Khamis, 20 Januari 2011

SEGALA PERJUANGAN UNTUK ALLAH SWT....DISAMPING DIKUNCI MATI NIAT IKHLAS....INSYAALLAH SELAMAT DUNIA DAN AKHIRAT....



ADAKAH PERASAAN INI DALAM JIWA ORANG POLITIK KITA?

by DrMAZA.com on Thursday, January 20, 2011 at 12:52pm

Khalifah Umar bin Abd al-Aziz apabila beliau dilantik menjadi khalifah, beliau seakan terngamam dan begitu hiba. Ketika para pembesar menanti kemunculannya setelah dilantik, mereka berbisik bertanya anaknya, mengapa ayahnya belum keluar ke khalayak ramai. Kata anaknya: “Ayahku sejak dilantik, beliau terus bersendirian bersolat dan menangis. Apabila ibuku masuk kepadanya, airmatanya bercucuran hingga ke janggutnya. Apabila ditanya, dia berkata: “Wahai Fatimah! Aku telah dikalungkan urusan umat Muhammad ini yang berbagai bangsa. Maka aku terfikir tentang orang yang fakir, yang lapar, yang sakit lagi derita, orang biasa yang susah, orang yang dizalimi lagi dipaksa, tawanan perang yang jauh, orang tua yang uzur, orang yang mempunyai keluarga yang ramai sedangkan wangnya sedikit dan seumpama mereka yang berada di segala tempat dan penjuru negara. Aku tahu tuhanku akan bertanya aku mengenai mereka pada hari kiamat kelak. Aku bimbang alasanku tidak cukup kukuh untuk menjawabnya, lalu aku pun menangis” (lihat: Mahmud al-Baji, Muthul ‘Ulya min Qada al-Islam, 144).

ARTIKEL PENUH: http://drmaza.com/home/?p=580

Oleh Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin



Apabila hasad mengambil tempat, kebaikan terpinggir


HIKAYAT kisah-kisah Melayu lama banyak memuatkan tabiat Melayu yang cenderung untuk berhasad dengki. Saya tidak pasti sejauh manakah kebenaran kisah-kisah tersebut.

Namun yang pasti sama ada benar, bohong atau separuh bohong unsur hasad dengki mempengaruhi masyarakat Melayu. Mungkin ianya kisah yang ada asalnya, atau igauan perekanya yang selalu terbayang unsur-unsur hasad dengki yang sering mengambil peranan dalam masyarakatnya. Lihat sahaja Hikayat Hang Tuah, Hang Nadim dan pelbagai kisah lain. Mungkin ada masyarakat lain juga yang demikian, kerana hasad dengki adalah ‘penyakit antarabangsa’.

Dari segi realitinya – walaupun tidak semua – orang kita selalu hasad apabila melihat sesama kita maju. Padahal itu bukan sifat yang baik bagi bangsa yang sedang bersaing membangunkan kaum mereka.

Dahulu jika ada orang Melayu berkebun di kampung, ada yang menyindir: “Nanti habislah sayur Cina tidak laku.” Jika ada yang cuba berniaga, ada yang memerli: “Nanti tutuplah kedai Cina, aku nak tengok berapa hari boleh bertahan.” Pada zaman ini, jika mereka melihat ‘orang lain kaya-raya, mereka tidak pernah atau jarang mempertikaikan “daripada mana tauke itu dapat duit, atau boleh kaya?”

Namun jika ada sebangsa dengan mereka kaya, terus ada pemikiran negatif. Lalu mereka berkata: Barangkali ada ‘orang atas’ yang tolong, atau barangkali rasuah, kroni atau barangkali itu dan ini. Nilai-nilai negatif itulah yang menguasai pemikiran ramai tanpa sangkaan baik dan mendoakan agar sesama kita mendapat rezeki yang halal. Perangai ini sebenarnya bermula dari sikap bangsa Melayu itu yang ramai tidak ada keyakinan kepada diri sendiri untuk bermampuan seperti ‘orang lain’, juga berhasad dengki jika melihat di kalangan bangsanya ada yang lebih ke hadapan.

Barangkali ramai yang ‘begitu Melayu’ akan sensitif. Namun tokoh Melayu yang agung Za’aba menyebut hal yang sama. Dalam bukunya Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri yang diharamkan oleh golongan agama konservatif pada zamannya, Za’aba menyebut: “Demikian pula jika hendak berniaga, orang kita tiada bermodal dan tiada upaya mencari modal walau modal kecil-kecil pun dengan ikhtiar sendiri; dan sentiasa mereka mengaku tiada upaya itu! Sebaliknya jika ada modal pula, mereka tiada upaya menjalankan perniagaan itu dengan jalan-jalan yang betul dan cara yang teratur, serta dengan amanah dan jimat cermat, sehingga mencapai kejayaan dan dipercaya orang. Padahal bangsa-bangsa lain yang datang sebagai ‘sengkek’ mula-

mulanya ke negeri ini dengan tiada mempunyai sebarang harta dan wang belanja – hanya ada tulang empat kerat dan akal ikhtiar serta kepercayaan akan kebolehan dirinya – dapat mereka berikhtiar mencari wang. Bahkan dilihat mereka negeri ini sememangnya negeri yang kaya-raya, dan semua perkara boleh jadi wang, sehingga sampah di tepi jalan itu pun boleh jadi wang belaka; sebab itulah mereka berkumpul ramai ke sini.

Kemudian setelah dapat wang maka dengan berjimat cermat dan berdikit-dikit dikumpulkan mereka lalu membuka kedai kecil-kecil barangkali di kampung-kampung, di kebun-kebun getah atau di hulu-hulu. Tetapi kerap kali yang kecil itu akhirnya menjadi besar dan maju lalu mereka berpindah berkedai di bandar-bandar pula.

Kesudahannya sehingga penuh segala bandar negeri-negeri Melayu ini oleh kedai dan tempat perniagaan mereka sahaja; dan segala pasar pun kecil besar pada kebanyakan tempat, mereka jugalah yang memegang dan memenuhinya! Sekalian itu ialah terutamanya oleh sebab mereka kuat berpegang kepada kebolehan sendiri. Begitulah sedikit daripada contoh yang menunjukkan kelemahan dan kekurangan kita daripada mereka itu dengan sebab mereka ada perangai percaya kepada kebolehan diri sendiri dan kuat bergantung kepada ikhtiar diri sendiri, dan kita tidak.

Ya, berkecualian daripada keadaan yang diceritakan itu tentulah ada dan boleh terdapat di sana sini. Tetapi berapa orang? Barangkali tidak ada satu dalam seribu atau sepuluh ribu. Yang terlebih banyaknya ialah seperti yang diceritakan itu juga… maka selagi tidak kita ubah sekalian ini, diganti dengan perasaan dan pemandangan hidup yang lebih baik, tidaklah akan diubah Tuhan hal kita, melainkan akan terbenam juga di dalam kubang kita yang ada ini selagi kita kekalkan sifat-sifat kelemahan yang ada pada diri kita sekarang.” (Za’aba, Perangai Bergantung Kepada Diri Sendiri, DBP, 17-18).

Barangkali sebahagian orang Melayu sudah mengalami proses minda dan persepsi. Namun di kebanyakan kampung, apa yang disebut Za’aba masih segar. Salah satu sebab yang menghilangkan keyakinan masyarakat Melayu adalah banyak tersebar bicara dan ucapan manusia yang hasad sesama sendiri yang selalu meluahkan perkataan buruk apabila melihat orang lain lebih baik.

Ramai yang suka mempertikai kelebihan orang lain untuk dijatuhkan daripada membincang kesusahan sesama sendiri orang untuk dibantu. Maka apabila ada seseorang yang memiliki kelebihan atau kebaikan segala pergerakannya diperhatikan. Bukan untuk dicontohi, tapi untuk dikeji. Pantang ada salah dan silap. Namun jika ada seseorang yang melarat kesusahan, tidak pula mereka berbincang bagaimana hendak membantu. Itulah hasad yang mencukur pegangan agama seseorang.

Maka hasad adalah musuh utama masyarakat. Lebih buruk dari segala jenis penyakit. Hasad berasal dari bahasa Arab, dalam bahasa kita disebut dengki atau kita gabungkan Arab dan Melayu menjadi hasad dengki. Hasad secara mudahnya bermaksud perasaan inginkan agar nikmat, kelebihan, kebolehan atau keistimewaan yang ada pada insan lain terhapus.

Maka seseorang yang hasad selalu gelisah atau tidak puas hati melihat apa yang dimiliki oleh pihak yang dihasadnya. Jika perasaan itu dilayan, maka si pendengki akan menyusun strategi agar hasrat buruk itu tercapai. Maka lahirlah angkara-angkara buruk terhadap individu yang dihasadnya, tanpa dosa dan kesalahan melainkan kerana memiliki kelebihan. Masyarakat yang dipenuhi hasad akan dipenuhi berita utamanya; jatuh-menjatuh, umpat-mengumpat, fitnah- memfitnah, tuduh-menuduh, maki-memaki, kata-mengata dan segala macam perkara yang mendengarnya sudah memenatkan jiwa apatahlah lagi mengalaminya. Lihat dalam dunia politik Melayu, tidak habis-habis perkara seperti itu. Padahal mereka mengaku Muslim dan orang Islam itu bersaudara. Begitu juga dalam dunia golongan agama. Bahkan dalam dunia akademik juga kadangkala hasad berjaya mendapat tempat sehingga merobohkan nilaian ilmiah. Dalam dunia pekerjaan dan perniagaan juga demikian. Sebab itu Nabi s.a.w. bersabda: Akan menjalar kepada kamu penyakit umat-umat yang terdahulu; hasad dan benci-membenci. Itu sebenarnya pencukur. Aku tidak menyatakan pencukur rambut, tetapi ia mencukur agama (riwayat al-Bazzar dengan sanad yang sahih, juga diriwayatkan oleh al-Tirmizi).

Politik

Dalam politik, ada kelompok manusia yang sanggup mewakafkan diri untuk berfikir bagaimana menjatuhkan orang lain. Habis satu pilihan raya kepada pilihan raya. Habis pemilihan kepada satu pemilihan.

Demikian dalam perniagaan, kekeluargaan, pendidikan dan pelbagai lagi. Si pendengki kadangkala tidak pernah letih dalam usaha menghilangkan kebahagiaan orang. Seakan membantah kurniaan atau nikmat Allah kepada hamba-hamba yang dikehendaki-Nya. Allah mengingatkan kita dengan firmannya: (maksudnya) Apakah patut mereka itu dengki kepada manusia disebabkan kelebihan yang Allah berikan kepada mereka? (surah Ali ‘Imran: 54).

Bagi si pendengki atau kaki hasad ini, berita gembira untuknya bukan ajaran al-

Quran atau sunah, tapi kisah keburukan lawannya. Jika ada isu buruk orang dihasadnya, ceria dan tersenyum wajahnya. Jika ada kebaikan orang yang dihasadnya pula maka bermasam mukalah dia.

Amat berbeza watak seperti ini dari ajaran Allah dan Rasul-Nya yang menyuruh kita bergembira dengan berita baik dan berdukacita dengan berita jahat yang menimpa saudara Muslim. Mereka ini bagaikan lalat bangkai; yang busuk dicari, jika jatuh ke dalam minyak wangi ia mati. Padahal Allah memerintahkan kita semua; tanpa mengira orang politik atau selainnya: (maksudnya) Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati?

Maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani. (surah al-Hujurat: 12). Pentafsir terkenal, Sayyid Qutb menyentuh ayat ini dengan begitu mendekati kehidupan Muslimin di zaman kini, beliau menyebut: “Namun perkara ini kesannya lebih jauh dari itu. Ia adalah prinsip Islam yang utama dalam sistem kemasyarakatannya, juga dalam urusan perundangan dan pelaksanaannya.

Sesungguhnya bagi manusia itu kebebasan, kehormatan, kemuliaan yang tidak boleh dicerobohi dalam apa bentuk sekalipun. Tidak boleh disentuh dalam apa keadaan sekalipun. Dalam masyarakat Islami yang tinggi dan mulia, manusia hidup dalam keadaan aman pada diri mereka, aman pada rumah mereka, aman pada rahsia mereka dan aman pada keaiban mereka. Tiada sebarang justifikasi – atas apa alasan sekali pun – untuk mencerobohi kehormatan diri, rumah, rahsia dan keaiban. Sekalipun atas pendekatan mencari jenayah atau memastikannya, tetap tidak diterima dalam Islam pendekatan mengintip orang ramai. Hukumlah manusia berasaskan apa yang zahir.

Tiada hak sesiapa untuk mencari-cari rahsia orang lain. Seseorang tidak akan diambil tindakan melainkan atas kesalahan dan jenayah yang nyata dari mereka… demikianlah nas ini (larangan mengintip) menempatkan dirinya dalam sistem pelaksanaan dalam masyarakat islami. Ia bukan sekadar mendidik jiwa dan membersihkan hati, bahkan ia telah menjadi dinding yang memagari kehormatan, hak dan kebebasan manusia. Tidak boleh disentuh dari dekat atau jauh, atau atas sebarang pendekatan atau nama.” (rujukan: Sayyid Qutb, Fi Zilal al-Quran, 6/3346, Kaherah: Dar al-Syuruq). Namun atas ketamakan dan hasad dengki, ramai yang melarang pantang larang ini.

Dalam urusan agama, kadangkala kita jumpa sesama yang berjubah atau berlabel agama pun hasad-menghasad. Ditolak pendapat yang benar dan dalil yang sahih kerana soal umur, daerah dan aliran. Bukan mempertahankan fakta dan kebenaran, tetapi dek perasaan dengki dan hasad. Saya masih ingat apabila saya bercakap soal mengintip khalwat, ramai yang menolak atas alasan itu pendapat ‘orang muda’.

Bahkan yang berjawatan penting agama menolak mentah-mentah hujah saya hanya semata ‘dia mufti muda’. Lucunya apabila pemimpin utama negara menyatakan pendirian yang sama, maka yang membantah itu muncul dalam media menyokong pemimpin negara dan membaca dalil seperti yang saya baca seminggu sebelum itu. Padahal mereka menolaknya mentah-mentah sebelum itu. Kadangkala agama bagaikan mainan.

Dalam sejarah Rasulullah, golongan yang paling mengetahui tentang kebenaran baginda ialah golongan ahli kitab. Namun merekalah yang paling kuat menentang baginda. Mereka menolaknya kerana hasad, sebab Nabi Muhammad bukan dari kelompok mereka.

Lalu kedengkian itu menguasai jiwa mereka. Firman Allah: (maksudnya) Banyak di kalangan ahli kitab (Yahudi dan Nasrani) suka kalaulah kiranya mereka dapat mengembalikan kamu menjadi kafir setelah kamu beriman, kerana dengki yang timbul dari diri mereka sendiri, sesudah nyata kepada mereka kebenaran (Nabi Muhammad s.a.w.). Oleh itu, maafkanlah dan biarkanlah oleh kamu (akan mereka), sehingga Allah datangkan perintah-Nya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah al-Baqarah: 109).

Berlaku

Bahkan hasad dengki boleh berlaku di kalangan kaum keluarga, kadangkala sanggup berpakat dengan musuh untuk menentang saudara seagama hanya disebabkan perbezaan parti atau kumpulan. Dalam sejarah Nabi Yusuf beliau dicampakkan ke dalam telaga oleh abang-abangnya, hanya kerana hasad dengki. Al-Quran menyebut ucapan mereka: Ketika saudara-saudara Yusuf berkata (sesama sendiri): “Sesungguhnya Yusuf dan adiknya, lebih disayangi oleh bapa kita daripada kita, padahal kita ini satu kumpulan (yang ramai dan berguna). Sesungguhnya bapa kita adalah dalam keadaan tidak adil yang nyata.” (Ramai di antara mereka berkata): “Bunuhlah Yusuf atau buanglah dia ke suatu tempat yang jauh, supaya bapa kamu tertumpu kepada kamu semata-mata, dan kamu sesudah itu menjadi orang-orang yang baik.” (Surah Yusuf: 8-9).

Justeru itu Nabi s.a.w. bersabda: Manusia ini terus berada dalam kebaikan selagi mereka tidak dengki-mendengki (riwayat al-Tabarani, disahihkan oleh al-Albani). Sabdanya juga: Tidak akan terhimpun dalam jiwa hamba Allah iman bersama dengan hasad (riwayat Ibn Hibban dihasankan oleh Al-Albani). Masyarakat yang dipenuhi dengan hasad adalah masyarakat yang kotor di sisi Tuhan dan porak-peranda dalam agenda kehidupan.

* Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin ialah Mufti Kerajaan Negeri Perlis.





PERASAAN HASAD DENGKI DAN NILAI SEORANG SUKARELAWAN

Telah menjadi sunnatullah, setiap manusia dicipta mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. Kesemuanya ini telah menjadi qadha Allah dan ketentuanNya dalam melebihkan dan mengurangkan anugerah nikmatNya terhadap hamba-hambaNya kerana Dia yang lebih mengetahui apa yang baik untuk hambaNya.

Dalam memelihara keimanan dan tingkah laku kita sebagai seorang Muslim, sepatutnya kita berasa senang dengan kesenangan dan kelebihan yang diperolehi oleh saudara kita yang lain. Tetapi, apa yang sering kita lihat, sejak dari zaman Nabi Adam lagi hingga sekarang ini, sifat iri hati dan hasad dengki seolah-olah menjadi darah daging dalam jiwa manusia. Sifat yang keji ini, jika tidak dirawati, lama kelamaan akan membawa padah yang amat buruk pada diri manusia itu sendiri dan pada masyarakat sekelilingnya.

Allah s..w.t telah menjelaskan kenyataan ini melalui firmanNya di dalam surah Ali-Imran, ayat 120, Yang bermaksud:

“Apabila kamu mendapat kebaikan, nescaya mereka akan merasa kurang senang, tetapi apabila kamu mendapat kejelekan, maka mereka pun merasa gembira ria kerananya.”


Dimanapun kita berada orang yang ada PHD (Perasaan Hasad Dengki) dan manusia yang suka berpura-pura ini sentiasa ada disekeliling kita. Mereka ini tidak senang dengan kebahagiaan orang lain. Ada saja perkara yang hendak diganggunya sehingga mangsa nya akan jatuh tersungkur dan dikala itu terasa diri mereka hebat kerana berjaya menjalankan satu misi kehancuran jiwa dan semangat orang lain.

Mereka lebih suka kedamaian ditukar menjadi jiwa kacau yang merobek kemanusiaan. Mereka lebih suka mengkritik dibelakang dari bersemuka dengan orang yang di lemparkan tuduhan tidak berasas. Seperti kata pepatah, lempar batu sorok tangan.

Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Ihya’ Ulumuddin menggariskan bahawa sifat hasad dengki sebenarnya lahir apabila timbulnya rasa kurang senang dalam jiwa seseorang terhadap nikmat yang dikecap oleh orang lain. Perasaan cemburu ini lantas menjurus manusia kepada perlakuan keji dan mungkar lain lantaran begitu berharap agar nikmat yang dikecap orang lain tercabut daripada mereka.

Fenomena hasad dengki seperti ini hakikatnya cukup mengakar dalam masyarakat Melayu Islam di semua peringkat ketika ini. Dalam dunia politik umpamanya fenomena cantas-mencantas dan adu-domba bagaikan asam garam yang begitu sukar untuk dibendung. Begitu juga dalam bidang perniagaan, sikap tidak suka melihat orang lain menikmati kejayaan setanding atau melebihi diri sering kali menjurus manusia kepada budaya pertandingan yang saling jatuh-menjatuh antara satu sama lain.

Dan di dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w. yang berbunyi:Ertinya:

Tiada hasad (yakni dibenarkan berhasad), melainkan dalam dua perkara sahaja, iaitu: Seseorang yang dikurniai Allah harta yang banyak, lalu ia menaburkan harta itu dalam perkara-perkara yang hak dan benar, sehinggalah hartanya habis. Dan seseorang lagi dikurniai Allah dengan ilmu pula, lalu ia mengamalkan ilmu itu serta mengajarkannya juga kepada orang ramai.”

Hasad dan dengki adalah seperti obor api yang sedang membakar dan menghancurkan masyarakat sedikit demi sedikit. Hasad dan dengki lahir dari perasaan cinta pada dunia dan lupa akan kebesaran Allah. Hasad dan dengki tidak kenal pertalian keluarga, sahabat, sukarelawan dan banyak lagi istilah yanh boleh diibaratkan kepada manusia ciptaan Ilahi ini. Berapa banyak keluarga yang runtuh kerana sifat hasad dan dengki di antara ahli keluarga tersebut. Berapa banyak oragnisasi yang musnah kerana sifat hasad dan dengki di antara ahli organisasi tersebut. Berapa banyak sahabat yang terputus silaturrahim kerana sifat hasad dan dengki di antara mereka tersebut. Adakan ini yang dipuja-puja dan kejar sebagai erti perpaduan ummah terutama Melayu-Islam. Menyedihkan….

Jika diamati secara objektif, kita akan dapati bahawa kebanyakan konflik yang melanda umat bermula dengan sikap hasad dengki yang dibiarkan menyubur dalam sanubari masyarakat. Perasaan hasad dengki ini jugalah yang mendorong umat untuk melakukan perbuatan terkutuk seperti adu-domba, fitnah-memfitnah dan berburuk sangka antara satu sama lain yang akhirnya mencetuskan konflik getir di kalangan anggota masyarakat. Seorang yang mendapat bahagian yang lebih dari harta atau kuasa atau pangkat, maka mereka yang mendapat kurang dari bahagian tersebut akan timbul perasaan hasad dan dengki dalam jiwa mereka.

Tidakkah mereka sedar bahawa manusia hakikatnya tidak memiliki apa-apa. Hatta jantung yang berdegup dalam dada kita bukanlah milik kita. Bolehkah kita memastikan bahawa jantung tersebut akan sentiasa berdegup? Tidak! Kita tidak mampu. Adakah jantung tersebut milik kita atau milik Allah? Jika jantung yang begitu rapat dengan diri kita tidak dapat kita miliki dan kuasai, apatah lagi segala benda yang wujud disekililing kita. Kesemuanya adalah milik Allah. Allah menentukan siapa yang berhak merasai nikmat benda-benda tersebut. Allah akan meberikannya pada yang ahlinya sahaja. Jika tidak mampu masakan kita masih mengejar duniawi. Malulah pada Allah s.w.t!!!

Jesteru sukar bagi kita mencari siapa kawan siapa seteru. Mereka nampak sama tapi tidak serupa. Kadangkala pernahkah kita terfikir, mengapalah mereka tanpa ada sebab mengacau hidup orang lain sedangkan orang lain tidak pernah mengganggu hidup mereka.

Apa motif dan agenda sebenar dalam menjalankan `modus operandi’ yang bertopengkan sukarelawan sambil mengagungkan kualiti bila matlamatnya hanya mahu menjatuhkan seseorang. Apalah salahnya kita terima idea yang membangun, bersama-sama berkongsi ilmu dan pengalaman mendidik anak bangsa dan memberi yang terbaik untuk anak bangsa kita. Tidak perlu rasanya bersaing untuk menegakkan kebenaran. Banyak lagi perkara yang perlu diselesaikan. Tidakkah kita yakin pada sahabat kita? Inilah yang menjadikan politik ini kotor walhal Allah telah memberikan garis panduan.

Dalam hal yang seperti ini, kita tidak dilarang jika berhasad demi untuk mendapat kebaikan di sisi Allah, malah adakalanya dituntut oleh syara’. Firman Allah di dalam surah Al-Hadid, ayat 21: Yang bermaksud:

“Berlumba-lumbalah kamu sekelian untuk mendapatkan keampunan Tuhan Mu.”

Jika betul kita ada perasaan hasad dan dengki tersebut, maka ketahuilah bahawa sebenarnya kita merasa hasad dan dengki terhadap yang empunya nikmat tersebut iaitu Allah s.w.t, Tuhan pencipta segala sesuatu. Adakah dosa dan kobodohan yang lebih besar dari mempunyai perasaan hasad dan dengki terhadap Allah, Tuhan Pencipta alam?

Oleh itu, ELAKKANLAH dari mempunyai perasaan hasad dan dengki demi kebaikan ummah. Akhir sekali jangan ikut sedap mulut sahaja menuduh sipolan dan sipolan hanya tahu mengajar sesuatu sahaja tanpa menerapkan unsur ilmu dalam setiap tahapnya. Anda tidak tahu apa yang mereka tahu kerana anda hanya membuat andaian dari luar sahaja. Justru, never judge a book by its cover, Jangan menuduh tanpa usul periksa. Kelayakan dan kebolehan kita semua adalah sama. Jika tidak masakan kita semua berada disebuah lapangan yang cukup disegani ini.Masing-masing ada keistimewaan tersendiri dan ciri2 inilah yang membuatkan kita semua amat unik dimata masyarakat. Mungkin yang membezakan kita hanya cara penampilan dan pembawakan diri (how U carry yourself)

Jesteru itu, fahami ayat2 dibawah ini , ianya menyentuh mengenai perubahan dan tindakan.

” It takes a lot of courage to release the familiar and seemingly secure, to embrace the new. But there is no real security in what is no longer meaningful. There is more security in the adventurous and exciting, for in movement there is life, and in change there is power” (Alan Cohen).

Manakala di akhirat kelak, orang yang memiliki penyakit hasad dengki akan menanggung kerugian lebih besar, tidak tertanggung dan menempah penyesalan yang tidak terkira. Ini ke-rana dia tidak layak untuk menerima dan mendapat syafaat di samping tersisih daripada memperolehi tempat yang penuh kebaikan, kemewahan dan keberkataan di syurga Allah.

Meskipun natijah penyakit hasad dengki itu ditanggung sendiri oleh pengamalnya, namun jika tidak dikikis ataupun dibendung, ia dikhuatiri boleh memberi kesan buruk kepada perpaduan dan keharmonian hidup bermasyarakat. Kerana itulah kita sentiasa dianjurkan supaya berusaha menghindari diri daripada dijangkiti penyakit hasad dengki serta sifat-sifat keji yang lain seperti mengumpat, tabiat suka mencari-cari kesalahan orang lain, memfitnah dan sebagainya yang bukan sahaja merosakkan hubungan seseorang individu dengan individu yang lain, bahkan ia turut merosakkan hubungan dengan Allah sehingga boleh menyebabkan orang yang berhasad dengki itu tersisih daripada mendapat hidayat serta rahmat Allah di dunia dan di akhirat.

Firman Allah dalam Surah al-Hujurat, ayat 12 iaitu:

“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah daripada perasaan prasangka (buruk sangka), sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu ada dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain dan janganlah sebahagian daripada kamu mengumpat sebahagian yang lain. Sukakah salah seorang daripada kamu memakan daging saudaranya yang telah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Oleh yang demikian, bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha penerima taubat lagi maha pengasih sayang.”

Nilai kembali diri kita dengan bermuhasabah dan melakukan penghijrahan budaya ke arah mengurangkan konflik sesama sendiri yang berakar-umbi kepada penyakit hasad dengki. Sesungguhnya matlamat mengembalikan kegemilangan tamadun Islam tidak mungkin tercapai sekiranya masih mengakar budaya hasad dengki dalam kehidupan masyarakat. Insya-Allah!!

Tiada ulasan: