Jumaat, 21 Januari 2011

JANGANLAH TIPU2 NI KERJA BUDAK2....TAK SESUAI DAH BESAR2@TUA2...NAK MENIPU....RAKYAT BUKAN BODOH....LAWAK2 MEMANG LAWAK...

Rakyat S'gor berkumpul ikrar sokong Sultan, MB
Fadzly Esa
Jan 21, 11
3:44pm

Lebih 100 orang hari ini berhimpun di luar perkarangan Masjid Diraja Sultan Suleiman, Kampung Raja, Klang selepas selesai sembahyang Jumaat bagi menyatakan sokongan dan taat setia kepada Sultan Selangor, menteri besar dan pentadbiran Pakatan Rakyat.

NONESambil melaungkan "Daulat Tuanku", "Hidup Rakyat" dan "Hidup Pakatan" , mereka berarak ke Istana Alam Shah di Klang kira-kira empat kilometer dari masjid itu.

Kumpulan tersebut menyerahkan memorandum taat setia kepada Sultan dan menolak campur tangan pihak luar ke atas pentadbiran Selangor.

Namun begitu, ketika cuba berarak, mereka dihalang oleh kira-kira 50 anggota polis yang telah berkawal dan membuat sekatan.

NONEAkibatnya berlaku tolak-menolak.

Kedua-dua pihak kemudiannya berunding dan pihak polis bersetuju membenarkan sepuluh wakil kumpulan itu ke istana.

Memorandum itu antaranya menyatakan bahawa rakyat Selangor berusaha sedaya upaya mempertahankan institusi raja selaras dengan prinsip Raja Berpelembagaan.

Turut hadirketua-ketua kampung daripada beberapa kawasan di Klang.

Nafi berkumpul, tapi berarak

Antara mereka yang dibenarkan terus masuk ke istana adalah ADUN Meru, Dr Abd Rani Osman, Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Md Akin.

Manakala ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad hanya menunggu di pagar istana.

Sementara itu, ditemui wartawan selepas penyerahan memorandum, Shamsul Iskandar berkata, tidak wajar anggota polis menghalang rakyat daripada berarak ke istana.

"Kenapa kita tidak dibenarkan berarak sedangkan kumpulan satu lagi dibenarkan siap dapat liputan meluas daripada pihak media," katanya merujuk perhimpunan anjuran NGO antikerajaan negeri Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS) sebelum ini.
NONE
Sambil mendakwa perkara itu pilih kasih, Shamsul Iskandar mempertikaikan tindakan polis 'menghalang' perhimpunan itu yang "diadakan secara aman".

Ditanya mengenai permit berhimpun, Shamsul Iskandar berkata perkara itu tidak dilakukan kerana mereka "bukan berkumpul", tapi berarak.

"Kita berarak bukan berkumpul, buat apa kita nak mohon permit daripada Polis, malah, kita percaya GAPS pun tak mohon permit polis untuk berarak serah memorandum tempoh hari," katanya.

kumpulan itu bersurai kira-kira sejam kemudian tanpa tangkapan dan insiden tidak diingini.

Pada 12 Januari lalu, perhimpunan yang sama diadakan di Shah Alam melibatkan 400 orang, susulan pelantikan setiausaha kerajaan (SUK) yang didakawa membelakangi menteri besar.




ADUN Merlimau dikebumi, KM marah pengerusi SPR
Hafiz Yatim
Jan 21, 11
5:49pm


ADUN Merlimau, Datuk Mohd Hidhir Abu Hassan dikebumikan di tanah perkuburan Islam di Chinchin, Jasin, Melaka selepas solat Jumaat hari ini.Lebih 1,000 jemaah menghadiri solat jenazah yang diimamkan oleh Mufti Kerajaan Negeri Melaka Datuk Rashid Redza Mohd Salleh.

NONEAntara kenamaan yang hadir ialah Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob, bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi dan Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mengiringi jenazah sehingga selamat dikebumikan.

Hidhir (pertama dari kiri) adalah rakan karib Abdullah sejak sekian lama dan dipilih bertanding sebagai ADUN ketika Adullah adalah perdana menteri.

“Jenazahnya dibawa ke masjid di Chinchin untuk disembahyangkan dan kemudiannya dikebumikan pada jam 2.50 petang,” kata speaker dewan undangan negeri, Datuk Wira Othman Muhammad.

"Selepas dikebumikan, pejabat speaker akan memaklumkan kekosongan kerusi kepada Suruhanjaya Pilihan Raya berhubung kematian Hidhir," katanya.

Hidhir, 54 yang juga adalah anggota exco kerajaan negeri Melaka meninggal dunia di Hospital Putra pada jam 8.10 malam semalam selepas serangan sakit jantung.

azlanAllahyarham meninggalkan seorang balu dan empat anak.

Kematian itu menyaksikan pilihan raya kecil mesti diadakan dalam tempoh 60 hari ini.

Ia adalah pilihan raya kecil ke-15 di negara ini selepas pilihan raya umum pada 8 Mac 2008 tetapi yang pertama di Melaka.

Namun pilihan raya kecil Merlimau ini tidak akan mengubah sebarang kedudukan dewan undangan negeri Melaka kerana BN menguasai 23 kerusi (Umno, 18, MCA, empat dan MIC, satu) manakala Pakatan Rakyat mempunyai lima kerusi yang semuanya dimiliki DAP.

Sementara itu, Othman berkata pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof telah berjumpa dengan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam malam semalam dan dimarahi kerana kesilapan mengumumkan kematian Hidhir semasa beliau masih bernyawa.

"SPR buat silap, tiada kenyataan rasmi daripada saya ataupun ketua menteri.

NONE"Abdul Aziz menjelaskan kepada kami kesilapan itu dibuat oleh seorang daripada pegawainya di Melaka dan beliau telah memohon maaf,” katanya.

Abdul Aziz pernah berkhidmat di bawah pentadbiran Mohd Ali sebagai setiausaha kerajaan negeri.

Kesilapan itu menyaksikan Utusan Malaysia menyiarkan berita kematian Mohd Hidhir dan mengumumkan SPR akan bermesyuarat dalam tempoh 10 hari bagi membincangkan persiapan pilihan raya kecil.

Mengikut konvensyen, adalah menjadi tanggungjawab speaker bagi memaklumkan kepada SPR berhubung kekosongan kerusi di dewan negeri.







MCA berkempen bermodalkan agama, bangsa
Kuek Ser Kuang Keng
Jan 21, 11
6:40pm

MCA sekali lagi cuba menakut-nakutkan masyarakat Cina dengan agenda penubuhan negara Islam oleh PAS, tetapi kali ini dengan mengheret DAP sekali.

Dalam risalah kempennya pada pilihan raya kecil di Tenang, MCA mendakwa DAP terlalu menunduk kepada PAS dan menyokong agenda penubuhan negara Islam yang dipelopori oleh PAS.

NONERisalah itu, antaranya memaparkan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat memberi songkok kepada pemimpin veteran Lim Kit Siang yang menerimanya dengan bangga.

Tajuk yang tertera, "Saya tidak bantah awak jadi timbalan perdana menteri saya, tetapi hanya jika awak seorang Muslim.”

Satu lagi risalah lain adalah paparan keratan akhbar Cina yang melaporkan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai pilihan Pakatan Rakyat jika mereka berkuasa kerana beliau lebih layak daripada ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Hidup negara Islam!" tertera di risalah itu.

NONEKempen MCA di Tenang setakat ini tertumpu dengan bidasan demi bidasan terhadap agenda PAS menubuhkan negara Islam.

Malah, presiden parti Cina itu, Datuk Seri Chua Soi Lek juga mengeksploitasikan isu berkenaan dengan mendakwa calon PAS Normala Sudirman enggan berjaba tangan dan bersalam dengan penduduk bukan Islam di Tenang.

Satu lagi strategi yang digunakan ialah paparan 12 perwakilan Pakatan Rakyat yang telah berpaling tadah dan dua bekas pemimpin yang meninggalkan parti masing-masing.MCA kerja keras

Sementara itu, Bendahari Agung MCA, Datuk Seri Tan Chai Ho, berkata beliau yakin pengundi kawasan itu akan menyokong BN, lebih-lebih lagi memandangkan Chua adalah bekas ahli parlimen Labis.

NONEKatanya, MCA akan bekerja keras untuk memastikan pengundi di Tenang mengundi calon BN pada pilihan raya kecil DUN itu pada 30 Januari ini.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan Pendidikan kepada Kelab Kok Kuen Kepong untuk disalurkan kepada 135 pelajar sekolah rendah dari sembilan sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di kawasan Kepong di Kuala Lumpur hari ini.

Tan mewakili Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Wee Ka Siong yang tidak dapat menghadiri majlis itu.

Penamaan calon pilihan raya kecil DUN Tenang akan diadakan esok dan jika ada pertandingan, pengundian diadakan pada 30 Januari.






Nostalgia 1974 motivasi PAS di Merlimau
Jimadie Shah Othman & Zaidatul Syreen Abdul Rashid
Jan 21, 11
5:12pm


Selepas lebih 35 tahun terpinggir dari persidangan DUN Melaka, pilihan raya kecil Merlimau akan datang menyemarakkan kembali semangat PAS yang 'kempunan' tewas di tangan BN dalam pilihan raya umum lalu.

NONE"Sentimen itu, tentulah orang (pembangkang) Melaka berharap sangat. Jika dibanding dengan negeri lain, mereka jauh tertinggal (berbanding pencapaian pembangkang negeri lain).

"Bagaimanapun, kita kena kerja keras," kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Melaka Adly Zahari (kanan) ketika diminta membandingkan harapan di Merlimau dengan nostalgia kemenangan mereka pada tahun 1974.

PAS ketika itu bergabung bersama Umno dalam BN.

Selepas kemenangan pertama dan terakhir di DUN Sungai Udang hingga kini, PAS gagal memenangi sebarang kerusi di negeri kubu kuat BN itu.

Bagaimanapun, Merlimau dianggap antara kerusi berpotensi parti Islam itu di Melaka.

Penanda aras


Dalam pilihan raya umum tiga tahun lalu, calon parti PAS Jasme Tompang tewas di tangan Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan dari BN dengan majoriti 2,154 - peningkatan hampir 3,000 undi berbanding pencapaian pembangkang empat tahun sebelumnya.

azlanKetika dihubungi Malaysiakini hari ini, Adly memberitahu, peluang mereka kini lebih cerah, berdasarkan jumlah pengundi bukan Melayu - yang didakwa makin memihak kepada Pakatan Rakyat - agak besar di kawasan itu.

"Berdasarkan prestasi 2008, prestasi kita di Merlimau menyaksikan swing (perubahan) undi sebanyak 19 peratus, tertinggi di Melaka," katanya sambil memberitahu sepanjang sejarah pilihan raya di Melaka, undi Melayu tidak banyak berubah.

Daripada 10,471 pengundi di DUN itu, 64.69 peratus adalah Melayu, Cina (21.11 peratus), India (14.16 peratus) dan lain-lain sebanyak 0.04 peratus.

Adly juga berkata, Merlimau merupakan penanda aras bagi kemenangan Pakatan di Melaka.

"Merlimau ini kawasan separa bandar. Kalau di sini kita menang, sudah tentu kawasan-kawasan bandar yang lain akan turut tumbang," katanya sambil berkata 'kesan domino' itu akan melanda DUN Bukit Baru, Teluk Mas dan Paya Rumput.

Jayathas tak 'kacau daun'

Satu lagi pilihan raya kecil akan diadakan di kawasan itu - ke-15 selepas pilihan raya umum lalu - akan berlangsung di Merlimau ekoran kematian Mohamad Hidhir semalam akibat serangan jantung.

Manakala seorang pemimpin PAS negeri pula memberitahu, kemenangan mereka kali ini penting bagi mengetengahkan isu-isu berkaitan Melayu-Islam dalam DUN Melaka ekoran pembangkang hanya diwakili DAP dalam dewan.

NONEUmno mempunyai 18 kerusi di DUN negeri, MCA (4), MIC (1) dan DAP pula lima mendapat kerusi.

Sementara itu, kemungkinan besar akan berlaku pertembungan dua penjuru antara PAS dengan BN di DUN itu memandangkan bekas calon PKR pada 2004 S Jayathas (kini pemimpin Parti Hak Asasi - HRP) tidak menunjukkan minatnya.

"Saya tidak berminat... Saya hanya ingin tumpu pada perkara lain sekarang," kata ketua penerangan HRP itu yang mendakwa sedang sibuk menguruskan program berhubung hak kumpulan minoriti di negara ini.

Dalam pilihan raya umum 2008, Jayathas kalah teruk di tangan Mohamad Hidhir dengan majoriti 5,087 undi.






TPM: M'sia negara Islam yang diperakui Amerika
Jan 21, 11 7:07pm


Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata Malaysia diperakui sebagai sebuah negara Islam contoh oleh negara-negara luar serta pemimpin mereka seperti Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton.

NONETimbalan Perdana Menteri berkata, kemajuan ekonomi dan kestabilan politik yang dinikmati oleh rakyat Malaysia hari ini hasil keberkesanan pemerintahan kerajaan yang diterajui oleh BN.

"Ketika saya melawat Amerika Syarikat baru-baru ini, Hillary Clinton sendiri menyatakan kekaguman di atas pencapaian Malaysia dari segi keberkesanan kerajaan, demokrasi yang segar dan pertumbuhan ekonomi yang pesat," katanya.

Muhyiddin yang juga Timbalan Pengerusi BN berkata demikian pada majlis ramah mesra dengan penduduk Kampung Tenang, selepas menunaikan solat Jumaat di Masjid Jamek Kampung Tenang, di Labis hari ini.

Negara Islam maju

Muhyiddin berkata, kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjaya menjadikan Malaysia sebuah negara Islam yang maju dan rakyatnya berpendapatan tinggi.

Perakuan itu, kata beliau sekali gus menafikan dakwaan pihak tertentu yang mengatakan kerajaan pimpinan BN tidak berkesan dalam melaksanakan dasar-dasar untuk membantu dan meningkatkan kedudukan ekonomi rakyat.

NONE"Jika ada pihak-pihak yang datang dan cerita perkara karut-marut, saya minta penduduk kampung jangan percaya," katanya.

Pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang akan diadakan pada 30 Januari ini berikutan kematian penyandangnya, allahyarham Datuk Sulaiman Taha pada 17 Disember tahun lalu akibat jangkitan kuman dalam darah dan kencing manis.

Proses penamaan calon pula akan diadakan esok.

Pada majlis sama yang turut dihadiri Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman dan calon BN bagi pilihan raya kecil DUN Tenang Mohd Azahar Ibrahim.

Muhyiddin turut mengumumkan peruntukan RM250,000 untuk memperbaiki kemudahan infrastruktur masjid.

Peruntukan yang diluluskan berikutan permohonan daripada jawatankuasa masjid jamek itu termasuk untuk memperbaiki kemudahan tandas dan menurap jalan di sekitar tadika yang terletak dalam kawasan masjid.

- Bernama



Speaker: Badrul tipu, SPR diberi notis kekosongan
S Pathmawathy
Jan 21, 11
4:17pm


Speaker dewan undangan negeri Selangor, Datuk Teng Chang Khim mendakwa ADUN Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah menipu berhubung kehadirannya pada sidang DUN November lalu.

Pada sidang akhbar hari ini, Teng berkata cara Badrul Hisham mempertahankan dirinya sebagai satu pembohongan besar.

NONE"Saya ingin gunakan peluang ini bagi menafikan kenyataan yang dibuat oleh Badrul Hisham yang mendakwa beliau hadir pada majlis perasmian sidang dewan undangan negeri pada 8 November.

"Hanya ada satu majlis pembukaan rasmi. Bagi sesi ketiga sidang dewan undangan negeri ke-12 diadakan pada 12 April dan dirasmikan oleh Sultan Selangor.

“Sidang pada November adalah pembentangan belanjawan tahunan di mana tidak ada pembukaan rasmi diadakan,” kata Teng.

Rabu lalu, Teng mengisytiharkan kerusi Pelabuhan Klang kosong selepas Badrul Hisham gagal menghadiri sidang dewan tanpa cuti sejak 16 Julai tahun lalu.

NONETeng juga berkata beliau telah mengemukakan notis kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi memaklumkan kekopsongan kerusi itu hari ini. SPR mempunyai 60 hari bagi mengadakan pilihan raya kecil.

Katanya, memandangkan kerusi itu telah diisytiharkan kosong, Badrul Hisham tidak akan dibenarkan menghadiri sidang dewan undangan negeri pada Isnin ini.

NONE"Hanya ADUN sahaja dibenarkan masuk ke dewan,” katanya.

Diminta mengulas tentang kemungkinan Badrul Hisham mencabar perisytiharan itu di mahkamah, Teng berkata: "terserahlah."

Mengulas laporan berita kononnya perisytiharan itu mempunyai tujuan politik, beliau berkata ia adalah keputusan beliau sebagai speaker dan bukan oleh Pakatan Rakyat.

Kata Teng SPR perlu menerima hakikat bahawa Undang-undang Tubuh Negeri Selangor menyebut dengan jelas bahawa speaker mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan kekosongan sesuatu kerusi.


NONE































Tiada ulasan: