• SHEIKH ABDUL QADIR SHEIKH ABDUL QADIR
1 / 1
MAKKAH - ARAB SAUDI. Penjaga kunci tradisional pintu Kaabah, Sheikh Abdul Qadir Taha Al-Shaibi meninggal dunia di Hospital Raja Khaled, di sini pada usia 74 tahun.

Memetik laporan Aran News, beliau dinamakan sebagai penjaga kanan kunci pintu Kaabah selepas kematian bapa saudaranya, Abdul Aziz Al-Shaibi kira-kira empat tahun lalu.

Difahamkan, Dr Saleh bin Taha Al-Shaibi akan mengambil alih tanggungjawab itu berikutan ia telah diamanahkan kepada anggota  keluarga tertua Al-Shaibi sejak zaman pra-Islam.

Perang Gerila IS di dalam Kota Baghdad Tewaskan Puluhan Warga Syiah

Written By canang on Jumaat, 24 Oktober 2014 | 10/24/2014 03:51:00 PTG

Perang Gerilya IS di dalam Kota Baghdad Tewaskan Puluhan Warga Syiah
Redaksi – Senin, 26 Zulhijjah 1435 H / 20 Oktober 2014 09:47 WIB
is12Serangan bom jihad telah menewaskan sedikitnya 21 orang Syiah di sebuah pemakaman di ibukota Irak, lembaga pemantau telah melaporkan.
Serangan hari Minggu, selain yang tewas juga melukai 35 orang, terjadi di luar rumah ibadah Agama Syiah di lingkungan Baghdad barat Harthiya, di mana orang sedang menghadiri upacara pemakaman, seorang perwira polisi setempat dan seorang pejabat medis mengatakan.
Baghdad telah alami peningkatan dalam pemboman sejak bulan lalu, sebagian besar dari pemboman itu diklaim oleh Mujahidin IS .
“Penyerang mendekati pintu masuk rumah Agama Syiah dan meledakkan dirinya di tengah kerumunan,” kata petugas polisi kepada kantor berita Reuters pada kondisi anonimitas.
Tidak ada klaim segera atas serangan itu, namun pengeboman ini diduga dilakukan oleh pejuang Sunni, termasuk anggota IS.
Dalam kekerasan lebih lanjut pada hari Minggu, sebuah bom pinggir jalan meledak di dekat patroli keamanan di daerah Tarmiyah di utara Baghdad, menewaskan sedikitnya empat orang dan melukai sedikitnya delapan, kata para pejabat.
Di tempat lain di Irak, pasukan pemerintah berusaha merebut kembali kota utara Baiji, yang berdekatan dengan kilang terbesar di negara itu yang masih dikendalikan oleh pemerintah meskipun telah terkepung oleh IS.
Operasi militer pemerintah , diluncurkan pada dini hari Sabtu, digagalkan ketika sebuah kendaraan lapis baja meledak di dekat konvoi pasukan keamanan ‘di sebuah desa di sekitar 20 km selatan dari Baiji, kata petugas.
Ledakan itu menewaskan empat tentara dan melukai tujuh lainnya.
“Penyerang mengejutkan pasukan kami karena ia mengendarai kendaraan lapis baja militer. Kami pikir itu kendaraan kami,” kata seorang tentara Syiah Irak yang berpartisipasi dalam operasi itu.
“Kami berencana untuk merebut kembali Baiji sesegera mungkin untuk mengamankan jalan raya utama dan untuk menghentikan serangan teroris di kilang Baiji,” katanya. (Arby/Dz)

Thursday, October 23, 2014

YAMAN - Perang Semakin Sengit

Pertempuran berterusan di Yaman antara pemberontak Syiah Houthi dan Mujahidin AQAP  yang didukung muslim  Sunni, mengorbankan sekurang-kurangnya 68 militan Syiah Houthi di provinsi Bayda.

Berita itu datang setelah  demonstrasi Muslim di ibukota Yaman menyerukan kepada militan Syiah Houthi untuk meninggalkan kota itu setelah tamat tempoh waktu untuk membentuk pemerintahan baru yang disahkan pada hari Selasa tanpa kesepakatan.

Perang meletus antara Syiah Houthi dan pejuang Muslim  di Radaa setelah Syiah Houthi membunuh seorang perwira tentera dari  suku Muslim Qaifa, Al Jazeera dalam laporannya.

Sebagai pembalasan, suku Muslim Sunni tersebut  dilaporkan menyerang pemberontak bersenjata Syiah Houthi di timur laut Radaa.

Pejuang AQAP cabang Al-Qaeda di Yaman juga dilaporkan mengendalikan empat wilayah  utama di daerah Odain, dengan tujuan mencegah para milisi Syiah Houthi dari maju ke wilayah Ibb di pusat kota Yaman.

Syiah Houthi, berlatar belakang Syiah  Zaidiyyah  Yaman, setelah dibiarkan tentera nasional Yaman telah membuat beberapa kemajuan signifikan baru-baru ini, mengambil alih kota pelabuhan utama Hodayda, bersama dengan dua wilayah utara, pada minggu lalu. sumber

Menteri Perang Israel Sebut Operasi Memburu Amir Daulah Islamiyyah (ISIS) al-Baghdadi Telah Dimulai

Written By canang on Jumaat, 24 Oktober 2014 | 10/24/2014 10:02:00 PTG


Menteri Perang Israel Sebut Operasi Memburu Amir Daulah Islamiyyah (ISIS) al-Baghdadi Telah Dimulai AMERIKA SERIKAT (voa-islam.com) - Rabu (22/10/14) Menteri Perang Israel, Moshe Ya’alon, mengungkapkan bahwa perencaan pembunuhan terhadap Abu Bakar al-Baghdadi, amir Daulah Islamiyyah (ISIS), sudah dimulai. Moshe Ya’alon menunjukkan bahwa Israel memberikan kontribusi dalam penyediaan informasi intelijen untuk merealisasikan tujuan ini.
 Dalam sebuah wawancara dengan Charlie Rose, dari channel televisi Amerika CBC, Moshe mencatat bahwa operasi melenyapkan Abu Bakar al-Baghdadi sangat mungkin. “Ketika engkau memiliki kehebatan intelijen dan kehebatan udara, maka anda dapat mencapai tujua ini (membunuh al-Bghdadi)” tuturnya dengan yakin Ya’alon menambahkan, Israel memiliki pengalaman yang cukup dalam operasi semacam ini, di mana Israel juga menghadapi tatangan-tantangan lain selain yang bahaya yang dimunculkan oleh Daulah Islamiyyah.
 [usamah/youtube] 

Friday, 24 October 2014

KETUA DEWAN ULAMA MUDA UMNO SEDUNIA BERITAHU, RON95 DAN DIESEL NAIK 20 SEN SELITER, RUPA-RUPANYA RAKYAT DALAM DIAM, BERSABAR DAN BERSYUKUR.


SEGALA puji bagi ALLAH SWT. Alhamdulillah, moga setiap tulisan dalam kolum khas An- Nasihah ini memberi sedikit ilmu yang saya kongsikan bersama pembaca. Sabar dalam menulis dan bersyukur, kerana diberi peluang pihak akhbar untuk berkongsi ilmu dengan pembaca.

Kini masyarakat di negara ini mengalami dilema. Jika kita lihat rata-rata meluahkan perasan ketidakpuasan hati terhadap pemerintah tentang kenaikan harga minyak dan Bajet 2015 yang dibentangkan Perdana Menteri baru-baru ini.

Masing-masing ingin menjadi pakar ekonomi dan pakar kewangan. Di sana sini ada sahaja yang saling mencaci, dan mempertikaikan tentang apa yang dilaksanakan kerajaan.

Perkara ini amat dikesali, kerana ia sering kali terjadi pada masa kini. Adakah kerana masyarakat kini lebih hebat dan cerdik daripada masyarakat terdahulu? Sehingga apa sahaja yang dilakukan pemerintah, sepertinya ada sahaja yang tidak baik dan salah.

Di mana silapnya? Lebih menyedihkan apabila wujudnya pihak yang bijak pandai dalam agama, dan ilmu dunia yang menjadi ikon kepada masyarakat menghina dan memperlekehkan apa yang dilaksanakan oleh kerajaan ini.

Seperti baru-baru ini, seorang agamawan yang hebat, cerdik, lagi dikenali ramai telah menyamakan kerajaan Malaysia seperti seekor haiwan yang tidak sepatutnya. Sungguh mengaibkan. Sewajarnya perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Ini kerana sudah tentu seorang tokoh yang dikenali, cerdik dan petah berkata-kata itu sangat memahami adab dengan pemerintah yang diajar dalam Islam.

Islam adalah agama yang mulia, indah dan suci. Maka jangan dicemarinya dengan perkara yang boleh menampakkan Islam itu buruk dan hina.

Sabar tanda orang beriman


Wahai sahabat dan saudara seagama ku. Di sini kita perlu waras dalam berfikir dan bertindak, mengikut syariat Islam. Apa sahaja yang berlaku pasti ada hikmah di sebaliknya. Sabarlah wahai saudara ku dalam menghadapi ujian ALLAH SWT ini.

“Dan janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang yang beriman.” (Surah Al-Imran: 139)

Saad bin Abi Waqqash berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah SAW, “Ya Rasulullah, siapakah orang yang paling berat ujian dan dugaannya.” Nabi Muhammad SAW menjawab, “Golongan nabi kemudian yang menyerupai mereka. Seseorang diuji menurut kadar keimanannya. Kalau imannya lemah dia diuji sesuai dengan itu (ringan) dan kalau imannya kukuh dia diuji sesuai dengan itu (berat). Seorang diuji terus-menerus sehingga dia berjalan di muka bumi bersih dari dosa-dosa.” (Riwayat Bukhari)

Memang benar isu kenaikan minyak dan GST telah membuat ramai masyarakat merasa tidak selesa dan akan terbeban terutama bagi mereka yang berpendapatan rendah. Namun jika dilihat, dalam pembentangan Bajet 2015 baru-baru ini. Masih kelihatan banyak kebaikan daripada kekurangan yang cuba pemerintah lakukan untuk negara.

Namun bila hati sedang bergolak, dan minda diracuni, maka api dalam diri mula membakar. Namun jangan sesekali kita lupa beristighfar dan kembali mengingati ALLAH. Sebagai Muslim, kita harus kembali jadikan agama sebagai penguat iman. Sabar, berdoa, dan bersangka baik.

Dengan cara memikirkan kebaikan lain, yang pihak pemerintah laksanakan untuk kita.

Adab dengan pemerintahan


Jika lihat pemerintah di negara kita, mereka masih sangat baik dan lembut, jika dibandingkan dengan ujian yang dilalui golongan nabi dan sahabat terdahulu. Firaun antara pemerintah yang zalim pada ketika zaman nabi dan sahabat. Namun lihat bagaimana ALLAH SWT utuskan Nabi Musa AS dan Nabi Harun AS untuk menasihati Firaun.

ALLAH SWT memerintahkan Nabi Musa dan Harun untuk menasihati firaun: “Pergilah kamu berdua kepada Firaun, sesungguhnya dia telah melampaui batas. Maka berbicaralah kamu berdua kepadanya dengan kata-kata yang lemah lembut, mudah-mudahan ia ingat atau takut.” (Surah Taha: 43-44)

Pemerintah negara kita yang jelas seorang Muslim dan menunaikan solat, zakat dan haji, yang kononnya dikatakan zalim lebih berhak mendengar kata-kata yang lemah lembut daripada seorang alim yang akan menasihati dan memperingatkannya. Bukan dengan cara berdemonstrasi, mencela, memaki hamun dan mengaibkan pemerintah tersebut.

Daripada Abu Hurairah RA, Nabi Muhammad SAW bersabda: “Sesiapa yang beriman kepada ALLAH dan hari akhir, hendaklah dia berkata yang baik atau hendaklah dia diam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Daripada Abu Musa al-Asy’ari berkata: “Golongan sahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah, Islam apakah yang terbaik?” Beliau bersabda, “Iaitu golongan Muslim yang selamat daripada lisan dan tangannya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sebagai Muslim, kita harus takut dengan larangan ALLAH dan mentaati setiap yang diperintahkan ALLAH. Kerana ini yang melambangkan sifat Muslim yang sejati. Namun, mengapa dalam kehidupan seharian kita sering ingkar dengan nasihat ALLAH dan Rasul. Di manakah rasa cinta tersebut?

Ganjaran sabar dan syukur

Dalam menghadapi ujian ini, kita disarankan untuk bersabar dan bersyukur dengan nikmat yang diperoleh sekarang. Kita seharusnya mensyukuri apa yang pemerintah berikan kepada rakyat, walaupun sekecil mana pun pemberian tersebut.

Ini adalah antara rahsia ALLAH melipat gandakan nikmat kepada kita. Ketika mana kita bersabar dan mensyukuri nikmat yang diperoleh, maka kita akan mendapat keberkatan tersebut oleh ALLAH SWT.

Tanda orang bersyukur ialah tidak memperkecil-kecilkan pemberian ALLAH, tidak bermasam muka dan merungut jika mendapat sesuatu yang kurang daripada yang diharapkan, tidak kufur nikmat, dan sentiasa reda dengan pemberian-Nya.

Dalam beberapa ayat di dalam al-Quran terdapat bukti dan keterangan ALLAH akan memberikan ganjaran, menambah dan memberi kurniaan-Nya dengan syarat kita bersyukur. ALLAH SWT berfirman “Dan Kami akan memberikan ganjaran untuk orang yang bersyukur.” (Surah Ali Imran: 145)

ALLAH SWT berfirman: “Kalau kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan kepadamu.” (Surah Ibrahim: 7)

Tanggungjawab Muslim


Ramai menyangka bahawa yang nikmat itu adalah rezeki dalam bentuk kebendaan, harta dan wang ringgit dalam kuantiti yang besar. Padahal tidak kerana nikmat daripada ALLAH itu merangkumi segala-galanya.

Antaranya nikmat sihat, sempurna, bahagia, keselesaan, nikmat rezeki anak, suami isteri solehah, negara yang aman, kemudahan dalam negara yang sistematik dan terbaik, nikmat sistem pendidikan sekolah, nikmat memiliki pekerjaan yang baik dan banyak lagi.

Tahukah kita nikmat yang sudah kita peroleh itu sudah sangat banyak, jika kita berusaha untuk menyebutkannya, kita tidak akan mampu. Namun ramai yang masih belum menyedarinya. Seperti yang dijelaskan dalam al-Quran.

“Dan ALLAH telah memberikan kepadamu (keperluanmu) dan segala apa yang kamu mohon kepada-Nya. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah dapat kamu menghitungnya.

Sesungguhnya manusia itu, sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat ALLAH)." (Surah Ibrahim: 34)

Marilah kita bersabar dan mensyukuri nikmat daripada ALLAH SWT agar memberi keberkatan melalui pemerintah sekarang. Nasihat ini ikhlas untuk seluruh pembaca artikel ini. Dan jauh sama sekali ingin bersifat mengampu pemerintah. Ini hanyalah tanggungjawab daripada seorang Muslim kepada Muslim lain.

Diriwayatkan daripada Ibnu Asakir dalam Tarikh Damasyq, dan At-Tabrizi dalam An-Nashihah (halaman 97), Ibnu al-Mubarak mengatakan, “Siapa yang meremehkan ulama maka lenyaplah akhiratnya. Siapa yang meremehkan umara maka lenyaplah dunianya. Dan, siapa yang meremehkan saudara-saudaranya, maka lenyaplah sikap keperwiraannya.”

Moga kita semua sentiasa menjadi Muslim yang kuat dalam bersabar dan sentiasa bersyukur dengan segala nikmat ALLAH kepada kita. Moga ALLAH SWT memberi taufik dan hidayah kepada pemerintah serta memberi keamanan dan keberkatan kepada negara kita.

Dr Fathul Bari Mat Jahya
Penasihat Eksekutif Ilmuwan Malaysia (iLMU )

Jual Buah Potong Dengan Harga Iman

Kini, aku tidak tertanya-tanya lagi berapa besar kekayaan orang tua ini. Beginilah aku. Cemburu akan kekayaan. Jujur. Cemburu sangat.
Al Irfan Jani
October 20, 2014 0 Comment
Pasar Borong Pandan, Johor Bahru. 10 malam. Langit dah macam kopi kapal api, hitam, pekat. Aku dan sepupu duduk minum-minum. Lagi pula aku memang sedang ‘usha-usha’ satu kedai makan kosong di sini. RM1500 sewa sebulan harganya, siapa berminat boleh ke pejabat pengurusan esok. Aku tak jadi ambil.
Suasana Pasar Malam
Suasana pasar borong yang memberikan 1001 pengarjaran. [Tukangambar]
Sedang aku sibuk bercakap, tiba-tiba terhenti. Mata dan telingaku terbang ke hujung meja kami.
Dari meja ke meja, seorang tua menghulur bakul menjaja buah potong. Dengan kulit berkedut tua, wajah sayu namun bercahaya, berkemeja kemas dan bersongkok bersih. Kuperhatikan bicaranya sangat santun, lenggok Melayu baku iras-iras dari Kota Singa.
“Nah, ini baki RM2 ya. JANGAN LUPA SOLAT.”
“Tak beli, tidak mengapa. Terima kasih melayan pakcik. JANGAN LUPA SOLAT.”
“Terima kasih, membeli. JANGAN LUPA SOLAT.”
“Ini kali ingatlah pesan pakcik, ya nak. JANGAN LUPA SOLAT.”
“Itu jam, tiada lagi yang dapat menolong di akhirat. JANGAN LUPA SOLAT.”
Satu saja yang melintas di fikiranku. Ini orang bukan main-main. Dia jual buah dengan harga iman. Tidak dapat kubayangkan, telah berapa banyak yang dia tabungkan untuk ke ‘sana’. Berapa sangatlah untungnya menjual buah potong yang sebakul kecil begitu, tapi bayarannya dari Allah mudah-mudahan mahal sekali.
Kerana terinspirasi akan tabiatnya itu, sesampai ke meja, aku memohon izin untuk mengambil gambarnya,
“Ya boleh ambil gambar pakcik. Tapi, JANGAN LUPA SOLAT, ya.”
Jangan Lupa Solat
Tuan-tuan. Aku tanyakan soalan yang paling mudah, mohon dijawab di hatimu yang sejujur ikhlasnya. Tidakkah timbul kecemburuan di hati kita ini akan kekayaannya. Walaupun dighaibkan segala amal setimpal di pengetahuan-Nya, kita sepakat setuju betapa kayanya amalan sang penjual buah itu, bukan? (Amin..)
Baik. Kisah ini belum tamat lagi. Sambungan kisah ini lebih istimewa. Aku simpankan cerita terhebat di hujung tulisan ini. Silakan tarik nafas, dan simpan dalam-dalam. Ini baru sambungannya.
Saat tiba di satu meja, salah seorang dari sekumpulan anak muda yang berteman kepulan syaitan telah membeli sepotong jambu. Mengejutkan, orang tua ini menghadiahkan semua sahabat anak muda ini dengan buah-buahan yang dijualnya. Sampai habis licin. Kosong bakulnya. Terdiam mereka semua. Serba salah.
“Silakan. Silakan. Jangan malu. Cuma, JANGAN LUPA SOLAT, ya.”
Kemudian, dia ke belakang, dan memenuhkan semula bakul buah potongnya. Setelah penuh, kembali semula menjaja.
Kini, aku tidak tertanya-tanya lagi berapa besar kekayaan orang tua ini. Beginilah aku. Cemburu akan kekayaan. Jujur. Cemburu sangat.
Sekian.
\