Khamis, 20 Januari 2011

DUN SINI KEBANYAKKAN JENIS CELIK IT DAN BERPELAJARAN DAN SUSAH SIKIT NAK DITIPU2...CUMA GELAP MATA KOD

Analisis: BN, PKR sebut nama calon bakal ADUN Pelabuhan Klang


Oleh Wan Jailani Razak dan Rafidah Mat Ruzki
bhnews@bharian.com.my
2011/01/20

SEJURUS kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Pelabuhan Klang, diisytiharkan kosong semalam, beberapa nama diperkatakan bagi merebut kerusi itu meskipun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) belum menerima makluman rasmi daripada Speaker DUN.

Bagi pihak Barisan Nasional (BN), antara nama yang disebut-sebut ialah Ketua UMNO Klang, Datuk Mazlynoor Abdul Latiff, berikutan usahanya membantu penduduk di kawasan itu menerusi pembukaan pusat khidmat yang berfungsi seperti pusat khidmat wakil rakyat.

Khidmatnya amat diperlukan penduduk setempat sebagai mewakili BN apabila kerusi berkenaan sebelum itu dimenangi Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang diwakili Badrul Hisham Abdullah.

Sebagai orang lama, Mazlynoor dipertanggungjawabkan menjaga kawasan yang ketika itu 'dimiliki' pakatan pembangkang, sebelum Badrul Hisham keluar PKR dan menjadi ADUN Bebas, sebelum menyertai UMNO pada April 2010.

Tidak mustahil juga Badrul Hisham akan dipertaruhkan mengekalkan kerusi yang didudukinya sejak 8 Mac 2008 berikutan beliau sudah menyertai UMNO.

Namun, tindakan itu boleh dikatakan sebagai mengambil risiko besar kerana imej Badrul Hisham memang sudah tercalar, sejak sebelum meninggalkan PKR lagi. Tindakannya meninggalkan PKR menyebabkan pelbagai cerita tidak sedap didengar bertiup termasuk beliau dikatakan mengalami masalah mental.

Spekulasi mengenai pilihan raya kecil di DUN berkenaan mula bertiup sejak ura-ura Badrul Hisham akan meninggalkan PKR pada September 2009.
Apatah lagi apabila nama Setiausaha Politik kepada Menteri Besar, Faekah Husin, disebut-sebut bakal dipertaruhkan untuk merebut semula kerusi yang terlepas ke tangan Barisan Nasional (BN) sejak Badrul Hisham menyertai UMNO.

Jika Mazlynoor dan Badrul Hisham adalah ahli perniagaan, Faekah pula seorang peguam. Faekah yang memulakan kerjaya sebagai peguam pada 1991 sehingga pernah membuka firma guaman sendiri bersama seorang rakan kongsi, adalah bekas Setiausaha Politik kepada Presiden PKR, sebelum dilantik ke jawatan sekarang.

Sebagai seorang veteran dalam perjuangan PKR, tidak hairan jika Faekah bakal dipertaruhkan untuk merebut kembali kerusi DUN Pelabuhan Klang.

Semalam, Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor, Datuk Teng Chang Khim mengisytiharkan kerusi itu kosong selepas penyandangnya, Badrul Hisham dikatakan gagal menghadiri sidang DUN Selangor selama lebih setengah tahun. Badrul Hisham memenangi kerusi Pelabuhan Klang pada pilihan raya umum 2008 di bawah tiket PKR dengan majoriti 4,407 undi.

Beliau mendapat 12,397 undi berbanding calon BN yang diwakili oleh Roselinda Abd Jamil (UMNO) yang mendapat 7,990 undi dan calon Bebas Nazir Mansor, mendapat 580 undi. Selain itu, Roselinda yang juga menantu bekas ADUN Pelabuhan Klang, Datuk Zakaria Md Derus berpeluang bertanding semula bagi menebus kekalahannya.

Tiada ulasan: