Jumaat, 31 Mei 2013

BILA PANGKAT RASA MENGUNUNG...HARTA MENIMBUN...GAJI MELANGIT TINGGI...KITA BOLEH JADI TAK RETI BASE...ATAU DAH TAK PENDULI MAHKMAH ALLAH DIAKHIRAT...TU SEBAB ABU HANIFAH MENOLAK JAWATAN TINGGI

TV3 kantoi lagi, kali ini insiden bot karam pula

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 30 Mei 2013

TV3 kantoi lapor berita bohong lagi.. kali ini insiden bot karam pula..


Bila kebanyakan media menyiarkan laporan mengenai insiden bot karam ini.. mula-mula aku tak peduli sangat, sebab aku hanya melihat gambar di atas yang disiarkan oleh kebanyakan media tu..

Aku tak berminat untuk membaca berita yang disiarkan itu, kerana dari gambar aku menyangka tak ada di Malaysia yang dah merdeka lebih 55 tahun ni orang naik bot sampai kena duduk atas bumbung..

Bila TV3 siarkan laporan mengenainya baru aku berminat nak ambil tahu.. rupa-rupanya insiden ini telah berlaku di Sarawak yang dikatakan sebagai kubu kuat Barisan Nasional bukannya Bangladesh seperti mana yang aku sangka..

Baca di sini

Takziah buat keluarga tregedi bot karam

Harakahdaily, 30 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mengucapkan takziah kepada keluarga yang terlibat dalam tragedi bot karam di Tanjong Giam Bungan, Sarawak pagi kelmarin.

Ketua Penerangannya, Yusapiza Yaacob berkata tradegi tersebut wajar membuka mata pihak berkenaan agar langkah-langkah keselamatan yang yang telah ditetapkan ketika mengambil penumpang.

"Nyawa bukanlah sesuatu yang boleh ditukar ganti dan nyawa penumpang juga lebih berharga daripada keuntungan mengambil penumpang secara berlebihan.

"Moga tragedi ini menjadi iktibar bukan sahaja kepada pemilik kenderaan air malahan juga kenderaan di daratan juga," katanya.

Dalam tragedi tersebut, bot ekspres 'Kawan Mas' yang didakwa membawa lebih muatan sehingga 200 penumpang itu telah melanggar batu dan menyebabkan karam.

Ketika itu, bot berkenaan dalam perjalanan dari Bakun ke Kapit.

Mayat pertama ditemui

Ekorannya kejadian itu juga, 11 penumpang didakwa hilang dan salah seorang darinya ditemui pagi ini dalam keadaan telah meninggal dunia.

Mayat pertama yang merupakan seorang lelaki itu dilaporkan dijumpai penduduk rumah panjang Uma Tebok, Long Buyun, tidak jauh dari lokasi kejadian.

Anak muda tuntut hak, bukan masa berseronok

Muhammad Faeez Azahar, 30 Mei 2013
IPOH: Kebangkitan anak muda semakin memuncak selepas menghadapi perjalanan pilihanraya yang penuh dengan kepincangan pada PRU13 lalu.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss berkata, tsunami kebangkitan itu dapat dilihat di Himpunan Blackout 505 yang diadakan di seluruh negara.

Menurutnya, rata-rata yang hadir dalam himpunan yang bertujuan untuk menunjukkan rasa duka cita rakyat akan ketidaktelusan SPR itu adalah dari kalangan orang muda berbilang bangsa.

“Kebangkitan anak muda secara drastik pasca pilihanraya ini ternyata menakjubkan dan sudah pasti menjadi satu kegusaran kepada BN khususnya Umno.

“Mereka bangkit untuk menzahirkan keprihatinan serta ketidakpuashatian mereka terhadap penjalan PRU13 lalu yang menunjukkan betapa jijiknya taktik BN dengan SPR untuk mengekalkan kuasa di negara ini,” katanya.

Naib Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia itu menjelaskan, kebangkitan anak muda khususnya mahasiswa ini adalah satu fenomena besar di negara ini.

Kata Raja Iskandar, anak muda kini tidak lagi hanya memikirkan keseronokan dan kehidupan mereka semata-mata, sebaliknya mereka bangkit menuntut hak seluruh rakyat Malaysia yang dicabul oleh BN.

Golongan ini katanya mula mengambil berat tentang betapa pentingnya pemerintahan yang berdasarkan integriti, ketelusan, kejujuran dan adil kepada semua rakyat.

“Kekalahan dengan penipuan adalah satu hikmah yang diberikan oleh Allah untuk mewujudkan satu kesedaran besar rakyat khususnya golongan muda.

“Ketidakpuashatian anak muda ini harus di ambil kira dan diraikan kerana ianya adalah salah satu kurniaan Allah kepada Pakatan Rakyat dan PAS itu sendiri,” jelasnya lagi.

Tambahnya, sentimen perkauman yang diapi-apikan selepas pilihanraya lalu adalah satu strategi BN untuk menutup hakikat yang sedang berlaku iaitu kebangkitan anak muda.

“Suara anak muda ini adalah satu isyarat kepada BN khususnya Najib bahawa rakyat tidak lagi mahukan kepimpinan yang berasaskan perkauman serta yang mengamalkan rasuah, salah guna kuasa, penyelewengan dan ketidakadilan.

“Sejijik mana taktik sekali pun tidak akan dapat menyekat suara rakyat khususnya anak muda untuk melakukan perubahan tampuk pemeritahan,” jelasnya lagi.

Bila Muhyiddin kritikal, Zam dan Daim serang Najib

Harakahdaily, 30 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Setelah terkena patukan kalajengking Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin kini mendapat nafas baru apabila bekas menteri penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin dan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin melancarkan serangan pada bosnya Datuk Seri Najib Razak.

Sumber Umno memaklumkan kepada Harakahdaily bahawa Muhyiddin sememangnya sudah terasa diri tidak selamat sebagai Timbalan Presiden Umno ekoran tikaman Mahathir baru-baru ini yang menyatakan Najib bakal terselamat kerana tiada alternatif di dalam Umno yang boleh menggantikannya.

“Muhyiddin kini terasa Najib sudah mendapat Mahathir di tangannya selepas anaknya Mukhriz dilantik menjadi Menteri Besar Kedah. Dan beliau dibiarkan terkapai-kapai. Jika dibandingkan dengan waktu Tun Abdullah Badawi, apa yang Mahathir kata kat Najib umpama mencubit pipi sahaja,” kata sumber Umno itu.

Beliau berkata ada yang memujuk Muhyiddin untuk melupakan hasrat mencabar Najib dan menjadi pembantu yang setia.

“Tapi selepas melihat keputusan meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Muhyiddin, beliau terasa langkah membunuh kareer politiknya telah bermula,” terang sumber Umno lagi.

Harakahdaily bertanya mengapa, sedangkan mendapat amanah menjaga SPR itu dikira satu penghormatan.

“Sekarang rakyat paling marah kat SPR. SPR umpama batu mendidih tetiba dibuang ke tapak tangan Muhyiddin. Sudah tentu melecur tangan Muhyiddin nanti,” terang beliau.

Semalam, melalui blognya, Zainuddin menyerang Najib dan pakar strategisnya atas kempen ‘I love PM’. Beliau melabelkan Najib sebagai seorang imitator (peniru).

Daim pula menyalahkan Najib kerana terlalu mengharapkan populariti peribadinya bagi membantu BN mendapatkan kembali majoriti dua per tiga kerusi Parlimen yang hilang pada tahun 2008.

"Ini adalah pilihan raya parlimen, bukan pilihan raya presiden. Penasihat PM harus dipecat. Jika anda kaitkan undi BN sebagai undi untuk Najib, maka keputusan BN yang lemah juga akan memberi kesan kepadanya.

"Memilih kerajaan adalah perkara yang serius, jadi tinggalkan penasihat badut ini dan jangan ikut permainannya," kata Daim.

Sumber Umno berkata serangan Zainuddin dan Daim adalah pelega buat Muhyiddin selepas racun Mahathir.

“Perkasa dah menyerang idea menukar BN kepada parti 1Malaysia sehingga melabelkan sesiapa yang membuang Umno sebagai pengkhianat.

"Jika BN berjaya ditukar ke parti 1Malaysia, iaitu slogan Najib, maksudnya hasrat Muhyiddin menjadi perdana menteri akan mati tidak berkubur.

"Muhyiddin akan melawan idea ini habis-habisan. Cadangan idea parti 1Malaysia hanya untuk mengukuhkan Najib seorang saja, Muhyiddin akan terkorban. Muhyiddin tak pernah tunjuk beliau pernah sokong 1Malaysia dengan ikhlas,” kata sumber Umno.

Tambahnya, perang dah mula.

"Pasukan Muhyiddin sedang mendesak supaya diawalkan pemilihan Umno ke Ogos supaya Najib tidak dapat menyediakan pertahanannya.
"Selepas ini, akan timbul serangan pada Rosmah yang dilihat seperti Ketua Umum Umno yang tidak berjawatan tapi berkuasa penuh.

"Jangan hairan jika Deepak muncul lagi sebelum perhimpunan agong Umno dengan senapang yang baru,” kata beliau sambil tergelak.

PAS desak siasat 3 MB, 2 ketua menteri

Hazayani Zakaria, 30 Mei 2013
KUALA LUMPUR: PAS mendesak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat tiga menteri besar dan ketua menteri yang didakwa terlibat dalam skandal rasuah.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad berkata, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low yang juga bekas Presiden Transparency-International Malaysia (TI-M) mesti mengarahkan SPRM membuka kertas siasatan ke atas mereka.

Tiga menteri besar yang dimaksudkan itu adalah Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan, Datuk Seri Khaled Nordin (Johor), Datuk Seri Ahmad Said (Terengganu), serta Ketua Menteri Sabah Datuk Seri Musa Aman dan Tan Sri Taib Mahmud (Sarawak).

Beliau berkata, walaupun nama mereka terbabit ‘dibersihkan’ daripada sebarang dakwaan sebelum Pilihan Raya Umum ke-13 (RPU13) baru-baru ini namun persepsi itu masih wujud.

“Kalaulah siasatan itu menemui bukti yang dapat membebaskan mereka daripada tuduhan itu kita minta SPRM supaya nama mereka dipertahankan dan tuduhan disangkal.

“Kalau tidak maka persepsi akan berterusan dan jadi buruk kerana rakyat tak dapat terima kepimpinan ketua negeri seperti ini,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, semalam.

Musa Aman sebelum ini dikaitkan dengan skandal rasuah balak RM40 juta dan mendapat perhatian Suruhanjaya Bebas Anti Rasuah Hong Kong (ICAC).

Begitu juga dengan Ahmad Said yang didakwa terlibat dengan skandal rasuah pengurusan balak, namun beliau menafikannya dan bersumpah tidak melakukan perbuatan itu dalam satu Majlis Menandatangani Ikrar Integriti Korporat Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu dengan SPRM pada bulan lalu.

SPRM sebelum ini pernah mencadangkan kepada kerajaan mewajibkan parti politik mengemukakan senarai calon PRU13 untuk tapisan.

Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Datuk Johan Jaaffar berkata ini bagi memastikan calon yang bakal bertanding ‘bersih’ daripada rasuah, selain mengelakkan tohmahan tidak berasas ke atas individu yang akan bertanding atau partinya.

Apalah nasib badan

Syed Abdullah Jamalullail,
Apabila saya membawa keluarga saya balik kampung keKangar, Perlis dari Seremban melalui Lebuhraya PLUS terdetik dihati saya bila sampai masuk sahaja dikiosk tol Seremban 'kalaulah parti Pakatan Rakyat dapat menawan Putrajaya alangkah baiknya', pertamanya kerana janji Pakatan Rakyat akan menghapuskan bayaran tol dan keduanya akan pula mengurangkan harga minyak ke tahap yang sudah tentu rakyat akan sambutnya dengan kesyukuran.

Tetapi kini semuanya menjadi kenangan dan susah untuk dilupakan kerana impian sedemikian masih jauh lagi serta bersedialah wang lebih daripada seratus ringgit untuk bayaran tol sahaja dan bersedialah ongkos untuk harga minyak yang tidak turun-turun itu setiap kali untuk berjalan atau balik kampung.

Apa boleh buat, ia adalah pilihan rakyat itu sendiri yang masih tidak mahu berubah seolah-olah tidak yakin pada perubahan yang dijanjikan oleh Pakatan Rakyat dan masih mahu peneraju yang lama menjaga kebajikan mereka sedangkan dalam satuasi semua barang naik ini sepatutnyalah kita mencuba dahulu kemampuan Kerajaan yang baru yang bermati-matian berjanji untuk menghapuskan tol diseluruh negara saperti petikan ucapan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebelum PRU-13 dahulu 'hari ini kita menang esok tiada lagi tol'.

Begitu juga tentang pinjaman PTPTN yang anak saya masih berhutang itu terpaksalah tanggung membayarnya setiap bulan hingga selesai dan tiadalah anak saya mampu untuk menghulurkan bantuan yang sepatutnya kepada ibu bapa mereka disebabkan terpaksa berhadapan dengan hutang tersebut sehingga langsai.

Nampaknya kenalah tunggu lima tahun lagi apabila diadakan PRU-14 dan itu pun belum tentu nasib Pakatan Rakyat dalam jangka masa yang agak panjang itu apa-apa pun boleh berubah dalam sekelip mata. Yang dikhuatiri adalah harga barang terutama sekali bahan makanan dan barang keperluan dapur sudah tentu tidak akan diturunkan malahan dijangka akan naik dari tahun ketahun. Bayangkanlah harga sekilo udang dan sotong ketika ini berharga RM25 sekilogram dan harga ikan kembong dan ikan selar yang dahulunya dianggap ikan murahan kini berharga hampitr RM20 sekilogram. Bagaimanakah untuk menyara keluarga jika gaji hanya naik 5 peratus sedangkan harga barang naik 50 peratus? Ini semuanya berpunca kos pengangkutan menjadi salah satu sebab harga barang keperluan harian naik adalah kerana tol yang dikenakan itu.

Kesempitan hidup dibandar semakin terasa dan kadang-kadang terfikir juga untuk balik dan tinggal dikampung sahaja lebih menjamin dimana walaupun tiada berbagai-bagai kemudahan tetapi kemudahan asas untuk hidup pun memadai daripada bertungkus lumus mengabadikan diri kepada kebendaan yang tidak kekal kehidupan dibandar besar itu.

Diharap Kerajaan dapat mengawal harga barang sebaik mungkin dan jangan sampai harga ikan kembong atau udang naik hingga RM50 sekiogram dalam jangkamasa 5 tahun lagi sudahlah. Hal ini kerana kami yang berkeluarga besar ini yang berpendapatan rendah terpaksa makan nasi goreng dengan gulai singgang setiap hari kerana itu sahaja yang kami mampukan. Disarankan gaji pekerja tidak kira pekerja swasta ataupun kakitangan Kerajaan hendaklah dinaikkan sekali ganda lagi agar dapat mengimbangi dengan kos sara hidup sekarang ini.

BN menang kerusi, Pakatan Rakyat menang undi

Kejayaan tidak semesti membawa apa yang kita hajati seratus peratus. Kejayaan UMNO menjadi pemerintah selama lebih lima dekad dahulu akhirnya menjadikan UMNO itu gagal menjadi pengurus kepada kejayaannya. Sebenarnya itulah kegagalan UMNO yang paling besar. Kejayaan besar yang begitu lama dialami oleh UMNO itu telah membawa masalah besar, bukan sahaja kepada rakyat ramai tetapi juga kepada parti itu sendiri.
Kalau dinilai betul-betul kemenangan UMNO dan BN selama ini bukannya terhasil dari kerja baik mereka tetapi disebabkan oleh kuasa ‘incumbency’ yang ada kepada mereka. UMNO telah gagal untuk menjadi parti yang diurus dengan baik kerana kepada pimpinannya ia tidak perlu berbuat baik kerana rakyat akan mengikut sahaja kepada siapa yang menang.
Tetapi sejak sepuluh tahun lalu nampaknya keadaan begini sudah berubah kerana rakyat semakin hari semakin bertambah sedar dengan apa yang berlaku disekeliling mereka dan ditambah pula dengan gerakan oleh pihak pembangkang yang begitu kuat. Pembangkang telah menggunakan isu rasuah dan isu besar yang lain yang sudah dirasakan oleh rakyat untuk menjatuhkan kekuasaan UMNO itu.
Keadaan ini ditambah pula dengan gerakan oleh Anwar Ibrahim yang menggunakan keresahan ramai rakyat ini untuk menentang kerajaan melalui demokrasi iaitu melalui pilihanraya. Maka Anwar menjadi ikutan pihak yang muda-muda untuk menekan kerajaan dalam pilihanraya 13 yang lalu walaupun jika disingkap dengan serius Anwar juga mempunyai masalah untuk menjadi pimpinan alternatif kepada pimpinan BN itu.
Jika UMNO betul-betul berjaya menguruskan kejayaan mereka secara baik, tidak mungkin Anwar dan kumpulannya itu dapat sokongan dari ramai. Semasa inilah kaum Cina juga ‘swims with the flow’ dan terus menyatukan kaumnya untuk bersama-sama menentang segala hasil kegagalan UMNO untuk menguruskan kejayaan mereka.
Kaum Cina dan penduduk bandar dan sekitarnya telah bergerak untuk memberikan tentangan terhadap kegagalan UMNO dan sekutunya dalam kerajaan menjaga rakyat dan negara. bagi menghidupkan semangat penentangan itu maka pihak pembangkang telah mengambil kesempatan dengan isu rasis yang selalu dimainkan oleh BN dan UMNO. UMNO dianggap oleh semua yang menentang sebagai pihak yang rasis dan isu rasis ini sangat berkesan dimainkan oleh pihak Pakatan Rakyat.
Sekarang semua penyokong Pakatan Rakyat memainkan isu yang UMNO dan BN itu rasis sehinggakan yang bercakap tentang isu rasis itu pun tidak memahami apa sebenarnya yang berlaku. Dr Mahathir telah memainkan isu perkauman dengan begitu lantang dan disokong pula oleh NGO seperti Perkasa. Berbagai-bagai cara telah dimainkan isu perkauman itu.
Maka terhasil lah situasi yang begitu kuat menentang terhadap BN kerana isu rasis ini. Baik dari PKR atau DAP, isu ini dimainkan dengan begitu kuat dan ramai rakyat dibandar menentang isu perkauman yang diperbesarkan oleh UMNO dan sekutunya itu. PR mendapat keuntungan di sini.
Tetapi didalam penentangan rakyat terhadap isu rasis yang dimainkan oleh BN itu, maka mereka terlupa untuk memerhatikan kelemahan dan keadaan sebenarnya yang berlaku di dalam gabungan Pakatan Rakyat itu sendiri. Penentangan yang terlalu ‘obsessive’ itu telah menyebabkan pihak yang menentang isu perkauman ini terlupa yang dipihak Pakatan Rakyat ini sendiri ada isu yang sama.
Ada parti dalam PR yang hanya mempunyai dua orang perwakilan melayu didalamnya walaupun parti itu mempunyai 93 orang yang memenangi kerusi Parlimen dan DUN-DUN di seluruh negara. Ini adalah di sebabkan terlalu kuat tumpuan terhadap isu perkauman yang dimainkan oleh UMNO sehinggakan isu yang sama juga wujud dengan begitu ketara. Maka apa yang dikatakan sebagai perjuangan ‘multiracial’ itu akhirnya terbukti hanyalah isu politik semata-mata dan bukannya isu perjuangan lagi.
Begitu banyak kiriman email yang saya terima dari rakan-rakan berbilang kaum yang mempersoalkan isu ini tetapi saya memilih untuk tidak menjawabnya kerana saya sesungguhnya tidak tahu jawapannya. Saya hanya memberitahu dalam beberapa jawapan yang saya berikan supaya kita menumpukan terhadap isu petisyen terhadap keputusan pilihanraya dahulu. Isu itu biarkan dahulu.
Saya mengatakan kita hendak lihat yang Mahkamah benar-benar berfungsi sebagai pengadil yang jujur dan jika kedapatan penipuan yang dituduh itu wujud kita wajar melakukan sesuatu untuk memperbetulkannya. Setakat itu sahaja yang dapat saya menjawabnya.
Pendeknya, kita masih terbelenggu dengan isu perkauman yang menebal dan isu ini entah bila akan dapat diselesaikan oleh kita semua. Isu ini relevan kepada kedua-dua belah pihak dan tidak ada pihak yang berkelayakan untuk mengeluarkan isu perkauman itu menjadi isu politik masing-masing.
Mungkin itu lah sebabnya keputusan pilihanraya baru-baru ini telah memberikan kemenangan kepada kedua-dua belah pihak. BN berjaya mendapat kemenangan jumlah kerusi dan pihak Pakatan Rakyat pula telah mendapat kemenangan dari undi popular sahaja.
Keadaan ini adalah jawapan kepada situasi dalam mana kedua-dua belah pihak belum lagi berkelayakan untuk mendapat kemenangan mutlak dari rakyat. Keadaan ini akan menambahkan keyakinan kita bahawa dalam perjuangan (jika ada) ketentuan bukannya boleh dibuat oleh kita sendiri, tetapi ketentuan itu datangnya dari ‘nature’ yang penuh dengan keadilan dan hikmah dalam segala-gala yang diputuskannya.
Hanya kita sahaja yang selalu mengaku kuat dan boleh menentukan segala-galanya tanpa ‘campur tangan nature’ itu. Kita selalunya lupa daratan apabila berhadapan dengan penyokong yang puluhan ribu yang berada dihadapan kita sehinggakan kita merasa angkuh dan terlupa kepada diri kita sendiri.
Apabila kita disentak dengan kejutan kegagalan, maka disalahkan semua yang lain kerana kegagalan kita itu. Tetapi kita juga faham bagaimana perasaan yang gagal ke Putrajaya itu sedangkan sehari dua sebelum itu mereka sudah terasa seperti sudah berada di Putrajaya. Kita telah mendengar banyak amaran yang diberikan terhadap banyak pihak yang mereka akan diambil tindakan dan berbagai-bagai ancaman lagi.

Selalu kita terlupa seolah-olah kekuatan yang ada kepada kita itu adalah kekuatan kita sendiri. Kita merasakan seolah-olah tiada apa yang lebih kuat dari kita. Terlupa yang kuasa Tuhan itu Maha Perkasa dan penentu kepada segala-galanya.
Elok masing-masing melakukan introspeksi terhadap diri kita sendiri secara intensif. Insyallah, akan mendapat jawapannya.

CAP desak Malaysia tarik diri daripada TPPA

Harakahdaily, 30 Mei 2013
KUALA LUMPUR: Apabila teks Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dan Perjanjian Trans-Pacific Partnership (TPPA) dirahsiakan dan kita telah melihat kesan buruk FTA seperti di negara-negara lain, adakah kita harus berdiam diri dan percaya kerajaan?
Demikian pertanyaan yang dilontarkan Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), SM Mohamed Idris dalam satu kenyataan.

“Jika FTA ini akan menjadi begitu bermanfaat untuk rakyat, mengapa kerajaan Malaysia tidak membentangkan teks perjanjian yang sedang dirundingkan untuk diteliti oleh masyarakat awam?

“Mengapa bersembunyi di sebalik klausa kerahsiaan?” tanya beliau lagi.

Menruutnya, jaminan oleh Kerajaan atau Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri tidak mencukupi.

Berikut kenyataan penuh beliau.

“Percayalah kerajaan, kami tahu apa yang terbaik untuk anda”.  Kenyataan ini adalah semata-mata kesombongan di pihak kerajaan dan kami bimbang bahawa kehidupan dan mata pencarian rakyat serta generasi masa depan akan terjejas jika rakyat tidak berhati-hati dalam apa yang Kerajaan menandatangani bagi pihak rakyat.

Apabila teks Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) dan begitu juga Perjanjian Trans-Pacific Partnership (TPPA) adalah dirahsiakan dan kita telah melihat kesan buruk FTA seperti di negara-negara lain, adakah kita harus berdiam diri dan percaya kerajaan?

Jika FTA ini akan menjadi begitu bermanfaat untuk rakyat, mengapa kerajaan Malaysia tidak membentangkan teks perjanjian yang sedang dirundingkan untuk diteliti oleh masyarakat awam? Mengapa bersembunyi di sebalik klausa kerahsiaan?

Jaminan oleh Kerajaan atau Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri tidak mencukupi. Adakah Kerajaan takut perdebatan awam? Jika benar-benar ada pasaran bebas dan kerajaan telus, kita seharusnya dapat melihat draf perjanjian.

CAP telah menimbulkan kebimbangan kami dalam banyak isu yang berkaitan dengan bab-bab yang dirundingkan dalam TPPA. Sebagai contoh, kami bimbang bahawa negara TPPA seperti Malaysia didesak untuk bersetuju dengan peruntukan paten yang akan menyebabkan kelewatan kemasukan ubat-ubatan generik dengan harga berpatutan dalam pasaran Malaysia, di mana ubat generik disyorkan ahli farmasi membentuk 84.7% daripada preskripsi. Jika peruntukan ini dipersetujui, rakyat Malaysia akan terpaksa membayar harga yang lebih tinggi untuk ubat-ubatan untuk jangka masa yang lebih lama.

Sesetengah pihak menegaskan bahawa rakyat Malaysia boleh menghadapi kenaikan harga sebanyak 60% -80% untuk ubat-ubatan tertentu, manakala pihak berkuasa yang lain menegaskan bahawa ubat-ubatan berpaten boleh menjadi 1,044% lebih mahal daripada ubat-ubat generik yang seiras. Versi ubat-ubatan berpaten untuk merawat HIV/Aids, sebagai contoh, kosnya USD15,000 bagi setiap pesakit setiap tahun, manakala versi generik kosnya hanya USD67 bagi setiap pesakit setahun.

Satu lagi isu yang menjadi kebimbangan adalah mekanisme penyelesaian pertikaian pelabur-negeri (investor-state dispute settlement - ISDS). ISDS menjadi sumber kontroversi yang semakin meningkat di seluruh dunia kerana ia membolehkan pelabur-pelabur asing untuk mencabar tindakan oleh kerajaan tuan rumah, walaupun tindakan itu dilakukan demi kepentingan awam, contohnya kerana kesan kepada kesihatan atau alam sekitar - di premis bahawa tindakan telah atau akan menjejaskan pelaburan atau keuntungan mereka.

Adakah ini akan membawa kepada eksploitasi tidak beretika sumber asli kita dan apakah kesan kepada kesihatan awam akibat pencemaran dan kemerosotan alam sekitar? Tetapi sehingga sekarang kerajaan Malaysia masih tidak memaklumkan bagaimana kebimbangan kami akan ditangani dalam rundingan atau melalui teks perjanjian. Kebimbangan dan persoalan kami masih kekal tidak terjawab.

Perjanjian Perdagangan Bebas adalah satu bentuk penjajahan-semula. "Globalisasi ekonomi adalah satu jenis penjajahan korporat yang baru ke atas negara-negara miskin dan golongan miskin di negara-negara yang kaya," kata Vandana Shiva, seorang aktivis alam sekitar dari India. "Kini kita sedang diminta untuk percaya bahawa proses pembangunan yang telah memiskinkan orang dan memusnahkan planet, akan membawa kepada hasil yang berbeza dan sangat bermanfaat, jika hanya ianya boleh dipercepatkan dan diterimapakai di mana-mana secara bebas, tanpa sekatan: iaitu, apabila ianya diglobalisasikan ".

Kami bimbang bahawa perubahan dan pembaharuan yang didorong oleh penyokong TPPA  akan mempunyai implikasi yang besar bagi rakyat Malaysia secara keseluruhan. Ia akan menjadi satu kesilapan untuk menandatangani suatu perjanjian terikat, yang hanya boleh dimungkiri pada kos yang tinggi dengan samanan di peringkat dan undang-undang antarabangsa, penyelesaian dan rundingan lanjut. Ia tidak terlalu lewat bagi Malaysia untuk menarik diri daripada TPPA.

Kami mendesak Kerajaan Malaysia untuk melakukan perkara yang betul – tarik diri daripada TPP.

Nota: Perjanjian Trans-Pacific Partnership (TPPA) adalah suatu perjanjian multilateral yang sedang  dirundingkan olah 12 buah Negara iaitu Amerika Syarikat, Australia, Brunai, Chile, Japan, Kanada, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam. Untuk maklumat lanjut mengenai impak TPPA dan FTA sila rujuk www.ftamalaysia.org


Pas Pulai shared Yas Zy's photo.
KANTOI KE SEJUTA KALI !!! ???

UMNO & Fitnah Tak Dapat Di
Pisahkan !!! :p

BANYAKNYA PAHALA YG ANWAR DAPAT DR PUAK2 PEMFITNAH :)
Shamsudin Sham shared Ilmu yg berguna adalah ilmu yg sentiase dikongsi bersama|like|share's photo.
mari kite muhasabah diri...........
mari kite muhasabah diri...........
Shamsudin Sham shared Cybertrooper Pakatan Rakyat's photo.
Photo
Like · · · 6 minutes ago · 



KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG IKHTIRAF AL-HAFIZ ?
KERAJAAN NEGERI PULAU PINANG IKHTIRAF AL-HAFIZ ?
Like · · · 6 hours ago ·
Mahadi Hj Isa shared Otai Reformasi II's photo.
ABC NEWS telah membenarkan pembaca berita mereka memakai tudung kepala… RTM & TV3 sebagai media elektronikn negara bila lagi???

Kita telah dikenali sebagai “NEGARA ISLAM” contoh.. apakah ini tidak boleh dicontohi???

Apakah kita tak boleh “MENIRU” dari negara barat yang tidak menghalang tuntutan syariat Islam di praktikkan???

Majlis Fatwa Kebangsaan atau Kebanggaan??? Mufti-Mufti atau MuPeti-MuPeti tak dibenarkan bersuara dalam hal-hal yang menyentuh dasar penyiaran negara walaupun dasar Islam dicerobohi???

Ya Allah… selamatkan negara kami dari BALA Mu Ya Rab...

http://tenterasemut.net/dah-13-kali-pru-rtm-tv3-bila-lagi/
ABC NEWS telah membenarkan pembaca berita mereka memakai tudung kepala… RTM & TV3 sebagai media elektronikn negara bila lagi???

Kita telah dikenali sebagai “NEGARA ISLAM” contoh.. apakah ini tidak boleh dicontohi???

Apakah kita tak boleh “MENIRU” dari negara barat yang tidak menghalang tuntutan syariat Islam di praktikkan???

Majlis Fatwa Kebangsaan atau Kebanggaan??? Mufti-Mufti atau MuPeti-MuPeti tak dibenarkan bersuara dalam hal-hal yang menyentuh dasar penyiaran negara walaupun dasar Islam dicerobohi???

Ya Allah… selamatkan negara kami dari BALA Mu Ya Rab...

http://tenterasemut.net/dah-13-kali-pru-rtm-tv3-bila-lagi/

Lim Guan Eng telah menubuhkan " Jawatan kuasa Anti Murtad " bagi mengekang umat islam keluar dari agama islam sesuka hati..

Walaupun ianya bertentangan dengan Perlembagaan Negara yang menyatakan bahawa setiap warga negara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas berhak memilih dan menentukan agama masing-masing tetapi bagi kami perkara agama ini lebih utama berbanding Perlembagaan Negara Malaysia..

Nampaknya Cina DAP lebih menjaga Islam dari UMNO yang menjadi Penjilat Penjajah..

Bila Macai UMNO nak buat demo bantah Lim Guan Eng yang cuba mencabar Perlembagaan Negara..??

Teuku Zacharyah Iskandar..
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Lim Guan Eng telah menubuhkan " Jawatan kuasa Anti Murtad " bagi mengekang umat islam keluar dari agama islam sesuka hati..

Walaupun ianya bertentangan dengan Perlembagaan Negara yang menyatakan bahawa setiap warga negara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas berhak memilih dan menentukan agama masing-masing tetapi bagi kami perkara agama ini lebih utama berbanding Perlembagaan Negara Malaysia..

Nampaknya Cina DAP lebih menjaga Islam dari UMNO yang menjadi Penjilat Penjajah..

Bila Macai UMNO nak buat demo bantah Lim Guan Eng yang cuba mencabar Perlembagaan Negara..??

Teuku Zacharyah Iskandar..
Admin FB : Anak Muda Bangkit Hancurkan UMNO
Like · · · 2 hours ago ·

Dr. Asri bantai lagi ulama belaan Umno

http://bloglist-malaysia.blogspot.com, 30 Mei 2013

Tiada ulasan: