Khamis, 22 Julai 2010

ADA KEBENARAN SERTA MANASABAH

Utusan - Memalukan Umno
http://aspanaliasnet.blogspot.com/2010/07/utusan-memalukan-umno.html

Utusan membuatkan UMNO nampak sebagai parti 'desperate'. Dalam usaha Utusan untuk melihat UMNO dan PAS duduk semeja bagi merundingkan kerjasama kedua-dua parti ini melambangkan yang UMNO dalam kedudukkan ‘desperate’ untuk menghadapi pilihanraya umum ke 13 yang akan datang.

Dalam isu ini saya bersama Khairy Jamaluddin, Ketua Pemuda UMNO yang menganggap Utusan membawa isu UMNO-PAS ini sebagai satu tindakkan pihak yang tertekan. Utusan merupakan akhbar yang memainkan peranan penting untuk memudharatkan PAS selama ini tetapi sekarang akhbar itu memainkan peranan yang sebaliknya pula.

Didalam PAS isu perundingan ini tidak langsung menjadi isu kerana sesungguhnya isu kerjasama PAS-UMNO tidak ada dalam kamus mereka. Hanya UMNO sebagaimana yang digambarkan oleh Utusan itu sebagai pihak yang dikatakan perbidalan, hidung tak mancung pipi tersorong sorong.

“Kalau PAS boleh mendapat sokongan dengan rakan-rakannya dalam Pakatan Rakyat kenapa pula hendak bekerjasama dengan UMNO yang sedang terhuyung hayang ini?” tanya seorang jawatankuasa PAS diPetaling Jaya kepada saya.

Jika itu gambaran yang diberikan oleh Utusan maka pengalamannya sejak 5 atau 6 dekad dulu untuk melakukan perang saikoloji terhadap pambangkang dan menaikkan imej parti dimata rakyat,akbar itu sudah tidak lagi mampu untuk menyorokkan perasaan ‘desperate’ sebenar yang dihadapi oleh UMNO itu.

Dalam artikel yang lalu dan juga tulisan tulisan saya yang sebelumnya, saya sentiasa mengatakan yang UMNO hanya akan mampu untuk menjadi parti yang dihormati jika imej pemimpinnya tidak dipersoalkan oleh orang ramai.

Selagi pemimpin UMNO masih menjadi persoalan dan disyakki terlibat dengan rasuah misalnya kerja untuk membersihkan imej itu bukan satu tugas yang senang, apatah lagi pemimpin sekarang tidak mahu berundur walaupun dipandang serong oleh masyarakat berbilang kaum yang mengundi dalam pilihanraya negara.

UMNO mesti faham zaman untuk mendapat sokongan dengan memberikan ucapan yang enak-enak dan menghayalkan sudah berlalu. Zaman untuk mengungkit yang kerajaan BNlah yang menyediakan kemudahan awam seperti api dan air sudah tidak laku lagi.

Untuk menjadikan isu biasiswa yang diberikan kepada anak-anak muda yang belajar diuniversiti sudah tidak dipakai lagi dizaman ini.

Isu untuk terus memberikan sokongan kepada UMNO bagi kesenambungan pimpinan yang membangunkan negara sudah tidak menyengat lagi.

Isu yang kita harus selesaikan ialah isu samada pimpinan kita mampu untuk mentadbir dengan jujur atau pun tidak. Rakyat mengmbil tahu isu bagaimana kerajaan yang sepatutnya bekerja keras untuk membeli peralatan tentera dengan harga yang munasabah dan bukannya untuk menaikkan harga untuk untuk melakukan rasuah melalui pembayaran kamsen kepada kroni pemimpin yang meluluskannya.

Rakyat ingin tahu kenapa seorang isteri kepada pemimpin yang mempunyai pengaruh yang terlalu besar dalam negara, sehinngkan apa sahaja siisteri ini inginkan akan mendapat kelulusan.

Rakyat ingin tahu kenapa kerajaan memotong subsidi yang telah sekian lama diberikan kepada mereka. Kenapa tidak kurangkan kegiatan rasuah dan salahguna kuasa yang membebebankan perbelanjaan kerajaan tidak dihapuskan dulu.

Rakyat tahu jika rasuah dan salahguna kuasa dapat dikurangkan kerajaan akan dapat menyelamatkan wang rakyat lebih dari RM750 juta dan didapati melalui proses mengurangkan tindakkan rasuah dikalangan kakitangan kerajaan dan pemimpin-pemimpin politik.

Utusan sudah tidak diyakini lagi oleh rakyat dan jika Utusan ingin menjadikan media cetak itu sebagai ‘spin Doctor’ untuk UMNO ia hanya akan memberikan impak negative kepada parti itu.

Saya sendiri sudah tidak melangan Utusan sejak 20 tahun dahulu kerana jiwa dan persepsi saya terhadap akhbar ini sangat rendah. Saya tidak yakin lagi dengan apa-apa yang ditulisnya.

UMNO tidak mempunyai jalan lain selain dari membawa pembaharuan yang besar kepada parti itu.

Bersemuka dengan PAS tidak mampu membina imej UMNO yang sudah tercalar itu, malahan ia akan memungkinkan PAS berhadapan dengan risiko tentangan dari ahli-ahlinya sendiri.

Tiada ulasan: