Khamis, 16 Oktober 2014

ADA YANG TAK BERI COPY PASTE SEDANGKAN BUKAN ILMU ATAU BAHAN MEREKA YANG TULEN...TAMAK BUKAN SIFAT TERPUJI...MALAH BILA ORANG LAIN COPY PASTE...ILMU DAN MAKLUMAT ITU TERSEBAR...MAKA GANJARAN TETAP DAPAT JIKA IKHLAS...NI ADA SUKA KEJAR LIKE...NI TUJUANNYA MUNGKIN UNTUK RIAK...NI JUGA SIFAT TERKEJI..SEMUA NI BUKAN MILIK KITA...JANGAN JAHIL KITA NYATAKAN



 

Wednesday, October 15, 2014

Israel mengamuk Parlimen Britain akui Palestin merdeka

15/10/14
Israel ngamuk Parlemen Inggris akui Palestina merdeka
Sejumlah remaja mengibarkan bendera Palestin  di Ramallah. ©2012 Merdeka.com/Faisal Assegaf

Kementerian Luar Negeri Israel mengecam langkah Parlimen Britain yang dua hari lalu sepakat mengakui Palestin  sebagai negara merdeka. Langkah politik itu, walau belum diikuti oleh pemerintah Inggeris, dianggap memberi angin pada Fatah dan Hamas melanggar perjanjian damai.

  "Pengakuan internasional yang prematur seperti ini dapat mengirim pesan keliru pada Otoriti Palestin, sehingga mereka boleh mengelak dari perjanjian damai yang sudah disepakati dengan Israel," kata Kementerian Luar Negeri Israel dalam keterangan tertulis, seperti dilansir Times of Israel, Rabu (15/10).

Negera Zionis itu kebakaran janggut sebab Britain adalah negara awal penyokong berdirinya Israel selepas Perang Dunia ke-2. Bahkan, survei Gallup pada 2011 menunjukkan penduduk Britania Raya salah satu sahabat utama Israel.

Kepada Majalah Time, Jurucakap Kementerian Luar Negeri Israel Paul Hirchson menilai, Parlimen Britain melakukan blunder. Bukannya mendorong perdamaian, pengakuan itu memberi amunisi Fatah dan Hamas bersikap seenaknya kerana merasa merdeka.

"Kami yakin Otoriti Palestin  tidak akan mengusahakan perdamaian seperti dikira banyak pihak," tudingnya.
Warga Israel bermukim di Britain sudah berunjuk perasaan sejak akhir minggu ini, ketika mendengar majelis rendah (house of commons) akan menentukan sikap terhadap status kedaulatan Palestin . Mereka membawa poster, di antaranya bertuliskan "Warga Yahudi tidak pernah mengirim bom bunuh diri ke daratan Inggeris, kami tidak pernah membunuh tentera Inggeris."
sumber Merdeka.com

Sikap Parlemen Inggris adalah pukulan politik kedua bagi Israel dalam seminggu terakhir. Sebelumnya Swedia juga mengakui kemerdekaan Palestina.
Perdana Menteri Swedia Stefan Lovren mengatakan konflik Israel-Palestina bisa diselesaikan dengan perundingan hukum internasional. "Dua negara ini butuh pengakuan setara dan hidup damai. Jika ini bisa dilaksanakan kami akan mengakui kedaulatan Palestina," ujar Lovren akhir pekan lalu.

Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu dinilai akan menghadapi serangan dari lawan-lawan politiknya di parlemen (knesset), lantaran dianggap lalai menjaga dukungan internasional.
Menggenapi kegalauan bosnya, Menteri Luar Negeri Israel Avigdor Liberman akhir pekan lalu menyerang sikap Swedia. Dia mengatakan Lovren adalah orang luar yang ikut campur atas konflik Israel-Palestina.

Pemerintah Zionis mengklaim, walaupun ada penjajahan di Gaza dan Tepi Barat, tapi pihaknya merancang solusi dua negara bertahap. "Aksi-aksi politik dari luar tidak bisa menggantikan negosiasi antara kami dengan dunia Arab," kata Liberman.

Mantan pejabat Kemlu Israel Alon Liel yang jadi salah satu perancang solusi kemerdekaan Palestina, menilai sikap kepala batu Netanyahu jadi bumerang. Ketika dia mengatakan membuka ruang buat solusi dua negara pada 2009, tidak ada langkah nyata dilakukan sampai sekarang. Ratusan hektar wilayah Tepi Barat terus dicaplok buat perumahan warga Yahudi.

Bahkan, tahun ini militer Zionis kembali menggelar agresi ke Gaza, dan merenggut ribuan jiwa warga Palestina. Agresi tersebut mendorong antipati warga Uni Eropa yang selama ini bersikap cuek atas konflik di seputar Kota Suci Yerusalem itu. "Wajar bila keputusan politik Swedia dan Inggris itu menjadi semacam penawar atas kekacauan yang dibuat pemerintah Israel sendiri," kata Liel.

Awal pekan ini, 274 anggota house of commons Inggris mengakui kedaulatan Palestina. Cuma 12 legislator menolak. Voting itu didorong terutama oleh Partai Buruh.

Politikus Partai Buruh Grahame Morris Morris mengakui, ada sebagian politikus tak suka pada kekuasaan Hamas di Gaza, sehingga pengakuan kedaulatan jadi molor.
"Tapi kita harus lihat keadaan sekarang. Gaza sudah jauh lebih nestapa akibat konflik. Dan kita menyaksikan sendiri penyerobotan lahan di Tepi Barat oleh Israel sekarang paling parah dalam 30 tahun terakhir," ujarnya.

Warga Palestina di Inggris menyambut gembira sikap parlemen rendah. Ini dinilai pencucian dosa buat Inggris yang pada 1917 ikut meneken dasar pembentukan Negara Israel.
"Kami menganggap pengakuan kemerdekaan ini upaya awal mengoreksi dosa Inggris yang terlibat Perjanjian Balfour," kata ilmuwan Palestina mengajar di Inggris, Kamel Hawwash.

Rabu, 15 Oktober 20148:50AM - 16 Oct 2014

MP cadang kem PLKN dipisah ikut jantina


Seorang MP PKR, Zuraida Kamaruddin mencadangkan agar kem Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) dipisahkan mengikut jantina.

MP Ampang itu member alasan, ia bagi mengelakkan pergaulan bebas di antara pelatih lelaki dan perempuan serta mengelakkan kes jenayah rogol dan pencabulan.

Cadangan itu diajukannya kepada Kementerian Pertahanan sewaktu giliran beliau membahaskan Belanjawan 2015 di Dewan Rakyat petang semalam.

"Saya cadangkan agar ada pemisahan antara latihan peserta wanita dengan peserta lelaki.

"Kita ada banyak kem. Kenapa tidak dua atau tiga daripadanya disediakan khas untuk pelatih wanita.

"Ia agar tidak ada campur gaul yang sangat tidak terkawal dan (mengelakkan) kes rogol and kes cabul yang telah berlaku," kata ketua wanita PKR itu.

Beliau juga menyatakan kesediaan untuk menyokong agar program PLKN disemak semula untuk menjadikannya lebih khusus pada usaha membina jati diri dan patriotisme.

Bagaimanapun, beliau menolak sebarang usaha untuk menyertakan program indoktrinasi Biro Tata Negara dalam PLKN.

"Yang BTN sugguh nak masuk dalam PLKN ini, tak payah nak masuklah. Biar kita fokus," katanya lagi.

Program BTN sering menjadi sasaran kritikan pemimpin Pakatan Rakyat yang menganggapnya sebagai satu bentuk propaganda untuk mengekalkan status quo politik dalam negara. 
KENA PISAH SEMUA AKTIVITI...PENDIDIKAN...PEJABAT2 DLL...KERANA INI MENDEKATKAN PERBUATAN ZINA...NI LAH BUDAYA BARAT/PENJAJAH YANG KITA IKUT DAN IA SANGAT BAHAYA ...DITAMBAH HUDUD KITA TOLAK

Pengakuan Remaja Melayu Ketagih Seks


3.4/5 ( 68% )
based on 5 ratings
220+5+5
mengaibkan apabila semakin ramaai remaja perempuan beragama islam di negara ini kehilangan dara pada usia muda
lebih membimbangkan segelintir mereka berbangga dengan status itu dan beranggapan remaja yang masih dara sebagai kelompok ketinggalan zaman
berikut adalah pengakuan remaja yang pernah terjerumus dalam pelbagai gejala sosial
, ada remaja yang kini berusia 15 tahun memberitahu kali pertama mereka melakukan hubaungan seks ketika berusia 10 tahun
MIRA, 15, Johor
“Pertama kali saya melakukan hubungan seks ketika di tahun 5, Pasangan saya ialah teman lelaki saya ketika itu. Masa itu saya tak tahu apa-apa tetapi ia berlaku sekali saja. Masuk tingkatan satu, saya melakukan hubungan tersebut sekali lagi bersama teman lelaki juga. Sejak itu, seminnggu dua atau tiga kali saya buat. Ketika tingkatan tiga, saya mula bertukar pasangan. Pernah saya buat dengan dua lelaki sekali gus,
Apabila sudah kerap, saya jadi ketagih, Jika dulu teman lelaki tolong puaskan tetapi bila dia tiada, saya cari orang lain termasuk juga yang baru sehari kenal. Rumah dan hotel antara tempat saya memuaskan nafsu dan seingat saya, pernah 20 lelaki menjadi pasangan saya pada satu masa, Bila ketagih, saya cari lelaki yang ada masa lapang, Jika tidak, saya ke bandar bersama rakan, cari lelaki yang boleh dijadi mangsa.
Malah, saya buat jadual untuk aktiviti ini, Pagi ke sekolah dan petang saya lakukan aktiviti merosakkan ini, Sabtu Ahad saya khaskn untuk teman lelaki, manakala selasa rabu untuk lelaki lain, khamis jumaat pula dengan rakan dan ada juga dengan lelaki lain, Cuma isnin saya berehat di rumah kerana tidak mahu aktiviti saya di ketahui keluarga, kebanyankkan pasangan saya berusia 20 tahun ke atas dan bekerja, jika saya lakukan hubungan seks bersama rakan sekolah pasti kegiatan saya mudah terbongkar Di kalangan kira-kira 20 kawan perempuan saya,saya percaya 17 sudah tiada dara.Ini satu kebanggaan buat kami siapa yang masih ada dara akan kami kutuk dan pulaukan .Ada juga sebelum ini masih dara tetapi selepas dipengaruhi mereka terjebak dan mengadaikan tubuh mereka.Bagi yang enggan lakukan seks kami pulaukan dan hasut mereka melakukan seks dengan mana-mana lelaki. saya berani kata ini satu trend pada masa itu, malah siapa yang berkawan dengan mat rempit dipandang hebat.Sikap mencabar ini menyebabkan ramai remaja rosak akhlak tidak kira lelaki atau perempuan .Remaja lelaki juga ramai yang tiada teruna kerana perempuan seperti saya. Saya kini ketagih, malah sehari pernah buat sampai lima kali bersama lima lelaki berasingan.Kali terakhir sebelum PMR pada Oktober lalu dan kini saya masih cuba bertahan. Semuanya berpunca daripada pergaulan bebas saya bersama rakan”.
68813_161210290570191_100000436621180_407894_2301381_n
(Gambar Hiasan)
NANI, 16 Kuala Lumpur
“Saya mula mengenali seks tahun lalu apabila menjadi mangsa kerakusan teman lelaki ketika saya tinggal bersamanya selama tiga hari selepas keluar rumah. Sejak itu ,saya mula ketagih seks.Apabila ketagih saya melakukan onani untuk memuaskan diri,sama ada di tandas sekolah atau rumah. Ada ketika saya tidak mampu tahan sehingga menawarkan diri pada lelaki, tetapi bukan rakan sekolah.Sekurang-kurangnya, sehari sekali saya melakukan seks.Ada  juga lelaki yang baru saya kenali 2-3minggu, terus saya ajak melakukan seks.Malah pernah juga saya melakukan hubungan seks dengan bangsa asing yang baru dikenali beberapa minit.Malah saya pernah melakukan seks bersama lima lelaki, namun tidak puas.Sukar untuk memuaskan nafsu dan ketagihan seks ini.Apabila ketagih, saya hubungi mana-mana lelaki yang saya kenali dan ajak mereka melakukan seks.Biasanya rumah atau hotel murah menjadi tempat pilihan saya untuk melepaskan nafsu. Pernah juga saya melakukan seks di tepi tasik pada waktu tengah hari kerana tidak mampu menahan gelora nafsu.Saya cuba bertahan daripada melakukan perbuatan terkutuk ini, namun tewas.Perkara ini masih berterusan dan kali terakhir saya melakukan seks 2 minggu yang lalu”
170320101343
(Gambar Hiasan)
Anis, 15 , Negeri Sembilan
“Saya mula terbabit dengan rokok ,arak dan dadah sejak dari darjah dua. Semuanya kerana pengaruh mat rempit .Melalui mereka juga , saya mengenali syabu .Selain itu saya kerap keluar bandar dan mengikuti perlumbaan haram.selepas menang , kami minum arak beramai-ramai dn bila mabuk kami melakukan seks. Siang saya sekolah seperti biasa dan petang keluar .Saya pernah bekerja di kedai makan dengan gaji RM60 sehari.Duit ini saya beli syabu yang dibekalkan teman lelaki dan apabila kena syabu ini saya tidak tidur 2-3 hari. Pernah saya tidak tidur lebih dari sebulan angkara syabu, dalam tempoh itu saya bekerja di kedai makan ini dari petang smpai jam 3 atau 4 pagi setiap hari. Dapat duit saya ‘enjoy’ dan ‘make-up’ motosikal Ramai rakan sebaya saya boleh dikatakan tiada dara. Bagi kami, dara tidak penting lagi, yang penting seronok dan gembira. Sesiapa yang ada dara akan diperlekehkan.”
Niza, 16, Pahang
“Sebagai bukti cinta kepada kekasih, saya serahkan kesucian (dara) saya kepadanya. Kami menjalin hubungan sejak dua tahun lalu ketika di tingkatan dua dan kerap melakukan hubungan seks jika berpeluang bersama.
Kami terlanjur ketika baru saling mengenali selama dua hari. Ketika itu dia berusia 19 tahun dan bekerja. Mulanya memang saya takut melakukannya, tapi dia mendesak dan menyatakan dia sayangkan saya.
Akhirnya saya tewas dengan pujukan dan sanggup menyerahkan tubuh. Sejak itu saya mula seronok ketika bersamanya, Apabila tamat waktu sekolah, dia datang ambil saya, ketika itu jika ada ruang dan peluang kami melakukan hubungan seks, tidak kira di mana. Pernah kami lakukannya di kawasan ladang dan semak di kawasan kampung saya (perkampungan Felda sekitar Kuantan, Pahang) selepas lama bersama, saya di sahkan mengandung pertengahan tahun ini, saya tidak menyesal menyerahkan tubuh kepadanay, walaupun sekarang kami sudah lama tidak berhubung”
pesanan dari saya kepada pembaca :
tak salah berkawan, tapi ambil kebaikan yang kawan anda miliki, jauhi keburukkan yang terjadi,
jangan jadikan mereka sebagai alasan anda berubah, tapi cabar diri sendiri mampukah anda atasi

Jadikan Artikel Ini Sebagai Iktibar
JPJ giat buru kenderaan mewah yang diklon
KUALA TERENGGANU - Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Terengganu kini sedang giat memburu kenderaan mewah yang diklon dan dipercayai digunakan secara berleluasa di negeri ini.
 
Pengarahnya Abdul Rahman Emang Anyie berkata bagi tempoh enam bulan pertama tahun ini pihaknya menyita 15 kenderaan mewah yang memiliki nombor casis dan nombor pendaftaran palsu.
 
Katanya kesemua yang dikesan diklon itu adalah kenderaan mewah seperti Mini Cooper, Honda Jazz, Subaru Impreza serta Honda Civic.
 
"Daripada jumlah yang disita itu empat daripadanya kita serahkan kepada Jabatan Kastam untuk siasatan lanjut dan kita dapati kereta asal yang diklonkan ini masih digunakan di Sabah atau Sarawak namun nombor casis atau nombor pendaftaran yang sama itu digunakan pada kenderaan lain.
 
"Di Terengganu kita dapati kereta jenis Honda antara yang paling banyak diklonkan iaitu enam buah dan jumlah kereta klon yang dikesan di negeri ini agak tinggi," katanya kepada pemberita di sini.
 
Abdul Rahman berkata lazimnya kereta yang diklonkan itu dijual dengan harga yang jauh lebih murah berbanding harga pasaran.
 
Menurutnya kesemua pemilik kenderaan ketika ditahan mendakwa tidak tahu kereta yang dibeli itu adalah kereta klon dan ketika urusan jual beli dilakukan mereka juga diberikan geran.
 
Beliau turut menasihati orang ramai agar tidak tertipu dengan sindiket penipuan seperti itu, memiliki kereta mewah dengan harga yang jauh lebih rendah.
 
"Kita harap orang ramai berhati-hati dan tidak terjerat dengan penipuan untuk memiliki kereta mewah, sebaliknya membuat pemeriksaan dan rujukan dengan pihak berkuasa," katanya.
 
Jelasnya pihaknya memandang serius kegiatan seperti itu dan JPJ sedang giat mengesan kereta klon yang masih berleluasa digunakan di jalan raya. - Bernama
 

Bayi masih bertali pusat ditinggalkan di surau ‪#‎SHSemasa‬
SHAH ALAM - Seorang bayi yang masih bertali pusat ditemui orang ramai di Surau Platinum Mawaddah Seksyen 7, kira-kira jam 2 pagi tadi.
Bayi yang berbalut dengan kain itu ditemui dalam keadaan sihat dipercayai baru dilahirkan.
AKAN MENYUSUL.

Adik Hishamuddin terima kontrak label arak dan rokok RM77 juta

KUALA LUMPUR 15 OKT: Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mempersoal penglibatan Syarikat Lembah Sari milik adik Datuk Seri Hishammuddin Hussein, yang didakwa menerima kontrak percetakan label keselamatan rokok dan arak bernilai RM77 juta.
Syarikat milik Datuk Haris Hussein Onn itu sebelum ini didakwa mendapat konsesi bagi percetakan label keselamatan rokok pada tahun 2006.
Beliau mempersoalkan adakah syarikat itu menerima tawaran secara rundingan terus daripada kerajaan dengan menawarkan harga terendah bagi kontrak berkenaan.
“Kerajaan perlu menjawab sekiranya syarikat adik Hishammuddin itu menerima kontrak secara rundingan terus dan adakah syarikat itu sahaja yang mampu mencetak label keselamatan di negara kita.
“Ini cubaan kerajaan yang jelasnya terus memberi keuntungan kepada syarikat berkepentingan”, katanya ketika mengadakan sidang media di Lobi Parlimen hari ini.
Selain adik kepada Hishamuddin, Haris juga merupakan sepupu kepada perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.
Pada 12 September lalu, akhbar perniagaan The Edge melaporkan, Syarikat Lembah Sari menjalankan perniagaan dakwat keselamatan bagi menggantikan konsesi percetakan label keselamatan daripada Kod Efisien Sdn Bhd pada tahun 2006 daripada Jabatan Kastam Diraja Malaysia.

“Persoalannya, adakah syarikat ini sahaja yang mempunyai kepakaran dalam bidang itu atau hanya syarikat itu sahaj yang menawarkan kontrak yang paling rendah,” soalnya.
Tambah beliau lagi, melalui pelabelan keselamatan dan percetakan pada rokok dan arak belum dapat memberi jaminan penyeludupan barangan itu dapat diselesaikan.
“Ini jelas menunjukkan penggunaan label ini meningkatkan kos dan memberi keuntungan kepada syarikat tetapi tidak dapat mencegah penyeludupan rokok di negara kita.
Justeru, beliau menuntut kerajaan lebih komited mencegah penyeludupan barangan yang akhirnya kerajaan mengalami kerugian hampir RM 1 bilion

Wanita Yang Bertudung Mempunyai Kelebihan

Sesungguhnya Tuhan telah mengaturkan segalanya antara keburukan dan juga kebaikan bagi umatnya.Ini telah dibuktikan dari segi sains mengenai Wanita Yang Bertudung Mempunyai Kelebihan tersendiri.



Bukan hanya sekadar hukum yang diwajibkan untuk wanita muslim memakainya,bahkan ia memberikan kebaikan. 

Antaranya ialah yang tersenarai di bawah ini.
  • Seorang pakar otak mengatakan fosforus otak menjadi cair pada 108 suhu Farenheit.Keadaan ini boleh berlaku sekiranya seseorang berada di bawah keadaaan panas terik tanpa menutup kepala.Apabila fosforus cair,fungsi otak akan menurun.
  • Ujian menunjukkan 40-60 peratus kepanasan badan seseorang akan hilang melalui kepala.Oleh itu perlu menutupnya terutama dimusim sejuk dapat mengawal suhu badan seseorang.
  • Sekiranya suhu badan seseorang mencecah lebih daripada 105 darjah Farenheit,ia amat berbahaya kerana fosforus otak akan cair dan ini menjejaskan kesihatan otak.Justeru itu kepala hendaklah ditutup dalam keadaan cuaca panas.
  • Mereka yang memakai tudung tidak terpengaruh utuk menggunakan pewarna rambut,menurut pakar sains pewarna rambut mempunyai bahan yang boleh merosakkan kulit kepala apabila terdedah dengan matahari dan kesejukan.
Ini menunjukkan ada hikmah disebalik kenapa seorang wanita muslim diwajibkan memakai tudung atau jilbab.

Wednesday, August 20, 2008


Kelebihan Bertudung

WANITA: SEBAGAI PANDUAN HIDUP

Awal tahun 80 an dahulu, tidak ramai wanita yg bertudung. Ketika itu wanita bertudung terpaksa menghadapi cabaran yg besar kerana sering menjadi bahan umpatan masyarakat. Mereka dituduh ekstreem, sesat dan ketinggalan zaman. Bahkan ada juga yang mengatakan itu fesyen ala Arab padang pasir. Kita tidak pelik hal begini boleh terjadi.

Ini disebabkan masyarakat jahil terhadap hukum menutup aurat sehingga mereka tidak dapat menerima, malah memandang serong terhadap syariat menutup aurat. Berkat kesabaran wanita-wanita yg bertudung diwaktu itu, akhirnya masyarakat semakin sedar dan faham bahawa memakai tudung itu adalah untuk memenuhi tuntutan syariat. Seperkara yg menarik di waktu itu, apabila seseorang wanita itu bertudung, maka akan nampak beza tingkah lakunya berbanding dgn wanita yg tidak menutup aurat & peribadinya sendiri sebelum memakai tudung. Kalau dahulu dia senang bergaul bebas dgn lelaki, tetapi bila sudah bertudung, pandangannya sudah mula ditundukkan, bercakap dgn lelaki pun jarang sekali, tidak seronok malah tidak menghadiri majlis yg ada percampuran bebas lelaki & perempuan, tidak suka berkeliaran di tempat-tempat awam, cenderung utk mendalami ilmu-ilmu Islam, suka utk beribadah, akhlak & tutur katanya menjadi semakin lembut & lunak. Suka menolong orang, bibir sentiasa menguntum senyum sebagai sedekah sesama muslim, sedia membantu kesusahan orang lain, sudah benci kpd kemewahan dunia, tahan diuji & sentiasa mencari-cari peluang utk mengajak masyarakat wanita yg lainnya agar sama-sama menutup aurat.

Lantaran berbezanya mereka dgn wanita yg lain, maka org pandang tinggi kpd wanita yg bertudung, walaupun masih ramai yg tidak suka kpd mereka. Waktu itu, kalau wanita sudah sanggup bertudung, ertinya didlm dadanya sudah ada sedikit sebanyak ilmu- ilmu agama. Sekurang-kurangnya dia sudah hafal dalil-dalil Al Quran dan hadith mengenai hal penutupan aurat. Ini disebabkan mereka sering dihujani dgn berbagai pertanyaan mengenai apa yg mereka buat. Untuk menjawapnya, mereka sudah bersedia memberi jawapan yg sesuai dgn nas Al Quran dan hadith utk menyakinkan org ramai. Oleh sebab itu org ramai memandang tinggi kepada mereka.

Di awal 90'an, bilangan org bertudung semakin ramai. Di mana- mana sahaja kita boleh bersua dgn wanita yg bertudung. Sama ada di kilang, di sekolah, di stesen bas, di pejabat, di universiti & di politeknik malah beberapa pengacara televisyen & radio pun sudah memakai tudung. Alhamdulillah

Tetapi yg menyedihkan, kalau dahulu wanita bertudung tidak akan ditemui di taman-taman bunga, di tempat- tempat hiburan, berpegangan tgn dgn teman lelaki, dipanggung wayang atau kalau dahulu wanita bertudung bersih mukanya drp calaran alat-alat make up, tetapi kini dgn mudah kita boleh jumpa wanita bertudung berpeleseran dgn teman lelaki di tempat-tempat sedemikian. Tudung berwarna warni mengikut fesyen sesuai dgn aliran zaman dan fesyen baju. Kadang-kadang pakai tudung pun tidak sempurna mengikut syariat. Kadang-kadang macam nak terlondeh. Antara hendak tutup & hendak buka. Akhlak & tutur katanya kasar, malah kadang kala lebih buruk drp mereka yg tidak memakai tudung atau buka aurat.

Sesetengahnya bertudung tetapi tidak sembahyang. Imej wanita bertudung telah tercemar dgn wanita-wanita yg menjadikan tudung sebagai fesyen atau terpaksa pakai kerana mengikut peraturan. Kalau dahulu bila wanita itu bertudung, automatik dia sudah malu ke panggung wayang, malu untuk berasmara, malu utk ke tempat hiburan & sebagainya. Tetapi kini tudung sudah tidak mempunyai peranan utk mencegah manusia dari terjerumus ke dalam lembah maksiat.

Bila direnung-renung menga pa hal ini boleh terjadi, maka jelaslah wanita-wanita yg bertudung pada hari ini jahil mengenai tujuan dan peranan pemakaian tudung. Ramai wanita yg memakai tudung pada hari ini kerana terikut-ikut dgn suasana. Mereka lihat adik beradik, teman sekolah, teman pejabat atau jiran telah ramai memakai tudung, maka timbul rasa malu kerana mereka sahaja yg masih tidak bertudung. Lantaran itu mereka mengambil keputusan utk memakai tudung, walaupun hati tidak berapa menyetujuinya.

Kini masyarakat telah menerima wanita yg pakai tudung. Ujian sudah tidak besar. Kadang kala orang lelaki yg hendak berkahwin pun memberi syarat, wanita yang hendak dikahwininya mestilah bertudung. Setengahnya apabila mereka melihat wanita lain memakai
tudung lebih cantik dan manis, mereka pun hendak memakainya, tanpa mengetahui tentang ilmunya, mengapa mesti pakai tudung. Ada juga yg terpaksa memakai tudung kerana desakan keluarga atau suami. Ada yg mahu menjadikan tudung macam fesyen. Sekejap pakai, sekejap buka. Lantaran itulah nilai org yg bertudung pada hari ini sudah menurun. Sudah tidak semahal wanita yg bertudung awal-awal dahulu. Hanya wanita yg berpurdah
yg belum kelihatan berjalan-jalan di taman bunga atau di tempat-tempat hiburan. Mungkin taraf berpurdah sama dgn wanita yang bertudung dan wanita yg memakai tudung
diperingkat awal dahulu. Sesuatu amalan yg dilakukan kalau bukan atas dasar ilmu dan yakin serta faham apa yg mereka perbuat akan nampak ganjil dan pincang hasilnya. Sesuatu yg di buat bukan dari hati yang ikhlas, walau pun nampak hebat tetapi semuanya kosong. Tiada nilai di sisi Allah.

Wanita yg pakai tudung selain drp keinginan utk menutup aurat, tidak akan dapat berbohong dgn Allah walaupun di di dunia mereka berjaya membohongi mata manusia mengatakan mereka juga sudah menutup aurat. Tetapi di akhirat nanti, niat sebenar & apa yg ada di dalam hati mereka akan diselongkar & didedahkan oleh Allah dipadang Makhsyar di hadapan jutaan umat manusia.

Rasulullah s.a.w pernah ditanya oleh seorang sahabat :
" Ya Rasulullah Dgn apakah mencapai keselamatan kelak ?"
Jawab Nabi s.a.w : "Jangan menipu Allah."
Orang itu bertanya lagi : " Bagaimana menipu Allah ?"
Jawab baginda " Iaitu mengerjakan apa yang
diperintahkan oleh Allah, tetapi tidak kerana Allah."

Disamping tiada niat utk menutup aurat dgn bertudung akan ditolak oleh Allah, wanita yg berniat utk menutup aurat dgn tudung tetapi tudungnya berfesyen sehing gamenarik lelaki memandangnya, atau pun tudung yg dipakainya tidak memenuhi syarat menutup aurat yakni bertudung tetapi masih nampak pangkal leher, bermakna dia belum lagi sempurna menutup aurat, malah semakin berdosa kalau dgn memakai tudung yg berfesyen itu menyebabkan lelaki jatuh hati. Dikala itu tudung bukan menjadi alat menutup aurat , tetapi menjadi alat utk berhias. Wanita begini bukan mendapat pahala dgn menutup aurat tetapi mendapat dosa.

Bahaya besar kalau beramal bukan kerana ilmu tetapi kerana mengikut masyarakat & peredaran zaman. Sementara yg mengamalkan syariat kerana pengaruh sekeliling, hanya mampu bertahan atau beramal selagi dia berada di dlm suasana begitu. Tetapi bila dia terkeluar dari kelompok masyarakat, dia sudah tidak mampu bertahan & turut hanyut dgn masyarakat di sekitarnya. Ujian yg sedikit sahaja mampu menggoyangkan imannya. Oleh itu kalau hendak mendapat keredhaan Allah, maka seseorang itu mestilah berilmu dgn apa yg dilakukannya. Jesteru itu menuntut ilmu adalah perkara yg utama sebagai penyuluh ibadah.

Di samping ada ilmu, amalan yg dilakukan hendaklah diniatkan kerana Allah bukan kerana yg lain dari itu. Kita mesti bina keyakinan di dalam diri kita & mempunyai kefahaman yg mendalam agar kita tidak mudah tergu gat apabila datang ujian, betul di dalam tindakan dan bersabar di dalam apa jua kesusahan.

Renung-renungkanlah wahai wanita yg berada di luar sana. Jangan memakai tudung hanya ingin mengikut fesyen semata-mata.
Wallah hu a'lam





KEISTIMEWAAN BERTUDUNG LABUH


Tudung Labuh – Pengalaman menarik Fatimah Syarha menerusi kolum Remaja Majalah Solusi isu no 21.

Bacaan ini bukanlah menggalakkan kita menjadi judgmental. Diharap dapat baca dengan hati yang terbuka. Semoga bacaan ini dapat “put things into perspective” buat kita dalam menilai dan memahami kewajipan menutup aurat sebagaimana yang dituntut agama, insyaAllah.
Corat-Coret Kisah Tudung Labuh…
“Akak, kenapa akak pakai tudung labuh?” Soalan ini sudah banyak kali dilontarkan oleh remaja kepadaku. Adik bongsuku, Asiah Yusra yang sedang mekar meniti usia remaja, turut bertanya. Melihat wajahnya yang saling tidak tumpah dengan iras wajahku, aku terasa bagaikan sedang melihat diriku sendiri. Aku pernah remaja dan terpesona melihat kakak sulung bertudung labuh. Kufahami, remaja bertanya kerana mereka sedang tercari-cari identiti diri.
Kali pertama aku memilihnya sebagai imej diri ketika usiaku remaja. Saat itu, aku bertudung labuh kerana keindahannya menghiasi wanita-wanita berakhlak mulia yang kukenali. Ibuku, kakakku, kakak-kakak naqibahku, ustazah-ustazahku semuanya bertudung labuh. Hingga aku mensinonimkan tudung labuh itu dengan keindahan, keperibadian dan kebaikan. Walaupun aku turut mengenali teman-teman bertudung labuh yang akhlaknya bermasalah namun aku masih menemui keindahan jiwanya, ingin menjadi lebih baik. Hari ini, aku memilih tudung labuh kerana aku yakin ia lebih istimewa pada pandangan-Nya.
Ketika remaja, aku hampir tidak sedar banyak pertanyaan yang terpendam. Mungkin saat itu aku tidak tahu apa yang aku perlu tahu. Hinggalah persoalanku terjawab satu demi satu. Hikmah bicara kakak-kakak naqibahku menerangkan pelbagai soalan yang kutagihkan pengertian. Yang paling kuingati, Kak Siti Aisyah Mohd Nor (kini merupakan bidadari kepada seorang tokoh agama terkenal). Jasa kalian selamanya harum dalam ingatan.
Yang Tertutup Itu Indah
Ketika kubertanya tentang tudung labuh, mudah jawapan yang pernah kuterima, “Yang tertutup itu indah!” Jawapan yang membawaku mengkaji surah al-Ahzab ayat 59, maksud dan tafsirannya.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan isteri-isteri orang mukmin, ‘hendaklah mereka melabuhkan jilbab ke seluruh tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali sebagai wanita baik agar mereka tidak diganggu.’”
Ya, sedangkan buku yang kita sayangi, kita sampulkan seindahnya. Inikan pula bentuk tubuh wanita, takkan tiada sampulnya? Kuperhatikan kulit bukuku yang bersampul lebih terjaga berbanding kulit bukuku yang tidak bersampul. Kuperhatikan langsir yang cantik menghias pintu dan tingkap. Kuperhatikan kain yang mengalas meja dan perabot. Benar, yang tertutup itu indah! Begitu juga cara Allah menghargai keindahan wanita dengan menggariskan perbatasan aurat. Agar keindahan itu hanya dinikmati oleh insan yang berhak. Bukannya diratah-ratah oleh pandangan yang sakit.
Istimewa Bertudung Labuh
Di sini, aku tidak mahu berbicara panjang tentang kewajipan menutup aurat. Apa yang ingin kukongsi di sini adalah tentang beberapa peristiwa dalam hidupku yang membuatkan aku berasa tudung labuh itu benar-benar istimewa. Allah banyak kali menyelamatkan dan memudahkan urusanku dengan asbab tudung labuh.

Dikejar Tebuan Tanah
Dalam satu program motivasi remaja, aku menyertainya sebagai salah seorang fasilitator. Antara aktiviti yang dilakukan ialah jungle trekking. Aku mengetuai barisan remaja puteri yang siap sedia memasuki hutan. Taklimat dan doa dimulakan.
Menderap ke tengah belantara, tiba-tiba peserta puteri paling depan terlanggar sarang tebuan tanah. Tebuan tanah berterbangan garang. Sedia menyerang. Peserta itu menjerit kesakitan kerana disengat. Peserta di belakangnya turut menjerit ketakutan. Aku yang turut berada di barisan depan ketika itu melaungkan takbir. Lantas mengarahkan peserta yang lain berundur. Mereka bertempiaran lari.
Sementara aku tetap bertahan di situ. Kututup sebahagian wajahku dengan tudung labuhku. Tangan turut kusembunyikan di bawah tudung labuh. Kulindungi beberapa peserta yang terkepung dengan tudung labuhku agar tidak disengat lagi. Segera kubawa mereka berundur. Ajaibnya, seekor tebuan pun tidak berjaya menyengatku. Subhanallah! Maha Suci Engkau yang menyelamatkan aku dengan secebis kain buruk ini.
Terlindung daripada Mata Mat Rempit
Suatu hari, aku ingin pulang ke kampusku di UIA setelah bercuti pertengahan semester di kampung halaman. Seperti biasa, aku membeli tiket bas dan berusaha mencari bas yang mempunyai tempat duduk seorang. Request. Ini penting bagi mengelakkan aku terpaksa bermalam di dalam bas dengan bertemankan seorang lelaki asing di sebelah.
Akhirnya kumembeli tiket dengan sebuah syarikat bas yang belum pernah kunaiki . Sebelum menaiki bas, aku berpesan kepada pemandu kedua agar menurunkan aku di Greenwood. Semua mata terlena melepaskan kelelahan hidup dengan mengembara ke alam mimpi yang seketika. Kedengaran sayup-sayup suara pemandu bas mengejutkan aku dari tidurku. Lantas aku terjaga separuh sedar. Ketika itu, aku duduk di kerusi seorang paling depan, tidak jauh dari pemandu.
Jam baru menunjukkan pukul 4.30 pagi. Badanku amat penat dan urat kepala terasa merenyuk. Aku bangkit dari kerusiku dalam keadaan mamai menuruni bas. Ketika berada di luar bas, aku masih sangat mengantuk. Terasa secepat kilat bas meninggalkanku.
Ya Allah! Aku terkejut kerana hanya aku seorang yang menuruni bas. Lagipun, tempat bas itu memberhentikan aku bukannya tempat perhentian bas di Greenwood seperti kebiasaan. Aku langsung tidak mengenali tempat itu. Tiada peluang untukku bertanya atau membatalkan saja tempat perhentian itu. Nyata aku sudah terlewat. Asap bas pun sudah tidak kelihatan.
Aku berada di sebuah perhentian bas. Jalan raya di hadapannya lurus. Lengang. Sunyi. Kawasan sekitarnya adalah kawasan perumahan yang sedang bergelap. Jalur-jalur cahaya hanya sedikit. Kupandang ke belakang dan mendapati tidak jauh dari situ terdapat sebuah masjid. Namun, ia kelihatan gelap. Sunyi. Kelihatan seekor anjing berwarna hitam, besar dan garang sedang berlegar-legar di luar pagar masjid. Ya Allah, pada-Mu aku bertawakal.
Aku segera menelefon kenalan rapatku, Puan Norliza Mohd Nordin untuk mengambilku. Pada masa yang sama, mataku melilau mencari kayu atau besi yang akan kugunakan sebagai senjata seandainya anjing itu mendekatiku.
“Di mana?” Tanya Puan Norliza. Susah-payah aku cuba menerangkan lokasi yang asing itu. Tambahan pula, aku tidak dapat melihat papan tanda yang menunjukkan nama masjid. Kehadiran anjing itu membuatkan aku tidak berani menghampiri masjid. Sukar Puan Norliza mentafsirkan lokasi aku berada.
Tiba-tiba, sekumpulan samseng jalanan dengan pelbagai aksi motosikal yang berbahaya berhenti beramai-ramai di seberang jalan tempatku berada. Bagaikan ada mesyuarat penting di situ. Aku tiada tempat bersembunyi. Apa yang mampu kulakukan adalah tetap berdiri di tempatku dan membaca segala ayat al-Quran yang pernah kuhafal. Tawakalku memanjat langit dunia. Kebetulan, aku berjubah hitam dan bertudung labuh warna hitam. Aku menggunakan kesempatan itu untuk menyembunyikan diriku di balik warna malam. Cebisan kain turut kututup pada wajahku yang berkulit cerah.
Saat yang amat mendebarkan dalam hidupku, kelihatan anjing yang garang sedang berlari ke arahku. Kupujuk hati, anjing itu akan baik padaku kerana ia tidak menyalak. Samseng jalanan pula seakan sedang memandang-mandang ke arah lokasiku. Ketika itu, aku mengucapkan dua kalimah syahadah berkali-kali. Aku siapkan emosi untuk berjihad mempertahankan diri. Biar nyawa jadi taruhan, menyerah tidak sekali!
Allah menjadi saksi. Aku bagaikan tidak percaya apabila melihat anjing itu sekadar melintasiku seolah-olah langsung tidak melihatku di balik kegelapan. Walau bagaimanapun, aku masih resah melihat samseng jalanan asyik memandang ke arahku. Aku bertambah risau membayangkan Puan Norliza mungkin tidak dapat mengagak lokasiku itu kerana dia asyik menelefonku. Tiba-tiba samseng jalanan itu beredar. Bunyi ekzos mengaum pergi, pelbagai aksi. Mereka seakan-akan memandang dengan pandangan yang kosong sahaja ke arahku sebentar tadi. Puan Norliza pula sampai, menambahkan syukurku. Hatiku yakin, Allah telah menyelamatkanku di balik tudung labuh berwarna gelap itu. Alhamdulillah!
Menyelamatkan Beg Tanganku daripada Ragut
Seorang temanku dari Brunei sudah beberapa hari tidak datang ke kelas sarjana. Aku risaukan keadaannya. Apabila dia datang kembali, aku segera bertanya. Dia menunjukkan pipinya yang calar sambil bercerita dengan juraian air mata.
Dua orang pemuda yang menunggang laju meragut beg tangannya. Dia ikut terseret. Ketika itu pula dia sedang mengandung dua bulan. Hampir-hampir keguguran. Kedua-dua lututnya terluka. Pipi dan tangannya tercalar. Berdarah.
Aku sedih mendengar ceritanya. Dia memegang hujung tudungku sambil menyimpulkan, “Jika akak pakai tudung labuh macam ni, tentu diorang tak nampak beg tangan akak.” Kata-kata itu membuatkanku benar-benar berfikir jauh. Aku bersyukur kepada Allah s.w.t. kerana tidak pernah menjadi mangsa ragut. Baru aku sedar, rupa-rupanya antara faktor yang menyelamatkanku adalah kerana beg tanganku sentiasa tersembunyi di bawah tudung labuh. Cuba anda bertanya kawan-kawan anda yang menggalas beg tangan di bawah tudung labuh, pernahkah mereka menjadi mangsa ragut?
Mendekatkan Jodoh dengan Lelaki Soleh
Aku hairan melihat beberapa orang temanku yang mulanya bertudung labuh tapi akhirnya menukar penampilan kerana takut tidak dipinang. Aku hormati penampilannya selagi masih menutup aurat namun jika itu alasannya, dia mungkin tersilap. Aku yang tetap bertudung labuh ini juga akhirnya yang agak cepat menerima pinangan.
Suamiku mengakui antara faktor yang meyakinkannya pada agamaku saat memilih bunga untuk disunting adalah kerana nilai tudung labuhku. Wanita bertudung labuh lumrahnya hanya berani dirisik oleh lelaki yang mempunyai persiapan agama. Jika malas hidup beragama, mereka akan berfikir beribu kali untuk memiliki seorang suri yang bertudung labuh. Rasa tidak layak. Rasa perlu membaiki diri terlebih dahulu.
Pernah juga aku dan suami cuba memadankan beberapa orang temanku dengan lelaki-lelaki soleh yang kami kenali. Apabila biodata bertukar tangan, gadis bertudung labuh rupa-rupanya menjadi kriteria penting seorang lelaki soleh. Malang bagi temanku yang sebenarnya baik dan berbudi bahasa, namun kerana penampilannya itu melambatkan jodohnya.
Benar, kita tidak boleh menilai seseorang hanya melihat luarannya. Namun, realitinya, kadang kala masa terlalu singkat dan peluang tidak ada untuk kita mengkaji dalaman seseorang sehingga terpaksa menilainya hanya melalui luarannya. Contoh realiti, jika kita ingin membeli nasi lemak di gerai. Kelihatan penjual di gerai yang pertama ialah seorang makcik bertudung labuh. Penjual di gerai kedua pula seorang wanita tidak bertudung dan rambutnya menggerbang lepas. Mana yang kita pilih? Kenapa cepat membuat pilihan sebelum mengkaji dalaman kedua-duanya dahulu? Apa nilaian kita ketika itu? Fikir-fikirkan.
Hormatilah Selagi Masih Menutup Aurat
Ya! Ya! Ya! Kudengari suara-suara hatimu yang sedang berbisik, “Ramai saja yang bertudung labuh tapi tak baik.” “Tudung tak labuh pun masih tutup aurat.” “Don’t judge people by its cover.” Kuhormati semua kata-kata ini sepertimana kuhormati dirimu yang masih bertudung. Alhamdulillah. Aku cuma berkongsi secebis pengalaman dalam hidupku yang menyebabkan kurasakan tudung labuh terlalu istimewa. Buat adik-adik remaja yang pernah bertanya, akak harap adik menemui jawapannya.


Ketahui 10 Sebab Kenapa Bayi Menangis

Ketahui 10 Sebab Kenapa Bayi Menangis
Kenapa bayi menangis malam? Kenapa bayi menangis ketika menyusu? Lebih-lebih lagi bila menjelang waktu Maghrib. Tentu ramai yang melalui pengalaman ini, sibuk membaca doa untuk menjauhkan diri dari syaitan. Bagi ibu muda, ini mungkin merungsingkan. Mari kita rungkaikan apa sebenarnya yang bayi mahu.
Menangis bagi seorang bayi adalah normal. Bayi akan menangis tanpa mengira masa dan tempat. Disebabkan bayi masih kecil dan tidak mampu untuk berbuat apa-apa untuk dirinya, bayi hanya bergantung kepada orang lain untuk memahami akan dirinya. Menangis adalah cara bagi seorang bayi memberitahu sesuatu kepada orang sekelilingnya.
Sebagai seorang ibu atau bapa yang baru sahaja melangkah ke dunia keibubapaan, pasti sukar untuk menentukan apa yang bayi mahukan jika mereka menangis. Samada mereka lapar, sakit, panas atau sejuk. ia pasti membuatkan anda resah dan bimbang kerana masih tidak mengetahui akan keperluan dan kemahuan bayi. Namun, lama-kelamaan anda akan mula mengecam akan corak tangisan bayi anda. Mengenali anak dengan lebih dekat lagi akan membuatkan anda faham akan keperluannya.
Kenapa bayi menangis ?
Berikut adalah antara sebab-sebab bayi anda menangis. Ia mungkin dapat membantu anda memujuknya atau memenuhi keperluannya.
1. Saya lapar!
Bayi anda mungkin lapar dan inginkan susu. Ada beberapa tanda menunjukkan bahawa bayi ingin minum susu seperti menghisap jari dan menggerak-gerakkan mulutnya ke kiri dan ke kanan kerana mencari susu ibunya. Perut bayi bukan seperti perut orang dewasa. Mereka hanya boleh mengisi susu dalam kuantiti yang sedikit sahaja dalam satu-satu masa. Ini menyebabkan bayi akan kerap menyusu bagi memenuhi keperluannya. Berikanlah dia susu selagi dia mahu. Jika dia kenyang dia akan berhenti dan mungkin akan tertidur.
2. Lampin saya penuh!
Bayi menangis mungkin kerana lampinnya sudah kotor dan dipenuhi najis. Periksa lampinnya dan segera cuci dan tukar lampin baru jika anda mendapati lampinya sudah penuh. Bayi akan kembali selesa jika lampinnya kering.
3. Saya tidak sihat!
Bayi anda mungkin ingin memberitahu bahawa dia tidak sihat seperti demam, selsema, batuk atau kolik. Cuba periksa suhu badannya. Jika benar dia tidak sihat, bawalah bayi anda berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan.
4. Saya sangat sejuk/ sangat panas!
Seorang bayi masih tidak mampu menyesuaikan diri dengan cuaca yang terlalu sejuk atau terlalu panas. Mereka akan rasa tidak selesa dan akan menunjukkan reaksi seperti menangis bagi memberitahu orang sekelilingnya. Bedunglah atau selimutlah jika bayi anda terlalu sejuk atau pakaikanlah dia baju yang nipis jika dia terlalu panas.
5. Saya mahu tidur!
Bayi bukan pelik atau mengada-ngada. Namun itulah fitrah seorang bayi. Walaupun dia mahu tidur, kadangkala dia akan menangis untuk memberitahu ibu yang dia mahu tidur. Cuba baringkan dia, atau dodoikan lembur bayi anda. ada juga bayi tidur ketika menyusu susu ibunya. Tepuk-tepuk lembut dan alunkan ritma yang harmoni. Jika benar dia mengantuk, pasti dia akan terlena jua.
6. Saya mahu dipeluk!
Jika bayi anda sudah kenyang atau lampinnya kering dan dia masih menangis, cuba peluk dan manjainya. Bawa bayi anda rapat ke badan. Mungkin itu yang dia mahukan!
7. Saya mahu bermain!
Cuba anda bermain dengannya. Permainan ringan tetapi menghiburkan seperti peek-a-boo, pasti menyeronokkan.
8. Saya mahu berehat!
Bayi anda mungkin mahu memberitahu anda bahawa dia mahu berehat dan letakkannya di bawah. Dia mungkin mahu bebaskan kai dan tangannya dari pelukan atau bedungan.
9. Saya mahu selesa!
Jika anda pergi ke tempat baru atau berjalan-jalan terlalu lama, ini juga akan membuatkan bayi rasa tidak selesa dan menangis. Dia akan resah jika persekitarannya berbeza dengan keadaan rumahnya. Cuma hadkan waktu melawat anda ketika ziarah atau berjalan-jalan.
10. Saya tidak tahu apa yang saya mahu!
Di dalam Islam, kita percaya bahawa ada makhluk lain yang ghaib yang mungkin akan menganggu bayi. Perbanyakkanlah membaca al-Qur’an dan zikir bagi mengelakkan gangguan makhluk halus. Kita percaya bahawa setiap penyakit ada penawarnya dan kita digalakkan berusaha untuk memberikan kesembuhan.
Selamat mencuba dan sentiasalah bersabar menghadapi kerenah bayi anda.

Friday, November 11, 2011


Kelebihan Berpurdah


  • Allah SWT akan tingkatkan Nur pada wajah 13 kali ganda daripada wajah asli. Kecantikan wajah seseorang wanita terletak bila Allah SWT beri Nur wajah ini.

  • Manfaat di dunia dengan memakai purdah sepenuhnya. Di syurga Allah SWT beri 70 kali ganda kecantikan La'ibah (ketua bidadari). inilah manfaat rohani dan akhirat jika wanita dapat amalkan purdah. Ini merupakan satu rahmat dan nikmat dari Allah SWT.

  • Hazrat Fatimah r.ha berkata kepada Rasulullah SAW, "wahai Rasulullah SAW, jika seseorang itu dapat menjaga auratnya adalah lebih manis daripada madu tetapi untuk mengamalkannya adalah lebih halus daripada seurat rambut kerana untuk menjaga seurat rambut adalah payah.

  • Hazrat Fatimah r.ha dapat menjaga auratnya dengan sepenuhnya hingga di akhirat kelak apabila ia hendak melintasi titian Sirat, Allah SWT memerintahkan semua orang supaya tunduk dan palingkan pandangan mereka dari melihat Hazrat Fatimah r.ha. Beliau sungguh memandang berat pada aurat hingga beliau meninggalkan wasiat, jika beliau meninggal dunia maka kebumikanlah di waktu malam supaya tiada siapa dapat melihat sama ada beliau kurus atau gemuk, tinggi atau rendah.

Tiada ulasan: