Khamis, 17 Disember 2015

GARAM

MENGAMALKAN GARAM

Sihir atau santau dapat di halang dengan MENGAMALKAN GARAM mengikut cara NABI S.A.W.
~ Sebelum makan Nabi letak secubit garam di lidah untuk elak santau dan tapis makanan yang akan di makan.
~ Sampai di tempat baru, Nabi ambil garam dulu untuk sesuaikan hormon terlebih di tempat baru.
~ Untuk ubat penyakit rohani, air perlu di campur garam terutama sihir dan santau. Kenapa ye? Allah dah cipta garam untuk penarik toksid/asid/racun dalam darah atau tubuh dan juga penarik unsur2 negatif.
~ Pengamalan Pengamal Perubatan Islam untuk bersih rumah atau pagar rumah perlu tabur garam di sekeliling rumah.
~ Garam juga unsur yang boleh 'balance' balik sistem tubuh kita.
~ Garam boleh jadi rosak apabila dimasak atau bertindakbalas dengan suhu yang tinggi/panas, maksudnya kalau nak masak. Guna garam bukit dan jangan bubuh garam masa makanan menggelegak atas dapur. Tutup api dan biar suhu turun dulu, baru letak garam.
~ Kita panggil bubuh garam atas darat macam org arab buat. Bubuh garam masa nak makan. Sebab? Garam ada sodium dan potassium... Tubuh perlu potassium lebih. Kalau panas garam hanya tinggal sodium, potassium rosak dalam suhu panas. Sebab tu kena darah tinggi.
~ Selok-eloknya di tempat makan sentiasa ada mangkuk kecil garam dan sunnah Rasulullah SAW mencalit secubit garam menggunakan jari kelingking kanan dan dletakkan ke lidah bahagian depan. Ianya akan mngaktifkan kelenjar enzim penghadaman.
Khasiat Garam dalam Perubatan Islam ada beberapa petua penggunaannya.
1. Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).
2. Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.
3. Mengubat gout. Gout disebabkan pemakanan makanan laut yang berlebihan. Orang yang tinggal berhampiran pantai boleh menanam badan dalam pasir laut. Bagi mereka yang tinggal di bandar, garam kasar digoreng dan didemahkan di tempat sakit ketika garam masih panas.
4. Merawat cirit-birit. Minum air yang dicampur sedikit garam.
5. Merawat mabuk perjalanan. Untuk merawat mabuk perjalanan, garam dicampur madu dan air kemudian di minum sebelum memulakan perjalanan.
6. Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.
7. Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.
8. Menghilangkan penat kerana kerja berat. Amalan orang-orang Melayu tradisional yang bertani, bersawah atau bertukang ialah meminum air sejuk yang dicampur garam.
9. Mengelak sihir/gangguan jin bagi mereka yang bermalam di hutan. Garam adalah sumpahan jin. Garam yang dibaca padanya dengan Al-Fatihah (sekali) dan ayat al-Kursi (ayat 255 surah al-Baqarah – 7 kali) ditabur di sekeliling khemah.
10. Mengelak gangguan syaitan/jin kepada bayi. Ada ketikanya bayi kerap menangis waktu malam. Untuk mengatasi masalah ini, garam dicampur dengan bawang merah, bawang putih dan lada hitam. Campuran itu diletak dalam gelas/cawan/bekas yang terbuka. Bekas itu diletakkan di bahagian kepala bayi.
11. Mengubat orang yang diganggu jin. Bagi orang dewasa yang dikhianati (disihir), cara mengubatnya ialah dengan meletakkan garam yang dibaca al-Fatihah di perdu lidah. Perdu lidah ialah bahagian bawah lidah yang apabila diangkat akan nampak urat hijau lidah.
Semoga bermanafaat. Inshaa Allah

 

Saturday, September 21, 2013

Rahsia Garam... Amalan sunnah yang tidak diketahui...

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Pada zaman Yunani, Tentera Yunani ( askar Greek ) dibayar gaji menggunakan garam .Begitu juga dengan episod penjajahan negara kecil oleh negara besar dengan mengenakan hukuman penjara kepada penentang mereka.

Apabila dipenjarakan, mereka ( penentang ) akan diberi makanan seperti roti dan air tanpa garam .Walaupun kerap dihidangkan dengan roti dan air tanpa garam, badan mereka tetap lemah memandangkan kurangnya kandungan garam dalam badan.

Dari Abdullah Bin Umar

” Sesungguhnya ALLAH menurunkan empat perkara berkat ( mempunyai kebaikan ) dari langit ( menerusi hujan ) ke bumi iaitu besi, api ,air dan garam”

Hadis Riwayat Al-Baghawiy dalam tafsirnya .

Dari Anas Bin Malik, nabi bersabda ” Penghulu segala lauk pauk kamu ialah garam .

Dalam kitab perubatan Islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam. Antaranya:

1. Penyakit Ghaut – timbus anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut ( tepi pantai ) 1 – 2 jam kemudian mandi air laut.

2. Kalau tinggal di bandar seperti , goreng 1 – 2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian demah/tuam di bahagian yang bengkak atau sakit. Garam itu dibungkus dengan kain.

3. Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendi, sakit kepala, senggugut. Kalau sakit lelah demah/tuam pada tapak kaki.

4. Elak mabuk semasa perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan

5. Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat seperti bertani, bersukan dan seumpamanya – minum air suam dan sedikit garam.

6. Cuci perut : minum air suam dan satu butir garam kasar sebelah pagi.

Petua berdasarkan kajian

Merendam kerang supaya hilang tahinya. Dalam kaedah perubatan Islam, sesuatu perkara yang buruk diubat dengan asalnya. Kerang berasal dari laut, dan garam digunakan untuk meneutralkan keburukannya (tahi).

Mengurang tahap kemasinan ikan masin. Ikan kering yang terlalu masin boleh dikurangkan kadar kemasinannya dengan merendam dalam air garam juga.

Merawat cirit-birit. Ia boleh diubati dengan meminum air yang dicampur sedikit garam.

Garam diguna untuk merawat kegatalan. Air yang dicampur garam disapukan pada kulit yang gatal.

Menambah imuniti badan akibat perubahan hawa/angin. Hal ini berlaku di sesetengah tempat di negeri Arab. Misalnya pelajar Malaysia yang berkunjung ke Arab akan mengalami alahan terhadap hawa/angin tempat baharu. Air garam diminum sebagai ubatnya.

*Sumber dari facebook.com

Khasiat Garam Dalam Kehidupan Seharian Kita

Salam semua,





Banyak ayat-ayat Al-Quran menyebut bahawa semua kejadian di muka bumi ini adalah untuk munafaat atau kegunaan manusia sejagat.
Hadis Nabi Muhamad S.A.W menyebut GARAM adalah penghulu segala masakan/makan manusia. Makanan yang paling simple eg. Ubi rebus/jagung rebus akan dibubuh garam dan tidak benda-benda lain sehinggakan makanan/masakan yang mahal pun perlu dimasukkan garam untuk menambah rasa/selera.
Manusia dijadikan dari 4 unsur – Tanah , Air , Api dan Angin. Garam berasal dari unsur Tanah. Garam berasal dari laut dan dari bukit.
Banyak kegunaan garam;
  • pengawet ikan supaya tidak busuk.
  • menghilangkan tahi kerang dengan merendam kerang ke dalam air garam sebelum merebusnya/masak.
  • Kurangkan kemasinan ikan kering dengan merendamnya ke dalam air garam sebelum di masak.
  • Mengurangkan pahit buah peria dengan merendamkan ke dalam air garam.
Kegunaan garam dalam perubatan Islam.
Garam yang berlebihan di dalam badan kita adalah dari makanan yang berlebihan dan akan tersimpan di dalam badan. Maka terjadi lah darah tinggi. Kenapa boleh terjadi? Kerana nafsu makan, makan apa saja ikut nafsu.
Dalam kitab perubatan Islam, untuk penyakit dari laut maka untuk keluarkannya dari badan/merawatnya dari laut juga iaitu menggunakan air garam. Antaranya:
  1. Penyakit Gaut – timbus anggota badan atau bahagian yang bengkak dengan pasir laut ( tepi pantai ) 1 – 2 jam kemudian mandi air laut.
  2. Kalau tinggal di bandar macam KL mana ada pantai kan. Jadi goreng 1 – 2 genggam garam kasar sampai kekuningan kemudian bungkus dengan kain dan demah/tuam/tungku di bahagian yang benggkak atau sakit.
  3. Guna cara yang sama seperti di atas untuk penyakit lenguh-lenguh sendi, sakit kepala, senggugut. Jika sakit lelah demah/tuam tapak kaki.
  4. Elak mabuk semasa perjalanan dengan meminum madu dan secubit garam atau air suam dan secubit garam sebelum memulakan perjalanan
  5. Mengembalikan tenaga untuk orang yang bekerja berat eg bertani, bersukan dll – minum air suam dan sedikit garam.
  6. Mencuci perut : minum air suam dan satu butir garam kasar sebelah pagi.
Rasulullah setiap kali menggembara akan memamah sedikit garam sebelum mengambil makanan atau minuman. Ini bertujuan untuk menstabilkan badan, meningkatkan ketahanan/imun badan kerana setiap bumi/ tempat mempunyai udara, megnatik dan hawa yang berlainan. Dalam kitab perubatan Islam ada menyebut ia dapat mengembalikan tenaga yang hilang semasa perjalanan. Cara Rasullullah ini telah menjadi amalan oleh pengembara/penuntut ilmu atau sesiapa sahaja yang bermusafir.
Selain dari itu garam juga digunakan sebagai pagar dari gangguan jin/makhluk halus.
  1. Anak yang selalu mengigau, ambil segenggam garam kasar diletakkan di dalam piring kemudian diletakkan di sebelah atas kepala anak tersebut semasa tidurnya. Insyaalah tidak mengigau lagi.
  2. Tabur garam di tempat tidur bagi mereka yang suka berkelah di hutan/pantai. Elakkan dari tidur di atas tanah/bumi, sebaiknya lapik dengan benda/kain tebal kerana udara yang keluar dari bumi akan masuk ke liang roma bersama-sama jin.
Semoga dengan ilmu yang disampaikan ini dapat menjadi panduan dan diamalkan. Insyaalah semoga kita dirahmati oleh Allah.
 

Syirik Dan Bidaah Penggunaan Lada 

Hitam,Garam Dan Limau Nipis Dalam 

Rawatan Alternatif ?


Kayu manis lada hitam garamSahabat sahabat pembaca yang dirahmati Allah dan dikasihi Rasulullah…
Mungkin anda pernah terdengar atau terbaca ada orang “berpendapat” menggunakan lada hitam,garam dan limau nipis itu adalah syirik. benarkah ia syirik
“Ia tidak pernah diajarkan oleh Rasulullah..Ia malahan adalah suatu pekerjaan syirik kerana TELAH BERHARAP KEPADA SELAIN ALLAH dan pekerjaan ini adalah sama hukumnya sebagaimana seseorang berharap kepada tangkal “.
Saya Jawab :
Memang benar tidak ada sebarang nas dari Al-Quran atau Al-Hadis Nabi s.a.w penggunaan lada hitam,garam dan limau nipis seperti yang diamalkan oleh perawat-perawat islam hari ini.Semua itu adalah berdasarkan pengalaman para perawat dan ulama nusantara semenjak dahulu lagi.
Berdasarkan pengalaman mereka terdahulu didapati makhluk halus tidak suka benda-benda yang disebutkan tadi.Persoalannya ialah apakah wajar menuduh dan mentohmah para perawat “telah berharap kepada selain Allah”?Apakah wajar dihukum perawat tersebut sebagai ahli bidaah kerana kaedah rawatanya yang tidak sunnah?
Garam Berubat
Manusia mana yang bila sakit dia tidak berjumpa Doktor? Manusia mana yang tidak pernah menelan ubat?Mengapakah tidak disyirikkan?adakah kerana anda juga pernah ke hospital dan menelan ubat maka berubat dengan Doktor dan menelan ubat itu harus dan ia tidak disebutkan sebagai”telah berharap kepada selain Allah”..Sebagai mana para Doktor dengan kepakarannya menggunakan alat-alat tertentu sebagai ikhtiar dalam merawat pesakitnya,demikianlah juga perawat-perawat islam mereka hanyalah berikhtiar dengan bahan-bahan tersebut bersama doa doa tertentu dan beri’tiqad hanya Allah sahaja yang maha penyembuh.Seperti mana Allah menjadikan panadol sebagai penawar demikianlah juga Allah menjadikan lada hitam,limau,garam,dan lain-lain bahan lagi sebagai beberapa khasiat dan kelebihan.Maka tidak timbul menggunakan bahan bahan tersebut adalah syirik..
Firman Allah ertinya:
“Belum tahukah kamu,bahwa sesungguhnya Allah telah memudahkan untuk kamu apa-apa yang ada di langit dan apa-apa yang ada di bumi;dan Ia telah sempurnakan buat kamu nikmat-nikmatNya yang nampak maupun yang tidak nampak”
(Luqman: 20)
HUKUM ASAL SEGALA SESUATU ITU ADALAH MUBAH (boleh) :
Para Ulama feqh telah membuat kaedah dalam perkara berkaitan muamalat “Hukum asal segala sesuatu itu adalah mubah sehingga ada dalil yang melarangnya”
Jadi pada prinsipnya segala apa yang ada dimuka bumi boleh untuk kita manfaatkan dan tidak timbul isu bidaah dalam rawatan semata mata kerana ia tidak ada contoh dari Nabi s.a.w..Nabi kita pernah bersabda : “Kamu lebih mengetahui tentang urusan duniamu”(HR Muslim)
Allah tidak akan membuat segala-galanya ini yang diperuntukkan untuk manusia kemudian Dia sendiri mengharamkannya.Perhatikan Hadits ini :
“Apa saja yang Allah halalkan dalam kitabNya,maka ia adalah halal,dan apa saja yang Allah haramkan,maka ia adalah haram,dan apa yang Allah diamkan,maka ia dimaafkan(dibolehkan).Oleh itu terimalah dari Allah akan kemaafannya itu, sesungguhnya Allah tidak lupa tentang sesuatu perkara.”(Hadits sohih riwayat Hakim dan Bazzar)
Limau Nipis
“Sesungguhnya Allah telah mewajibkan beberapa kewajiban,maka jangan kamu sia-siakan dia;dan Allah telah memberikan beberapa batas,maka jangan kamu langgar dia;dan Allah telah mengharamkan sesuatu,maka jangan kamu pertengkarkan dia;dan Allah telah mendiamkan beberapa hal sebagai RAHMAT bagimu Dia tidak lupa,maka jangan kamu perbincangkan dia.” (Riwayat Daraquthni, dihasankan oleh an-Nawawi)
Jadi perkara yang tidak ada dalil yang memerintah dan juga tidak ada dalil yang melarangannya, maka ia termasuk perkara yang DIDIAMKAN oleh syariat maka itu RUKSYOH (ada kemaafan) sebagai RAHMAT yaitu hukumnya MUBAH..
SEMUA YANG HARAM ITU TELAH DIJELASKAN SECARA TERPERINCI OLEH ALLAH:
“Dan Allah telah menjelaskan kepadamu sesuatu yang telah ia haramkan atas kamu”
(al-An’am: 119)
dan mengharamkan bagi mereka segala yang buruk (Al A’raf : 157)
Artinya semua yang buruk telah diharamkan oleh Allah secara terperinci, jadi apabila tidak ada nas nas soreh yang mengharamkan sesuatu maka dipastikan sesuatu itu hukumnya TIDAK HARAM.
MENGHARAMKAN YANG TIDAK HARAM BOLEH MEMBAWA KEPADA KESESATAN:
“Mereka mengharamkan apa yang Allah telah rezekikan pada mereka dengan semata-mata mengada-adakan terhadap Allah. Sesungguhnya mereka telah sesat (Al An’am : 140)
“Dan janganlah kamu mengatakan terhadap apa yang disebut-sebut oleh lidahmu secara dusta “ini halal dan ini haram”, untuk mengada-adakan kebohongan terhadap Allah (An Nahl : 116)
Saya yang faqir ilmu ini mengakhiri kalam dengan menukilkan tulisan al fadhil ustaz Aizam Mas’ud (PEGAWAI JAKIM )dari blog peribadinya:”Beliau(Syeikh Wahbah Zuhaili) menasihatkan penulis (ustaz Aizam Mas’ud) supaya menjauhkan diri daripada mana-mana kelompok yang ghuluw dan ekstrim kerana Islam adalah agama kesederhanaan.Penulis juga sempat membacakan selawat syifa’ dan selawat tafrijiyyah yang dikatakan bid’ah oleh Wahhabi,namun Syeikh Wahbah menafikan dan mengharuskan kedua-dua selawat tersebut”
Wallahu’alam..

GARAM BUKIT / GARAM BUKIT HIMALAYA / 

HIMALAYAN ROCK SALT

MAKLUMAT GARAM BUKIT / HIMALAYA ROCK

Kami adalah pemborong dan pengedar pelbagai jenis bentuk Garam Bukit seperti Garam Masakan, Rendaman Kaki,Mandian, Sabun garam dan Lampu Garam. Terdapat juga produk seperti sabun susu kambing dan Bantall Panas. Hubungi 019-3343101 untuk belian @ Beli Online di www.successmall.net.
PENGENALAN

Dari Abdullah bin Umar r.a, dari Nabi s.a.w., “Sesungguhnya Allah s.w.t menurunkan empat perkara berkat (mempunyai kebaikan) dari langit (menerusi hujan) ke bumi iaitu besi, api, air dan garam.”-(HR al-Baghawiy)
Seperti yang kita tahu , Pergunungan Himalaya mempunyai 1001 keunikan semulajadi yang amat mengkagumkan > Selain merupakan Gunung yang Tertinggi Di Dunia, di sana juga terdapat sejenis khazanah alam yang tak ternilai yang amat sukar didapati di kawasan lain di dunia ini. Penemuan Mineral Garam Semulajadi amat memberi manafaat kepada manusia dari segi perubatan  dan kajian ilmiah.
Terbentuk seiring dengan bahan galian bernilai PERMATA lebih 250,000,000 juta tahun dahulu, ianya mempunyai 84 mineral yang sememangnya ada adalam tubuh manusia
GARAM KRISTAL GUNUNG HIMALAYAadalah garam bukit yang berasal dari kawasan Gunung Himalaya dan berada dalam bentuk asalnya. Ia adalah garam organik yang paling berkhasiat, paling bersih dan mempunyai struktur geomatrik kristaline yang amat sempurna. Ia mengandungi semua unsur yang terdapat dalam tubuh manusia.Garam Gunung Himalaya berbeza daripada garam halus biasa yang diproses yang mana kandungan sodiumnya adalah sodium pasif yang menyebabkan tekanan darah naik. Garam memudharatkan apabila proses “pembersihan” turut menyahkan unsur potassium, kalsium, magnesium dan besi yang perlu bekerjasama dengan sodium. Garam merupakan satu rahmat daripada Allah SWT yang boleh dinikmati dan tidak semestinya ditakuti kemudharatannya.
Garam bukit menambah kualiti segala sesuatu yang dicampur dengannya.Ia berfungsi sebagai pemangkin dalam tindakbalas kimia oleh itu sangat perlu dalam penghadaman dan pencernaan makanan, mengurangkan masalah angin dan gastrik. Ia sangat cekap melancarkan pengaliran darah, merangsang kelenjar untuk merembes hormon, asid amino, mineral dan vitamin oleh organ tubuh. Ia kaya dengan iodin dan mampu mengimbangi kalsium dalam tubuh iaitu mineral yang penting untuk mencegah osteoporosis.

Fakta
– Garam meningkatkan kadar metabolisma dan memecahkan rangkaian lemak dan kolesterol
– Melancarkan pengaliran jus hempedu, penting dalam pengawalan berat badan.
– Dapat menyahkan toksin dan asid uric, dengan itu dapat merawat masalah gout dan sakit tumit.
– Garam mengandungi unsur pembersih, penghilang lendir, bersifat penyerap dan mencegah bau busuk dan kerosakan lantas mengelakkan keracunan dalam perut.
– Garam mampu menyerap gas-gas lengai dalam perut dan usus.
– Garam merangsang kelenjar tiroid yang penting dalam pembinaan tulang yang kuat (bone minerlisation).
– Bersifat pengalir yang efisien
– Garam melancarkan system saraf dan pengaliran neuro transmitters yang menghantar isyarat kepada otak.
– Sifat penyerapan garam adalah faktor yang penting dalam rawatan kanser yang merupakan penyakit dasar.
– Garam menambahkan kandungan oksigen dalam darah yang sangat diperlukan untuk melemahkan virus kanser.
 Garam atau kristalpula didapati hasil daripada bunyi yang amat ditakuti oleh unsur-unsur jahat ini. Garam laut Mediteranean dan laut mati mempunyai kekuatan kestabilan pada unsur darah tubuh iaitu sistem tulang. Orang-orang tua di zaman dahulu mempunyai banyak petua tentang kehebatan garam. Garam sebenarnya dapat meneutralkan unsur asid di dalam perut. Angin, gastrik, kejang, kesakitan dan bisa-bisa adalah berpunca daripada faktor kekurangan garam. Sebenarnya garam yang kita gunakan dalam masakan mengandungi banyak sodium berbanding garam yang terdapat pada laut Mediteranean yang didapati lebih semula jadi dan mengandungi banyak potasium. Pengambilan sodium yang berlebihan akan mengakibatkan pelbagai penyakit.
Kandungan Garam bukit

.100% Asli – Mengandungi 84 “ natural” elemen yang diperlukan oleh tubuh badan manusia:
Hydrogen, Lithium,Beryllium, Boron,Carbon, Nitrogen,Oxygen,Fluoride,Sodium,  Magnesium,Aluminum, Silicum, Phosphorus,sulfur,Chloride,Calcium,Scandium,Titanium,Vanadium,    Chromium,manganese,iron,cobalt,nickel,copper,zinc,gallium,germanium,arsenic,selenium,bromine, Rubidium,strontium,yttrium,zirconium,niobium,molybdenum,ruthenium,rhodium,palladium,silver, cadmium,indium,tin,antimony,tellurium,iodine,cesium,barium,lanthanum,cerium,praseodymium, Samarium,europium,gadolinium,terbium,dysprosium,holmium,erbium,thulium,ytterbium,lutetium, Hafnium,tantalum, fungsten,rhenium. Osmium,iridium,platinum,gold ,mercury ,thallium,lead, bismuth,Polonium, Astatine, Francium, Radium, Actinium, Thorium, Protactinium, Uranium,Neptunium and Plutonium.
Maklumat di bawah adalah dari Natural Resources, Inc., pengarang buku, “Water & Salt, The Essence of Life” oleh Dr. Barbara Hendel, MD and Biophysicist, Peter Ferreira.

Cahaya matahari telah mengeringkan laut dahulukala yang wujud sejak berjuta-juta tahundahulu sehingga garam bukit terjadi. Garam bukit ini kelihatan jernih dan semulajadi . Ia terbentuk akibat berlaku tekanan. Semakin tinggi tekanan semakin sempurnalah bentuk dan strukturnya . Mengikut maklumat yang diperolehi garam bukit ini adalah satu-satunya berstruktur geometrik pernah ditemui . Antara warna yang biasa didapati adalah putih, pink , oren kemerah-merahan . Lagi banyak kesempurnaan geometri garam makin tinggi nilainya. Samalah seperti berlian .
Suatu ketika dahulu garam bukit dikenali sebagai ” Raja Garam atau emas putih ” kerana ia hanya dihidangkan kepada golongan diraja sahaja . Elemen garam yang amat kecil memudahkan sel badan kita untuk menyerap unsurnya. Ia tidak cerna dalam badan malah ia tidak mengandungi kalori merbahaya . Dari sudut geologi garam ini juga dikenali sebagai ” halite ” ( garam biasa ) yang berkomposisikan sodium klorida .NACL .
Kuasa Garam Untuk Bertukar

Dari kaca mata sains , garam mempunyai nilai yang unik . Berbanding struktur kristal yang lain , struktur atom garam bukan berbentuk molekul tetapi berbentuk caj elektrik. Fakta ini membuktikan garam mampu berubah bentuk . Semasa kristal Kuarza direndam ke dalam air ia langsung tidak bertukar menjadi molekul walaupun ia berstruktur kristal .Sungguh pun kristal boleh membekalkan tenaga, corak frekuensi tenaga bergantung kepada corak air , yang dengan mudahnya terlarut . Kristal Kuarza berkeadaan kekal . Ia terlalu kaku untuk larut atau dikaitkan dengan polaritinya .
Apabila garam larut dalam air , ia mencair semasa itu terbentuklah sole ( so-lay ) . Sole adalah berupa bukan air bukan juga garam. Sebaliknya apabila berlaku proses penyejatan sole menjadi garam semula .Perubahan garam ini tidak menentukan yang ia tidak semestinya berlaku proses metabolise dalam badan kita . Kanji akan bertukar menjadi gula , protein akan menjadi asid amino dan lemak pula bertukar menjadi gliserin dan asid . Garam tetap garam . Ia secara terus dapat digunakan didalam sel badan dalam bentuk ion yakni sole .Semua makanan mesti berpecah mengikut polaritinya supaya badan dapat menggunakannya. Tetapi garam terus kekal dalam bentuk asalnya malah ia memasuki bahagian otak kita .Garam dan Aktiviti otak Malah proses yang paling mudah dalam badan kita memerlukan garam atau unsur semulajadinya yang berbentuk ion. Sebagai contoh adalah tugas sistem saraf kita untuk menghantar rangsangan yang telah direkod melalui deria input ke otak kita . Dan kemudiannya menghantar maklumat ini kembali kepada otot untuk bertindak balas mengikut rangsangan yang berlaku .
Muncul potensi elektrik berlaku pada dinding membran sel apabila ion caj potassium yang positif meninggalkan sel dan kerana saiznya yang besar juga ion caj sodium yang positif tidak dapat memasukinya . Bahagian luaran menjadi caj positif dan bahagian dalaman menjadi caj negatif . Apabila sistem saraf menerima rangsangan membrannya tiba-tiba menjadi polar bertentangan dan akibatnya telah diresapi oleh ion sodium .
Dalam masa 1 /1000 saat , potensi elektrik berubah dan dibebaskan , dengan setiap denyutan saraf , 90 mill volt tenaga terhasil. Rangsangan yang diterima kini bertukar menjadi fikiran dan perbuatan . Tanpa unsur potassium dan sodium dalam garam, proses ini mustahil berlaku . Apalagi untuk berfikir , apalagi untuk bertindak juga mustahil tanpa kehadiran unsur berkenaan.Tindakan minum segelas air , memerlukan berjuta-juta arahan yang berlaku melalui dorongan . Pada mulanya hanyalah fikir nak minum . Fikiran itu bukan apa-apa tapi adalah frekuensi elektromagnet . Garam bertanggungjawab untuk membolehkan frekuensi itu ditukarkan menjadi arahan kepada otot dan organ . Bagaimana Garam Boleh Bertukar Menjadi Sodium Klorida ?

Dengan kewujudan perkembangan industri , garam asli telah mengalami pembersihan kimia dan berkurang menjadi kombinasi sodium dan klorida . Mineral penting dan jejak unsurnya telah dibuang menjadi tidak asli lagi. Walau bagaimana pun sodium klorida adalah tidak asli, terasing dan bahan kurang menyihatkan dan tiada persamaan dengan garam .
Sama dengan gula putih bertapis , garam suatu ketika dahulu dianggap emas putih ,telah bertukar menjadi racun putih ! Walau bagaimanapun , ada sebab penting terakhir dibiarkan bersama dengan unsur-unsur asli lain yang ditemui dalam badan kita . Sodium klorida adalah bahan yang bersifat agresif iaitu bio-kimia, dimana sentiasa mencari persamaan setara untuk menghasilkan kesannya.
Persamaan semulajadi seperti potassium, kalsium magnesium , dan mineral lain serta jejak unsur , menunjukkan dari segi sudut biofizikal , corak frekuensi tertentu. Corak ini menentukan corak struktur geometri dalam badan kita . Apabila struktur ini hilang kita adalah tanpa tenaga dan tidak hidup. Garam tidak sepatutnya digunakan sebagai penambah perisa dalam makanan , tetapi kerana corak vibrasinya yang sama seperti tubuh kita !Emas Putih Kepada Racun Putih

Sebagaimana biasanya kegunaan garam didapur , begitulah juga hubungan jumlah penyakit dengan garam harian . Hidup adalah mustahil tanpa garam. Tetapi penggunaan garam boleh membunuh kita . Mengapa begitu??? Ini kerana garam biasa kita tidak mengandungi apa-apa yang sama dengan garam kristal yang sedang kita perkatakan di sini. Garam pada hari ini bukanlah garam biasa tetapi sodium klorida .
Garam asli sepatutnya terdiri daripada bukan hanya dua tetapi lengkap dengan semua unsur semulajadinya . Ini ada persamaan dengan unsur yang dibina oleh badan kita dan semulajadinya ditemui wujud dari ” laut dahulukala ” dimana semua hidupan bermula.
Yang menariknya , darah kita berbentuk sole , mengandungi sama larutan garam sebagaimana laut dahulukala iaitu cecair terdiri dari air dan garam. Nisbahnya kepekatannya sama , sebagaimana wujud berakhirnya hidup laut dahulukala . Sole ini mengalir menerusi lebih dari 56,000 batu aliran air dan salur darah menerusi hidupan kita dengan desakan graviti , terapung , mengawal dan mengimbang tugas dalam badan kita.
Bagaimana Garam Membebankan Tubuh kita
Badan kita memerlukan 0.007 auns garam sehari . Sebahagian daripada kita mengalami kekurangan garam, walaupun kita terlebih penuh dengan sodium klorida. Apabila penggunaan garam kita kurang dari 0.007 auns sehari , berlaku ketagihan garam. Mengikut purata perkapita penggunaan garam harian di US adalah antara 0.4 hingga 0.7 auns. Walau bagaimanapun , badan kita hanya mampu mengumuhkan 0.17 auns hingga 0.25 auns sehari menerusi buah pinggang bergantung kepada umur , resam badan dan jantina.
Badan mengenalpasti garam biasa sebagai racun bersel dan bukan bahan semulajadi dan mahu memusnahkannya secepat mungkin untuk melindungi dirinya. Ini menyebabkan bebanan mendadak pada tubuh kita untuk berkumuh. Dalam hampir semua produk pengawetan, garam digunakan sebagai salah satu proses mengawet. Jadi dengan menambah garam pada bahan yang sedia awet, badan menerima lebih garam dari jumlah yang sepatutnya dikumuhkan.Akibat Penggunaan Garam Biasa.

Kesan menggunakan garam biasa telah membentuk keasidan edema yang tinggi atau lebihan cecair dalam tisu badan punca penyebab terjadinya selulit. Sebab itulah doktor melarang kita mengambil garam lebih. Untuk setiap .035 auns sodium klorida yang tidak boleh dimusnahkan oleh badan menggunakan 23 kali ganda jumlah sel airnya untuk meneutralkan garam itu.
Kalau kandungan masih terlalu tinggi pengkristalan semula berlaku semasa badan menggunakan semula protin lemak haiwan yang tidak dicernakan ( non-degradable ) biasanya terdapat dalam susu ) yang juga tidak berguna dan tidak dapat dilupus atau dimusnahkan . Protin inilah yang digunakan oleh badan untuk untuk membentuk asid urik untuk menghindarkan lebihan garam. Oleh kerana badan tidak dapat membuang asid urik , ia telah mengikat dirinya dengan sodium klorida untuk membentuk kristal baru dan menempatkan dirinya terus ke dalam sendi tulang .
Inilah yang menimbulkan pelbagai jenis penyakit Artritis , gout ( sengal tulang ) , karang buah pinggang dan pundi hempedu ( gall bladder ) . Pengkristalan ini merupakan jalan penyudah keselamatan untuk sel badan dan organ bagi melindungi badan dari mengalami kerosakan mahupun keracunan akibat pengambilan makanan yang tidak betul. Dalam jangka masa panjang ia meracuni sistem badan kerana bahan berkenaan tidak dapat dikumuhkan.
Tentang Garam
Garam atau kristal pula didapati hasil daripada bunyi yang amat ditakuti oleh unsur-unsur jahat ini. Garam laut Mediteranean dan laut mati mempunyai kekuatan kestabilan pada unsur darah tubuh iaitu sistem tulang. Orang-orang tua di zaman dahulu mempunyai banyak petua tentang kehebatan garam. Garam sebenarnya dapat meneutralkan unsur asid di dalam perut. Angin, gastrik, kejang, kesakitan dan bisa-bisa adalah berpunca daripada faktor kekurangan garam. Sebenarnya garam yang kita gunakan dalam masakan mengandungi banyak sodium berbanding garam yang terdapat pada laut Mediteranean yang didapati lebih semula jadi dan mengandungi banyak potasium. Pengambilan sodium yang berlebihan akan mengakibatkan pelbagai penyakit.
Garam atau sulfur amat ditakuti oleh segala binatang berbisa yang menjadi penawar atau teman kepada orang yang ingin memasuki hutan rimba. Ini kerana sulfur atau juga dikenali sebagai belerang ini mempunyai frekuensi bunyi yang amat laju tetapi masih tidak boleh dikesn oleh organ pendengarn manusia. Inilah sebabnya mengapa ahli sihir tidak boleh meramalkan bila gempa bumi akan berlaku.
 Asal-usul garam bukit.
Ia lebih dikenali sebagai GARAM KRISTAL GUNUNG HIMALAYA adalah garam bukit yang berasal dari kawasan gunung Himalaya dan berada dalam bentuk asalnya. Ia adalah garam organik yang paling berkhasiat, paling bersih dan mempunyai struktur geomatrik kristaline yang amat sempurna. Ia mengandungi semua unsur yang terdapat dalam tubuh manusia.
Sejarah dan Kebaikan Garam Bukit
KEBAIKAN GARAM BUKIT
  • Mempunyai 84 jeis Mineral yang tidak terdapat dalam garam biasa.
  • Mengimbangkan tekanan darah.
  • Meningkatkan kekuatan badan dan oksigen di dalam badan.
  • Menguatkan struktur tulang (kalsium).
  • Kardiovaskular.
  • Angin Ahmar, migraine, kencing manis, darah tinggi, gout, batu karang
  • Kecantikan dan kesihatan kulit dan dalaman
  • Meleraikan gumpalan sel-sel darah merah
  • Menganjalkan saluran darah
  • Melarutkan sebarang pengumpulan kalsium dalam darah
  • Membekalkan zat mineral berbentuk ionik yang seimbang
  • Melaraskan kelancaran sistem saraf
  • Membantu pembaharuan semula sel-sel
  • Membantu pergerakan otot-otot usus
  • Keseimbangan mineral mensinergikan sistem metabolik dengan lebih sempurna
  • Menyelesaikan masalah kesihatan yang berpunca dari ketisakseimbangan mineral
  • Membantu penyerapan vitamin dengan lebih sempurna
  • Membantu dalam penyembuhan penyakit kulit
  • Membantu menguatkan tenaga batin
DLL… INSYAALLAH.. jika digunakan secara berterusan dan anda dinasihatkan untuk tidak mencampurkan garam bukit dengan garam biasa
Garam Bukit Adalah Garam Kesihatan
Apakah dia antara RAHSIA MAKANAN TERNAKAN yang bermutu tinggi & berkhasiat? terdapat satu unsur semulajadi yang Allah jadikan dengan kesempurnaan sifatnya memberikan banyak manfaat kepada manusia, tumbuhan dan haiwan, yakni kewujudan garam bukit.KEBAIKAN GARAM BUKIT:
– menyihatkan tubuh badan dan menyeimbangkan cas dalam tubuh
– melancarkan darah
– menyuburkan kesihatan ternakan
– membunuh kuman dalam udaraGaram bukit atau yang dipanggil rock salt ini wujud sebagai lapisan mendapan mineral di kawasan tanah tinggi, di bukit-bukau,gunung-ganang dan ada juga di kawasan laut/tasik yang surut atau di playa. garam bukit terhasil daripada mendapan garam daripada laut sejak beribu-ribu tahun dahulu.KETAHUI RAHSIA MAKANAN TERNAKAN YANG BERKUALITI TINGGI
Tekanan tinggi yang terhasil dari pergerakan lapisan-lapisan bumi, haba, mendapan dan mampatan telah menyebabkan kewujudan garam bukit ini, tak kira samada di kawasan berdekatan laut/paras laut atau kawasan tanah tinggi. oleh sebab garam termampat ini mengumpulkan pelbagai unsur purbakala didalamnya, maka garam bukit menjadi garam yang tinggi kandungan mineral, sempurna dan memiliki semua zat galian yang baik untuk kehidupan.
nama saintifik garam bukit adalah halite, dan kandungannya adalah seperti garam biasa, yakni natrium klorida (NaCl). beza garam bukit dengan garam biasa ialah garam bukit mengandungi berpuluh-puluh unsur surihan/mineral lain didalamnya yang lengkap untuk keperluan tubuh dan ternakan. ia mengandungi pelbagai unsur mineral, mungkin 60-80 jenis mineral termasuk sylvite (KCl) dan gypsum(CaSO4) yang lebih umum. Dilaporkan garam bukit dari Himalaya mengandungi 84 unsur mineral di dalamnya. Garam bukit terbentuk daripada pengewapan laut purba yang menjadi gunung-ganang seperti laut mediterranean dan lautan atlantik.
HIRA’Garam bukit ini, yang juga dipanggil hira’ tuhan berikan kepada negara kita juga, ianya wujud di kawasan yang sangat tua kewujudannya iaitu di daerah lenggong, perak. Lenggong, perak disahkan oleh para saintis tempatan sebagai daerah yang terpisah dengan kawasan gunung krakatoa di sumatera yang merupakan antara kawasan terawal wujud dalam peradaban manusia. dikawasan ini juga dijumpai manusia purbakala ‘perakman’, pelbagai tumbuhan eksotik seperti rafflesia dan pokok aji serta tanah pamah yang subur. 
Kelebihan garam

Amalan Rasulullah S.A.W memakan secubit garam sebelum dan selepas makan kini dibuktikan oleh sains bahawa tabiat ini menambahkan keberkesanan perut untuk menghadam makanan dan menghindarkan perut dari menyerap racun.

Ternyata berkesan menghilangkan pelbagai penyakit.
Garam Bukit Tulen sebagai minuman Kesihatan
LARUTAN TEPU GARAM BUKIT TULEN (SOLE BRINE) TERAPI KRISTALTubuh manusia memerlukan garam termasuk elemen-elemen kelumit. Meminum larutan garam dari hablur garam bukit tulen dapat merangsang sistem pencernaan dan metabolisma. Larutan ini juga dipercayai :1) Menyumbang tenaga semulajadi yang tersimpan dalam struktur hablur garam dan tubuh dapat menggunakannya selama 24 jam.
2) Membantu memperseimbang kealkalian / keasidan dalam tubuh dan meneutralkan tekanan darah.
3) Membantu melarutkan dan menyah mendapan yang boleh mengakibatkan pembentukan “batu” dan pelbagai jenis rheumatisme seperti arthritis, batu hempedu dan batu karang.
4) Membantu meredakan rasa ketagihan. Ketagihan gula dan alkohol hilang sebaik sahaja pengambilan awal larutan tepu garam bukit tulen.Profesor Peter Ferreira, seorang pakar biofizik berbangsa German telah menjalankan beberapa jenis ujian-ujian klinikal ke atas pesakit-pesakit yang mengambil larutan tepu Garam Bukit pada setiap hari dan Melaporkan keputusan berikut:a) Pesakit-pesakit mengalami kehilangan Logam-logam berat dari tubuh seperti Plumbum, Merkuri(Raksa) dan Arsenik
b) Pengungkaian enapan-enapan Kalsium
c) Proses detoksifikasi perlahan tetapi berkesan
d) Memperseimbang pH darah.
Berbeza dengan garam biasa.
Garam Gunung Himalaya ternayata berbeza daripada garam halus biasa yang diproses yang mana kandungan sodiumnya adalah sodium pasif yang menyebabkan tekanan darah naik. Garam memudaratkan apabila proses “pembersihan” turut menyahkan unsur potassium, kalsium, magnesium dan besi yang perlu bekerjasama dengan sodium. Garam merupakan satu rahmat daripada Allah SWT yang boleh dinikmati dan tidak semestinya ditakuti kemudaratannya.
Kebaikan garam bukit.
Kalau anda perasan ada ketenangan, nyaman, selesa bila ditempat-tempat seperti dihutan, bukit-bukit, kawasan pergunungan, air terjun, tepi pantai atau pun selepas hujan lebat. Ini adalah kerana di tempat tersebut dan juga selepas hujan lebat, kandungan ion negative adalah lebih tinggi pada ketika itu yg menghasilkan elektrikal balance atau dipanggil ionic balance.
Garam bukit menambah kualiti segala sesuatu yang dicampur dengannya. Ia berfungsi sebagai pemangkin dalam tindak balas kimia oleh itu sangat perlu dalam penghadaman dan pencernaan makanan, mengurangkan masalah angin dan gastrik. Ia sangat cekap melancarkan pengaliran darah, merangsang kelenjar untuk merembes hormon, asid amino, mineral dan vitamin oleh organ tubuh. Ia kaya dengan iodin dan mampu mengimbangi kalsium dalam tubuh iaitu mineral yang penting untuk mencegah osteoporosis
Kebaikan garam bukit yang lain.
-Meneutralkan dan mempertingkatkan kualiti udara
– Mengurangkan pencemaran udara
– Mempercepatkan tahap pemulihan pesakit asthma
– Mepercepatkan proses penyembuhan luka akibat terbakar
– Memberikan kesan positif ke atas tindakan kita terhadap perangsang deria
– Mengurangkan sebahagian besar bakteria yang terkandung di dalam udara rumah
– Digunakan sebagai bahan terapi penyinaran untuk meningkatkan sistem imunisasi kita
– Melegakan resdung, migrain, pening kepala, demam panas dan serangan selsema
– Meningkatkan tahap produktiviti kerja/kosentrasi
– Meningkatkan kapasiti denyutan jantung
– Mengurangkan perasaan cemas/bedebar-debar
– Mempengaruhi tanhap serotomin dalam aliran darah

Cegah Sebelum Parah

Sabda Rasullullah……..
Mulakan makan dengan garam dan sudahi dengan garam.
Nescaya ALLAH SWT afiatkan kamu dari 22 penyakit.
GARAM BUKIT TULEN dlm rawatan..
Penggunaan lampu garam bukit tulen merupakan satu langkah alternative untuk membersihkan udara pada masa kini.penggunaannya juga telah begitu
meluas sehingga ke serata dunia..
Dr.Albert P.Kruger,seorg ahli microbiologi & ahli patologi ujikaji di UNIVERSITI CALIFORNIA mendapati bahawa kuantiti ion negatif yg kecil boleh membunuh & menyingkirkan bakteria dlm udara dgn cepat.ia dpt mengurangkan jangkitan kpd manusia
Kebaikan Garam bukit (Garam Kristal Sole Himalaya)
Ø Membantu mempercepatkan tahap pemulihan pesakit asma.
Ø Meneutralkan & mempertingkatkan kualiti udara.
Ø Membantu mengurangkan sebahagian besar bakteria dalam udara.
Ø Sebagai bahan terapi penyinaran untuk meningkatkan sistem imunisasi badan
Ø Meningkatkan kapasiti denyutan jantung
Ø Meningkatkan tahap produktiviti kerja / kosenterasi
Ø Mempengaruhi tahap serotomin dalam aliran darah
 Bahaya Masin Garam
 Garam Berlebihan Bawa PenyakitRasulullah pernah menyarankan supaya manusia memakan secubit garam pada sebelum dan sesudah makan. Baginda berkata “Sesiapa yang memulakan makan dengan memakan secubit garam, Allah akan hindarkannya dari 330 jenis penyakit, paling kurang adalah penyakitgila, kusta, sakit perut dan sakit gigi, dan yang bakinya hanya diketahui oleh Allah sahaja”Dengan mengambil secubit garam dah segelas air, tubuh kita akan mencuci dengan sendirinya secara keseluruhan sel-sel badan, semua proses kehidupan akan diharmonikan, disusun dan dikuatkan semula, malahan banyak penyakit moden dapat diatasi menjadikan kehidupan lebih baik, sihat dan ceria.Kandungan garam bukit 100% asli, mengandungi 84 natural elemen yang diperlukan ole tubuh badan manusia. Dalam pada itu, garam galian mimang tidak dapat dinafikan kepentingannya dalam menjamin kesihatan.Garam yang sedia ada dikatakan mengandungi mineral yang berbeza daripada Garam Bukit Himalaya. Garam biasa yang terdapat dipasaran kebanyakkannya adalah garam laut yang telah diproses menjadi 99% natrium klorida (NaCl).Buah pinggang (ginjal) manusia hanya boleh memproses keluar 5 hingga 7 gram garam sehari dan selebihnya akan ditinggalkan dalam tubuh badan. Penggunaan garam biasa tersebut lama-kelamaan akan menjadi toksid dalam tubuh badan manusia. Bagi menyingkirkan toksid tersebut, tubuh badan manusia memerlukan air yang banyak dan akan meningkakan kadar isipadu darah. Ini boleh mengakibatkan tekanan darah seseorang itu meningkat. Apabila tekanan darah meningkat, seseorang itu boleh mengalami masalah jantung
PRODUK-PRODUK GARAM BUKIT
Meh nak citer pasal GARAM sket.. hihihi.. more info for beloved friends…
Rasulullah s.a.w, beliau akan menggaulkan lauk dan nasi dengan tangan kanannya dan kemudian membiarkan sebentar, lalu Rasullah saw akan mengambil sedikit garam menggunakan jari kecilnya(yg last tu), lalu Rasullah saw akan menghisap garam itu. Kemudian barulah Rasulullah makan nasi dan lauknya.
Mengapa? Kerana kedua belah tangan kit a ada mengeluarkan 3 macam enzim, tetapi konsentrasi di tangan kanan kurang sedikit dari yg kiri. Ini adalah kerana enzim yg ada di tangan kanan itu merupakan enzim yang dapat menolong proses penghadaman (digestion), ia merupakan the first process of digestion.
Mengapa menghisap garam?
Kerana garam adalah sumber mineral dari tanah yg diperlukan oleh badan kita. Dua cecah garam dari jari kita itu adalah sama dgn satu liter air mineral. Kita berasal dari tanah maka lumrahnya bahan yang asal dari bumi (tanah) inilah yg paling berkhasiat untuk kita.
Kenapa garam? Selain dari sebab ia adalah sumber mineral, garam juga adalah penawar yang paling mujarab bagi keracunan, mengikut Doktor2 dihospital-hospital, the first line of treatment for poisoning adalah
dengan memberi Sodium Chloride, iaitu GARAM. Garam juga dapat menghalang sihir dan makhluk-makhluk halus yang ingin menggangu manusia.

Bagi orang lumpuh, elok di tanam dalam tanah yang berdekatan pantai selama setengah jam setiap hari… ini bagi mengutkan tulang dan urat2.. Selain daripada itu, terdapat pengamal perubatan yang membuat tilam garam dan dibalut bersama pesakit lumpuh dan strok.  Alhamdulillah sembuh dengan izin-Nya…
Garam Masakan
Sebagai perisa makanan dan minuman.(amalkan waktu pagi (sebelum sarapan) dan malam sebelum tidur setengah sudu kecil. Kebaikannya : meneutralkan segala masalah dalaman (kencing manis,darah tinggi,gaut,resdung dan lemah tenaga batin)
Ada 4 kebaikan GARAM BUKIT MASAKAN:
1bungkus garam masakan natural / ionik
HARGA RM10.oo sebungkus (800gm)
  • -holistik
  • -lebih mineral
  • -sumber semulajadi
  • -kristal paling seimbang
  • -tiada bahan pewarna
  • -tidak tercemar
  • -tidak di ubahsuai
  • -tiada bahan bertoksin
  • -garam gred paling tinggi
  • -masakan paling berperisa
Garam Bukit Masakan  ini menyumbang pelbagai elemen kelumit untuk fungsi2 Biokimia tubuh & mengandungi kesemua 84 jenis galian & elemen2 yg di perlukan utk membantu anda mencapai tahap kesihatan optima..apabila di larutkan dlm air dgn peratusan yg sesuai..ia membantu mengawal tekanan darah – dikatakan kerana keseimbangan kalium,kalsium,magnesium & natrium
Garam bukit adalah penggalak kepada mana-mana unsur yang lemah.Garam akan melunturkan dan meleraikan segala kekotoran dan amat berkesan sebagai agen pembersih.Garam juga mempunyai kuasa peluntur yang sangat mesra alam dan ianya juga digunakan bagi menyuburkan tanah.Garam yang digunakan dalam masakan kita sekarang adalah garam yang telah pun diproses menjadi natrium klorida sahaja.sebab itulah garam yang diproses sebegini akan mengakibatkan masalah darah tinggi jika diambil dengan berlebihan.Garam bukit tulen lebih tinggi nillai khasiatnya berbanding garam laut yang kita ambil seharian.Garam bukit tulen kini menjadi pilihan bagi kebanyakan pengamal perubatan mahupun orang perseorangan yang mementingkan aspek kesihatan dan kecantikan tubuh mereka mahupun keluarga masing-masing..warna asas bagi garam bukit tulen ini adalah pink,putih dan sedikit kelabu.Amalkan merasa secubit garam sebelum dan selepas makan akan menggalakkan setiap makanan yang dimakan seperti protein akan dicerna dan diurai kepada beberapa jenis asid amino dan enzim tertentu seterusnya disalurkan melalui sistem buah pinggang

Rendaman Kaki Garam Bukit tulen Terapi Kristal

Rendaman kaki Garam Bukit Tulen Terapi Kristal sangat sesuai digunakan semasa sedang berehat sambil menonton TV dan membaca. Ia sangat berkesan untuk melegakan keletihan dan kelenguhan. Kekerapan menggunakannya dapat mengembalikan kesegaran anda.
HARGA RM10.00 (800 gm)
1. Melancarkan peredaran darah seluruh badan.
2. Membantu membuang toksin dari badan dan dapat mengelakkan virus.
3. Melegakan kesakitan otot, lenguh-lenguh, sakit-sakit sendi, sengal-sengal dan kekejangan otot kaki.
4. Mengurangkan kesakitan dan keletihan kaki setelah seharian berdiri dan berjalan.
5. Membantu merawat tumit kaki yang merekah.
6. Mengurangkan pening, migrain, angin, lemak
7. Menghilangkan gatal-gatal, kaki berair (kulat air), kaki pecah, kaki berbau
8. Melancarkan perjalanan darah, mengurangkan toksid, lemak/kolestrol di samping mengaktifkan perjalanan darah.
9. Mengurangkan kesakitan dari sakit gout
Amalan mandi dengan air garam bukit adalah satu keperluan harian untuk merasai kesegaran dalam merangsang semula mana-mana bahagian organ dalam badan yang telah kehilangan tenaga dan getarannya.Berendam dengan air garam bukit tulen akan merangsang vitamin tertentu dan mengurangkan homosistina iaitu sejenis bahan yang gagal dicerna dan akan mengotorkan darah dalam tubuh.
2. Garam Rendaman Kaki
– Sediakan air suam paras buku lali, masukkan 2 sudu besar garam. Kacau ikut lawan jam, rendam kaki selama 30 minit

APAKAH ION NEGATIF

Berbilion-bilion ION negatif di hasilkan secara semulajadi melalui angin, cahaya matahari, air terjun, hujan ribut dan buih ombak. tempat-tempat ini membekalkan udara yang sungguh menyegarkan untuk kebaikan kita. Secara amnya satu ION negatif adalah molekul oksigen yang dicajkan secara elektronik. ION positif dalam udara adalah molekul yang telah kehilangan elektronnya melalui proses pencemaran udara.
0 -100 -Dalam Bilik
0 – 200 -Dalam pejabat dengan sistem penghawa dingin.
20 – 250 -Dalam Pesawat
250 – 500 -Dalam Ruang Tamu
250 – 750 -Persekitaran perindustrian
Kuantiti ION negatif yang kecil boleh membunuh dan menyingkirkan bakteria dalam udara dengan cepat. Dengan itu ia dapat mengurangkan kemungkinan jangkitan kepada orang lain.Kajian saintifik menunjukkan Lampu Garam boleh meningkatkan ION Negatif (Vitamin Udara) sehingga 300% atau 3 kali ganda.

Lampu Garam Bukit Tulen Himalaya Terapi Kristal

Lampu Garam Bukit menghasilkan Ion Negatif apabila di pasang dengan Lampu. Khasiat Lampu Garam Bukit- Kami hanya fokus kepada Lampu Garam Bukit Bentuk Piramid- Harga RM50.00
1.Membantu mempercepatkan tahap pemulihan pesakit asma, stroke
2. Menstabilkan dan mempertingkatkan kualiti udara
3. Membantu mengurangkan sebahagian besar bakteria dalam udara
4. Ion Negatif di kenali sebagai “Vitamin Udara”
5. Membersihkan udara dari debu debunga
6. Menghilangkan bau yang kurang enak dan asap
7. Mengurangkan tekanan serta keletihan kronik.
8. Menghilangkan pening dan migraine, resdung,demam panas, batuk dan selsema
9. Ketenangan di dalam kawasan rumah, pejabat
10. Menghilangkan bau busuk dan kurang menyenangkan dengan cepat.

11. Menjadikan tidur anda lebih lena serta segar apabila bangun dari tidur
12. Mengurangkan gangguan nyamuk dan serangga kecil
13. Fikiran menjadi lebih fokus terutama bila melakukan ulangkaji (anak-anak)
14. Membebaskan segala ancaman radiasi radioaktif yang dikeluarkan oleh peralatan letrik.
15. Jarang mengidapi demam, batuk dan selesema
Kajian saintifik menunjukkan Lampu Garam Bukit Tulen boleh meningkatkan ion Negatif (Vitamin Udara) sehingga 300% di Eropah. Pengamal Homeopathy menggunakan Lampu Garam Bukit Tulen dalam rawatan mereka.Dr. Albert P. Kruger, seorang ahli mikrobiologi dan ahli patologi ujikaji di Universiti California, mendapati kualiti ion negetif yang kecil boleh membunuh dan menyingkirkan bakteria dalam udara dengan cepat. Ia dapat mengurangkan jangkitan kepada manusia.
Tepi Katil
Selamat digunakan sebagai lampu malam yang cantik dan menjadikan malam anda suasana yang harmoni dan romantik.Pejabat
Dapat meningkatkan tahap kosentrasi kerja di samping membersihkan ruang udara dan mengurangkan tekanan.Bilik Bacaan
Mewujudkan suasana yang menyegarkan dalam proses pembelajaran atau bacaan yang lebih lama.Tepi Komputer atau Meja Pejabat
Sangat sesuai dan bukan sahaja cantik malah dapat mengurangkan radiasi daripada skrin monitor.Bilik Rawatan atau Terapi
Mewujudkan suasana yang tenang dan membersihkan udara di sekitar bilik.Ruang Rehat atau Ruang Tamu
Samada di rumah mahupun di pejabat, menjadi satu hiasan yang cantik dan dapat menikmati suasana harmoni.Kawasan Merokok
Dapat menghilangkan bau yang kurang menyenangkan dengan cepatFeng Shui
Menambah tenaga di dalam bilik apabila diletakkan di tempat-tempat yang strategik.CARA PENJAGAAN
Batu garam mengandungi bahan “hygroscope” bermakna ia mengeluarkan cecair dari persekitaran, oleh itu jauhkan ia daripada air.
Letakkan di temapt kering atau hawa dingin pada setiap masa.
Tidak sesekali meletakkan lampu di kawasan luar yang terdedah pada cahaya. Ia akan menyebabkan batu garam menjadi lembap. Dengan memasang lampu membolehkan ia kering dengan cepat.
Lampu batu garam boleh dipasang setiap masa untuk pengudaraan yang bagus. ENGLISH
Himalayan Crystal Salt Lamps work as a natural ionizer, air purifier and dehumidifier. When the minerals in the salt lamps are warmed they naturally emit negative ions. Crystal Salt Lamps also neutralize the electro smog in our homes and work places. Electrical devices emit an electromagnetic frequency of around 100 to 160 Hz. Our brain waves however vibrate at 8 Hz. This means that our body is constantly exposed to frequencies that vibrate twenty times faster than our brain waves. The result is a lack of concentration, nervousness and insomnia. Furthermore, the body produces free radicals that, amongst other things, can cause cancer.
Crystal Salt Lamps bind the positive ions from electrical devices with their negative ions and neutralizes them. The field of negative ions that builds up around a Crystal Salt Lamp also causes impurities in the air such as dust and pollen particles to become charged so that they cluster together and become too heavy to remain in suspension, they simply fall to the ground.The Crystal Salt Lamps are beneficial for any one suffering from Asthma, Allergies or Hay fever.
The sufferer needs to be exposed to the effects of the Crystal Salt Lamp for a minimum of three hours a day. The lamp can be placed either in any living area or in the bedroom. As a general guide a lamp of 4 to 6 kgs in weight is sufficient to work in the average sized living or bedroom area. Furthermore tests on hyperactive children with concentration and sleeping disorders (ADHD symptoms) have shown that using crystal salt lamps drastically reduced their symptoms after only one week. When the lamps were removed their symptoms returned. Our experience has shown that they are equally effective on adults with sleep disorders.Of course, the Himalayan Crystal Salt Lamps are also very appealing to look at and create a lovely ambience in a room.
HIMALAYAN CRYSTAL SALT PRODUCTS

Water and salt are the key elements for the creation of life.
The human body consists of the two elements, water and salt, in fact the ash left over after the cremation of a body is pure salt. 
Himalayan Crystal Salt has been formed from the remnants of an ancient ocean which dried up around 250,000,000 years ago. Long before there was such a thing as pollution on our planet. It has been subjected to enormous pressure over millions of years in much the same way as Diamonds are created. The pressure is responsible for creating the salt crystals. The higher the amount of pressure the more superior the state of order within the crystalline structure. There are 84 different minerals in Crystal Salt, that is every single mineral that is in our body. The minerals in the Crystal Salt are in such small particles that they are able to pass directly through the cell walls and are 100% available to the body.
Common Table Salt on the other hand has nothing in common with Himalayan Crystal Salt. It is an aggressive cellular poison that has been “chemically cleaned”, all the minerals and trace elements are stripped from it. The reason for this is that about 93% of the world’s salt production is used for industrial purposes. It is essential for the production of soda, laundry detergent, varnish, plastic and pvc to mention just a few. All of these things require pure Sodium Chloride. The other natural elements are discarded as impurities.
About 6% of the world’s salt production is used by the food industry as an inexpensive food preservative. There is hardly a ready to eat or fast food product that does not contain sodium chloride. This has been a blessing to the food industry because they have been able to extend the shelf life of many products for up to one year. It has however been a disaster for the human body.
Table salt also has additives such as fluoride to make it white and aluminum to make it flow; both of these are carcinogenic and are linked to cancer.
Sea Salt would seem like a viable alternative, however the oceans have been polluted with heavy metals like, lead, cadmium, arsenic and mercury to name a few. In addition to, or as a result of this over 80% of all sea salt producers are refining their salt so it no longer has the same positive impact on our health as it used to.
Rock salt is also an improvement on table salt; however the minerals have not undergone sufficient compression to be fully fused into a crystalline structure. This means that although most of the natural elements on Earth are found in rock salt, they are too coarse to be absorbed into our cells. It is at best a cheap and natural alternative to table salt.
The ground Crystal salt is a healthy replacement for table salt. Because the minerals in the Himalayan Crystal Salt are present in such a fine crystalline structure they are able to be 100% utilized or disposed of by the body. Himalayan Crystal Salt also helps remove existing Sodium Chloride deposits in the body, which are a major cause of Arthritis, Gout, hardened arteries and Kidney stones. It will also continue to counteract the buildup of sodium chloride we put into our bodies from the consumption of processed foods.
If you think you are okay because you don’t use common table salt, have a look at the preservative labeling on most processed foods. You will see that almost without exception the preservative is Sodium, and in alarmingly high quantities.
Ground crystal salt can also be used to make the Sole which is discussed latter.
The Salt Crystals can be used as a bath crystal. In contrast to a normal bath in which moisture is extracted from the skin, a salt bath allows salt to be stored in the upper callous layer of the skin and binds water. This maintains the natural protective film of the skin and the skin does not dry out. This is the reason why salt baths are so good for dry skin.
The salt bath also has a very powerful cleansing effect. The toxins in the body are released into the bath water through osmosis, while the minerals from the salt are absorbed through the skin. This reduces the acidity in our body and balances the PH of our skin.
To prepare the salt bath, place 500gm to 1kg of crystal salt in the bath tub and fill the bath with enough water to cover it. After ½ an hour the Crystal Salt will be dissolved. Now fill the bath with enough water to cover you. Do not add any other bath products. The water temperature should be at body temperature or slightly above. Stay in the bath for approx 30 minutes.
Be aware that as with any detoxification process it is important to drink plenty of fluids during and after the bath and also rest afterwards. The salt bath is demanding on the circulatory system, if you suffer from any heart condition consult your doctor first.
A less strenuous alternative is reduce the crystal salt volume and use it in a foot bath.
The salt crystals can also be used to make the Sole which is discussed later.
The Crystal Salt Soap can be used as a natural alternative to commercial soaps which are full of chemicals. Because salt is so hostile to bacteria it cleans the skin extremely well. It is also a very convenient way of applying Crystal Salt to the skin surface; it is very effective in treating any Skin disorder such as Psoriasis, Eczema, Dermatitis, Acne, etc. It can also be used as a natural deodorant, simply wet the Salt Soap and wipe it on. For ongoing use during the day simple wet the Salt Soap and put it in a small Zip lock plastic bag, it is now ready to carry with you.
If the soap becomes slightly rough after some use the surface can be smoothed again with a kitchen pot scourer.
Crystal Salt Lamps

Himalayan Crystal Salt Lamps work as a natural ionizer, air purifier and dehumidifier. When the minerals in the salt lamps are warmed they naturally emit negative ions. Crystal Salt Lamps also neutralize the electro smog in our homes and work places.
Electrical devices emit an electromagnetic frequency of around 100 to
160 Hz. Our brain waves however vibrate at 8 Hz. This means that our body is constantly exposed to frequencies that vibrate twenty times faster than our brain waves.
The result is a lack of concentration, nervousness and insomnia. Furthermore, the body produces free radicals that, amongst other things, can cause cancer. Crystal Salt Lamps bind the positive ions from electrical devices with their negative ions and neutralizes them.
The field of negative ions that builds up around a Crystal Salt Lamp also causes impurities in the air such as dust and pollen particles to become charged so that they cluster together and become too heavy to remain in suspension, they simply fall to the ground.
The Crystal Salt Lamps are beneficial for any one suffering from Asthma, Allergies or Hay fever. The sufferer needs to be exposed to the effects of the Crystal Salt Lamp for a minimum of three hours a day. The lamp can be placed either in any living area or in the bedroom. As a general guide a lamp of 4 to 6 kg’s in weight is sufficient to work in the average sized living or bedroom area. Furthermore tests on hyperactive children with concentration and sleeping disorders (ADHD symptoms) have shown that using crystal salt lamps drastically reduced their symptoms after only one week. When the lamps were removed their symptoms returned. Our experience has shown that they are equally effective on adults with sleep disorders.
Of course, the Himalayan Crystal Salt Lamps are also very appealing to look at and create a lovely ambience in a room. They make a great feature piece in any home and are also useful as a security light and a light to come home to on a dark night. Because they use a very low power bulb (15-25 watts) they use very little power and can be left going all the time. In fact the best care you can give a Crystal Salt lamp is to leave it switched on. When the lamp is turned of it still continues to attract moisture from the air and can become quite damp and even drip water from the surface of the lamp, especially during humid weather conditions. When the lamp is going this moisture is broken down into Hydrogen and Oxygen and released into the air.


Tiada ulasan: