• ‘Itu gambar semasa Anwar masih bebas’
1 / 1
KUALA LUMPUR - Gambar Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang memegang telefon bimbit yang menjadi viral di media sosial merupakan gambar beliau semasa menghadiri perbicaraan di Mahkamah Persekutuan Putrajaya pada 10 Februari lepas dan bukannya ketika di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, semalam.
 
Timbalan Pengarah Dasar Kepenjaraan Ibu Pejabat Penjara Malaysia, Supri Hashim berkata, ketika itu Anwar masih seorang awam yang bebas dan masih di luar kawalan pihak penjara.
 
"Pemeriksaan dan kawalan pengiringan secara dekat dan ketat mendapati tiada telefon diberi atau dibawa oleh Anwar sepanjang beliau dibawa ke Mahkamah Tinggi Jalan Duta.
 
"Adalah ditegaskan bahawa tatacara pengiringan dan kawalan ke atas Anwar adalah selaras dengan ketetapan Akta Penjara 1995 dan Peraturan Penjara 2000," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
 
Baru-baru ini telah tersebar gambar Anwar di laman sosial yang mempertikaikan kehadiran beliau di Mahkamah Tinggi Jalan Duta, semalam, untuk memberi keterangan dalam kes saman fitnah yang difailkannya terhadap Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman dalam keadaan tidak bergari, memegang telefon bimbit dan memakai pakaian sendiri.

Semalam, Anwar sedang menjalani hukuman penjara, hadir di Mahkamah Tinggi untuk memberi keterangan dalam kes saman fitnah yang difailkan olehnya terhadap Anifah.

 Mengenai pakaian, Supri berkata setiap banduan yang dibawa untuk menghadiri perbicaraan di mahkamah dibolehkan memakai pakaian sendiri kecuali jika banduan berkenaan tidak ada pakaian atau tidak mempunyai pakaian sendiri yang bersesuaian.

 "Ketika dibawa ke mahkamah Jalan Duta, Anwar memakai pakaian sendiri, kemeja lengan panjang berwarna kebiru-biruan manakala gambar yang diviralkan di media sosial adalah pakaian berwarna lain.
 
Supri berkata berhubung isu gari pula, banduan yang dibawa ke luar dari penjara tidak semestinya bergari seperti ketika banduan dibawa menghadiri perbicaraan.
 
"Prosedur ini dilaksanakan kepada semua banduan dan bukan hanya ke atas Anwar sahaja. Prosedur sama diguna pakai ketika membawa Anwar ke mahkamah.

"Gari digunakan ke atas banduan berisiko, cuba melarikan diri, berpotensi mencederakan diri atau orang lain. - Bernama

 12:28PM - 18 Feb 2015

Shafee buatkan Anwar terus relevan


Dalam Wag the Dog yang dibintangi oleh Dustin Hoffman and Robert De Niro, seorang pakar putar belit dan penerbit Hollywood bekerjasama mencipta perang olok-olok untuk menutup skandal seks presiden sebelum pilihan raya.

Produser itu, yang kemudian mahukan penghargaan atas kerja-kerjanya itu dibunuh pagi memastikan mulutnya terus terkunci rapat.

Alasan rasmi untuk kematian itu – serangan jantung.

Memang terdapat orang yang mengalami masalah sebegitu, yang disebut pepatah Melayu sebagai rumah siap pahat berbunyi.

Selepas menyelesaikan tugas, golongan seperti ini tidak dapat keluar daripada perhatian ramai, hidup di luar perhatian.

Perasaan mereka meluap-luap untuk terus diperhatikan.

Kelihatannya Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah menghadapi masalah itu, selepas berjaya memastikan kekalahan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Mahkamah Persekutuan.

Seorang peguam terkemuka berkata, “Kes Anwar ini seperti seorang bayi, dia tidak boleh berhenti bercakap tentang perkara itu. Mungkin ini simptom penarikan.”

Bagaimanapun, telatah Shafee membuatkan banyak pihak tidak senang. Pengamal undang-undang lain turut terkejut.

Wawancaranya dengan media memberikan gambaran negatif sehingga mengundang luahan pendapat bekas Peguam Negara Abu Talib Othman.

Shafee mewujudkan tanggapan bahawa benar-benar terdapat rancangan politik untuk menyumbat Anwar ke penjara.

Dalam forum malam tadi, Shafee membuatkan orang ramai berasa malu mendengar kisah-kisah sensasi perhubungan Anwar dan pengadu kes Liwat II Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Menceritakan tentang keterangan dalam mahkamah tertutup, peguam Umno itu tidak membenarkan langsung ruang untuk imaginasi.

Semuanya diceritakan kembali dengan terus-terang.

Dalam kes liwat pertamanya, konspirasi atau tidak, hakikatnya Anwar, banyak mengecewakan lawan.

Beliau sekali gus memastikan kelangsungan masa depan politiknya.

Kini beliau kembali merengkok di penjara Sungai Buloh, musuhnya berharap beliau akan dilupakan – jauh dari mata, jauh dari ingatan
6:51PM - 18 Feb 2015

Menteri: RTM sedia siar debat kes Anwar


Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek bersedia menyediakan platform untuk sesi debat terbuka antara Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dengan pihak yang mempertikai keputusan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.
 
Ahmad Shabery berkata amat malang jika ada pihak yang terus mendakwa bahawa keputusan tersebut merupakan konspirasi politik Umno bersama dengan pihak kerajaan yang mahu menganiaya Anwar.
 
"Ia merupakan satu tuduhan yang tidak berasas," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penyerahan cek sumbangan Tabung Kemanusiaan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (TKKMM) bagi membantu mangsa banjir di Putrajaya hari ini.
 
Justeru, katanya, beliau bersedia menganjurkan sebarang forum, dialog atau debat bagi rakyat berpeluang melihat hujah sebenar mengenai kes itu melalui saluran televisyen nasional atau mana-mana platform lain.

"Saya sebenarnya tidak mahu masuk campur dalam hal ini tetapi bila ada pihak yang terus mencemarkan nama negara dan sistem keadilan dan mempersoal hakim kita hingga sanggup ke luar negara untuk mempengaruhi negara lain bagi mencemuh negara kita, ia boleh dianggap sebagai mengkhianati negara," katanya.

Jelasnya platform debat tersebut juga diadakan bagi memberikan ruang yang lebih seimbang bagi semua pihak memberikan pendapat yang dapat ditonton oleh semua rakyat. 

"Sekurang-kurangnya kita dapat bagi pendapat yang lebih seimbang kerana lebih daripada enam tahun terutamanya daripada parti kerajaan berdiam diri kerana kita kata isu ini adalah antara Anwar dengan pembantu khas yang dia sendiri pilih," kata Ahmad Shabery.
 
Namun, katanya, penganjuran debat itu terserah kepada pihak mahkamah sama ada ia dibenarkan untuk diadakan.
 
Anwar menjalani hukuman penjara lima tahun setelah Mahkamah Persekutuan pada 10 Februai lalu memutuskan beliau bersalah meliwat bekas pembantunya Mohd Saiful Bukhari Azlan pada 2008.

- Bernama
KEPIMPINAN PAS HARUS MEMECAT SEGERA KEAHLIAN NASHARUDIN MAT ISA SUPAYA TIDAK TIMBUL FITNAH DAN KEKELIRUAN !!!
Kenyataan bekas Timbalan Presiden PAS Nasharudin Mat Isa yang membayangkan masih wujud usaha mengadakan kerajaan perpaduan antara PAS dengan Umno akan dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat awal bulan depan.
Naib Presiden PAS Salahudin Ayub berkata, beliau sendiri akan membawa perkara ini dalam mesyuarat itu untuk diambil keputusan bersama.
"Jika dipersetujui mesyuarat, kita boleh mengambil tindakan ke atas beliau jika didapati ia boleh menimbulkan kekeliruan di kalangan ahli," kata Salahudin kepada The Malaysian Insider.
Salahudin mengulas kenyataan Nasharudin melalui sebuah stesen TV swasta tentang wujudnya cadangan kerjasama antara PAS dengan Umno bagi membentuk kerajaan perpaduan.
Nasharudin membuat ulasan tersebut susulan kematian Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang selama ini dianggap penghalang utama kerajaan perpaduan antara dua parti politik terbesar Melayu di negara ini.
Like ·

Bekas pembuat tato Yakuza kini jadi Imam

Written By canang on Rabu, 18 Februari 2015 | 2/18/2015 09:54:00 PTG

Taki Takazawa, jika dilihat dari namanya sudah dapat diketahui bahawa dia adalah orang Jepun. Dengan ciri-ciri rambut panjang dan tubuh penuh dengan tato, membuatkannya kelihatan seperti ahli geng mafia Jepun, Yakuza. Dia adalah bekas tukang tato untuk anggota geng yang paling ditakuti di Jepun itu. Kerja sebagai 'tukang tato' itu telah dilakukannya selama 20 tahun.

Tapi pandangan negatif pada penampilan fizikalnya itu berubah apabila dia mengumandangkan Azan. Takazawa kini menjadi Imam di sebuah masjid di Ibu kota Tokyo. Setelah mengucapkan dua kalimat Syahadat, Takazawa menggunakan nama muslim Abdullah, yang bermaksud hamba Allah SWT.

Dia menhenali Islam secara tidak sengaja di wilayah Shibuya. Takazawa melihat seseorang dengan kulit dan janggut putih. Orang itu juga mengenakan baju dan serban warna putih. "Orang itu memberikan sebuah kertas dan menyuruh saya membaca kalimat tertera bersama dia," ujarnya seperti dilaporkan oleh laman web islamicmovement.org.
Dari Yakuza jadi Imam masjid
Kalimat itu adalah Syahadat, pengakuan pada ke-esaan Allah SWT dan Muhammad SAW sebagai utusannya. Meskipun tidak faham secara keseluruhan, Takazawa pernah mendengar sepintas Allah dan Muhammad. Seperti kebanyakan penduduk Jepun, sebelum memeluk Islam Takazawa menganut aliran kepercayaan Shinto.

Pertemuan dengan orang berserba putih itu masih di ingatan Takazawa. Dua tahun selepas memeluk Islam, dia bertemu lagi dengan seorang yang menjadi inspirasinya itu. "Dia pernah menjadi Imam di Masjid Nabawi, Kota Madinah, Arab Saudi. Saya bersyukur dapat bertemu dengannya, "katanya.

Imam Masjid Nabawi itu meminta Takazawa untuk menjadi Imam di masjid di kawasan Shinjuku. Dia telah melaksanakan ibadah haji dan menimba ilmu beberapa bulan di Kota Mekah. Nama Takazawa menjadi terkenal dan dia menjadi seorang di antara lima imam Masjid besar di Jepun.
Diterjemahkan dari sumber islampos
ANAK KELING MEMBOGEL PIHAK LAWAN KALAU BERANI MASUK BERTANDING DI PERMATANG PAUH
-------------------------------------------------------------------------------------
KUALA LUMPUR: Peguambela kes liwat II, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah mendedahkan butiran sensasi mengenai kes liwat membabitkan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang disabit bersalah meliwat bekas pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan tujuh tahun lalu dalam satu sesi Dialog Khas bersamanya di Akademi Kapten Husin, Kelana Jaya, malam tadi.
Pendedahan kisah ‘intim’ antara Anwar dan Mohd Saiful ternyata membuat semua yang hadir termasuk media ‘terdiam’ dan tersipu malu apabila Muhammad Shafee antaranya menyatakan bekas Ahli Parlimen Permatang Pauh itu sempat mencubit puting dada Mohd Saiful sebelum melakukan seks luar tabii atau meliwat tertuduh.
“Sebelum meliwat, Anwar meminta Mohd Saiful menyapu krim pelincir K-Y Jelly di bahagian zakarnya sebelum meliwat Mohd Saiful.
“Bagaimanapun, ketika Anwar sedang meliwat Mohd Saiful, tertuduh secara tidak sengaja terpicit botol pelincir tersebut kerana menahan kesakitan yang menyebabkan Anwar ‘naik angin’,” katanya.
Sesi dialog terbuka itu dihadiri lebih 200 orang yang diadakan lebih kurang dua jam dan turut hadir sebagai wakil kerajaan adalah Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.
Terus berkongsi lanjut rahsia hubungan ‘intim’ itu yang sebelum ini tidak dibongkarkan kepada umum, Muhammad Shafee menyatakan Anwar turut meminta dan bertanya kepada Mohd Saiful sama ada boleh mengadakan hubungan seks dengan tertuduh pada hari kejadian.
Bagaimanapun, Mohd Saiful telah menolak permintaan tokoh politik itu dan ini menjadikan kes liwat itu sebagai tanpa kerelaan Mohd Saiful pada hari tersebut.
“Seksyen 377B Kanun Keseksaan sekiranya (Mohd Saiful) melakukan hubungan seks luar tabii secara sukarela, akan dihukum penjara maksima 20 tahun.
“Manakala Seksyen 377C Kanun Keseksaan menyatakan jika dilakukan tanpa kerelaan (Mohd Saiful), pesalah boleh dipenjara tidak lebih 20 tahun,” jelasnya.
Dalam perkembangan sama, Muhammad Shafee mengatakan susulan insiden liwat yang berlaku kepada Mohd Saiful pada hari tersebut, dia keesokkan terus menulis surat perletakan jawatan sebagai pembantu Anwar Ibrahim.
Bagaimanapun, Muhammad Shafee menyatakan Mohd Saiful pernah mengaku melakukan hubungan seks bersama Anwar sebanyak sembilan kali. - Malaysia Digest/18/2/15
Berkaitan:
Saiful Dikepung & Disediakan Karipap Selepas 'Bersetubuh'
Gambar FotoKUALA LUMPUR - Susulan mengenai keputusan mahkamah menjatuhkan hukuman bersalah terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam Kes Liwat ll, masih ada yang mempersoalkan 'kekebalan' Saiful Bukhari yang tidak dikenakan sebarang tindakan.
Dalam menjawab persoalan itu, ketua pendakwaraya kes berkenaan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah tampil memberi penjelasan terperinci pada sesi dialog bersamanya di Akademi Kepimpinan Kapten Hussein di Kelana Jaya, Selangor, malam tadi.
"Kita sabitkan kesalahan Anwar dalam Seksyen 377 C Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara maksimum 20 tahun dan minimum 5 tahun.
"Dalam pensabitan kes ini, berlaku liwat tanpa rela iaitu dalam kenyataan Saiful sendiri, dia terpaksa kerana dia dikepung.
"Unit 11-5-1 dan 11-5-2, dimiliki oleh teman baik Anwar. Kalau orang tanya kenapa Saiful tak menjerit? Macam mana dia nak menjerit kalau dua unit itu kawan Anwar yang punya?
"Nak masuk rumah pun 'security' bawa. Ada 'passcode' dan selepas mereka 'bersetubuh' ada orang yang sediakan karipap dan nescafe. Jadi, segala gerak geri Saiful dan Anwar memang dikawal rapi.
"Dalam Seksyen 377 C juga sememangnya, pihak pendakwa memang jatuh dalam kelompok yang tidak bersalah dan tidak boleh dikenakan hukuman.
"Ia dipertimbangkan sebagai gangguan seksual di tempat kerja." tegasnya.
Dalam pada itu, Shafee juga menjawab persoalan terhadap keadaan kesihatan Anwar yang didakwa sakit pinggang dan bagaimana boleh meliwat seorang lelaki muda.
"Dia sendiri yang 'kantoi' tak sakit pinggang. Apabila di soal siasat bila kali terakhir Anwar bersetubuh dengan Wan Azizah, Anwar cakap baru beberapa minggu lepas dan beliau juga disoal mengenai posisi yang dilakukan.
"Jadi, bagaimana seorang yang dikatakan sakit pinggang boleh bersetubuh dan melakukan beberapa posisi dalam hubungan seks?," kata Shafee kepada penonton yang hadir menyaksikan sesi terbuka itu. - Nur Lina Mastura/Malaysian Digest/18/2/15
P/s: Rasanya belum pernah Pendakwa Raya membuat jerayawara untuk "membogelkan" pihak lawannya di mahkamah. Platfom yang digunakan pula ialah pentas musuh politik kepada lawannya di mahkamah. Tidakkah ada menghidu motif mereka dalam hal ini?
Anda nilai kenyataan Shafee ini. Bagi yang mengikuti kes ini sejak awal, anda sudah tentu tidak termakan dengan kenyataan yang tidak masuk akal ini. Bayangkan lelaki berusia 63 tahun meliwat pemuda 23 tahun secara paksa dan perbuatan itu berlangsung sehingga 30 minit kecuali kedua-duanya melakukan aksi terkutuk itu secara rela.
DCM telah banyak menyiarkan kiriman berkaitan dengan kes ini. Kliklah label Drama Liwat II untuk membaca kiriman yang berkaitan yang turut membangkitkan persoalan-persoalan tentang kes ini.
Admin berharap pihak DSAI akan mengambil tindakan lanjut terhadap Shafee dan penganjur program yang memualkan ini.
Like ·
· 






If Islamic State terror is not Islam, why is Israeli war Judaism?

#Religion
Charles B. Anthony's picture
Topics: 
Judaism is a lot wiser and a lot older than the state of Israel - people rich in humour and philosophy cannot be whittled down to brute force and occupation
Israeli war is as about as representative of the Jewish faith as Islamic State terror is of Islamic values. Terror committed by both Israel and Islamic State should be equally loathed. Unfortunately, they are not. When the so-called Islamic State torched a helpless young Jordanian pilot, the whole world understandably reacted with disgust. An almost universal outpouring of grief commenced, from Muslims, Jews and atheists alike. So why then do some people find it hard to muster even a hint of outrage at murder committed in the name of Israel? Worse still, why do they defend it?
Over two thousand civilians were killed, one quarter of them children, in last summer’s “resumption of violence” in Gaza (Jonathan Freedland’s words, not mine). If 500 children had been slaughtered by Muslims armed with zeal and hell bent on territorial expansion, defending a religious state drunk on supremacy, you can bet the language used by the Guardian’s executive editor would have been a little more suggestively charged. Maybe he would have used his new favourite term “fascist death cult”, which he exclusively attaches to terror perpetrated by those who purportedly claim to represent Islam. In the world of white liberalism only certain people are black enough to make it into the death cult.
Five hundred innocent children left the world last summer in a haze of disintegrated concrete. Tens of thousands more were left to breathe in the aftermath. Disabled and mentally scarred they watched the dust settle, until another day an Israeli leader wishing to win an election decides to mow the lawn.
But something was unique about this war and it wasn’t just an increase in body count. New technology had enabled Palestinians to bypass a media sieve that all too often refines terror committed by Western allies. News now came direct from source, the victim. Uploaded to Twitter and Facebook shock was shared socially. The smartphone stripped us of any defence of pleading ignorance. Of course, the BBC tried its hardest to sell us a narrative of equals. But even the heaviest of make-up failed to hide the bodies as they mounted up; fractured and limp, children were plucked from the rubble, limbless.
Some people tried to bury their heads in the sand, making a conscious and cowardly decision to remain mute. As much as I find silence a guilty party in aiding ascents of terror – 1930s European fascism is testament – there were much more worrying acts afoot. Loud and proud voices unmoved by images of bloodied children armed themselves with myths of supremacy, cheerleading death from the comfort of their centrally heated homes. Industrialised violence and mass murder are perfectly rational if they exterminate future terrorists: an operative word for Palestinian children.
The Jewish community, just like their Muslim brethren, should never be held accountable for the actions of a militant few. Jews in London should not have to be asked to apologise for hawks in Tel-Aviv. Therefore it goes without saying that synagogues should not be attacked and no Jew anywhere in this world should have to suffer any form of malicious hate; the Jews have suffered enough for a lifetime.
Judaism is a lot wiser and a lot older than the state of Israel. Jewry is not a homogeneous, monolithic ball of perpetually defensive machismo. A people rich in humour and philosophy cannot be whittled down to brute force and occupation. Or can they? Zionism would like to think so. Zionism wants you to subscribe to the idea that the only safe place in the world for a Jew is Israel, a heavily fortified war zone, but a war zone nevertheless. Grab yourself an AK-47 and join the party.
Someone who hopes you buy the notion that Israel is a synonym for Jew is Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu. Bibi sees himself as a modern-day Moses; ironically he’s more Pharaoh. Last Sunday Netanyahu proclaimed proudly that he would go to Washington just like he marched on Paris, “not just as the prime minister of Israel but as a representative of the entire Jewish people.” Netanyahu is an opportunist who manipulates fear of anti-Semitism to recruit new settlers to a brand of neo-colonial nationalism that should have never made it out of the 1960s. The state of Israel is no stranger to such exploitation; it was founded on it.
Let me be clear: nowhere in the Torah does it state thou shalt occupy your neighbour, imprison his children, cover his wife in white phosphorus and run over Rachel Corrie. There are more Jews living in America than there are in the whole of Israel. Equally, nowhere in the Quran does it say you should chop the heads off aid workers or people who write or take pictures for a living. There are 1.6 billion Muslims worldwide and maybe just a few tens of thousands Islamic State fighters. Politics manipulates religion in order to rally the troops. Religion takes a back seat to the driving force of political ideology.
Last week on BBC’s Question Time, Jonathan Freedland aided the conflation by giving credence to an audience member’s unsubstantiated accusation that parliamentarian of 27 years George Galloway fuelled a rise in anti-Semitism because of his vocal opposition to the Gaza war. With very little in the way of defence is it any wonder that defenders of the indefensible have no option but to fall back on slander and defamation as ways to shut down debate? By equating earnest criticism of inhumane action carried out by the state of Israel with attacks on Jews, apart from trying to silence debate, journalists like Freedland are implying that Israel and Jews are somehow the same. They are not. More worryingly, the British government is currently considering censoring comments critical of Israel, deeming them anti-Semitic.
Judaism the religion, hijacked by politicians, risks being totally absorbed by the divisive ideology of Zionism. Members of the Jewish community who blindly pledge allegiance to Israel in the face of overwhelming evidence of its barbarity, in order to tribally justify crimes against humanity as noble self-defence, are not only on the wrong side of history but playing a very dangerous game; one that will only aid the rise of abhorrent anti-Semitism.
After every Israeli war comes a spike in anti-Semitism just as there is always a spike in Islamophobia after al-Qaeda terror. Therefore, is it not imperative that all of us, Muslims, Jews, atheists alike, be vocal in opposition to brutality, no matter who holds the butcher’s knife? Are we not members of one global community?
Hypocrisy needs to be highlighted. All racism needs to be vehemently challenged. But in a world of war on terror some forms of racism are useful in the service of imperial hegemony, and therefore made acceptable. Today, Islamophobia is anti-Semitism, in the same way that the Iraq War is the Vietnam War. Targets, locations and generals may change but key tenets never do. If you understand racism only through the prism of yourself or one dimension, you fail to comprehend it for what it really is: an exploitative tool working to divide and rule on behalf of a system built upon spurious and unjust economics.
From slavery to the Holocaust to today's imperial misadventures, the cancer of racism remains steadfast in its principles. If you recoil in horror at the thought of the Holocaust but defend genocide in Gaza, then there is something seriously flawed with your understanding of racist oppression.
This weekend’s wholly unjustifiable attacks in Copenhagen hammers home the increasingly urgent need to bridge a gap, widening each day, between two Abrahamic religions that are ultimately at root brothers.
My son straddles both the Jewish and Muslim faiths; therefore it is personally imperative for me to build a better, less polarised worldview; clawing back Judaism from Zionism is part of that mission. Embrace and celebrate our intricate and beautiful differences, always, but we would do well to remember that under every skullcap and taqiyah lies a human being, of one race. All forms of racism are wrong, all forms of racism are evil. In the spirit of "never again", whether in our own communities or not, let’s oppose all racism against all people.
 - Charles B. Anthony is a writer, researcher and op-ed columnist specialising in social, political and cultural commentary.
The views expressed in this article belong to the author and do not necessarily reflect the editorial policy of Middle East Eye.
Photo: A member of Neturei Karta, a fringe ultra-Orthodox movement within the anti-Zionist bloc in Israel, takes part in a demonstration against Israel's military operations in Gaza and in support of the Palestinian people in the center of Utrecht, on 17 August, 2014 (AFP)