Isnin, 24 Januari 2011

SEMUA INGIN MENANG DAN TAK MAU KALAH....SIKAP KITA TAK KIRA HALAL HARAM...RAKYAT MUAK....

Chua hina Queen Elizabeth dan PM India?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Jan: Serangan peribadi Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek terhadap calon PAS, Normala Sudirman kononnya 'kalau dia bersalam pun dengan memakai sarung tangan' adalah sesuatu yang tidak boleh diterima.

(Gambar atas: Queen Elizabeth bersalam dengan Perdana Menteri India Manmohan Singh dalam keadaan bersarung tangan.)

Bahkan ia dianggap merendah-rendahkan pengetahuan dan budaya orang Cina sendiri seolah-olah mereka bodoh untuk menerima pandangan bekas menteri kesihatan itu.

Ini kerana bersalam dengan memakai sarung tangan bukannya merendahkan martabat mana-mana pihak dan tidak ada kesalahanpun dari segi moralnya.

Bagi kebanyakan pihak, kenyataan Chua ini sesuatu yang sangat naif dan menyerang pribadi pihak lain ketika moral beliau sendiri sangat dipertikaikan sehingga terpaksa melepaskan jawatannya sebagai Menteri Kesihatan sebelum ini.

"Baginda Queen Elizabeth, Ratu England juga memakai sarung tangan ketika bersalam dengan mana-mana pihak hatta pemimpin negara lain.

"Adakah Chua Soi Lek mahu berkata, Queen Elizabeth mahu menghina Perdana Menteri India, Manmohan Singh ketika bersalam dengan beliau dalam keadaan memakai sarung tangan," kata seorang pemerhati politik.

Bagi keluarga diraja British, tidak memakai sarung tangan ketika bersalam dengan pihak lain adalah satu yang tidak beradab.

Bagi Islam pula, bersalam dengan lelaki atau perempuan yang boleh dinikahi (bukan muhrim) adalah satu kesalahan (dosa).

Normala Sudirman pula menyifatkan Umno telah gagal membantu MCA memahami konsep Islam yang sebenar sehingga menyebabkan parti komponen BN itu tidak dapat menghormati nilai dan tertib orang Islam khususnya kaum wanita.

Merujuk kepada isu tidak bersalam yang ditimbulkan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, Normala meminta MCA memahami adat dan tatatertib orang Islam terutamanya wanita Islam sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan kontroversi.

Menurut Normala, 38, sepatutnya setelah 53 tahun merdeka MCA yang dipimpin Dr Chua sudah memahami tertib seorang wanita Islam.

"Saya secara peribadi berpendapat bahawa sudah tiba masa pihak lawan (BN) matang setelah 53 tahun kita merdeka... apa yang paling penting adalah dasar-dasar atau komitmen perkhidmatan yang mahu dibawa kepada rakyat khususnya pengundi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang.

"Bukan menyentuh isu peribadi atau serangan peribadi yang saya kira ia satu perkara yang sangat jauh daripada apa yang kita fokus.

"Saya kira perkara yang paling penting adalah setelah 53 tahun merdeka, MCA sepatutnya sudah lama memahami konsep sebagai individu Muslim yang perlu kerana mereka berkawan dengan komponen BN iaitu Umno," kata beliau dalam temu bual ekslusif bersama The Malaysian Insider hari ini.

Exco Dewan Muslimat PAS pusat ini berkata demikian ketika diminta mengulas tindakan Dr Chua mengenai Islam apabila secara sindiran membuat perbandingan cara Normala bersalaman dengan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Dr Wan Azizah Wan Ismail semasa berkempen di Tenang.

"Dia tidak akan datang ke sini (tokong Cina), (dan) dia langsung tidak bersalam dengan orang. Saya sudah terima aduan mengenai hal ini.

"Dia seperti isteri Anwar Ibrahim. Dia memakai sarung tangan ketika bersalam. Jika anda boleh menerima cara Islam sebegini, pergilah undi PAS," kata Chua.





Selamat malam Cikgu Mala
M Faqih (mfaqihfikri@gmail)

SELAMAT malam cikgu. Kalau di sekolah anak murid sudah biasa dengan ucapan Selamat Pagi Cikgu. Ada juga ucap Selamat Petang Cikgu.

Jarang pula ada anak murid ucap Selamat Malam Cikgu. Anak murid hanya menghafal perkataan itu ketika di sekolah. Mereka jarang jumpa cikgu di luar waktu sekolah.

Namun lain pula di Dun Tenang sekarang. Ada cikgu yang boleh dijumpai tanpa mengira waktu dan ketika. Malam hari atau awal pagi pun ada cikgu yang mundar di situ.

Bagi penduduk bukan Melayu mereka lebih mudah ucapkan Selamat Malam Cikgu. Cikgu di Tenang, bukan guru yang mengajar anak mereka, sebaliknya cikgu inilah yang memperjuangkan nasib mereka.

Inilah Cikgu Normala Sudirman. Beliau berjaya memecah tradisi apabila muncul calon wanita pertama mewakili Pakatan Rakyat bertanding pada pilihan raya kecil.

Biar pun pemimpin Umno dan Barisan Nasional (BN) mengungkitkan perkara remeh temeh mengenai Cikgu Mala, namun ia boleh menghodohkan wajah Umno.

Mengungkit isu Cikgu Mala tidak bersalam dengan pengundi lelaki sebenarnya menyerlah kejahilan pemimpin yang mengakui beragama Islam.

Malulah kalau isu tersebut diungkit pemimpin Melayu dari Umno. Mungkinkah ia juga sekadar cerita tok selapit, yang khayal dengan paluan rebatnya.

Di Kelantan juga rakyat tidak mudah lupa teori tok selampit yang berulang kali dimainkan pemimpin Umno.

Macam cerita wayang kulit, Hanuman Kera Putih sanggup melakukan apa sahaja bagi mengalah Pak Dogol dan Wak Long.

Di Tenang Umno nampak gah mensasarkan majoriti 5,000 berbanding 2,492 undi diraih Datuk Sulaiman Taha pada Mac 2008. Impian itu diluahkan Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Misi Mustapa di Kelantan

Begitu juga dengan impian Datuk Mustapa Mohamed dalam misi merampas Kelantan.

Setiap kali menjelang pilihan raya umum pemimpin Umno tidak pernah serik mengeluarkan kenyataan ’mampu merampas Kelantan’.

Pada 1 Oktober 1999, Setiausaha Agung Umno ketika itu, Tan Sri Khalil Yaacob menyebut pilihan raya 1999, masa paling sesuai tukar kerajaan Kelantan.

Malah pada Disember 2002, Umno menggariskan 18 strategi bagi menawan Kelantan.

Sedangkan sehari sebelum itu Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi (Tun) mensyaratkan dua formula bagi merampas Kelantan.

Formula itu dilontarkan ketika merasmikan konvensyen Barisan Nasional (BN) Kelantan di kampus UiTM di Machang.

Setahun sebelumnya, bekas Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhd Muhammad Taib pada perjumpaan dengan jentera bahagian Uno Kelantan melahirkan iltizam membantu Umno menawan Kelantan.

Dan agak melucukan pada 10 Mac 2003, veteran Umno, Tan Sri Hussien Ahmad menghargai kesediaan Mustapa menjadi menteri besar sekiranya BN berjaya merampas Kelantan.

Pada 28 Mac 2003, Abdullah mempamerkan keyakinan BN mampu membentuk kerajaan di Kelantan.

Pada 11 November 1999 bekas Presiden Parti Melayu Semangat 46, Tengku Razaleigh Hamzah melahirkan rasa yakin BN dapat menawan semula Kelantan daripada PAS.

Kenyataan itu dibuat ketika beliau mengetuai Perhubungan Umno buat kali kedua.

Ku Li mengulangi kenyataan tersebut berkali-kali sehingga akhirnya misi Umno Kelantan di bawah terajunya semakin hilang pengaruh pada pilihan raya umum November 1999.

Lebih menyedihkan lagi Ku Li juga hilang jawatan sebagai ketua perhubungan Umno negeri sejurus selepas itu.

Pemimpin Umno lain juga seronok bermain dengan perasaan termasuk bekas Pengerusi Umno Kelantan, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Annuar Musa.

Dr Mahathir mengetuai Umno Kelantan sejak 1990 sehingga diganti Ku Li menjelang pilihan raya umum 1999. Selepas itu Mustapa diberi peluang menggalas cabaran menghadapi pilihan raya umum 2004.

Ekoran kegagalan Mustapa dalam misi hampir merampas Kelantan, Annuar pula mengambil tempat.

Dan sejak dua dekad lalu sudah empat pengerusi Perhubungan Umno Kelantan bertukar ganti. Namun impian merampas Kelantan sekadar menjadi ilusi dan buah kilas media harian.

Kini Mustapa sekali lagi diberi peluang. Mungkin dengan andaian mampu mengulangi kejayaannya pada 2004.

Namun gelombang kebangkitan Umno sehingga mencapai 90 peratus undi popular pada 2004 agak sukar untuk berulang.

Gelombangnya ketika itu digerakkan Tun Abdullah Ahmad Badawi. Penganalisis politik melihat kewarakan Pak Lah yang dianggap sebagai Mr Clean berjaya memusnahkan impian pembangkang.

Pengundi Melayu teruja dengan kebolehan Pak Lah menjadi imam. Media menjaja beliau anak ulama tersohor. Pak Lah juga ada senjata Islam Hadhari bagi menghalang kemaraan PAS.

Hari ini produk Islam tidak ada pada sisi Datuk Seri Najib Razak. Najib tidak hadir dengan produk berimej agama, sebaliknya mengambil metodologi lebih bersikap plural.

1Malaysia kini menjadi jenama bagi mengenali siapa Najib. Tiada daya tarikan bagi orang Melayu untuk dipautkan Najib. Itu belum lagi diambil kira kelibat isterinya Datin Seri Rosmah Mansor.

Impikan 23 kerusi

Biar pun begitu impian Mustapa merampas balik 23 kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) di Kelantan tidak boleh dipandang enteng.

Kemungkinannya ada kawasan Dun yang boleh terjerelus semula ke lubuk Umno tidak mampu dinafi. Paling mudah untuk dicamkan apabila wakil rakyatnya kurang berkerja.

Jarang turun padang, kedekut dan payah ’baso’ menjadi indikator penting menjarakkan sokongan pengundi.

Oleh itu bagi menggagalkan impian Mustapa, wakil rakyat yang disenaraikan di bawah kelompok itu perlu berubah.

Begitu juga yang ada macam-macam ’penyakit’ perlu diubat. Jangan dibiarkan ada orang kata wakil rakyat PAS dan Umno sama sahaja.

Sekiranya sindrom itu dibiarkan berlaku, teori tok selapit Mustapa boleh jadi kenyataan. Anggota parlimen Jeli itu mampu mempamerkan watak berlainan ketika pulang ke Jeli.

Di Jeli beliau rela menaiki kereta buruk dan berkain pelikat. Namun di Kuala Lumpur wataknya penuh protokol, itu lain cerita..

Mungkinkah kejayaannya memulih maruah Umno Kelantan pada 2004 berulang kembali.

Begitu juga di Tenang sekarang, pemimpin Umno kelihatan berlagak alim. Presiden MCA, Datuk Seri Chua Soi Lek pun bercakap mengenai Islam.

Lebih-lebih lagi calon BN, Mohd Azahar Ibrahim pasti akan tersemat songkok di kepala. Harapan mereka imej Islam ’buat-buatan’ mampu menarik simpati 7,014 pengundi Melayu.

Sedangkan orang Cina dan India pun kenal antara Islam palsu atau original.



Umno bingung hadapi isu negara Islam
Harakahdaily

LABIS, 23 Jan: Dalam keadaan pemimpin-pemimpin Umno yang hidup dalam keadaan mewah melampau dan rakyat terhimpit dalam peningkatan kos kehidupan yang semakin membebankan, PAS melahirkan rasa kesal terhadap cara Umno menghadapi isu negara Islam untuk mengalihkan perhatian rakyat di pilihanraya kecil Tenang.

“PAS tegaskan bahawa bentuk negara yang dikehendaki oleh rakyat ialah sebuah negara yang bebas dari budaya rasuah, salah guna kuasa, memaksa akta yang menindas rakyat, bebanan hidup rakyat yang semakin meningkat manakala di waktu yang sama pemimpin Umno hidup mewah melampau dan rakyat terpaksa membayar kos yang bukan kos sebenar,” kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily hari ini sebagai respon kepada kenyataan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyokong tindakan MCA untuk memainkan isu negara Islam di PRK Tenang.

“Sejak daripada dahulu pun PAS tidak pernah mengatakan mereka nak pinda perlembagaan mereka... Itu (membentuk negara Islam) masih ada. Jadi baik juga MCA mengingatkan pada masyarakat Cina,” Muhyiddin dipetik sebagai berkata semalam.

Muhyiddin membuat kenyataan tersebut sebagai menyokong tindak-tanduk MCA yang mengedarkan risalah-risalah berbahasa Cina untuk menakutkan orang bukan Islam terhadap negara Islam dan PAS sehinggakan seolah-oleh merestui juga tindakan Presiden MCA, Chua Soi Lek yang memperkelehkan adat Muslimat yang tidak bersalaman dengan lelaki bukan muhrim sebagai satu isu politik di Tenang kelmarin.

“Dia (calon PAS, Normala Sudirman) tidak akan datang ke sini (tokong Cina), (dan) dia langsung tidak bersalam dengan orang. Saya sudah terima aduan mengenai hal ini.

"Dia seperti isteri Anwar Ibrahim. Dia memakai sarung tangan ketika bersalam. Jika anda boleh menerima cara Islam sebegini, pergilah undi PAS," kata Chua.

Sehingga kini, tiada satu pemimpin Umno, Perkasa dan termasuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang menjaga hal ehwal Islam, Jamil Khir Baharom yang tampil untuk menuntut Chua untuk meminta maaf atas tindakannya yang jelas menghina adat Muslimat, terutamanya calon PAS, Normala Sudirman dalam adab bersalaman seorang Muslim dengan individu yang lain dalam konteks masyarakat majmuk.

Sementara itu, Tuan Ibrahim membidas cara Umno menghadapi isu negara Islam, yang ternyata sangat berbeza dengan pendekatan yang diambil oleh DAP melalui presidennya Karpal Singh, yang baru-baru ini telah menegaskan bahawa DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan sedia berbincang dengan PAS berhubung isu negara Islam dalam konvesyen Pakatan Rakyat ke-2 di Kepala Batas, bulan lepas.

Sebelum itu, Menteri Besar Johor, Ghani Othman turut serta bersama MCA dalam memainkan isu negara Islam dengan menakutkan pengundi-pengundi di Tenang bahawa ‘PAS ingin menubuhkan negara Islam dan berkeinginankan hukum-hakam yang memotong tangan kepada mereka yang mencuri’.

Dalam menjawab tohmahan Ghani, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, model negara yang ingin PAS perjuangan sudah dapat dilihat daripada pemerintahan PAS di Kelantan untuk lebih 20 tahun.

“Tiada rakyat yang tersisih dalam arus perancangan dan pembangunan. Kita tidak isytihar atau tukar Kelantan ke Darul Islam, ia kekal Darul Naim.

Kita bawa dasar membangun bersama Islam. Islam yg membawa rahmah, bukan menyusahkan rakyat, bukan merosakkan akhlak rakyat, atau menggalakkan budaya negatif,” tambah Tuan Ibrahim.

Menurut Tuan Ibrahim lagi, usaha Umno dalam menghadapi isu negara Islam hanyalah bertujuan untuk menakutkan orang bukan Islam kepada Islam dan mengalihkan pandangan rakyat daripada menilai tawaran 100-hari yang diwar-warkan Pakatan Rakyat.

Tuan Ibrahim turut menegaskan bahawa PAS bersama Pakatan Rakyat sudahpun membuat deklarasi bersama untuk menerima prinsip-prinsip yang telah dijamin dalam perlembagaan negara.

“Isu negara Islam segaja dilontar bagi mengalih perhatian rakyat dari menilai tawaran 100-hari Pakatan Rakyat. Umno BN bukan sahaja gagal menyahut cabaran debat, sebaliknya menimbulkan isu remeh temeh soal bersalam, soal sarung tangan yang dipakai calon.

"Ini bukti UMNO BN ketandusan modal bagi menghadapi PAS dan Pakatan Rakyat,” bidas Tuan Ibrahim.






Suhakam akui tiada ‘taring’
Asqolani

KOTA BHARU, 23 Jan: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) mengakui badan itu tidak ada ‘taring’ untuk bertindak terhadap aduan orang ramai, sebaliknya hanya sekadar memberi nasihat.

Pesuruhjayanya, Saani Abdullah berkata, badan itu tidak diberi kuasa untuk mengambil sebarang tindakan di atas aduan pencabulan hak asasi.

“Belum ada gigi taring lagi, sekarang hanya sekadar memberi nasihat sahaja,” katanya menjawab soalan moderator, Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah pada forum anjuran Bersih di Balai Islam, malam semalam.

Bagaimanapun katanya, Suhakam bersedia membela sesiapa sahaja termasuk ahli akademik yang diundangkan ke forum tersebut sekiranya diambil tindakan pihak majikan.

Ini kerana kata beliau politik adalah hak bagi setiap rakyat yang tidak boleh diganggu gugat sesiapa pun.

Beliau juga meluahkan rasa hairan mengapa Kelantan tidak ada lebuh raya seperti di negeri-negeri lain, sedangkan rakyat negeri ini juga membayar cukai kepada kerajaan.

“Adakah rakyat Kelantan tidak bayar cukai kepada kerajaan, sedangkan di tempat lain ada banyak lebuh raya bagi memberi keselesaan kepada rakyat.

“Di negeri ini sekarang kesesakan lalu lintas agak teruk, namun hairannya masih belum dibina lebuh raya seperti di tempat-tempat lain,” ujarnya ketika menghurai persoalan itu di ruangan tempat penonton di bawah pentas.

Ahli panel forum Bersih 2.0 dibarisi anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa, pensyarah undang-undang UIAM, Prof Dr Abdul Aziz Bari dan bekas anggota Exco kerajaan Pulau Pinang, Datuk Dr Toh Kin Woon.

Forum tersebut mengupas tajuk Penjelasan Isu Undang-Undang dan Perlembagaan Negara. Hadir sama Pengerusi Penganjur Bersih 2.0, Dr Abdul Halim Yusof.

Sebelum ini Suhakam menerima banyak aduan ketidakadilan yang dilakukan pemerintah termasuk tahanan tanpa bicara dan tindakan kasar anggota keselamatan menyuraikan perhimpunan awam.

Dr Abu Hassan ketika celoteh awalnya mengingatkan, banyak negara termasuk Belarus dan terbaru Tunisia tumbang kerana sistem yang diamalkan pemerintah.

Pada ucapan alu-aluannya Dr Abdul Halim berkata, sejak tumbang rejim Suharto di Indonesia, negara terbabit kini semakin bebas dan terbuka untuk membolehkan rakyat bersuara.

Katanya juga perjuangan Bersih menuntut pilihan raya lebih bebas, telus dan bersih diadakan di negara ini.

”Ini membolehkan rakyat lebih matang dan berani menyuarakan hak mereka,” katanya.

Resolusi yang dibaca pada akhir forum menuntut kerajaan mengadakan daftar pemilih secara automatik, membaiki sistem pilihan raya, undi pos lebih telus, menggunakan dakwah, menggalakkan orang muda mengundi dan ruang demokrasi lebih luas.




Apa tunggu lagi, bagi roboh itu Umno
http://www.paschabau.net/

Bacalah dengan tenang luahan hati seorang pemandu teksi berbangsa Tionghua di Malaysia tentang situasi negaranya yang ditadbir oleh UMNO/BN ketika ini. Pernyataan yang akan anda baca penuh bersahaja dan ikhlas. Hebat, walaupun diungkapkan oleh individu marhaen. Saya memungutnya dari catatan Kadir Jasin.

"Ramai orang susah sekarang. Macam saya, bawa teksi, hanya cukup untuk makan dan sewa rumah. Harga barang-barang naik melambung. Tapi lagi sakit hati saya apabila pemimpin kerajaan bandingkan harga dengan negara luar. Betullah, harga di sana lebih murah, tapi gaji mereka jauh lebih tinggi, berkali-kali ganda. Janganlah ingat kita ini bodoh.

"Malaysia ini cukup kaya. Jauh lebih kaya, dua tiga kali ganda daripada Singapura. Tapi you tengoklah sendiri, siapa yang senang? Duit tak sampai kepada rakyat. Orang berkuasa yang sapu. Siapa yang kaut semua? Sekarang, gaji di Singapura jauh lebih tinggi daripada kita walaupun negara kita sebenarnya lebih kaya.

"Kita bukannya tamak nak kaya, nak rumah mewah. Senang sikit cukuplah, bagi lega sikit hidup. Tak perlu teruk-teruk bekerja tapi hasilnya sikit, macam saya ini. Sudah macam-macam sakit sebab susah hati, tension.

"Macam kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, kita dapat air percuma, cukuplah. Kalau ada lebih nanti, mungkin banyak lagi yang kita akan dapat, okeylah tu sikit-sikit dulu ...

"Saya nak bagitau you, jangan takut tukar kerajaan. Lima tahun saja. Kalau tak puas hati, tukarlah balik. Lima tahun bukan lama, sekejap saja. Kalau boleh tunggu 50 tahun BN perintah, kenapa takut nak cuba kerajaan baru ... untuk lima tahun saja.

"Nak undi apa pun tak apa. Tak kira PAS, KeADILan atau DAP, asal jangan Umno sudahlah.

"Memang kerajaan tak suka orang lawan dia. Mereka guna ISA untuk tutup mulut rakyat. Tapi orang sekarang sudah tak takut lagi. Saya tak ada komputer tapi saya tahu orang lain tekan saja komputer, dapat tahu macam-macam rahsia kerajaan."

Apabila pemandu teksi itu menyebut ISA, isteri saya (Kadir) menyambut pantas: "Suami saya pun pernah ditahan ISA." Beliau juga berulang kali menyatakan kekaguman tidak terhingga kepada "orang tua di Kelantan" yang baginya terlalu hebat. "PAS tak akan kalah selagi ada orang tua itu di Kelantan," ujarnya bersungguh-sungguh. Isteri saya terpaksa menyebut nama Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkali-kali apabila nampak beliau seperti susah sangat hendak mengingati [nama] Menteri Besar Kelantan [itu].

Agaknya berapa banyak rakyat Malaysia yang sependapat dengannya? Dijangkakan jumlahnya semakin hari semakin bertambah. Apatah lagi dengan kegilaan yang ditunjukkan oleh Kerajaan Dua Laki Bini sekarang ini. Harap-harap percambahan yang condong kepada Pakatan Rakyat itu terus subur sehingga mampu membinasakan UMNO/BN.Anda setuju? Tentulah setuju. Tiada apa yang dapat berselingkuh lagi. Tunggu Apa lagi? Kasi roboh itu UMNO/BN!!!



Demo 10 orang petanda p’raya umum sudah dekat
Salmah Mat Husain

PENGKALAN CHEPA, 23 Jan: Demonstrasi yang hanya dihadiri oleh 10 orang masyarakat kampung termasuk beberapa orang luar dari Kampung Sabak berhubung kerosakan jalan di situ petanda pilihan raya umum tidak lama lagi.

Pegawai Khas Adun Chempaka, Hassan Mamat, ketika dihubungi memberitahu, perhimpunan aman yang berlaku di kampung berkenaan juga bertujuan untuk memburukkan imej Adun Chempaka, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang juga Menteri Besar Kelantan.

Hasan berkata, demonstrasi aman yang dilaporkan oleh beberapa buah akhbar harian hari ini berhubung kerosakan jalan berkenaan hanya berunsur fitnah.

“Jalannya tidak rosak teruk sebagaimana yang digambarkan oleh media, sebaliknya hanya berlaku kerosakan kecil sepanjang 500 meter.

“Ianya juga berlaku akibat kenderaan berat yang membawa cerucuk besi keluar masuk untuk pembinaan Sekolah Kebangsaan Pulau Gajah,” ujarnya.

Katanya, jalan berkenaan tidak seteruk sebagaimana yang digambarkan, memandangkan ianya telah dibaiki awal tahun lalu.

Pada masa yang sama, menurutnya saluran air paip AKSB rosak menyebabkan jalan turut terjejas.

Beliau juga turut menafikan beberapa buah laporan akhbar harian hari ini yang mendakwa demonstrasi aman itu ada yang dihadiri 50 orang atau 2,000 malah 10,000 orang.

Tegasnya lagi, bagaimana kehadiran peserta demonstrasi sehingga 10,000 sedangkan pengundi hanya 1,000 sahaja.

Beliau juga tidak menolak demonstrasi berkenaan dianjurkan oleh pihak tertentu dengan tujuan untuk memburukkan imej Tuan Guru.

Katanya, beliau sendiri telah meninjau perkembangan jalan terbabit bersama Setiausaha Sulit Menteri Besar, Rosdi Abdullah.

Hassan bagaimanapun mengucapkan terima kasih pada pihak Jabatan Kerja Raya kerana telah membaiki jalan di Pulau Gajah.



Kabinet Najib jadi pemimpin lebai malang

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 23 Jan: PAS mengharapkan Datuk Seri Najib Tun Razak menerima debat dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim, jangan banyak helah dan cuba mengalih isu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata, Anwar sudah mengemukakan fakta mengenai kemampuan Pakatan Rakyat jika diberi mandat untuk memerintah.

Katanya, sumber yang Pakatan Rakyat perolehi dengan memerangi rasuah yang menyebabkan negara rugi RM28 bilion setahun dan memotong balik RM19 bilion subsidi yang diberikan kepada IPP.

Tambahnya, subsidi untuk rakyat RM10 bilion akan diberi semula supaya minyak dan makanan dapat dikawal dan menstruktur semula tol di Malaysia dengan kos RM23 bilion dan elaun tambahan kepada guru RM3.2 bilion setahun.

Menurutnya, jika dijumlah dengan anggaran pendapatan hasil daripada memerangi rasuah dan memerangi kroni ialah RM47 bilion dan perbelanjaan hanya RM32.2 bilion, maka Pakatan Rakyat mampu malahan lebihan.

Ini, tambahnya tidak masuk lagi hasil balak, minyak, sawit dan sebagainya di mana sekarang rakyat hendak dengar hujah Datuk Najib yang kata kalau laksana janji Pakatan Rakyat maka negara akan bankrap.

“Malangnya Datuk Najib cuba mengalih isu debat kepada isu liwat.

“Nampaknya saf kabinet negara memang pemimpin lebai malang,” ujarnya.

Tan Sri Muhyiddin Yasin suruh Pakatan Rakyat naikkan gaji guru yang berkhidmat di negeri Pakatan.

Manakala Datuk Ahmad Maslan, Ketua Penerangan Umno merangkap Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri menyuruh negeri Pakatan Rakyat menurun harga barang di negeri pakatan.

Katanya, kesemua pemimpin tertinggi Umno fikiran mereka satu skima sahaja gagal menjawab soalan yang berbentuk fakta.

“Sepatutnya menjawab masalah, bukan lari daripada masalah yang dibangkit,” katanya.

PAS, ujarnya yakin Najib bimbang dengan kadar inflasi pada tahun ini dijangka berada sekitar 2.5 hingga tiga peratus dan peningkatannya diramal lebih pantas menjelang separuh kedua ekoran pertumbuhan ekonomi dunia.

Penganalisis ekonomi AmResearch, Manokaran Mottain tidak menolak inflasi bakal meningkat lebih pantas sekiranya kerajaan melaksanakan cadangan di bawah rasionalisasi subsidi yang dikemukakan Unit Pengurusan Prestasi dan Penyampaian (Pemandu).






Tidak konsisten: PAS bidas pendirian Najib
Nazri Abdullah

LABIS, 23 Jan: Kenyataan tidak konsisten Datuk Seri Najib Razak berhubung beberapa isu besar negara menunjukkan Perdana Menteri itu banyak dolak dalih, kata AJK PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar.

Beliau memberi contoh, Najib ketika mula memegang jawatan Perdana Menteri ada mengumumkan bahawa zaman kerajaan tahu semua perkara sudah berakhir.

Namun apa yang dihairankan katanya, dalam isu debat dengan Datuk Seri Anwar, Najib mendakwa beliau selaku perdana menteri tahu semua benda dan tidak takut dengan Anwar.

"Bila Najib jadi PM dulu, dia umum zaman kerajaan tahu semua sudah berakhir.

"Kononnya beliau merendah diri dan menghormati pihak lain yg juga berpengetahuan.

"Tapi berbeza dalam isu debat, beliau secara terbuka menjawab dengan angkuh, "saya perdana menteri saya tahu semua perkara," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Tumpat, berkata demikian ketika ditemui di pusat penamaan calon PRK Tenang semalam.

Tambahnya, Najib sekali lagi membuka pekung dirinya apabila tidak mahu merespon berhubung dakwaan penyeludupan wang secara haram ke luar negara yang dianggar bernilai lebih RM67.7 bilion.



PRK Tenang: Fitnah ‘Zina’ Tidak Berasas - Normala

LABIS: Calon PAS bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang, Normala Sudirman menegaskan bahawa dakwaan zina yang dilemparkan terhadapnya adalah tidak berasas sama sekali.

“Bukan satu perkara yang menghairankan kerana isu fitnah dan provokosi merupakan perkara biasa yang berlaku dalam mana-mana PRK.

“Serangan peribadi ini sengaja dilakukan untuk melemahkan parti lawan sedangkan hakikatnya mereka membangkitkan isu yang tidak berasas dan tidak berlaku sama sekali,” katanya kepada mStar Online ketika ditemui di Markas PAS pada Sabtu.

Normala berkata demikian sebagai mengulas dakwaan yang dibuat di laman sosial Facebook yang menuduh beliau mempunyai skandal sebelum berkahwin dengan suaminya, Maarof Abdul Mutalib.

Penulis yang dikenali sebagai ‘Suara Dari Bumi’ mendakwa bekas guru itu meninggalkan bekas suami pertamanya kerana mengejar harta dan kebendaan.

Mengulas lanjut mengenai dakwaan penulis blog itu, Normala yang juga Ketua Muslimat PAS kawasan Labis berkata perkara itu tidak akan melemahkan semangatnya dan beliau percaya Allah akan memberinya perlindungan daripada fitnah tersebut.

“Perkara ini tidak akan melemahkan semangat saya kerana percaya dengan perlindungan Allah SWT dan semangat juang untuk membawa pembaharuan kepada DUN Tenang,” katanya.

Ibu kepada tiga cahaya mata ini berkata isu fitnah ‘zina’ itu timbul sebaik sahaja beliau diumumkan sebagai calon PAS.

“Saya sangat terkejut dengan fitnah tersebut yang digunakan pihak tertentu untuk perang psikologi kalangan pengundi di sini.

“Justeru itu persiapan mental dan fizikal telah dipersiapkan untuk menghadapi segala kemungkinan serta tidak tergugat dengan fitnah tersebut,” katanya.

Tegasnya, peribadi dan keterampilannya sebagai calon akan sentiasa dititik beratkan dalam memastikan imejnya sebagai wanita muslimah tidak terjejas.

Normala turut menggesa mereka yang terlibat dalam fitnah segera meminta maaf kepadanya kerana telah membuat tuduhan palsu tanpa bukti kukuh.

Najib sebaliknya hanya mahu pihak Bank Negara Malaysia membuat ulasan berhubung perkara itu.

Terdapat laporan berita yang mengatakan Malaysia menduduki tempat kelima di kalangan negara-negara yang mencatatkan pengaliran keluar wang haram paling banyak.

Laporan tersebut didakwa berdasarkan laporan oleh badan pengawas kewangan yang berpangkalan di AS, Global Financial Integrity (GFI).

Menurut laporan itu pengaliran keluar wang haram dari Malaysia pada 2000 berjumlah RM67.7 bilion (US$22.2 bilion) yang, lapan tahun kemudian, melonjak kepada RM208 bilion (US$68.2 bilion).

"Beliau bukan seorang yang konsisten. Hanya bercakap untuk lepaskan diri sahaja," kata Kamaruddin.

Sehubungan itu, beliau mahu Najib sekali lagi menyatakan pendirian beliau terhadap cabaran debat yang dibuat Ketua Umum PKR itu.

Tiada ulasan: