Isnin, 25 Oktober 2010

ADAT BERTANDING ADA KALAH DAN MENANG...MEMBUKA KESALAH ITU ADAT MENGAMBIL HATI RAKYAT...SATU JE YANG BENAR..TAK KAN SEMUA BENAR....

Islam Batu Sapi dan Umno Galas bantah calon BN
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Ketika penyokong BN yang mewakili 60.1 peratus pengundi Bumiputra Islam di Batu Sapi membuat bantahan secara terbuka terhadap BN kerana memilih calon bukan di kalangan mereka, penyokong Umno di Galas memprotes dalam diam pemilihan orang kuat Tengku Razaleigh Hamzah sebagai calon di situ.

Di Sandakan, 500 ahli PBS dari bahagian Sekong membantah pencalonan Linda Tsen Thau Lin, balu Edmund Chong Ket Wah, bakas anggota Parlimen, sebagai calon BN di Batu Sapi.

Mereka datang dengan beberapa buah bas yang penuh dengan bendera dan banner mendesak agar calon di kalangan Bumiputra Islam dipilih sebagai calon. Ini kerana, Batu Sapi mempunyai 60.1 peratus pengundi di kalangan Bumiputra Islam.

Mereka mendakwa, mendiang Edmund tidak pernah memperdulikan mereka sejak dipilih sebagai wakil rakyat Batu Sapi pada tahun 2004 lalu.

"Bagaimana mungkin seorang perempuan pula mahu masuk ke kawasan kampung air kami kalau sebelum ini lelaki pun tidak menjenguh kami," kata salah seorang dari mereka yang membuat bantahan itu.

Terdapat 26,000 pengundi di Batu Sapi dengan pecahan pengundi Melayu 32 peratus, Cina 38 peratus India 0.5 peratus, Bumiputera Islam Sabah 26 peratus, Bumiputera Sarawak 0.5 peratus dan lain-lain 2.6 peratus.

Umno lawan Ku Li


Di Gua Musang, penentangan secara senyap mula berjalan di kalangan Umno Gua Musang yang semakin bimbang dengan beberapa tindakan penyokong Ku Li dari kalangan bekas Semangat 46 itu.

Bantahan ini dibuat ekoran pemilihan Setiausaha Umno Gua Musang, Abdul Aziz Yusof atau lebih dikenali dengan nama Aziz Limau (kerana berasal dari Limau Kasturi) sebagai calon BN.

Dalam pemilihan bahagian tahun lepas, bekas Ketua Bahagian Umno Saufi Deraman yang memberikan laluan kepada Ku Li untuk menjadi ketua bahagian selepas menyertai semula Umno, dikalahkan oleh orang kuat Ku Li dalam pertandingan merebut timbalan ketua bahagian.

Namun begitu, penyokong asal Umno ini kekal menguasai Wanita dan Pemuda Umno Bahagian. Ketua Wanita Umno bahagian, Datuk Wan Hazani Wan Yusof dan Bazlan Baharudin, Ketua Pemuda Umno Bahagian Gua Musang. Kedua-duanya penyokong Umno negeri dan pusat serta tidak bersama Ku Li.

Di samping kedua-duanya, ada 11 AJK Bahagian yang menjadi penyokong mereka. Pendek kata, terdapat garisan yang jelas dalam Umno Gua Musang antara penyokong Ku Li dan penyokong Umno.

"Kami nak Saufi Deraman bekas Adun kami bertanding sekali lagi. Lagipun dia yang bertungkus lumus berjuang untuk Umno sebelum ini ketika Ku Li memimpin Semangat 46. Tapi selepas Ku Li dipilih sebagai pengarah, orang dia juga jadi calon, " kata seorang ahli Umno yang ditemui di bandar Gua Musang.

Beliau merujuk tindakan Saufi, yang ketika itu menjadi ketua bahagian, memberikan laluan untuk Ku Li menjadi Ketua Umno bahagian Gua Musang apabila Ku Li kembali semula ke dalam Umno.

Pada asalnya, Saufi sebagai ketua bahagian dilantik sebagai timbalan ketua bahagian. Namun dalam mesyuarat agung yang lalu, orang Ku Li telah melawan beliau dan seterusnya mengalah Saufi untuk jawatan timbalan ketua bahagian.

Luka itu berdarah sejak pilihan raya umum 2008 lagi apabila Saufi menjadi satu-satu pemimpin Umno Gua Musang yang kalah dalam pilihan raya tersebut. Mereka syak Saufi ditikam dari belakang oleh penyokong Ku Li.

Saufi kalah kepada Chek Hashim Sulaima dari PAS. Che Hashim meninggal baru-baru ini menyebabkan pilihan raya kecil akan diadakan pada 4 November nanti.

"Kalau Saufi tidak diterimapun, Datuk Hazani kito atau Bazlan pun boleh jadi calon," kata pemimpin Umno berkenaan.

Dr Zul kalahkan Ku Li di Galas

Dalam pilihan raya umum 2008 lalu, calon PAS, Dr Zulkefli Muhamad (gambar) mengalahkan Tengku Razaleigh Hamzah sebanyak 317 undi untuk Dun Galas dalam pertembungan mereka untuk merebut kerusi Parlimen Gua Musang.

Namun Ku Li memenangi kerusi itu selepas menang lebih besar di dua Dun lagi iaitu Paloh dan Nenggiri yang juga terletak di bawah Parlimen Gua Musang.

Menurut kajian sebuah badan bebas, pengaruh peribadi Ku Li hanya 30 peratus sahaja di Gua Musang. Selebihnya adalah sokongan daripada Umno. Jika Ku Li bukan calon dalam pilihan raya ini, bermakna pengaruh peribadi itu akan hilang.

Seramai 11,553 pemilih layak mengundi dalam pilihan raya ini dengan Melayu berjumlah 7,123 atau 61.67 peratus dari jumlah pemilih itu. Cina 2317 (20.06 peratus), Orang Asli 1,889 (16.35 peratus) manakala India 185 (1.6 peratus)



100, 000 anak muda tolak bangunan warisan 100 tingkat
Mohd Sabri Said

BUTTERWORTH, 25 Okt : Penentangan terhadap cadangan Perdana Menteri mahu membina bangunan Warisan 100 tingkat nampaknya merata di kalangan Pakatan Rakyat.

Kalau sebelum ini anggota Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali mencadangkan wang RM5 bilion itu digunakan untuk membangunkan Kampung Baru, pemimpin kanan DAP, Lim Kit Siang berkata, lebih 100,000 anak muda membantah cadangan itu.

Apabila DAP membuat kajian dalam laman sosial Facebook mendapati sokongan penuh golongan muda agar Pakatan Rakyat membahas isu di parlimen sehingga Kerajaan Barisan Nasional (BN) akur, kata Lim.

"Saya nak umumkan di malam ini keputusan kajian dan Facebook saya jelas anak muda tidak kira bangsa menolak rancangan Najib nak bina bangunan setinggi 100 tingkat itu. Ia adalah pembaziran, " ujarnya di majlis makan malam Tabung DAP di Jalan Raja Uda, Butterworth baru-baru ini.

Menurut beliau, anak muda mahukan Najib gunakan wang RM5 bilion yang dicadangkan untuk bangunan tersebut bagi menambah baik perkhidmatan kesihatan, pelajaran, univesiti, lalu lintas, pembersihan tidak ketinggalan pembangunan luar bandar termasuk di kawasan ladang seluruh Malaysia.

Semasa sidang parlimen nanti beliau berjanji akan berjuang bagi suara anak muda menentang usaha Najib membina bangunan yang dianggap tidak berfaedah itu.

DAP, katanya, mahukan kewangan yang bakal dialirkan ke projek itu diagihkan kepada pembangunan lain yang nyata masih berada ditahap rendah.

"Kita akan berjuang sehingga mereka batalkan program berkenaan. Itu janji saya, " ujarnya di hadapan ribuan hadirin.

Datuk Seri Najib baru-baru ini mengumumkan, PNB akan membina bangunan Warisan 100 tingkat. Bagaimana selepas diserang dan dipertikaikan oleh pelbagai pihak, beliau berkata, idea pembinaan itu bukan datang dari beliau tetapi dari PNB sendiri.

PNB kemudiannya terpaksa menjelaskan, pembinaan bangunan itu tidak akan menggunakan wang pelaburan dari rakyat negara ini.



Isu tanah: Umno BN mesti ditumbangkan
PAS Tawau

SANDAKAN, 25 Okt: Kekejaman dan ketidakadilan dalam urus tadbir tanah di Sabah menjadi satu bukti kukuh mengapa Umno dan Barisan Nasional (BN) mesti ditumbangkan.

Umno BN yang menjanjikan "Sabah Baru" dan membawa perubahan dalam tempoh 100 hari melalui manifesto yang mereka canangkan pada pilihanraya lalu berubah menjadi mimpi ngeri yang tidak pernah dibayangkan oleh rakyat di negeri ini.

Rumah penduduk pribumi dibakar, kampung halaman dimusnahkan dan tanah yang telah diusahakan puluhan tahun dirampas.

Inilah menjadi sebab utama Himpunan Isu Tanah Rakyat Sabah (HEMPAS) berjaya menarik ribuan rakyat Sabah hadir di Dewan Hakka Sandakan, semalam.

Program yang dianjurkan oleh Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat dan Badan Perhubungan PAS Sabah telah dirasmikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

“Mengikut Islam, kerajaan adalah pemegang amanah bukan pemilik tanah kerana dalam Islam yang memiliki tanah hanya Allah SWT ,” katanya dalam ucapan perasmian.

Menurutnya, di dalam Islam, barangsiapa yang meneroka, membuka tanah, sama ada mendirikan rumah kediaman, kedai atau bercucuk tanam, maka wajib kerajaan memberikan geran tanah kepada mereka.

Kecuali, katanya kalau ada kepentingan umum seperti mahu dibina jalan raya atau membina hospital dan sebagainya, maka bolehlah ianya diambil dan digantikan dengan yang tanah lain atau nilai yang setimpal.

“PAS akan melaksana hukum ini dan meminta parti parti lain dalam Pakatan Rakyat mengikut hukum ini jikalau dapat memerintah negara kelak,” ujarnya.

AJK PAS Pusat yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat, Mazlan Aliman pula berkata: Kita berhimpun pada hari ini untuk menyalurkan maklumat dan memberi kesedaran kepada rakyat Sabah agar bangun berjuang untuk menuntut hak dan membuktikan komitmen PAS dan Pakatan Rakyat dalam membela nasib rakyat Sabah dalam menuntut hak dan keadilan buat semua yang telah teraniaya”.

Katanya, jkalau majoriti rakyat Sabah berani untuk berjuang, kerajaan yang zalim akan dapat ditumbangkan dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Tambahnya lagi, Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman yang menjangkakan himpunan itu tidak akan berjaya dan kononnya hanya akan dihadiri sekitar 200 orang.

“Rakyat Sabah buktikan sebaliknya dengan kehadiran memeranjatkan dari seluruh Sabah sebagai tanda sokongan dan perjuangan mereka menentang kerajaan yang zalim,” ujarnya.

Dari Sandakan hingga ke Nabawan, dari Tawau hingga ke Pensiangan, penduduk pribumi diperlakukan seperti makhluk yang tiada nilai dan status kemanusiaan.

Di Sandakan, Kampung BDC yang diasaskan oleh Pertubuhan Islam (USIA) yang dahulunya dipenuhi hutan paya bakau akhirnya berkembang menjadi sebuah penempatan penduduk pribumi dengan keluasan melebihi 100 ekar dengan jumlah penduduk dianggarkan tidak kurang 20,000 orang telah dimusnahkan sekelip mata oleh kerajaan Umno BN pada tahun 2002.

Tanah yang telah diusahakan berpuluh tahun sejak tahun 80-an di Ulu Landau dan Cenderamata Merotai Tawau dirampas pada awal tahun ini.

Turut dimusnahkan ialah Kg Lupak Meluas, Kg Sundang, Kg Gas, Kg Koyah di Kinabatangan, perkampungan penduduk pribumi di Semporna, Kunak, Lahad Datu, Beluran, Ranau, Kg Labuan dan Kg Wakap di Kota Belud, Kg Bakau dan Kg Telipok di Kota Kinabalu.

Ini merupakan sebahagian kes yang pernah berlaku di Sabah.

Sehubungan itu, perhimpunan itu telah mencatatkan sejarah yang gemilang dan berjaya membuka mata rakyat Sabah diharap dapat menjadi senjata ampuh dalam menghadapi pilihan raya kecil Batu Sapi pada 4 November nanti dan pilihanraya umum ke-13 yang akan datang



Atasi guru dibebani tugas kakitangan sokongan
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Ahli Parlimen Baling, Taib Azamudden meminta kerajaan memberikan perhatian terhadap masalah kekurangan kakitangan sokongan di sekolah-sekolah sehingga menyebabkan guru-guru dibebani dengan tugas pentadbiran.

Taib ketika mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini memberitahu, di Kedah sahaja, lebih 3,000 pegawai dan kakitangan bukan guru diperlukan untuk melakukan tugasan di pejabat namun masih belum dapat dipenuhi.

"Kita terima bahawa kerja-kerja profesional memberikan nilai tambah kepada seseorang guru dalam perkhidmatan.

"Tetapi kita lihat ada dengan sebab mengutamakan nilai tambah ini menjejaskan tugas-tugas utama mereka sebagai seorang guru dan pendidik," kata beliau.

Beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat turut mendakwa belum ada satu penyelarasan dari pihak kementerian mengenai pengambilan guru-guru di seluruh negara.

"Kita belum nampak satu penegasan atau satu ketetapan terutama sekali dari segi perangkaan guru-guru yang diperlukan di seluruh negara dan saya minta apakah kerajaan sedar dan akan mengatasi keadaan ini," katanya.

Sebelum itu, beliau dalam soalan asalnya meminta Mentri Pelajaran menyatakan adakah kerajaan sedar beban tugas guru-guru di sekolah bukan sahaja mendidik dan mengajar, tetapi juga dibebankan dengan tugas pengkeranian dan penjagaan stor.

Beliau ingin tahu sama ada perkara tersebut termasuk dalam bidang tugas perguruan dan langkah selanjutnya untuk mengatasinya.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Fuad Zarkashi dalam jawapannya memberitahu, KPM telah menubuhkan sebuah jawatankuasa khas menangani isu beban tugas guru (JKMIBTG) 2010 yang bertanggungjawab untuk mengenal pasti faktor-faktor yang menyebabkan beban guru bertambah dan mencadangkan langkah-langkah penyelesaian bagi isu tersebut



Undi untuk Pakatan tidak pecah di Batu Sapi
Harakahdaily

RAWANG, 25 Okt: PKR yakin, undi untuk Pakatan Rakyat tidak akan pecah di Batu Sapi walaupun Parti Progresif Sabah (SAPP) turut bertanding melawan BN dalam pilihan raya kecil kawasan itu.

William Leong, Bendahari PKR dan juga ketua perunding Pakatan untuk penentuan parti yang bertanding di Batu Sapi berkata, pihaknya yakin pengundi Batu Sapi akan memilih PKR dalam pilihan raya ini.

"Ramai ingat Batu Sapi kawasan majoriti Cina kerana anggota Parlimen sebelum ini adalah Cina. Sebenarnya Cina hanya 38 peratus sahaja di sini dan 60.1 peratus pengundi adalah beragama Islam.

"Oleh itu tidak berbangkit apabila PKR bertanding dan SAPP bertanding, undi Cina akan pecah kerana sasaran kita berbeza," kata William kepada Harakahdaily ketika ditemui dalam majlis dialog dengan penduduk Bandar Tasik Puteri yang menuntut laluan ke lebuhraya semalam.

(Gambar: William bersalam dengan penduduk Bandar Tasik Puteri yang berkumpul Sabtu lepas)

Wlliam telah mengetuai pasukan perunding dari Pakatan Rakyat untuk berbincang dengan SAAP bagi menentukan parti dan calon yang hendak bertanding melawan BN di Batu Sapi.

Menurut William, SAPP berkeras mahu bertanding di Batu Sapi dan mahu menjadi parti alternatif kepada BN di Sabah.

Sebelum ini, ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan undi untuk Pakatan Rakyat tidak akan berpecah di Batu Sapi kerana SAPP tidak bertindak sebagai pembangkang samada di Sabah atau peringkat nasional.

Parti itu, kata Anwar, lebih bersifat bebas.

SAPP telah menamakan presiden mereka, Datuk Yong Teck Lee sebagai calon di Batu Sapi.

Pakatan Rakyat pula telah menamakan ketua bahagian PKR Tuaran yang juga seorang peguam, Ansari Abdullah sebagai calon mereka.

BN pula telah menamakan Linda Tsen Thau Lin, balu Edmund Chong Ket Wah, bekas anggota Parlimen kawasan itu, sebagai calon di Batu Sapi.

Edmund meninggal ekoran kemalangan jalan raya baru-baru ini. Beliau menjadi anggota Parlimen kawasan itu sejak 2004 selepas menang tanpa bertanding. Dalam pilihanraya umum 2008, Edmund menang dengan mengalahkan calon Bebas ekoran kegagalan PKR meletakkan calon di stu.

PAS turut berminat untuk bertanding dalam pilihan raya kecil ini ekoran 60.1 peratus pengundinya beragama Islam, namun memberikan sokongan kepada calon PKR selepas Pakatan memutuskan calon PKR yang akan bertanding di situ



Bekas ahli Usno tinggal BN, isytihar sokong Pakatan

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Okt: Bekas Ahli Pertubuhan Kebangsaan Sabah Bersatu (Usno) kini mengisytiharkan menyokong Pakatan Rakyat dan bersedia berkerjasama memenangkan calon PKR pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Batu Sapi.

Dalam satu kenyataan hari ini, Presiden Penaja pertubuhan itu, Datu Badaruddin Tun Datu Hj Mustapha memberitahu, mereka beralih angin menyokong Pakatan Rakyat akibat kecewa dengan sikap kerajaan khususnya bahagian Pendaftar Pertubuhan (ROS) Malaysia yang menolak permohonan mereka untuk menubuhkan Kelab Usno Sabah.

"Jesteru kami telah membuat ketetapan pada mesyuarat AJK Penaja Ex-Usno kali ke 12 hari ini, 24 Oktober, selaras dengan kehendak bekas ahli Usno untuk mentransformasi Usno ke arah pembangkang, maka hari ini kami ingin ucapkan sayonara kepada Barisan Nasional," katanya.

Menurutnya, pelbagai usaha melalui rundingan telah dibuat sejak 2007 bagi merealisasikan hasrat 3000 ahli mereka untuk menubuhkan Usno dalam bentuk NGO, namun pendaftaran mereka ditolak oleh ROS.

"Kami telah berusaha menubuhkan Kelab Usno Sabah...kami telah temui Perdana Menteri, kami telah menemui Ketua Menteri Sabah bagi menerangkan hasrat kami yang tidak mengganggu kepentingan politik Umno di Sabah, bahkan memberikan sokongan terbuka kepada Barisan Nasional bagi mengelak syak wasangka, " ujarnya kecewa apabila segala usaha tersebut gagal.

Sehubungan itu katanya, mereka bersedia mengadakan kerjasama dengan Pakatan Rakyat berdepan Pilihan Raya Umum Ke-13 dan akan memberi kerjasama kepada wakil pakatan di Sabah untuk PRK Batu Sapi.

Beliau juga menggesa pihak-pihak tertentu yang berhasrat menubuhkan semula Usno sebagai parti politik agar membatalkan niat tersebut kerana yakin ianya akan gagal dan sia-sia.

Malah mereka menyeru pihak tersebut, rakyat Sabah termasuk bekas ahli Usno agar menyertai mereka berganding bahu dengan Pakatan Rakyat.

"Bagi maksud Pilihan Raya Kecil Batu Sapi 4 November, Ex-Usno Sabah menyeru supaya semua ahlinya, semua bekas Usno yang berada dalam Umno di kawasan berkenaan, mengubah haluan memberikan undi dan sokongan kepada calon pembangkang," katanya.

Usno ditubuhkan pada 23 Disember 196, diasaskan oleh Tun Datu Mustapha Datu Harun, Ketua Menteri ketiga Sabah dan berjaya memerintah negeri selepas memenangi pilihanraya negeri 1967.

Bagaimanapun, penguasaan Usno di Sabah hanya berjaya sehingga tahun 1976 apabila tewas kepada Parti Bersatu Rakyat Jelata Sabah (Berjaya).

Selepas kekalahan itu, Usno seringkali meneruskan hasrat untuk menyertai pilihanraya negeri sehingga tahun 1990, namun hanya memenangi beberapa buah kerusi, dan tidak cukup untuk membentuk kerajaan semula.

Usno kemudian dibubar setelah bergabung dengan Umno pada tahun 1991



Apabila Hata Wahari menuntut kebebasan media
Subky Latif


HATA Wahari, wartawan Utusan Melayu yang menjadi Presiden baru NUJ –Kesatuan Wartawan Nasional – menggemparkan alam kewartawanan dan politik nasional apabila dia menempelak amalan berat sebelah dan putar belit kebanyakan agensi media di negara ini.

Dia benci akan amalan jijik itu. Lalu disarannya supaya dipulihkan amalan kebebasan berakhbar yang menjadi piagam sejagat yang ideal alam kewartawanan.

Banyak reaksi positif terhadap cetusan berani yang seolah-olah menentang arus itu. Keberaniannya dipuji dan itulah yang wajar diperjuangkan oleh semua pengamal dan pencinta demokrasi dan kebebasan bersuara.

Mungkin saya yang terlambat memberi reaksi. Kelambatan itu disebabkan semua reaksi itu adalah selari dengan cita rasa saya, mungkin wajar saya gunakan ruang yang terhad dan berharga untuk isu lain yang juga perlukan perhatian. Tetapi ada yang berpendapat reaksi saya perlu diketahui.

Hata dan NUJ, jika benar anggota NUJ dari berbagai cepal menyokongnya, adalah satu pendirian yang berani dan benar. Ia tidak sekadar satu lontaran perasaan tetapi Hata kelihatan bersungguh untuk merealisasikannya. Syabas dan wajar disokong dengan apa saja cara yang dihalalkan.

Sekalipun suara dari NUJ itu popular tetapi rintangannya banyak. Itulah realiti semua yang dinamakan perjuangan.

Pertama adakah Hata mendapat sokongan sekalian warga bukan eksekutif di tempat kerjanya. Tempat kerjanya itu adalah sarang utama pencabolan keseluruhan etika kewartawanan sejak rampasan kuasa yang disokong kerajaan persekutuan ke atas pengurusan penerbitan itu awal tahun 60an.

Kalau pengasas utama, pengarah urusan pertama yang menghidupkan syarikat penerbitan akhbar Melayu paling tua iaitu Al-Marhum Yusuf Ishak telah dilucutkan jawatannya, maka apa jaminan Hata menjadi petugas yang dihormati oleh syarikat tempat kerjanya?

NUJ adalah kesatuan wartawan yang bukan eksekutif. Mereka adalah pekerja yang tidak berupaya menentukan dasar penerbitan dan tiada kuasa menentukan bahan siaran disiarkan atau tidak. Mereka juga tiada kebebasan menentukan berita disiarkan seperti maksud yang mereka tulis.

Kuasa itu ada pada eksekutif yang tidak boleh menjadi anggota NUJ. Hata, NUJ dan anggotanya harus bersabar atas semua karenah majikan terhadap idealisma NUJ. Hata sudah pun dicabar oleh orang yang tidak lagi bekerja di situ supaya meninggalkan tempat kerja itu jika tidak setuju dengan dasarnya.

NUJ mesti memastikan ia disokong dan dianggotai oleh semua pekerja di tempat kerja masing-masing. Dan suara Hata itu dipertahankan sekalipun Hata tidak lagi bekerja di situ dan tidak lagi memimpin NUJ.

Cita-cita dan amalan kebebasan berakhbar telah wujud sejak penduduk Malaysia mengenali alam persurat-khabaran. Dengan segala tekanan penjajah, ia gagal menyekat amalan kebebasan. Pencabulan piagam itu berjalan serentak dengan monopoli politik di tangan Umno mulai tahun 60an. Lepas itu semua media seolah-olah menjadi satu unit dalam Jabatan Penerangan di samping jabatan itu dan radio serta TV.

Setiap penerbitan dan media berhak menentukan dasarnya dan siapa yang hendak disokongnya. Ia boleh menggunakan kemahiran secara profesional tidak menyokong pihak tertentu atau menyokong. Tetapi tidak memutar belit. Ia wajar melayan sebarang penjelasan dan pembetulan. Jika penjelasan itu negatif mengikut dasar penerbitan itu, ia boleh mengulas secara profesional mengapa penjelasan itu tidak boleh disokong dengan hujah yang kuat.

Apa pun kebebasan itu terletak kepada keterbukaan kerajaan membenarkan penerbitan mana-mana media dengan dasarnya sendiri asal ia ada modal. Pandangan yang berbeza atas setiap perkara oleh media yang berbeza dapat mewujud keadaan yang sebenar.

Ketika saya menentang dalam hati atas pencabutan terhadap etika kewartawanan dan kebebasan media 30 tahun dulu, dan menyedari hak menentukan dasar sendiri oleh setiap penerbitan, tidak banyak yang dapat dibuat untuk mengubah dasar itu dari dalam.

Jalan terbuka bagi memecah kebuntuan kongkongan itu ialah menerbitan akhbar sendiri. Ada sambutan dari masyarakat yang mahukan pandangan kedua.

Tetapi KDN menarik cetak. Apabila wujud beberapa akta tentang penerbitan dan percetakan, ia mematikan minat pelabur dalam industri media. Lalu wujudlah suasana satu aliran bagi semua media sama seperti yang terdapat di negara blok komunis satu masa dulu dan regim fasis.

Sekali pun kelahiran media baru dalam masa sepuluh tahun terakhir ini seperti memecah monopoli pemberitaan dan penyiaran, tetapi ia tidak mencetuskan semangat reformasi dan transformasi terbuka terhadap dunia media.

Kebebasan itu tidak laku kalau ia tidak dikehendaki oleh rakyat. Tiada kerajaan di dunia memberi kebebasan jika ia tidak dikehendaki oleh rakyat. England memberi kebebasan kerana rakyatnya menuntutnya hampir seribu tahun dulu. Jepun dan Amerika membenarkan kerana rakyatnya mahu. Tetapi adakah orang Melayu mahu? Selagi orang Melayu dibelenggu Umno, maka jangan fikir kebebasan itu berlaku.

Setiap kali suara kebebasan disuarakan, reaksi pemimpin Umno ialah mana ada kebebasan seratus peratus? Itulah reaksi Dr. Mahathir dan Muhyiddin atas suara Hata dan NUJ. Mereka mendakwa, mereka tidak menentang kebebasan. Tetapi apabila ada tetapi kepada kebebasan itu, maka ia tanda ketakutannya kepada kebebasan itu. Ia seperti hujah penjajah kepada tuntutan kemerdekaan. Kemerdekaan tidak bererti merdeka segala-galanya. Ia adalah dalih menyangka rakyat bodoh sangat tentang kebebasan dan kemerdekaan.

Hata boleh memulakan kesedaran kepada rakyat menuntut kebebasan itu. Hata mesti faham tuntutan itu tidak diberi Umno kalau tidak dituntut rakyat. Umno tidak dapat halang kalau rakyat bangun menuntutnya.

Wartawan Islam mencontohi ketepatan rawi Abu Hurairah r.a. malaporkan semua hadis yang didengarnya dari Rasulullah SAW dan menjadikannya sebagai model pemberita yang tepat dan sahih. Wartawan juga mesti mencontohi Imam Bukhari dalam mengumpul hadis yang sahih. Setiap hadis yang dirawinya adalah sahih.

Beliaulah contoh wartawan investigatif yang ulong dan pertama di dunia pemberitaan. Beliau tidak mengambil mana-mana hadis yang ada keraguan

Tiada ulasan: