Sabtu, 26 Jun 2010

MEREKA TAK TAKUT DAN TAK SERIK2...MUNGKIN NYAWA TERAGUT BARU BARU BERHENTI..HUKUM ALLAH TAK JALAN...DOA SAJA LAH NAMPAKNYA..

Penduduk kena ragut tiap minggu



2010/06/26

GOMBAK: “Kejadian ragut sudah menjadi kebiasaan pada kami di sini. Ada penduduk mendakwa pernah menjadi mangsa antara tiga hingga empat kali,” kata Abu Bakar Dadoo, 52, mengenai penduduk di Jalan SG 9/8, Taman Sri Gombak di sini, yang menjadi sasaran penjenayah berikutan lampu jalan tidak berfungsi di situ.

GELAP...keadaan di Jalan SG 9/8 Taman Sri Gombak pada waktu malam mengundang kejadian jenayah.
GELAP...keadaan di Jalan SG 9/8 Taman Sri Gombak pada waktu malam mengundang kejadian jenayah.
Katanya, berikutan itu pelbagai masalah timbul dan peragut pula mengambil kesempatan terhadap penduduk, malah bukan saja kes ragut sering dilaporkan, tetapi kejadian pecah rumah juga sering berlaku.


Tinjauan Harian Metro semalam mendapati, walaupun lampu jalan disediakan, namun menurut penduduk di situ ia hanya sekadar hiasan saja, kerana pada waktu malam lampu itu tidak dipasang.


“Perkara ini sudah berlarutan terlalu lama dan berikutan masalah ini kami menjadi takut untuk keluar pada waktu malam melainkan ada hal penting saja.


“Ada penduduk kerap kali diragut sehingga trauma untuk keluar pada waktu malam dan ada juga yang takut untuk berjalan seorang diri,” katanya yang sudah 10 tahun mendiami kawasan terbabit.


Abu Bakar berkata, sepanjang jalan hingga susur keluar ke Taman Pinggiran Batu Caves, keadaan jalan berubah suram pada waktu malam berikutan ketiadaan lampu jalan.


Seorang lagi penduduk, Sulaiman Jafri, 50, berkata penduduk sebenarnya sudah lali dengan keadaan itu dan kawasan berkenaan seolah-olah menjadi tempat penjenayah mencari ‘sumber rezeki’.


“Paling kerap kejadian berlaku pada waktu pagi ketika semua orang hendak pergi bekerja dan sasaran mereka adalah hentian bas berhampiran...hampir setiap minggu ada saja yang menjadi mangsa.


“Ada waktunya juga, mereka akan melakukan aktiviti itu pada waktu Maghrib di tempat sama kerana pada ketika itu keadaan memang sunyi dan lenggang,” katanya.


Katanya lagi, penduduk sudah kerap kali menghubungi Tenaga Nasional Berhad (TNB) mengenai masalah lampu jalan yang tidak dihidupkan namun sehingga kini tidak ada sebarang tindakan daripada mereka.


Sementara itu, beliau juga berharap Majlis Perbandaran Selayang (MPS) segera menebang pokok besar berhampiran kerana pokok terbabit bukan saja menghalang laluan, tetapi menjadi tempat persembunyian peragut menunggu mangsa.

“Peragut mungkin menyorok di situ selepas melakukan jenayah,” katanya

Tiada ulasan: