Selasa, 26 November 2013

MUNGKIN TAK CUKUP TARBIAHLAH KOD

Setelah menghadiri Muktamar PAS ke-59 baru-baru ini saya terkesan bahawa sesetengah ahli PAS menghadapi ‘kejutan budaya’ kesan sikap keterbukaan PAS, lebih-lebih lagi dengan slogannya ‘PAS For All’.

Sikap keterbukaan ini mengundang warga PAS menghadapi suasana baru yang sangat mencabar, malah mencemaskan bagi kalangan agamawan di dalam PAS apabila  mereka merujuk kepada pendekatan syara’. Umpamanya persembahan  melibatkan kumpulan muzik Underground di Karnival Muktamar PAS, Jumaat lalu, dilakukan untuk menarik anak muda yang minat hiburan. Namun persembahan itu berlangsung secara terkawal.

Ketua Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat, Dr Muhaimin Sulam berkata, pengunjung mungkin terkejut dengan salah satu pengisian persembahan malam itu yang berkonsepkan rock metal.

Namun menurutnya, ia sesuai dengan tema karnival tahun ini, 'PAS For All'  (PAS untuk semua) di mana persembahan Gig Grid Zon malam itu dikhususkan kepada golongan muda.

Dr Muhaimin mengukuhkan hujahnya bahawa persembahan serupa ini adalah menepati sikap keterbukaan PAS, tetapi tidak melanggar perinsip Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Namun ada beberapa perwakilan di Muktamar itu yang menyebut bahawa ‘PAS perlu terbuka’ dengan harapan PAS menjadi parti yang mampu menyesuaikan diri dengan keadaan suasana dan zaman yang berubah.

Seingat saya, kata-kata ‘keterbukaan’ ini mulai dipopularkan oleh bekas Presiden PAS, Ustaz Fadzil Mohd Noor yang berusaha merubah imej PAS dari parti yang exclusive (tertutup) kepada inclusive (terbuka) iaitu berinteraksi lebih luas dengan masyarakat di luar PAS. Namun, Almarhum mengingatkan bahawa, “Betapapun keterbukaan dan toleransinya, PAS tetap berada dalam orbit Islam.”

Sejak sikap terbuka ini dilaksanakan oleh PAS, kesannya sangat nyata bahawa masyarakat bukan PAS mulai mendekati dan memahami PAS. Maka hasilnya telah terjalin hubungan baik antara warga PAS dengan masyarakat di luar PAS.

Bagaimanapun masih ada sesetengah warga PAS yang mengalami ‘kejutan budaya’ atau ‘culture shock’ dengan kesan sikap keterbukan PAS ini, misalnya, seperti apa yang berlaku di persembahan melibatkan kumpulan muzik Underground di Karnival Muktamar PAS ke-59 itu. Namun, menariknya, sesetengah ahli PAS dapat menerima persembahan seumpama itu.

Ini adalah antara contoh kecil bagaimana sikap ahli PAS berinteraksi dengan suasana baru ini. Jelas bahawa sesetengah ahli PAS dapat menerimanya, sementara yang lain menolak, malah berada dalam ‘kejutan budaya’ apabila menyaksikan semuanya itu.

Kejutan budaya adalah istilah yang digunakan bagi menggambarkan kegelisahan dan perasaan (terkejut, kekeliruan, dan lain-lain) yang dirasakan apabila seseorang atau golongan terpaksa duduk dalam kebudayaan atau persekitaran sosial yang berlainan sama sekali, seperti ketika berada di negara asing.

Ia timbul akibat kesukaran dalam asimilasi kebudayaan atau suasana baru, menyebabkan kesukaran bagi mengenali apa yang wajar dan tidak wajar. Seringkali ini digabung dengan kebencian moral atau estatik, malah agama yang kuat mengenai sesetengah aspek budaya berlainan atau budaya baru.

Sejak PAS membuka ruang sebagai parti yang inclusive (terbuka), warga PAS didedahkan dengan interaksi PAS dengan rakyat pelbagai bangsa, agama dan tradisi.

Tuan Guru Nik Abd Aziz memberikan angpau kepada mulut naga di tarian naga oleh kumpulan budaya belia Cina, pendukung PAS memberikan hadiah di Tahun Baru Cina, begitu juga sebaliknya. Sementara itu Majlis Hari Raya di Markas PAS, malah di masjid, dihadiri oleh masyarakat Cina dan India terutama di bandar besar. Demikian juga ketika kempen pilihan raya, ramai orang Cina dan India yang bukan saja mengibarkan bendera PAS, malalah menyelimutkannya di badan mereka. Ini phenomena yang sangat menarik, bahawa ahli PAS sudah menerima hakikat keterbukaan dan toleransi ini, bukan semata-mata untuk mendapat undi, tetapi sebagai tuntutan masa dan keadaan sesuai dengan sikap baru PAS. Banyak lagi contoh mengenai keterbukaan dan toleransi PAS ini.

Namun, menurut pengamatan saya, setelah mendengar perbahasan dan pelbagai percakapan yang di dengar di luar dewan Muktamar, saya terkesan bahawa masih ada sesetengah warga PAS yang mengalami ‘kejutan budaya’ apabila berdepan dengan suasana baru ini. Saya tidak tahu bagaimana sikap pimpinan PAS yang berada di atas pentas di Muktanar tersebut.

Sasana baru yang dihadapi oleh warga PAS ini akan terus berlanjutan, justeru semakin ramai - pelbagai golongan masyarakat - yang telah menyertai PAS, malah yang akan menyertai PAS. Semuanya ini menambah kepelbagaian di dalam PAS dan ini, bagi saya, adalah kekuatan PAS, tetapi menuntut kebijaksanaan pendukung PAS untuk mendepani situasi ini.

Perwakilan dan pemerhati yang menghadiri Muktamar baru-baru ini terdiri dari pelbagai golongan, latar belakang pendidikan yang mereka terima serta suasana persekitaran kehidupan mereka yang berbeza. Maka itu penerimaan golongan agamawan tentulah berbeza dengan penerimaan golongan bukan agamawan mengenai fenomena baru ini.

Ini tercermin dari reaksi penerimaan sesetengah perwakilan mengenai Program Karnival PAS For All selama tiga hari sempema Muktamar tersebut. Program tersebut dikritik kerana menampilkan persembahan kumpulan rock bersama artis yang kini bersama PAS – Sham Kamikaze dan Nazmi Karim.

Seorang perwakilan dari Kedah, mempertikaikan penganjuran Program ‘Karnival PAS For All’ selama tiga hari sempema Muktamar tersebut.

Dr Muhaimin Sulam segera menjawab bahawa persembahan melibatkan kumpulan muzik Underground itu dilakukan untuk menarik anak muda yang minat hiburan dan persembahan itu berlangsung secara terkawal.
Beliau berkata, pengunjung mungkin terkejut dengan salah satu pengisian persembahan malam itu yang berkonsepkan rock metal.

Namun menurutnya, ia sesuai dengan tema karnival tahun ini, 'PAS For All' (PAS untuk semua) di mana persembahan Gig Grid Zon malam itu dikhususkan kepada golongan muda.

"Kehadiran empat lima anak muda di atas pentas dengan rambut panjang, seluar jeans, kemeja-T tidak bersongkok dan terenjut di pentas menyebabkan penonton seakan-akan terkena serangan jantung.

Tetapi persembahan itu adalah salah satu cara kita menarik anak muda yang sememangnya sukakan hiburan rancak, namun tidak melanggar prinsip parti," katanya dalam ucapan penggulungan.

Beliau berkata, ahli PAS jangan tutup pemikiran mereka dengan isu-isu keagamaan saja, tanpa melihat persekitaran masyarakat yang luas untuk didekati.
Akhirnya, menurut pendapat saya, kehadiran para artis di dalam PAS yang dikira sebagai fenomena baru, akan mengambil masa untuk diterima oleh ahli PAS. Justeru kita perlukan sedikit kesabaran sehingga suasana ini berubah dan akhirnya tidak akan berlaku lagi ‘kejutan budaya’ di dalam PAS.
DAH MENANG TU YANG UTMA SUJUD SYUKUR

SAYA pernah mendedahkan sebuah kajian yang dibuat oleh sebuah badan profesional beberapa minggu sebelum parlimen dibubarkan untuk pilihan raya umum ke-13 (PRU13). Perihal di seluruh negara, secara umumnya sokongan orang Melayu terhadap Pakatan Rakyat merosot sebanyak empat peratus berbanding enam bulan sebelumnya.

Apa yang mengejutkan dalam kajian tersebut adalah kemerosotan sokongan Melayu terhadap Pakatan berlaku paling teruk di Kedah, iaitu sebanyak 9 peratus! Jika pada September 2012 sokongan Melayu untuk Pakatan ialah 53 peratus, namun Mac 2013 sokongan merosot tinggal 44 peratus sahaja. Mengikut kajian tersebut, kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) yang mampu dimenangi oleh Pakatan Rakyat di Kedah cuma 14.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar melahirkan kebimbangan Pakatan akan kalah di Kedah jika perkara tersebut tidak berjaya diatasi.

Berikutnya, Penerangan PAS Kedah mengambil tanggung jawab menghimpunkan semua tenaga penerangan bagi memberi taklimat khusus menangani isu kemerosotan sokongan Melayu.

Datuk Mahfuz Omar ketika membentangkan hasil kajian itu menjelaskan, antara faktor utama kemerosotan sokongan Melayu adalah pemberian BR1M 2.0. Namun di Kedah, katanya, terdapat faktor-faktor khusus yang menambah penolakan terhadap Pakatan. Isu terbesarnya ialah 'penebangan balak secara rakus'. Kali pertama dalam sejarah negara, isu alam sekitar mendapat perhatian dari masyarakat Melayu.

Isu lain adalah kepimpinan PAS yang dilihat berpecah dan kemelut Kolej Universiti Insaniah (Kuin). Maknanya, isu khusus dalam pentadbiran Kedah yang menyumbang penolakan orang Melayu terhadap kerajaan negeri. Soal sama ada kerajaan benar-benar gagal adalah persoalan lain, namun BN yang menguasai segenap media berjaya membina persepsi negatif rakyat terhadap kerajaan negeri.

Dipendekkan cerita Pakatan hilang negeri Kedah dalam PRU13 angkara kehilangan undi Melayu dalam jumlah yang besar.

Dalam ranking kekuatan kerusi PAS di Kedah, Sungai Limau berada di tempat kedua selepas Tokai (di zaman Almarhum Ustaz Fadzil Noor dikenali sebagai Bukit Raya). Sewaktu PAS Kedah tinggal 'batu nisan' pada PRU tahun 1995, dua kerusi yang tinggal itu ialah Sala (sekarang Sungai Limau) dan Bukit Raya. Ertinya kedua-dua kerusi tersebut benar-benar kerusi yang dimenangi dengan undi teras ahli dan penyokong PAS.

Berdasarkan PAS Kedah kehilangan sokongan Melayu sehingga 9 peratus pada PRU13, saya mengandaikan bahawa di Sungai Limau sokongan untuk Tan Sri Ustaz Azizan datangnya dari pengundi teras PAS dan majoriti pengundi Cina dari seramai 1800 orang. Hampir tiada undi untuk PAS dari pengundi atas pagar. Tiada juga undi dari ahli Umno yang memprotes, kerana undi golongan itu tersalur kepada calon Umno yang bertanding tiket bebas. Itu pun tidak banyak, cuma 100 undi.

Jika sebelum ini, Ustaz Azizan dapat menarik ahli keluarganya yang ramai di sekitar Sungai Limau, kebanyakannya terdiri dari penyokong Umno. Pada PRU13, beliau ditentang oleh sepupunya sendiri iaitu Fadhilah Mohd Ali. Bermakna undi atas faktor keluarga tidak lagi solid untuk Ustaz Azizan, sekurang-kurangnya ia sudah berpecah dua.

Satu lagi faktor yang sangat menarik di Sungai Limau adalah kewujudan 'golongan kecewa' dalam PAS. Kumpulan ini tidaklah dominan namun tindakan protes mereka berterusan dan sedikit sebanyak memberi kesan negatif terhadap jentera parti. Mereka menyayangi PAS cuma berkonfrontasi dengan Ustaz Azizan ketika itu. Kini orang yang mereka musuhi sudah tiada. Mereka boleh ditarik untuk kembali menguatkan PAS.

Secara teorinya untuk mengekalkan kerusi Sungai Limau, kerja PAS cuma mengekalkan sokongan ahli-ahli dan penyokong PAS! Itu saja. Kejayaan menarik golongan atas pagar dan Umno cuma bonus. Teorinya mudah, tapi realitinya tak semudah itu.

Bagi BN, kerja mereka lebih sukar kerana di samping pertahankan sokongan pengundi tegar dan atas pagar. Mereka juga perlu menarik sokongan pengundi PAS, baru boleh menang.

Di Sungai Limau secara umumnya kekuatan PAS dan Umno adalah seimbang. Biasanya, di mana ada cawangan PAS di situ ada cawangan Umno. Kewujudan sokongan PAS dan Umno berlaku secara tradisi. Persaingan utama politik pun cuma berlaku antara PAS dan Umno sejak berzaman.

Pengalaman melalui beberapa pilihan raya  kecil, kekuatan antara Pakatan dan BN selalunya tidak seimbang. Banyak tempat di mana Pakatan tiada cawangan, berbanding BN.  Jika BN berjaya mengepung ahli-ahlinya sahaja cukup untuk menang. Dan itulah yang mereka lakukan.

Untuk PRK Sungai Limau, kerja 'mengepung ahli' sendiri untuk pertahankan kemenangan terbeban kepada PAS. Bagaimana cara untuk melakukannya ke tahap maksimum, terserah kepada kebijaksanaan jentera PAS.  Itulah rahsia besar kejayaan PAS pertahankan Sungai Limau - secara teorinya.

Wahai anakku, Janganlah engkau rasa hebat bersahabat dengan mereka yang mendurhakai Allah dan menjauhkan manusia dari jalan-Nya. Kerana engkau akan menempah jalan yang dimurkai Allah. Janganlah engkau kagum dengan seseorang yang memperolehi harta melalui jalan yang diharamkan Allah, kerana setiap perbelanjaannya tidak diterima oleh Allah. Tindakan kamu mendekati mereka dan bergaul mesra dengan mereka akan menjauhkan kamu dari golongan yang dikasihi oleh Allah, dan mendekatkan kamu kepada kemurkaan Tuhanmu.

Wahai anakku,
Janganlah engkau pisahkan dirimu dari jamaah yang memperjuangkan Islam, walaupun mereka kelihatan lemah, tiada permaidani merah yang menghampar mereka, namun mereka dekat dengan Allah. Perhatikanlah pergaulanmu dengan semua sahabatmu, berjalanlah bersama mereka, makanlah bersama mereka dan sembahyanglah bersama mereka; nescaya engkau akan kenal siapa mereka.

Wahai anakku,
Janganlah engkau bangga bersahabat dengan golongan yang fasik, lalu kamu menjauhi golongan bertaqwa. Engkau mengharapkan habuan dunia yang ada pada mereka, lalu mereka menyesatkan kamu dan menjauhkan kamu dari Tuhanmu. Engkau akan mulai terpisah dengan golongan yang menjaga iman mereka, kemudian kamu akan semakin jauh dari rumah Allah dan kamu akan terus bergelumang dengan golongan yang lalai dengan Allah.

Wahai anakku,
Sahabat yang baik itu ialah sahabat yang bilamana kamu melupai kewajipanmu, ia akan mengingatkan kamu. Bilamana kamu mendengar kata-katanya akan bertambah ilmumu, dan bilamana kamu melihat amalan sehariannya, mengingatkan kamu pada hari akhirat.

Wahai anakku,
Aku sedar betapa payahnya kamu untuk mendapatkan sahabat yang baik, namun kebaikan yang ada padamu akan mengundang kebaikan sahabat yang mendekatimu. Tidakkah bau harum pada bebunga yang mekar menarik kedatangan lebah bagi menghisap madunya. Dan tidakkah kamu perhati bau busuk dari seekor bangkai akan mengundang langau. Kamu jangan mengharap kebaikan yang ada pada golongan yang lalai pada perintah Allah, atau kamu kagum dengan satu dua kebaikan yang dilakukan di hadapanmu, lalu kamu sanggup memejam mata terhadap rasuah, salahguna kuasa, kezaliman dan kemungkaran yang dilakukannya. Lalu kamu war-war kebaikannya, dan kamu diam terhadap kemungkarannya.

Wahai anakku,
Janganlah kamu menjadi jurucakap kepada musuh bagi membenarkan keburukan perbuatanmu, kerana ia tidak lebih menambahkan kebencian orang terhadapmu. Sebaliknya perbaikilah kelemahan dirimu bersama jamaah, dengan mendekatkan dirimu kepada Allah melalui amalan jamaahmu. Hiruplah keredhaan Allah dalam setiap patah zikirmu, dan titislah airmata keinsafan di atas keterlanjuranmu kerana mengabaikan perintah Allah.

Wahai anakku,
Aku sedang berbicara denganmu, bukan orang lain kerana aku mengasihimu di dunia dan akhirat. Demi Allah aku sanggup hilang seribu sahabat yang fasik, namun aku tidak sanggup kehilangan seorang sahabat yang soleh.

Senyumlah semoga Allah mengasihimu.
Senyum
Sesungguhnya Muktamar PAS ke-59 bakal menempah sejarah dengan pengkisahan atau naratif yang tersendiri. Ia pastinya punya kelainan bukan hanya kerana ini tahun pemilihan. Pemilihan itu sahaja sudah cukup menarik dengan debaran dan bahangnya sedikit luar biasa untuk kali ini.

Yang ditunggu-tunggu semua pihak khasnya media, tempatan dan juga antarabangsa, bukan sahaja keputusan pertandingan jawatan-jawatan penting dalam pemilihan pada muktamar ini. Tentunya akan ada yang menang dan yang kalah. Pertandingan seperti ini sifatnya memang ‘zero-sum’ atau ‘kalah-menang’. Tidak boleh ‘menang-menang’. Ini juga lumrah.

Nah, kalau begitu maka mengapa terlalu kaget atau perlu ‘panik’ dengan debaran dan suhu berkempen yang agak lain macam? Penulis tidak akan cuba melanjutkan ‘sindrom penafian’ sesetengah pihak termasuk dirinya sendiri kadangkali, seolah-olah ‘kesengitan’ itu tidak wujud, guna menyelamat parti yang disayangi.

Benar keputusan itu penting dan pemilihan itu penting. Tidak juga dinafikan. Akan tetapi itu hanya alat atau wasilahnya? Yang menjadi tumpuan dan perhitungan pentingnya ialah ‘apa akan berlaku selepas pemilihan?’ Maksudnya?

Ya. Yang menjadi perhatian semua pihak, kawan dan lawan termasuk media tempatan dan antarabangsa ialah ‘Apa perubahan selepas pemilihan?’

Apakah mereka menjangkakan perubaha ‘Dasar PAS’? Tentunya tidak! Dasar-dasar seperti termaktub dalam perlembagaan parti Islam ini tentunya tidak berubah dan tawaran PAS dalam “Negara Berkebajikan” pastinya kekal.

Yang ditunggu-tunggu ialah tentang hal dan orientasi  ‘strategi pendekatan politiknya’. Itu yang dinanti-nantikan sangat oleh semua.

Ini kunci segala perbualan awam sehingga ke seminar dan wacana politik tanah air di menara gading anjuran kumpulan pemikir atau think-tank termasuk ahli akademik dan pundit politik tanah air.

Di sebalik semua keresahan, polimik dan kemelut yang terjadi, terpahat satu persoalan maha penting bagi politik Negara yakni ‘Apakah PAS akan terus bersama Pakatan ataukah Muktamar bakal merumuskan keputuskan sebaliknya, andainya usul menuntut penilaiaan semula kedudukan PAS dalam Pakatan Rakyat dibentangkan.

Yang relevannya ialah ‘Apakah keputusan pemilihan bakal mewarnai orientasi dan pendekatan strategi parti Islam ini?’

Bagi penulis kebarangkalian wujud keputusan atau ‘outcome’ mengejut masih lagi satu yang munasabah dalam dinamika sebuah parti politik yang sangat vibrant dan hidup fungsi demokrasinya. Ia sekaligus menyerlahkan PAS sangat responsif dan bertindak balas dengan realiti politiknya dengan sangat baik.

Hanya persidangan muktamar yang berani menggarap isu-isu besar yang menentukan jatuh-bangun dan hidup-mati perjuangan yang mampu memberikan kepuasan kepada para perwakilan dan seluruh ahli serta penyokong parti.

Muktamar adalah himpunan tahunan paling besar dan paling penting khasnya buat parti Islam yang tunggal di tanah air ini. Ia adalah persidangan perwakilan dari seluruh pelusuk Negara bagi melunaskan satu tanggungjawab besar untuk memuraja’ah dan memuhasabah lantas ‘mempertegas dasar-dasar parti dan merangka strategi mendayakan perjuangan’ bagi waktu mendatang.

Meneliti dapatan post-mortem pilihan raya umum lalu, adalah diakui bahawa pasca PRU ke-13, PAS mengalami penghakisan sokongan undi Melayu. Hakikat tersebut perlu segera diinsafi semua. Jelasnya impian PAS untuk mengganti Umno sebagai parti tunggak orang Melayu-Islam gagal dan masih tertangguh.

Sementara Umno menambah 9 kerusi di peringkat persekutuan kepada 88, PAS sebaliknya kehilangan 2 kerusi parlimen menjadikannya 21. Menambah derita PAS lagi ketika kehilangan negeri Kedah dibawah pentadbirannya bagi mewakili Pakatan Rakyat.

Purata seluruh Negara Semenanjung Malaysia PAS mengalami penurunan sokongan etnik Melayu sebanyak 2% sementara PKR sebanyak 7% pada PKR sementara DAP mendapat peningkatan 2% sokogan etnik Melayu. Di satu segi kehilangan undi Melayu di alami PAS tidaklah begitu parah sangat.

BN sememang kuat di luar bandar iaitu mereka menang 121 kerusi dari 133 kerusi luar bandar. Peliknya 70% kerusi parlimen berada di kawasan luar bandar sementara hanya 30% penduduk dan pengundi tinggal dalam kawasan tersebut. Ini adalah kelangsungan ‘gerry-mandering’ jahat yang berdekad lamanya.

Penurunan sokongan Melayu adalah terhad kepada kawasan tertentu sahaja dan boleh ditafsir menurut faktor-faktor tempatan dan situasi pentadbiran di negeri seperti apa yang berlaku diKedah. PAS sebaliknya mengalami peningkatan sokongan Melayu di Terengganu dan sedikit di negeri Johor. Kajian oleh pihak berkecuali seperti Merdeka Centre masih mendapati bahawa tren pengundi Melayu masih positif terhadap PAS.

Persoalan besar yang perlu dipecahkan dalam perbahasan di Muktamar ialah ’Apakah yang perlu PAS lakukan untuk menambah sokongan orang Melayu terhadapnya?’

Dicadangkan dari hasil kajian pasca PRU ke-13, PAS perlu memberi tumpuan kepada golongan muda etnik Melayu. Untuk  PRU14, segmen ini akan bertambah. Mengikut dapatan kajian terkini imej PAS dalam kalangan generasi muda masih baik dan sesuatu mesti dilakukan segera bagi memperkukuh sokongan ini.

Dapatan kajian terkini juga menekankan keperluan PAS untuk meningkatkan mesej sosio-ekonomi dan fokas kepada golongan menengah rendah (bawah RM4,000 sebulan). Kelompok umur bawah 40 tahun serta segmen wanita juga perlu penumpuan berterusan.

Kedudukan purata ialah sokongan umum pengundi Melayu kepada PAS ialah sekitar 40%. Ini perlu ditingkatkan kepada 44% untuk PAS menempah kemenangan pada PRU14. Sokongan wanita Melayu juga masih di tahap yang rendah (sekitar 30-35%). Sokongan  pengundi muda Melayu sekitar 45-46% dan ini perlu ditambah dengan kegiatan dan program yang mampu menggamit harapan dan imiginasi mereka.

Bagi mengatasi kelemahan yang disimpulkan dalam dapatan awal post-mortem dan beberapa kajian pasca PRU ke-13, adalah diingatkan supaya PAS berwaspada supaya tidak mengambil jalan ‘rawatan atau preskriptif sebelum mengenalpasti penyakit’.

Penulisan ringkas ini dalam ruang yang serba sempit ini, agak sukar melakukan keadilan kepada maudhu’ yang sebegini penting. Pun begitu, amat mutahak supaya PAS meneliti dan tekuni  faktor sebab-musabab (causative factors) dalam kekalahan pertarungan dengan Umno.

Di samping segala penipuan dan isu capaian media yang sangat  tidak adil dan ‘politik ugut-takut’ serta ‘pecah-confused-perintah’,  kajian juga mendapati BRIM sangat mempengaruhi pengundi Melayu luar Bandar. Berdepan dengan hakikat ini, maka sayugia diingatkan bahawa PAS mesti memperkuatkan program kebajikan dan khidmatnya.

Namun sayugia diingatkan program kebajikan PAS jangan hanya tamat dengan ‘pemberian’ atau ‘handout’ seperti Umno.

Adalah pemerhatian dan kini keyakinan penulis bahawa PAS mesti benar-benar menampilkan konsep ‘Negara Berkebajian’ melepasi aspek dan dimensi ‘memberi-handout’.  Khususnya bagi Melayu di luar bandar dan di kampung-kampung  tradisi khasnya di kawasan-kawasan kerusi ‘Malay-Belt’ di Selangor seperti di Tanjung Karang, Kuala Selangor, Sabak Bernam, Sungai Besar dan Hulu Selangor dan segmen Melayu seperti ini di negeri-negeri lain juga, penyampaian Dakwah Islam mesti memasuki  rumah-rumah mereka serentak dan bersekali dengan khidmat Kebajikan kita.

Ini adalah penentu dalam memenangi hati-budi kelompok atau konstituensi Melayu ini supaya bukan sahaja menjadi pengundi PAS bahkan berani menjadi ahli PAS yang bersedia membuka cawangan dan menjadi aktivis PAS. Konstituensi Melayu Bandar dan pinggir Bandar memerlukan pendekatan ‘pencerahan’ dan ‘ketelusan-kebertanggungjawaban’ tadbir-urus wakil-wakil rakyat atau penyeleras DUN dan Parlimen yang belum dimenangi.

Pun begitu, Muktamar mesti berani berdepan menggarap isu ‘review’ dan kajian semula kedudukan PAS dalam Pakatan seandainya usul dibawa oleh mana kawasan atau dewan. Sekali lagi bagi penulis keberanian untuk mendepani cabaran tersebut bakal menyerlahkan ‘pencerahan’ dan ‘kejelasan’ yang sekaligus akan memperukuhkan lagi ketegasan dan penambahbaikan prestasi PAS dalam Pakatan sebagai laluan trajektori dan metodologi untuk meraih kejayaan yang lebih besar dalam PRU ke-14.

Bagi mencapai matlamat ke arah itu PAS wajar diingatkan supaya bertegas memperkukuhkan prinsip dan dasar perjuangan Islamnya sementara sentiasa memiliki bijaksanaan seperti ditegas Presiden parti. Keanjalan dan bijak memposisi perjuangan politiknya akan mengekalkan sokongan tegarnya di kalangan orang Melayu-Islam serta terus dimantapkan sokongan baru dalam kalangan bukan-Melayu bukan –Islam. Penulis berpandangan bahawa kesemua ini hanya munasabah dilakukan dan dikekalkan dalam kerangka dan konstruk Pakatan Rakyat.

Sementara itu advokasi PAS dalam hal tuntutan supaya Syari’at  (termasuk Qanun Jina’iyyat Islamiyyah) bagi menjalin keharmonian dan kemakmuran rakyat  dalam sebuah Negara yang pluralis dan majmuk akan terus kita dayakan. Bersama Pakatan Rakyat, PAS akan mempergiat agenda mendedahkan kebejatan dan kebobrokan tadbir-urus kewangan dan ekonomi negara yang sarat dengan kemungkaran yang bercanggah dan berlawanan dengan Syariat Islam.

Penulis amat yakin dalam kesyumulan mempamerkan dan mengadvokasi Syariat Islam sekaligus mengangkat Tujuan atau Maqasid Syariah itu sendiri (Dhororiyatul Khams- Lima Kemestian) itu. PAS akan berdiri unik, di satu garis dan pentas yang berbeza dari Umno yang mutakhir ini cuba meniru PAS dalam kepura-puraannya terhadap isu seperti Kalimah Allah dan terkini terhadap Hudud yang disekat dengan Akta Mahkamah Syariah 1965 yang mereka reka-cipta dan undang-undangkan.

Dr Dzulkefly Ahmad, Pengarah Pusat Penyelidikan PAS Pusat.
Muktamar PAS kali ini memperlihatkan persaingan yang paling sengit, paling tidakpun semenjak Era Kepimpinan Ulama awal 1980-an. Persaingan dan pertandingan merebut jawatan dalam kepimpinan Jawatankuasa PAS Pusat dan dewan-dewan merupakan perkara lazim bagi PAS sebagai sebuah parti politik Islam dan gerakan dakwah Islam bergerak dalam kerangka demokrasi. Kelaziman seperti inilah yang menjadikan PAS terus dinamik dalam menghadapi perubahan zaman sejak awal penubuhannya lagi. Oleh hal yang demikian, terdapat kalangan pemerhati politik dan pengkaji gerakan dakwah tidak melihat apa-apa kelainan dalam Muktamar PAS pada kali ini.

Pandangan ini ada kebenarannya sekiranya Muktamar PAS kali ini sekadar dilihat dari segi persaingan antara individu yang bertanding. Bagaimanapun, sekiranya dilihat kepada gagasan yang dibawa oleh individu yang bertanding, akan dapat diperhatikan dua aliran yang utama iaitu aliran baru yang mahu merubah wajah PAS dan aliran lama yang mahu mengekalkan wajah itu. Kedua-dua gagasan itu diwakili oleh calon yang sesuai bagi merebut beberapa pos penting dalam PAS sama ada peringkat Jawatankuasa PAS Pusat atau dewan-dewan. Lebih daripada itu, kedua-dua gagasan ini mempunyai sokongan ahli-ahli akar umbi, malah dari kalangan mereka yang bukan ahli (penyokong simpati PAS).

Persaingan antara kedua-dua gagasan ini sememangnya sudah ada bibit-bibitnya lebih 10 tahun yang lalu. Bagaimanapun, kedua-dua gagasan ini dikenali dengan jenama yang lain iaitu golongan ulama dan golongan profesional. Berikutan dengan itu, sepanjang dekad yang lalu, persaingan yang wujud dalam PAS lebih dianggap sebagai pertembungan antara golongan ulama dan golongan profesional. Maka setiap kali tiba musim muktamar terutama muktamar pemilihan, akan terpancul ulasan-ulasan bahawa PAS sedang berhadapan dengan kemelut siapa yang seharusnya memimpin, sama ada ulama atau profesional?

Setiap kali terpanculnya ulasan-ulasan tersebut, setiap kali pulalah pemimpin-pemimpin utama PAS menafikan dikotomi ahli-ahli PAS seperti itu. Demi merapatkan semula saf kepimpinan PAS, dikemukakan pula gagasan “memprofesionalkan ulama dan mengulamakan professional”. Terdapat juga usaha lebih kreatif untuk mengendurkan persaingan kedua golongan tersebut dengan menaja kemunculan golongan ketiga yang digelar ‘aktivis’. Namun demikian, apabila menjelang muktamar pada tahun-tahun berikutnya persaingan antara kedua-dua golongan dan dikotomi ahli-ahli PAS kepada ulama dan profesional muncul kembali. Mungkinkah ini menjadi petunjuk bahawa persaingan yang sebenar bukanlah antara golongan ulama dan professional seperti yang disangka?

Sebenarnya, pertembungan yang berlaku dalam PAS adalah antara golongan yang cuba mewajah-barukan PAS dan golongan yang mahu mengekalkan wajah lama. Kedua-dua golongan ini didukung oleh ulama dan professional malah aktivis, justeru tidak wajar menggolongkan pertembungan itu kepada golongan ulama sahaja atau golongan professional sahaja. Mereka yang cuba mewajah-barukan PAS mahu merubah tema perjuangan, strategi dan pendekatan PAS supaya lebih memenuhi keperluan sebagai anggota PR, manakala golongan yang mahu mengekalkan wajah lama cuba mempertahankan tema, strategi dan pendekatan lama PAS supaya terus mendapat kepercayaan pengundi Melayu-Islam.

Semenjak era Reformasi di akhir 1990-an, bibit-bibit pertembungan itu telah bermula sehingga semakin meruncing setiap kali datangnya muktamar. Pada muktamar kali ini, pertembungan itu mungkin telah sampai ke kemuncak sehingga memerlukan satu penyelesaian yang bijak di semua peringkat. Pertembungan kali ini telah disertai oleh kumpulan lebih ramai yang turut disertai oleh golongan muda, malah badan-badan bukan kerajaan dan media-media perdana yang cenderung kepada Umno turut kelihatan berpihak. Menyedari hakikat tersebut, muktamar PAS kali ini seharusnya dijadikan medan untuk mendamaikan pertembungan yang berlaku.

Perlukah Perubahan?

Sekiranya dilontar persoalan, perlukah PAS berubah? atau perlukah PAS berwajah baru? Sudah pasti persoalan ini akan melebarkan lagi jurang pertembungan. Bagaimanapun, sesuatu yang begitu pasti, situasi yang berlaku dalam PAS hari ini adalah situasi ‘abnormal’, iaitu meminjam istilah ‘abnormal science’ yang digunakan oleh Thomas Kuhn. Situasi abnormal ini bermaksud tiada lagi kesepakatan dalam kalangan ahli-ahli PAS dalam perkara-perkara cabang sehingga kadang-kadang kelihatan turut menyentuh perkara-perkara prinsip. Sekiranya situasi abnormal ini diuruskan dengan baik, ia boleh mendorong kepada satu lonjakan baru dalam perjuangan PAS.

Situasi abnormal ini adalah rentetan kepada perubahan kognitif yang telah berlaku dalam kalangan pimpinan dan ahli PAS sejak lebih 10 tahun yang lalu. Perubahan kognitif ini ditandai dengan pandangan dan pendirian yang pelbagai dalam PAS. Apabila perubahan kognitif ini semakin melebar, ia membawa pula kepada perubahan institusi dalam PAS. Perubahan institusi ini ditandai oleh kewujudan DHPP, organisasi penyelarasan antara PAS-PR, penubuhan NGO berkaitan PAS dan lain-lain.

Menurut John Ziman, perubahan kognitif dan perubahan institusi ini lazimnya akan mendorong pula perubahan lebih besar, iaitu anjakan paradigma. Anjakan paradigma ini akan menghasilkan lonjakan baru yang cukup positif dalam perjuangan PAS. Salah satu contoh yang cukup segar berkaitan dengan lonjakan baru ini ialah tema ‘Negara Berkebajikan’, sebagai merujuk kepada sistem kenegaraan yang ditunjukkan oleh al-Quran dan al-Hadis. Tema Negara Berkebajikan ini bukan sekadar menjadi satu wacana baru dalam politik Islam dan gerakan dakwah di Malaysia, malah wacana tersebut telah mula menerobos sempadan antarabangsa. 

Oleh sebab itu, tanpa perlu menjawab persoalan di atas, situasi yang berlangsung sememangnya menunjukkan perubahan sedang berlaku dalam PAS. Perkara yang begitu penting untuk dipastikan, perubahan itu berlaku dalam ruang lingkup yang dibenarkan oleh prinsip Islam dan ia membawa kepada masa depan yang lebih cerah kepada PAS. Dengan pengertian lain, situasi perubahan yang sedang berlangsung hari ini dalam PAS perlu diuruskan sebaik mungkin oleh kepimpinan dan ahli parti, justeru muktamar kali ini adalah ruang yang paling sesuai sebagai titik mula.

Perubahan Menurut Islam

Sebagai sebuah parti dan organisasi yang meletakkan Islam sebagai teras, sudah pasti PAS perlu memastikan perubahan yang berlaku menuruti al-Quran dan al-Hadis. Di dalam al-Quran, ayat ke-11 surah al-Ra`ad, Allah SWT menerangkan bahawa perubahan yang berlaku pada sesebuah masyarakat bermula dengan perubahan dalaman yang berlaku pada diri mereka (keimanan). Meskipun ramai mufassirin menafsirkan ayat ini sebagai perubahan dari kebaikan kepada keburukan, petunjuk umumnya tetap menggambarkan kepentingan perubahan dalaman sebagai pencetus perubahan dalam masyarakat.

Rasulullah SAW sendiri menjadi penafsir yang paling jelas tentang perubahan masyarakat seperti yang disebut oleh ayat ini, apabila baginda membuat perubahan besar dalam masyarakat jahiliyah Arab seterusnya masyarakat manusia secara keseluruhan. Perubahan yang dilakukan oleh Rasulullah SAW dalam tempoh 23 tahun, bermula dengan perubahan dalaman atau secara lebih tepat bermula dengan Iqra’ (ilmu). Demikianlah juga sifat perubahan yang seharusnya berlaku dalam PAS pada hari ini, seharusnya digerakkan oleh ilmu dan dipimpin oleh golongan berilmu atau ulama.

Bagaimanapun, ilmu yang menjadi pendorong kepada perubahan itu bukanlah ilmu yang disempitkan oleh pelbagai istilah yang beku dan dibataskan wacananya hanya dalam ruang lingkup bilik kuliah yang pseudo (tidak menggambarkan realiti sebenar). Ilmu yang menggerakkan perubahan itu ialah ilmu digarapkan secara langsung daripada al-Quran dan al-Hadis oleh para mujtahid pada masa kini dengan mengambil pengajaran penting daripada ijtihad ulama masa silam. Sekiranya diperhatikan terhadap tema Negara Berkebajikan, ia muncul melalui susur galur seperti ini.

Perubahan yang harus berlaku pula bukanlah perubahan yang tergelincir dari prinsip yang digariskan oleh kedua sumber asas Islam, iaitu al-Quran dan al-Hadis. Sebaliknya perubahan yang seharusnya berlaku ialah perubahan yang kembali memperkukuhkan prinsip yang sedia ada dengan pendekatan yang baru. Perkataan yang digunakan untuk menggambarkan perubahan ini ialah ‘tajdid’, iaitu mengambil pengajaran daripada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Abu Dawud, al-Bayhaqi dan al-Hakim tentang peranan Mujaddid dalam memperbaharukan urusan Islam.

Sebenarnya, PAS telah mempunyai resepi perubahan seperti ini semenjak penubuhannya. Berkaitan dengan itu, terdapat pengkaji yang mengkategorikan PAS sebagai sebuah gerakan Islam yang pada masa yang sama merupakan parti politik Islam. Dalam konteks ini, PAS disebut sebagai gerakan Islam yang fundamentalis tetapi modernis. Dengan pengertian lain, PAS begitu tegas mendukung prinsip-prinsip Islam tetapi menggunakan cara-cara moden untuk merealisasikan prinsip-prinsip itu. Meskipun istilah yang digunakan agak kebaratan, tidak dapat ditolak ia paling mendekati tajdid yang diamalkan oleh PAS dalam konteks Malaysia.

Oleh sebab itu, kemelut perubahan yang sedang berlaku dalam PAS diyakini tidak akan memecahbelahkan PAS, walaupun itulah yang dikehendaki oleh pihak lawannya. Pelbagai usaha dilakukan untuk meruncingkan lagi pertembungan yang sedang berlaku dalam PAS, kadang-kadang secara tidak disedari disambut oleh dalaman parti. Mereka yang ‘tersambut’ usaha meruncingkan pertembungan itu sebahagiannya telah terpelanting dan terpencil dari arus perjuangan PAS. Mereka yang menyedari usaha pihak luar itu pula sedang berwacana sesama sendiri untuk melakukan lonjakan baru.

Kepentingan Wala dan Tasamuh

Muktamar PAS pada kali ini, diyakini akan mampu untuk menyelesaikan pertembungan yang sedang berlaku. PAS di peringkat akar umbi telah sepakat menyerahkan kembali teraju kepimpinan kepada Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, sekaligus menunjukkan beliau diterima oleh kedua-dua gagasan yang bertembung. Manakala ditakuk yang lebih tinggi, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS yang mempengerusikan Majlis Syura Ulama, turut mendapat kepercayaan kedua-dua gagasan. Sekiranya kepercayaan terus diberikan kepada mereka, diyakini pertembungan yang sedang berlaku dalam PAS akan mencetuskan satu lonjakan baru.

Bagaimanapun, kedua-dua tokoh pimpinan PAS tersebut yang dilihat sebagai elemen penyatu masih tidak memadai melainkan perlu ada tasamuh antara kedua-dua gagasan yang bertembung. Tasamuh yang dimaksudkan ialah memberikan penghormatan kepada gagasan pertama (kebanyakannya ulama) untuk mengawasi perubahan dan memberikan kepercayaan kepada gagasan kedua (kebanyakannya profesional) untuk menerokai perubahan. Keseimbangan antara keduanya menjadi satu lagi faktor yang penting untuk memastikan pertembungan tidak menjadi krisis, sebaliknya menjadi lonjakan. 
"Bangkitlah kamu beramai-ramai (untuk berjuang pada jalan Allah) sama ada dalam keadaan ringan (mudah bergerak) ataupun dalam keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam); yang demikian amatlah baik bagi kamu jika kamu mengetahui.” (At Taubah: 41)

Muktamar Pemuda PAS Malaysia kali ke-54 telah melabuhkan tirai pada 21 November, berlangsung dalam suasana penuh muhibbah dan harmonis, diselangi perbahasan yang mencambah dan kritis. Bermula dengan majlis perasmian penuh gilang di tengah metropolis Petaling Jaya bagi mendengar amanat kepimpinan daripada Ketua Pemuda PAS dan Timbalan Presiden PAS, ia turut diserikan dengan pertunjukan aset dan kekuatan Pemuda PAS, seperti Kelab 4WD, Alternative Riding Club, Alternative Cycling Club, Alternative Photography Club, MUSIKA, dan anak-anak cilik Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) sebagai manifestasi keterbukaan Pemuda PAS untuk menyantuni citra segenap lapisan anak muda Malaysia.

Bertemakan INFIRU yang bermaksud bangkit dan bingkas, ia sebagai seruan ketangkasan dan kemaraan Pemuda PAS dalam memimpin kebangkitan anak muda bagi mengisi agenda mencorak masa depan Malaysia. Almarhum Prof HAMKA ada menulis mengenai istilah INFIRU yang juga dibawa masuk ke dunia Melayu melalui istilah NAFIRI iaitu sejenis alat muzik untuk membunyikan semboyan perang pada suatu ketika dahulu. Inilah simbolik semboyan yang dikumandangkan oleh Allah SWT dalam ayat 41 Surah at-Taubah agar pemuda PAS bangkit mempersiapkan diri untuk terus ke hadapan tanpa lengah dan lelah di lapangan tarbiah, dakwah dan siasah.

Dalam ucaptama beliau, YB Ketua Pemuda PAS (Mantan) telah menggariskan empat cabaran yang bakal dihadapi oleh Pemuda PAS, iaitu - agenda tarbiah bernilai-tambah; Penguasaan budaya politik baharu; Melahirkan murabitun / sumber manusia kompeten; dan Menyebarluas buah tangan PAS pada masyarakat.

Beliau turut menggagaskan lima halatuju yang perlu direalisasikan oleh legasi kepimpinan beliau, iaitu - Pembinaan keterampilan tokoh pemimpin muda; Penguasaan 60% sokongan pengundi muda; Penggunaan media baru secara optima; Penampilan Pemuda PAS yang prihatin dan berkebajikan; serta Pengukuhan PAS dan Pakatan Rakyat.

Di penghujung Muktamar tersebut yang berlarutan sehingga lewat malam – umpama larian marathon yang menguji konsentrasi dan stamina, saf baru kepimpinan Pemuda PAS Malaysia Sesi 2013/15 telah diumumkan, hasil corak yang dilakar 638 orang perwakilan (dianggarkan lebih 60% ketua pemuda dan perwakilan kawasan adalah muka baru) yang datang daripada seluruh pelusuk tanah air.

Natijahnya, baton Ketua Pemuda berpindah tangan kepada Saudara Suhaizan Kaiat – mantan Ketua Pemuda PAS Johor berkelulusan BSc dan MSc (Malaysia) dalam bidang teknologi maklumat yang menginfakkan sepenuh masa untuk PAS di Johor selepas melepaskan jawatan sebagai pensyarah di sebuah IPTA; baton Timbalan disambut oleh Ustaz Mohd Khalil Abdul Hadi – tokoh ulama muda berasal dari Rusila yang berkelulusan BA (Yaman) dan MA (UK) dalam bidang pengajian Islam dan menginfakkan diri untuk mendidik anak bangsa di Terengganu; manakala  baton Naib diteruskan oleh Ir Khairil Nizam Khairuddin – teknokrat muda berkelulusan Bsc dan MSc (Malaysia) kejuruteraan minyak & gas yang bertubuh kecil tetapi berjaya membina keluasan jaringan sumber manusia dan kewangan di dalam dan luar negara.

Seramai 12 AJK turut dipilih daripada 26 calon yang bertanding bagi melengkapkan pasukan harapan ini, dengan didahului Ustaz Afnan Hamimi Taib Azamuddin – berkelulusan BA  (Mesir) pengajian Islam yang berkecimpung dalam dunia keusahawanan di Pulau Pinang; Ustaz Syed Abdul Kadir Syed Hussin Al Jufri – berkelulusan BA dan MA (Mesir) pengajian Islam yang tersohor mengisi ruang dakwah di pentas masyarakat, dalam dan luar negara; Ustaz Ahmad Fadhli Shaari – seorang hafiz al-Quran berkelulusan BA (Mesir) pengajian Islam yang kini merupakan Ketua Pemuda PAS Kelantan yang juga Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan; Saudara Syahir Sulaiman (penulis) – berkelulusan BA (Malaysia) dan mengikuti pengajian MA dalam bidang ekonomi; Saudara Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus – peguam muda berkelulusan BA (Malaysia) undang-undang yang menjadi pemegang obor kebangkitan anak muda di Sarawak; dan Ustaz Zaharuddin Muhammad – berkelulusan BA dan MA (Mesir) pengajian Islam yang diiktiraf kawan dan lawan akan ketinggian ilmunya, juga merupakan Ahli Majlis Syura Ulama PAS.

Seterusnya, YB Ustaz Ahmad Yahaya – ADUN Alor Mengkudu berkelulusan BA (Mesir) pengajian Islam yang juga merupakan mantan Ketua Pemuda PAS Kedah; Saudara Mohd Faizul Salleh – tokoh pemimpin muda berkelulusan mekanikal petroleum yang makin meningkat naik di Johor; Dr Mohd Fadli Ghani – berkelulusan BA, MA dan PhD (Malaysia) dalam bidang kajian sosial yang banyak mengkaji pengkisahan sejarah PAS; YB Ustaz Mohd Zawawi Abu Hassan – ADUN Gunong Semanggol berkelulusan BA (Mesir) pengajian Islam yang juga merupakan mantan Ketua Pemuda PAS Perak; Saudara Nurul Islam Mohd Yusof – berkelulusan BSc (Malaysia) kejuruteraan yang berpengalaman dalam dunia siber dan media baru; Saudara Mohd Sany Hamzan – digelar ‘Jeneral Sany’ atas keupayaannya mengemudi jentera pilihan raya Pemuda PAS dan turut dipanggil sebagai ‘Tansani’ atas kepetahan pidatonya yang mirip Ustaz Nasrudin Tantawi.

Sebagaimana yang disebut penulis dalam artikel terdahulu, ‘Kekuatan PAS Pada Kepelbagaiannya’, segmentasi umur dan senioriti kekal menjadi pengikat kesinambungan mata rantai perjuangan PAS menempuhi cabaran semasa, manakala klasifikasi perbezaan latar pendidikan formal pula mewujudkan kelompok ulama, profesional dan aktivis yang sifatnya saling melengkapi dan bukan memusuhi - umpama tungku berkaki tiga, akan rebah jika satu tiada. Kejayaan PAS mengurus kepelbagaian ini bukan sahaja dicemburui lawan malah turut dikagumi kawan, dengan sinergi kerencaman formasi senioriti dan pendidikan sesama ahli dan pimpinan di semua peringkat.

Susunan batu-bata ini akan kekal menjadi formulasi keteguhan PAS dalam survival politik Malaysia dan antarabangsa. PAS kini berada di ambang penerimaan nasional, berkat kekuatan yang ada pada kemajmukannya dan kepemudaannya. Umpama alunan nafiri, terus bingkas dan rancak memperkemas langkah, bekal berdepan cabaran yang mendatang.

Jikalau kekanda mengangkat peti, pastikan benar muatnya barang;
Jikalau Pemuda bersatu hati, kerja yang sukar menjadi senang!

Datuk Penggawa menangkap ikan, dituju buluh tangkap seghoti;
Hidup bertaqwa kerja yang itqan, ikhlas disauh tetap menjadi!

Bintang jerejak di langit tinggi, bulan ternampak ditopang bahu;
Pimpinan bijak pandai santuni, bingkas bergerak berdaya maju!


*Syahir Sulaiman adalah EXCO Pemuda PAS Malaysia Sesi 2013/15

Tiada ulasan: