Rabu, 21 Mei 2014

BILA TAK RETI BERSYUKUR...BILA ILMU AGAMA TAK DITUNTUT.....BILA SURUHAN ALLAH DIAMALKAN DENGAN BERPILIH2...BILA JAGA PERIUK NASI DUNIA TAPI TAK JAGA PERIUK NASI AKHIRAT....SEDANGKAN AKHIRAT NEGERI YANG KEKAL ABADI

10 anggota bomba cedera tangki minyak silinder meletup
Posted on Tuesday, May 20 @ 15:07:45 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol





KOTA BHARU: Sepuluh anggota bomba cedera dalam operasi memadam kebakaran di sebuah kilang tayar yang tidak beroperasi di Kawasan Perindustrian Pengkalan Chepa di sini, hari ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Kelantan Azmi Osman berkata kemalangan itu berlaku apabila sebuah tangki minyak silinder yang terletak di bahagian belakang kilang tersebut tiba-tiba meletup yang menyebabkan api menyambar anggota terbabit.

"Ada empat tangki minyak silinder dengan dua daripadanya mengalami kebocoran. Semasa operasi pemadaman itu, berlaku satu letupan daripada salah sebuah tangki tersebut yang menyebabkan 10 anggota bomba mengalami kecederaan dengan empat daripadanya agak serius," katanya kepada pemberita selepas melawat anggota bomba terbabit yang dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II di sini, hari ini.

Azmi berkata anggota terbabit mengalami kecederaan di bahagian muka, tangan dan kaki dihantar menerima rawatan iaitu tujuh orang di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian dan tiga orang di Hospital Raja Perempuan Zainab II di sini.Empat anggota yang cedera agak serius itu ialah Wan Asri Wan Yaakob, Zulkifli Mahmod, Razak Abdullah dan Abdullah Din Mohamad, katanya dan menurutnya keadaan mereka dilaporkan stabil.

Azmi berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kebakaran tersebut pada jam 8.30 pagi dan 29 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Pengkalan Chepa dan Balai Bomba dan Penyelamat Tunjung di sini, ditugaskan untuk memadamkan kebakaran tersebut."Operasi pemadaman berjalan lancar, kebakaran dapat dikawal sepenuhnya tetapi tiba-tiba berlaku letupan daripada salah satu tangki minyak silinder itu. Semasa kejadian saya berada di tempat kejadian," katanya yang tidak mengalami kecederaan.

Beliau berkata punca kebakaran tersebut sedang disiasat. - Bernama 


 Majikan rugi RM8 bilion akibat cuti sakit palsu
Posted on Tuesday, May 20 @ 15:03:05 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol




Majikan rugi RM8 bilion akibat cuti sakit palsu

KUALA LUMPUR: Majikan di negara ini dianggarkan kerugian sehingga RM8 bilion setahun akibat perbuatan pekerja mengambil cuti sakit palsu yang diniagakan oleh klinik dan pusat kesihatan.

Setiausaha Persekutuan Majikan-majikan Malaysia, Datuk Shamsuddin Bardan berkata kerugian besar itu melibatkan kos pembayaran gaji pekerja yang bercuti sakit, kos perubatan serta kos menggantikan pekerja yang mengambil cuti sakit.


"Ada beberapa kes yang kita tahu bahawa pekerja-pekerja kita telah disahkan sebagai cuti sakit daripada doktor. Tetapi pekerja berkenaan tidak berehat sebaliknya membuat kerja-kerja lain seperti menjual nasi lemak, menjual pisang goreng dan sebagainya," katanya.

Jelas Samsuddin, tekanan ekonomi memaksa sesetengah pekerja menjadikan perniagaan sebagai sumber pendapatan tambahan dan menggunakan cuti sakit yang dibeli untuk memenuhi tuntutan periuk nasi itu.

“Kita juga tahu bahawa pekerja di Malaysia kebanyakannya berjumpa doktor bukan untuk mendapatkan rawatan serta ubat. Tetapi untuk cuti sakit. Malah, ada doktor yang dimarahi serta terdapat beberapa laporan daripada pihak doktor berkaitan isu ini”jelasnya lagi.

Tambah beliau, perbuatan tidak beretika ini bukan sahaja memberi kesan kepada industri, tetapi salah di bawah undang-undang perindustrian.

Selain cuti sakit untuk tujuan berniaga, pihaknya juga mengesan amalan pekerja yang mengambil cuti sakit untuk cuti lebih panjang yang disambung dengan hari rehat serta sebagai tanda protes kepada majikan.

Kajian MEF mendapati industri Malaysia kehilangan empat peratus hari bekerja akibat pengambilan cuti sakit pekerja.

Statistik pihak CUEPACS pula menyaksikan tiga peratus dari kakitangan awam mengambil cuti sakit palsu untuk ponteng kerja.

Perbuatan cuti sakit palsu mula menjadi perhatian selepas pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dilaporkan bakal bekerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk membuat siasatan kepada elemen pemalsuan cuti sakit dengan tujuan memperdaya majikan dan mengaut keuntungan.

Hilal Azmi, Astro Awani

Kulit Penduduk Kampung di Brazil Seakan Terbakar Jika Terkena Sinaran Matahari.

 Sebuah kampung di Sao Paulo , Brazil , mempunyai penduduk unik . Kampung bernama Araras tersebut menjadi komuniti terbesar di dunia pesakit gangguan kulit yang jarang berlaku , xeroderma pigmentosum ( XP ) . Gangguan itu menyebabkan alergi terhadap sinar matahari .

Araras mempunyai jumlah pesakit XP hingga 20 orang diantara 800 jumlah penghuni kampung , yang ertinya ada satu pesakit diantara 40 orang . Perbandingan jumlah tersebut lebih tinggi dari Amerika Syarikat yang satu berbanding satu juta penduduk . Tingginya angka itu juga disebabkan kerana beberapa pesakit menurunkan penyakitnya pada anak mereka .

 Orang yang menderita XP terdedah terkena kanser kulit dan tidak boleh menyembuhkan diri dari luka yang disebabkan sinar matahari . Kulit mereka akan kemerahan , kasar dan tidak elok dipandang mata kerana sensitif terhadap sinar UV . Penyakit ini semakin sukar dielakkan kerana Brazil merupakan negara tropika dengan sinaran matahari yang terik .

Salah satunya adalah Djalma Antonio Jardim sudah menderita XP selama bertahun - tahun . Kerana pekerjaannya di ladang yang terdedah kepada sinaran cahaya matahari membuat penyakitnya makin buruk hingga memakan kulit bibir , hidung , pipi dan matanya . Kini berusia 38 tahun , Jardim pertama menyedari gejala di usia 9 tahun namun kurangnya pengetahuan akan XP membuatnya tidak mendapat pengendalian sejak awal .


 Penduduk di Araras memang terlambat mendapat penyuluhan tentang XP yang juga mempengaruhi fungsi organ tubuh lain . Lalu seorang guru , Gleice Francisca Machado , di sana akhirnya mempelajari tentang XP dan mendidik para warga terutama pencegahan di usia awal . Syukurlah , kini penduduk Araras sudah lebih memahami tentang XP dan mula melakukan tindakan preventif .

Kini para penduduk sudah memasang penghalang cahaya matahari , memakai lengan panjang dan membuat perjalanan saat malam berbanding siang . " Matahari adalah musuh besar kami dan membuat kami beralih dari pagi ke malam untuk bekerja demi hidup lebih lama , " ucap Gleice .








ALLAHU AKBAR
MESIR, kematian ketua bahagian perisikan Janub Saina' akibat kemalangan jalanraya DAN beliau merupakan orang yang menyeksa para tahanan penjara. Beliau berkata "Kalau turun tuhanmu aku kurung dia dalam lokap bawah tanah..!"
‪#‎lophtcrack‬

 


Zulkarnain Othman shared Aszfia Haris's video: Tun Mahatir kena bidas atas kejahilannya berhubung HUDUD.
2 hrs · 



Tun Mahatir di bidas pemimpin PAS atas kejahilannya mengenai HUDUD. Video ini sesuai ditonton oleh umat Islam dan yang bukan Islam yang masih lagi takut, sangsi, banyak songeh serta penentang HUDUD. Tak kira siapa dan dari parti mana. sekiranya Malaysia, khasnya Kelantan menjalankan Hudud kelak insyaAllah Malaysia lebih selamat, mendapat berkat dan rahmat. Ini JANJI ALLAH BUKAN JANJI PAS.
credit : Man Kulaan at WhatsApp Group.









Rupa2nya masih ramai lagi makluk tua bangka dlm umno tdk memahami konsep PARTI dan KERAJAAN..Milo tak tahu samada BNR2TAK FHM,atau BUAT2 TAK FHM atau SENGAJA supaya RAKYAT TDK FHM..
-Hoi BINI SI PENTERNAK LEMBU..biarlah lembu shj yg berfikiran MCM LEMBU,jgnlah kamu pun nak menumpang BERFIKIRAN MCM LEMBU..buruk jadinya..
-Hoi Betina Tua Umno..tlg tunjukkan satu bangunan UITM yg DIBINA MNGGUNAKAN WANG UMNO?Jika ada,jam ini juga Milo Kosong Koww akn istiharkan diri MENJADI PNYOKONG TEGAR UMNO..ada?
-Hoi Betina Pembelit Fakta..UITM di bwh MARA,yg mana dana mara dtg drp K'JAAN,k'jaan dpt dana drp RAKYAT diambil melalui PEMBYR CUKAI..dan PMBYR CUKAI tertinggi dlm ngara dtg drp masyarakat2 TIONGHUA..
-Apa lagi yg geng2 umno nak gembar gemburkan?nak belitkan?nak tipu2?nak auta2?..



mengapa kereta buatan negara malaysia dijual kepada rakyat dengan harga bergitu tinggi? sedangkan pasaran proton di luar negara lebih rendah pada harga didalam negara malaysia.
adekah dengan taktik memerah tenaga rakyat jelatanya sendiri bagi menutup lubang lubang yang telah mereka bocorkan?? mengapa rakyat sendiri perlu di tindas???
oh malaysia tanah air ku.. tanah tumpahnya darah ku..
Dari Foto yang dipaparkan di bawah ini yang mana satukah
Like · ·
Hancor geng2 dajal ni
Cuba Anda Bezakan...?
Barua dajjal
jika anda adalah dari pro pakatan rakyat, maka tidak dibenarkan memberi ceramah politik di sekolah. tapai kalau BE END lulus terus~
kuhkuhkuhkuh!
Masih mau anak melay jadi rempit, dadah, arak baru bangga?
Tun M: melayu bodoh ja masuk umno, yg cerdik masuk PAS PKR DAP.

 Umno menentang semua Melayu yang tidak menyokongnya
Posted on Wednesday, May 21 @ 01:18:39 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



Oleh Alyaa Alhadjri
TELUK INTAN: Tumpuan yang diberi terhadap ahli atau calon-calon DAP berbangsa Melayu termasuk Dyana Sofya Mohd Daud terhasil akibat permainan media arus perdana kawalan Umno.

Bekas calon DAP bagi Tanjung Piai, Mahdzir Ibrahim memberitahu theantdaily bahawa “media arus perdana Umno bertanggungjawab melabel Dyana sebagai calon Melayu DAP”.

Pada 18 Mei, Utusan Malaysia mendakwa DAP meletakkan Dyana Sofya sebagai calon bagi kerusi parlimen Teluk Intan bagi “merubah imejnya”. Utusan juga mendakwa Dyana akan satu hari nanti meninggalkan parti itu seperti ahli-ahli berbangsa Melayu sebelumnya.

“Awang percaya satu hari nanti, seperti ramai bekas pemimpin Melayu DAP, Dyana akan turut meninggalkan parti dengan penuh sesalan.

“Kini, biarkan DAP menampilkannya, sebelum dia jatuh tersungkur terpalit lumpur. Dia akan hilang nilainya kelak,” ujar Awang Selamat, nama panggilan yang diguna pengarang akhbar Bahasa Melayu itu.

Mahdzir mengulas kritikan yang dilempar ahli parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahlan bahawa Dyana hanya ditonjolkan selaku calon di Teluk Intan bagi merubah imej DAPsebagai parti yang dipenuhi amalan rasis.

Di dalam tulisannya di akaun Twitter, Abdul Rahman melemparkan kritikan terhadap DAP yang didakwanya bersikap hipokrit di dalam pendirian parti itu menyebar politik berdasarkan kaum.

Ini menyebabkan berlaku pertelagahan di antara Abdul Rahman dan beberapa pemimpin DAP termasuk Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng serta ahli parlimen Serdang Ong Kian Ming.

Ia bermula dengan tweet Abdul Rahman yang ditujukan kepada Dyana Sofya: “@mpkotabelud Lucu melihat DAP cuba menggambarkan dirinya parti yang tidak mengambil kira ras tetapi asyik mengingatkan tentang calon berbangsa Melayu #PRKTelukIntan @dyanasmd. #facepalm #repost”.

Abdul Rahman kemudian menempelak Lim dan Ong dengan berkata: “Kemudian DAP memperkenalkanya sebagai peguam bijak. Hentikanlah. Tak perlu sebut bangsanya. Jangan bersikap rasis. @dyanasmd”.

“Dyana calon yang berkredibiliti. Pencalonan ini tiada kaitan dengan hakikat beliau berbangsa Melayu atau DAP sedang merubah imejnya,” ujar Mahdzir ketika ditemui di ceramah Pakatan di Teluk Intan pada malam Isnin lalu.

“Inilah persepi yang cuba ditimbulkan media arus perdana bagi meletak label “DAP Melayu” ke atas calonnya...Mereka tidak lihat melangkaui warna kulit atau menilainya sebagai pemimpin muda yang bijak,” katanya.

Peguam berusia 27 tahun ini diperhati pengkritik yang mendakwa beliau mengenakan baju kurung dan berselendang bagi menambat hati pengundi Melayu di Teluk Intan.

Namun, bagi penyokongnya, Dyana merupakan calon Pakatan Rakyat yang akan diundi mereka tanpa mengambilkira latar belakang etniknya.

“Samada dia mengenakan tudung atau sebaliknya, itu pilihan peribadinya. Kami melihat kejujuran dan keinginan beliau berkhidmat bagi masyarakat di sini,” ujar seorang pengundi tempatan yang hanya mahu dikenali sebagai Rabiatul.

“Pilihan peribadinya tidak perlu dibicarakan. Beliau berpendidikan dan mampu membuat pendiriannya sendiri,” ujar Rabiatul yang bertudung labuh itu.

Seorang lagi pengundi menyatakan bahawa imej Dyana bukan menjadi persoalan.

“Mungkin satu hari nanti dia akan mengenakan tudung.

“Buat masa sekarang, penyokong BN bersikap hipokrit kerana menyerang peribadinya hanya kerana dia tidak bertudung,” kata wanita itu.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua yang juga pengarah pilihanraya Teluk Intan bagi DAP berkata serangan peribadi ke atas Dyana tidak memudahkan parti itu.

“Kami dikritik sebagai anti-Melayu di dalam dua dekad kebelakangan ini.

“Ketika tahun 70an dan 80an, DAP memiliki ramai ahli Melayu tetapi ia menurun selepas kebangkitan sentimen Melayi di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pua berkata DAP kini cuba mengembalikan sokongan dari kalangan komuniti Melau melalui usaha mengetengahkan slogan “Malaysian Malaysia”nya.

Jelas sekali, DAP akan berusaha bersungguh-sungguh mempertahankan kerusi Teluk Intan yang dimenangi mendiang Seah Leong Peng yang meninggal dunia akibat kanser.

Pemimpin parti itu Lim Kit Siang memberitahu theantdaily beliau tidak memikirkan serangan peribadi terhadap Dyana.

“Saya tiada masa melayan Kota Belud. Boleh anda tulis begitu?” katanya sebelum bergegas bagi sesi kempennya selama dua minggu ini.

sumber



 Peguam: Disaman cermin gelap, boleh cabar di mahkamah dan Facebook JPJ di hentam.....
Posted on Wednesday, May 21 @ 01:09:13 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



SHAH ALAM, 20 MEI: Pemilik kenderaan yang disaman Polis dalam operasi cermin gelap sebelum 16 Jun disarankan ke mahkamah untuk mencabar saman berkenaan.

Hal ini kerana, saman bukan bermaksud perlu membuat bayaran kerana polis sendiri perlu membuktikan kesalahan berkenaan.

Penasihat guaman Kempen Anti Saman Ekor (Kase), Zulhazmi Shariff, berkata beliau mempertikaikan tindakan Polis yang mula mengeluarkan saman terhadap pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap sedangkan tindakan itu sepatutnya bermula 16 Jun ini.

Katanya, pada 15 Mei Ketua Pasukan Trafik Bukit Aman SAC Mohd Fuad Abdul Latif dalam kenyataan media berkata pihak Polis memberikan tempoh sehingga 15 Jun ini kepada pemilik kenderaan menggunakan cermin gelap supaya menukar kepada cermin mengikut spesifikasi betul.

“Tiba-tiba malam semalam/ malam kelmarin polis buat operasi saman 23 orang kes cermin gelap apa cerita? itu sahaja.

zulhazmi-shariff“Isu cermin gelap ini tidak ada masalah kerana ia ada peraturan. Kaedah-kaedah kenderaan, jenis-jenis cermin dan dia boleh kuatkuasakan peraturan itu.

“Cermin depan depan ketelusan (cahaya) 70 peratus dan cermin lain 50 peratus. Itu tiada masalah, cuma orang ramai bermasalah dari segi peratusan tersebut,” katanya kepada Selangor Kini.

Katanya lagi, antara perkara lain yang dibangkitkan adalah mengenai prosedur pemeriksaaan cermin gelap yang dilakukan di malam hari.

“Kalau kalau polis tidak ikut (prosedur) kepada orang-orang yang kena saman jangan bayar. Pergi lawan di mahkamah.

“Sebabnya walaupun kita salah tetapi polis yang mengambil tindakan tanpa mengikut undang-undang turut salah, tidak timbul soal kita nak lawan peraturan,” jelasnya lagi.-selangorku


sumber


 

Tiada ulasan: