerana ternyata berlawanan, bukan sahaja curang kepada partinya dalam menutup kesalahan dirinya bahkan akan menjejaskan kredibiliti pentadbiran kerajaan.

“Kami mempertegaskan dalam keadaan negara berhadapan dengan krisis-krisis pengurusan kewangan yang besar yang berpunca daripada ketiadaan integriti kepimpinan, maka PRK N05 Tenang ini tidak memerlukan seorang calon yang akan memburukkan lagi keadaan sekaligus memburukkan serta memangsakan rakyat yang lemah,” ujarnya.

Justeru, tegasnya para pengundi PRK Dun Tenang tidak mempunyai pilihan lain melainkan memilih calon PAS, Cikgu Mala yang telah dibuktikan cemerlang dan tidak dipersoalkan integriti berbanding calon BN



BN digesa henti ugut pengundi Melayu
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 27 Jan: Umno dan BN diakui sedang menekan para pengundi di Dun Tenang dengan menggunakan taktir kotor dengan membuat pelbagai ugutan kepada para pengundi di kawasan itu agar tidak menyokong PAS.

Perkara itu didedahkan sendiri oleh para pengundi di kawasan itu ketika ditemui petugas-petugas PAS dalam kempen pilihanraya kecil Dun Tenang yang akan berlangsung 30 Januari ini.

Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP), Siti Zailah Mohd Yusof menjelaskan, kebanyakan para pengundi yang menjadi mangsa ugutan itu terdiri daripada pengundi-pengundi Melayu terutama yang tinggal di kawasan Felda.

Menurut beliau, berdasarkan maklumat yang diterima oleh beliau daripada petugas-petugas PAS di Tenang, para pengundi terbabit sememangnya cenderung untuk menyokong PAS, tetapi mereka takut berbuat demikian disebabkan ugutan-ugutan daripada para pemimpin Umno atau BN yang dikenakan dalam pelbagai bentuk.

"Antaranya, ada yang diugut akan ditarik balik pencen, anak-anak mereka yang bekerja akan ditukar kerja ke tempat lain yang berjauhan dari kawasan itu, bantuan kebajikan akan ditarik balik dan sebagainya," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Politik ugutan itu dimainkan oleh Umno atau BN disebabkan mereka sendiri menyedari kedudukan para pengundi di Dun Tenang sekarang yang lebih memihak kepada PAS.

"Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh pihak kita, saya berani mengatakan kemenangan sebenarnya sudah berada di pihak PAS jika mereka mengadakan pertandingan di padang yang rata.

"Sokongan orang-orang Cina dan India kepada PAS atau Pakatan Rakyat di kawasan itu sekarang sememangnya memberangsangkan, manakala sokongan daripada orang-orang Melayu pula semakin meningkat.

"Tetapi disebabkan mereka menggunakan taktik kotor terutama politik ugutan, pengundi-pengundi Melayu di kawasan itu menjadi takut untuk menampakkan sokongan mereka kepada PAS, termasuk takut untuk menaikkan bendera PAS dan menampakkan reaksi cenderung kepada PAS," katanya yang juga ahli parlimen Rantau Panjang.

Sungguhpun begitu, beliau yakin, pengundi-pengundi Melayu akan sedar tentang kepentingan mereka memberikan undi kepada PAS pada hari mengundi nanti, sekiranya mereka terus didekati oleh para petugas PAS dan diberikan penjelasan yang secukupnya tentang kelebihan perjuangan PAS berbanding Umno BN.

Dari tinjauan yang dilakukan oleh para petugas PAS juga, katanya, para pengundi Melayu di kawasan itu juga ternyata tidak berpuas hati dengan kepimpinan Umno di Johor termasuk di kawasan itu kerana masih amat banyak isu-isu rakyat yang gagal diselesaikan, walaupun Umno BN telah memerintah negeri itu sejak lebih 50 tahun lalu.

Selain politik ugutan, Siti Zailah turut kesal dengan para pemimpin Umno BN yang masih terus menerus memainkan politik wang dalam pilihanraya Dun Tenang, walaupun ia sudah diketahui umum salah dari segi undang-undang.


Tiada ulasan: