Khamis, 22 Mei 2014

BILA CAKAP TAK BERBISA LAGI....DAH TAK DE AURA...MUSUH NAMPAK KESALAHANYA....KAWAN SENDIRI SEMUA NAMPAK OK....DIA FIKIR ORANG SEMUA BODOH KOD....TAK TAHU MENILAI CERAMAH AGAMANYA ....CERAMAH AGAMANYA DAH TAK TERKESAN LAGI....MUNGKIN DAH RAMAI ORANG TAK MAHU DENGAR

2:00PM - 22 May 2014

MyWatch dakwa anak CPO beli kereta mewah


Hampir setahun selepas ditembak, pengerusi NGO pemantau jenayah MyWatch R Sri Sanjeevan hari ini tampil dengan dakwaan rasuah dalam pasukan polis.

Ahli PKR itu mempersoal kekayaan luar biasa anak lelaki seorang ketua polis negeri.

Dakwanya, penganggur berusia 30 tahun itu membeli dua kereta mewah tahun lalu – Jaguar dan Audi A5 – yang kedua-duanya bernilai RM1.1 juta.

Akaun banknya juga, dakwa Sanjeevan, mempunyai transaksi bernilai RM500,000 dalam tempoh enam bulan sehingg April lalu.

“Kebetulannya di sini ialah dia mempunyai kaitan dengan syarikat senjata api. Syarikat senjata apa itu pula di negeri yang sama dengan di mana bapanya menjadi ketua polis,” katanya kepada pemberita di sebuah restoren di Kuala Lumpur.

Malaysiakini tidak menyiarkan nama ketua polis negeri tersebut sementara menunggu komen rasminya.

'Mereka koyak memo lempar atas muka saya'

SALMIYAH HARUN | .

KUALA LUMPUR: Semalam sidang DUN Pulau Pinang diceroboh, hari ini pula sekumpulan pemuda Umno memberi amaran untuk membakar ibu pejabat DAP di Pudu.

Sekumpulan Pemuda Umno Wilayah Persekutuan  mengadakan bantahan di luar ibu pejabat DAP itu sekaligus menyaksikan sebuah papan tanda besar DAP juga dirobohkan.

Kehadiran mereka itu sebagai membantah komen Adun Pulau Pinang RSN Rayer yang menyifatkan 'Umno celaka'.

Ahli Parlimen Serdang Ong Kian Ming (gambar) yang turut berada di situ menerima kehadiran sekumpulan pemuda Umno berkenaan.

Bagaimanapun katanya, mereka menjerit sambil mengeluarkan kata-kata kasar bahkan mengancam untuk membakar bangunan ibu pejabat DAP.

"Mereka menolak-nolak ahli-ahli kami dan anggota polis yang berada di sana bagi menyekat kemasukan mereka. Mereka cuba memusnahkan papan tanda DAP, dan membakar beberapa bendera DAP," katanya yang dipetik daripada laman Facebooknya.

Kian Meng juga membenarkan pemuda Umno terbabit untuk bercakap dengannya dan bersedia menerima memorandum daripada mereka.

"Apabila kami bersedia, pemimpin kumpulan tersebut mula menjerit (sekali lagi) lalu mengoyakkan memorandum mereka sendiri dan melemparkannya ke muka saya," tambah Kian Meng.

Kumpulan berkenaan juga membawa kain rentang, yang antara lain berbunyi, RSN Rayer "anak haram" dan "tolol".

Memorandum itu antara lain mendesak  DAP mengenakan tindakan disiplin kepada Rayer dan jika tidak, ia menggambarkan DAP bersetuju dan bersekongkol dengan kenyataannya itu.

Memorandum tersebut dibawa mereka atas nama Ketua Pemuda Umno Wilayah Persekutuan Mohd Razlan Muhammad Rafii. - HARAKAHDAILY 22/5/2014

Ani Arope dedah rancangan ‘black out’ 1992 untuk wujudkan IPP

KUALA LUMPUR 22 MEI: Bekas Pengerusi Eksekutif Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Tan Sri Ani Arope  mendedahkan perancangan ‘Black Out’ seluruh negara pada tahun 1992 yang bertujuan mewujudkan Penjana Tenaga Bebas (IPP) di negara ini.
Ani AropePerkara itu dinyatakan dalam buku beliau ‘Memoir Tan Sri Ani Arope’ setebal 143 surat yang menceritakan permulaan IPP, di mana Unit Perancang Ekonomi (EPU) yang dikuasai Dr Mahathir Mohamad ketika itu memaksa TNB menyerahkan tanah di Paka, Terengganu dan Pasir Gudang, Johor kepada pihak ketiga bagi pembinaan loji janakuasa.
“TNB mempunyai rancangan untuk menghasilkan lebih banyak tenaga dengan membina loji di Pasir Gudang dan Paka. Pembiayaannya tidak ada masalah dan kredit kami adalah sangat tinggi. Kami mempunyai tanah dan bersedia untuk membina loji.
“Tetapi kami diberitahu oleh EPU bahawa ia mempunyai rancangan sendiri. Kami diberi amaran oleh EPU bahawa jika loji itu, yang mengambil masa dua bulan untuk disiapkan tidak dibina, Malaysia akan mengalami satu lagi ‘black out’,” katanya dalam temuramah oleh Starbiz baru-baru ini mengenai apa yang berlaku pada tahun 1992.
Katanya, TNB pada masa itu memiliki 250 jurutera dan adalah mustahil mengatakan kejadian black out  disebabkan perancangan lemah syarikat tanaga berkenaan.
Menurut Ani, selepas peristiwa itu, TNB menghasilkan elektrik pada 8 sen seunit (kwh) dan membekalkannya pada 17 sen seunit. Namun, IPP menghasilkan elektrik pada 23 sen seunit yang menyebabkan TNB perlu mengenakan caj dengan kadar tidak kurang daripada 30 sen seunit.
Katanya, tiada rundingan dilakukan dan perjanjian itu menyebabkan 20 juta pengguna pada tahun-tahun tersebut tiada pilihan dan terpaksa membayar kenaikan tarif elektrik.
“Selepas itu, pasukan saya kecewa. EPU hanya memberikan kami terma dan meminta kami bersetuju. Saya kata tidak mungkin,” katanya yang  terpaksa meletak jawatan sejurus selepas kejadian itu. Beliau berpendapat perjanjian itu adalah salah dari segi moral dan berat sebelah.
Berdasarkan laporan tahunan Petronas pada 2008, IPP mendapat subsidi gas berjumlah RM8.1 billion, manakala TNB pula memperoleh sebanyak RM5.7 billion.
Subsidi itu menyebabkan kontroversi kerana lebih 40% daripada lebihan kapasiti yang dijana setiap tahun adalah sia-sia kerana Malaysia tidak memiliki teknologi menyimpan bekalan.
“Dengan fasal ambil-atau-bayar dan dengan 40 peratus rizab berlebihan yang kita ada hari ini, seseorang hanya perlu menghasilkan setengah keupayaan seseorang dan dibayar 80 peratus daripada kapasiti yang dipersetujui. Syabas EPU – Unit merampas Ekonomi,” tambah Ani Arope dalam statusnya di Facebook.
PPA menyebabkan saham TNB jatuh menjunam daripada 20 sen pada tahun 1993 berkurangan kepada 10 sen pada tahun 1994. TNB terpaksa menaikkan tarif elektrik untuk mengekalkan keuntungan syarikat.
Syarikat pengeluar tenaga yang telah mendapat kadar keuntungan sehingga berbillion ringgit adalah Genting Sanyen Power Sdn. Bhd, Powertek Berhad, Segari Energy Ventures Sdn. Bhd SEV 2nd, YTL Power Generation Sdn. Bhd, ARL Tenaga Sdn. Bhd, TNB Janamanjung Sdn. Bhd, Teknologi Tenaga Perlis Konsortium Sdn. Bhd, Prai Power Sdn. Bhd, GB3 Sdn. Bhd dan Tanjung Bin Sdn. Bhd.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=61670
Tahniah Alang Shukrimun atas penerangan yg mudah difahami.
(Bagus share pencerahan yg bagus ini)
Dua soalan yang sering ditanya kebelakangan ini.
1. Saya pengundi Teluk Intan. Nak undi yang mana ni? Calon DAP yang tak nak sokong hudud atau Gerakan?
2. Saya ahli PAS. Boleh ke berkempen untuk DAP yang menolak hudud?
Jawapan:
Bagi pengundi, anda ada tiga pilihan.
1.UNDI DAP
2.UNDI GERAKAN
3.TAK MENGUNDI
Kalau anda undi DAP, calon dia tolak hudud
Kalau anda undi Gerakan, calon dia tolak hudud
Kalau anda tak mengundi, pemenang akan tolak hudud juga.
Ok. Jadi kesannya sama. Seri. Bermakna dalam hal calon tolak hudud, tidak boleh dijadikan penilaian untuk memilih. Kita perlukan penilaian lain.
Kalau undi DAP, dasar parti itu tiada menghalang hudud dilaksana. Yang keluarkan kenyataan hanya peribadi ahlinya. Kalau undi Gerakan, terang-terang lantang menolak hudud, sehingga tidak mahu benarkan MP PAS masuk parlimen untuk membentang bil persendirian. Kalau tak mengundi, anda memberi peluang kepada Gerakan untuk menang mudah.
Jadi, pilih DAP bukan sebab sokong pendirian mereka, tetapi pilih sebab tolak Gerakan. Adakah kita lebih sanggup lihat Gerakan menang? Lalu apa tindakan kita untuk tidak benarkan Gerakan menang?
Kalau undi DAP, kita boleh melihat bagaimana adilnya mereka menerajui Pulau Pinang. Agama islam tidak ditindas bahkan mendapat keistimewaan yang tidak dapat di zaman pemerintahan BN. Pulau Pinang dinobat kerajaan paling bersih mengikut laporan audit. Kalau undi Gerakan, semua ini tidak akan berlaku.
Lagi, jika undi DAP, mereka sebahagian PR, dan di sana terdapat PAS yang memperjuang hudud. Sedangkan Gerakan yang berada dalam komponen BN, tiada langsung pejuang hudud. PR berpakat dalam resolusi konvensyen 2011 mahu sama-sama mentadbir dengan saling menghormati dasar parti, sedangkan dalam BN, MCA awal lagi mengugut untuk keluar BN andai UMNO menerima hudud. Mana lebih baik?
Al-Quran ada membawa kisah pertembungan antara Rom dan Parsi. Dalam surah Ar-Rum ayat 1-4:
Alif Lam Mim. Rom telah dikalahkan (oleh Parsi). Di sebuah kota yang rendah. Kemudian selepas dari itu mereka pula bakal mengalahkan (Parsi). Ia akan berlaku dalam masa beberapa tahun. Segala urusan adalah milik Allah, sebelum dan sesudahnya. Dan pada kemenangannya itu membuatkan orang beriman bergembira.
Umat islam mengharapkan kemenangan Rom. Bukan menyokong kekufuran mereka, dan bukan menyokong siri penentangan mereka terhadap islam, tetapi kerana mereka agak baik jika dibandingkan dengan Parsi.
Jika perjuangan Islam lebih ringan dengan menghadapi Rom dibandingkan dengan Parsi, Perjuangan PAS pula lebih ringan menghadapi DAP daripada BN.
Bagi pengempen pula, jawapannya tidak jauh berbeza. Kita membantu bukan bermaksud menerima mereka, tetapi bantu mereka untuk menumpaskan musuh yang lebih bahaya. Rasulullah memeterai Sulhul Hudaibiah bagi membolehkan beliau berdakwah ke luar tanah arab dengan lebih mudah, bukan kerana redha terhadap kekufuran musyrikin Quraisy.
Selesaikan satu persatu dahulu. Lepas selesai hadap Gerakan/BN, baru kita fikir macamana nak hadap DAP pula.
Cuma kita perlu jaga batas dalam berkempen. Bagi lelaki, tak perlu bersalaman dengan calon. Tak perlu tampal poster yang mendedahkan auratnya. Tampal logo partinya sahaja. Jaga keselamatan mereka. Kempen rumah ke rumah untuk mereka. Itu tak mengapa.
Terpenting adalah niat. Tanamkan dalam diri, tujuan kita adalah tumbangkan Gerakan. Ini suatu peperangan yang menentukan kelangsungan mereka. Yang bertanding melawan Dyana adalah Presiden Gerakan. Kalau mereka kalah, besar kesannya terhadap BN sekaligus membri keuntungan besar buat perjuangan Islam.
Jangan ada niat lain dari itu jika mahukan pahala. Demi islam.
(Alang Ibn Shukrimun)
Teuku Zacharyah Iskandar
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO

Rabu, 21 Mei 2014


PRK Teluk Intan: Pujian Marina, bukti Dyana calon yang tepat

TELUK INTAN, 21 MEI: Pujian Marina Mahathir terhadap Dyana Sofya Mohd Daud membuktikan beliau merupakan calon berkaliber untuk diangkat sebagai Ahli Parlimen Teluk Intan, kata Pengerusi DAP Perak Nga Kor Ming dalam sidang media di Pusat Operasi DAP Teluk Intan, tengah hari tadi.
“Kami bagi pihak DAP Perak merakamkan penghargaan atas pujian itu.
“Pujian itu membuktikan Dyana memang calon yang berkaliber dan pilihan yang tepat,” katanya.
Sehubungan itu, beliau memohon bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad supaya belajar daripada anaknya itu yang lebih berfikiran terbuka.
“Mahathir harus memberikan sokongan yang sama berdasarkan apa yang diucapkan anaknya dan bukannya menyerang Dyana.
Dalam status Facebooknya pagi tadi, Marina menyatakan Dyana adalah lebih baik daripada ahli politik lain.
“Gadis ini sangat bijak. Beliau boleh berfikir, petah berkata-kata dan boleh menulis.
“Itu sudah tiga perkara, lebih baik dari kebanyakan ahli politik lain,” katanya.

Thursday, 22 May 2014


INSIDEN MACAI-MACAI UMNO BUAT KERJA CELAKA REMPUH DAN RUSUH DEWAN UNDANGAN NEGERI PULAU PINANG ... KETUA WIRA PERKASA PULAU PINANG KENA CEKUP KECEWA SEBAB ADUN NYA TIDAK DATANG JENGOK DIBALAI POLIS!!!!




"Semalam waktu di balai polis aku tgk dlm group whatsapp komen dari adun kita tentang insident di dun..
Komen buta perut tak dak akai..
YB cari makan..

Inilah manusia munafik, yang akan jual bangsa sendiri bertopengkan islam..
Pemuda dia kena tangkap pun tak mai tanya habaq pun dak...memang kamjat ..punya yb.."

Warga berdarah "Melayu" asli 101% ini baru sedarke perangai celaka pemimpin UMNO!!!!!! .. Kalau bukan celaka nak panggil apa ek????

Macai-macainya buat kerja celaka rempuh dan merusuh .. bila kena cekup pemimpinnya buat muka selamber celaka tidak mau jengok dan tanya khabar ... Lagi nak sokong UMNO dan buat kerja celaka lagi kah????

Hebatnya pemuda Umno.. Hidup melayu... Kikikiki PRK teluk intan letak calon cina kikikiki

 Serbu Dun P.Pinang: Rakaman Penuh Tindakan Pemuda UMNO P.Pinang
Posted on Thursday, May 22 @ 20:49:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu




UMNO Pulau Pinang bertindak biadap di Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang

UMNO Pulau Pinang Bertindak Biadap di DUN Pulau Pinang - Bhg 2



UMNO Pulau Pinang Bertindak Biadap di DUN Pulau Pinang - Bhg 3





Kompilasi Rakyat Marhaen

www.youtube.com/user/buletinmutiara

Cerita ibu: Dyana, Karpal Singh dan UiTM

MUHAMMAD FAIZAL | .
BETUL kata orang tua-tua, untuk mengenali anak, dekatilah ibu yang mengandungnya.

Itulah kaedah yang aku gunakan untuk mengetahui lebih lanjut tentang gadis Melayu pilihan DAP untuk menjadi calon Pakatan Rakyat bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Teluk Intan.

Sebelum ini aku diceritakan oleh ibu Dyana, Yammy Samad tentang bagaimana beliau pernah bertekad dan berdoa agar anaknya ini yang ketika itu baru menjengah dunia 70 hari, akan bangkit melawan Umno.
(Antara gambar Dyana waktu kecil yang diikongsi ibunya kepada Harakahdaily)

Doa itu akhirnya termakbul pada usia Dyana 27 tahun, apabila anak perempuan tunggal itu benar-benar terjun dalam politik menjadi calon PRK Teluk Intan melawan BN.

Pertemuan kali kedua dengan makcik Yammy berlaku secara kebetulan ketika aku menikmati makan tengahari di sebuah restoran di Teluk Intan sejurus selesai penamaan calon 19 Mei lalu.

Ketika itu, aku baru sampai ke kedai itu lalu dipelawa bekas Ahli Parlimen Kota Bharu dari PAS, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah (Cikgu Rahim) yang sedang makan semeja dengan keluarga Dyana, untuk duduk bersama.

"Assalamualaikum makcik, pakcik. Tadi kita dah jumpa waktu penamaan calon," aku memaklumkan.

"Sempat ke berbual dengan Dyana tadi," tiba-tiba celah si ibu.

"Tak sempat, nak masuk rapat pun tak boleh, ramai sangat orang berkerumun," jawabku dalam nada kecewa.

"Alang-alang dah jumpa pakcik dan makcik ni, tak jumpa Dyana pun tak mengapa dah," sambung saya memancing untuk perbualan panjang.

"Dengan mak ayah dia lagi banyak dapat korek rahsia," celah Cikgu Rahim sambil ketawa kecil.

Aku memulakan perbualan tentang mendiang Karpal Singh yang banyak disebut orang sebagai peguam yang dikagumi Dyana.

"Betul ke Dyana kagum dengan Karpal Singh," soalku mahukan kepastian.

"Dia memang minat Karpal sejak dulu lagi sebelum masuk Universiti teknologi Mara (UiTM)," ayahnya Mohd Daud Ismail mula membuka cerita.

"Pada awal beliau memasuki IPTA beliau ditawarkan ke UiTM Segamat dalam Pengurusan Bank, tetapi beliau tidak meminati jurusan tersebut," katanya. .

"Dyana telah membuat surat rayuan untuk memohon pertukaran jurusan dari pengurusan bank ke bidang perundangan," ibunya pula menyambung cerita.

"Tapi yang paling menarik apabila Dyana telah meletakkan nama Karpal Singh di dalam surat rayuan sebagai idolanya dan kenapa beliau mahu menukar jurusan".

"Surat tersebut dihantar kepada Tan Sri Dr Ibrahim Abu Shah ketika itu dan pertukaran itu diterima," jelas Yammy.

Menurut Yammy, Dyana menghormati Karpal kerana sikap mendiang yang tegas serta kepimpinan beliau dalam bidang perundangan yang dikagumi ramai.

"Ada orang kata Dyana masuk UiTM melalui pintu belakang, itu tak benar ia melalui cara yang betul," tegas ayahnya.

Di sinilah mereka berkongsi beberapa keping gambar Dyana sewaktu kecil kepada aku.

Panjang juga kami berbual sambil makan di situ. Banyak berkisar tentang Dyana dan bakat kepimpinan beliau.

Tidak semua aku mampu coretkan di sini. Dengan gambaran yang diberikan ibu dan bapanya, cukup bagi aku untuk mengagumi sosok tubuh kecil itu.

"Terima kasih makcik, pakcik dan datuk, nanti kita jumpa lagi untuk cerita-cerita yang lebih menarik," sambil bersalam aku memohon diri untuk menyiapkan kerja-kerja sebelum bertolak balik ke Kuala Lumpur.

Dyana Sofya yang menerima Ijazah sarjana Undang-undang pada tahun 2010 merupakan pelajar yang aktif dalam aktiviti falkulti termasuk menyertai Moot club (Kelab Mahkamah) UiTM serta Kelab Undang-Undang Alam Sekitar.

Ibunya dari awal lagi sudah melihat kecenderungan beliau dalam bidang politik dan memberi kebebasan sepenuhnya dalam untuk menentukan hala tuju politik beliau.

Untuk Dyana, ada rezeki kita jumpa di Parlimen. - HARAKAHDAILY 22/5/2014


 10 tahun tanggung kos Panda RM70 juta, rakyat tidak dapat manfaat
Posted on Thursday, May 22 @ 21:37:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



SHAH ALAM, 22 MEI: Sebanyak RM70 juta wang rakyat perlu digunakan untuk menanggung beban kos dua ekor panda China dalam tempoh 10 tahun.

Pengerusi Biro Kepenggunaan PKR, Yahya Sahri, berkata tindakan kerajaan membawa Fu Wa dan Feng Yi berusia lapan tahun itu dengan diberikan layanan istimewa tidak mendatangkan manfaat kepada rakyat.

“Keputusan membawa Panda yang kononnya atas dasar setia kawan serta pinjaman ini tidak mendatangkan manfaat kepada rakyat, ia tak lebih sekadar hiburan,” katanya dipetik Keadilan Daily

Dengan kehadiran dua ekor panda itu, bermakna Malaysia perlu membayar kepada China sekitar RM3 juta setiap tahun untuk membela haiwan berkenaan untuk tempoh 10 tahun.

Perkara itu dilaporkan seperti yang dipersetujui dalam Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Panda Gergasi yang ditandatangani antara Malaysia dan Persatuan Pemuliharaan Hidupan Liar China, pada 15 Jun 2012.

Dianggarkan RM25 juta dibelanjakan untuk membina kompleks panda gergasi di Zoo Negara membabitan kawasan eksibit khas berkeluasan 1.6 hektar bagi menempatkan pasangan panda berkenaan.

Dilaporkan, RM15 juta ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan bakinya oleh kerajaan.

Kos penjagaan panda oleh Zoo Negara pula dianggarkan RM1.5 juta setahun.

“Kita sangat pelik mengapa kerajaan sanggup membazirkan puluhan juta ringgit hanya untuk meminjam pasangan panda ini dari China,” kata Yahya.

Pasangan panda berkenaan tiba di terminal MASKargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) , semalam (21 Mei) dan diterbangkan dengan penerbangan khas dari China menggunakan pesawat yang dihiasi gambar panda.

Jika dua panda itu membiak, Malaysia perlu membayar RM2 juta kepada China dan hanya boleh menyimpan bayi panda terbabit untuk tempoh dua tahun sahaja.


sumber

PRK TELUK INTAN- AURA DYANA... KITA LIHAT SIAPA YANG KENA ! Hahaha!...

Written By canang on Khamis, 22 Mei 2014 | 5/22/2014 09:03:00 PTG

SAMSENG UMNO : JANGAN BAWA MASUK ORANG KAPIR !
"Ini kampung Melayu, jangan bawa masuk orang kafir. Keluar daripada sini!" jerit pemuda samseng Umno itu kepada Dyana Sofya dan petugas kempen PR di Kampung Padang Tembak.
Adakah jika calon BN Mah Siew Keong masuk ke kampung itu Mah juga akan dihalau oleh samseng Umno itu ?
Pro Umno mungkin ada jawapannya !




punya bodo kazim anjing ni... yang rosmah tak bertudung ko diam pula.. parti gerakan tu sokong hudud ke bodo!!!? dah terlampau jilat punggung rosmah sampai buta habis.. memang sesat sapa ikut ustaz anjing umno 
..

Tiada ulasan: