Isnin, 21 Julai 2014

KALAU DAH BERITAHU 3 BULAN LEPAS....KIRA KES NAYA LAH....DAH TAKDIR ALLAH SWT

SAYU: 13 Gambar 6 Sekeluarga Ingin Pulang Ke Malaysia Disahkan Penumpang MH17


Satu famili enam beranak disahkan menaiki kapal terbang MH17.

Keluarga itu terdiri psangan suami isteri Ariza Ghazalee dan Tambi Jiee dengan 4 orang anak mereka iaitu Marsha Azmeena, Muhammad Afzal, Muhammad Afif dan Afruz Tambi.


Mereka dikatakan ingin berhijrah ke Malaysia setelah tinggal di Atyrau, Kazakhstan selama 2 tahun.

Ini status si ibu, Ariza:
17 July 2014, starting our new hijrah, Alhamdulillah 

Ini status Afruz:
I've changed........ A LOT! 

 Goodbye Atyrau, Kazakhstan...... Goodbye friends, Nice knowing u guys...Goodbye cats, Hope u'll get a new kind owner.. pls dont die..... Jan 4 2012 - July 4 2014 has been the greatest years of my life.... hope i'll see u guys in the future..... BYE 




Adik kepada Ariza mengesahkan mereka sekeluarga menaiki MH17. Al-Fatihah dan takziah.


Status Dari Adik 
gambar di bawah:

















MH17: Cara petugas penerbangan seluruh dunia beri penghormatan terakhir

MH17: Cara petugas penerbangan seluruh dunia beri penghormatan terakhir
Laman itu kini menjadi saluran untuk menyampaikan ucapan takziah dan simpati kepada anak kapal MH17
Petugas syarikat penerbangan dari seluruh dunia membanjiri satu laman Facebook dengan curahan hati masing-masing untuk merakam penghormatan dan penghargaan mereka kepada anak kapal Penerbangan MH17 Malaysia Airlines (MAS) yang terhempas di Ukraine pada Khamis.

Akaun Facebook bernama "A Fly Guy's Cabin Crew Lounge" itu, yang memberi ruang kepada petugas penerbangan dari serata dunia untuk membina rangkaian serta berkongsi kisah dan foto, kini menjadi saluran untuk menyampaikan ucapan takziah dan simpati kepada anak kapal MH17 yang terkorban dalam nahas itu.

MH17 sedang dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur ketika ia terhempas di Donetsk, timur Ukraine, berhampiran sempadan Rusia pada Khamis. Pesawat Boeing 777 itu membawa 298 orang - 283 penumpang dan 15 anak kapal. Pihak berkuasa Ukraine mendakwa pesawat itu ditembak jatuh.

Satu catatan bertajuk "Letters of Love to Malaysia Airlines" memuat naik 151 foto sebagai "sebuah album yang mengandungi warkah cinta dan sokongan daripada warga syarikat penerbangan dari seluruh dunia".

"Sejak beberapa hari lepas, pesawat penumpang dari seluruh dunia berlepas ke udara dengan hati yang amat berat. Sesuatu bencana udara tidak hanya menejejaskan syarikat penerbangan terbabit, tetapi juga menjejaskan semangat kami semua. Kami disatukan oleh penerbangan dan petugas syarikat penerbangan dari seluruh dunia berharap saudara kami di Malaysia Airlines tahu bahawa kami berdiri teguh di belakang mereka," kata penulis catatan itu.

Antra penghormatan yang dirakamkan datang daripada seorang anak kapal Air France, yang berbunyi: "Semoga anda semua dibawa terbang dengan sayap malaikat."

Seorang anak kapal Egypt Air pula menulis begini: "Bersemadilah dengan tenang, Petugas Penerbangan Tidak Mati, Mereka Hanya Terbang Lebih Tinggi."

Seorang anak kapal Brussels Airlines pula menulis: "MH17, doa kami mengiringi anda."
Ini pula catatan seorang anak kapal Tame Airlines: "Anda sekali-kali tidak akan dilupakan, MH17. Selama-lamanya di hati kami."

Seorang anak kapal American Airlines menulis begini: "100,000 warga American Airlines mengingati penumpang dan anak kapal MH17. Bersemadilah dengan tenang."

Antara mereka yang membuat catatan di laman Facebook sejurus selepas berita tentang nahas itu berlaku ialah Ineke Muller dari Belanda, dengan tulisannya: "Ya Tuhan, saya kena terbang ke KL esok, tapi saya sungguh sedih. Saya semacam tidak boleh percaya perkara ini berlaku ...saya tinggal di Amsterdam...sungguh sedih sekali!"

Seorang rakyat Malaysia, yang hanya dikenali sebagai Robert Leong pula berkata seboleh-bolehnya, dia menggunakan MAS untuk ke mana sahaja. "Malah, saya baru sahaja menggunakan penerbangan HK-KL-HK (Hong Kong-Kuala Lumpur-Hong Kong) dua hari lepas dan akan berbuat begitu sekali lagi, dengan MAS, pada 5 Ogos ... Tabahkanlah hati, selalulah berlapang dada dan terus mara ke hadapan MAS. Saya akan sentiasa menyokong anda...".

Chris Wi, dari syarikat penerbangan Jerman Lufthansa, pula menulis: "Satu tragedi yang amat dahsyat hingga hampir sukar menemui perkataan yang boleh menggambarkan dengan tepat betapa pilunya hati kami di Lufthansa.

"Sepanjang hampir 10 tahun lepas, saya sering terbang dari BKK (Bangkok) ke FRA (Frankfurt) dan selalunya, saya berbuat begitu dengan MAS - Satu pelukan semangat untuk semua saudaraku di dunia penerbangan di MH," katanya.

MH17

KLIK GALERI FOTO UNTUK LEBIH BANYAK GAMBAR PENGHORMATAN UNTUK MH17

Pramugari Emirates, Jayde Read pula menulis: "RIP, MH370 dan kini MH17. Saya bersimpati dengan semua penumpang, anak kapal, keluarga dan rakan yang terjejas pada saat-saat yang memilukan ini.

"Saya seperti tidak boleh menerima hakikat perkara ini boleh terjadi, lebih-lebih lagi kepada Malaysia Airlines, yang ditimpa tragedi dalam tempoh yang begitu rapat. Suatu perkara yang amat mengejutkan dunia. Saya bertugas sebagai anak kapal dengan Emirates dan saya teramat sedih, walaupun saya tak mengenali seorang pun dalam penerbangan itu, namun saya tidak dapat berhenti daripada memikirkannya," tulis beliau.

Wanita itu seterusnya berkata sudah banyak bencana berlaku di dunia, dan sekarang, ini pula menimpa mereka yang tidak bersalah akibat apa yang dilihat sebagai suatu kesilapan besar manusia, yang tidak sepatutnya berlaku.

"Ia amat memilukan....Saya utuskan perasaan kasih sayang dan ingatan saya kepada semua yang terjejas," katanya.

Darsie Barker Chase dari Southwest Airlines, Amerika pula berkata kebanyakan anak kapal memulakan kerjaya mereka ketika masing-masing masih muda, dan "sebahagian besar daripada kami menyangka ia suatu cara yang menyeronokkan untuk melihat dunia, namun selepas itu kami segera menyedari bahawa kami bukan sahaja mendapat pekerjaan, tetapi juga sebuah keluarga.

"Apbila sesuatu perkara berlaku kepada seseorang daripada kami, tidak kira daripada syarikat penerbangan mana, ia menyedihkan kami dan apabila mendapat tahu bahawa perkara itu dilakukan dengan sengaja, maka kepedihan dan kerisauan yang dialami tidak mampu kami bayangkan. Mangsanya dianggap seperti saudara kandung kami sendiri. Semoga Tuhan melimpahi rahmat ke atasmu Malaysia," tulis wanita itu.

Akaun "A Fly Guy's Cabin Crew Lounge" itu juga memuatkan gambar pramugari MH17 Angeline Premila Rajandran, 30, dan Shazanah Salleh, 31. Angeline dikatakan anak kapal paling muda dalam penerbangan itu dan seorang yang sentiasa ceria serta baik hati, manakala Shazanah pula disifatkan sebagai seorang wanita bersemangat tinggi dan memiliki senyuman yang memikat.


Read more at: http://www.astroawani.com/news/show/mh17-cara-petugas-penerbangan-seluruh-dunia-beri-penghormatan-terakhir-40290?cp

 

MH17: Keluarga terima mesej melalui Facebook mangsa

Mangsa
SHAH ALAM – Keluarga mangsa nahas MH17 dilaporkan ada menerima mesej melalui laman sosial Facebook mangsa.
Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussien, memaklumkan perkara itu melalui kemas kini status Facebooknya, sebentar tadi.
Beliau telah bertemu keluarga mangsa MH17 dan salah seorangnya merupakan pegawai Tentera Laut Diraja Malaysia, Leftenan Komander Lee Vee Weng yang kehilangan isteri, anak dan adik ipar dalam nahas, Khamis lalu.
“Isterinya seorang pensyarah Universiti Malaysia Sabah yang ke Eropah untuk membentangkan kertas kerja di Universiti Antwerp yang membawa adik perempuan bagi membantu menjaga anak lelaki mereka yang berusia setahun ketika dia menghadiri persidangan.



“Seseorang telah menemui iPad isterinya dan cuba menghubungi ahli keluarga menerusi Facebook yang tidak didaftar keluar. Individu itu menghantar mesej kepada kakak mangsa yang kebetulan online namun mesej tersebut dalam bahasa Rusia,” katanya.
Sehubungan itu, pihaknya telah menyerahkan perkara itu kepada kedutaan Ukraine di Kuala Lumpur untuk mengesan individu tersebut, lapor Sinar Harian.

 



SILA BACA DENGAN TELITI DAN GUNA AKAL YANG BIJAK DALAM MENILAI… TERSURAT DALAM TERSIRAT KENAPA MH17 DITEMBAK JATUH…

Written By canang on Isnin, 21 Julai 2014 | 7/21/2014 01:53:00 PTG

SILA BACA DENGAN TELITI DAN GUNA AKAL YANG BIJAK DALAM MENILAI… TERSURAT DALAM TERSIRAT KENAPA MH17 DITEMBAK JATUH…

Artikel ini bukanlah merupakan satu dakwaan dokrin tetapi andaian atau kebarangkalian yang menjadi teka teki mungkin ada jawapan di sebalik coretan ini..Sebenarnya apa yang berlalu kini di Ukraine adalah bertembungan antara dua kuasa besar iaitu RUSSIA DAN AMERIKA SYARIKAT..Dalam Krisiis di Ukraine bantuan ketenteraan juga banyak datang dari AMERIKA SYARIKAT manakala RUSSIA pula keseorangan dengan dibantu oleh Puak Pemisah Pro Russia. Ekoran meledaknya krisis di Ukraine banyak sumber yang boleh anda baca di internet dan seperti biasa AMERIKA SYARIKAT yang menjadi POLIS DUNIA akan cuba mencampuri mana mana urusan politik negara-negara merdeka yang kononnya dicerobohi oleh negara lain seperti yang mereka lakukan di Aghanistan dan Iraq.

Semenjak berlakunya krisis di Ukraine, berbagai tekanan dan ugutan telah dikenakan terhadap RUSSIA oleh Amerika Syarikat dan Sekutu Sekutunya. Walau bagaimana pun satu yang mereka lupa bahawa hubungan RUSSIA dengan CHINA adalah baik terutama sekali dalam Majlis Keselamatan PBB. Hubungan yang baik antara RUSSIA dan CHINA ini merupakan satu ancaman besar kepada Amerika Syarikat, ini ditambah lagi dengan penguasaan ekonomi CHINA yang mantap dan Amerika Syarikat pula dilanda krisis ekonomi mereka yang agak meruncing..Justeru kerana itu maka Amerika Syarikat perlu mencari jalan untuk mengeruhkan hubungan yang terjalin antara RUSSIA dan CHINA jika ingin memenangi gelanggang yang kini berlaku di Ukraine.

Pembaca sekalian kena fahami, Amerika Syarikat akan sanggup melakukan apa sahaja demi perancangan niat jahat mereka.Ini anda dapat saksikan sendiri di mana mereka sanggup membunuh rakyat sendiri dalam Tragedi 9 September 2001 demi untuk merealisasikan impian mereka dalam menakluki negara Iraq dan seterusnya negara negara yang berhampiran dengannya. Begitulah juga dengan Krisis di Ukraine..apa yang mereka perlu lakukan hanya mencipta satu propaganda kemudian menuding jari untuk meletakkan kesalahan di bahu satu pihak.

Kenapa mereka pilih Malaysia… jawapannya mudah sahaja..Amerika Syarikat tau bahawa hubungan Malaysia dengan China adalah rapat ditambah lagi dengan faktor keagamaan di mana peratus penganut islam yang teramai adalah datangnya daripada China dan Malaysia juga sebuah negara yang ramai rakyatnya menganuti agama Islam.Mereka faham, walaupun kita berlalinan bangsa tetapi bila membabitkan agama secara automatis kita boleh bergabung atas prinsip berjuangan segama..Maka di sinilah formula yang mereka dapat untuk mengheret Malaysia dalam kancah yang sepatutnya bukan mainan kita..Ini ditambah pula dengan kelemahan pemimpin kita yang sekarang telah terkunci mulut akibat perjanjian TPPA yang terjalin antara Malaysia dengan mereka..Amerika Syarikat dan sekutu sekutunya tau…setakat mana kemampuan kita dalam memperjuangankan sesuatu masalah sebab ini telah teruji di kehilangan pesawat MH370 yang baru berlalu.

Cuba anda fikir dengan akal yang baik, adalah amat mustahil dalam dunia yang serba canggih ini kesilapan boleh disengajakan atas dasar kurang peka. Kemudian kita diperdengarkan kononnya tersalah tembak kerana menyangka Kapal terbang tersebut adalah sama seperti kapal terbang yang membawa presiden Russia. Laluan yang diambil oleh JURUTERBANG kita dah acap kali digunakan sebelum ini kenapa tidak ada masalah pun yang timbul..Kemudian persoalan yang kedua..adakah logik sebuah kapalterbang yang membawa presiden akan melalui sesuatu laluan jika ia tahu bahawa laluan itu adalah laluan panas..Presiden mempunyai perisikan yang hebat sama juga seperti presiden Amerika Syarikat yang sering menaiki Kapalterbang sendiri iaitu AIRFORCE ONE.Begitulah juga halnya dengan Presiden Russia..Adakah beliau akan menaiki Kapalterbang yang biasa digunakan oleh penumpang awam..sudah tentu tidak..Kapal terbang yang membawa Presiden tentu mempunyai berbagai kelengkapan yang lebih canggih berbanding dengan kapalterbang awam. Dan satu teori yang agak lucu kononnya titik pertemuan antara kapalterbang awam kita dengan kapal terbang Presiden hanya bersilang sekejap..Mana mungkin sesuatu jadual penerbangan seorang Presiden dapat diketahui secara umum….Matanglah sikit dalam memberikan hujah…

Berbalik kepada kes penembakkan kapal terbang Malaysia..Mesti ada arahan yangdikeluarkan dan sengaja dilakukan untuk menimbulkan provakasi..Dan jika arahan ini kononnya datang dari RUSSIA, maka sudah tentu sekutunya tadi iaitu CHINA akan menentang atas asakan atau desakan dalam negara bagi mereka yang beragama islam..maka secara perlahan lahan hubungan sudah tentu akan mula renggang..Bila renggang mudahlah Amerika Syarikat memainkan peranan dengan lebih jauh lagi..Begitu juga dengan bantuan yang kononnya Amerika Syarikat ingin berikan kepada Malaysia.Secara diam diam..mereka telah mula terlibat dan terheret dalam campurtangan urusan dalaman negara kita..mudah dan lick bukan….Ini ditambah lagi dengan masalah hutang negara kita yang kian meningkat dan kita mula meminjam wang dengan sekutu sekutu mereka maka Pemimpin kita bagaikan KAMBING HITAM yang tak mampu untuk melakukan apa apa…Kadangkala kita tertanya tanya..KENAPA DI ZAMAN PAK DET semua masalah ini tidak timbul.Pernah kita dengar kapalterbang kita hilang dan dimusnahkan dalam setahun dua kali benda yang sama tapi tak serupa berlaku..Semuanya ini adalah atas dasar PAK DET yang tegas dalam berpolitik dan kata kata beliau disegani oleh negara negara barat berbanding dengan zaman KEGELAPAN PAK NAJIB yang mana takutkan bini dan bini lagi berkuasa dalam menghubungi seseorang presiden berbanding laki sendiri….lucu dan melucukan..Inikah yang dinamakan KHALIFAH DI BUMI BERTUAH??? WALLAUALAM…
>> INFO PERANG GAZA DAN ISRAEL<<
SABTU : 21 Ramadhan 1435 / 19 Julai 2014
1. 11 orang tentera Zionis terbunuh ketika tercetusnya peperangan darat. 6 orang di Khan Younis, 2 orang di Beit Hanoun, 3 orang di Safad.
2. Kereta kebal tentera Zionis dihancurkan sepenuhnya di Beit Hanoun. Terdapat 4 orang tentera Zionis di kuliah pertanian.
-Pengeboman kereta kebal berlaku di Beit Lahia ( Briged Al-Qassam tidak merakam gambar dalam operasi ini).
- Juga peluru al-Qassam telah jatuh di beberapa pusat tentera Zionis Israel, berlaku kematian tetapi dinafikan oleh pihak mereka. Zionis menyifatkan hari sabtu (kelmarin) sebagai hari hitam.
AHAD : 22 Ramadhan 1435 / 20 Julai 2014
1. Awal pagi ini kematian meningkat seramai 14 orang, tetapi jumlah sebenar lebih daripada itu. 23 tentera Zionis cedera dalam pertembungan denga Briged Al-Qassam kelmarin. Sebentar lagi Briged Al-Qassam akan mengumumkan kematian dan jumlah tentera zionis yang terbunuh setiap hari.
2. Khaled Mashal (pemimpin Hamas) menolak secara rasmi jemputan As-Sisi ke Mesir.
3. Israel umum secara rasmi bahawa Emiriah Arab Bersatu (UAE) membantu Israel dalam peperangan ke atas Gaza.
4. Israel mengumumkan secara rasmi Briged Al-Qassam membunuh 8 orang tenteranya di perbatasan Gaza Timur di Shujaiah.
Allahu Akbar!!!
Teruskan berdoa
Akhukum
Wan Mohd Sharafi
Presiden Cakna Palestin
22 Ramadhan 1435 / 20 Julai2014

 

Monday, 21 July 2014


RUPA-RUPANYA NOTIS LARANGAN PENGGUNAAN RUANG UDARA UKRAINE SUDAH DIKELUARKAN OLEH FAA 3 BULAN LALU !!!!!


Bukan tujuan mencari kesalahan dengan menunding jari tetapi sekadar melontarkan persoalan demi mendapatkan jawapan agar dapat merungkai kekusutan dan pencerahan.

FAA telah mengeluarkan notis amaran khas lebih 3 bulan yang lalu agar semua penerbangan komersial dikehendaki menggelak menggunakan laluan ruang udara Ukraine kerana negara tersebut sedang bergolak.

Diberitakan Korean Airline sudah pun mengambil saranan FAA dengan tidak menggunakan laluan udara berkenaan.

Apakah MAS tidak dimaklumkan akan amaran FAA atau ambil sambil lewa????

Rakyat berhak tahu .. maka wajar pihak berwajib memberi respon yang menyakinkan rakyat.

Monday, 21 July 2014


MALAPETAKA MH17 .. SETELAH MENERIMA KRITIKAN TERUK DARI SELURUH DUNIA, AKHIRNYA SKY NEWS MOHON MAAF INSIDEN WARTAWANNYA SELONGKAR BAGASI MANGSA.



Stesen Sky News yang berpangkalan di UK membuat permohonan maaf selepas salah seorang penyiarnya, Colin Brazier ditunjuk menyelongkar bagasi milik seorang mangsa MH17.

"Kami tidak sepatutnya berbuat demikian," lapor Daily Mirror yang memetik Brazier sebagai berkata kerana beliau dilihat menyelongkar beberapa barangan dalam sebuah beg pakaian di lokasi nahas sebelum menyedari kesilapan itu.

Tindakannya itu dilaporkan mengundang banyak kritikan di media sosial, kata tabloid yang berpangkalan di UK itu.

"Hari ini ketika melaporkan dari tapak nahas udara MH17, Colin Brazier menunjukkan kepada penonton kandungan sebuah beg mangsa.

"Colin kemudian menyedari yang ia tidak sepatutnya dilakukan dan berkata demikian dalam laporannya itu. Colin dan Sky News memohon maaf berulang kali jika melakukan sebarang kesalahan," lapor Mirror Daily yang memetik seorang jurucakap Sky News sebagai berkata.

Latar belakang:

Pesawat Malaysia Airlines MH17 dengan 298 orang di dalamnya terhempas di timur Ukraine pada kira-kira jam 10.15 malam pada 17 Julai (waktu Malaysia), berhampiran sempadan Ukraine-Rusia. Boeing 777-200 itu dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dan dijadual tiba pada jam 6 pagi hari berikutnya.
       
Perang sedang berlaku di kawasan itu antara kerajaan Ukraine yang disokong Barat dengan kumpulan pemisah Ukraine disokong oleh Rusia. Ia dikatakan krisis yang paling teruk antara Barat dan bekas republik Soviet sejak Perang Dingin.
   
Ukraine dan Amerika Syarikat mengatakan mereka yakin pesawat itu telah ditembak jatuh oleh peluru berpandu darat ke udara dari wilayah yang dikuasai oleh pemberontak Ukraine.
       
Presiden Rusia Vladimir Putin telah menyalahkan tragedi itu ke atas kerajaan Ukraine untuk memanjangkan perang menentang puak pemisah, tetapi tidak secara langsung menangani pihak bertanggungjawab menembak jatuh pesawat tersebut.

Monday, 21 July 2014


MALAPETAKA MH17 ... KETIKA PUTRAJAYA MASIH TERAGAK-AGAK, PERDANA MENTERI BRITAIN TERUS KECAM PRESIDEN PUTIN KERANA SIKAPNYA YANG DEGIL DAN SOMBONG.



Pesawat milik Malaysia tapi nampaknya pemimpin-pemimpin lain yang lebih berani dan tegas .. ini menujukkan betapa Najib kurang memiliki sifat kepimpinan yang tinggi untuk berdepan dan menangani isu sebesar ini.

Perdana Menteri Britain, David Cameron menegaskan kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin bahawa dunia sedang memerhatikan tindak-tanduknya dalam menangani isu nahas pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH17 dan beliau mesti mengubah cara bertindak, lapor media negara itu.

The Telegraph melaporkan Cameron memberitahu Putin sikapnya yang berlengah membuka akses lokasi nahas kepada pasukan penyiasat "sangat tidak dapat diterima dan tidak dapat dipertahankan".

Mail Online yang memetik sumber Pejabat Perdana Menteri melaporkan Cameron tegas memberitahu Putin "tindakan menembak pesawat itu tidak dapat diterima" dan Rusia mesti menunjukkan bukti kukuh pemisah yang ia dukung tidak harus dipersalahkan.

Perdana Menteri itu memberi amaran kepada Putin supaya menarik balik sokongannya kepada pihak pemisah Donetsk atau "kroni-kroninya" akan berdepan sekatan tambahan.

"Menteri Luar Eropah akan bermesyuarat di Brussels pada Selasa untuk menimbangkan sekatan tambahan ke atas Rusia ekoran sikap berlengahnya ini. Dunia sedang memerhati dan Presiden Putin mesti mengubah caranya dan berusaha membawa kestabilan di Ukraine Timur," kata jurucakap Pejabat Perdana Menteri di Downing Street, seperti dipetik oleh beberapa media di London.

Putin pada Ahad akhirnya dapat berbual dengan Putin melalui telefon selepas Presiden Rusia itu dikatakan mengelak untuk bercakap dengannya sejak empat hari yang lepas.

Penerbangan MH17 membawa 298 orang yang semuanya disahkan terbunuh termasuk 10 warganegara Britain.

Tidak lama selepas perbualan telefon dengan Putin itu, Cameron menghebahkan mesejnya kepada Putin melalui Twitter.

Sementara itu, agensi berita Rusia, ITAR-TASS melaporkan Putin meminta Cameron supaya tidak tergesa-gesa membuat rumusan dan mempolitikkan kenyataan sehingga semua siasatan selesai.

Beliau juga menyatakan komitmen dan kesediaan Rusia untuk meneruskan bantuan dalam mengelola dan menjalankan siasatan ke atas nahas itu.

"Sehingga semuanya selesai, adalah penting kita tidak membuat penilaian tergesa-gesa dan kenyataan berbaur politik," kata agensi berita itu.

Putin juga merakamkan takziah atas kematian warga Britain yang menaiki pesawat berkenaan.

Perbualan telefon Cameron itu dibuat selepas beliau mencapai persetujuan dengan pemimpin Jerman, Angela Merkel dan Presiden Perancis, François Hollande untuk satu tindakan lebih tegas ke atas Rusia.

Sekatan itu, yang dijangka akan dipersetujui dalam mesyuarat di Brussels pada Selasa, akan dikenakan kepada orang perseorangan serta syarikat yang menyokong serangan Rusia ke atas Ukraine.

Dalam pada itu, Cameron juga menghubungi Perdana Menteri Australia, Tony Abbott  pada Ahad bagi membincangkan isu-isu pasca nahas MH17.

Tiada ulasan: