Sabtu, 12 April 2014

ULAMAK BUKAN DISANTUNI SAJA....TAPI PANDANGAN SERTA CADANGANYA /SYORNYA KENA TERIMA JIKA IA TAK BERCANGGAH DENGAN QURAN DAN HADIS....BUKAN DITOLAK ATAU BUAT TAK TAU AJE


KUALA LUMPUR: Timbalan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Dr Haron Din yang kini mendapat rawatan di Institut Jantung Negara (IJN), menerima kunjungan dari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tengah hari tadi.

Kehadiran Najib kira-kira jam 1.30 tengah hari tadi disambut ceria oleh Ustaz Haron yang ditemani anaknya Dr Huda Haron dan menantu Dr Azlin Azzuddin, lapor Bernama.

Najib meluangkan masa kira-kira 30 minit bersama Ustaz Haron yang menerima rawatan di disitu sejak seminggu lalu.

Turut serta pakar perunding kardiologi IJN Datuk Dr Amin Ariff Nuruddin.

Kali terakhir Tuan Guru Haron Din menerima rawatan di IJN pada hujung Januari lalu.

Ketika itu turut hadir menziarahi beliau termasuk Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

 Anjuran Bersama Forum Krisis Perkataan Allah dengan PAS Negeri Johor
Posted on Saturday, April 12 @ 20:45:40 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





Mengharapkan Presiden PAS Pusat Abdul Hadi Awang Hadir dan Berucap

Jawatankuasa Kerja Forum “Krisis perkataan Allah . Hak berperlembagaan . Kebebasan beragama” telah membuat keputusan untuk menangguhkan forum tersebut yang asalnya ditetapkan pada 13hb April (Ahad) kepada 4hb Mei (Ahad) atas sebab berlakunya perkara-perkara luar jangkaan. Masa dan tempat forum tidak berubah, iaitu forum akan bermula pada jam 2 petang di Auditorium Tingkat 5, Bangunan JOTIC (terletak di sebelah Mahkamah Tinggi Johor Bahru, alamat: 2, Jalan Air Molek, 80000 Johor Bahru).

Selain daripada Parti Islam Se-Malaysia (PAS) yang telah menerima undangan untuk menjadi ahli panel forum, Jawatankuasa Kerja Forum akan mengumumkan satu kenyataan berkenaan penundaan tarikh forum serta nama dan ringkasan pengenalan panel undangan yang lain dalam minggu ini.

Dalam satu mesyuarat bersama dengan pengerusi Lajnah Perpaduan Nasional (LPN) PAS Negeri Johor Saudara Haji Mohd Mohzit bin Mohi dan setiausahanya Mohd Nasir bin Prayitno baru-baru ini, kami dimaklum bahawa LPN PAS Negeri Johor bukan sahaja tidak akan menarik diri dalam menganjur bersama forum “Krisis perkataan Allah•Hak berperlembagaan•Kebebasan beragama”, malahan mereka akan berusaha keras untuk mendapatkan presiden PAS Pusat Tuan Guru Haji Hadi Awang melalui saluran dalaman parti untuk hadir memberi ucapannya. Forum anjuran bersama ini merupakan satu hasil perkembangan inisiatif LPN PAS Negeri Johor untuk menjemput pihak kami menganjur bersama satu “Dialog PAS dengan masyarakat Cina”. Selepas pertimbangan secara detail dan perbincangan yang serius sama ada mengadakan satu “Dialog” atau forum, kedua-dua pihak mendapat konsensus seperti berikut:


Tiga kata sepakat dalam anjuran bersama forum

1. PAS bersedia supaya masyarakat Cina dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) berbangsa TiongHua negeri Johor (iaitu pertubuhan masyarakat seperti pertubuhan perniagaan, pertubuhan berasaskan asal-usul, pertubuhan kebudayaan, pertubuhan tokong dan sebagainya) lebih memahami PAS atau lebih mendekati PAS untuk memperkukuhkan perpaduan dan memperkuatkan kuasa untuk menentang pemerintah hegemoni UMNO/BN. Usaha PAS ini amat dihargai orang ramai;

2. “Krisis perkataan Allah” yang bermula dari Sabah dan Sarawak dan seterusnya merebak ke Semenanjung Malaysia beberapa tahun kebelakangan ini telah menarik perhatian masyarakat bukan Islam (non-muslim) yang terdiri daripada hampir separuh populasi negara kita, terutamanya membimbangkan penganut agama Kristian di negara ini. Bagi PAS yang hendak melangkaui batasan kaum dan agama, bersiap sedia untuk mengulingkan pemerintahan hegemoni UMNO, maka PAS tidak sepatutnya mengelakkan diri dari membuat pendirian yang jelas ke atas “krisis perkataan Allah” dan pelbagai isu yang wujud ekoran daripada krisis ini. Ini merupakan segunung harapan dari rakyat berbilang kaum terutamanya masyarakat bukan Islam terhadap PAS;

3. Forum yang bertema “Krisis perkataan Allah•Hak berperlembagaan•Kebebasan beragama” ini dianjurkan bersama oleh dua organisasi. Kami mengundang pertubuhan yang mempunyai perkaitan secara langsung dan yang dapat mewakili bidang-bidang tertentu untuk memberi ucapan dan saling bertukar pendapat. Ini menunjukkan tekad dan keberanian dua organisasi ini dalam usaha melangkaui batasan kaum dan agama serta menggalakkan perpaduan kaum dan keharmonian agama. Kami percaya usaha kami pasti dapat meraih kesefahaman dan sokongan rakyat berbilang kaum.

Saya dapat merasai sama ada LPN PAS Negeri Johor ataupun Sahabat Rakyat Working Committee masing-masing menghadapi tekanan yang sangat besar. Kerja-kerja persiapan forum telah bermula sejak bulan Januari tahun ini lagi. Selama tiga bulan ini, usaha mengundang ahli panel merupakan cabaran yang paling besar. Selepas perbincangan yang serius, Jawatankuasa forum telah membuat keputusan untuk mengundang pemimpin dari pertubuhan yang mempunyai perkaitan secara langsung dan dapat mewakili bidang-bidang khusus untuk menjadi ahli panel dalam forum ini. Akan tetapi, selepas banyak usaha dilakukan, pemimpin pertubuhan yang diundang akhirnya menolak undangan pihak penganjur forum dengan sebab seperti “masa tidak serasi”, “tidak mahu terperangkap dalam politik”, “Isu Allah terlebih dibincang”.

Pada pendapat saya, selagi pemerintahan hegemoni perkauman UMNO masih wujud, kedudukan yang munasabah dan sah di sisi undang-undang kaum minoriti dan masyarakat bukan Islam akan terus diancam. Saya setuju dengan pandangan ahli presidium Sahabat Rakyat Saudara Choo Shinn Chei iaitu “Semua pertubuhan masyarakat, parti politik dan individu demokratik tetap perlu menjelaskan pendirian dan memberi respons mereka ke atas proses Islaminasi negara dan masyarakat kita yang didorong oleh klik hegemoni perkauman tidak kira sama ada halangan penggunakan perkataan ‘Allah’ dapat mencerobohi secara ‘sah di sisi undang-undang’ ke dalam kehidupan sosial masyarakat bukan Islam. Meskipun rancangan awal menghadapi rintangan, cadangan mengadakan forum ini mesti diteruskan! ”

Laporan Saudara Mohzit dan Saudara Nasir dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Forum menyatakan mereka telah memberi “Mukadimah Forum” kepada pengerusi PAS Tuan Guru Haji Hadi Awang melalui pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Hu Pang Chaw. Hadi Awang telah setuju menjadi salah seorang ahli panel. Kini hanya menunggu penetapan tarikh dan tempat forum oleh Jawatankuasa Kerja Forum. 
Tindakan LPN PAS Negeri Johor menyentuh hati 
Sebagai pemimpin utama dalam LPN PAS Negeri Johor, Saudara Mohzit (Kanan) dan Saudara Nasir memberitahu Jawatankuasa Kerja Forum bahawa mereka amat berharap dan berasa adalah amat penting supaya Hadi Awang dapat hadir untuk memberi ucapannya. Berkali-kali mereka meluahkan hasrat bahawa mengharapkan kehadiran Hadi Awang untuk berucap akan menjadi kenyataan. Sikap cekal dan semangat tak kenal jemu dan lelah Saudara Mohzit dan Saudara Nasir amat menyentuh semua ajk Sahabat Rakyat. Maka dengan itu, mesyuarat Jawatankuasa Kerja Forum membuat keputusan untuk menghantar wakil dari kedua-dua organisasi untuk bertemu dengan Hadi Awang di Kuala Lumpur. Pada masa yang sama, mengambil kesempatan ini untuk menjalankan satu temu bual dengan beliau serta bertukar pendapat tentang tajuk forum ini demi menggalakkan kesefahaman dan kerjasama antara satu sama lain. Justeru itu, pada 7hb April jam pukul 9 pagi, saya bersama-sama dengan Saudara Ngo dan Saudara Nasir bertolak dari Johor Bahru ke Bangunan Pejabat Agung PAS di Kuala Lumpur.

Walaupun kami telah menghubungi pembantu peribadi Hadi Awang melalui telefon dan beliau telah setuju untuk mengaturkan perjumpaan kami dengan Hadi Awang pada hari tersebut, tetapi kami tidak dapat tetapan masa bagi perjumpaan ini. Ketika kami sampai di Bangunan PAS Pusat jam 1:30 petang, kami mendapati mesyuarat Dewan Harian PAS Pusat akan bermula pada jam 2 petang, bukannya tamat pada jam dua petang seperti apa yang kami tahu. Mungkin kami tersilap. Maka, kami tidak berjaya bertemu dengan Hadi Awang. Walau bagaimanapun, oleh sebab Nasir tidak berputus asa, kami akhirnya berjaya berjumpa dengan En. Zaihan Bin Mohd Daud di bilik mesyuarat tingkat empat Bangunan PAS selama 45 minit. En Zaihan ialah pembantu peribadi Hadi Awang yang bertanggungjawab dalam pengatur jadual Hadi Awang.

Dalam pertemuan ini, kami menjelaskan serba sedikit latar belakang penubuhan Sahabat Rakyat Working Committee serta tekad dan usaha kami dalam kerja-kerja melangkaui batasan kaum dan agama. Selepas itu, kami menerangkan proses persiapan forum “Krisis perkataan Allah•Hak Berperlembagaan•Kebebasan Agama” secara terperinci kepada En Zaihan. Saya turut memberitahu En Zaihan bahawa pada tahun 2010, demi mengundang pemimpin PAS Tok Guru Nik Aziz hadir kepada forum sempena ulang tahun ke-9 Sahabat Rakyat yang bertajuk “Menentang pemerintahan kuku besi, kuburkan hegemoni UMNO”, kami telah mengunjungi Tok Guru Nik Aziz di Pejabat Menteri Besar Kelantan seperti mana cara yang dilakukan pada kali ini. Selepas perjumpaan tersebut, saya telah menulis sebuah artikel yang mengisahkan perasaan diri saya. Artikel tersebut telah diterbit dalam Harakah. Nasir turut menunjukkan gambar-gambar dan maklumat-maklumat yang dikumpul olehnya dalam I-Pad mengenai kerja-kerja melangkaui batasan kaum yang dijalankan oleh PAS Negeri Johor dalam menjalin hubungan PAS dengan masyarakat TiongHua Johor. Tindakan ini bukannya untuk berlagak tetapi supaya En Zaihan serta PAS Pusat dapat mengenali kami dengan lebih mendalam.

Selepas itu, saya turut menerangkan isi penting dalam “Seruan NGO-NGO negeri Johor kepada Rakyat Menjelang PRU ke-13” ( Kenyataan bersama Sahabat Rakyat dan HINDRAF Johor) dan “Tuntutan Pilihanraya Kecil DUN Kajang” (kenyataan bersama tiga pertubuhan masyarakat dan 16 individu demokratik), untuk menjelaskan pendirian politik kami adalah sangat jelas iaitu memecahkan hegemoni UMNO, menubuhkan Barisan Persatuan Demokratik; Menyatupadukan rakyat seluruh negeri, merealisasikan tiga tuntutan yang mendesak. Antara tuntutan yang paling utama ialah menghapuskan penindasan kaum dan agama, menegakkan kesamaratan kaum. PAS Johor agak memahami pandangan dan pendirian kami. Kami merasa senang dan lega kerana dalam keadaan di mana “Krisis perkataan Allah” masih membimbangkan semua orang, LPN PAS Negeri Johor masih tetap tidak mundur diri dan terus bekerjasama dengan Sahabat Rakyat dalam menjayakan forum ini.

Kami turut memberitahu En Zaihan tentang cara kami menganjur forum iaitu mengumpul artikel ahli panel, menterjemahkan artikel kepada bahasa yang lain, menyedarkan booklet dan penterjemahan poin-poin penting juga akan dilakukan semasa forum itu. Kami juga akan memaparkan artikel (versi asal dan penterjemahan) ahli panel di laman web Sahabat Rakyat. Tujuan kami supaya pendirian dan pandangan ahli panel ke atas tajuk forum ini dapat disebar luas secara tepat kepada para hadirin dan rakyat jelata.

Pemimpin PAS setuju menjadi ahli panel forum

Selepas mendengar pengenalan dan penjelasan ringkas kami, En Zaihan bertanya berkenaan tarikh dan tempat forum tersebut. Kami memberitahu beliau bahawa forum ditetapkan pada 4hb Mei di Johor Bahru. En Zaihan memberitahu bahawa tempat tidak menjadi masalah kepada presiden parti kerana Hadi Awang sering berurusan di segenap pelusuk seluruh negara. Dari segi tarikh pula, kebetulan Hadi Awang berada di luar negara pada 4hb Mei. Setakat ini masih belum menetapkan tarikh pulangnya. Namum begitu, En Zaihan bertambah bahawa sekiranya tarikh sesuai dengan jadual Hadi Awang, beliau boleh hadir menjadi ahli panel forum. Jika tidak dapat menyesuaikan tarikh forum, PAS Pusat tetap akan menghantar wakil Presiden untuk hadir dan memberi ucapan. Balasan En Zaihan ini bermakna kepimpinan tertinggi PAS Pusat telah dengan sukacitanya menerima undangan kami untuk menjadi ahli panel forum.

Walau bagaimanapun, kami masih amat berharap bahawa Hadi Awang dapat hadir dan berucap di forum ini serta menjawab soalan yang dikemukakan oleh para hadirin forum. Oleh sebab keputusan mahkamah ekoran “Krisis perkataan Allah” berkait rapat dengan masalah diskriminasi dan penindasan kaum dan agama yang dihadapi oleh masyarakat bukan Islam di bawah pemerintahan hegemoni UMNO. Maka, kehadiran Presiden PAS Pusat Hadi Awang ke forum untuk berucap dan menghilangkan keraguan dan kerisauan masyarakat bukan Islam ke atas pendirian PAS dalam isu yang begitu besar ini, sudah tentu merupakan harapan penting rakyat semua bangsa dan semua agama seluruh negara.

Nyam Kee Han
(Ahli Jawatankuasa Sahabat Rakyat Working Committee)

Sumber


 
Peraturan Baru ASNB / Tabung Haji Menyusahkan Pendeposit

Posted on Saturday, April 12 @ 20:40:33 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Kenyataan Akhbar
Pendeposit Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) tidak berpuas hati dengan peraturan baru dan cara-cara pengendalian oleh pihak pengurusan yang menyukarkan pihak ketiga untuk mewakili pelaburan tambahan mereka.

Kalau dulu mudah untuk menambahkan pelaburan atau simpanan tanpa perlu mengisi borang kebenaran wakil bagi pihak ketiga tetapi sekarang ianya semakin rumit dimana pihak ketiga terpaksa mengisi borang kebenaran atau pendeposit sendiri datang ke pejabat untuk menambah pelaburan.


Perkara ini sudah tentu menyulitkan pihak ketiga yang datang dari luar bandar dan juga dari kawasan pedalaman yang terpaksa berulang alik semata-mata untuk mendapatkan surat kuasa serta salinan Mykad pendeposit yang ingin menambahkan simpanan ASNB atau mengemaskini buku akuan pelaburan pihak pendeposit  Kebanyakan mereka yang mewakilkan pihak ketiga terdiri dari golongan warga emas, mereka yang sakit dan sebagainya. Selalunya wakil mereka adalah keluarga mereka sendiri.

Mereka tidak membantah, sekiranya syarat yang ketat dikenakan untuk mengeluarkan wang bagi pihak ketiga yang perlukan surat kuasa serta salinan Mykad tetapi masalahnya kenapa mesti perlu surat kuasa untuk menambah pelaburan dan juga mengemaskinikan buku akaun pelaburan.
Begitu juga dengan Tabung Haji, para pendeposit sekarang sukar untuk mengemaskini buku akaun simpanan pihak ketiga. Mereka perlu datang sendiri ke pejabat Tabung Haji. Terdapat pendeposit mengadu bahawa dia mahu mengemaskini akaun simpanan isterinya juga tidak dibenarkan, sedangkan isterinya lumpuh dan sukar untuk beliau datang ke pejabat hanya semata-mata ingin mengemaskini buku simpanan 
Mengapa tidak mengikut peraturan dan cara pengurusan pihak bank-bank dimana sesiapa saja boleh simpan wang bagi pihak ketiga tanpa perlu surat kebenaran. Sepatutnya pihak ASNB dan juga Tabung Haji tidak perlu surat kebenaran untuk pihak ketiga menyimpan wang kerana ianya hanya menyulit pihak pendeposit. Pihak pengurusan perlu menggunakan sistem dalam talian seperti bank-bank untuk memudahkan semua pihak melabur dan mengemaskinikan akaun simpanan mereka.
Kita harap pihak kerajaan dan pihak pengurusan ASNB dan Tabung Haji mengkaji semula peraturan tersebut kerana ianya lebih menyusahkan para wakil pendeposit yang ingin membantu golongan warga emas dan juga mereka yang sakit untuk datang ke pejabat Pos atau ke Tabung Haji semata-mata untuk melabur dan mengemaskinikan buku pelaburan/Akaun mereka.
Kerjasama dengan pihak yang berkenaan untuk mengkaji semula peraturan dan memudahkan para pelabur/pendeposit amat dihargai.
Jofri Jaraiee
PAS Miri Sarawak

 Bekas hakim dapat projek Kidex 2.2 billion, Umno terus kayakan kroni- Izzah
Posted on Saturday, April 12 @ 20:32:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



PAROI 12 APRIL: Adalah perkara biasa di Malaysia apabila bekas ketua hakim dianugerahkan projek besar meskipun wujud konflik kepentingan, kata pemangku Naib Presiden KEADILAN, Nurul Izzah Anwar.
Ahli Parlimen Lembah Pantai itu mengaitkan bekas ketua hakim negara, Tun Zaki Azmi yang dianugerahkan projek Lebuh Ekspres Kinrara- Damansara (KIDEX Skyway) bernilai RM2.2 bilion beberapa tahun lalu.


Menurut Izzah, Zaki yang merupakan kroni Umno BN menjadi pemegang saham terbesar dalam projek berkenaan, selepas bersara sebagai ketua hakim negara.
“Sejarah Tun Zaki Azmi sendiri, iaitu bekas ketua hakim di mana beliau terlibat dengan isteri beliau dalam projek Kidex bernilai 2.2 billion.
“Ini makanan mereka (Umno) terus mengkayakan kroni, mengaburi mata rakyat kononnya membuat sesuatu projek untuk kemudahan rakyat, tapi dalam masa yang sama poket sendiri juga perlu (dipenuhkan),
“Habis rakyat ini macam mana? Terus susah dan dihimpit bebanan?,” Soalnya ketika ditemui pemberita dalam Program Jelajah Reformasi 2.0 fasa 2 di Paroi, Negeri Sembilan baru-baru ini.
Projek yang menelan belanja RM2.2 billion itu sebelum ini dikritik Pakatan Rakyat (PR) kerana dinugerahkan kepada dua konsesi iaitu Tun Zaki dan Penasihat Undang-Undang Umno, Datuk Hafarizam Harun.
Kedua-dua tokoh berkenaan terlibat dengan rampasan kuasa oleh Umno di Perak pada 2009.
Izzah berkata, rakyat perlu sedar dan bangkit menentang kezaliman Umno BN yang hanya mencari jalan untuk terus mengkayakan kroni tanpa memikirkan kesusahan rakyat.
“Sampai bila kita nak terus diam dengan apa yang mereka lakukan? Bukan baru sekali dua, sebelum ini dengan skandal PKFZ, kali ini projek bernilai RM2.2 melibatkan orang-orang mereka juga, yang kaya itu mereka, kita dapat apa?,” katanya.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=60602

 Mayat masih sempurna walaupun dilanggar treler
Posted on Saturday, April 12 @ 20:27:28 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur





GEORGETOWN - Walaupun dilanggar sebuah treler, namun mayat seorang warga emas masih dalam keadaan sempurna kerana ditemui antara dua tayar dalam keadaan terbaring.

Warga emas, Syed Mohamed Shukor Syed Abdul Rashid, 64, dari Sungai Nibong Kecil, Bayan Lepas dikatakan sedang melintas jalan namun tiba-tiba terjatuh di Jalan Tun Dr Awang di sini pagi semalam.

Mangsa dikatakan berjalan kaki ke Kampung Setinggan, terletak berhadapan dengan kediamannya kira-kira jam 9 pagi.

Seorang ahli keluarganya yang enggan dikenali berkata, ketika mangsa terjatuh terdapat sebuah treler dengan muatan bahan binaan sedang menghala ke arahnya dari bulatan Bayan Baru ke Relau.

Beliau berkata, pemandu treler tidak dapat memberhentikan kenderaannya kerana kejadian berlaku secara mengejut.

“Mayat dia ditemui antara dua tayar treler itu dalam keadaan terbaring dan tidak berdarah.  Ini merupakan takdir ALLAH, dia pergi dalam keadaan sebegini,” katanya.

Menurutnya, Syed Mohamed kerap pergi ke kampung berkenaan untuk berjumpa rakan-rakannya dan ia menjadi sebahagian rutin hidupnya selepas bergelar pesara kerajaan.

Sementara itu, pemangku Ketua Jabatan Ketenteraman Awam dan Trafik Pulau Pinang, Deputi Superintendan Abdul Rahim Md Din berkata, polis sudah mengambil keterangan dari pemandu treler bagi membantu siasatan.

SINAR HARIAN 


 Hishammuddin nafi laporan juruterbang MH370 ‎buat panggilan di Pulau Pinang
Posted on Saturday, April 12 @ 20:21:49 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menafikan laporan muka depan sebuah akhbar tempatan yang mendakwa pembantu juruterbang pesawat Malaysia Airlines (MAS) Penerbangan MH370 membuat panggilan telefon ketika pesawat itu terbang rendah berhampiran Pulau Pinang.
Beliau berkata jika dakwaan akhbar itu benar, beliau sepatutnya mengetahui perkara itu daripada awal lagi.
"Saya tidak boleh komen (mengenai laporan akhbar itu) kerana jika betul, kita (pasti) tahu mengenainya daripada awal lagi," katanya kepada pemberita selepas menunaikan solat hajat di Masjid Taman Sri Lambak hari ini.

Menurutnya, sejak insiden kehilangan pesawat itu, pihaknya mengambil pendekatan tidak mengesahkan sesuatu tanpa sebarang kerjasama atau pengesahan dengan pihak lain.
Hishammuddin yang juga Menteri Pertahanan berkata adalah tidak bertanggungjawab bagi mana-mana pihak untuk mengambil kesempatan dengan membuat liputan atau laporan yang tidak berasas.

– Bernama,
12 April, 2014.

 Pemimpin PAS, Hindraf dan Malaysia Timur Masing-masing Memberi Pandangan dalam Forum Krisis Perkataan “Allah”
Posted on Saturday, April 12 @ 18:06:18 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Forum “Krisis Perkataan Allah • Hak Berperlembagaan • Kebebasan Beragama” yang dianjurkan bersama oleh kami dan Lajnah Perpaduan Nasional PAS Johor sebelum ini dijadualkan pada 13hb April (Ahad), terpaksa ditunda ke 4hb Mei (Ahad), jam 2 petang, di Auditorium, Tingkat lima Bangunan JOTIC (Bersebelahan Mahkamah Tinggi JB) kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Kami dengan ikhlas memohon maaf kepada mereka yang berminat untuk hadir ke forum ini dan masyarakat umum yang prihatin terhadap "krisis perkataan Allah" kerana tidak dapat menjemput wakil pertubuhan yang bekait langsung dengan isu ini dan wakil pertubuhan yang berkewibawaan dalambidang berkenaan untuk hadir bersama dalam forum ini. Krisis tersebut dan peristiwa susulannya telah menarik banyak perhatian dari masyarakat bukan Islam yang merupakan hampir separuh dari jumlah populasi negara ini. Isu ini paling membimbangkan semua penganut Kristian di negara kita. Walau bagaimanapun, kami tetap berharap berpeluang untuk menjalin hubungan dan kerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan agama dan para pemimpin mereka pada masa depan.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS) dengan besar hati setuju menghantar seorang wakil untuk menjadi ahli panel dalam forum ini. (sila rujuk rencana berkaitan yang dipaparkan pada 10hb April di blog Sahabat Rakyat). Setelah perbincangan terperinci, jawatankuasa kerja forum memutuskan untuk menjemput tiga ahli panel seperti berikut. Kami berharap mereka dapat berkongsi pandangan masing-masing daripada perspektif yang lebih luas. Pertimbangan utama kami mengundang ahli panel di bawah adalah seperti berikut:

1. Dr. Shad Saleem Faruqi – Beliau merupakan profesor undang-undang dan berkhidmat sebagai penasihat undang-undang di Universiti Teknologi Mara di Shah Alam, Selangor. Beliau juga pernah berkhidmat di fakulti undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, berkhidmat separuh masa di Universiti Kebangsaan Malaysia dan sebagai profesor jemputan di Universiti Sains Malaysia. Dalam satu forum yang diadakan pada bulan lepas, beliau mengemukakan pandangan bahawa larangan ke atas penganut bukan Islam daripada mengguna perkataan Allah adalah tindakan yang melanggar Perlembagaan Persekutuan.

2. P. Waytha Moorthy – Beliau merupakan pengerusi Persatuan Hindraf Malaysia. Sebelum PRU ke-13, beliau selaku pengerusi Persatuan Hindraf telah menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) dengan Najib Razak yang mewakili klik hegemoni UMNO dan menyeru pengundi berbangsa India memberi sokong kepada Barisan Nasional (BN). Selepas PRU ke-13, beliau dilantik sebagai ahli Dewan Negara dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri. Namun, beliau meletak jawatan selepas 9 bulan kerana berasa ditipu dan diperdaya oleh Najib dan klik pemerintah BN.

3. Dr. Jeffrey Kitingan – Beliau merupakan pengerusi Parti STAR di Sabah. Beliau juga merupakan penganut Kristian dan seorang pemimpin kaum Kadazan-Dusun. Ekoran daripada keputusan Mahkamah Rayuan yang memihak kepada kerajaan dan mengumumkan larangan penggunaan perkataan “Allah” oleh penganut bukan Islam, beliau pernah berkata bahawa: “Ini bukan keputusan Mahkamah Rayuan, tetapi polisi UMNO-BN. Malaysia akan dimusnahkan dan berpecah-belah melainkan Perdana Menteri dan BN menjalankan transformasi menyeluruh dan bersikap inklusif dan inginkan pendamaian” dan “Sekiranya kerajaan persekutuan mengizinkan extremis di Semenanjung mengapi-apikan perpecahan, maka tiada alasan untuk terus mengekalkan Sabah dan Sarawak.

Prof. Dr. Shad Saleem Faruqi semasa menerima undangan kami menyatakan bahawa beliau tidak dapat hadir untuk berucap, tetapi beliau akan mengemukakan satu makalah untuk berkongsi pendapat dengan pertubuhan, parti politik dan individu demokratik. Pengerusi Persatuan Hindraf Waytha Moorthy pula akan hadir dan menyampaikan ucapannya dalam forum ini.

Seperti biasa, kami akan meminta ahli panel menghantar artikel (tiada had perkataan) sebelum forum diadakan, supaya kami boleh menyediakan booklet untuk diedarkan kepada para hadirin forum. Selain itu, kami juga akan menghantar artikel-artikel tersebut kepada media massa dan pertubuhan dan parti politik dalam negara. Kami juga akan memaparkan artikel-artikel ini di laman web pihak penganjur untuk dilayari.

Kami dengan ikhlas menjemput rakyat semua lapisan, semua kaum dan semua agama yang prihatin terhadap keadaan hak asasi dan demokrasi negara kita untuk hadir bersama dalam forum ini. Masuk adalah percuma. Sila hubungi nombor di bawah untuk maklumat lanjut.

Setiausaha Sahabat Rakyat Working Committee
Yong Siew Lee (016 7782707)


Tiada ulasan: