Khamis, 28 Oktober 2010

TAKUTLAH KITA DENGAN ALLAH....DAN BERTAQWA LAH

Pemuda PAS dakwa Zambry teruskan amalan syirik
Abdul Rahim Sabri
Okt 28, 10
3:45pm

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak kecewa dengan tindakan Menteri Besar Perak Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir yang didakwanya masih meneruskan amalan perbuatan khurafat dan syirik ketika merasmikan program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar dalam DUN Manong dua minggu lalu.

Dalam majlis perasmian itu, Dr Zamri didakwa telah meletak ancak ke tiang seri di tapak pembinaan rumah orang kurang upaya. DUN Manong terletak dalam kawasan parlimen Kuala Kangsar.

Ketua pemuda PAS negeri Zawawi Hassan mendakwa upacara tersebut adalah amalan yang diwarisi oleh orang dahulu yang bersifat "karut, syirik dan dan bercanggah dengan akidah Islam".

"Upacara meletakkan tiang seri - tiang tengah rumah - dengan menepung tawar diiringi bacaan doa tertentu adalah amalan karut seperti mahu menjadi rumah itu aman... Kita (orang Islam) hanya diminta untuk bergantung kepada Allah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini pagi ini.

Zawawi memberitahu demikian ketika ditanya mengenai langkah dewan itu menghantar memorandum bantahan mereka kepada Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria pada 22 Oktober lalu berhubung perkara itu.

Katanya, dewan itu hari ini turut menghantar bantahan yang sama kepada kesemua mufti di seluruh Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak, meminta penjelasan mengikut hukum Islam berhubung perkara ini.

Zawawi berharap para mufti dapat mengeluarkan ketetapan atau fatwa yang jelas supaya umat Islam tidak terkeliru.

Menurutnya, gambar dan rakaman video ucapara tersebut boleh dilayari dalam lamanweb mereka dan Youtube.

Zawawi berkata, rombongan 15 orang anggota Pemuda PAS Perak menemui Harussani pada 22 Oktober lalu untuk menyampaikan memorandum bantahan tersebut.

Dalam pertemuan di pejabat tokoh agama itu, katanya, Pemuda PAS meminta Harussani menegur atau mengeluarkan fatwa terhadap tindakan Zambry itu.

Zawawi mendakwa mufti perak itu menyatakan rasa kecewanya terhadap tindakan Zambry itu dan berjanji akan menegurnya


PKR: Tak adil calonkan suri rumah
Okt 28, 10 3:59pm

PKR hari ini membidas BN kerana mengemukakan Datin Linda Tsen sebagai calon pada pilihan raya di Batu Sapi ketika beliau masih lagi berkabung atas kematian suaminya, Datuk Edmund Chung, bekas ahli parlimen Batu Sapi.

Ketika sidang media di Bandar Ramai-ramai hari ini, pengarah pilihan raya PKR, Fuziah berkata adalah tidak bertanggungjawab bagi BN untuk mencalonkan Tsen yang masih bersedih dan terpaksa membesarkan empat orang anaknya.

“Saya rasa begitu sedih. Saya tahu bagaimana susahnya jadi seorang ahli parlimen wanita. Dalam keadaan suami baru meninggal, seorang wanita masih lagi berkabung, saya rasa cukup sedih kerana beliau dipergunakan sedemikian.

“Kalau saya jadi beliau, saya rasa cukup cukup tertekan kerana dipergunakan untuk jadi calon sedangkan tanggungjawab untuk mengantikan MP Batu Sapi adalah tanggungjawab parti, bukan tanggungjawap isterinya,” katanya.

Menurut Fuziah, sebagai seorang balu, Tsen bukan sahaja terpaksa memikirkan tentang dirinya tetapi juga kepentingan anak-anaknya.

“Seorang balu perlu memikirkan tentang anaknya yang perlu menerima kematian seorang ayah yang mati secara mengejut, anak-anak yang masih dalam trauma, beliau yang masih dalam trauma, perlu berhadapan dengan pilihan raya yang begitu sengit, “ katanya.

Sambil menyifatkan tindakan BN itu sebagai tidak adil, Fuziah berkata ia juga membuktikan mereka tidak sensitif terhadap keperluan seorang balu dan seorang wanita.

Tsen seorang suri rumah adalah juga guru piano sementara dipilih sebagai calon berdasarkan sentimen bahawa belai mampu meneruskan legasi suaminya.

Dari segi politik, Tsen adalah ahli exco Wanita PBS. Beliau juga adalah timbalan pengerusi Wanita PBS bahagian Elopura.

Dari segi kerjaya, beliau adalah pemain piano yang berbakat dan fello Kolej Muzik Trinitydan mengajar piano secara separuh masa.

Mengulas kelayakan Tsen, Fuziah berkata balu itu tidak layak menjadi perwakilan di Dewan Rakyat.

“Untuk meletakkan seorang suri rumahtangga untuk bertanding di Parlimen, saya rasa tidak adil, bukan mudah untuknya. Bukan mudah untuk berdebat di peringkat Parlimen,” kata Fuziah




Dr Zulkefli ajak calon BN lumba lari atau tarik tali
Salhan K Ahmad
Okt 28, 10
12:08pm

Calon PAS bagi pilihan raya kecil DUn Galas, Dr Zulkefli Mohamad tidak berkecil hati dengan ejekan kem BN mengenai fizikalnya yang gemuk, tetapi melihat perkara itu dengan berlapang dada.

Malah, secara berjenaka juga beliau menyatakan kesudiannya untuk bertanding dengan calon BN Abdul AzizYusof – sama ada dalam lumba lari ataupun tarik tali.

Beliau juga berkata demikian dalam semangat “perlawanan persahabatan” yang dianjurkan BN dalam pilihan raya kecil DUN Galas kali ini.

"Saya tidak ambil (ejekan itu) sebagai satu isu, sebab pertandingan di sini sebenarnya adalah pertandingan antara BN dengan PAS.

"Kata-kata itu hanya untuk memeriahkan suasana sahaja," katanya dalam sidang media di markas PAS, Gua Musang pagi ini.

Keadaan “perlawanan persahabatan” ini dapat dilihat melalui suasana kempen yang masuk hari ketiga hari ini.

Diperhatikan, kempen di Galas berlangsung dengan sederhana dan agak tenteram. Walaupun bendera parti sudah banyak dipasang di sekitar kawasan tumpuan pengundi, poster bagi calon yang bertanding tidak banyak yang dilihat.

Seperti biasa, anggota polis melakukan rondaan seperti rutin mereka dalam pilihan raya kecil yang lain, namun tidak banyak insiden ketegangan antara penyokong kedua-dua parti yang berlaku kali ini.

Pendekatan kempen BN kali ini berbeza kerana parti itu melihat kerusi DUN ini hanyalah satu bonus memandangkan PAS sudahpun dapat membentuk kerajaan dengan selesa di Kelantan.

BN tidak akan mengadakan ceramah besar, seperti yang dilihat dalam pilihan raya kecil sebelum ini. Fungsi yang lebih besar juga diberikan kepada pemimpin tempatan untuk menguruskan program kempennya, menurut pengarah jenteranya Tengku Razaleigh Hamzah.

Namun, anjuran “perlawanan persahabatan” itu juga tidak dipandang mudah oleh PAS. Diperhatikan, jenteranya tetap menjalankan tugas masing-masing.

Pada hari kedua kempen semalam, peraih undi PAS telahpun cuba mendekati kakitangan Kesedar, sebuah agensi di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Jumlah kakitangan agensi itu merupakan antara kumpulan kakitangan kerajaan yang paling besar di Gua Musang.

Di sebuah program makan malam bersama pengundi di Kampung Pulai semalam, para pengundi di sebuah restoren Cina itu dilihat ceria apabila bergambar dengan Dr Zulkefli.

Kawasan berkenaan, dengan kira-kira 250 orang pengundi, merupakan “kawasan putih” bagi PAS.

Walaupun dengan kehadiran beberapa ekor anjing peliharaan masyarakat Cina di situ, para petugas parti PAS di sebuah bilik gerakannya di situ nampaknya tidak mengendahkan keadaan tersebut.

Di dalam bilik gerakan itu pula, petugas parti dilihat sedang menjalankan perbincangan untuk menetapkan hidangan bagi satu majlis “Cakna Jalinan Kasih” yang akan berlangsung pada hari Ahad.

Seorang wakil masyarakat Cina dalam perbincangan itu berkata: “Orang Cina di sini tak kisah. Kita buat biar semua orang boleh makan. Nasi lemak ke, nasi dagang ke, nasi kerabu dengan budu, ada ayam sikit pun boleh,” katanya

Tiada ulasan: