Rabu, 29 Mei 2013

TAK KIRA SAPE...BILA BERCAKAP BOHONG...DIAMANAHKAN IA KHIANAT...BERJANJI MUNGKIR...CONFIRM TANDA2 ORANG MUNAFIK

Hadits 33: Tanda-tanda Munafik



Pembahasan Hadits Shahih Bukhari, biidznillah, kini memasuki hadits ke-33. Hadits ini masih berada di bawah Kitab Al-Iman (كتاب الإيمان).

Sebagaimana judul yang diberikan oleh Imam Bukhari " باب عَلاَمَةِ الْمُنَافِقِ", pembahasan Hadits Shahih Bukhari ke-33 ini kita beri judul "Tanda-tanda Munafik".

Berikut ini matan (redaksi) Hadits Shahih Bukhari ke-33:

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ

Dari Abu Hurairah, bahwa Nabi SAW bersabda, "Tanda-tanda orang munafik ada tiga: jika berbicara ia berbohong, jika berjanji ia mengingkari, dan jika diberi amanah ia berkhianat"

Penjelasan Hadits

عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ عَنِ النَّبِىِّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلاَثٌ
Dari Abu Hurairah, bahwa Nabi SAW bersabda, "Tanda-tanda orang munafik ada tiga:

Hadits ini adalah hadits yang sangat populer, sekaligus hadits yang sangat penting untuk memperingatkan kita agar waspada terhadap kemunafikan; jangan sampai penyakit itu menjangkiti kita.

Munafik (المنافق) artinya adalah orang yang nifaq (النفاق). Nifaq secara bahasa berarti ketidaksamaan antara lahir dan batin. Jika ketidaksamaan itu dalam hal keyakinan, hatinya kafir tetapi mulutnya mengatakan beriman, maka ia termasuk nifaq i'tiqadi. Pada zaman Rasulullah SAW, di Madinah ada munafik-munafik jenis ini dengan gembongnya bernama Abdullah bin Ubay bin Salul. Nifaq jenis ini seperti firman Allah SWT dalam surat Al-Baqarah :

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آَمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ

Di antara manusia ada yang mengatakan: "Kami beriman kepada Allah dan Hari kemudian," pada hal mereka itu sesungguhnya bukan orang-orang yang beriman. (QS. Al-Baqarah : 8)

Karena kemunafikan itu masalah hati yang tersembunyi, maka tidak seorangpun yang bisa memastikan seseorang itu munafik atau bukan. Bahkan sahabat sekaliber Umar bin Khatab pun tidak mengetahuinya. Hanya seorang sahabat yang tahu satu per satu orang-orang munafik di Madinah waktu itu. Dialah Hudzaifah Ibnul Yaman. Hudzaifah mengetahui siapa orang-orang munafik karena Rasulullah SAW memberitahukan kepadanya. Itu merupakan salah satu keutamaan Hudzaifah sehingga ia dijuluki pemegang rahasia Rasulullah.

Meskipun tidak dapat diketahui secara pasti, kemunafikan bisa diwaspadai dari tanda-tandanya. Dalam hadits ini Rasulullah SAW menjelaskaskan bahwa tanda-tanda munafik itu ada tiga.

Jika tanda-tanda munafik ini ada pada seseorang, hendaklah orang itu diwaspadai supaya tidak dijadikan pemimpin bagi umat Islam. Namun yang lebih penting, dengan memperhatikan tiga tanda-tanda munafik ini kita mewaspadai diri kita agar jangan sampai kemunafikan hinggap dalam jiwa.

Tanda Munafik yang Pertama

إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ
jika berbicara ia berbohong

Inilah tanda munafik yang pertama; gemar berbohong. Semakin sering berbohong, semakin dekat dengan kemunafikan.

Dalam hadits lain Rasulullah SAW pernah mensifati seorang mukmin. Bahwa mungkin saja seorang mukmin itu penakut, mungkin saja bakhil, tetapi tidak mungkin seorang mukmin itu pembohong.

قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَانًا فَقَالَ نَعَمْ فَقِيلَ لَهُ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ بَخِيلًا فَقَالَ نَعَمْ فَقِيلَ لَهُ أَيَكُونُ الْمُؤْمِنُ كَذَّابًا فَقَالَ لَاََََ

Ditanyakan kepada Rasulullah Saw: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi penakut?” Beliau menjawab: ‘Ya.” Lalu ditanya lagi: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi bakhil?” Beliau menjawab: “Ya.” Lalu ditanyakan lagi: “Apakah seorang mukmin bisa menjadi pembohong?” Beliau menjawab: “Tidak!” (HR. Malik dari Sofwan bin Sulaim dalam Al-Muwatha')

Tanda Munafik yang Kedua


وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ
jika berjanji ia mengingkari

Inilah tanda munafik yang kedua; gemar mengingkari janji. Semakin sering mengingkari janji, semakin dekat dengan kemunafikan. Karenanya, berhati-hatilah dengan janji.

Tanda munafik yang kedua ini tidak lebih mudah dihindari daripada tanda munafik pertama. Sering kali seorang muslim sudah mampu menjaga agar perkataannya benar, menghindari berbohong, tetapi ia masih mudah berjanji padahal ia tahu dirinya sulit memenuhi janji itu. Apalagi jika seseorang menjadi pemimpin; dorongan untuk berjanji biasanya lebih besar. Maka intensitas memberikan janji semakin besar. Lihatlah praktik kampanye di zaman sekarang. Bukankah dalam satu pertemuan saja bisa dicatat sekian banyak janji? Berhati-hatilah.

Tanda Munafik yang Ketiga


وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ
dan jika diberi amanah ia berkhianat

Ini tanda munafik yang ketiga; mengkhianati amanah. Semakin sering dilakukan, semakin dekat dengan kemunafikan. Semakin besar amanah yang dikhianati, semakin jelas tanda kemunafikan. Sekali lagi, meskipun kita tidak bisa memastikan.

Amanah bentuknya bisa bermacam-macam. Bisa jadi ia adalah pekerjaan atau profesi yang di dalamnya ada kewajiban yang seharusnya kita penuhi. Bisa jadi ia adalah kepemimpinan yang dipercayakan kepada kita. Bahkan titipan barang dari orang lain agar kita menjaganya, atau rahasia dari orang lain agar kita menyimpannya, semua itu termasuk amanah.

Maka, marilah kita melakukan introspeksi diri agar tidak terjerumus dalam kemunafikan. Jika selama ini kita kurang komit terhadap kejujuran, mudah mengingkari janji atau menganggap remeh amanah, marilah kita bertaubat dan memperbaiki diri.

Pelajaran Hadits

Pelajaran yang bisa diambil dari hadits ini diantaranya adalah:
1. Munafik adalah orang yang nifaq, antara lahir dan batinnya tidak sama (bertolak belakang). Yang paling parah adalah ketika secara dzahir mengatakan beriman tetapi hatinya kafir ;
2. Meskipun orang munafik tidak dapat diketahui secara pasti, namun tanda-tandanya dapat dikenali;
3. Tanda-tanda orang munafik ada tiga yaitu jika berbicara ia dusta, jika berjanji ia mengingkari dan jika diberi amanah ia berkhianat.

Demikian Hadits ke-33 Shahih Bukhari dan penjelasannya, semoga kita dilindungi Allah SWT dari kemunafikan dan orang munafik, serta dikaruniai taufiq agar terjauh dari tanda-tanda munafik. Wallaahu a'lam bish shawab.[]

Menyanggah Muhyiddin - Umno tidak terbabit pertahan akidah Natrah

http://wasukalu.blogspot.com, 29 Mei 2013
Orang-orang Melayu dari UMNO didapati tidak bersama rakyat berbangsa Melayu dalam mempertahankan akidah Natrah, walaupun parti perkauman Melayu itu ditubuhkan sejak 1946.

Sebaliknya, sejarah Natrah menyaksikan rakyat Melayu bersatu atas beberapa pertubuhan berhaluan kiri seperti Kesatuan Melayu Muda (KMM), Angkatan Pemuda Insaf (API) dan Angkatan Wanita Sedar (AWAS).

"Waktu isu Natrah berlaku pada tahun 1950, Umno diam membisu, yang ke depan adalah API, KMM (dan) AWAS,"

Dr. Burhanuddin al-Helmi, iaitu salah seorang pemimpin KMM yang kemudiannya menyertai PAS sebagai Presiden Pertama PAS turut dipenjarakan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) atas hasutan UMNO terhadap pihak British kerana dilihat mengepalai beberapa siri demontrasi dan mogok di Malaya dan Singapura

Dr. Burhanuddin al-Helmi sendiri pernah berdepan dgn Tunku Abdul Rahman secara face to face dalam mencari penyelesaian bagi menyelamatkan Akidah Natrah..

" Hang dengan aku kena turun bersama-sama dengan rakyat bagi mempertahankan akidah anak kecil tu... kalau hang masih dok sembunyi kat belakang British, hang jawablah depan Allah di Padang Mahsyar nanti... bagi aku hang ni cuma takat jadi tukang sarung sepatu Inggeris ja.. Hina sungguh orang macam hang ni..." - ujar Dr. Burhanuddin al- Helmy..

18 org muslim mati syahid ditembak oleh askar Ingeris yg berbangsa melayu ketika kes perhimpunan menyelamatkan akidah Natrah...

"Yang ditahan adalah Dr. Burhanuddin al-Helmi yang ditahan oleh penjajah (dan) pemimpin Umno tidak ada yang ke depan. kerana UMNO adalah Anjing perlihartaan British...

"Maka, (dakwaan Muhyiddin) itu mitos dan kata orang Melayu bersatu bersama UMNO juga adalah tidak berasas sama sekali," - TEUKU ZACHARYAH BIN TEUKU NYAK KHAIRY ISKANDAR..

Sedikit maklumat tambahan tentang Natrah

Natrah (kiri) bersama Rokayah ketika melawat keluarga angkatnya
pada tahun 1997 di Kampung Mak Chili Paya, Kemaman, Terengganu

Natrah menjadi isu di Singapura pada 1950 akibat perebutan terhadapnya antara ibu angkatnya, Che Aminah dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda.

Natrah ketika itu berumur 13 tahun dan telah memeluk Islam dan bernikah gantung dengan seorang guru berusia 22 tahun bernama Mansor Adabi.

Namun undang-undang British/Belanda tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin dan Natrah akhirnya diperintahkan supaya dipulangkan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda.

Keputusan mahkamah itu menimbulkan kemarahan masyarakat Islam di Singapura sehingga berlaku rusuhan yang dikenali sebagai Rusuhan Natrah.

Dilaporkan seramai 18 orang terbunuh dan kira-kira 200 orang cedera dalam tragedi itu ketika mereka bertempur dengan tentera dan polis British, sehingga Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama dua hari dua malam.

Natrah meninggal dunia pada 9 Julai 2009 pada umur 72 tahun di Huijbergen, Belanda.

Mana 8 janji PM kepada rakyat Kelantan

Aslani M, 29 Mei 2013
KOTA BHARU: Pada 15 Mac lalu ketika berkempen di sini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berjanji membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu.
Sehingga sekarang akujanji itu disenyapkan begitu sahaja. Namun apa yang dibina hanya jalan raya separuh siap di Kampung Berdang di Jeli, difahamkan melibatkan kos lebih RM70 juta.

Jalan terbabit dirancang dibina sehingga ke penempatan Orang Asal di Kampung Rual, namun terhenti di puncak sebuah bukit.

Berbeza pula berbanding mantan Perdana Menteri, Tun Abdullah Abdullah pernah mengeluarkan tender bagi membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai pada Rancangan Malaysia Ke-9 (2006-2010).

Malangnya peruntukan bagi projek itu ditarik balik selepas Abdullah berundur.

Sama juga dengan Tun Dr Mahathir Mohamad apabila pernah memasukkan cadangan membina lebuh raya terbabit pada RMK6 (1986-1990).

Oleh itu sejak 1986 sehingga sekarang berpuluh janji dilafazkan pemimpin kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi membina lebuh raya di Kelantan, namun sehingga sekarang habuk pun tiada.

Setiausaha Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (R), Mohd Hisyamuddin Ghazali berkata, berdasar sejarah yang berlaku di Kelantan, kerajaan BN mengenepikan langsung semangat federalisme.

“Jika betul Umno dan BN mahu membina lebuh raya di Kelantan sepatutnya sejak 1986 lagi mereka telah buat.

“Lagi pun 96 peratus penduduk Kelantan ialah Melayu Islam. Di manakah perjuangan Melayu Umno? Apa yang jelas mereka menganaktirikan Melayu Kelantan,” katanya di sini.

Bagaimanapun beliau melahirkan rasa syukur janji kerajaan negeri untuk membina lebuh raya Kota Bharu-Kuala Krai pada 2012 menjadi kenyataan kerana kerja-kerja pembinaan sedang dilaksanakan sekarang.

Menurutnya, pembinaan lebuh raya tanpa tol pertama di Malaysia bernilai RM1.8 bilion menjadi inspirasi rakyat Kelantan.

Tiga Tanda-tanda Orang Munafik

Assalamualaikum wr.wb.
Saudaraku sekalian yang dimuliakan oleh Allah, Alhamdulillah saya dapat mengupdate tulisan saya ini, yang insyaallah akan saya update setiap hari apabila saya mampu, dipagi yang cerah ini saya akan menjelaskan tentang tiga tanda-tanda orang yang munafik.
Saudaraku marilah kita buka sabda Rasulullah Saw :

Qaala Rasulullah Saw :
"Aayatul Munaafiqi Isalaatsun : Idzaa Haadatsa Kad Dzaba wa Idzaa Wa Ada Akhlafa Wa Idzaa Tumina Khana". (HR. Bukhari dan Muslim dari abu hurairah)

Artinya :
Sabda Rasulullah Saw :
"Tanda-tanda orang munafik ada tiga macam yaitu :
1. apabila ia berbicara berdusta
2. apa bila berjanji ingkar dan
3. apabila dipercaya khianat." (HR. Bukhari dan Muslim dari abu hurairah)

Orang yang munafik ialah seseorang yang memiliki ciri khas, yaitu tidak satunya kata dengan perbuatan, bermuka dua, lain di mulut lain juga dihati, dan tak pernah mau berterus terang. Golongan semacam ini sangat berbahaya di dunia, ibaratkan musang berbulu ayam, sulit untuk mengetahuinya. hanya tanda-tandanya saja dapat diketahui yaitu : apabila berbicara selalu berdusta atau tidak mengatakan yang sebenarnya yang dikatakan itu bertentangan dengan yang terjadi dan bertentangan dengan kata hatinya ; apabila berjanji tak pernah ditepati, selalu ingkar, pandai putar lidah apabila janjinya itu ditagih, dan orang semacam ini kalau diberi kepercayaan selalu meremehkan, menyia-nyiakan kepercayaan itu dan selalu curang atau khianat.
Allah SWT pun telah mengancam kepada mereka orang-orang munafik melalui Firman-Nya pada surat at-taubah ayat 68 :
Telah dijelaskan oleh Allah SWT, bahwa mereka akan dijanjikan Neraka Jahanam atau neraka yang paling pedih, dimana neraka yang diperuntukan bagi mereka itu tiada ampunan bagi mereka, Naudzubillah.
Suatu pertanyaan yang mungkin sering melputi otak kita, apakah kita ini termasuk orang yang munafik? bagaimana agar kita tidak menjadi orang yang munafik, terkadang kita sebagai manusia suka berbohong suka meremehkan kepercayaan karna itu dianggap kecil, dan terkadang juga melupakan janji, agar kita tidak tergolong orang yang munafik perbaikilah sikap kita ini, jagalah lisan kita dengan perkataan yang baik, tepatilah janji-janji kita selama kita masih mampu, dan jangan pernah remehkan kepercayaan orang pada kita sekalipun itu hanya kepercayaan kecil. Itu semua kita harus lakukan agar kita tidak tergolong orang-orang yang munafik. Amiin.
Dari penjelasan diatas tentunya kita akan mengetahui bagaimana agar kita tidak menjadi orang yang munafik, karena Allah sangat membenci orang yang munafik. Semoga apa yang saya tuliskan ini diberi berkah oleh Allah SWT dan menjadi manfaat bagi kita semua. Amiin.
Wassalamualaikum wr.wb.

Isu Kg Serai Wangi dimaklum kepada MB Selangor

Anis Nazri, 29 Mei 2013


(Papan tanda Kg Serai Wangi yang juga akan roboh selepas ini)


KUALA LUMPUR: Isu berkaitan tuntutan penduduk Kampung Serai Wangi dan Desa Pengasih, Jeram yang menuntut satu penempatan baru selepas diarah untuk mengosongkan kampung tersebut telah diajukan ke pengetahuan menteri besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Bekas ahli parlimen Kuala Selangor, Dr. Dzulkefly Ahmad (gambar bawah) berkata beliau sendiri bertindak mengajukan masalah yang dihadapi penduduk kampung terbabit sebelum ini bagi tindakan lanjut pihak menteri besar.

"Saya pernah mengajukan sendiri masalah yang dihadapi penduduk kampung ini kepada Tan Sri. Namun, disebabkan isu ini tiba agak lewat kepada saya, ia tidak dapat diselesaikan dengan tempoh segera.  Lebih-lebih lagi, ia tiba di pengetahuan saya kira-kira sebulan sebelum pilihan raya umum yang lalu," kata beliau kepada Harakahdaily semalam.

Bagaimanapun, Dzulkefly berkata masalah penduduk kampung terbabit tetap menjadi perhatian beliau, sebagaimana beberapa kes di Selangor yang berjaya diselesaikan sepanjang beliau menjadi wakil di parlimen itu.

"Saya mengikuti perkembangan ini. Malah, ketika saya mengajukan masalah ini kepada Tan Sri, beliau sendiri memberi jaminan akan meneliti isu ini selepas pilihan raya dan pembentukan anggota exco negeri selesai. Untuk hari ini juga, saya telah maklumkan kepada Tan Sri tentang perobohan rumah penduduk oleh pihak kontraktor," kata beliau lagi.

Semalam kontraktor yang dilantik oleh Telekom Malaysia yang memiliki tanah itu mula merobohkan rumah-rumah penduduk di Kampung Serai Wangi.

Ini ekoran notis yang diberikan oleh mereka kepada penduduk berkenaan. Perobohan ini dibuat walaupun Adun Jeram dari Umno cuba untuk menyelesaikan masalah itu.

Mengulas lanjut isu ini, Dzulkefly yang juga Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, berkata selain memperjuangkan tuntutan penduduk yng mahukan sebuah penempatan baru bagi menggantikan tanah yang diduduki mereka, pihaknya juga akan melihat kembali  isu pampasan yang diberikan kepada penduduk.

Menurutnya, jumlah pampasan yang diberikan itu perlu melihat kepada beberapa faktor membabitkan setiap penduduk kampung terbabit.

"Kita perlu mengambil kira pampasan yang diberikan itu setara dengan keadaan penduduk kampung itu. Jika penduduk kampung itu ada rumah dan juga kebun, mungkin jumlah pampasannya berbeza dengan penduduk yang hanya ada rumah, tetapi tidak ada kebun.

"Begitu juga pampasan untuk mereka yang telah mendiami tanah ini sebelum dijual, dengan mereka yang duduk selepas dijual.  Kita akan mengambil kira semua perkara itu bagi memberikan keadilan kepada semua pihak," tegas beliau lagi.

Beliau mengharapkan isu membabitkan penduduk kampung ini dapat diselesaikan segera bagi mengelakkan sebarang isu yang mungkin akan dimainkan pihak-pihak tertentu yang berkepentingan kerana penduduk kampung itu telah 'dimangsakan' sejak sekian lama.

Harakahdaily sebelum ini melaporkan, tanah seluas 217.5794 hektar itu pernah dipohon oleh penduduk ketika Selangor dibawah BN dan bekas menteri besar, Tan Sri Muhammad Mohd Taib pada 8 September 1992.

Bagaimanapun, status permohonan penduduk itu tidak diketahui hujung pangkalnya, sehingga pada tahun 2004, tanah tersebut turut dipohon oleh TM Facilities.

Permohonan itu kemudiannya diluluskan oleh kerajaan negeri yang dipimpin oleh Datuk Seri Dr Khir Toyo, bagi tujuan membina Universiti Telekom.

Bagaimanapun ia tidak diteruskan apabila ia kemudiannya dibina di Melaka.

Harakahdaily juga dimaklumkan, status tanah itu masih kekal sebagai tanah pertanian, biarpun penduduk kampung dimaklumkan kawasan itu akan dibangunkan untuk pembinaan kuarters kakitangan Telekom dan mungkin juga menjadi pembangunan komersial.

Sementara itu, bermula tengah hari semalam penduduk kampung terbabit mula mengosongkan rumah masing-masing dan bersedia berpindah setelah tempoh akhir untuk mereka berbuat demikian (mengosongkan tanah) berakhir.

Seorang penduduk, Norizan Ni'mat (gambar kanan sekali), berkata selepas perbincangan dan kata putus dicapai, beberapa penduduk sudah mula meninggalkan kampung untuk menumpang teduh di rumah saudara-mara.

"Ada yang sudah keluar, ada juga yang masih belum keluar. Pihak TM Facilities juga memberi tempoh hingga 14 Jun ini untuk mengosongkan tanah ini.  Jadi, sebahagian penduduk yang telah menerima pampasan sebanyak RM7500 hari ini, rumah mereka dirobohkan bermula 12.30 tengah hari semalam," kata beliau yang masih tidak menerima pampasan tersebut.

Tambah beliau, pihak TM Facilities memberi pampasan dalam bentuk cek itu kepada sebahagian penduduk dan akan menyelesaikannya untuk selebihnya dalam tempoh dua hari lagi.

Dalam pada itu, beliau turut menuntut pampasan tambahan sebanyak RM5000 bagi setiap keluarga, bagaimanapun pihak TM Facilities akan meneliti tuntutan tersebut.

Norizan berkata, sebagai tindakan susulan selepas perobohan ini, penduduk kampung sedang berusaha untuk memohon ehsan kerajaan negeri Selangor untuk memberikan mereka satu penempatan baru bagi semua penduduk kampung terbabit.

Pesan Safwan Anang buat rakyat Malaysia

Mohammed Bukhairy Mohammed Sofian, 29 Mei 2013
Semalam empat orang aktivis iaitu Haris Ibrahim (ABU), Safwan Anang (SMM), Tian Chua (PKR) dan Tamrin Ghaffar telah ditangkap untuk siasatan di bawah Akta Hasutan. Dakwaan ini berkenaan ucapan mereka pada program Malam Anak Bangsa Malaysia pada 13 Mei lalu.

Hari ini kesemua mereka telah  dibawa ke mahkamah untuk dibaca pertuduhan. Mereka semua tidak mengaku bersalah dan masing-masing dikenakan ikat jamin sebanyak RM5,000.

Namun Safwan Anang membuat keputusan di luar jangkaan bahawa dia enggan diikat jamin. Semasa pendengaran perbicaraan beliau menyatakan bahawa dia tetap menjunjung sistem raja berperlembagaan serta menghormati undang-undang dan keputusan mahkamah. Namun apa yang mendukacitakan ialah seluruh sistem di negara ini telah menjadi tunggangan untuk kepentingan politik Umno BN.

Beliau sempat memberi 3 pesanan penting kepada kami supaya disampaikan kepada rakyat seluruhnya;

1) Penahanan dan dakwaan ini bermotifkan politik. Tindakan saya ini sebagai protes dan memberi signal penolakan terhadap salahguna kuasa untuk kepentingan hayat Umno BN.

2) Tindakan saya juga demi sayangkan negara dan ingin pulihkan demokrasi yang makin tenat.

3) Dan ini juga mesej jelas kepada anak muda bahawa kita benar-benar serius perjuangkan hak kita. Saya di dalam tetapi saya yakin kalian di luar sana tetap akan terus bangkit brrjuang lawan penipuan! Dalam fasa kebangkitan anak muda hari ini, Umno BN jelas terdesak sehingga sanggup menggunakan apa cara sekalipun demi menjaga survival politik mereka yang kian rosak. Tangkapan kepada mahasiswa dan anak muda jelas bermotif politik demi menyekat kemaraan dan kebangkitan yang kian memuncak. Kerajaan minoriti ini jelas tergugat dengan kebangkitan rakyat.

Demi menyelamatkan demokrasi yang kian nazak di Malaysia, Safwan Anang rela untuk terus dikurung di lokap. Safwan Anang rela berhadapan dengan polis dan SB sepanjang di dalam lokap nanti. Safwan Anang rela untuk tidur beralas simen dan makan ala kadar seperti banduan. Safwan Anang berkorban masa untuk bersama isterinya yang sedang mengandung. Ini semua demi perjuangan menuntut keadilan.
Justeru saya seru seluruh mahasiswa, anak muda dan rakyat yang cintakan keadilan untuk sama-sama bangkit lawan regim yang jelas menindas rakyat dengan kekuasaan. Ayuh kita nyatakan solidariti untuk Safwan Anang dengan berhimpun secara aman di hadapan Lokap Sungai Buloh.

Penulis ialah Presiden PMIUM dan Sekretariat SMM.

Tanda-Tanda Orang Munafik

Seorang anak berbohong kepada gurunya dengan mengatakan bahwa dia tidak dapat masuk sekolah dikarenakan ibunya sedang sakit, sehingga dia harus menunggui adiknya yang masih kecil. Padahal kenyataanya, anak tersebut pergi ke mall untuk main games hingga waktu sekolah usai dia kembali ke rumah. Ketika sampai di rumah, dia mendapati ibunya sedang terbaring di tempat tidur, sedangkan adiknya yang masih kecil menangis dan merengek meminta minum. Alhasil, terperanjatlah anak tersebut dan segera menghambur ke arah ibunya sambil terbata-bata meminta maaf dan berjanji untuk tidak mengulangi perbuatannya. Selang beberapa hari, anak tersebut benar-benar tidak sekolah karena harus mengurus adiknya yang ditinggal sakit ibunya, sementara ayahnya harus bekerja ekstra agar dapat membawa isterinya ke dokter.
Pada lain cerita, seorang pekerja asik bermain dengan HP BB-nya, bercanda ria dengan teman sejawat dan sepermainan hingga melupakan setumpuk tugas yang diamanahkan kepadanya untuk dikerjakan hari itu dan segera diantar kepada rekanannya. Alhasil, pada jam menjelang waktu kerja habis, dia baru tersadar dan segera mengerjakan yang diamanahkan, akan tetapi pekerjaan tersebut tidaklah kunjung selesai. Keesokan harinya barulah dia mendengar berita bahwa perusahaan tempat dia bekerja kehilangan peluang pekerjaan dan berdampak terhadap krisis kepercayaan rekanan.
Cerita berikutnya adalah, ketika seorang kakak berjanji kepada orangtuanya untuk menjemput adiknya di sekolah selepas dia pergi berenang. Namun, pada jam yang telah ditentukan si kakak masih asyik berenang dan baru tersadar ketika seseorang mengabarkan bahwa ada bunyi telepon beberapa kali dari dalam tasnya. Secepat kilat dia menyambar tas dan pergi ke ruang ganti dan dia terperanjat ketika mengetahui bahwa dia terlambat menjemput adiknya hingga lebih dari dua jam. Dan, lebih terkaget lagi ketika dia membaca pesan singkat dari orang tuanya yang mengatakan bahwa adiknya sedang koma di rumah sakit karena terkena tabrak lari.
Saudaraku sekalian, itu hanyalah cerita rekaan dari saya tentang bagaimana sesuatu itu bisa saja terjadi terhadap setiap individu yang melakukan perbuatan yang tidak bijak. Secara tidak sadar, sesungguhnya tiga perbuatan yang berbeda seperti yang diceritakan adalah cerminan dari tanda-tanda orang munafik. Rasulallah SAW memberikan tiga tanda orang munafik, yaitu:
(i) ketika dia berkata, dia dusta,
(ii) ketika diberikan amanah, dia khianat, dan
(iii) ketika dia berjanji, dia ingkar.
Sungguh bahaya yang sangat luar biasa besar bagi seorang munafik. Karena, perbuatan tersebut dapat membawa kehancuran, baik secara individu, kelompok atau ummat secara keseluruhan.
Oleh karena itu, saya mengajak diri saya sendiri khususnya dan kolega pada umumnya. Marilah kita bersama saling mengingatkan untuk tidak berbuat dan bertindak seperti tanda-tanda orang munafik. Semoga Allah SWT menjauhkan kita semua dari perbuatan tidak bijak tersebut.

KENALI 50 TANDA ORANG MUNAFIK!

21 Feb 20130 comments


50 Tanda-tanda Orang MunafiQ Menurut Al-Qur’an & Sunnah

Semoga Allah SWT menjauhkan kita daripada perkara-perkara di bawah ini..
Amin ya rabbal alaminn... 



1.Malas Beribadah Kepada Allah s.w.t
2.Lupa Kepada  Allah s.w.t
3.Melalaikan Solat Fardhu
4.Mempercepatkan Mengerjakan Solat
5.Gemar Meninggalkan Solat Berjemaah
6.Meninggalkan Solat Jumaat
7.Melakukan Dosa Dan Kemungkaran Secara Sembunyi
8.Menyuruh Yang Mungkar Dan Melarang Yang Makruf
9.Menyembunyikan Ilmu Pengetahuan
10.Mengamalkan Riak
11.Hasad Dengki
12.Dusta
13.Mungkir Janji
14.Bakhil
15.Fitnah
16.Mencaci Maki
17.Mengumpat
18.Mengungkit Kembali Pemberian Kepada Seseorang dan Menyakiti Hatinya
19.Mengingkari Takdir Allah s.w.t
20.Mempersenda Kesucian Agama
21.Enggan Berjihad Di Jalan Allah s.w.t
22.Menghina Sahabat Rasulullah s.a.w
23.Menyembunyikan Persaksian Pada Jalan Yang Benar
24.Menangguh Pembayaran Hutang
25.Menipu Dalam JualBeli
26.Ghasab(Mengambil Tanah Orang Lain Tanpa Hak)
27.Bergaul Dengan Orang Yang Memperolok Al-Qur’an
28.Memakan Harta Anak Yatim
29.Membuka Rahsia Orang Lain
30.Berasa Aman Daripada Murka Allah s.w.t  Apabila Melakukan Dosa
31Memanggil Orang Dengan Gelaran Buruk Yang Tidak Disukai
32.Menghalang Orang Daripada Mengamalkan Ajaran Islam
33.Suka Kepada Kesesatan Dan Menyesatkan Orang
34.Bermuka Dua
35.Menyanjung Dan Memuji Orang Tanpa Diketahui Keadaan Sebenarnya
36.Sombong Di Antara Sesama Manusia
37.Suka Membantah Dan Bertengkar Sesama Muslim
38.Melampaui Batas Yang Digariskan Oleh Allah s.w.t
39.Berputus Asa Dalam Menghadapi Cabaran Hidup
40.Membazir Dalam Memanfaatkan Nikmat Allah s.w.t
41.Keluh Kesah Apabila Ditimpa Musibah
42.Mengkhianati Sesuatu Amanah
43.Memutuskan Silaturrahim
44.Memecahbelahkan Perpaduan Kaum Muslimin
45.Menghalalkan Perkara Yang Haram
46.Membuat Kerosakan DiMuka Bumi
47.Menuduh Orang Beriman Bodoh
48.Mengubah Dan Menyalahgunakan Ayat-ayat Allah s.w.t
49.Bersumpah Dengan Selain Nama Allah s.w.t
50.berasa Gembira Apabila Musibah Menimpa Orang Beriman.

Tiada ulasan: