Jumaat, 28 Februari 2014

JANGAN JADI ORANG JAHATLAH....DIDUNIA SUSAH DAN DIBENCI....DIAKHIRAT NANTI....ALLAH SAJA YANG TAHU SUSAH DAN AZABNYA

Mahkamah Tinggi arah Papa Gomo bayar RM800,000 kepada Anwar

Written By canang on Jumaat, 28 Februari 2014 | 2/28/2014 08:33:00 PTG

Penulis blog Wan Muhammad Azri Wan Deris atau Papa Gomo diarahkan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membayar RM800,000 kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ganti rugi kerana memfitnah ketua pembangkang itu.
Hakim Rosilah Yop dalam penghakimannya turut mengatakan Wan Muhammad Azri adalah pemilik blog Papa Gomo.
Rosilah juga membenarkan permohonan injunksi tetap oleh Anwar untuk menghalang Wan Muhammad Azri mengulangi fitnahnya di blog tersebut.
Hakim juga mengarahkan Wan Muhammad Azri membayar RM50,000 kepada Anwar sebagai kos.
Pada 21 Mac tahun lalu, Anwar memfailkan saman sebanyak RM100 juta terhadap Wan Muhammad Azri kerana memuatnaik empat siri tulisan yang memfitnahnya pada 16, 17, 19 dan 20 Mac dengan salah dan berniat jahat menyiarkan perkataan lucah dan melampau.
Menurut penyataan tuntutan itu juga defenden telah meletakkan beberapa pautan web yang memaparkan satu siri imej dengan mengatakan lelaki itu adalah Anwar.
Wan Muhammad Azri sebelum ini memberitahu mahkamah beliau bukanlah pemilik blog Papa Gomo.
Peguam Anwar, N Surendran mengatakan ganti rugi tersebut adalah yang terbesar pernah dimenangi Anwar.
"Keputusan ini adalah isyarat jelas seseorang perlu membayar selepas mencemarkan maruah individu lain," katanya.
Surendran yang juga ahli Parlimen Padang Serai juga mengatakan "perbuatan jahat" blogger berkenaan dilakukan sebelum pilihan raya umum Mei lalu.
"Keputusan ini juga membuktikan Anwar bukanlah orang dalam video itu," kata Surendran. – 28 Februari, 2014.

Isnin, 22 April 2013

Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah)

Gambar: Cubaan memfitnah husam musa calon pas putrajaya tapi pengundi sana lebih bijak hanya melihat baca pun idok. Kahkahkah...  Kbt

“FITNAH”, yaitu menyiarkan sesuatu berita tanpa dasar kebenaran, dengan tujuan untuk mencemarkan nama baik seseorang, dan bagi pemfitnah tersebut pula mudah untuknya mencapai segala cita-citanya. Perbuatan yang tercela seperti ini dilarang oleh Allah S.W.T. dan orang yang membuat fitnah itu akan ditimpa azab yang amat pedih.

 
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. (Q.S. al-Buruj: 10)
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jauhilah dari kebanyakan sangkaan, karena sesungguhnya sebahgian daripada sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah kamu mengumpat setengah yang lain. Adakah seseorang kamu suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Sudah tentu kamu jijik  kepadanya. (Oleh itu patuhilah larangan tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha penerima taubat dan Maha penyayang.” (Q.S. al-Hujurat: 12)
Untuk menghadapi mereka yang memerangi umat Islam, Allah S.W.T. berfirman: “Perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan agama itu hanya untuk Allah. Jika mereka berhenti (memusuhi kamu), maka tidak ada lagi permusuhan, kecuali terhadap orang-orang yang zalim. (Q.S. al-Baqarah: 193)
Fitnah itu lebih besar dosanya daripada dosa membunuh (manusia yang tak bersalah), Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Berbuat fitnah lebih besar dosanya daripada membunuh. (Q.S. al-Baqarah: 217)
 Sebab dan akibat dari fitnah akan mengakibatkan korban yang sungguh dahsyat, bukan saja nama orang yang difitnah itu mendapat aib, tetapi boleh mengakibatkan lenyapnya satu-satu bangsa, ataupun jatuhnya sesebuah negara, akibat korban fitnah.
Sejarah Islam telah menjadi bukti yang nyata iaitu dimana tiga orang Khalifah Islam menjadi korban fitnah, seperti terbunuhnya Khalifah Umar ibnu Khattab R.A., terbunuhnya Khalifah Othman bin Affan R.A., terbunuhnya Khalifah Ali bin Abi Thalib R.A., dan juga antara lainnya iaitu zuriat Nabi S.A.W. sendiri, yang dibunuh dengan kejamnya oleh manusia-manusia yang gila akan kuasa.
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan kebenarannya) supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.” (Q.S. al-Hujurat: 6)


Sepatutnya umat Islam perlu melihat contoh yang telah ditunjukkan oleh Nabi S.A.W. dan para Sahabat Baginda dalam menghadapi musuh Islam dan sesama sendiri. 
Allah S.W.T. berfirman yang maksudnya: “Muhammad Rasulallah dan orang yang bersama dengannya, bersifat keras dan tegas terhadap orang kafir yang (memusuhi Islam), dan bersifat kasih sayang dan belas kasihan sesama sendiri (ummat Islam).” (Q.S. al-Fath: 29).

 
Allah S.W.T. mengingatkan ummat Islam dalam firmannya yang bermaksud: “Wahai orang-orang beriman! Janganlah kaum lelaki menghinakan kaum lelaki yang lain, karena boleh jadi yang dihinakan itu lebih baik daripada orang yang menghina. Dan janganlah kaum wanita menghina wanita yang lain, boleh jadi yang dihina itu lebih baik daripada yang menghina. Janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengah yang lain. Dan janganlah kamu panggil memanggil dengan gelaran yang buruk (yang tidak baik). Seburuk-buruk nama ialah fasik setelah beriman. Sesiapa tidak bertaubat, maka mereka itulah orang yang zalim.” (Q.S. al-Hujurat: 11)


Allah S.W.T. mengingatkan kita, sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu, bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu beroleh rahmat.” (Q.S. al-Hujurat: 10)
Dari Abi Ayyub ia berkata, Rasulallah S.A.W. berfsabda: “Wahai Abi Ayyub, mahukah kamu kuberitahukan sesuatu sedekah yang amat disenangi oleh Allah dan RasulNya? Abi  Ayyub menjawab, mahu ya Rasulallah. Lalu Rasulallah S.A.W. bersabda lagi: “Mendamaikan manusia yang saling bermusuhan dan saling memarahi.” (H.R.al-Tabrani)

Allah S.W.T. telah mengingatkan kita umat Islam, sebagaimana firmanNya yang bermaksud: “Janganlah kamu serupa dengan orang yang telah berpecah belah dan berselisih paham, sesudah datang kepada mereka bukti yang nyata dan mereka akan memperoleh azab yang besar.” (Q.S. Ali-‘Imran: 105)
Allah berfirman yang bermaksud:”Sesungguhnya orang yang berpecah belah sehingga menjadikan mereka golongan-golongan yang berpisah-pisah, maka engkau bukanlah dari golongangan mereka sedikit juapun.” (Q.S. al-An’am: 159)
Allah S.W.T. berfirman yang bermaksud: “Bepegang teguhlah kamu semuanya pada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai-berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa jahiliah) bermusuh-musuhan,  maka Allah menjinakkan antara hatimu (sehingga kamu bersatu padu) maka jadilah kamu dengan nikmat Allah itu bersaudara. Dan kamu dahulu telah berada ditepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu daripada jurang neraka itu. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepadamu, supaya kamu mendapat petunjuk.” (Q.S. Ali-‘Imran: 103)
Berpandukan kepada wahyu Ilahi, junjungan kita Nabi S.A.W., telah berjaya menyatukan seluruh Umat Islam dari berbagai bangsa dan suku puak, berkat perpaduan ini Umat Islam telah menjadi sebaik-baik umat disemua lapangan, dan menjadi contoh teladan bagi seluruh umat manusia. Demikian pula para sahabat berpandukan al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W., mereka telah berjaya menyebarkan luas ajaran Islam keseluruh pelosok dunia.
 Jika kita kembali kepada sejarah kebangkitan Islam dan Umatnya dibawah pimpinan Nabi S.A.W. dan para sahabat, dan mahu mendalami ajaran Islam yang sebenarnya, maka tahulah kita bahwa Islam mengajak umat manusia kearah perpaduan, ini jelas dalam amal ibadah kita hanya menyembah Tuhan yang Maha Esa, yaitu Allah S.W.T.. Dalam ibadah menyembah Allah S.W.T. hanya mempunyai arah yang satu yaitu Ka’bah di Makkah. Kitab panduan yang sama  al-Quranul Karim dan Sunnah Nabi S.A.W.. Umat manusia diingatkan bahwa mereka berasal dari ayah yang satu yaitu Nabi Adam A.S., kita disuruh saling berkenalan satu dengan lainnya, dan kita dilarang menghina keyakinan agama lain, dan banyak lagi petunuk Allah S.W.T. untuk menyatupadukan umat manusia, khasnya umat Islam, supaya mereka hidup aman damai dan dalam suasana kasih sayang (hal ini telah saya jelaskan dalam uraian berkenaan “Membina Kerukunan Ummat.”
Jika kita mahu menyelesaikan segala perbalahan yang timbul dengan berpandukan al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W., InsyaAllah akan terciptakan kembali kedamaian dan keamanan dikalangan Umat manusia, khasnya umat Islam.
Jauhkanlah diri kita dari sifat suka memfitnah, mengumpat, mengadu domba, mengikutkan hawa nafsu jahat, berpuak-puak, dan berbagai perangai yang tidak baik. Dekatkanlah diri kita kepada Allah S.W.T. dengan melakukan segala perintah dan menjaukan diri kita dari segala apa yang dilarangNya. 
Sebagai manusia biasa sudah tentu kita mempunyai banyak kelemahan dan kesalahan, oleh itu lebih baik kita memperbaiki diri kita masing-masing, sambil mohon ampun atas segala kesalahan dan kelemahan kita. Belum lagi terlambat jika kita sudi melakukan perubahan terutama pada diri kita masing-masing sambil memohon petujuk dan panduan dari Allah S.W.T. Tinggalkan sifat suka sangat mencari-cari kesalahan orang lain dan melupakan kesalahan sendiri, seperti kata peribahasa: “Semut diseberang lautan kelihatan, gajah dipelupuk mata, tak nampak.”
Tidak ada yang sempurna di dunia yang fana ini, kita disuruh kepada yang baik dan menjauhkan diri dari yang mungkar. Ajaklah manusia kejalan Allah S.W.T. secara hikmah dan pengajaran yang baik. Kalaupun nak bantah, bantahlah dengan cara yang lebih baik, hentikan segala fitnah memfitnah. Bekerjasama dalam hal-hal yang menyangkut kepentingan bersama, jauhkan diri dari amal perbuatan yang boleh menimbulkan haru biru, yang hanya menguntungkan orang lain dan akan merugikan diri sendiri, malah akan membawa akibat hingga ke anak cucu dimasa akan datang. “Menang sorak kampong tergadai.”
Sejarah telah mengajar kita akibat bersengketa sesama kita, orang lain akan menangguk diair keruh. Nabi S.A.W. telah berjaya membawa umat kearah persaudaraan dan perpaduan, sehingga umat Islam ketika itu menjadi umat yang terbilang. Jumlah umat Islam yang sedikit dapat mengalahkan musuh yang jauh lebih banyak, sehingga mereka menjadi sebaik-baik ummat. Kita yakin dan percaya, zaman kegemilangan umat Islam akan menjadi kenyataan kembali, asalkan kita sanggup kembali berpandukan al-Quran dan Sunnah Nabi S.A.W..
Buang yang keruh dan ambillah yang jernih, demi kebahagian dan keselamatan kita dan anak cucu kita dikemudian hari. 
Allah S.W.T. mengingatkkan kita yang maksudnya: “Demi masa sesungguhnya manusia dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal  salih dan saling nasihat menasihati kebenaran dan saling nasihat menasihati kepada kesabaran.” (Q.S. al-Asr 1-3)
Semoga Allah S.W.T. memberi Hidayah dan TaufiqNya kepada kita semua, Amin Ya Rabbal ‘Alamin.

 Oleh Al-Ustaz Syed Hasan Alatas


Bahaya fitnah dalam hidup

October 30th, 2011 | 3:27 pm | Nasihat

SEBAGAI manusia, selagi hidup kita akan berinteraksi dengan orang lain. Setiap hari kita berkomunikasi dengan orang di sekeliling dan dari situ kita dapat memproses maklumat serta membina hubungan dalam bermasyarakat.
Orang yang enggan berinteraksi sebenarnya adalah orang yang tidak berada dalam realiti kehidupan yang hakiki dan dia sebenarnya tidak menunaikan tuntutan sebagai manusia.
Orang yang suka bersendirian akan lebih terdedah kepada hasutan syaitan sebagaimana yang disabdakan oleh Nabi SAW: “Sesungguhnya syaitan itu seperti serigala kepada manusia sebagaimana serigala kepada ternakan. Ia menerkam kambing yang bersendirian dan terpencil. Maka, jauhilah kamu daripada berpecah belah, dan wajiblah kamu bersama-sama jemaah, orang ramai dan masjid.” (riwayat Ahmad)
Namun, dalam kehidupan bermasyarakat, kita perlu menjaga akhlak dalam percakapan dengan orang lain. Ketika berkomunikasi, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian adalah kebenaran fakta yang disampaikan kepada kita dan sejauh mana ketepatan maklumat yang kita sampaikan kepada orang lain. 



Bak kata pepatah “terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya”.
Islam menganggap fitnah satu daripada sifat mazmumah (tercela) dan dilarang Allah seperti dalam firman-Nya yang bermaksud:
  • Fitnah itu lebih bahaya daripada pembunuhan. (al-Baqarah: 191)
  • Jangan kamu ikuti setiap orang yang banyak bersumpah lagi hina, yang banyak mencela, yang gemar menyebarkan fitnah. (al-Qalam: 29).
Oleh itu, kita perlu menjaga dua perkara dalam berinteraksi iaitu input dan output. Di kebanyakan waktu dan ketika, kita perlu mempunyai usaha dalam menapis maklumat yang diterima.
Justeru, Allah SWT memerintahkan kita untuk tabayyun iaitu menganalisis dan mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita perolehi. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujurat: 6)
Sikap tabayyun ini sangat perlu kerana berkemungkinan maklumat yang sampai kepada kita adalah tidak benar ataupun merupakan fitnah yang sengaja diciptakan untuk memburukkan seseorang.
Dalam hal ini pendekatan yang betul sangat penting agar kita tidak terperangkap. Justeru, apabila menerima satu-satu maklumat jangan mudah menerimanya tanpa terlebih dahulu dipastikan kebenarannya atau difahami maklumat berkenaan.
Sebagai contoh, seorang hakim tidak boleh membuat keputusan tanpa bersikap adil dalam memperolehi maklumat. Justeru, hakim perlu memanggil kedua-dua pihak sama ada tertuduh atau yang menuduh.
Kita tidak boleh menghukum seseorang dengan sentimen. Islam mengajar kita menghukum berdasarkan maklumat yang tepat.
Ia seperti yang disebut dalam satu kaedah, “Menjatuhkan satu-satu hukuman dalam sesuatu perkara hendaklah berdasarkan tasawur yang jelas tentang perkara tersebut”.
Dalam sejarah umat Islam, kita menyaksikan betapa fitnah membawa bencana dan malapetaka dalam masyarakat. Fitnah inilah yang membawa kepada pembunuhan Saidina Uthman r.a yang dituduh menjalankan dasar kronisme dan nepotisme dalam pentadbirannya.
Fitnah juga menyebabkan berlaku pertembungan di antara para sahabat besar seperti Saidina Ali bin Abi Talib r.a dan Muawiyah bin Abi Sufyan r.a.
Munir al-Ghadban menyebut dalam kitabnya berkenaan Muawiyah bin Abi Sufyan: “Aku tidak berpendapat bahawa adanya suatu peribadi di dalam sejarah umat Islam yang terdiri daripada kalangan para sahabat yang awal, yang ditarbiah dengan tangan Rasulullah SAW dan mereka yang hidup dengan wahyu langit, lalu diperburukkan, dibohongi mengenainya dan didustakan kepadanya seperti yang terkena pada Muawiyah bin Abi Sufyan r.a…”


Dosa Besar-Mengadu Domba

Mengadu domba merupakan perbuatan yang boleh mengakibatkan persengketaan dan perbalahan antara dua belah pihak. Sikap suka menyampaikan cerita atau menyampaikan percakapan satu pihak kepada pihak yang lain dengan tujuan yang tidak baik sehingga menimbulkan perasaan tidak senang di hati pihak yang lain, dan akhirnya membawa kepada perselisihan faham antara kedua belah pihak adalah sama dengan menabur fitnah.
Dalam peristiwa Isra‘ dan Mi‘raj, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah menyaksikan segolongan lelaki dan wanita yang memotong satu potongan daging daripada salah seorang dari mereka. Kemudian mereka meletakkan potongan daging tersebut pada mulut salah seorang dari mereka dan berkata kepadanya: “Makanlah sepertimana yang aku makan”. Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam bertanya: “Wahai Jibril, siapakah mereka itu?” Jibril ‘alaihisalam menjawab: “Mereka inilah pengumpat, pencela serta pengadu domba”.
Mengadu domba adalah maksud dari perkataan Arab an-namimah. An-namimah berasal dari perkataan an-namma yang bererti mengeluarkan berita dengan tujuan menghasut.
Dalam kitab al-Mausu’ah al-Fiqhiah al-Muyassarah, an-namimah bermaksud memindahkan atau menyampaikan berita pada orang lain dengan tujuan yang tidak baik.
Menurut Imam al-Ghazzali Rahimahullah, perkataan an-namimah pada kebanyakan pendapat adalah menyampaikan percakapan orang lain kepada orang yang dikatakan. Contoh: Seseorang berkata kepada seseorang yang lain “ Si Fulan mengatakan tentang engkau begini begini”.
Contoh ucapan atau kata-kata lain yang menggambarkan tentang perbuatan mengadu domba, antaranya: “Dia melakukan begini terhadap hakmu”, “dia merancang untuk merosakkan urusan kamu”, “dia merancang untuk membantu musuh kamu” atau “dia memburuk-burukkan tentang hal dirimu”.
Hukum Mengadu Domba
Ulama bersepakat bahawa mengadu domba termasuk antara dosa-dosa besar. Imam al-Ghazzali Rahimahullah menyatakan bahawa mengadu domba adalah dilarang kerana ianya mendedahkan sesuatu perkara yang tidak boleh didedahkan samada perkara itu tidak disukai oleh orang yang mengatakannya atau orang yang mendengarnya atau tidak disukai oleh orang yang ketiga (orang yang dikatakan).
Perbuatan yang dianggap mendedahkan sesuatu perkara itu adalah samada dengan kata-kata atau dengan tulisan atau dengan isyarat atau dengan gerak-geri, samada yang disampaikan itu daripada perbuatan atau percakapan, samada ianya tentang keaiban atau kekurangan pada diri orang yang dikatakan.
Hakikat mengadu domba ialah mendedahkan atau membuka rahsia seseorang yang dia sendiri tidak suka orang lain mengetahuinya. Maka jika seseorang itu melihat sesuatu perkara (hal ehwal orang lain) hendaklah dia mendiamkan diri sahaja tanpa perlu menyebarkannya pada orang lain.
Walau bagaimanapun jika dengan menceritakan sesuatu perkara itu mendatangkan faedah kepada orang Islam atau dapat mencegah daripada berlakunya maksiat, maka tidaklah menjadi kesalahan jika dimaklumkan kepada yang lain. Contohnya: jika dia melihat seseorang mengambil harta orang lain, maka hendaklah dia menjadi saksi bagi melindungi hak orang yang empunya harta tersebut. Namun jika tujuan sebaliknya, perkara menceritakan hal atau percakapan orang lain dianggap sebagai mengadu domba.
Balasan Mengadu Domba
Mengadu domba merupakan salah satu daripada dosa-dosa besar kerana perbuatan ini akan mengakibatkan perkelahian antara dua belah pihak. Maka oleh kerana itu Allah Subhanahu wa Taala telah menjanjikan balasan azab yang pedih kepada golongan pengadu domba.
1. Firman Allah Subhanahu wa Taala yang menggambarkan tentang kecelakaan dan penghinaan bagi pengadu domba:
Tafsirnya: “Kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci dan pengeji.”
(Surah Humazah: 1)

Penghinaan, azab serta kebinasaan dari Allah Subhanahu wa Taala bagi golongan pencaci dan pengeji. Pencaci dan pengeji menurut Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhu: orang yang suka mengadu domba, merosakkan kasih sayang (sesama manusia) dan penzalim yang membuka keaiban (orang lain).
2. Firman Allah Subhanahu wa Taala lagi:
Tafsirnya: “Yang suka mencaci lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk menjahilkan orang ramai).”
(Surah al-Qalam: 11-13)

Maksud ayat di atas ialah golongan yang suka mencaci dan menyebarkan fitnah untuk merosakkan orang lain dan ini tergolong di dalam perbuatan mengadu domba. Golongan ini tidak akan memasuki syurga sebagaimana yang diriwayatkan oleh Huzaifah Radhiallahu ‘anhu, bahawa beliau mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang suka mengadu domba”
(Hadis riwayat Muslim)

3. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan dari sahabat, Ibnu Abbas Radhiallahu ‘anhuma, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam berjalan pada suatu tempat lalu mendengar suara dua orang yang sedang disiksa di dalam kuburnya.
Maksudnya: “Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Dua orang (yang berada dalam kubur ini) disiksa, tapi bukan disiksa kerana melakukan dosa besar.”

Baginda Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda: “Ya, salah seorang daripada keduanya itu tidak bersuci dengan bersih setelah berkencing, sementara yang satu pula berjalan (di kalangan manusia) dengan mengadu domba”.”
(Hadis riwayat al-Bukhari)

Bedasarkan al-Qur’an dan hadis Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam, mengadu domba itu adalah haram dan neraka adalah tempat mereka sebagai balasan daripada Allah Subhanahu wa Taala. Adalah menjadi kewajipan kita untuk tidak melakukan perbuatan tersebut dan menolak jika di datangi oleh golongan yang suka melakukan sedemikian.
Cara Menolak Jika Didatangi Oleh Pengadu Domba
1) Jangan mempercayainya, kerana orang yang suka mengadu domba adalah orang yang fasik. Orang yang fasik ialah orang yang ditolak kesaksiannya (syahadah). Allah Subhanahu wa Taala berfirman:
Tafsirnya: “Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menyebabkan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.”
(Surah al-Hujurat: 6)

2) Melarangnya supaya tidak mengadu domba dan menasihatinya serta mencela perbuatannya itu sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Suruhlah berbuat kebaikan, serta laranglah dari melakukan perbuatan yang mungkar.”
(Surah al-Luqman:17)

3) Hendaklah membenci perbuatan mengadu domba itu kerana Allah Subhanahu wa Taala. Sesungguhnya perbuatannya itu sangat dibenci oleh Allah Subhanahu wa Taala. Maka wajib kita membenci perbuatannya sebagaimana Allah Subhanahu wa Taala membenci perbuatan tersebut.
4) Janganlah bersangka buruk terhadap sesama saudara dalam Islam yang tiada pada ketika itu. Firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang), kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa.”
(Surah al-Hujuraat: 12)

5) Tidak perlu memperbesar-besarkan apa yang disampaikan kepada kamu dengan mengintip atau mencari (keburukan) untuk memastikan (apa yang disampaikan), sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Taala:
Tafsirnya: “Dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang.”
(Surah al Hujuraat: 12)

6) Jangan kamu menerima apa yang kamu sendiri tidak suka dan melarang dari perbuatannya. Dan jangan disampaikan pula cerita tersebut pada yang lain, contohnya kamu berkata: “Si Fulan memberitahu kepadaku begini”. Perkara seumpama ini juga dianggap sebagai mengadu domba dan mengumpat. Maka dalam keadaan ini, kamu sendiri melakukan apa yang kamu sendiri melarang (orang lain melakukannya).
Peliharalah lidah daripada melakukan perkara-perkara yang ditegah oleh syariat, seperti mengadu domba atau menyebar fitnah kerana ia merosakkan perhubungan sesama insan. Takutlah terhadap balasan mengadu domba itu. Balasannya adalah api neraka sebagaimana yang diperlihatkan kepada Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam pada malam Isra‘ dan Mi‘raj.
Iwa Chenta Indie II and Pas Pulau Gajah were tagged in Mistor Suarez's photo.

Akhirnya Taib Mahmud boleh tidor lena..namun masih dalam kegusaran dihati...!!!

Yang di- Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini berkenan menyerahkan Watikah Pelantikan Yang Dipertua Negeri Sarawak kepada Tan Sri Abdul Taib Mahmud di Istana Negara.

TS Taib Mahmud berpesan, "lindungilah Sarawak dari UMNO..." Mampukah penggantinya Tan Sri Adenan Satem semuanya akan terjawab menjelang PRU 14 nanti...~~~!!!!

TS Taib Mahmud akan bersara sebagai Ketua Menteri Sarawak dan pengumuman persaraan beliau telah membawa banyak spekulasi politik yang begitu liar kadangkalanya. Beliau akan bersara hujung bulan ini selepas mengetuai kepimpinan negeri itu selama 33 tahun. TS Taib telah berkuasa begitu lama dan beliau telah berpegang kepada kuasa rakyat yang memandatkan beliau melalui BN Sarawak sejak lebih dari tiga dekad.

Salah satu isu yang timbul akhir-akhir ini Taib telah dikatakan berpesan supaya kepimpinan yang baru menjaga Sarawak dan mesti mempertahankan Sarawak ‘at all cost’. Ia bermakna Sarawak mesti mengekalkan apa yang sedia ada dengan tiadanya UMNO menyusup masuk ke Sarawak. Sarawak sememangnya berbeza dengan Sabah dan tidak ramai yang memahami Sarawak dengan rapi. Sarawak mempunyai identitinya tersendiri sebagai sebuah negeri yang tidak wujud parti UMNO, parti yang menguasai Kerajaan Persekutuan.

Kawasan catuan air bertambah

Oleh Yusliza Yakimir Abd Talib
Cyberjaya: Peringkat kedua pengagihan air berjadual akan membabitkan kawasan dan jumlah akaun lebih besar, bulan depan.
Sebanyak 242 kawasan membabitkan 358,342 akaun di kawasan Gombak, Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor dan Hulu Selangor akan mengalami catuan air bermula 2 Mac hingga 31 Mac ini.

Catuan bekalan air itu sekali gus bakal menjejaskan 2.2 juta pengguna di keenam-enam daerah terbabit.

Perkara itu dimaklumkan Pengerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) Datuk Ismail Kasim pada sidang media di sini, sebentar tadi.
FotoJadual catuan bekalan air. Sumber Syabas/SPAN

Catuan air peringkat kedua itu ekoran penyusutan berterusan semua empangan di Selangor yang membekalkan air kepada penduduk di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Kawasan di setiap daerah terbabit dibahagikan kepada dua zon yang akan bergilir-gilir menerima pengagihan air selang dua hari mengkikut jadual.

Giliran mendapat air selama dua hari akan bermula dengan kawasan di Zon 1 pada 2 Mac ini.

Selepas itu, kawasan di Zon 2 akan mendapat air untuk dua hari bermula pada 4 Mac nanti.

Pada hari dijadualkan mendapat air, bekalan air disediakan pada jam 4 petang sehingga ditutup semula pada jam 9 pagi dua hari selepas itu.

Bagi zon yang dijadualkan tiada air, bekalan air kepada pengguna dijangka mula terhenti pada jam 9 pagi pada hari dijadualkan tiada air sehingga jam 4 petang dua hari selepas itu.

GOMBAK (ZON 1)

  1. Taman Keramat AU 1
  2. Taman Keramat AU2
  3. Taman Keramat AU4
  4. Taman Keramat AU5
  5. Seksyen 10 Wangsa Maju
  6. Villa Wangsa Maju
  7. Bukit Wangsa Mas
  8. Bandar Manjalara
  9. Sunway Harmoni
  10. Sunway SPK
  11. Desa Aman Puri
  12. Taman Industri Ehsan Jaya
  13. Seksyen 5 Wangsa Maju
  14. Seksyen 6 Wangsa Maju
  15. Seksyen 10 Wangsa Maju
  16. Villa Wangsa Mas
  17. Sebahagian kawasan AU4 Keramat
  18. Tmn Bukit Wangsa Mas


GOMBAK (ZON 2)

  1. Kg Sungai Merali
  2. Kg Puah
  3. Kg Pandan Balang
  4. Kg Bandar Dalam
  5. Taman Ibukota
  6. Air Panas Setapak
  7. Taman Setapak
  8. Kg Lee Kong Chian
  9. Kg Sungai Mulia
  10. Taman Suria Setapak
  11. Taman Setapak Permai
  12. Kg Kuantan Gombak
  13. Taman Bukit Maluri
  14. Sektor A Bandar Sri Damansara (SD 7 – SD 13)
  15. Seksyen 1, Wangsa Maju
  16. Seksyen 2, Wangsa Maju
  17. Seksyen 4, Wangsa Maju
  18. Danau Kota (kawasan A)
  19. Jln Usahawan
  20. Wangsa Melawati
  21. Wangsa Delima


KUALA LUMPUR (ZON 1)

  1. Taman Sri Sinar
  2. Taman Sri Bintang
  3. Taman Bkt Sri Bintang
  4. Taman Prima Pelangi
  5. Taman SSPK Segambut
  6. Taman Segambut
  7. Taman Segambut Permai
  8. Taman Segambut Damai
  9. Taman Segambut Muda
  10. Taman Segambut Aman
  11. Taman Bukit Segambut
  12. Taman Indah Murni
  13. Taman Prima Impian
  14. Taman Desa Segambut
  15. Kg Segambut Dalam
  16. Kg Segambut Bahagia
  17. Kg Segambut Tengah
  18. Kg Segambut Gate
  19. Kompleks Kediaman Kakitangan Awam Jalan Duta
  20. Kesington Park
  21. Changkat Kiara Bayu
  22. Changkat Kiara Surya
  23. Prima Duta
  24. Menara Duta
  25. Duta Ria
  26. Kawasan Mount Kiara
  27. Arkib Negara
  28. Kompleks Kerajaan Jalan Duta
  29. Masjid Wilayah KL
  30. Lembaga peperiksaan
  31. Ibu Pejabat BPR
  32. Persiaran Duta
  33. Pusat Perkembangan Kokurikulum
  34. Stadium Hoki
  35. Flat DBKL Dato Keramat
  36. Jalan Padang Tembak
  37. Jalan Semarak
  38. Jalan Gurney
  39. UTM, Jalan Semarak
  40. Bangunan FELDA
  41. Jalan Kent 1 hingga 7
  42. Desa Pandan
  43. Keseluruhan Kawasan Permaisuri
  44. Taman Shamelin Perkasa
  45. Taman Bandar Damai Perdana A & B
  46. Taman Seri Bahagia
  47. Taman Bukit Angsana
  48. Taman Minang
  49. Taman Damai Indah
  50. Taman Bukit Anggerik 1 & 2
  51. Taman Desa Baiduri
  52. Taman Bukit Segar
  53. Taman Bukit Segar Masera
  54. Bandar Baru Segar Utama
  55. Taman Bukit Segar Jaya
  56. Alam Damai & Taman Len Seng
  57. Bukit Cheras


KUALA LUMPUR (ZON 2)

  1. Jln Ipoh Batu 4 hingga Batu 5
  2. Jalan Cenderuh
  3. Jalan Kuala Kangar
  4. Jalan VethavanamF
  5. Jalan St. Thomas
  6. Jalan Khalsa
  7. Taman Kok Lian
  8. Taman City
  9. Taman Sri Kuching & Taman Niaga Waris
  10. Kem Batu Kentomen
  11. Taman Impian
  12. Taman Eastern
  13. Taman Rainbow
  14. Taman Bamboo
  15. Taman Million
  16. Taman Sheng Cheng
  17. Taman Kaya
  18. Kawasan Perindustrian Segambut
  19. Tmn Sri Hartamas
  20. Kiaraview
  21. Kiaramas
  22. Tmn Duta Nusantara
  23. Tmn Duta Tropika
  24. Hartamas Heights
  25. Tmn Pandan Jaya
  26. Tmn Cempaka
  27. Tmn Bakti
  28. Tmn Nirwana
  29. Taman Putra Sulaiman
  30. Tmn Cahaya
  31. Pandan Cahaya
  32. Tmn Dagang
  33. Tmn Tenaga
  34. Tmn Miharja
  35. Tmn Kobena
  36. Flat Sri Melaka
  37. Taman Saga
  38. Taman Teratai
  39. Taman Bukit Permai
  40. Taman Mega Jaya
  41. Taman Seraya
  42. Taman Melur
  43. Kg. Cheras Baru
  44. Taman Muda & Taman Mawar
  45. Taman Putra


PETALING (ZON 1)

  1. Desa Petaling
  2. Kampung Malaysia
  3. Taman Salak Selatan
  4. Kampung Baru Salak Selatan
  5. Taman Gembira
  6. Keseluruhan Jalan Kuchai Lama
  7. Taman Lian Hoe
  8. Taman Salak Jaya
  9. Pantai Dalam
  10. Mah Sing U5
  11. Tropicana Golf


PETALING (ZON 2)

  1. Seksyen 1, Petaling Jaya
  2. Seksyen 2, Petaling Jaya
  3. Seksyen 3, Petaling Jaya
  4. Seksyen 5, Petaling Jaya
  5. Seksyen 6, Petaling Jaya
  6. Seksyen 7, Petaling Jaya
  7. Seksyen 8, Petaling Jaya
  8. Seksyen 9, Petaling Jaya
  9. Seksyen 18, Petaling Jaya
  10. Seksyen 51A
  11. Taman Sri Sentosa
  12. Kampung Pasir Baru
  13. Taman OUG
  14. Taman Yarl
  15. Taman Perindustrian Bukit Jalil
  16. PPRT Kampung Muhibbah
  17. Ara Damansara
  18. Bandar Utama 1 - 11


KLANG/SHAH ALAM ZON 1

  1. Sg Kapar Indah
  2. Bandar Bukit Rajah
  3. Putra Height/ Bukit Lancung
  4. Bukit Tinggi 1
  5. Bukit Tinggi 2
  6. Bandar Botanik
  7. Bandar puteri


KLANG/SHAH ALAM ZON 2

  1. Taman Aman Perdana
  2. Bandar Setia Alam
  3. Seksyen 27
  4. Seksyen 28
  5. Megahub


KUALA SELANGOR ZON 1

  1. Kawasan Sungai Darah (Kiri dari Batang Berjuntai)
  2. Sepanjang Jalan Raja Musa dari Batang Berjuntai hingga ke Batu 7 Tanjung Karang
  3. UNISEL dan Taman Ilmu
  4. Kampung Bestari Jaya
  5. Seluruh Kawasan Bukit Belimbing dan Hujung Permatang
  6. Seluruh Kawasan Tanjung Karang dari Pasir Penambang ke Pekan Tanjung Karang
  7. Sungai Gulang-Gulang dan Parit Serong
  8. Sungai Tengi Kanan
  9. Seluruh kawasan Puncak Alam Fasa 1,2,3 dan Shah Alam 2


KUALA SELANGOR ZON 2

  1. Kawasan Sungai Darah (kanan dari Batang Berjuntai)
  2. Pekan Batang Berjuntai
  3. Batu 7 Ijok Dari Jalan Datuk Muskam hingga Bukit Badong
  4. Bukit Badong
  5. Sepanjang Jalan Rawang dari Pekan Batang Berjuntai hingga Kg Kuantan
  6. Jalan Kelab
  7. Jalan Bukit Rotan
  8. Seluruh Bandar Seri Coldfields / Desa Coldfields Sungai Buloh
  9. Seluruh Seri Pristana
  10. Seluruh Alam Perdana
  11. Kampung Sentosa
  12. Kampung Seri Aman
  13. Saujana Utama 3
  14. Taman Alam Jaya
  15. Kawasan Industri Batu 23, Ijok
  16. Jalan Meru Puncak Alam (McDonalds)


HULU SELANGOR ZON 1

  1. Seluruh Bukit Beruntung
  2. Seluruh Bukit Sentosa
  3. Seluruh Sg. Buaya
  4. Seluruh Bukit Teratai ( Estate)
  5. Seluruh Bandar Country Home
  6. Seluruh Taman Desa Mas
  7. Seluruh Saujana Rawang
  8. Seluruh Taman Teknologi
  9. Seluruh Taman Velox
  10. Seluruh Batu Arang
  11. Seluruh Kota Puteri
  12. Seluruh Sg. Bakau
  13. Seluruh Emerald
  14. Seluruh Taman Garing
  15. Seluruh Rawang Intergrated / Sg. Dua


HULU SELANGOR ZON 2

  1. Seluruh Rasa
  2. Seluruh Bandar Baru Batang Kali
  3. Seluruh Tamu Hill Park
  4. Seluruh Taman Semarak Batang Kali
  5. Seluruh Kawasan Perindustrian MIEL
  6. Seluruh Taman Desa Alam Ria
  7. Seluruh Taman Bukit Rawang Jaya
  8. Seluruh Taman Bukit Rawang Putra
  9. Seluruh Taman Mutiara
  10. Seluruh Bandar Baru Rawang
  11. Seluruh Kg. Rajah/Pekan
  12. Seluruh Kg. Kenanga Rawang
  13. Seluruh Kg. Sg. Terentang/Kg. Baru
  14. Seluruh New Green Park/Taman Sri Hijau
  15. Seluruh Jalan Pahang/ Maktab Polis KKB
  16. Seluruh Taman Arif/Teratai KKB
  17. Seluruh KKB Utama
  18. Seluruh Kg. Dagang Setia/ Kg. Kelapa KKB
  19. Seluruh Taman Ampang Pecah KKB
  20. Seluruh Taman Ampang Indah KKB
  21. Seluruh Taman Millenium KKB
  22. Seluruh Taman Damai KKB
  23. Seluruh Bukit Bujang KKB
  24. Seluruh Taman Tanjak
  25. Seluruh Taman Desa Rening Jaya
  26. Seluruh Kerling
  27. Seluruh Hulu Bernam
  28. Seluruh Taman Bernam Jaya
  29. Seluruh Taman Keliang Kalumpang
  30. Seluruh Taman Bahtera Hulu Bernam
  31. Seluruh Kg. Pinang Hulu Bernam
  32. Seluruh Kuang
  33. Seluruh Kundang
  34. Seluruh Tasik Puteri
  35. Seluruh Serendah
  36. Seluruh Ulu Yam Lama
  37. Seluruh Antara Gapi
  38. Seluruh Sungai Choh
    Azlia Natasha and Iwa Chenta Indie II were tagged in a photo.
    Padan muka kau hantu sialan jelmaan manusia, Wan Muhammad Azri Wan Deris aka Papagomo. Seluar dalam pun habis, bogel la kau kali ni.

    Nasib baik la papagomo tak kena bayar RM100juta macam yang Anwar saman tu, takat kena RM800k saja. Tapi takat RM800k pun aku rasa Papagomo kompom jadi papakedana. Kecuali la kalau ada pemimpin Umno yang sebelum ni Papagomo dok jilat sanggup nak tolong bayar saman RM800ribu tu.

    Pemimpin Umno macam Muhyiddin akan tolong Papagomo bayar saman?

    HARI2 TERAKHIR SEORANG KM MENTERI YANG AKAN DI KENANG DAN DIINGATI OLEH RAKYAT SARAWAK....
    MENJELANG PERLANTIKKAN TAIB MAHMUD KE JAWATAN TUAN YANG TERTUA ( TYT)
    Secara tiba-tiba isteri Perdana Menteri, Rosmah Mansor mengeluh tentang masanya yang kini telah diambil oleh rakyat sehingga tidak mempunyai kesempatan lagi untuk melayan hobinya sendiri, terutama bermain badminton yang menjadi kegemarannya sebelum ini.

    Berucap dalam satu majlis semalam, beliau berkata, "semua telah diambil rakyat, termasuk masa dan hobi saya. Saya sampai tiada masa untuk bermain badminton sekarang. Saya hanya luangkan masa untuk rakyat".

    Ucapan Rosmah ini agak menghairankan kerana siapa yang menyuruhnya sibuk-sibuk atau menyibukkan diri menjaga rakyat. Tiada siapa yang memintanya berbuat demikian, bahkan beliau tidak dibayar gaji pun untuk menjaga rakyat. Beliau bukanlah wakil rakyat, menteri atau seumpamanya.

    Beliau hanyalah isteri seorang Perdana Menteri yang perlu menyokong kerjaya dan menemani suaminya dalam program-program tertentu yang memerlukan kehadirannya. Tetapi ketika Najib ke pejabat, tidak perlulah beliau ke pejabat sama. Tiada siapa yang marah jika ketika Najib ke pejabat, beliau hanya berehat di rumah dan tidak berjumpa rakyat.

    Sebagai isteri Perdana Menteri atau bahasa canggihnya, First Lady, bagaimanapun beliau bolehlah mengaktifkan dirinya dalam program-program ringan seperti yang biasa dilakukan oleh mana-mana isteri pemimpin lain di dunia ini. Isteri Presiden Amerika, Michelle Obama misalnya sering terlibat dalam program-program santai seperti bersama kanak-kanak, wanita, menghadiri program kebajikan, pertunjukan fesyen amal dan sebagainya.

    Jika ditambah dengan program Permata pun, Rosmah sebenarnya tidaklah sesibuk mana. Tapi kenapa semua masanya diambil oleh rakyat sampai tiada masa bermain badminton? Adakah Najib menderanya untuk melakukan kerja-kerja bertemu rakyat?

    Rosmah sebenarnya tidak perlu mengeluh kerana tiada siapa mewajibkannya melayan rakyat daripada pagi sampai petang dan kemudian bersambung hingga ke malam. Kerja melayan rakyat adalah kerja suaminya, menteri-menteri adan wakil rakyat yang sudah dibayar gaji oleh kerajaan.

    Tetapi jika beliau melakukannya kerana suka-suka atau ingin membantu Najib, berpada-padalah. Curilah masa untuk hobi sendiri seperti membeli-belah, bertemu kawan-kawan atau bermain badminton dan janganlah sampai terlebih sibuk daripada wakil rakyat, menteri atau pegawai di Jabatan Perdana Menteri sendiri yang memang dibayar gaji untuk kerja demikian.

    Ada seorang bekas pegawai Najib yang ketika berkhidmat dulu menjadikan setiap hari Khamisnya untuk beliau bermain golf bersama kawan-kawannya. Di hujung minggu tertentu pula, pegawai terbabit juga masih mempunyai masa bermain golf sehingga ke Indonesia dan Thailand sedangkan beliau lebih dikehendaki membantu bossnya melayan rakyat.

    Jika pegawai Najib sendiri yang memang dibayar gaji untuk sebahagiannya ialah melayan rakyat masih mempunyai banyak masa melayan hobi golfnya, agak menghairankan juga bagaimana Rosmah sampai tiada masa untuk bermain badminton.

    Lagi pun, baru beberapa hari lalu ketika menyampaikan sumbangan air mineral di Cheras, Rosmah mengelak ketika didekati wartawan dengan alasan beliau hanyalah suri rumah dan bukannya ahli politik.

    Kalau hanya suri rumah, kenapa sampai sibuk sangat sehingga tiada luang waktu untuk bermain badminton?

    Ternampak ada kecelaruan di sini, sekejap suri rumah dan sekejap yang lain sebagai penjaga rakyat paling sibuk. Kalau hanya suri rumah sebagaimana yang diakuinya, disitulah sebenarnya kepuasan dan pahala untuknya. Sebagai suri rumah tetapi menyibukkan diri mahu menjaga rakyat sama, belum tentu dapat pahala, apatah lagi jika mengabaikan suami dan mengeluh kemudiannya.

    Bagaimanapun mungkinlah tugasnya sibuk dengan rakyat dan menemui pelbagai kelompok manusia sekarang ini berikutan suasana politik tidak lagi stabil, bahkan yang mendesak suaminya berundur pun makin ramai. Selain pihak pembangkang dan yang terbaru, Hindraf pula bersuara dengan desakan yang serupa, bekas Perdana Menteri, Mahathir serta Daim Zainuddin pula sering mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang mengganggunya.

    Mungkinlah semua ini yang mengganggu Rosmah untuk meluang masa daripada hobi badmintonnya. Alahai, kesiannya...

    Namun, jika Rosmah terlampau ingin melangsaikan hobinya yang banyak tertangguh selama ini, beliau bolehlah juga meminta suaminya agar berundur dengan segera. Kemudian berbadmintonlah dengan sepuasnya. - http://shahbudindotcom.blogspot.com/

Tiada ulasan: