Jumaat, 29 Oktober 2010

JUJUR SATU TUNTUTAN AGAMA...JUGA SATU MORAL DAN NILAI MURNI....

MP Sg. Siput saman kerajaan, Najib
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 29 Okt: Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Jeyakumar Devaraj hari ini memfailkan saman terhadap Kerajaan Malaysia dan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atas keengganan memberikan peruntukan pembangunan kepada kawasannya.

Saman tersebut difailkan melalui firma guaman Srinivasan & Co di mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Jalan Duta pagi tadi.

Menurut Jeyakumar, pada 29 Mei tahun lepas, beliau telah mengemukakan permohonan bertulis agar sebahagian daripada Peruntukan Khas Perdana Menteri bagi tahun 2009 untuk kawasan Sungai siput digunakan untuk perbelanjaan-perbelanjaan yang disyorkan beliau sebagai ahli parlimen kawasan itu.

Namun ujarnya, permohonan itu ditolak sedangkan Dalam Dewan rakyat ada dinyatakan bahawa sejumlah antara RM 1 juta hingga 2 juta diperuntukkan setiap tahun untuk projek-projek kecil bagi setiap kawasan.

"Oleh sebab itu saya failkan satu kes. Kita mengatakan cara mereka mengagihkan peruntukan itu tidak betul. Kerajaan mesti telus, mesti bagi kepada semua ahli Parlimen melalui prosedur yang betul dan ada satu senarai bagaimana duit ini digunakan di setiap kawasan supaya semua ahli Parlimen," kata beliau kepada pemberita di luar mahkamah.

Beliau juga memberitahu, awal tahun ini beliau mendapat satu surat daripada Pejabat Pembangunan Persekutuan Negeri perak mengatakan bahawa mereka meluluskan peruntukan sebanyak RM 1.7 juta untuk Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Shing Chung, PIBG Methodist dan Asrama Anak yatim Nurul Ihsan, Talang Tengah.

Namun katanya, pihak terbabit mekalumkan kepada beliau bahawa mereka tidak pernah menerima peruntukan yang dinyatakan tersebut.

"Jadi ke mana wang ini? Oleh kerana tidak jelas ke mana wang itu disalurkan, kemungkinan ada pihak menyalahgunakan peruntukan ini," katanya yang merupakan ahli parlimen dari Parti Sosialis Malaysia (PSM).

Sehubungan itu beliau mahu tindakan undang-undang diambil terhadap pihak kerajaan yang ejals mengamalkan 'double standard' terhadap ahli parlimen pembangkang



Jawapan kepada Zahid: Umno punca Melayu dihina
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 29 Okt: PAS mendakwa Melayu dihina dan merempat di bumi sendiri adalah kerana sikap kronisme Umno dan pemimpin mereka sendiri.

Menjawab dakwaan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Penerangan PAS, Idris Ahmad berkata bukan Melayu yang sering bertolak ansur, tetapi pemimpin Umno yang memegang kuasa yang berbuat demikian sehingga menggadai nasib Melayu.

"Hakikatnya Umno lah yang menyebabkan Melayu hilang jati diri dan lemah kuasa politik. Akibat politik dendam dan hasad yang berlubuk di dalam hati pemimpin Umno, yang mengutamakan Umno Putera, menyebabkan Melayu merempat di bumi sendiri.

"Hakikat yang berlaku, orang Melayu tidak bertolak ansur, sebaliknya pemimpin Umno yang terlalu bertolak ansur, menyebabkan Melayu terpinggir di negeri sendiri," katanya.

Ahmad Zahid semalam dilaporkan berkata, sedang mencari sebab kenapa hak orang Melayu yang sering dipertikaikan di bumi sendiri.

Zahid juga seperti menyalahkan Melayu yang didakwa sering bertolak ansur, sehingga akhirnya ditolak secara beransur-ansur.

Biarpun tidak menuding jari secara khusus kepada mana-mana pihak, kenyataan Zahid itu dilihat cuba membentuk pemikiran orang Melayu khususnya untuk menyalahkan PAS dan Pakatan Rakyat.

"Ini adalah teknik lama umno untuk memulihkan tenaga umno yang semakin lemah. Strategi ini adalah seperti pepatah Arab “Dia pukul orang dia mengadu bahawa orang lain pukul dia, dia memaki orang, dia mengadu orang lain memaki dia," katanya lagi.

Untuk mencapai maksud itu juga, Umno katanya menggunakan modal lapok dengan memainkan isu Melayu Pulau Pinang terkorban kerana Pakatan rakyat memerintah.

"Mereka cuba menjadi orang yang buta sejarah dan memutar belikkan fakta sejarah. Pada hal Umno dengan Gerakan yang memerintah Pulau Pinang hampir 51 tahun. Umnolah yang bertanggungjawab menyebabkan Melayu merempat di Pulau Pinang," jelasnya.

Menurutnya lagi, selama 53 tahun Umno memerintah, mereka gagal untuk mengangkat martabat orang Melayu di negara ini.

Ianya boleh dibuktikan apabila banyak dasar-dasar yang dibuat cantik, tetapi oleh kerana pelaksanaannya yang diberikan kepada pemimpin ynag mengkhianat amanah ini maka akhirnya semuanya gagal.

"Manakah pergi nilai saham khas bumiputera RM54 bilion? RM52 bilion sudah lesap, hanya tinggal RM2 billion.

"Kemanakah pergi tanah rizab Melayu 3 juta hektar yang ditinggal oleh penjajah pada tahun 1957. Pada tahun 1995 tanah rezab Melayu hanya 1.7 juta hektar?", soalnya.

Sehubungan itu, Umno katanya tidak layak untuk menjaga hak orang Melayu, ibarat seperti "menyuruh serigala menjaga kambing".

Sudah sampailah masanya Umno berundur dan orang Melayu pula diseru menyertai PAS sebagai ganti kepada Umno.



Kerana sokong PR, subsidi baja getah ditarik
Mohd Nor Yahya
GUA MUSANG, 29 Okt: Umno kini benar-benar terdesak dalam misi merampas Kelantan apabila kemarahan mereka dilepaskan kepada masyarakat Cina di Kampung Pulai gara-gara mendirikan pos PAS dan Pakatan Rakyat.

Ramai pekebun masyarakat Tionghua di Kampung Pulai kini dinafi mendapatkan baja subsidi setelah mereka mempamerkan sokongan terbuka kepada calon PAS.

Seorang pekebun yang namanya enggan dikenali berkata, selepas mereka mendirikan pos Pakatan Rakyat di kampung tersebut, senarai namanya dibuang daripada mendapat bantuan subsidi baja getah.

“Nama kami dibuang serta merta dari senarai penerima baja bantuan tanaman getah. Sedangkan sebelum ini bantuan baja diberi tanpa sebarang masalah.

“Ini menggambarkan Umno benar-benar terdesak kerana bantuan baja bukan dari sumber duit Umno sebaliknya hasil cukai yang dibayar rakyat,” katanya kesal, ketika ditemui di sini.

Difahamkan lebih 30 pekebun Cina dinafikan hak mendapat baja tersebut. Setiap tahun mereka mendapat baja yang diagih agensi kerajaan, Risda.

Penduduk Cina di kampung tertua didiami kaum terbabit di Kelantan sebelum ini dikenali sebagai kubu kuat MCA. Namun pada pilihan raya umum lalu sokongan mereka kepada calon PAS meningkat .

PAS hanya tewas 25 undi di peti undi berkenaan. Jumlah pengundi di situ sebanyak 471 orang.

Bagaimanapun berdasarkan kepada momentum sekarang kelihatan sokongan penduduk Cina semakin bertambah dan cendorong kepada PAS.

Ini dapat dilihat hasil sokongan terbuka mereka terhadap calon PAS. Malah pada majlis makan malam yang dianjurkan DAP di sebuah tokong di kampung berkenaan baru-baru mendapat sambutan luar biasa.

Mereka tidak berganjak mendengar ceramah disampaikan Penasihat DAP, Lim Kit Siang, Setiausaha Agung Keadilan, Saifuddin Nasution Ismail dan anggota Exco kerajaan negeri, Dato’ Anuar Tan Abdullah.

Sementara itu lawatan Dr Zulkefli ke perkampungan yang didiami majoriti kaum Cina itu semalam menerima sambutan hangat penduduk tempatan, rata-rata kaum Tionghua.

Lawatan berkenaan turut disertai anggota parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan Penyelia Dun Paloh, Hamdan Yusof dan Adun Simpang Pulai, Chan Ming Kai.

Ketika ditemui Nurul Izzah berkata, jentera kempen Keadilan yang datang dari seluruh negara akan berusaha keras menyampaikan mesej kepada masyarakat Tionghua mengenai isu semasa yang berlaku dalam negara sekarang.

“Masyarakat Tionghua di Kelantan mempunyai pendirian politiknya tersendiri kerana mereka sudah lama berada di bawah kepimpinan Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz dan tahu apa yang telah dilaksanakan bagi manfaat mereka,” kata beliaui.

Menurutnya juga kerjasama jentera Pakatan Rakyat dalam setiap pilihanraya menggambarkan keutuhan parti pakatan sehingga boleh menakutkan Barisan Nasional.

“Kita tengok pergerakan jentera parti kita boleh memberi kelebihan dan keyakinan kepada semua pihak untuk menyokong calon PAS, “ ujarnya.

Nurul Izzah juga berkata, hasil tinjauan ke beberapa penempatan Cina termasuk di Kampung Baru dan Kampung Pulai sokongan terhadap calon PAS memberangsangkan



PAS cadang tambah jawatankuasa Parlimen
Nazri Abdullah
KUALA LUMPUR, 29 Okt: Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaafar mencadangkan agar satu usul dibentangkan dewan rakyat berhubung penambahbaikkan institusi Parlimen Malaysia.

Beliau yang juga Ahli Jawatankuasa PAS berkata, sekurang-kurangnya satu hari perlu diperuntukkan bagi membahaskan usul tersebut sempena memperingati 50 tahun Parlimen Malaysia.

"Jika tidak lewat, saya mencadangkan agar satu usul dibentangkan memperingati 50 tahun Parlimen.

"Usul tersebut sepatutnya dibentangkan oleh Perdana Menteri dan yang menyokongnya adalah Ketua Pembangkang," katanya sewaktu perbahasan bajet 2011 di Dewan Rakyat semalam.

Cadangan itu ujarnya bagi menunjukkan keprihatinan wakil rakyat di Malaysia yang menghormati dan mengiktiraf institusi Parlimen.

Selain itu, ianya juga bertujuan peristiwa sambutan bersejarah 50 tahun Parlimen direkod dalam handsard parlimen untuk rujukan masa akan datang.

Dalam pada itu, beliau turut mencadangkan agar jawatankuasa pilihan parlimen diperbanyakkan sesuai dengan tuntutan semasa dan selari dengan amalan negara-negara lain.

Paling kurang katanya, Parlimen Malaysia perlu mempunyai tujuh jawatankuasa pilihan seperti parlimen Singapura.

Sehingga kini Parlimen Malaysia mempunyai lima jawatankuasa iaitu Jawatankuasa Hak dan Kebebasan, Jawatankuasa Pemilih, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), Jawatankuasa Dewan dan Jawatankuasa Peraturan Mesyuarat.

"Kita tidak ada sebagaimana Singapura, iaitu Estimate Commitee, kita tidak ada Public Petition Commitee.

"Kalau kita anggap demokrasi Singapura lebih teruk dari kita, dan kita lebih baik, maka saya kira kaeadaan ini sangat memalukan," jelasnya



Harga kereta pasaran domestik lebih mahal
Dzulfikar Mashoor

KUALA LUMPUR, 29 Okt: Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendesak pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak supaya mengkaji semula polisi protektisme dalam industri automotif negara.

Menurut beliau, dasar melindungi kepentingan pasaran domestik Proton tersebut mengakibatkan konsumer terbeban oleh pinjaman hutang yang tinggi.

"Kita perlu menangani masalah ini supaya negara kita tidak terus terbeban dangan keperluan pinjaman," ujarnya di lobi Parlimen, petang semalam.

Ini kerana katanya, polisi itu memaksa konsumer membeli kereta di pasaran domestik dengan harga yang berlipat kali ganda lebih mahal berbanding harga di pasaran global.

"Ini semua adalah suatu masalah lanjutan pada dasar automobil negara yang telah pun kita laksanakan selama 25 tahun untuk lindungi Proton," ujarnya.

Walhal, beliau berkata, polisi 'protektisme' yang diperkenalkan Tun Dr. Mahathir Mohammad, bekas Perdana Menteri itu hanya menguntungkan Proton sahaja.

Akibat dari itu, katanya mengakibatkan impak berantai pada pertambahan peratus hutang isi rumah rakyat dalam negara.

"Sebagaimana yang kita tahu, hutang (isi rumah) untuk kereta berlaku oleh kerana harga kereta (domestik) adalah antara yang tertinggi di Asia," ujarnya.

CIMB Investment Bank Bhd, katanya mendedahkan, sebanyak 27 peratus daripada keseluruhan hutang isi rumah (76.6 peratus dari KDNK) konsumer adalah berpunca oleh hutang pinjaman kereta.

Akibat dari itu, beliau mendakwa polisi protektisme Proton adalah suatu polisi yang tidak membantu rakyat mengurangkan peratusan hutang isi rumah jika dinisbahkan pada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) tahun ini.

"Masalah hutang kereta yang mahal, masalah gaji yang kecil seolah-olah menggambarkan kerajaan tidak menghiraukan masalah-masalah sampingan ini.

"Masalah Proton dengan kos pengeluarannya yang masih terlalu tinggi, maka kerajaan tidak melihat persoalan-persoalan ini untuk mengatasinya," beliau menambah.

Tuntas dari itu, beliau mendakwa Bajet 2011 yang dibentangkan Najib, Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan I pada 15 Oktober lalu sebagai suatu belanjawan yang gagal menangani masalah peningkatan peratusan hutang isi rumah rakyat



Gua Musang patut lebih maju jika BN prihatin
Muhammad Yusri Amin

GUA MUSANG, 29 Okt: Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Kota Belud, Suzie Faizah Antong berkata, sekiranya Umno Barisan Nasional (BN) betul-betul prihatin terhadap nasib rakyat di Gua Musang, sudah tentu pembangunan meningkat.

Namun pada hakikatnya sejak lebih 50 tahun lalu, kata Faizah, tidak terjadi begitu.

“Pengalaman di Gua Musang, saya melihat sepatutnya ia lebih maju sekiranya Umno BN prihatin dengan nasib rakyat di Gua Musang.

“Saya melihat Gua Musang ini lebih maju daripada Ranau, Sabah, tetapi tidak membayangkan keadaannya yang sebenar, seolah-olah sama saja.

“Keadaan sebenarnya tidak jadi begitu walau pun Parlimen Gua Musang dipegang Umno BN sudah lebih 50 tahun lalu,” katanya kepada media di sini, semalam.

Beliau yang berasal dari Kota Belud berada di Gua Musang mewakili Dewan Muslimat PAS Sabah sejak 25 Oktober lalu bagi membantu calon PAS, Dr Zulkefli Mohamad pada Pilihan Raya Kecil (PRK) N.45 Galas.

Mengulas perkembangan di Sabah khususnya dalam PRK Parlimen Batu Sapi, beliau berkata apabila berada di Gua Musang, teringat daerah Ranau di Sabah di mana dikelilingi bukit-bukit.

Cuma, katanya kelebihan daerah di Ranau itu ia menjadi kawasan pelancongan oleh kerana terdapat Gunung Kinabalu di situ.

Mengenai Batu Sapi, ujar beliau sebenarnya ia berada di tepi laut dan di pinggir bandar, ramai penduduknya orang Islam, namun kawasan penempatan itu kebanyakannya telah diambil pihak berkuasa sementara nasib penduduk di situ belum tentu dipindah ke mana.

Tambahnya, tanah di situ memang sudah digazet untuk diambil selain sudah menjadi isu hangat sejak bertahun lalu di Sabah.

“Oleh sebab itu, apabila Saudara Mazlan Aliman datang pada awal 2010, dimulai dengan isu tanah Felda sebelum menyentuh ‘tanah adat’.

“Sementara tanah bertaraf peribumi sendiri banyak yang telah diambil oleh syarikat-syarikat besar, malah tanah itu ada yang sudah pun diusahakan dan ditanam dengan getah dan rakyat sudah boleh makan hasilnya,” katanya.

Selain isu tanah, beliau turut mendedahkan bekalan elektrik yang selalu terputus, demikian juga masalah bekalan air.

Beliau mendakwa, pada sesetengah tempat di Sabah, terdapat tiang elektrik tanpa lampu dan terdapat batang paip yang tiada air termasuk di Sandakan.


KOMEN


RAKYAT TEMPATAN DAN KAWAN2 RAPAT KENAL KITA...LATARBELAKANG

TAHAP PENDIDIKAN...TAHAP KEKAYAAN DAN SEBAGAINYA....AGAK MUSTAHIL

DAN JADI TANDA TANYA JIKA TIBA2....KITA JADI KAYA RAYA.....DENGAN SEKELIP

MATA....MUSTAHIL BERNIAGA SETAHUN DUA....UNTUNG BERJUTA2...TIADA KILANG DAN TIADA PEKERJA.....

INGAT...SEKARANG RAKYAT DAH CELIK DAN BERPELAJARAN TINGGI....NAK TIPU TU AGAK2LAH....NI NAMPAK SANGAT KITA AMBIL SECARA BATIL....


ADAKAH TAK TAKUT HARI HISAB ALLAH....JIKA SABIT ALLAH HUMBAN DALAM NERAKA...NAK BERTAUBAT MELIBATKAN RAKYAT....KENA MOHON HALAL DARI RAKYAT....BARU BOLEH SELESAI.......



Gagal salur peruntukan, MP heret k'jaan ke mahkamah
Aidila Razak
Okt 29, 10
4:30pm


Ahli parlimen Parti Sosialis Malaysia (PSM), Dr D Jeyakumar menjadi wakil rakyat pertama yang mengheret kerajaan persekutuan ke mahkamah kerana tidak menyalurkan dana yang diperuntukkan untuk kawasan pilihan rayanya.

Dalam permohonan semakan kehakimannya, Jeyakumar yang memenangi kerusi parlimen Sungai Siput, selepas menewaskan presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu pada 2008, mendakwa beliau tidak pernah melihat sebarang dana diperuntukkan kepada Sungai Siput sejak beliau menang.

Beliau juga mendakwa bahawa tindakan menyekat dana tersebut, melanggar Perkara 8 (1) Perlembagaan Persekutuan yang menetapkan semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.
Dalam permohonannya itu, Jeyakumar berkata, dalam kontaks tersebut, Perkara 8 (1) menyatakan bahawa "peruntukan khas bagi kawasan pilihan raya hendaklah dilaksanakan secara sama rata di antara semua ahli parlimen, tanpa mengira kaitan politik."

NONE

"Saya menulis surat kepada Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) Jabatan Perdana Menteri dan diberitahu bahawa RM1.72 juta diberikan (pada 2010), termasuk kepada dua buah sekolah dan sebuah rumah anak yatim, tapi apabila saya menelefon (penerima yang didakwa itu) mereka kata belum menerimanya," kata Jeyakumar (gambar tengah).

Dinamakan sebagai responden dalam saman tersebut ialah ketua pengarau ICU, pengarah pejabat pembangunan negeri Perak, dan kerajaan Malaysia.

Jeyakumar meminta responden menjelaskan kuasa mereka dalam menyalurkan dana peruntukan khas kawasan pilihan raya, dan prosedur bagi peruntukan dana sejak tahun 2008.

















Tiada ulasan: