Khamis, 14 November 2013

JATUH APA NAK JATUH....JATUHLAH.....JANGAN JATUH AQIDAH DAH

Hits Alexa TKO jatuh teruk!
Posted on Wednesday, November 13 @ 21:45:34 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Salam Tuan Penggali Kubur,
Saya adalah pengikut setia laman Tranungkite (TKO) semenjak tahun 2000 lagi. Apa yang menyedihkan setelah tuan mengambil alih laman ini, laman ini tidak lagi sehebat dulu.

Ranking Alexa telah jatuh kepada 300 + adalah terburuk setahu saya. Tuan jangan pandang perkara ini sebelah mata sahaja. Tuan kena buat sesuatu untuk mengembalikan kegemilangan laman ini.

Itu sahaja saya nak tulis. Oh ya jangan asyik ban aje ahli akibatnya orang lari ke facebook!

Insan Kecewa
Batu Kikir


Terima kasih.

Pertama saya bukan Penggali Kubur, saya adalah PenjagaKubur. Saya rasa itu kesilapan teknikal dan tidak membawa maksud lain.

Apa yang tuan nyatakan itu sebenar kami telah sedar. Banyak perbincangan telah dibuat dan perkara ini berlaku disebabkan banyak faktor. Kita kena faham situasi.

TKO pernah mencapai rangking Alexa pada kedudukan 63 di Malaysia. Sebentar tadi saya telah membuat semakan rangking TKO adalah 307 benar seperti yang tuan maklumkan dibawah 300.

1. Dulu TKO adalah satu-satu laman yang membuat link laman secara manual dimana pengguna internet akan merujuk TKO untuk pergi ke laman-laman lain. Sekarang setelah blogspot menyediakan bloglistnya tersendiri kedudukan TKO sebagai sumber untuk rujukan laman lain makin berkurang.

2. TKO adalah satu-satunya forum yang terbuka dan rasanya tidak ada laman PAS yang memberi laluan kepada user untuk mengkritik termasuk kepada kepimpinan tertinggi. Forum telah dikalahkan dengan Facebook dan Twitter. Macam Nokia dikalahkan oleh Samsung. TKO masih mempertahankan forum ibarat berada di bangunan yang terbakar (baca artikel CEO Nokia baru) samada nak memadam api atau terjun menyelamatkan diri.

3. TKO menggunakan PHPNuke yang CSS ini telah mati semenjak tahun 2007. Kenapa TKO masih tidak bertukar kepada Joomla misalnya yang lebih mesra kepada media sosial lain. Itu susah kami nak jawab.

4. TKO tidak mesra pengguna misalnya komen artikel TKO tak boleh digabung jalin dengan facebook. Sebenarnya memang boleh untuk laman Selatan Online tetapi kami ada masalah script pada laman TKO dan Detik. Perkara ini menyebabkan pengguna malas nak masuk sebagai ahli untuk menghidupkan perbincangan.

5. Ranking 100 terbaik di Malaysia sekarang ini telah berubah kerana banyak laman-laman bersifat perniagaan telah menguasai ranking tertinggi. Dulu blog boleh masuk tetapi sekarang ini 200 pun sukar. Ini pula budaya pembaca yang lebih suka berita santai, artis, sek, ganas dan mp3 atau video. Selera pembaca ini telah menurunkan laman-laman bersifat bahan bacaan yang berfikir.

Dan ada banyak lagi. Saya rasa itu sudah cukup.

Oh ya Harakahdaily juga jatuh kepada 113, terkeluar daripada 100 terbaik sedangkan harakahdaily ada wartawan khas dan lebih RM20 ribu sebulan diperuntukkan kepadanya? Apakah nak dibandingakan dengan TKO hanya kami belanja pengurusan sekitar RM3500 sebulan atas insan derma dan pekerja kami seorang pun tak menerima gaji sekadar memenuhi tuntutan perjuangan.

Sebelum saya tutup jawapan saya, saya nak maklumkan Alexa bukannya pengukur yang BENAR!!

Tempayan Retak


Contohnya laman kami Tempayang Rentak (http://tempayanretak.blogspot.com/) sepanjang Oktober 2012 sehingga sekarang (13 bulan) hanya 21 artikel sahaja dikemaskini masih berada pada ranking 50 blog terbaik Pakatan Rakyat mengalahkan laman Detikdaily sedangkan Detikdaily sentiasa ada 250 -500 orang online??

Tak logikan.

TranungKite Offline


Sama juga bila PR13 baru-baru ini kita ambil keputusan utuk kemaskini laman TranungkiteOffline (http://tranungkiteoffline.blogspot.com/)yang rankingnya melebih 5 juta Malaysia. Tak sampai 2 minggu TKOOffline ini telah mencapai rangking bawah daripada 2000 di Malaysia.

Walapun Tempayan Retak masih ada ranking dan TKOOffline telah menunjukkan prestasi baik tapi kami membuat keputusan menghentikannya. Tumpu kepada TKO kekal stail dan caragayanya beroperasi.

Mungkin keputusan ini silap tetapi itu yang sedang berlaku.

Terima kasih atas teguran ini.




10 Perkara Membatalkan Syahadah

Secara dasar utama terdapat sepuluh hal yang boleh membatalkan keislaman seseorang.

   1. Syirik; (Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)

Syirik membawa maksud  ‘menyamakan selain-NYA dengan Allah dalam hal-hal yang menjadi kekhususan Allah
Lantaran syirik adalah batil yang paling batil, kezaliman yang paling zalim, maksiat yang paling keji kerana menyamakan makhluk yang bersifat pinjaman dan lemah dengan Khaliq yang maha sempurna dari segala sisi.

“Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan ) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya syurga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zalim itu seorang penolong pun” (Al-Maa-idah:72)

   2. Menjadikan makhluk tertentu sebagai perantara antara dirinya dengan Allah; Umpamanya berdoa/memohon syafaat serta bertawakal kepada perantara tersebut. ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)


Berwaspadalah kita dengan hal yang kedua ini. Para ulama bersepakat bahawa hal sedemikian disebut kekufuran. Amatlah bahaya bagi umat Islam yang kekurangan pengetahuan rendah. Seperti meyakini bomoh, meyakini sesama makhluk. Kita dituntut berikhtiar tetapi tidak boleh memutuskan terhadap konsep tauhid. Manusia sendiri terbatas dan yang mengizinkan dan menyembuhkan tetaplah Allah yang maha berkuasa.

Antara Allah dan makhluknya tidak ada perantara, sebab itulah kita boleh sahaja terus berdoa memohon kepadaNYA. Ingatlah barangsiapa yang mengadakan perantara antara dirinya dengan Allah dalam memperoleh manafaat dan menolak mudharat; baik perantara itu berupa malaikat, nabi, kuburan, mahupun yang lainnya, mempersembahkan sembelihan, bertawakal kepada selain-NYA, maka telah jatuh kepada kufur.

   3. Tidak mengkafirkan orang-orang musyrik. Begitu pula meragukan kekafiran mereka atau membenarkan pendapat mereka, barangsiapa yang melakukan hal tersebut maka dia telah kafir. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)


Keislaman seseorang tidak sempurna selama mana dia belum mengkafirkan orang-orang musyrik. Jika ragu dan bimbang atau berkata ”Tidak ada masalah dengan mereka” setelah adanya kejelasan mengenai kekafiran mereka, maka dia termasuk kafir seperti mereka.

Masalah ini kurang diambil perhatian oleh kebanyakan orang yang mengaku bersyahadah. Ada yang terjerumus tanpa disedari. Ada yang tidak mengkafirkan orang yang terjerumus ke dalamnya sehingga dia menjadi sama sepertinya, jika telah dikemukakan hujah kepadanya.

Termasuk kategori membenarkan pendapat mereka, setiap orang yang menilai baik sesuatu yang bertentangan dengan Islam, baik dari Yahudi, Nasrani, Sosialisme, Sekularisme, mahupun kelompok kafir dan sesat lainnya.

   4. Berkeyakinan bahawa selain petunjuk Allah melalui Rasulullah saw adalah lebih sempurna. Atau hukum selain hukum Allah lebih baik. Contohnya adalah orang yang lebih mengutamakan hukum taghut daripada hukum yang allah tetapkan maka dia adalah kafir. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)



Perhatikan dan kaji apa yang menimpa orang-orang yang menolak hukum Allah dan Rasul-NYA. Memilih hukum buatan manusia yang penuh kekurangan, segalanya tidak dapat memberi manafaat kepada sirinya sendiri apalagi orang lain, dan tidak juga boleh mencegah mudharat, musibah, siksaan, kekacauan, kezaliman dan ketidakamanan.

   5. Membenci sesuatu yang dibawa Rasulullah saw sekalipun dia mengamalkannya. Barangsiapa yang melakukan maka dia telah kafir. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)


Keadaan ini termasuk dalam satu kemunafikan i’tiqadi (keyakinan). Barangsiapa membenci sesuatu yang dibawa oleh Rasulullah saw, apalagi membenci Al-Quran, misalnya membenci amal maaruf nahi mungkar, atau membenci orang yang menegakkannya ataupun yang lain yang diperintahkan di dalam Al-Quran dan Hadith, maka dia telah kafir.


   6. Mengolok-olok sesuatu dari ajaran Rasulullah saw, pahala atau azab Allah. Orang yang melakukan ini dihukum kafir. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)


” Katakanlah ”Apakah dengan Allah, ayat-ayatNYA, RasulNYA kamu selalu berolok-olok?’ Tidak usah kamu beralasan (minta maaf) kerana kamu telah kafir sesudah beriman..” ( At-Taubah: 65-66)

Melalui Fathul Majiid; Abdurrahman Bin Hasan merakamkan ”Orang yang bercanda dengan hal itu (sesuatu yang disebutkan di dalamnya nama Allah, al-Quran, Rasulullah saw), maka dia telah kafir.

Jangan sekali-kali meremehkan atau membuat bahan lawak atau bergurau dengan apa yang telah menjadi ketetapan Allah dan segala ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw.



   7. Sihir. Di antaranya adalah ash-sharf (guna-guna untuk memalingkan seseorang dari sesuatu) dan al-’athf (guna-guna untuk menarik sesuatu). Barang siapa yang melakukan hal tersebut atau menyetujuinya, maka dia telah kafir. ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)



Dalam bahasa Arab sihir disebut as-sihr, sifatnya terjadi secara rahsia (sembunyi-sembunyi) pada akhir malam.
Ash-sharf – memalingkan seseorang dari apa yang dicintainya.
Al-Athf – berusaha menarik hati seseorang mencintai sesuatu dengan cara syaitan.

Apa pun kaedah yang digunakan dalam kehidupan selama mana menggunakan unsur sihir maka akan membatalkan akidah.

”Dan mereka itu (para tukang sihir) tidak memberi mudharat dengan sihirnya kepada seorang pun, kecuali dengan izin Allah (Al-Baqarah; 102)

   8. Memberi sokongan dan menolong orang-orang musyrik untuk memusuhi kaum Muslimin. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)



Siapa sahaja di kalangan orang yang bersyahadah memberi bantuan dan sokongan kepada kaum musyrik untuk melawan kaum muslimin, maka dia telah kafir. Lazimnya lahir dari kemunafikan iaitu lahiriahnya nampak baik, batinnya sangat buruk atau dari orang yang tidak memahami agama dengan sebaik-baiknya.
Justeru timbul di dalam hatinya kedengkian dan permusuhan terhadap kaum muslimin serta kecintaan kepada musuh-musuh Islam.

Hal ini tidak akan terjadi kepada seorang mukmin yang memiliki iman, ilmu, dan kecintaan kepada Islam.

   9. Berkeyakinan bahawa sebahagian orang boleh tidak mengikuti syariat Muhammad saw. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)



Meyakini perkara di atas, atau sudah tidak memerlukannya lagi atau menyarankan untuk keluar darinya, maka jelas keislaman telah terlepas dari dirinya.

Hal demikian banyak berlaku kepada sufi ekstrim dan yang seangkatan dengannya. Terpedaya dengan tipu muslihat syaitan, yang mana menganggap diri telah sampai kepada tahap ilmu dan ma’rifat untuk keluar dari syariat sehingga semua kewajipan telah gugur darinya. Perbuatan ini jelas kufur dan terkeluara dari ajaran Islam.

Ingatlah kita semua tidak akan lebih daripada Rasulullah saw. Seperti kata Syeikh Abdul Qadir Jailani di dalam kitab ”Wasiat Kerohanian’ ; ”apa yang diharamkan ke atas Muhammad saw maka haramlah ke atas kami, apa yang dihalalkan ke atas Muhammad saw maka halallah ke atas kami kerana kami tidak akan lebih mulia daripada Muhammad saw”

  10. Berpaling dari agama Allah, tidak mahu mempelajarinya dan tidak mengamalkannya. . ( Nauzubillah… mohon perlindungan Allah daripada kesyirikan)



”Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang telah diperingatkan dengan ayat-ayat Rabbnya, kemudian ia berpaling darinya. Sesungguhnya kami akan memberikan pembalasan kepada orang-orang yang berdoa” (As-Sajdah;22)

Yang dimaksudkan berpaling dari agama Allah ialah menolak hal-hal yang wajib bagi setiap orang untuk mempelajari dan mengamalkannya, iaitu mengetahui ushuluddin (poko-pokok agama) dan hal-hal yang harus diketahui oleh setiap muslim.

Banyak orang-orang yang menolak mempelajari hal-hal seputar agama yang diwajibkan bagi mereka dan mengamalkannya, baik secara lahir dan batin. Akibatnya ada yang terjerumus ke dalam syirik besar, kekufuran, kemunafikan, bahkan ditambah dengan hal-hal haram lainnya, sementara dia tidak menyedarinya.

Akhirnya sentiasalah memohon hidayah dan keselamatan di dunia dan akhirat kepada Allah swt bagi diri kita sendiri, keluarga, saudara-saudara, sahabat-sahabat dan semua kaum muslimin. Sesungguhnya kita semua tiada daya dan upaya melainkan segalanya atas keizinanNYA dan hanya milik Allah Yang maha tinggi lagi maha agung.

Hal-Hal yang Membatalkan Dua Kalimat Syahadat



Dengan mengucapkan dua kalimat syahadat seseorang berarti telah mempersaksikan diri sebagai hamba Allah semata. Kalimat La Ilaha Illallah dan Muhammadur Rasulullah selalu membekas dalam jiwanya dan menggerakkan anggota tubuhnya agar tidak menyembah selain-Nya. Baginya hanya Allah sebagai Tuhan yang harus ditaati, diikuti ajaran-Nya, dipatuhi perintah-Nya dan dijauhi larangan-Nya. Caranya bagaimana, lihatlah pribadi Rasulullah saw, sebab dialah contoh hamba Allah sejati. Dalam pembukaan surat Al-Israa', Allah telah mendeklarasikan bahwa Rasulullah saw adalah hamba-Nya: Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsha.
"Maha suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsha yang telah Kami berkahi sekelilingnya [1] agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui." (QS. Al-Israa': 1)
[1] Maksudnya: Al-Masjidil Aqsha dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah dengan diturunkan Nabi-Nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya.
Begitu juga dalam pembukaan surat Al-Kahfi, Allah berfirman: Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab (Al Qur’an) dan Dia tidak mengadakan kebengkokan di dalamnya.
"Segala puji bagi Allah yang telah menurunkan kepada hamba-Nya Al Kitab (Al-Quran) dan Dia tidak mengadakan kebengkokan [2] di dalamnya." (QS. Al-Kahfi: 1)
[2] Tidak ada dalam AlQur’an itu makna-makna yang berlawananan dan tak ada penyimpangan dari kebenaran.
Ini menunjukkan bahwa agar makna dua kalimat syahadat-yang intinya adalah tauhid benar-benar tercermin dalam jiwa dan perbuatan. Tidak ada pilihan bagi seorang hamba kecuali mencontoh pribadi Rasulullah saw dalam segala sisi kehidupannya, baik dari sisi aqidah dan ibadah, maupun sisi-sisi lainnya seperti sikapnya terhadap istri dan pelayannya di rumah, pergaulannya bersama sahabatnya, akhlaqnya dalam melakukan transaksi bisnis dan kepemimpinannya sebagai kepala negara. Maka untuk menjaga kemurnian tauhid seperti yang dicontohkan Rasulullah saw, seorang hamba hendaknya menghindar jauh-jauh dari hal-hal yang merusak kemurnian tauhid sebagai cerminan dua kalimat syahadat tersebut, yang setidaknya ada tiga:
  1. Syirik ( menyekutukan Allah
  2. Ilhad (menyimpang dari kebenaran)
  3. Nifak (berwajah dua, menampakkan diri sebagai muslim, sementara hatinya kafir).
1. Syirik (menyekutukan Allah)
a). Definisi
Syirik adalah lawan kata dari tauhid. Yaitu sikap menyekutukan Allah secara dzat, sifat, perbuatan dan ibadah. Adapun syirik secara dzat adalah dengan meyakini bahwa dzat Allah seperti dzat mahluk-Nya. Aqidah ini dianut oleh kelompok mujassimah. Syirik secara sifat artinya: seseorang meyakini bahwa sifat-sifat mahluk sama dengan sifat-sifat Allah. Dengan kata lain bahwa mahluk mempunyai sifat-sifat seperti sifat-sifat Allah, tidak ada bedanya sama sekali. Syirik secara perbuatan artinya: seseorang meyakini bahwa mahluk mengatur alam semesta dan rizki manusia seperti yang telah diperbuat Allah selama ini. Sedangkan syirik secara ibadah artinya: seseorang menyembah selain Allah dan mengagungkannya seperti mengagungkan Allah serta mencintainya seperti mencintai Allah. Syirik-syirik dalam pengertian tersebut secara eksplisit maupun implisit telah ditolak oleh Islam. Karenanya seorang muslim harus benar-benar hati-hati dan menghindar jauh-jauh dari syirik-syirik seperti yang telah diterangkan di atas.
b) Bentuk-bentuk Syirik
Pertama, menyembah patung atau berhala (al ashnaam). Allah swt. dalam surat Al-Hajj (22) ayat 30, berfirman:
"Demikianlah (perintah Allah), dan barang siapa mengagungkan apa-apa yang terhormat di sisi Allah maka itu adalah lebih baik baginya di sisi Tuhannya. Dan telah dihalalkan bagi kamu semua binatang ternak, terkecuali yang diterangkan kepadamu keharamannya. Maka jauhilah olehmu berhala-berhala yang najis itu dan jauhilah perkataan-perkataan dusta."
Dalam surat Maryam (19) 42:
Ingatlah ketika ia berkata kepada bapaknya; "Wahai bapakku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikitpun?"
Diceritakan bahwa Nabi Ibrahim menegur ayahnya karena menyembah patung: Ingatlah ketika ia berkata kepada bapaknya: "Wahai bapakku, mengapa kamu menyembah sesuatu yang tidak mendengar, tidak melihat dan tidak dapat menolong kamu sedikitpun?".
Kedua, menyembah matahari, dalam surat Al A'raaf  (7) ayat 54:
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arsy. Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutinya dengan cepat, dan (diciptakan-Nya pula) matahari, bulan dan bintang-bintang (masing-masing) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, menciptakan dan memerintah hanyalah hak Allah. Maha Suci Allah, Tuhan semesta alam.
Allah menolak orang-orang yang menyembah matahari, bulan dan bintang: Lalu dalam surat Fushshilat (41) ayat 37 lebih tegas lagi Allah berfirman:
(yaitu) pintu-pintu langit, supaya Aku dapat melihat Tuhan Musa dan Sesungguhnya Aku memandangnya seorang pendusta". Demikianlah dijadikan Fir'aun memandang baik perbuatan yang buruk itu, dan dia dihalangi dari jalan (yang benar); dan tipu daya Fir'aun itu tidak lain hanyalah membawa kerugian.
"Dan sebagian dari tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah malam, siang, matahari dan bulan. Janganlah bersujud kepada matahari dan janganlah (pula) kepada bulan, tetapi bersujudlah kepada Allah Yang menciptakannya, jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah".
Ketiga, menyembah malaikat dan jin, dalam surat Al-An'aam (6) ayat 100 Allah berfirman:
"Dan mereka (orang-orang musyrik) menjadikan jin itu sekutu bagi Allah, padahal Allah-lah yang menciptakan jin-jin itu, dan mereka membohong (dengan mengatakan): "Bahwasanya Allah mempunyai anak laki-laki dan perempuan", tanpa (berdasar) ilmu pengetahuan[495]. Maha Suci Allah dan Maha Tinggi dari sifat-sifat yang mereka berikan."
Dalam surat Saba' 34/40-41:
"Dan (ingatlah) hari (yang di waktu itu) Allah mengumpulkan mereka semuanya kemudian Allah berfirman kepada malaikat: "Apakah mereka ini dahulu menyembah kamu?".Malaikat-malaikat itu menjawab: "Maha Suci Engkau. Engkaulah pelindung kami, bukan mereka: bahkan mereka telah menyembah jin; kebanyakan mereka beriman kepada jin itu".
Keempat, menyembah para Nabi, seperti Nabi Isa as, yang disembah kaum Nasrani dan Uzair yang disembah kaum Yahudi. Keduanya sama-sama dianggap anak Allah, Allah berfirman dalam surat At-Taubah (9) 30:
Orang-orang Yahudi berkata: "Uzair itu putera Allah" dan orang-orang Nasrani berkata: "Al Masih itu putera Allah". Demikianlah itu ucapan mereka dengan mulut mereka, mereka meniru perkataan orang-orang kafir yang terdahulu. Dilaknati Allah mereka , bagaimana mereka sampai berpaling?
Dalam surat Al Maidah (5) ayat 72 :
Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam", padahal Al Masih (sendiri) berkata: "Hai Bani Israil, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu". Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zhalim itu seorang penolongpun.
Kelima, menyembah rahib atau pendeta, Allah berfirman: "Mereka menjadikan orang-orang alimnya, dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah, dan (juga mereka mempertuhankan) Al Masih putera Maryam; padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan Yang Maha Esa; tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka persekutukan". Adi bin Hatim ra pernah bertanya kepada Rasulullah mengenai hal tersebut, seraya berkata: "Sebenarnya mereka tidak menyembah pendeta atau rahib mereka?" Rasululah saw. menjawab: “Benar, tetapi para rahib atau pendeta itu telah mengharamkan yang halal dan menghalalkan yang haram, sementara mereka mengikutinya. Bukankah itu tindak penyembahan terhadap mereka?”
Keenam, menyembah thaghuut. Istilah thaghuut diambil dari kata thughyaan artinya melampaui batas. Maksudnya: segala sesuatu yang disembah selain Allah. Setiap seruan para Rasul, intinya adalah mengajak kepada tauhid dan menjauhi thaghuut. Allah berfirman dalam surat An-Nahl (16) ayat 36:
Dan sungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Thaghut itu", Maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul).
Dan tauhid yang murni tidak akan bisa dicapai tanpa menghindar dari menyembah thaghuut, Allah berfirman dalam surat Al-Baqarah (2) ayat 256:
Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam); sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Karena itu barang siapa yang ingkar kepada Thaghut [3] dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
[3] Thaghut ialah syaitan dan apa saja yang disembah selain dari Allah swt
Allah bangga dengan orang-orang beriman yang menjauhi thaghut sebagaimana dalam surat Az-Zumar (39) ayat 17:
Dan orang-orang yang menjauhi thaghut (yaitu) tidak menyembah-nya dan kembali kepada Allah, bagi mereka berita gembira; sebab itu sampaikanlah berita itu kepada hamba-hamba-Ku.
Ketujuh, menyembah hawa nafsu. Hawa nafsu adalah kecenderungan untuk melakukan keburukan. Seseorang yang menuhankan hawa nafsu mengutamakan keinginan nafsunya di atas cintanya kepada Allah. Dengan demikian ia telah mentaati hawa nafsunya dan menyembahnya. Allah berfirman dalam surat Al Furqan (25) ayat 43:
"Terangkanlah kepadaku tentang orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya. Maka apakah kamu dapat menjadi pemelihara atasnya?"
Dalam surat Al-Jatsiyah (45) ayat 23:
Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai Tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya [4]?  Dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat)? Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?
[4] Maksudnya Tuhan membiarkan orang itu sesat, karena Allah telah mengetahui bahwa Dia tidak menerima petunjuk-petunjuk yang diberikan kepadanya.
c) Macam-macam Syirik
Ada dua macam syirik: (a) Syirik besar (b) syirik kecil. Masing-masing dari kedua macam ini mempunyai dua dimensi: zahir (nampak) dan khafiy (tersembunyi). Marilah kita bahas satu-satu persatu dari kedua macam syrik tersebut.
Pertama, Syirik besar (Asy Syirkul Akbar), yaitu tindakan menyekutukan Allah dengan mahluk-Nya. Dikatakan syirik besar karena dengannya seseorang tidak akan diampuni dosanya dan tidak akan masuk surga. Allah berfirman dalam surat An-Nisa (4) ayat 116:
"Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa yang selain syirik bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barang siapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya."
Ilustrasi syirik besar ini dibagi dua dimensi: dzahir dan khafiy. Yang dzahir bisa dicontohkan seperti menyembah bintang, matahari, bulan, patung-patung, batu-batu, pohon-pohon besar, manusia (seperti menyembah Fir'un, raja-raja, Budha, Isa ibn Maryam, malaikat, jin dan Syetan. Sementara yang khafiy bisa dicontohkan seperti meminta kepada orang-orang yang sudah mati dengan keyakinan bahwa mereka bisa memenuhi apa yang mereka yakini, atau menjadikan seseorang sebagai pembuat hukum, menghalalkan dan mengharamkan seperti Allah swt.
Kedua, syirik kecil (Asyirkul Ashghar), yaitu suatu tindakan yang mengarah kepada syirik, tetapi belum sampai ke tingkat keluar dari tauhid, hanya saja mengurangi kemurniannya. Syirik Ashghar ini juga dua dimensi: dzahir dan khafiy. Yang zhahir bisa berupa lafal (pernyataan) dan perbuatan.
(a) Yang berupa lafal contohnya: bersumpah dengan nama selain Allah dan mengarah ke syirik, seperti pernyataan: demi Nabi, demi Ka'bah, demi Kakek dan Nenek dan lain sebagainya. Dalam sebuah hadits Rasulullah saw bersabda:
"man khalafa bighairillahi faqad kafara wa asyraka (siapa yang bersumpah dengan selain Allah maka ia kafir dan musyrik)" (HR. Turmidzi no. 1535). Termasuk lafal yang mengarah ke syirik pernyataan: kalau tidak karena Allah dan si fulan niscaya ini tidak akan terjadi, atau memberikan nama seperti abdul ka'bah dan lain sebagainya.
(b) Adapun yang berupa perbuatan contohnya: mengalungkan jimat dengan keyakinan bahwa itu bisa menyelamatkan dari mara bahaya dan sebagainya. Adapun syirik Ashghar yang khafiy, biasanya berupa niat atau keinginan, seperti riya' dan sum'ah. Yaitu melakukan tindak ketaatan kepada Allah dengan niat ingin dipuji orang dan lain sebagainya. Seperti menegakkan shalat dengan nampak khusyu' karena sedang di samping calon mertuanya, supaya dipuji sebagai orang saleh, padahal di saat shalat sendirian tidak demikian. Riya' adalah termasuk dosa hati yang sangat berbahaya. Sebab Islam sangat memperhatikan perbuatan hati sebagai factor yang menentukan bagi baik tidaknya perbuatan dzahir. Allah berfirman dalam surat Al Baqarah (2) ayat 264:
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekahmu dengan menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang menafkahkan hartanya karena riya kepada manusia dan dia tidak beriman kepada Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan orang itu seperti batu licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu menjadilah dia bersih (tidak bertanah). Mereka tidak menguasai sesuatupun dari apa yang mereka usahakan; dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang kafir" [5].
[5] Mereka ini tidak mendapat manfaat di dunia dari usaha-usaha mereka dan tidak pula mendapat pahala di akhirat.
Dalam sebuah hadits Rasulullah saw. bersabda:
man samma'a samma’allahu bihii, waman yraa'ii yraaillahu bihii (Siapa yang menampakkan amalnya dengan maksud riya' Allah akan menyingkapnya di hari kiamat, dan siapa yang menunjukkan amal shalehnya dengan maksud ingin dipuji orang Allah mengeluarkan rahasia tersebut di hari Kiamat (HR. Bukhari 11/288 dan Muslim no. 2987).
d) Bahaya-bahaya Syirik
Pertama, syirik adalah kedzaliman yang nyata. Allah berfirman dalam surat Luqman (31) ayat 13:
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya: "Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan Allah, sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kezhaliman yang besar".
Dengan berbuat syirik seseorang telah menjadikan dirinya sebagai hamba makhluk yang sama dengan dirinya, tidak berdaya apa-apa.
Kedua, Syirik merupakan sumber khurafat, sebab orang-orang yang mayakini bahwa selain Allah seperti bintang, matahari, kayu besar dan lain sebagainya bisa memberikan manfaat atau bahaya berarti ia telah siap melakukan segala khurafat dengan mendatangi para dukun, kuburan-kubutan angker dan mengalungkan jimat di lehernya.
Ketiga, syrik sumber ketakutan dan kesengsaraan, Allah berfirman dalam surat Ali Imran (3) ayat 151:
"Akan Kami masukkan ke dalam hati orang-orang kafir rasa takut, disebabkan mereka mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang Allah sendiri tidak menurunkan keterangan tentang itu. tempat kembali mereka ialah neraka; dan itulah seburuk-buruk tempat tinggal orang-orang yang zalim."
Keempat, syirik merendahkan derajat kemanusiaan, Allah berfirman dalam surat Al-Hajj (22) ayat 31:
"Barangsiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah, maka adalah ia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh."
Kelima, syirik menghancurkan kecerdasan manusia, Allah berfirman dalam surat Yunus (10) ayat 18:
Dan mereka menyembah selain daripada Allah apa yang tidak dapat mendatangkan mudharat kepada mereka dan tidak (pula) manfaat, dan mereka berkata: "Mereka itu adalah pemberi syafa'at kepada kami di sisi Allah". Katakanlah: "Apakah kamu mengabarkan kepada Allah apa yang tidak diketahui-Nya baik di langit dan tidak (pula) dibumi?" [6] Maha suci Allah dan Maha Tinggi dan apa yang mereka mempersekutukan (itu).
[6] Kalimat ini adalah ejekan terhadap orang-orang yang menyembah berhala, yang menyangka bahwa berhala-berhala itu dapat memberi syafaat Allah.
Keenam, di akhirat nanti orang-orang musyrik tidak akan mendapatkan ampunan Allah, dan akan masuk neraka selama-lamanya. Allah berfirman dalam surat An-Nisa’ (4) ayat 116:
"Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa yang selain syirik bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya."
Dalam surat Al-Maidah (5) ayat 72:
Sesungguhnya telah kafirlah orang-orang yang berkata: "Sesungguhnya Allah ialah Al Masih putera Maryam", Padahal Al Masih (sendiri) berkata: "Hai Bani Israil, sembahlah Allah, Tuhanku dan Tuhanmu". Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga, dan tempatnya ialah neraka, tidaklah ada bagi orang-orang zhalim itu seorang penolongpun.
e) Sebab-sebab Syirik:
Ada beberapa sebab fundamental munculnya syirik:
(a) Al-Jahlu (kebodohan). Karenanya masyarakat sebelum datangnya Islam disebut dengan msyarakat jahiliyah. Sebab mereka tidak tahu mana yang benar dan mana yang salah. Dalam kondisi yang penuh dengan kebodohan itu, orang-orang cenderung berbuat syirik. Karenanya semakin jahiliyah suatu kaum, bisa dipastikan kecenderungan berbuat syirik semakin kuat. Dan biasanya di tengah masyarakat jahiliyah para dukun selalu menjadi rujukan utama. Mengapa, sebab mereka bodoh, dan dengan kobodohannya mereka tidak tahu bagaimana seharusnya mengatasi berbagai persoalan yang mereka hadapi. Ujung-ujungnya para dukun sebagai nara sumber yang sangat mereka agungkan.
(b) dhu'ful iimaan (lemahnya iman). Seseorang yang lemah imannya cenderung berbuat maksiat sebab rasa takut kepada Allah tidak kuat. Lemahnya rasa takut akan dimanfaatkan oleh hawa nafsu untuk menguasai dirinya. Ketika seseorang dibimbing oleh hawa nafsunya maka tidak mustahil ia akan jatuh ke dalam perbuatan-perbuatan syirik, seperti memohon kepada pohon besar karena ingin segera kaya, datang ke kuburan para wali untuk minta pertolongan agar ia dipilih jadi presiden atau selalu merujuk kepada para dukun supaya penampilannya tetap memikat hati banyak orang dan lain sebagainya.
(c) taqliid (taklid buta). Di dalam Al Qur’an selalu digambarkan orang-orang yang menyekutukan Allah dengan alasan karena mengikuti jejak nenek moyang mereka. Allah berfirman dalam surat Al A’raf (7) ayat 28:
Dan apabila mereka melakukan perbuatan keji [7], mereka berkata: "Kami mendapati nenek moyang kami mengerjakan yang demikian itu, dan Allah menyuruh kami mengerjakannya." Katakanlah: "Sesungguhnya Allah tidak menyuruh (mengerjakan) perbuatan yang keji." Mengapa kamu mengada-adakan terhadap Allah apa yang tidak kamu ketahui?
[7] Seperti: syirik, thawaf telanjang di sekeliling ka'bah dan sebagainya.
Dalam surat Al-Baqarah (2) ayat 170:
Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Ikutilah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab: "(Tidak), tetapi kami hanya mengikuti apa yang telah kami dapati dari (perbuatan) nenek moyang kami". "(Apakah mereka akan mengikuti juga), walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui suatu apapun, dan tidak mendapat petunjuk?".
Dalam surat Al-Maidah (5) ayat 104:
Apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah mengikuti apa yang diturunkan Allah dan mengikuti Rasul", mereka menjawab: "Cukuplah untuk kami apa yang kami dapati bapak-bapak kami mengerjakannya". Dan apakah mereka itu akan mengikuti nenek moyang mereka walaupun nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa-apa dan tidak (pula) mendapat petunjuk?.
2. Al Ilhaad (Menyimpang Dari Kebenaran)
Penggunaan istilah al-ilhaad dalam Al Qur’an: Al Qur’an menggunakan istilah ilhaad di banyak tempat, kadang berbentuk kosa kata yulhiduun sebagaimana berikut dalam surat Al-A'raf:
وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Hanya milik Allah asma-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asmaa-ul husna itu dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan
Dalam surat An-Nahl (16) ayat 103:
Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahwa mereka berkata: "Sesungguhnya Al Quran itu diajarkan oleh seorang manusia kepadanya (Muhammad)". Padahal bahasa orang yang mereka tuduhkan (bahwa) Muhammad belajar kepadanya bahasa 'Ajam [7], sedang Al Quran adalah dalam bahasa Arab yang terang.
[7] Bahasa 'Ajam ialah bahasa selain bahasa Arab dan dapat juga berarti bahasa Arab yang tidak baik, karena orang yang dituduh mengajar Muhammad itu bukan orang Arab dan hanya tahu sedikit-sedikit bahasa Arab.
Dalam surat Fushshilat (41) ayat 40:
Sesungguhnya orang-orang yang mengingkari ayat-ayat Kami, mereka tidak tersembunyi dari Kami. Maka Apakah orang-orang yang dilemparkan ke dalam neraka lebih baik, ataukah orang-orang yang datang dengan aman sentosa pada hari kiamat? Perbuatlah apa yang kamu kehendaki; Sesungguhnya Dia Maha melihat apa yang kamu kerjakan.
Kadang berbentuk kosa kata ilhaad, Allah berfirman dalam surat Al-Hajj (22) ayat 25:
Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi manusia dari jalan Allah dan Masjidil haram yang telah Kami jadikan untuk semua manusia, baik yang bermukim di situ maupun di padang pasir dan siapa yang bermaksud di dalamnya melakukan kejahatan secara zhalim, niscaya akan Kami rasakan kepadanya sebagian siksa yang pedih.
Dan kadang berbentuk kosa kata multahadaa Allah berfirman dalam surat Al Kahfi (18) ayat 27:
Dan bacakanlah apa yang diwahyukan kepadamu, yaitu kitab Tuhanmu (Al-Quran). Tidak ada (seorang pun) yang dapat mengubah kalimat-kalimat-Nya dan kamu tidak akan dapat menemukan tempat berlindung selain daripada-Nya.
Dalam surat Al-Jin (72) ayat 22:
Katakanlah: "Sesungguhnya aku sekali-kali tiada seorangpun dapat melindungiku dari (azab) Allah dan sekali-kali aku tiada akan memperoleh tempat berlindung selain daripada-Nya".
Arti al-ilhaad menurut para ulama
Al-farra' mengatakan bahwa kata yulhiduun atau yalhaduun artinya condong kepadanya. Imam Al-Harrani dari Ibn Sikkit mengatakan: al mulhid artinya orang yang menyimpang dari kebenaran, dan memasukkan sesuatu yang lain kepadanya. Dalam Lisanul Arab dikatakan: al-ilhaad artinya menyimpang dari maksud yang sebenarnya. Meragukan Allah juga termasuk ilhaad. Dikatakan juga bahwa setiap tindak kezhaliman dalam bahasa Arab disebut ilhaad. Karenanya dalam sebuah riwayat dikatakan bahwa monopoli makanan di tanah haram itu termasul ilhad. Ketika dikatakan laa tulhid fil hayaati itu artinya jangan kau menyimpang dari kebenaran selama hidupmu.
Imam Ashfahani dalam bukunya mufradaat al-fadhil Qur'an mengatakan bahwa kata al-ilhaad artinya menyimpang dari kebenaran. Dalam hal ini kata Al-Ashfahani ada dua makna: Pertama, ilhad yang identik dengan syirik, bila ini dilakukan maka otomatis seseorang menjadi kafir. Kedua, ilhad yang mendekati syirik, ini tidak membuat seseorang menjadi kafir, tetapi setidaknya telah mengurangi kemurnian tauhidnya. Termasuk sikap ini apa yang digambarkan dalam firman Allah surat Al-Hajj (22) ayat 25:
"Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan menghalangi manusia dari jalan Allah dan Masjidil Haram yang telah Kami jadikan untuk semua manusia, baik yang bermukim di situ maupun di padang pasir dan siapa yang bermaksud di dalamnya melakukan kejahatan secara zalim, niscaya akan Kami rasakan kepadanya sebahagian siksa yang pedih."
Dalam menafsirkan ayat وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ (dan tinggalkanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya), Imam Al Ashfahani menyebutkan bahwa ada dua macam dalam ilhaad kepada nama-nama Allah: (a) mensifati Allah dengan sifat-sifat yang tidak pantas disebut sebagai sifat Allah (b) menafsirkan nama-nama Allah dengan makna yang tidak sesuai dengan keagungan-Nya (Lihat Mufradat Alfaadzul Qur'an h.737).
Hakikat Ilhad
Berdasarkan keterangan di atas, baik ditinjau dari segi bahasa maupun definisi yang disampaikan para ulama nampak bahwa istilah ilhad digunakan untuk segala tindakan yang menyimpang dari kebenaran. Jadi setiap penyimpangan dari kebenaran disebut ilhad. Tetapi secara definitif ia lebih khusus digunakan untuk sikap yang menafikan sifat-sifat, nama-nama dan perbuatan Allah. Dengan kata lain para mulhidun adalah mereka yang tidak percaya adanya sifat-sifat, nama-nama dan perbuatan Allah. Berbeda dengan kafir yang di dalamnya bisa berupa pengingkaran kepada Allah, menyekutukan-Nya dan pengingkaran terhadap nikmat-nikmat-Nya. Sementara ilhad lebih kepada pengingkaran sifat-sifat, nama-nama dan perbuatan Allah saja. Dari sini nampak bahwa tidak setiap kafir ilhad. Karenanya seperti dikatakan dalam buku Al-Furuuq Al-Lughawiyah orang-orang Yahudi dan Nasrani sekalipun mereka tergolong kafir, tetapi mereka tidak termasuk mulhiduun. Tetapi setiap tindakan ilhad itu termasuk kafir.
Bahaya-bahaya ilhaad
Pertama, bahwa para ulama sepakat bahwa tauhid mempunyai tiga dimensi: (a) tauhid uluhiyah, (b) tauhid rububiyyah (c) tauhid asma' dan sifat. Karena ilhad adalah tindakan menafikan sifat-sifat, nama-nama dan perbuatan Allah maka dengan melakukan ilhad seseorang telah menghapus satu dimensi dari dimensi tauhid yang sudah baku. Para ulama sepakat bahwa mengingkari salah satu dari dimensi-dimensi tauhid adalah kafir. Karena itu orang-orang mulhid tergolong orang kafir.
Kedua, bahwa dengan menafikan sifat-sifat dan nama-nama Allah berarti ia telah mengingkari ayat-ayat Al-Qur’an yang menegaskan adanya nama-nama dan sifat-sifat Allah. Para ulama sepakat bahwa mengingkari satu ayat dari ayat-ayat Al-Qur’an adalah kafir.
Ketiga, bahwa mengingkari perbuatan Allah berarti mengingkari segala wujud di alam ini sebagai ciptaan-Nya. Bila ini yang diyakini berarti telah mengingkari kekuasaan Allah sebagai Pencipta. Mengingkari kekuasaan Allah adalah kafir.
3. An-Nifaaq (Wajahnya Islam, Hatinya Kafir)
Imam Al-Ashfahani menerangkan bahwa an nifaaq diambil dari kata an nafaq artinya jalan tembus. Dalam surat Al-An'aam (6) ayat 35 dikatakan:
Dan jika perpalingan mereka (darimu) terasa amat berat bagimu. Maka jika kamu dapat membuat lobang di bumi atau tangga ke langit lalu kamu dapat mendatangkan mukjizat kepada mereka (maka buatlah)[8]. Kalau Allah menghendaki, tentu saja Allah menjadikan mereka semua dalam petunjuk, sebab itu janganlah sekali-kali kamu termasuk orang-orang yang jahil
[8] Maksudnya ialah: janganlah kamu merasa keberatan atas sikap mereka itu berpaling daripada Kami. Kalau kamu merasa keberatan cobalah usahakan suatu mukjizat yang dapat memuaskan hati mereka, dan kamu tentu tidak akan sanggup.
Orang Arab berkata: naafaqal yarbu' binatang yarbu' telah melakukan nifak, karena ia masuk ke satu lubang lalu keluar dari lubang yang lain. Dalam pengertian ini kata an-nifaaq digunakan. Sebab orang-orang munafik ketika bertemu dengan orang-orang Islam mereka suka menampakkan dirinya sebagai seorang muslim, sementara ketika bertemu dengan kawan-kawan mereka sesama kafir, mereka kembali lagi ke wajah mereka yang asli, sebagai orang-orang kafir. Karenanya Allah berfirman dalam surat At-Taubah (9) ayat 67:
"Orang-orang munafik laki-laki dan perempuan, sebagian dengan sebagian yang lain adalah sama, mereka menyuruh membuat yang munkar dan melarang berbuat yang ma'ruf dan mereka menggenggamkan tangannya [9]. Mereka telah lupa kepada Allah, Maka Allah melupakan mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu adalah orang-orang yang fasik."
[9] Maksudnya: Berlaku kikir
Ciri-ciri orang munafiq
Di pembukaan surat Al Baqarah setelah menceritakan ciri-ciri orang-orang beriman dan ciri-ciri orang-orang kafir, Allah lalu menceritakan ciri-ciri orang-orang munafiq secara panjang lebar. Ringkasnya sebagai berikut:
(a) Di mulut mereka mengatakan beriman kepada Allah dan hari Kiamat, sementara hati mereka kafir (lihat QS. Al-Baqarah 2/8-10)
Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan hari kemudian [10]," padahal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. Mereka hendak menipu Allah dan orang-orang yang beriman, Padahal mereka hanya menipu dirinya sendiri sedang mereka tidak sadar. Dalam hati mereka ada penyakit [11], lalu ditambah Allah penyakitnya; dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.
[10] Hari kemudian ialah: mulai dari waktu makhluk dikumpulkan di padang mahsyar sampai waktu yang tak ada batasnya.
[11] Yakni keyakinan mereka terhadap kebenaran Nabi Muhammad saw lemah. Kelemahan keyakinan itu, menimbulkan kedengkian, iri-hati dan dendam terhadap Nabi saw, agama dan orang-orang Islam.
(b) Ketika dikatakan kepada mereka agar jangan berbuat kerusakan, mereka mengaku berbuat baik (lihat QS. Al-Baqarah 2/11-12).
Dan bila dikatakan kepada mereka:"Janganlah kamu membuat kerusakan di muka bumi [12]", mereka menjawab: "Sesungguhnya kami orang-orang yang mengadakan perbaikan." Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang membuat kerusakan, tetapi mereka tidak sadar.
[12] Kerusakan yang mereka perbuat di muka bumi bukan berarti kerusakan benda, melainkan menghasut orang-orang kafir untuk memusuhi dan menentang orang-orang Islam.
(c) Ketika bertemu dengan orang-orang beriman mereka menampakan keimanan, tetapi ketika kembali ke kawan-kawan mereka sesama syetan mereka kembali kafir. (d) Ibarat orang berbisnis mereka sedang membeli kekafiran dengan keimanan. Sebab setiap saat wajah mereka berganti-ganti, tergantung dengan siapa mereka pada saat itu sedang bersama-sama.
(e) Ibarat pejalan dalam kegelapan, setiap kali mereka menyalakan obor, seketika obor itu padam kembali.
(d) Ibarat orang-orang yang ketakutan mendengarkan petir saat hujan turun, mereka selalu menutup telinga karena takut kebenaran yang disampaikan Rasulullah saw masuk ke hati mereka.
Penutup
Demikianlah hal-hal yang merusak kemurnian tauhid (baca: menghancurkan makna dua kalimat syahadat), yang secara singkat setidaknya ada tiga: Syirik, ilhaad, dan nifaq. Masing-masing dari komponen tersebut mempunyai tujuan sendiri, hanya saja syirik lebih mengarah kepada sikap menyekutukan Allah, sementara ilhad lebih mengarah kepada sikap menafikan sifat, asma dan perbuatan Allah. Adapun nifaq lebih mengarah kepada penampilan dengan wajah dua. Tetapi ujung-ujungnya adalah kekafiran. Wallahu a’lam bishshawab. □

Memahami Syahadah

MUQADDIMAH
Kesempurnaan Aqidah seorang muslim bergantung kepada sejauhmana ia dapat menyempurnakan rukun dan syarat-syarat Syahadah. Begitu juga aqidah yang telah sempurna itu boleh rosak apabila rukun dan syaratnya dilanggar.
Lafaz syahadah ialah:


Ertinya: “Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.”  Syahadah ini hendaklah dilafazkan dengan lidah dan ditasdiqkan (ingatkan dengan tetap) di dalam hati.Berikut adalah huraian mengenai rukun, syarat dan perkara-perkara yang boleh merosakkan aqidah.
RUKUN SYAHADAH
Menurut Ulama’ Usuluddin Rukun Syahadah ada 4, iaitu:
1. Menetapkan zat Allah
2. Mengakui zat dan sifat Allah adalah paling sempurna
3. Menetapkan perbuatan Allah sebagai perbuatan Dia sahaja dan tidak sama dengan perbuatan makhluk
4. Menetapkan dan meyakini bahawa agama yang dibawa Rasulullah SAW sahaja yang benar
SYARAT SYAHADAH
1. Menyebut atau mengucapkan kalimah Syahadah  (diucapkan dengan lidah)
2. Meyakini dalam hati maksud syahadah iaitu meyakini hak-hak Allah dan Rasul
3. Jangan ada di dalamnya syak, zann dan waham (50 – 50 percaya, 70 – percaya dan 30 tidak atau 70 – tidak percaya dan 30 percaya)
4. Beramal dengan apa yang diyakini, dan menolak segala sesuatu yang merosakkan syahadah
IMPLIKASI SYAHADAH YANG SEBENAR
1. Kesan Dunia – Memberi kebahagiaan sepanjang hidup dan tidak akan tersesat
2. Kesan Akhirat – Akan membawa syahadah bila bertemu Allah dan Allah akan bertanya kalimah tersebut di alam barzakh sehingga ke padang Mahsyar.
3. Menentukan kebahagiaan kehidupan di akhirat
10 PERKARA YANG MEMBATALKAN SYAHADAH
1. Menyekutukan Allah dengan segala sesuatu
2. Bertawakal kepada makhluk (bergantung nasib kepada makhluk, sedangkan konsep sebenarnya hanya boleh bergantung kepada Allah taala sahaja)
3. Mengkafirkan orang Islam yang telah nyata Islamnya dan tidak mengkufurkan orang kafir yang telah nyata kufurnya
4. Yakin dan percaya ideologi yang dibawa oleh manusia lebih baik daripada sistem Islam
5. Mencaci Nabi dan Sunnahnya
6. Hukum Allah menjadi sendaan dan gurauan
7. Menenung nasib dan bermain sihir
8. Membantu orang kafir untuk merosakkan Islam
9. Beranggapan bahawa keluar daripada Islam tidak apa-apa
10. Menolak sebahagian daripada al-Quran dan menerima sebahagian al-QuranNota: Disesuaikan daripada http://www.e-zakat.com.my/baru/ibadah/syahadah.asp

 Wanita Islam KL bakar diri setelah dicerai talak tiga
Posted on Wednesday, November 13 @ 18:38:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur




Kuala Lumpur: Akibat tertekan dengan masalah rumah tangga dihadapi selepas diceraikan dengan talak tiga, seorang wanita nekad cuba membunuh diri dengan mencurah petrol dan membakar diri di depan rumah bekas suaminya di Puchong, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6 petang itu, wanita berusia 25 tahun yang bertugas sebagai penjawat awam itu kini dilaporkan dalam keadaan kritikal selepas terbakar hampir 80 peratus. (Gambar sekadar hiasan)


Sumber memberitahu, sebelum kejadian, mangsa datang ke rumah bekas suaminya sebelum berlaku pertengkaran mulut akibat tidak berpuas hati apabila diceraikan dengan talak tiga.
“Pasangan berkenaan dikatakan sering bergaduh menyebabkan bekas suami wanita itu menceraikannya dengan talak tiga kerana tidak tahan dengan sikap cemburu buta wanita itu yang menuduh bekas suaminya mempunyai hubungan sulit,” katanya.
Difahamkan, pasangan berkenaan baru lapan bulan berkahwin dan ia perkahwinan kedua wanita berkenaan.
Menurut sumber, selepas berlaku perang mulut, wanita berkenaan meninggalkan rumah itu dengan memandu kereta.
“Bagaimanapun, kira-kira 10 minit kemudian, wanita itu datang semula ke rumah berkenaan dengan membawa sebotol petrol lalu dicurahkan ke badannya ketika masih berada dalam kereta.
“Bekas suaminya cuba menghalang perbuatan itu, namun gagal sebelum wanita itu terlebih dulu menyalakan pemetik api menyebabkan api terus menyambar seluruh badannya,” katanya.
Menurut sumber, bekas suaminya turut melecur pada kedua-dua lengan dan dada, namun sempat menghantar bekas isterinya ke hospital.
Katanya, bekas suaminya cuba menyelamatkan wanita itu tetapi gagal sebelum pantas memeluk badan bekas isterinya dalam usaha memadamkan api.
“Akibatnya, bekas suami wanita itu juga melecur pada kedua-dua lengan dan dada, namun sempat menghantar bekas isterinya ke hospital,” katanya.
Difahamkan, wanita berkenaan dilaporkan kritikal dan masih menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Serdang manakala bekas suaminya pula menerima rawatan sebagai pesakit luar.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan siasatan sedang dijalankan.

........
Agama makin ditinggalkan, negara makin porak peranda dengan pelbagai kemungkaran dan jenayah. Adakah ini Malaysia kita yang kita inginkan?
- PK

 The Memali Incident - Can The Real Truth Goes Mainstream?
Posted on Wednesday, November 13 @ 18:29:30 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



An Open Letter To The Star Newspaper.

Dear Mr. Editor-in-Chief,

In relation to the murder of JAIP's enforcement chief Allahyarham Raffli Abdul Malek, your newspaper yesterday published an article listing major violent cases involving deviant groups in the country. Among those listed were Imam Mahdi, Al-Ma'unah and Tuhan Harun. Regrettably, you erroneously decided to include the late Ustaz Ibrahim Libya and his followers to that list.


The 1985 Memali incident was indeed a sad tragedy for PAS supporters in particular and a definite black mark in the nation's history. It was an incompetency decision and act by the Prime Minister at that time in managing this issues that has resulted in the untimely death of as-syahid Ustaz Ibrahim and 14 other villagers. Even as the 28th year anniversary of the incident is fast approaching this 19th November, the martyred people of Memali are still relentlessly blamed by the government and their machinations (and that include The Star) with unfair, one-sided accusation of violence.
To be certain, many of the events leading to the incident that would have brought justice to the story have been shielded from the public.
For example, only the learned few knew that an order was sent on the night before the incident to the Sungai Petani army camp commandant to deploy troops to Baling for a planned attack on a purported communist camp only for the commandant to later realize that the real target was that the house of the late Ustaz Ibrahim. Aware of the late Ustaz Ibrahim's stellar reputation as an influential and highly respected Islamic scholar, the commandant reckoned that the planned attack was surely unjustified. He brought his argument to a senior Bukit Aman official and even making a direct plea to Tun Musa Hitam (then Datuk Seri, Home Minister) to reconsider the plan.
Despite the effort, an order to attack was issued still. The villagers were evacuated and at 8.15 a.m. the offensive began.
The story above is just one of the many sides of the Memali incident that would have made any reasonable citizen to question the so-called truth presented by the Government.
Was there enough consideration made when advise from the military command on the ground was clearly ignored? Did the rules of engagement were properly followed? More importantly, how can the late Ustaz Ibrahim and the villagers were accused of violence when the attack was first started and provoked by the security forces?
To the very least, has not the family and kin of those martyred that day truly deserve our condolence and sympathy?
For I am sure, a newspaper of such stature as The Star would have noticed the discrepancies surrounding the Memali incident. Yet your paper yesterday decided not only to continue publishing all the fabricated lies accusing Ustaz Ibrahim Libya and his followers as violent, your paper has further up the ante by branding those martyred as deviant too.
An unfounded, wild and outrageous accusations altogether!
The Star in this case has committed at least 3 wrongs:
1. Accusing the late Ustaz Ibrahim and his followers as violent. The fact is that the Alor Star High Court, after a prolonged legal battle, decided that the government should pay compensation to the kin of those killed by the security. The compensation was miniscule compared to the ridicule and injustice that have been inflicted. Nevertheless, the verdict finally placed the burden of guilt onto the government for the violence and brutality that they have committed. So how then the late Ustaz Ibrahim and his followers can be blamed for violent conduct when it was the government who was asked to pay compensation?
Until today, no mainstream media including The Star has taken the effort to correct the government's fabrication, what's more to take the government to task for this major debacle. So much expectation, so little hope for the moral power of the Fourth Estate.
2. Accusing the late Ustaz Ibrahim and his followers as deviant - an even more outrageous accusation with no locus standi whatsoever. There was never any deviant edict issued against the late Ustaz Ibrahim and his followers. Never. The only edict ever issued was by the Kedah Fatwa Council, which argued the "as-syahid" classification was inappropriate.
The classification was first opined by the highly respected Tuan Guru Hj. Omar Zuhdi of Sekolah Pondok Lanai, Kedah and later validated by Tuan Guru Hj. Yahya Junid and Ustaz Azahari Abdul Razak , both members of the Kedah Fatwa Council. The two were later unceremoniously bumped out from the council because of their vocal opinion on the issue. Despite the council's counter edict, the public generally accepted those killed that day by the security forces are syahids.
So where is The Star's rationale for this deviated claim? We see your article as no less than furthering a sinister agenda to smear the name of late Ustaz Ibrahim Libya, the people of Memali and PAS itself.
3. The current Yang Di Pertuan Agong during his reign as the Sultan of Kedah visited the late Ustaz Ibrahim's grave to pay his respect. To the public, it was a solemn recognition from the palace that the late Ustaz Ibrahim and the people of Memali killed that day had committed no crime and that the late Ustaz Ibrahim's credibility as an Islamic figure remained intact. And yet, The Star audaciously continues to brand those killed as violent, and deviant?
Is The Star implying that the Sultan of Kedah, our current Yang Di Pertuan Agong, has erred in his action by visiting the grave of a so-called deviant terrorist? The article is certainly an affront to His Highness and the Kedah palace.
I stand in agreement with the national PAS Youth Chief, YB Nasrudin Hassan and the Kedah state PAS Youth Chief, Mohd. Nasir Zakaria that your paper should retract the article and apologize for the disrespect and dishonest presentation.
I also stand in agreement with the PAS Youth stance that a legal remedy would be worth pursuing should your paper fail to retract the article and apologize for the inconveniences within these next 3 days.

Dear Mr. Editor-in-Chief,
In Islam, there is no such thing as the truth being buried in the grave forever. There is always the "hereafter" where secrets will be unveiled and adjudged. But wouldn't it be bittersweet if some truths such as the Memali incident goes mainstream "here" instead of waiting for the "hereafter"?
The Hillsborough tragedy of 1989 in the UK, which saw more than 96 Liverpool's supporters trampled to death, was one fine example of a truth going mainstream. For 21 years, one truth after another was exposed yet suppressed by the establishment. And when the government, the police and the mainstream media finally agreed to accept accountability instead of the usual blame game, it helps start the process of national healing and reconciliation from what is deemed as one of the darkest moments in modern English history.
Perhaps there is a certain explanation somewhere to relate the Hillsborough tragedy finding closure to Liverpool FC rise to English soccer top flight - of course to much ire of our Prime Minister who once famously proclaimed that Liverpool FC belongs only to the History Channel. Surely, things like this can only be inspiring and empowering, radiating a positive energy that is perhaps driving The Reds right now.
And like the Hillsborough tragedy, with the principle of truth being universal, understanding the Memali incident can also carry us far and beyond into our own process of national healing and reconciliation. Your paper, dear Mr. Editor, is pivotal to helping the many hidden truths such as the Memali incident goes mainstream. And The Star can start the process with a heartfelt apology and a sincere retraction.
And to the kin of those martyred and people of Memali who was cruelly wronged that day and continuously denied of the wholesome truth and justice till today, this is PAS commitment to all of you - that you'll never walk alone.
Ir Khairil Nizam Khirudin
Chief
Federal Territory PAS Youth

 Pemilihan Pas perkenal format baru
Posted on Wednesday, November 13 @ 18:26:12 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



MUKTAMAR Pas yang akan bermula pada 22 hingga 24 November depan dilihat amat penting kerana ia adalah yang pertama selepas PRU13.

Ia dianggap sebagai pentas mengkaji semula pencapaian parti itu selepas PRU13 dan terbaru PRK di Kuala Besut, Terengganu dan Sungai Limau, Kedah. Ramai juga menjangkakan usul tahaluf siyasi akan menjadi usul hangat memandangkan ia yang diutarakan Dewan Ulama pada Multaqa' September lalu dikatakan tidak dibentang pada muktamar ini.
Di sebalik kehangatan muktamar ini, Pas turut tampil memperkenalkan format baru pemilihan Pas yang dianggap sebagai penambahbaikan untuk parti itu. Ikuti temu bual wartawan Sinar Harian, Muhamad Adzhar Tajuddin bersama Pengarah Muktamar, DATUK TAKIYUDDIN HASSAN yang juga Ahli Parlimen Kota Bharu untuk mengetahui maklumat lanjut berhubung pemilihan ini.

Mengapa Shah Alam menjadi lokasi untuk muktamar kali ini?

Pas memilih lokasi Lembah Klang atau lebih spesifik di Stadium Melawati, Shah Alam kerana muktamar kali ini ia melibatkan pemilihan parti. Lokasi muktamar kebiasaannya memang berbeza setiap kali muktamar. Pada 2012, kita adakan di Kelantan dan sebelum itu di Taman Melewar, Selangor.

Apakah tema muktamar kali ini?

Tema muktamar pada kali ini adalah ‘Rahmat Untuk Semua’.

Bagaimana persiapan muktamar kali ini?

Persiapan sudah 85 peratus siap. Sebagai Pengarah Muktamar, saya mendapat kerjasama baik daripada semua petugas urusetia yang 80 peratusnya dari Selangor sendiri iaitu tuan rumah muktamar kali ini.

Kami juga mendapat respons baik daripada kontraktor yang dilantik kerana sentiasa memberi laporan berkenaan tugas yang akan dan telah dilaksanakan.

Ceritakan serba ringkas berkenaan perjalanan keseluruhan muktamar?

Muktamar kali ini akan dijalankan bersama pemilihan parti, melibatkan semua jawatan yang telah diwujudkan Pas Pusat bermula dari jawatan pengerusi tetap, timbalan pengerusi tetap, timbalan presiden, naib presiden, jawatankuasa kerja dan sebagainya.

Bagi jawatan presiden pula ia dikecualikan sepertimana yang telah diumumkan sebelum ini.  Majlis perasmian akan dilakukan Presiden, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Beliau akan menyampaikan ucapan dasar pada sebelah pagi pada 22 November ini.
Pada sebelah petangnya pula, kita akan menjalankan proses pemilihan parti. Keputusan berkenaan pemilihan ini bakal diketahui pada 23 November sekitar jam 10 pagi.

Berapa anggaran jumlah perwakilan yang akan hadir pada tahun ini?

Kebiasaannya perwakilan tidak akan melebihi 1,300 orang. Jumlah itu termasuk Pas Pusat, Dewan Ulama, Pemuda dan Muslimat. Berbezanya, perwakilan kali ini akan disertai di peringkat kawasan.

Pas melihat kawasan perlu diberi pendedahan untuk turun padang sama-sama memberikan respons demi memantapkan parti untuk kejayaan pada masa hadapan. Pas peringkat kawasan adalah akar umbi terhadap perjuangan parti selama ini dan kerana itu mereka tidak harus dilupakan.

Apakah perbezaan di antara format pemilihan pada kali ini berbanding tahun-tahun sebelumnya?

Pemilihan adalah sama berdasarkan jawatan-jawatan yang dipertandingkan.

Cuma, ada sedikit perubahan daripada aspek teknikal. Jika sebelum ini, sistem perkiraan undi dibuat atas ‘dasar percaya’ sesama sendiri. Berbeza kali ini, setiap calon dibenarkan membawa seorang wakil atau ejen pada masa perkiraan undi.
Konsep yang sama seperti pilihan raya umum. Ejen atau wakil ini boleh membuat bantahan menerusi laporan jika didapati ada kesilapan semasa perkiraan undi.
Ejen atau wakil ini hanya terhadap kepada calon peringkat tertinggi sahaja iaitu Timbalan Presiden dan Naib sahaja. Pas ingin memperlihatkan sikap ‘transparensi’ di kalangan semua calon selain mengelakkan berlakunya masalah atau apa-apa konflik setelah berakhirnya muktamar.

Ejen atau wakil ini dibolehkan mendapat penjelasan dan membuat aduan pada waktu itu juga kepada jawatankuasa pemilihan jika mendapati sebarang masalah seperti undi tidak percaya atau sebaliknya.

Satu lagi kelainan pada pemilihan kali ini adalah tag nama perwakilan akan ditebuk menggunakan penebuk khas setelah selesai menunaikan tanggungjawab mengundi.

Ini untuk mengenal pasti tidak berlakunya undian kali kedua.

Apakah antara usul hangat yang akan dibahaskan?

Setiap perwakilan bebas untuk membawa apa-apa usul yang dirasakan berkepentingan kepada parti.

Tetapi, sehingga kini, jawatankuasa masih belum mendapat sebarang maklumat mengenainya.

Segala maklumat mengenai usul hanya akan diputuskan Pengerusi Usul merangkap Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Mungkinkah usul tahaluf siyasi turut dibentangkan?

Saya tidak boleh bercakap mengenainya kerana tiada sebarang usul diperoleh lagi. Tunggu sahaja sidang media khas nanti.

Pada pandangan datuk, bagaimana persaingan setiap jawatan yang dipertandingkan?

Saya melihat saingan dalam suasana yang baik dan sihat. Apa juga pertandingan yang dijalankan khususnya yang bersifat kepartian, setiap ahli perlu berlumba-lumba untuk membuat kebaikan selain turut berusaha untuk menyumbang sesuatu yang berharga kepada parti.

Jangan sesekali memburukkan calon lain. Bertandinglah dengan jujur dan ikhlas. Jika didapati wujud perkara sedemikian, calon akan disingkir daripada bertanding.

Adakah benar dakwaan mengatakan Pas kini terbahagi kepada dua golongan, iaitu ulama dan profesional. Apakah yang dimaksudkan dengan kedua-dua golongan ini?

Di dalam Pas, tidak wujud dua golongan seperti yang dimaksudkan, sama ada ulama atau profesional, yang ada dalam Pas hanyalah ahli Pas.

Cuma, istimewanya ada dewan yang dinamakan Dewan Ulama Pas di peringkat pusat dan negeri.

Di peringkat kawasan pula, ia dipanggil Urusan Ulama Kawasan. Bagi ketiga-tiga peringkat ini, hanya ahli Pas yang mempunyai latar belakang agama sahaja dibenarkan memegang jawatan sekaligus menganggotai
institusi berkenaan.

Selain daripada itu (pusat, Pemuda dan Muslimat), ia terbuka kepada semua ahli Pas yang berdaftar. Jadi, tidak timbul berkenaan lahirnya golongan ulama mahupun profesional.

Jika tiada, mengapa wujud sentimen sedemikian?

Pas tidak berminat untuk menjawab apa-apa berhubung perkara sebegini. Penerangan saya sangat jelas iaitu sesiapa yang mempunyai latar agama sahaja dibolehkan menjawat jawatan untuk dewan tersebut manakala yang tidak ada mereka boleh menganggotai dewan selain itu.

Apakah harapan datuk untuk muktamar kali ini?

Saya mengharapkan muktamar kali ini berlangsung dalam suasana harmoni dan setiap pemilihan atau pertandingan yang diadakan ini akan berjalan dalam bentuk persaudaraan sekaligus mengukuhkan ukhuwah di antara seorang umat Islam dengan umat Islam yang lain.

Semua ahli perlu menunjukkan semangat untuk terus memperkuatkan parti. Ini adalah permulaan sebelum kita mencapai kemenangan dalam PRU14 nanti.

Muhamad Adzhar Tajuddin
SinarHarian


Tiada ulasan: