Rabu, 26 Mac 2014

MH370 OH MH370 7

Data INMARSAT petunjuk utama

Oleh Iskandar Shah Mohamed, Suraya Roslan, Gaddafi Musli dan Ikram Ismail
KUALA LUMPUR: Susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang mengesahkan penerbangan MH370 berakhir di tengah Selatan Lautan Hindi, tumpuan kini beralih kepada data satelit INMARSAT yang digunakan untuk mengesan laluan penerbangan pesawat berkenaan.
Menurut Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein, kaedah yang digunakan adalah rumit dan yang pertama kali untuk siasatan insiden seumpama ini.
Selain itu operasi mencari dan menyelamat di Koridor Selatan yang ditangguhkan hari ini berikutan faktor cuaca akan disambung semula secepat mungkin.

Berikut sesi soal jawab media dan Hishammuddin pada sidang media di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) Kuala Lumpur. Turut sama Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malaysia Airlines (MAS) Ahmad Jauhari Yahya dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.
Foto

Soalan: Kenapa baru 12 Mac, kerajaan Malaysia mengumumkan pesawat itu hilang di Lautan Hindi dan di mana anda mendapat bukti?
Azharuddin: Kami dapat maklumat daripada satelit dan INMARSAT. Kemudian kami perlu lakukan banyak analisis sebelum membuat pendedahan.

Soalan: Bolehkah berikan data terperinci mengenai paten pesawat, ketinggian dan lain-lain perkara?
Hishammuddin: Segala data terperinci akan kami agihkan kepada media kemudian. Jika selepas ini kamu ada soalan berkenaan data tersebut, sila e-mel kepada kami dan kami akan menjawab pada keesokan hari.

Soalan: Adakah bukti baru berkenaan pesawat terbabit terhempas di Laut Hindi?
Hishammuddin: Kami telah berbincang dengan pakar-pakar tetapi semua persoalan itu cuma boleh dijawab bila kita jumpa kotak hitam. Kita tidak akan mendedahkan penemuan baru kerana akan mengganggu siasatan yang sedang berjalan.

Soalan: Ramai ahli keluarga penumpang mahu bukti kukuh?
Hishammuddin: Saya tahu perkara terbabit. Kita tidak boleh sewenang-wenangnya memberitahu mereka tanpa kita telah pastikan bahawa serpihan pesawat terbabit adalah serpihan pesawat MH370. Bagaimanapun, saya optimis dan kita akan buat sedaya upaya.

Soalan: Kenapa sehingga hari ini masih belum ada bukti kukuh penumpang telah meninggal dunia dan apakah bentuk insurans disediakan oleh MAS?
Hishamuddin: Kedudukan pesawat terakhir, saya panggil lokasi am di tengah laut Hindi. Pesawat terbabit membawa minyak yang minimum dan tiada bukti pendaratan di darat. Jadi, kita boleh merumuskan bahawa pesawat terbabit jatuh di dalam air dalam tempoh 17 ke 18 hari dan adalah sukar untuk penumpang selamat dalam tempoh itu. Selain itu, kami juga sedang bekerja keras bagi menyediakan bantuan kewangan sewajarnya bagi mengurangkan beban keluarga penumpang.

Soalan: Bagaimana siasatan terkini simulator?
Khalid: Siasatan terhadap simulator masih lagi dijalankan dan tunggu laporan daripada rakan kita dari luar negara

Soalan: Adakah Malaysia masih akan mengetuai pasukan penyiasat utama?
Hishammuddin: Kita akan memastikan koordinasi kesemua 26 negara lain di dalam misi pencarian dan menyelamat. Malaysia akan merangka pelan untuk menjadi negara yang mengetuai.

Soalan: Sekiranya negara lain menarik diri, adakah Malaysia akan tetap meneruskan misi?
Hishammuddin: Tetap dan kita akan teruskan setelah mengambil inspirasi daripada kegigihan pasukan penyelamat Perancis sewaktu tragedi Air France selama dua tahun. Mereka juga berkongsi maklumat dengan kita.

Soalan: Apakah yang akan dibuat untuk menenangkan keluarga penumpang di China berikutan dakwaan mereka kerajaan Malaysia tidak menyalurkan maklumat tepat?
Hishammuddin: Kita akan sentiasa telus. Kita konsisten dalam pendirian kita. Apa jua spekulasi di luar sana dan apa jua tuduhan dilontar kepada kita, kita tidak akan berganjak daripada fokus utama iaitu mencari pesawat berkenaan.

Soalan: Adakah betul seperti yang anda beritahu di Parlimen yang kerajaan akan menubuhkan suruhanjaya siasatan khas?
Hishammuddin: Itu tidak betul kerana, itu hanya cadangan di Parlimen dan saya tidak boleh membuat keputusan sendiri. Tetapi apa yang saya boleh beritahu ialah Angkatan Tentera Malaysia sedang mengendalikan siasatan mereka sendiri. Bagaimanapun, saya akan mengusulkan suruhanjaya siasatan diraja ini pada mesyuarat Kabinet nanti.

Soalan: Adakah serpihan pesawat akan dibawa ke Australia jika ditemui?
Hishammuddin: Saya tidak boleh memberi jawapan sekarang sama ada serpihan akan dibawa ke Australia. Saya akan memberi jawapan kemudian.

Dr. Ridhuan Tee Abdullah mengariskan 7 langkah yang wajar diambil iktibar selepas insiden kehilangan pesawat MH370 dengan 239 penumpang dan anak kapal pada 8 Mac yang lalu.
Antara perkara yang perlu diberikan perhatian ialah tidak menghidang makanan dan minuman haram kepada penumpang dalam pesawat.
Selain itu, Ridhuan menyarankan pramugari MAS diberikan kebenaran untuk menutup aurat membiasakan anak kapal mengingati Allah ketika berada di dalam pesawat.
“Jangan terlalu mengamalkan budaya barat di dalam pesawat kerana syarikat penerbangan negara lain juga mementingkan tradisi mereka sendiri.” katanya.
Ridhuan menyarankan MAS menjadikan anak kapal pesawat Thailand, Brunei sebagai contoh kerana mereka sentiasa mengutamakan jati diri negara.
Anak kapal pesawat MAS juga diingatkan agar tidak hanyut dengan keseronokan di dalam pesawat, sebaliknya disematkan dengan jiwa kerohanian Islam. Selain aspek kerohanian, aspek keselamatan di lapangan terbang juga perlu dipertingkatkan.
“Pemeriksaan ketat juga perlu dilakukan. Tidak mengapa, saya rela menanggalkan dan membuka apa yang dipinta seperti jam tangan, tali pinggang dan apa jua peralatan telekomunkasi. Rabalah sepuas-puasnya demi maruah dan keselamatan tanah air tercinta,” katanya. -mmh

Menteri Pertahanan Australia Sindir Najib Razak Sebar Spekulasi Isu #MH370.

Kepala hotak Soz Cyili on Tuesday, March 25, 2014
Tue dia.

Aku pun dah pening. Padahal tiada mana2 ahli keluarga aku dalam tue. Kalau ada? Usah kata pening aku rasa. Marah, sakit ahti, geram semua cukup kot.

Apa sudah berlaku neh Najib oi.

Lihat ;


Kata menteri pertahanan Australia ;


1. SEMUA ADALAH SPEKULASI sehinggalah serpihan pesawat ditemui.

2. Kenyataan dibuat sejurus Najib umumkan penerbangan MH370 berakhir di Lautan Hindi.

3. Katanya semua info2 berkaitan MH370 adalah berbaur spekulasi semata2.

4. Sehingga kita menemukan apa2 bukti, objek, serpihan yang boleh mengaitkan ia dengan kehilangan MH370 maka semua kesimpulan berkaitan MH370 adalah bersifat spekulasi.

5. Kenyataan ini diulas berdasarkan kepada data2 yang diserahkan oleh firma INMARSAT dari UK yang disampaikan kepada Najib Razak sebelum ia diumumkan di dalam sidang media pada malam semalam.

6. David Johnston menegaskan walaupun dia tak menafikan data2 dari satelit berperanan membantu penyiasatan namun sehingga ada penemuan serpihan berkaitan MH370 ditemui maka semua kesimpulan yang dinyatakan adalah spekulasi semata2.

All 'speculation' until MH370 debris found 
Defence Minister David Johnston says until debris is recovered and positively identified as being from Malaysia Airlines flight MH370, any information about the search for the missing plane is speculation. 
Malaysian Prime Minister Najib Razak told a press conference in Kuala Lumpur late on Monday that based on new analysis by the UK Air Accidents Investigation Branch and tracking firm Inmarsat, the plane flew along the southern corridor and crashed into the ocean west of Western Australia. 
But Senator Johnston said while the British data is all the authorities have to go on, he stressed no debris had yet been recovered from the massive search area in the Indian Ocean. 
"The turning point for us, I think, will be when we pull some piece of debris from the surface of the ocean and positively identify it as being part of the aircraft," he told reporters at the RAAF Pearce air base north of Perth on Tuesday. 
"This is a mystery and until we recover and positively identify a piece of debris, everything is virtually speculation."
 
Rujukan penuh :  http://news.ninemsn.com.au/world/2014/03/25/00/36/malaysian-pm-to-brief-press-on-plane

Untuk rekod ;

1. Semalam Najib umumkan perjalanan MH370 berakhir di selatan lautan hindi.

2. Ramai yang membaca ia sebagai Najib mengumumkan kematian mereka2 yang terlibat.

3. Astro dan semua media serta station tv memainkan ucapan takziah.

4. MAS juga menghantar mesej meminta maaf dan menyatakan kekesalan yang amat kepada 1,000 ahli keluarga mangsa dengan menyebut tiada yang terselamat (akibat pengakhiran MH370 di lautan hindi).

5. Selatan lautan hindi tue takde pulau dan tempat2 yang boleh melakukan pendaratan.

6. Sebab tue MAS membuat kesimpulan begitu.

7. Itupun ramai yang mempersoalkan MALAYSIA kenapa selepas 12 hari baru nak umumkan sedangkan data satelit telah diperolehi awal2?

8. Actually kalau ikut INMARSAT mereka perlukan masa untuk lakukan analisis. 

Sekarang yang penting satu je. Kerajaan kita sebenarnya apa pendirian mereka? Aku keliru la. Nak cakap dorang meninggal ke hilang ke ataupun belum dijumpai? Lebih baik bagi satu gambaran yang jelas. Kita nak cerita2 pun senang. Ini kang kita sebut lain, orang marah kita pula. Macam mana? Ce citer. 



MH370-Russia “Hairan” Bagaimana Pesawat Malaysia Airlines “Ditangkap” Oleh Tentera Laut Amerika

Written By canang on Selasa, 25 Mac 2014 | 3/25/2014 10:55:00 PTG

Russia “Hairan” Bagaimana Pesawat Malaysia Airlines “Ditangkap” Oleh Tentera Laut Amerika
Satu laporan yang diedarkan di Kremlin yang disediakan oleh Main Intelligence Directorate of the General Staff of the Armed Forces (GRU) menyatakan bahawa ibupejabat Aerospace Defence Forces (VKO) "hairan" tentang situasi di mana Tentera Laut Amerika Syarikat (US Navy) "menangkap dan kemudian mengalihkan" sebuah kapal terbang komersial milik Malaysia Airlines (MAS) ke satu kem rahsia dipercayai terletak di Atol Diego Garcia dalam kawasan Lautan Hindi
Menurut laporan ini, pesawat MH370 (juga dikenali dengan 748 melalui perkongsian kod dengan penerbangan China Southern Airlines) merupakan penerbangan komersial dari Kuala Lumpur, Malaysia ke Beijing, China, apabila pada 8 Mac pesawat Boeing 777-200ER ini secara tiba-tiba "ghaib" dalam penerbangan berserta 227 penumpang dari 15 buah negara yang kebanyakannya daripada negara China, beserta 12 anak kapal.
Sesuatu yang menarik utk diberi perhatian, laporan ini menyebut, sebenarnya Penerbangan MH370 sudah berada di bawah pengawasan GRU sebaik sahaja ia menerima maklumat terdapat kargo “sangat mencurigakan” yang dikesan mempunyai kaitan dengan Republik Seyschelles yang sebelum itu kargo berkenaan berada di dalam kapal kontena MV Maersk Alabama.
Antara perkara pertama yang membangkitkan wasangka GRU ialah apabila dalam tempoh 24 jam kerja-kerja pemunggahan kargo “sangat mencurigakan” itu dilakukan dan sebelum dimasukkan ke dalam MH370, dua orang Tentera Laut Amerika Syarikat yang terlatih iaitu Mark Daniel Kennedy, 43, dan Jeffrey Keith Reynolds, 44 dijumpai mati di dalam "keadaan yang mencurigakan"
Kennedy dan Reynolds, adalah pekerja di firma keselamatan The Trident Group yang diasaskan oleh US Navy Special Operations Personnel (SEAL’s) dan Senior US Naval Surface Warfare Officers yang telah lama diketahui oleh GRU berfungsi untuk melindungi pemindahan aset-aset penting meliputi bahan-bahan atom dan biologi di seluruh dunia.
Setelah GRU mengesahkan bahawa kargo "sangat mencurigakan" berada di atas kapal Malaysia Airlines Penerbangan MH370 pada 8 Mac, Moscow segera memaklumkan Kementerian Keselamatan Dalam Negeri China (MSS) kebimbangan mereka dan segera menerima "jaminan” bahawa "semua langkah" akan diambil bagi memastikan apa yang telah disimpan akan kekal tersembunyi sebaik sahaja pesawat ini memasuki ruang udara mereka.
Walau bagaimanapun, laporan ini turut menyebut atas sebab-sebab masih tidak diketahui, MSS telah bersiap sedia untuk mengalihkan Penerbangan MH370 dari destinasi yang dijadualkan di Beijing ke Haikou Meilan International Airport (HAK) yang terletak di Wilayah Hainan (aka Pulau Hainan)
Sebelum memasuki Zon The People Liberation Army (PLA) yang dilindungi di Laut China Selatan atau dikenali juga sebagai Kepulauan Spratly, Penerbangan 370 "ketara menyimpang" dari laluan penerbangannya dan telah dikesan oleh satelit dan radar VKO terbang ke rantau Lautan Hindi serta melengkapkan penerbangan hampir 3,447 kilometer (2,142 batu) ke Diego Garcia.
Adalah kritikal untuk diberi perhatian bahawa ketika penyimpangan penerbangan MH370 berlaku, pakar-pakar GRU menyebut, dalam masa yang sama semua akses komunikasi telefon bimbit yang dikendalikan oleh China Mobile tersekat di keseluruhan Kepulauan Spratly.
Liputan telefon China Mobile dilanjutkan ke Kepulauan Spratly pada tahun 2011 supaya tentera PLA yang ditempatkan di pulau-pulau, para nelayan dan kapal-kapal saudagar dalam kawasan itu boleh menggunakan perkhidmatan mudah alih, yang boleh juga digunakan untuk memberi bantuan apabila berlaku kejadian ribut mahupun aktiviti menyelamat di lautan.
Bagaimana Tentera Laut Amerika Syarikat mampu untuk mengalihkan Penerbangan MH370 ke pangkalan Diego Garcia, laporan ini berkata, ianya berjaya dilakukan dari jauh kerana pesawat Boeing 777-200ER ini dilengkapi dengan sistem terbang-dengan-wayar (fly-by-wire - FBW) yang berupaya menggantikan manual kawalan penerbangan pesawat konvensional dengan antara muka elektronik bagi membolehkan ia dikawal secara jarak jauh seperti kendalian mana-mana pesawat dron.
Walau bagaimanapun, meskipun pesawat ini mampu dikawal dari jauh, sistem komunikasi hanya boleh dinyah-aktif secara manual; dan dalam insiden Penerbangan MH370, sistem laporan datanya telah ditutup pada jam 01:07 pagi, diikuti dengan transponder (alat yang menghantar lokasi dan altitud) yang telah ditutup pada jam 01:21
Apa yang kekal membingungkan tentang kejadian ini, dari analisis GRU media arus perdana Amerika Syarikat dilihat masih belum menuntut plot radar dan imej satelit Lautan Hindi dan Laut China Selatan daripada rejim Obama. Hal ini disebabkan kepentingan kawasan ini di mana tentera AS melindungi keseluruhan kawasan di Diego Garcia kerana kawasan ini mempunyai kepentingan dari segi lorong udara dan perkapalan.
Adalah sangat menyedihkan dan laporan ini membuat suatu kesimpulan penting, Amerika Syarikat sebenarnya menyembunyikan fakta "kehilangan" Penerbangan MH370 kerana mereka juga sebenarnya telah berbuat demikian selepas peristiwa 11 September 2011 apabila rejim Bush "menghilangkan" penerbangan American Airlines Flight 77 yang membawa 64 penumpang dan anak kapal selepas secara palsu mendakwa ia akan menghentam Pentagon, tetapi kemudiannya telah disahkan oleh CNN perkara berkenaan tidak berlaku.
http://www.whatdoesitmean.com/index1753.htm
March 14, 2014 EU and US all rights reserved. Permission to use this report in its entirety is granted under the condition it is linked back to its original source at WhatDoesItMean.Com. Freebase content licensed under CC-BY and GFDL.
 https://www.facebook.com/megatasnulkhanifah/posts/632410973481344
 
 
GENG FATWA MALAYSIA PUN KOMFOMKAN KEMATIAN PENUMPANG MH370. DECLARE MATI SYAHID AKHIRAT.... MACE TUHAN HARUN JE? TAHNIAH UNTUK WARGA NEGARA CHINA DAN BUKAN ISLAM, MEREKA DAPAT SYAHID AKHIRAT!!!
 

PM Singapura Ucap Takziah Tragedi #mh370


Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong melahirkan rasa sedih yang amat mendalam apabila mendengar berita mengenai nasib tragik pesawat Malaysia Airlines MH370.
“Lebih dua minggu, kami berharap sesuatu buruk tidak berlaku. Kami tahu betapa marah dan kecewa keluarga dan rakan kepada mereka yang berada di atas pesawat,” katanya menerusi Facebook beliau malam tadi. 
PM Singapura Ucap Takziah Tragedi #mh370
PM Singapura Ucap Takziah Tragedi #mh370
“Sementara kita masih belum mengetahui apa yang berlaku, saya berharap berita terbaharu ini akan memberi beberapa ketentuan dan pengakhiran.
 “Simpati saya yang amat mendalam dan takziah kepada keluarga dan rakan kepada mereka di atas pesawat, dan kepada kerajaan Malaysia serta China,” tambah Lee.
Dalam sidang akhbar malam tadi, Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan laluan penerbangan pesawat MH370 berakhir di selatan
Lautan Hindi. 
Ia yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal berlepas daripada Lapangan 
Terbang Antarabangsa KL pada pukul 12.41 tengah malam pada 8 Mac menuju Beijing, 
hilang daripada skrin radar sejam kemudian. 
Pesawat sepatutnya tiba Beijing pada pukul 6.30 pagi hari yang sama. – BERNAMA
Sumber : Metro

 



Tuesday, March 25, 2014

MH370- Lapan saintis SENJATA China antara penumpang MH370

Marilah kita sama sama membaca untuk mengetahui kepentingan penumpang Mh370 kepada Amerika. Gua memang tidak percaya walau seincipun kapal terbang MAS itu terhempas di Lautan Hindi atau mana-mana sahaja. Banyak petunjuk menjurus kepada konspirasi Amerika dengan sokogan propaganda oleh barua-baruanya United Kingdom, Australia dan India

Gua tetap tidak dapat menerima pellet kayu yang dijumpai di Koridor Selatan sebagai bukti MH 370 terhempas di situ.  kayu itu sapa pun boleh letakkan.

Jauh di sudut hati gua mempunyai naluri Diego Garcia adalah tempat MH 370 dileraikan seperti tertulis dalam artikel di bawah.. Penumpang dan kargonya dipindahkan.

Penumpang yang diperlukan dipindahkan ke destinasi pilihan. Yang tak diperlukan adalah saksi yang jadi liabiliti kepada perampas. Apa nasib mereka???


Have you heard of this conspiracy theory re the disappearance of MH 370? The story goes like this:

The American is withdrawing from the Afghanistan, one of their command and control system (used for controlling the pilotless drones) was hijacked by the Talebans when the American transport convoy was moving down from one of the hill top bases. The Talebans ambushed the convoy and killed 2 American Seal personnel, seized the equipment/weapons, including the command and control system which weighed about 20 tons and packed into 6 crates. This happened about a month ago in Feb 2014.

What the Talebans want is money. They want to sell the system to the Russian or the Chinese. The Russian is too busy in Ukraine. The Chinese are hungry for the system's technology. Just imagine if the Chinese master the technology behind the command and control system, all the American drones will become useless. So the Chinese sent 8 top defense scientists to check the system and agreed to pay millions for it.

Sometime in early Mar 2014, the 8 scientists and the 6 crates made their way to Malaysia, thinking that it was the best covert way to avoid detection. The cargo was then kept in the Embassy under diplomatic protection. Meanwhile the American has engaged the assistance of Israeli intelligence, and together they are determined to intercept and recapture the cargo.

The Chinese calculated that it will be safe to transport it via civilian aircraft so as to avoid suspicion. After all the direct flight from KL to Beijing takes only 4 and half hours, and the American will not hijack or harm the civilian. So MH370 is the perfect carrier.

There are 5 American and Israeli agents onboard who are familiar with Boeing operation. The 2 "Iranians" with stolen passports could be among them.

When MH370 is about to leave the Malaysian air space and reporting to Vietnamese air control, one American AWAC jammed their signal, disabled the pilot control system and switched over to remote control mode. That was when the plane suddenly lost altitude momentarily.

How the AWAC can do it ? Remember 911 incident ? After the 911 incident, all Boeing aircraft (and possibly all Airbus) are installed with remote control system to counter terrorist hijacking. Since then all the Boeing could be remote controlled by ground control tower. The same remote control system used to control the pilotless spy aircraft and drones.

The 5 American/Israeli agents soon took over the plane, switched off the transponder and other communication system, changed course and flew westwards. They dare not fly east to Philippines or Guam because the whole South China Sea air space was covered by Chinese surveillance radar and satellite.

The Malaysian, Thai and Indian military radars actually detected the unidentified aircraft but did not react professionally.

The plane flew over North Sumatra, Anambas, South India and then landed at Maldives (some villagers saw the aircraft landing), refuelled and continued its flight to Garcia Deigo, the American Air Base in the middle of Indian Ocean. The cargo and the black box were removed. The passengers were silenced via natural means, lack of oxygen. They believe only dead person will not talk. The MH370 with dead passengers were air borne again via remote control and crashed into South Indian Ocean, make it to believe that the plane eventually ran out of fuel and crashed, and blame the defiant captain and copilot.

The American has put up a good show. First diverting all the attention and search effort in the South China Sea while the plane made their way to Indian Ocean. Then they came out with some conflicting statement and evidence to confuse the world. The Australian is the co-actor.


The amount of effort put up by China, in terms of the number of search aircraft, ships and satellites, searching first the South China Sea, then the Malacca Straits and the Indian Ocean is unprecedented. This showed that the China is very concerned, not so much because of the many Chinese civilian passengers, but mainly the high value cargo and its 8 top defense scientists.

Don't believe the story? I don't expect you to but let's wait and see how the episode unveils itself. Or perhaps it will never be known until the next Snowden emerges.

Of all the theories this is the most believable and answers most of the lingering questions..

Privided the february incident are true...
Gua memang sedih jika kerajaan Malaysia turut jadi macai Amerika.
Tahukan kita: ISU ‪#‎mh370‬ ini secara langsung membuka pekung didada..kini 1dunia tahu akan kelemahan dari segi aset,sistem,perjalanan & sistem pertahanan negara,itu belum termasuk intigriti yg kita gelar pemimpin dipandang serong oleh dunia.bagaimana kenyataan & soalan kenapa pemimpin kita gagal menangani isu #MH370 sejak bermula perkara ini berlaku..BENAR !!! ..IA sudah melangkaui POLITIK apatah lagi untuk menjadikan is sebagai modal politik,.tetapi sebagai rakyat & kita berhak merumuskan segala isi agar negara ini tidak mudah diperkotak- katikkan..bayangkan selepas PERDANA MENTERI membuat sidang media semalam,persoalan tidak terhenti malah terus dibangkitkan oleh dunia..cukuplah setakat negara kita dipersenda isu BOMOH KELAPA MUDA a.k.a TIKAR PANDAN TERBANG...

Tiada ulasan: